فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۳۳۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۰۷-۰۷-۱۳۹۷
کد ۶۳۳۵۶۲
انتشار: ۱۱:۰۲ - ۰۷-۰۷-۱۳۹۷

تعطیلی کنسولگری آمریکا در بصره

تعطیلی کنسولگری آمریکا در بصره

وزارت امور خارجه آمریکا با ادعای این که در هفته‌های اخیر به کنسولگری این کشور در بصره توسط نیروهای مورد حمایت ایران حمله شده، اعلام کرد: دستور تخلیه ساختمان این کنسولگری را صادر کرده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای مکتوب، ادعا کرد که کنسولگری این کشور در بصره در هفته‌های اخیر، چندین بار مورد حمله از سوی عوامل وابسته به گروه‌های مورد حمایت‌ ایران قرار گرفته است. بنابراین ایران باید بداند که آمریکا به طور مناسب به چنین حملات پاسخ خواهد داد.

پپمئو در ادامه این تهدید امنیتی را به ویژه متوجه ایران و نیروهای سپاه قدس تحت فرماندهی قاسم سلیمانی دانست.

بنابراین گزارش وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده که کارکنان این کنسولگری را که حدود ۱۰۰۰ نفر هستند، به طور موقت در جای دیگر مستقر خواهد کرد. تنها تعدادی از این کارکنان را دیپلمات‌ها تشکیل می‌دهند و مابقی افرادی هستند که در بخش امنیتی، خدمات و مشاغل دیگر فعالیت می‌کنند.

در این بیانیه مشخص نشده است که آیا کنسولگری آمریکا در بصره به طور دائم بسته می‌شود یا نه و مقامات دفتر اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه آمریکا نیز جزئیات بیشتری در این باره منتشر نکرده‌اند.

کنسولگری بصره که بزرگترین شهر عراق محسوب می‌شود، در سال ۲۰۱۱ ایجاد شد و ارزیابی‌ها این است که تصمیم برای تخلیه آن ممکن است به چند دلیل انجام شده باشد. اول اینکه دولت ترامپ در هفته‌های اخیر کمپین جدیدی را آغاز کرده که آنچه فعالیت نظامی ایران می‌خواند را هدف قرار داده است. دوم اینکه در ماه‌های اوت و سپتامبر چندین اعتراض توسط افراد محلی در بصره به آتش زدن کنسولگری ایران منجر شد و سوم که احتمالا مهم‌ترین آن است وزارت امور خارجه آمریکا بیش از یک سال است که این بحث را مطرح کرده که کنسولگری بصره برای کاهش هزینه‌ها تعطیل کند.

وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این با طرح ادعای خود مبنی بر نفوذ ایران در عراق گفته بود در صورت هرگونه حمله به منافع آمریکا در عراق، جمهوری اسلامی را مسئول آن خواهد دانست و با آن به طور مستقیم و شدید پاسخ خواهد داد.

به نوشته نیویورک تایمز دستور تخلیه کنسولگری در بصره در حالی انجام می‌شود که به گفته سه مقام پیشین وزارت امور خارجه آمریکا بحث تعطیلی این کنسولگری برای کاهش هزینه‌ها بیش از یک سال است که مطرح بوده است. این کنسولگری دست‌کم ۲۰۰ میلیون دلار در سال هزینه دارد و برخی این هزینه را ۳۵۰ میلیون دلار برآورد کرده‌اند.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا پیش از پایان فعالیت خود خواستار کاهش هزینه‌ها در این وزارتخانه شده بود. از این رو مقامات ارشد وزارت امور خارجه تعطیلی کنسولگری بصره را بررسی می‌کردند.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: آمریکا ، بصره
ارسال به دوستان
ونس: در مذاکرات با ایران پیشرفت داشته‌ایم ۵ کشته و ده‌ها زخمی در حمله موشکی اوکراین به روسیه اژه ای: عفو بیش از ۸۰ هزار محکوم اغتشاشات؛ بازگشت ۵۸ هزار میلیارد به بیت‌المال گل‌گهر سیرجان در تورنمنت سه‌جانبه تعیین سهمیه آسیایی شرکت نمی‌کند تیراندازی در کانادا؛ یک افسر پلیس هدف قرار گرفت صهیونیست‌ها بیش از 11 هزار منزل لبنانی را ویران کردند تاریکخانه ساترا به روان جامعه آسیب می‌زند! سفر قالیباف و عراقچی به عمان آرژانتین۲-۰ اتریش/حتی یک دقیقه از آخرین رقص بهترین بازیکن تاریخ را از دست ندهید چرا بازی ایران بلژیک مساوی شد؟ فریب ظاهرشان را نخورید! پشت پرده تفاوت های شگفت انگیز سه غول دنیای خزندگان (+اینفوگرافیک) وزارت بهداشت لبنان: شمار قربانیان حملات اسرائیل از ۴ هزار نفر فراتر رفت اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای شمالی کشور استقبال پرسپولیس از تصمیم فدراسیون فوتبال برای تعیین نمایندگان آسیا رکوردشکنی افسانه ای؛ گران ترین جام های جهانی تاریخ کدامند؟