فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۲۰۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۲۴-۰۴-۱۳۹۷
کد ۶۲۰۸۷۸
انتشار: ۱۶:۳۴ - ۲۴-۰۴-۱۳۹۷

"کوشک فتحعلی‌شاه" را تنها گیر آورده‌اند!

عصر ایران
«تنها بنای قاجاری باقی مانده در مجموعه زندان قصر این‌روزها بین حصار آبی رنگش در حال رنگ عوض کردن است. اما به نظر می‌رسد تغییر رنگش بدون استعلام از میراث فرهنگی در حال انجام باشد.»

از قدیمی‌ترین کاخ‌های دوره قاجار را پادشاهان آن دوره در نزدیکی چهارراه قصر امروزی یا همان ایستگاه قصر، در محل تلاقی جاده قدیم شمیران (خیابان دکتر شریعتی) با خیابان عباس‌آباد (خیابان بهشتی امروزی) ساخته بودند. قصر قاجار را یکی از کاخ‌های ییلاقی دوران فتحعلی شاه قاجار می‌دانند که بعد از دوره‌ی پادشاهی او تقریبا به فراموشی سپرده شد و دیگر پادشاهان قاجار هم چندان به آن توجهی نداشتند، شاید به همین دلیل بود که رضا پهلوی هم آن‌ها را خراب کرد و جایش زندان قصر را ساخت.

به گزارش ایسنا، اما در میانِ ساختمان‌های «قصر» یک کوشک از تخریب‌ها جانِ سالم به در بُرد، کوشکی کوچک در میانه‌ی فضای قصرگونه‌ی ان دوره که امروز کنار یکی از اب‌نماهای مجموعه‌ی پارک «قصر» است.

این عمارت کلاه فرنگی که تنها یاد گار دوران قاجار در محوطه وسیع زندان قصر به شمار می‌رود، یک پلان هشت ضلعی منتظم با مساحتی در حدود ۱۰۰ متر مربع و یک زیر زمین است که از زمان ساختِ موزه زندان قصر و بعد از انقلاب مدتی به عنوان انبار تأسیسات و پس از آن به عنوان انبار سیمان مورد استفاده قرار گرفته بود.

عمارت کلاه فرنگی یک اتاق چند وجهی کوچک با ایوانی در اطراف است که اطراف بنا و در جلوی ایوان، هشت ستون با گچ‌بری و سرستون‌های کرنتی وجود دارد، نمای خارجی آن نیزدر سطوح پشتی و بغل بنای ایوان با کاشی و نمای داخلی پوشش ایوان نیز با قاب‌بندی چوبی تزئین شده است .

اما این روزها اگر سری به مجموعه پارک زندان قصر بزنید شهرداری دور تا دور این کوشک را حصارهای آبی‌رنگی پوشانده‌اند و صدای کلنگ‌ از هر گوشه این بنای چند متری به گوش می‌رسد، البته به راحتی می‌توان از زیر حصارهای پوشیده شده دور عمارت نیز آوارهای تخریب شده هنوز جمع‌اوری نشده‌اند.

یکی از کارگرها به خبرنگار ایسنا می‌گوید؛ در حال حذف گچ‌های کار شده روی بنا هستیم که چند سال گذشته به نام مرمت دور تا دور بنا کشیده‌اند، به ما گفته‌اند این گچ‌ها را حذف کنیم.

در پیگیری‌های خبرنگار ایسنا از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به نظر می‌رسد شهرداری منطقه هفت تهران که این مجموعه‌ی پارکی نیز زیر نظر آن اداره می‌شود، استعلامی از میراث فرهنگی استان تهران نگرفته است.

بر اساس اخبار ثبت شده از وضعیت این کوشک، به نظر می‌رسد این عمارت در سال‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۹۰ مرمت شده است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: کوشک ، قاجار
ارسال به دوستان
پزشکیان: دامنه اختیارات استانداران به گونه‌ای افزایش یافته که آنان در عمل «رییس ‌جمهور استان» محسوب می‌شوند امام جمعه اهواز: در استان خوزستان همچنان انتقال مواد مخدر به‌راحتی انجام می‌شود امام جمعه تهران: اجتماعات شبانه نباید زمینه حضور وحدت‌شکنان باشد بارش باران در ۱۳ استان کشور ۲ طوفان شدید در ژاپن/ ۲ میلیون نفر دستور تخلیه گرفتند قصه تلخ جوانان ترکیه و شعر قیصر امین پور؛ گاهی نمی شود، که نمی شود، که نمی شود روایت بلانشو از «فوکو»؛ معرفی کتابی نادر از دو غول فلسفه فرانسه ایران‌شناس فرانسوی و مترجم حافظ و مولانا درگذشت تغییر مدیریت در هلدینگ صبا انرژی/ پناهی عزل و غفوری سرپرست شد نان؛ سلاحی که هرگز بازنشسته نشد شروع به‌کار ادارات کرمان روز شنبه ۶ تیر با دو ساعت تأخیر برای تماشای بازی تیم ملی هشدار مدیریت بحران تهران درباره گرمازدگی کنایه بقائی به آمریکا با انتشار آمار گرسنگی در این کشور تصویری جدید و بی‌حجاب مریم رجوی (+عکس) ناپدید شدن کاپیتان تیم ملی والیبال ونزوئلا پس از زلزله