فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۲۲۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۰۲-۰۵-۱۳۹۷
کد ۶۲۲۶۴۶
انتشار: ۰۹:۳۵ - ۰۲-۰۵-۱۳۹۷
برخورد با مشترکان پر مصرف، شاید وقتی دیگر

قطعی برق، نان صنایع را آجر کرد

عصر ایران
سرانه مصرف خانوار در ايران، سالانه 900 كيلووات ساعت است در حالیکه استاندارد مصرف در دنيا 290 كيلووات ساعت است. در تمام این سال ها ما به مشترکان پر مصرف یارانه می دادیم و هیچ گاه به فکر برخورد جدی با کسانی که مازاد بر نیاز مصرف می کنند، نیفتادیم.
درشرایطی که بحران ارزی تامین مواد اولیه برای بسیاری از واحدهای تولیدی را با مشکل مواجه کرده، قطعی های برق هم قوز بالا قوز شده است. 
 
آنگونه که فعالان اقتصادی می‌گویند قطعی برق صنایع دم دست ترین راهی که همواره دولتمردان در دستور کار خود قرار می دهند. آنگونه که عبدل الوهاب سهل آبادی می‌گوید: واحدهای صنعتی که از ابتدای سال جاری با مشکلات نوسانات ارزی و عدم ثبات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و با افزایش ناگهانی هزینه های تولید رو به رو بوده اند، اکنون با مشکلی تازه رو به رو شده اند که به زیان انباشته انها می افزاید.

آنگونه که این فعال بخش خصوصی می گوید پیش از قطعی های برق بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل رکود و کمبود مواد اولیه  با 30 درصد ظرفیت خود مشغول به فعالیت بودند. در چنین شرایطی می توان  امکانی را فراهم آورد که قطعی های برقی در شهرک های صنعتی در ساعت های تعطیلی  این واحدها انجام شود یا اینگونه  زیانی بنگاه ها وارد می شود، کمی تعدیل شود. اما حالا با این شرایط می توان گفت که صنایع با حدود 20 درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند. 

او با اشاره به سرانه بالای مصرف برق در میان خانوارهای ایرانی گفت: سرانه مصرف خانوار در ايران، سالانه 900 كيلووات ساعت است در حالیکه  استاندارد مصرف در دنيا 290 كيلووات ساعت است. در تمام این سال ها ما به مشترکان پر مصرف یارانه می دادیم و هیچ به فکر برخورد جدی با کسانی که مازاد بر نیاز برق مصرف می کنند ، نیفتادیم . حتی در این شرایط هم وزارت نیرو برنامه برای جریمه مشترکان  پر مصرف ندارد و  برخورد با پر مصرف ها را به پاییز که مصرف به دلیل کاهش دما کمتر می شود و کمبود در تامین برق نداریم، موکول کرده است. 

در این میان بسیاری از فعالین صنعت برق معتقدند که کوتاهی دولت در توسعه نیروگاهی در سال های گذشته شرایط تامین برق مشترکان را اینگونه با مشکل مواجه کرده است. كم كاري هاي ديروز با بي پولي و گرماي امروز، صنعت برق ايران را به دهه 60 و 70 بازگردانده كه خاموشي هاي برنامه ريزي شده داشتيم.

حمید صالحی رییس سابق سندیکای برق در اینباره می گوید : به خاطر ارزان بودن صنعت برق، نه صنايع و نه مصرف كننده عادي انگيزه اي براي صرفه جويي ندارد؛ يعني ما مي بينيم كه كولرهاي گازي كه وارد كشور مي شود و مصرف كننده ها هم مي خرند، گاها از بدترين نوع ممكن با بيشترين ميزان مصرف هستند. اين كولرها علاوه بر عوارض زيست محيطي بر زيرساخت هاي كشور فشار وارد مي كنند.
برچسب ها: برق ، پول نیوز
ارسال به دوستان
نمایی از کاخ «ابیض ناصرالدین شاه» در سال 1290 «رویاهای بستر مرگ»؛ پدیده مرموزی که در روزهای پایانی عمر به سراغ انسان می‌آید موشک کروز هسته‌ای Burevestnik روسیه مواد رادیواکتیو را حین پرواز آزاد می‌کند!(+عکس) توضیح کانال تلگرامی رسانه رهبر انقلاب درباره پیام ۲۸ خرداد ایشان تخلیه استادیوم در میانه بازی عراق و فرانسه به دلیل طوفان و رعد و برق تویوتای دست‌ساز و کمیاب ژاپنی / ترکیب چهره کلاسیک با موتور افسانه‌ای (+عکس) گران‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت دنیا در سال ۲۰۲۶ (+اینفوگرافیک) سفیر ایران در بغداد: باید به نگرانی‌های گروه‌های مقاومت عراق پاسخ داده شود سقوط بالگرد گشت ساحلی آمریکا مسی: فقط از صعود خوشحالم، مغزم کار نمی‌کند! دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت: امضای رسمی ترامپ پای نام خلیج فارس سند ایستادگی ایرانیان است ونس: در مذاکرات با ایران پیشرفت داشته‌ایم ۵ کشته و ده‌ها زخمی در حمله موشکی اوکراین به روسیه اژه ای: عفو بیش از ۸۰ هزار محکوم اغتشاشات؛ بازگشت ۵۸ هزار میلیارد به بیت‌المال گل‌گهر سیرجان در تورنمنت سه‌جانبه تعیین سهمیه آسیایی شرکت نمی‌کند