فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۳۳۴۳۹
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۵ - ۰۶-۰۷-۱۳۹۷
کد ۶۳۳۴۳۹
انتشار: ۰۰:۳۵ - ۰۶-۰۷-۱۳۹۷

می‌خریم تا کمیاب و گران شود!

می‌خریم تا کمیاب و گران شود!

محمد جلالی

دیگر کشورها نمی‌خرند تا ارزان شود اما ما می‌خریم تا کمیاب و گران شود.

کار به جایی رسیده که دیگر خشم و نهیب راه به جایی نمی‌برد و هیچ کس به هیچ کس رحم نمی‌کند.

مردم در شهرهای مختلف مغازه به مغازه هجوم می‌برند و خرید می‌کنند تا از قحطی نیامده فرار کنند.

یک روز به برنج فروشی‌ها هجوم می‌برند و برنج‌ها را گونی، گونی در خانه‌ها احتکار می‌کنند و یک روز روغن، یک روز نوار بهداشتی و دستمال کاغذی و روز دیگر گوجه فرنگی.

مشخص نیست که قرار است چه اتفاقی در این کشور رخ دهد؟ گویا دیگر بنی‌آدم اعضای یکدیگر نیستند و اگر دردی به فردی وارد شود دیگران می‌گویند : چه خوب که ما نبودیم!

ما با دیگر کشورها خیلی خیلی متفاوتیم. آنها نمی‌خرند تا ارزان شود اما ما می‌خریم تا کمیاب و گرانتر شود.

می‌گویند 23 سال پیش اولین تحریم گرانفروشی توسط مردم آلمان انجام شد.

مردم آلمان به شدت مصرف شیر و لبنیات را برای سلامتی خود ضروری می‌دانند و حتماً در روز دو تا سه لیوان شیر مصرف می‌کنند اما پس از اینکه صنایع خصوصی و دولتی لبنیات کشور آلمان تصمیم به افزایش قیمت گرفتند مردم آلمان به طور کاملاً خودجوش و مردمی به مدت 14 ماه لبنیات و مخصوصاً شیر را از سفره‌های خود حذف کردند تا اینکه صنایع لبنیاتی با برگشت قیمت شیر به 14 ماه پیش از آن موافقت کردند.

این مسئله در دیگر کشورهای دنیا هم شکل گرفت:

آمریکایی‌ها تنها سه ماه تلفن همراه موتورولا را نخریدند تا قیمت به عقب بازگشت.

گرانفروشی بلیت فوتبال در اسپانیا و تحریم فوتبال توسط مردم تنها دو ماه رخ داد و پس از آن قیمت‌ها برگشت.

گرانفروشی شیر در برزیل تنها 9 ماه به طول انجامید و پس از آن قیمت‌ها شکست.

اما در کشور ما در یک دقیقه، شش میلیون نفر خواهان خرید از شرکت سایپا بودند. اگر هر نفر 25 میلیون تومان بخواهد در این شرکت هزینه کند، می‌شود 150000 میلیارد تومان.

با این مبلغ می‌شد در یک سرمایه‌گذاری بسیار سودآور سهام شرکتهای بزرگ را خرید.

به راستی ایراد از اقتصاد به تنهایی است یا فرهنگمان هم ایراد دارد.

وقتی در زمان جنگ در جبهه‌ها جوانان داوطلبانه بر روی میدان مین پا می‌گذاشتند و گروهان دسته می‌شد تا معبری باز شود در تهران و دیگر شهرها در زمان بمباران می‌گفتند: خدا را شکر که موشک بر روی خانه ما فرود نیامد و این تفکر کماکان وجود دارد. مردم می‌گویند اصل این است که ما زنده باشیم؛ همسایه کارگرمان به ما چه؟

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۵۹
غیر قابل انتشار:
محمد
Finland
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
0
7
الناس علی دین ملوکهم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
2
17
حرف شما کاملا منطقی است، اما این موضوع در مورد کشوری صدق می کند که ارزش پول آن کشور ثابت باشد. مردم ایران برای احتکار خرید نمی کنند بلکه به اندازه نیاز دو ماه شاید توان خرید داشته باشند و از طرفی نگرانند دیگر نتوانند خریدی در آینده داشته باشند. خودتان را جای مردم با حقوق 1 میلیون قرار دهید.
توحید
Germany
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
1
17
تفاوت دیگر این است که اگر نخرند هم گران می شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
1
2
خوشحالم که درد ها را می گویید و باید باور کنیم مردم ما در بسیاری از جاها قهرمان نیستند و بنظرم وظیفه روزنامه نگاران و محقیقن پی بردن به دلایل اصلی این گونه رفتارها است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
1
2
خب؟ مشکلتون با این قضیه چیه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
4
2
من دیروز رفتم برای خرید روزانه، حالم از خریداران به هم خورد و خرید نکردم..
حمید
Australia
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
5
9
میخریم تا جونتون در بره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
1
2
سهم رسانه های اینترنتی از فرهنگ سازی ، آگاه سازی و اطلاع رسانی به مردم یک جامعه چیه ؟ قطعن شما رسانه ها هم نقشی اگه بیش تر نداشتین کمتر هم نسبت به بقیه نهادها نداشتین ...
ناشناس
France
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
2
2
نياز به تبليغ و ترويج اين فرهنگ خيلي زياده تو تلگرام و همه جا
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
1
5
گل گفتی . همه ما خودخوا ه هستیم . از همه بدتر از زمین و زمان هم توقع داریم .کاش هر ایرانی به فکر اصلاح خودش بود تا خیلی از مشکلات حل بشه . داشتن فرهنگ زیربنای توسعه است که اغلب ایرانیان فاقد آن هستند
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
1
2
بسیار عالی و الرته دردناک !!!
امیر
Netherlands (Kingdom of the)
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
0
1
جانا سخن از زبان ما گویی
یاشار
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
0
10
مردم مطابق تفکر حاکمان عمل میکنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
1
11
چرا مردم را متهم میکنید. در ایران چیزی گران نمی شود بلکه ارزش پول کاهش پیدا می‌کند. وقتی ارزش پول کاهش پیدا کرد آن وقت اگر کسی پولش را به کالا تبدیل نکند ضرر کرده است
ناشناس
Indonesia
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
0
3
فرهنگ واخلاقیات واقعن دریک جامعه ارزشمندومهم هستندکه متاسفانه درکشورمان کمسو شده اند
مهندس
Germany
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
0
5
اخه ما خیلی خوبیم........
اژه ای: عفو بیش از ۸۰ هزار محکوم اغتشاشات؛ بازگشت ۵۸ هزار میلیارد به بیت‌المال گل‌گهر سیرجان در تورنمنت سه‌جانبه تعیین سهمیه آسیایی شرکت نمی‌کند تیراندازی در کانادا؛ یک افسر پلیس هدف قرار گرفت صهیونیست‌ها بیش از 11 هزار منزل لبنانی را ویران کردند تاریکخانه ساترا به روان جامعه آسیب می‌زند! سفر قالیباف و عراقچی به عمان آرژانتین۲-۰ اتریش/حتی یک دقیقه از آخرین رقص بهترین بازیکن تاریخ را از دست ندهید چرا بازی ایران بلژیک مساوی شد؟ فریب ظاهرشان را نخورید! پشت پرده تفاوت های شگفت انگیز سه غول دنیای خزندگان (+اینفوگرافیک) وزارت بهداشت لبنان: شمار قربانیان حملات اسرائیل از ۴ هزار نفر فراتر رفت اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای شمالی کشور استقبال پرسپولیس از تصمیم فدراسیون فوتبال برای تعیین نمایندگان آسیا رکوردشکنی افسانه ای؛ گران ترین جام های جهانی تاریخ کدامند؟ آناتولی: ایران از زمان اعلام توافق با آمریکا ۳۶ میلیون بشکه نفت صادر کرده توکلی‌زاده: تشییع امام شهید، بزرگ‌ترین رستاخیز ملی و نماد وحدت امت اسلامی خواهد بود