فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۹۱۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۵ - ۱۸-۱۱-۱۳۹۶
کد ۵۹۱۶۲۷
انتشار: ۲۱:۵۵ - ۱۸-۱۱-۱۳۹۶

خرید و فروش دلار به سبک امروزی (+عکس)

عصر ایران
درباره تصاویر عجیبی که این روزها در حوالی میدان فردوسی ثبت می‌شود.

فرید عطارزاده - روزنامه هفت صبح

مسئولان و اقتصاددان‌های محترم می‌دانند این مردم در حال چه کاری هستند؟ اگر نمی‌دانید بگذارید برای شما توضیح دهیم. در این روزها بانک مرکزی فقط به تعدادی از صرافی‌های مشخص، دلار به نرخ تعیین شده توسط دولت ارائه می‌دهد. آن‌ها هم مجاز هستند به هر شخص در هر روز نهایتا تا سقف 10 هزار دلار ارائه دهند (که معمولا این اتفاق رخ نمی‌دهد و بیشتر از دو، سه هزار دلار نمی‌دهند تا بتوانند نیازهای مراجعان بیشتری را پاسخ گویند). ارائه دلار نیز فقط با کارت ملی امکان‌پذیر است. نتیجه چه شده؟ عده‌ای (که احتمالا بین آن‌ها دلالان‌ زیادی نیز حضور دارند) به آن صرافی‌ها می‌روند و دلار می‌خرند. سپس به آن طرف‌تر می‌روند و با قیمت بالاتر به صرافی‌های دیگر یا مردم در خیابان می‌فروشند! آن آقا در بالای تصویر نیز نماینده صرافی فروشنده است.

صرافی‌ها به دلیل آنکه ظرفیت حضور این تعداد از افراد در مغازه‌های خود را ندارند، یک نماینده در بیرون از مغازه گذاشته‌اند تا کپی‌های کارت ملی را از خریداران را بگیرند و سپس به فروشنده بدهند تا مردم چند هزار دلاری بخرند. مردم نیز پس از خرید دلار می‌روند آن طرف‌تر و آن را می‌فروشند! این اتفاق در روزهایی که دلار بین 4750 تا 4830 تومان در نوسان است، رخ می‌دهد و کسی نمی‌داند اوضاع در آینده چگونه پیش می‌رود. این تصویر یک نمای کوچک از وضعیت اقتصادی این روزهاست. خب پاداش این حضور در سرما و آلودگی هوا برای دلالان محترم و البته مردم 70 یا 80 تومان سود روی هر دلار است. یعنی اگر شما دلال محترم بتوانید با ارتباطات و نبرد فیزیکی و ... به ده هزار دلار موعود دست پیدا کنید با فروش آن در کنار خیابان یا صرافی های دیگر می توانید به سود روزانه 800 هزار تومان برسید. این دلار بیزینس شوم و پررونق و نفسگیری است.

به خاطر یک مشت دلار

این تصویر یکی از واقعیت‌های این روزهای جامعه است، پر از التهاب و نگرانی برای قشر طبقه متوسط جامعه. قشری که دارایی‌ها و پس‌اندازهای اندک خود را این روزها از دست رفته می‌بیند و تلاش می‌کند با تبدیل آن‌ها به دلار و فروش آن، سرمایه‌های خود را به طور حداقلی نگاه دارند. شاید هم یک داستان تکراری در ماه‌های آخر سال... ماجرای این تصویر و عکس چیست که افرادی با چشم‌های نگران و کپی کارت ملی در دست تلاش می‌کنند تا مدارک خود را به دست آن فرد بالا برسانند؟ قرار است برای آن‌ها کار خارق‌العادی انجام دهد؟ نه آن‌ها فقط می‌خواهند دلار بخرند! آیا واقعا این مردم هستند که باعث شدند با هجوم و خریدهای اینچنینی باعث افزایش قیمت دلار شده‌اند؟ بعد از این همه سال تلاطم بازر ارز در ماه‌هایی پایانی سال هنوز راهی برای مدیریت آن پیدا نشده است. قشر متوسطی که اندک پس‌انداز خود را از دست رفته می‌بیند و با یک تلاطم قیمت ارز همه امیدهای خود را از دست می‌دهد.

برچسب ها: دلار ، میدان فردوسی
ارسال به دوستان
عکس آتلیه‌ای یک خانواده تهرانی در دوران قاجار سیب هستید یا گلابی؟ ؛ شکل بدن شما چه چیزی درباره سلامتی‌تان می‌گوید؟ تاثیر شگفت‌آور یک ویتامین رایج بر یکی از کشنده‌ترین سرطان‌های مغز انگلیس ۰-۰ غنا؛ سد دفاعی کی‌روش برابر ماشین موقعیت‌سازی سه‌شیرها کپسول زمان ۷۰۰هزار ساله؛ مدفوع سنجاب‌های کانادا اسرار حیات عصر یخبدان را آشکار کرد قلب خود را با این ماده مغذی بیمه کنید دختری از ایل شاهسون با لباس‌های سنتی در دوران قاجار(عکس) ۵ چهره ماندگار که راه زنان را به دنیای مهندسی گشودند(+عکس) از جنرال موتورز تا فورد؛ برندهایی که خودروهای نظامی را برای ارتش آمریکا ساختند(+عکس) حمله سایبری به زیرساخت‌های بانکی کشور تایید شد دلاور دوستانیان کارگردان مستند درگذشت درخشش هاکی‌بازان ایرانی در روسیه؛ کسب دو مدال نقره جام تات‌نفت شکست تیم ملی هندبال ساحلی ایران در نخستین دیدار جهانی تصمیم جدید وزارت امنیت داخلی آمریکا برای تیم ملی ایران ترامپ: در تلاش هستیم که با ایران به توافقی منصفانه دست پیدا کنیم/ اوضاع خیلی خوب پیش می‌رود