۰۵ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۶
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۰۱۶۵۶
تعداد نظرات: ۸۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۱۹-۰۱-۱۳۹۷
کد ۶۰۱۶۵۶
انتشار: ۰۸:۵۹ - ۱۹-۰۱-۱۳۹۷

خاطره ای از سفر به ویتنام: آنها درباره آمریکا چگونه فکر می کنند؟

روز قبل به جنگل های اطراف هوشی مین رفته بودم، جایی که جنگ های گسترده ارتش آمریکا و مردم ویتنام با شدت بیشتری در جریان بوده است.

عصر ایران؛ جعفر محمدی - چندی پیش سفری کوتاه به ویتنام داشتم. در پرواز "هوشی مین" به "هانوی" که حدود 2 ساعت به طول انجامید، فرصتی دست داد تا با یکی از همسفران ویتنامی ام گفت و گو کنم.

هواپیمای بوئینگ ویتنام ایرلاینز
سفر من به ویتنام

روز قبل به جنگل های اطراف هوشی مین رفته بودم، جایی که جنگ های گسترده ارتش آمریکا و مردم ویتنام با شدت بیشتری در جریان بوده است. آمریکا در 20 سال حضور اشغالگرانه اش در ویتنام، از هیچ جنایتی علیه مردم این کشور فروگذار نکرده بود. در موزه جنگ ویتنام به ما گفتند که تعداد بمب هایی که آمریکا بر سر مردم ویتنام ریخت از تعداد کل بمب هایی که متحدین و متفقین در جنگ جهانی دوم علیه هم استفاده کرده بودند، بیشتر بود.

موزه جنگ ویتنام که از منابع درآمدی پایتخت این کشور است.
در مقایسه با موزه دفاع مقدس در ایران، این موزه بسیار ضعیف است.

سفر من به ویتنام

آمریکایی ها همچنین از بمب های شیمیایی گوناگونی در این جنگ استفاده کردند و باعث شدند تا سه نسل از ویتنامی ها با مشکلاتی از قبیل جنین های نارس یا متولدین معلول مواجه باشند. در موزه جنگ ویتنام، چند نفر از این معلولان مادرزاد که قدی حدود 50 سانتی متر داشتند، با دست هایی کوتاه و صورت هایی دفرمه شده، صنایع دستی درست می کردند و به توریست ها می فروختند. آنها بخش زنده موزه بودند.

حجم حملات و وحشیگری های ارتش آمریکا به حدی بود که بخش زیادی از مردم ویتنام، ناگزیر بودند در هزاران کیلومتر تونلی که زیر جنگل ها کنده بودند زندگی کنند و حتی مدارس و بیمارستان هایشان را نیز به این تونل های زیر زمینی منتقل کنند. با این حال، آمریکایی ها آنان را در زیر زمین هم راحت نمی گذاشتند و با سم پاشی جنگل ها و نیز انداختن بمب هایی که اکسیژن هوا را می بلعید، آنان را در تونل هایشان نیز قتل عام می کردند.

یکی از تونل هایی که مردم ویتنام سال ها در آن زندگی می کردند
سفر من به ویتنام

با این حال، مقاومت 20 ساله مردم ویتنام که البته با کمک های شوروی سابق و چین همراه بود، آمریکا را ناگزیر به عقب نشینی از این کشور کرد و بدین ترتیب، یک شکست تاریخی برای ایالات متحده ثبت شد.

حجم جنایاتی که آمریکایی ها علیه مردم ویتنام انجام داده بودند در مقایسه با ستم های آمریکا علیه ایران، مانند مقایسه فیل و فنجان است. از این رو، برایم جالب بود که بدانم مردم ویتنام درباره آمریکا چگونه می اندیشند.
وقتی موضوع را با همسفرم در میان گذاشتم، اولین جمله اش این بود: "آنچه بین ما و آمریکا گذشته، مربوط به گذشته بود؛ ما به آینده نگاه می کنیم."
او که خودش را معلم معرفی کرد چنین ادامه داد: بین کشورها سه نوع رابطه می تواند وجود داشته باشد: "جنگ، فقدان ارتباط و صلح."
و سپس از من پرسید: کدامش بهتر و انسانی تر است؟ و بی آن که منتظر پاسخ من شود گفت: "معلوم است که صلح از همه چیز بهتر است و ما در رابطه مان با جهان و از جمله با آمریکا صلح را انتخاب کرده ایم."

یکی از صحنه های دلخراش جنگ ویتنام که در موزه جنگ به نمایش درآمده است
سفر من به ویتنام

به او  وقایع جنگ ویتنام و جنایت های آمریکا را یادآوری کردم و آقای معلم نیز گفت: "در آن جنگ آمریکا به ما آسیب های زیادی زد. آیا این دلیل خوبی است که ما همان آسیب ها را ادامه دهیم و به خودمان بیشتر صدمه بزنیم؟"

از او خواستم بیشتر توضیح دهد و او گفت: "اگر ما با آمریکا در همان حال جنگ یا قهر بودیم آیا همین هواپیمای بوئنیگ نو که الان سوارش هستیم را می توانستیم سوار شویم؟ آیا مردم ویتنام که آن همه از جنگ آسیب دیده اند باید بتوانند از تکنولوژی روز استفاده کنند یا این که چون سال ها قبل با آمریکا جنگیده اند، امروز هم خود را از مزایای تکنولوژی و اقتصاد محروم کنند؟!
بله! ما خاطره خوبی از آمریکا نداریم و راستش را بخواهی من که در آن زمان متولد نشده بودم، از آمریکا نفرت دارم ولی نفرت من از آمریکا نباید به ضرر خود من تمام شود و مرا در گذشته نگه دارد."

در ادامه سفر با افراد دیگری هم صحبت کردم و کما بیش همین نظر را داشتند. در هانوی، پایتخت ویتنام دستکم سه جوان را دیدم که پیراهن هایی بر تن داشتند که روی آنها پرچم آمریکا نقش بسته بود. برندهای آمریکایی مانند مک دونالد و کی اف سی در نقاط مختلف شهر شعبه داشتند. برغم هم مرز و هم ایدئولوژی بودن ویتنام با چین، خودروهای چنیی در خیابان های این کشور وجود نداشتند و در عوض، خودروهایی از آمریکا به ویژه فورد و شورلت (در رده های بعد از هیوندایی و تویوتا) در خیابان های این شهر تردد داشتند.
هم پیمان بزرگ آمریکا در شرق جهان، یعنی ژاپن هم در حال احداث متروی شهری در شهر هوشی مین بود.

پرچم ژاپن در بالای پروژه  احداث متروی شهری در هوشی مین نصب شده است.
پشت پروژه مترو، برج "بیتکس کو" دیده می شود که نماد این شهر است و توسط یک شرکت فرانسوی ساخته شده است. ویتنامی ها قبل از جنگ با آمریکا، سال ها درگیر جنگ با فرانسه بودند.

سفر من به ویتنام

ویتنامی ها جنگی که 43 سال تمام شده است را ایستگاهی برای توقف در گذشته نکرده اند بلکه دهه هاست که آن جنگ 20 ساله را منبعی برای درآمد زایی کرده اند. مثلاً تور جنگل برگزار می کنند و از گردشگران خارجی مبلغی پول می گیرند و تونل های زمان جنگ، ابزارآلات رزمی آن دوران، فیلم مستندی از شجاعت های ویت کنگ ها و ... را نشان شان می دهند و در جایی، به ازای هر تیر جنگی 2 دلار می گیرند و به توریست ها اجازه می دهند با سلاح های زمان جنگ، شلیک کنند.
در طول مسیر نیز انواع رستوران ها و فروشگاه ها رونق دارند و رانندگان و راهنمایان زیادی مشغول به کار شده اند. موزه جنگ شان نیز که همیشه مملو از گردشگرانی است که برای دیدن عکس های زمان جنگ و هواپیماها، تانک ها و تسلیحات به جا مانده از آن دوران بلیت می خرند.

هر روز صدها کشتی و قایق توریستی، گردشگرانی از سراسر جهان را در خلیج هالونگ بی می گردانند.توریسم، یکی از منابع درآمدی ویتنام شده است

سفر من به ویتنام
اینک، هم آمریکا بدون جنگ و خونریزی و دشمنی با برندهایش در ویتنام حضور دارد و هم ویتنام در عین حفظ تاریخ و فرهنگش، خود را از عداوت و ستم آمریکا مصون داشته و از مزایای رابطه با بزرگ ترین اقتصاد جهان بهره مند است. به عنوان مثال، در فقدان تبلیغات سوء علیه ویتنام در رسانه های جهانی - که عمده ترین شان آمریکایی هستند - این کشور تبدیل به یک مقصد توریستی شده است و نیز بسیاری از برندهای جهان و از جمله برندهای آمریکایی در این کشور تولید می شوند تا هم تکنولوژی به این کشور منتقل شود و هم اشتغالزایی قابل توجهی در این کشور ایجاد شود.

در مسیر بازگشت از هانوی به تهران، به این می اندیشیدم که آن اندازه که ما ایرانی ها به پیروزی ویتنامی ها در جنگ با آمریکا می بالیم و درباره اش شعار می دهیم، خود ویتنامی ها ادعا ندارند و به قول آن معلم ویتنامی، آنها در گذشته نمانده اند و به آینده نگاه می کنند.

برچسب ها: ویتنام ، آمریکا
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۸۰
در انتظار بررسی: ۴۵
غیر قابل انتشار: ۸۱
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
15
202
افسوس که ما همه جا کاسه ی داغ تر از آش می شیم!
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
با عراق 8 سال جنگیدیم و آخرش صلح کردیم. این صلح به ضررمون تموم شد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
3
157
بله. ای کاش ماهم به آینده بیشتر تعهد داشتیم. حفاظت جنگلها، رودخانه ها، دریاچه ها و...
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
11
168
بسیار عالی
حقیقتش اینه که مسئولین ما اصلاً به فکر توسعه ی کشور نیستن که بعدش بخوان ببینن راههای رسیدن به توسعه چیه...
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
11
122
ضمن تشکر از مطلب مفید شما عصر ایران .
ای کاشی این مطلب را مسئولین بخوانند و کمی فکر کنند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
231
41
سلام آقای محمدی ان شاالله که سفر خوش گذشته. به نظرم هدف از این سفر فانتزی القا دوستی با آمریکا بود. با حرف زدن با یک نفر هم نمیتوان نتیجه گیری کرد. بیان نبود ماشین چینی تو خیابون هم با هدف رسیدن به نتیجه ای که می خواستین بگیرین بود جنگ آمریکا با ما هم 40:سال طول کشیده هر روز تحریم تهدید. جنگ سوریه. و یمن هم که هدف اصلیش ما هستیم. تفاوقی هم که کردیم که زیرش زدن. ضمنا همون تور های جنگل گردی و موزه جنگ برای اینه که یادشون باشه آمریکا باهشون چیکار کرده. ضمنا از کودکان مو بوری که بدنیا میان تو اونجا متنفرن. این همه از جنایات آمریکا گفتی هم برای اینه که خودتو بدون تعصب نشون بدی. لطفا از باطل دفاع نفرمایید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
ناشناس جان از هزاران کیلومتر دورتر نشستی داری آنچه خودت دوست داری رو می نویسی و به ویتنامی ها نسبت می دی در حالی که نویسنده خودش رفته و از نزدیک دیده و واقعیت رو گزارش کرده.
در ضمن باطل اینه که مردم کشورت در فقر و بیکاری باشند نه نوشتن یک سفرنامه عبرت آمیز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
امثال تو هرگز بیدار نخواهند شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
توصیه می کنم در مورد چیزی که نمی انی اظهار نظر نکتی ابتدا برو انجا و ببین بعد اظهار نظر کن که ایا امریکا در انجا حضور دارد یا نه الان یکی از مراکز مهم تولیدات لباسهای برند امریکایی همین ویتنامه وکلی از این بابت درامد داره اگر حق با تو بود پس نباید برند های امریکایی را راه می دادند
مکانیک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
ادم هایی با طرز تفکر تو هستن که مملکت هیچ پیشرفتی نکرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
احسنت بر شما که واقع نگر هستید و میتونید تفسیر دقیقی از نیتها و اهداف اینطور ادمها ارائه بدید...... ممنونم از شما
حامد
| Netherlands |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
من با نظر شما موافقم ، این متن منو یاد اون مثل میندازه "حالا که زورت نمیرسه پس لذت ببر" این که کل دنیا از ترس زور و زر آمریکا کاری باهاش ندارند و سعی میکنن تحملش کنند قابل درکه اما افتخار نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
برادران گرامی که مخالف نظر نویسنده هستید می خواستم ازتون سوال کنم پس چطور شد جنایات روسیه رو در حق ایران ومردم مظلوم ایران رو که به مراتب صدها برابر بدتر از سایر کشورهای استعماری است رو فراموش کردید ؟
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
تفاوق؟؟؟؟؟!!!!
توافق مجید جان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
6
76
این موارد را به گوش مسوولان برسانید...
تقوی نیا
Netherlands
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
144
21
آمریکا کاری رو که نتونست با جنگ انجام بده با مک دونالد و تبلیغات انجام داد و اونجا هم به چنگ سرمایه داری افتاد
پاسخ ها
کوشا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
شما کجایی برادر؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
یعنی الان متضرر شدن؟ ما هم الان رستگار شدیم؟ آره؟؟
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
10
68
این مقاله را به وزارت خارجه بفرستید خواهش میکنم دوست عزیز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
باید برای مقامات بالاتر فرستاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
106
31
جالبه اینهمه تحلیل فقط در مصاحبه با یک نفر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
مثل این که مطلب رو خوب نخوندی
نوشته با چند نفر هم صحبت کرده و همشون همین نظرات را داشتند
همچنین در مطلب فکت های متعددی مثل حضور برندهای آمریکایی ، توسعه مترو توسط ژاپن و توسعه گردشگری ویتنام و اشتغالزایی توسط برندهای خارجی در ویتنام ، همه و همه همین تحلیل را تقویت و اثبات می کنند.
حبیب
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
93
23
طلب جالبی بود و من هم در مورد درجا نزدن در گذشته با شما موافقم اما چند تفاوت هم بین جنگ ما و ویتنام وجود داره
اولا اینکه جنگ اونا تموم شده ولی ما هنوز در جنگیم و هر روز یه جنگی در منطقه ما راه میندازند.
ثانیا جنگ اونا بر سر زمین و منابع طبیعی بود ولی جنگ ما بیشتر بر سر ایدولوژی و مذهب ماست و با اصل حکومت اسلامی مشکل دارند، هر چند ما هنوز اسلام واقعی نداریم.
در ضمن من فک میکنم ویتنام در حال حاضر کشور کاملا مستقلی نیست، حداقل در بعضی زمینه ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
آیا تنها کشور مسلمان جهان ماییم؟ بقیه 1.5 میلیارد مسلمان جهان ، مسلمان نیستند فقط ما مسلمانیم که بر سر اسلام بخواهیم بجنگیم؟ قربان اسلام عزیز برم که همه کم کاری ها را به گردن ان می اندازیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
اتفاقا جنگ امریکا با ویتنام جنگ بر سر ایدولوزی بوده و نه بر سر زمین ، مجید جان دلبندم
در ضمن چرا فکر میکنی میتنام در حال حاضر کشور مستقلی نیست؟

بهتر نیست یه کمی هم تاریخ رو مطالعه کنی برادر من؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
6
59
ما هنوز تو جنگ 2500 ساله با عربها هستیم...آمریکا بماند
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
عالی بود عالی.
اینجاس که بزرگان میگن دولت آیینه ملت است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
96
19
متأسفم که نگاه نویسنده و شما به عنوان یک خبرگزاری عافیت طلبی است در حالی که سخت در اشتباهید ترحم بر پلنگ تیزدندان ستم کاری بود با گوسفندان. مشکل آمریکا با ما دست بر داشتن از همه چیزمان و از جمله مکتب و دینمان است نه فقط چهار تا شعار. لطفا ساده اندیش نباشید
پاسخ ها
مرادبیک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
یعنی الان همه کشورهای مسلمان که با آمریکا رابه دارن ز همه چیزون و کتب و دینشون دست برداشتن؟ و قط ما ایرانی ها مسلمو هستیم؟ خیلی احمقانه است که خودمون را بهترین مردم دنیا -و بلکه کل اعصار- میدونیم
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
104
19
این به خاطر بیغرتی ویتنامی ها هستش-که آمریکا هر بلایی خواسته سر پدران مادرانش درآورده و بعد بگه بیخیال گذشته-
نه اشتباه نکن نویسنده مردم ایران رگ ریشه دارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
4
40
... بر خلاف دستورات دین عزیزمون هیچوقت نمیتوانیم کسی را ببخشیم و مثل عرب جاهلیت فقط کینه می ورزیم.
... از ماست که بر ماست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
عزیز جان ، یک بار این یک خطی رو که نوشتی دوباره بخون
بالاخره اگر کینه داشتن بده پس چرا نمیتونی ببخشی؟
ناشناس
Canada
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
8
48
همین خاطره واتباط را مردم زاپن والمان با امریکا دارند.انچه امریکا بر سر زاپن والمان والمان اورد یک هزارم ان بر سر ایران نیاورده اما چرا انها با امریکا رابطه بیست وما رابطه صفر داریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
2
7
اگر همیشه توی جهان صلح و صفا باشه خوش بحال ویتنامی ها میشه افسوس که باز هم ممکنه جنگ بشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
2
22
لطفا در خصوص میزان نفرت ژاپنی ها هم مقاله بنویسید بد نیست و جایگاه این کشور در جهان و میزان رشد و ارتقای ملت ژاپن در توسعه و سربلندی این کشور و دور کردن مخاطرات جنگ با غرب و تحمل بمب های اتمی و غیره و رسالت شما سایت های خبری هم همین است که واقعا روشنگری کنید و وضعیت را به چالش بگیرید ...
ناشناس
Netherlands
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
60
15
آمریکا در جنگ سخت پیروز نشد اما با جنگ نرم و هالیوود این بلایی که شما گفتید رو بر سر مردم ویتنام اورد
ادم هایی که به جای ارمان گرایی ترجیح میدن برای خرید تکنولوژی اون همه جنایت رو فراموش کنند
اگر امروز منافع امریکا در فتح ویتنام باشه ایا باز هم ۲۰ سال مقاومت میکنن؟
این روش زندگی ذلت بار با اساس دین ما در تناقض و قطعا هیچ وقت ما به همچین سمتی نخواهیم رفت
چون ما یقین داریم قدرت خدا از تمام ابرقدرت ها بالاتره و اگر ما در مسیر خدا باشیم تی اگر ۱ به هزار باشیم باز همی پیروزیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
1
34
سلام شش سال پیش رفتم ویتنام و در این تور شرکت کردم در تور جنگلها همراه من از کشورهای مختلف و شش نفر آمریکایی بودن در این تور در سالنی داخل حنگل فیلم رفتار وحشیانه آمریکایی نشان دادن و کسی. به شعار داد علیه توریست ها آمریکایی نه چیزی گفت فقط اظهار تاسف و تعجب از رفتار وحشیانه زمان جنگ و برای کسانی که نویسنده متهم کند که فقط با یک نفر مصاحبه کرد بد نیست بدآنند امروز سرمایه گذاری شرکت ها آمریکایی در صنعت در ویتنام بالای صد میلیارد دلار با تشکر
Ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
3
37
این اسلام مآبان تاریخ اسلام را هم نمیدانند.
مگر نمیدانند که پیامبر با ابوسفیان صلح کردند و اسم این صلح را فتح المبین گذاشتند.
ناشناس
Netherlands
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
57
8
اولا جنگ اونها تمام شده و امریکا هنوز دست از سر ما برنداشته
دوما اسلام تا جایی که فقط نماز و روزه باشه از نظر امریکایی ها خیلی هم خوبه
اما زمانی که زیر بار ظلم نرفتن رو انجام بدی میشه داستان ایران و امریکا که تا دنیا هست و حکومت امریکا اینه جنگ ما ادامه خواهد داشت
نه برای این که ما کینه داریم
برای این که تنها کشور مسلمونی که داره در برابر ظلم امریکا ایستادگی میکنه ایرانه
یه نکته خیلی مهم هم عرض کنم
شاخص توسعه یافتگی خرید هواپیما یا پول دادن به خارجی ها برای ساخت مترو هست یا به دست اوردن تکنولوژی اون؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
61
12
مقاله واقعا چرتی بود و ارزش کامنت و نقد ندارد
شای شن
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
5
36
المان و فرانسه و ویتنام و ژاپن همه کشوره که که تو جنگ بودن ، همشون گذشته رو فراموش کردن و برای منافع مردمشون از کینه و دشمنی دست برداشتن
ما هنوز تو گذشته موندیم و فقط خودمونو عذاب میدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
1
1
نه
جواد م
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
40
5
حرفاتون کاملا درسته . ولی جنگ ما با امریکا دینی مذهبی ایدئولوژیکه که دامنش به تنشهای سیاسی اقتصادی و گاها نطامی کشیده میشه. ولی در ویتنام ایا دینی هست که بخاد تنشی بین دو کشور ایجاد کنه ؟؟ اگر میتونید از دین و مذهبتون تاحدودی چشم پوشی کنید با امریکا هم میتونید صلح کنید .
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
30
13
در پاسخ به آقای محمدی باید گفت مذاکرات برجام هم دقیقا با همین رویکرد نماندن در گذشته انجام شد و فروش هواپیمای مسافربری به ایران هم قرار بود سمبل همین تغییر باشد. اما متاسفانه آمریکا نشان داده که فعلا آنها علاقه به ماندن در گذشته دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
نه عزیز جان عیب کار این جاست که تو این کشور همه خودشون را صاحب نظر میدونند از یردبیر یک روزنامه بگیر تا فرمانده نظامی که حق دخالت در سیاست را ندارد
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
2
13
ممنون از گزارشی که به رشته ی تحریر درآوردید. بسیار بجا و قابل تأمل است. هدف از مقاله که همان صلح، گفتگو و ارتباط است بسیار ستودنی است. خاطر نشان میسازم آن سوی دیگر نیز دیدگاهی به این جنگ وجود دارد. چه بسا که به هر رخدادی میتوان از زوایای دیگر نگریست. در آن جنگ چقدر از خطاها که ناشی از سیستم و تفکر و ایدئولوژی حاکم بر آن جنگ بوده است متوجه ویتنام و دوستانش بوده است. فکر میکنم نویسنده این مقاله خواسته است بگوید، حتی با نگاه کاملا یکطرفه و حق بجانب به رخدادی که چند دهه پیش اتفاق افتاده است، نیز میتوان با صلح و حفظ منافع به ارتباطات جدید پرداخت و داستانهای نو ایجاد کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
39
7
به لطف حضور شما اصلاح طلب ها به زودی همین بمب ها بر سر ایرانی ها ریخته خواهددشد تا بدانند تاوان سکوت در مقابل شرارت مشتی ابله چیست
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
1
23
سلام دوستان
یه بنده خدایی رفته سفر و برداشتهای و نظرات شخصی خودش رو بیان کرده که طبیعتا میتونه موافق و مخالف داشته باشه. بهرحال در این کشور ۸۰ میلیون نفر وقتی زندگی میکنن میشه گفت هم طرفداران رابطه با آمریکا میلیونی هستن و هم مخالفانش ولی نکته اینه که بالاخره یه راهی باید پیدا کرد برای یافتن نظر اکثریت و صد البته پیشنیازش هم اینه که اصل احترام به رای اکثریت رو بپذیریم. در همان کشورهای دوست آمریکا احزاب مخالف آمریکا کم‌نیستن ولی یاد گرفتن درست بازی کنن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
29
9
اقای محمدی گذشته را با چه قیمتی فراموش کردند؟ چرا ویتنام با همین جنگ نرم اسیر اراده امریکا شد؟ انعاکاس یک مصاحبه و برداشت کلی از آن عاقلانه نیست.
ناشناس
Germany
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
9
10
به نظر من تحلیل نادرستی است زیرا ملتی که گذشته را نادیده بگیرد نمی تواند رفتار درستی در آینده داشته باشد . خشونت آمریکایی یا درست تر بگوییم خشونت انگیسی که به تکرار در تاریخ معاصر بروز پیدا کرده چه از زمان کشتار سرخپو ستان به دست انگلها چه بعد از تشکیل کشور آمریکا چه جنگ ویتنام بیگناه و چه جنگهای ویرانگر خاورمیانه و هزاران کثافت کاری دیگر بخشی از ذات و هویت این تبار حریص و جاه طلب است کسی که این موضوع را فراموش کند حتما خودش را به کوری زده و نقشه های این قوم تبهکار برای آینده را در محاسبات خود منظور ننموده است . اما اینکه با چنین معضلی چگونه باید برخورد شود موضوع دیگری است . هر ملتی باید از خود بپرسد که چطور است که آنها این قدر قوی شده اند و ما اینقدر ضعیف که می توانند اینگونه مارا تهدید کنند بکشندو غارت کنند . باید ریشه مشکل را در خود جستجو کنند و بدون فوت وقت به دنبال حل ریشه ای ضعف خود باشند. ریشه مشکل جوامع درتنبلی تن آسایی رفاه طلبی ثروت اندوزی فساد اخلاقی جوامع است که آنها را به ضعف می کشاند ملت درستکار مقتدر و سراقراز خواهد بود و دیگر نیازی به شعار مرگ بر این و آن نداردر که تنها عملکردش نهایتا تخلیه خشم است و نه هیچ چیز دیگر ! راستی هرگز از خود پرسیده ایم چرا آمریکا هرگز به حمله به روسیه یا چین فکر نمی کند ؟
به کین آوری با کسی بر ستیز
که از وی گزیرت بود یا گریز
(سعدی )
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
26
9
مطلبتان ممکن بود یک داستان منطقی باشد ولی از انجا که گفتید مثلا همان بویینگی که من داخلش نشستم...........منطق خود را کاملااز دست داد هر چند که از اول نیز قابل خواندن و نقد کردن نداشت و یک متن چرت به حساب میاید. یعنی سه نسل نابودی بیست سال جنگ و کشتار وسیع در ان حد که اکسیژن هوا را نیز دستخوش تغییر کند به چه حرمی فقط به جرم اینکه در ان زمان امریکا و شوروی با طراحی استعمار کهن انگلیس میخواستند دنیا را تقسیم به دو کنند .کره شمالی -جنوبی ویتنام شمالی -جنوبی المان شرقی -المان غربی ایرلند شمالی -جنوبی و........ درست نیست که مطلب کم داشته باشید و هر متنی را منتشر کنید و باعث جریحه دار کردن افکار عمومی شوید دوستی با امریکا را فقط باید از خسارت دیدگان جنک نظر خواهی کرد حتی خود شرکت کنندگان در جنگ کار خود را قبول ندارند .تحلیل دوستی با امریکا را فقط از کسانی باید پرسید که جنگ و نابودی را لمس کرده اند نه کسانی که لم داده اند کنار تبلت و متن میخوانند و مینویسند .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
31
6
بالاخره این تریبون دست شماست و نظرات خودتون رو هر جور دوست دارید مینویسید
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
اخی بمیرم برای شما که انقدر مظلومید نه تریبونی دارید نه رسانه ای دستتونه نه قدرتی دارید !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
2
11
عجیبِ حرفای دلواپسان ومخالفان رو منتشر می کنی ما میاییم جوابشون بدیم غیرقابل انتشار میکنی !؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
1
7
چی دوست دارید بنویسم تا چاپ کنید؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
1
12
شما به این نفوذ میگید "شکست آمریکا" .بیخ گوش چین اقتصاد ویتنام رو تو دست گرفته بعد میگید شکست!!
تا کی میخواهید اینجوری مغرضانه گزارش بدید
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
6
6
بسیار عالی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
26
8
جناب محمدی آیا میتونی باور کنی که کشور ویتنام مستقله؟ آیا ژاپن و اروپا که قوی تر از ویتنام هستن میتونن بدون رضایت آمریکا کاری انجام بدن؟ آیا محمد رضا شاه مستقل بود؟ لطفا به جای عدم انتشار این سوالها رو تحلیل کن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
مگه مستقل بودن افتخاره؟؟!!!
هيچ كشوري در دنيا از نظر اقتصادي مستقل نيست.
Poorya
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
26
8
مشکل ما با آمریکا فقط بر سر اقتصاد یا تحریم نیست.مشکل اصلی ما با آمریکا بر سر آرمانهای انقلاب اسلام یه .یا انقلاب یا آمریکا.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
0
0
نمیشه با تبلت به نظرات منفی و مثبت داد
ناشناس
Canada
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
4
20
در اینده بسیار نزدیک ارزو حواهیم کرد ازنطر اقتصادی به ویتنام برسیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
3
8
واقعا گریه ام گرفته دوست دارم فریاد بزنم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
4
11
اشکال این متن اینه که نگفته هم فرانسه هم آمریکا جنگ رو باختند بعد دست از سر ویتنامی ها برداشتند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
آمریکا از ما هم شکست خورده! آیا شما بر خلاف سران نظام معتقید نیستید که آمریکا در کودتای نوژه و طبس و 8 سال جنگ تحمیلی و فتنه 88 و ... از ما ما شکست خورده؟!!!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
23
8
سلام
نگارنده عزیز مقاله لطفا به این نکته توجه کن که مشکل ما با آمریکا صرفا جنگ اقتصادی نیست مشکل ما با اون کشور یک مشکل ایدئولوژیک هست که تا زمانی که ما بر اصول خومون پایبندیم ادامه خواهد داشت
این رو هم در نظر بگیرید که هر ملتی تا وقتی زنده است که از اصولش پیروی کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
5
15
دلواپسان عزیز میشه بفرمایید ظلم و ستم روسیه رو چطور فراموش کردید ؟؟؟
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
15
7
من چند سوال از نگارنده این مقاله دارم-
1- مشکل ما با آمریکا و مشکل آمریکا با ما چیست؟
2- آیا آمریکا یک کشور زورگو هست و به ما و ملت های جهان ظلم میکند یا نه؟
3- آیا غیر از این است که دشمنی ما با آمریکا نه بر سر هسته ای نه بر سر قدرت نظامی است بلکه بر سر اصول انقلاب هست می باشد؟
4- به نظر شما باید برای رسیدن به اوضاع اقتصادی بهتر از اصول خود و حقوق خود کوتاه آمد؟
5- در پایان آیا نگارنده دوست دارد مثل کشور عربستان و امارات و بقیه کشور ها که از نظر اقتصادی در رفاه هستند باشد و یا کشوی باشد بر حق خود و دیگر کشورها اصرار به ورزد؟
سیدعلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
6
5
سلام

پاسخ آن شخص ویتنامی فقط میتواند نشاندهنده انفعال او باشد. ملتی که خودش حال و ارادۀ پیشرفت ندارد و از سویی از بویینگ هم نمیتواند دست بکشد، ناچار است همیشه به ساز آمریکا برقصد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
3
2
اقای محمدی خ چرا شما در عراق با صدام جنگیدید شما که از بچه های جنگید یعنی جواب سوال را در سفر ویتنام گرفیتد؟ جای ساف در ارد از این واره گی شما
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
1
9
من هم به ویتنام سفر کرده ام و چنین سوالات که ایشان مطرح کردند را من جویا شدم اولا در تمام موزه های جنگی اسمی از امریکا نیست بلکه کلمه دشمن استفاده شده است دوما مردم در یک اقتصاد نسبتا باز زندگی میکنند اتکا در امد انها به توریسم حیاتی است زندگی ایدوئولوزی برای انها دیگه معنایی ندارد اینکه بتوانند شکمشان را سیر کنند برایشان ارجحیت به همه چی دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
6
9
این مقاله چرت بود فقط می خواست تعریف امریکا بده
ناشناس
Germany
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
4
4
سلام آقای محمدی ان شاالله که سفر خوش گذشته. به نظرم هدف از این سفر فانتزی القا دوستی با آمریکا بود. با حرف زدن با یک نفر هم نمیتوان نتیجه گیری کرد. بیان نبود ماشین چینی تو خیابون هم با هدف رسیدن به نتیجه ای که می خواستین بگیرین بود جنگ آمریکا با ما هم 40:سال طول کشیده هر روز تحریم تهدید. جنگ سوریه. و یمن هم که هدف اصلیش ما هستیم. تفاوقی هم که کردیم که زیرش زدن. ضمنا همون تور های جنگل گردی و موزه جنگ برای اینه که یادشون باشه آمریکا باهشون چیکار کرده. ضمنا از کودکان مو بوری که بدنیا میان تو اونجا متنفرن. این همه از جنایات آمریکا گفتی هم برای اینه که خودتو بدون تعصب نشون بدی. لطفا از باطل دفاع نفرمایید.
چکو
Germany
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
6
5
جاناسخن اززبان مامیگویی!دوسال پیش منهم همین مسیررارفتم،وجالبتراینکه بتقریب همه این سوالات برایم پیش امده بود.برای همنسلان من جنگ ویتنام ،تجاوزامریکا به ویتنام،ویتکنک،ژنرال جیاپ،هوشی مین ،سایگون،مکنگ و.....همه دارای پس زمینه های نوستالوژیکی اند.اگرکلاه خودراقاضی کنیم وتکیه بربدی جنگ کنیم،به درستی مطالب نویسنده رادرخواهیم یافت.واقعامگرماچقدرفرصت زندگی داریم که همیشه وباهمه کس باید بجنگیم؟مگرمابرای دشمنی خلق شده ایم؟:اگرپیل زوری وگرتیزچنگ _ بنزدیک من صلح بهترزجنگ.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
7
5
سلام
شما لابلای حرفاتون تناقض دارید . از یک طرف میگید بلائی که آمریکا سر ویتنام آورده بیشتر از ایران هست ، یعنی تو خودت قبول داری که آمریکاییها جنایت گردند هم تو ایران هم ویتنام
و این هم من اضافه کنم هم توی شیلی هم ژاپن هم کوبا و خیلی جاهای دیگه
خدمت شما عرض کنم اهداف انقلاب ما استقلال خواهی بود و این هست که اونا راه خصومت با ما پیش گرفتند چون آمریکاییها نشان دادند هر جا منافع شان در خطر باشه از هیچ جنایتی دریغ نمی کنه. پس مشکل اصلی ما نیستیم.
پس اگه قصدت تطهیر آمریکاست طور دیگه مقاله بنویس ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
2
6
با سلام، این چیزها رو خیلی ها دوست ندارند فقط با کینه و دشمنیه که بعضی ها می توانند سر کار باشند
زح
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
7
7
اه حالم به هم خورد از همچین ملت بدبخت و بی عرضه ای. شاید این جور زندگی کردن (که از هواپیما و مترو گرفته تا لباس زیر و ساندویچ و ... رو بهشون بفروشن و یا براشون درست کنن اونام فقط مصرف کننده باشن) در شان ویتنامی ها باشه اما در شان ملت ایران نیست چون جزو باهوشترین مردم دنیان و کلی دانشمند چه داخل ایران و چه خارج داره. فقط کافیه مسئولان محترم جوونا رو باور کنن و بحای رانت خواری و فساد و از اون ور دست گدای پیش کدخدا دراز کردن فرصت رو در اختیار این همه جوان باهوش و تحصیل کرده قرار بدن تا ایران عزیز رو به جایگاه شایسته ش برسونن
ما می توانیم
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
6
8
خدا رو شکر ویتنامی نیستم چون هر بار پامو میذارم تو ایستگاه های متروی تهران به ایرانی بودنم میبالم به این که این سازه عظیم و پیشرفته رو مهندسای ایرانی ساختن و این تازه مشتی از خروار هست فقط یک نمونه از جوشش استعداد و هنر ایرانی که با مدیریت خوب مدیران مختلف در طول سالها، به بار نشسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
8
6
اینم بنویس که اگه سربازای آمریکایی که تو پایگاههای نظامی آمریکا تو ژاپن، کره جنوبی و ... هستن به زنان و دختران این کشورها تجاوز کنن مردم غیور و و عزتمند و دولتای قدرتمند اونا نمیتونن سرباز متجاوز رو تو کشورشون مجازات کنن چون با استفاده از کاپیتولاسیون از مجازات شدن در خاک کشور میزبان مصون هستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
8
11
اولا که ما با امریکا دشمنی نمی کنیم اونها با ما دشمنی می کنند دوما ویتنامی ها تحت تهدید فشار امریکا تصمیم به رابطه خوب نگرفتند بلکه پس از پیروزی بر امریکا تصمیم بر بهبود روابط گرفتند.
دادستان کل کشور : ضارب امام جمعه کازرون جانباز نبود، سابقه بمب گذاری هم داشت علی لطیفی: با این بازیکنان تیم ملی به مشکل می‌خورد/ فردوسی‌‌پور با حذف از تلویزیون محبوب‌تر شد رشد ۱۳۱ درصدی درآمد تپسی و سهم ۲۳ درصدی از بازار در ۸ شهر بزرگ درخواست ۱۰۸ نماینده مجلس از پزشکیان : وام مسکن را افزایش دهید ادعای زلنسکی : روسیه طی یک هفته گذشته ۴۶۰ پهپاد ایرانی «شاهد» را به سمت اوکراین شلیک کرد در پی توقف صادرات گاز ایران ؛ برق عراق قطع شد شمار شهدای غزه به ۴۴۲۳۵ تن رسید توضیح وزیر آموزش و پرورش درباره دانشجویان دانشگاه شهید رجایی: اخراج سیاسی نشدند، 3 ترم مشروط شده بودند سخنگوی شهرداری تهران : تعدادی از اتوبوس‌هایی که از یکی خودروساز‌های داخلی خریداری کردیم، حتی روشن هم نمی‌شوند عارف : اگر حملات غیرمنصفانه ادامه یابد، به مردم اطلاع خواهیم داد چه تحویل گرفته‌ایم / «آگاهانه» سکوت کرده‌ایم دستگیری ۳ شهروند ازبکستان به اتهام قتل خاخام اسرائیلی در امارات (+عکس) امضای توافقنامه ایران با گروه مبارزه با پول‌شویی اوراسیا ؛ یک گام دیگر برای FATF ادعای نماینده مجلس: قانون عفاف و حجاب تا ۱۵ آذر توسط رئیس مجلس ابلاغ می‌شود معاون حقوقی رئیس جمهور: قانون عفاف و حجاب در حالت تعلیق قرار گرفته است تکذیب توقیف لوگو پرسپولیس توسط طلبکار میلیاردی !