فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۴۲۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۰۷-۰۹-۱۳۹۷
کد ۶۴۲۱۳۱
انتشار: ۰۸:۰۷ - ۰۷-۰۹-۱۳۹۷

کاهش صادرات، بیکاری را افزایش می‌دهد

کاهش صادرات، بیکاری را افزایش می‌دهد

در پی صدور بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر برگشت ارزهای حاصل از صادرات، یک عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: به جرأت می‌توان اعلام کرد که بخشنامه اخیر بانک مرکزی بیشتر از آن‌که سبب ارزآوری به کشور شود، بیکاری را افزایش می‌دهد.

پس از برگزاری جلسات رییس کل بانک مرکزی با بخش خصوصی در رابطه با تغییرات در برگشت ارز حاصل از صادرات، بخشنامه‌ای جدید با ارائه تعهد برگشت ارز حاصل از صادرات در چهار قالب و همچنین ظرف مدت سه ماه، از سوی بانک مرکزی تصویب و ابلاغ شد که به گفته فعالان حوزه صادرات؛ بخشنامه جدید برخلاف نظرات بخش خصوصی بوده و نه‌ تنها کار را برای صادرکنندگان تسهیل نکرده بلکه سخت‌تر نیز کرده است.

در این رابطه احمد کیمیایی اسدی - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران- در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد بودیم که دولت بخشنامه‌هایی کارشناسی نشده را صادر می‌کند و بعد از آن انتظار دارد که بخش خصوصی ورود کرده و صادرکنندگان ارزهای حاصل از صادرات خود را به سامانه نیما برگردانند. ضمن این‌که بارها صادرکنندگان اعلام کردند که طرف خارجی (مشتری‌ خارجی) سامانه نیما را نمی‌شناسد و در واقع "سامانه نیما" تنها در داخل کشور موضوعیت دارد.

وی افزود: بنابراین باید بتوانیم به طریق بانکی نقل و انتقالات خود را انجام دهیم؛ موردی که در حال حاضر به شدت با آن دچار مشکل شده‌ایم. اکنون حتی عراقی‌ها که طرف اصلی تجار ما برای صادرات هستند، نمی‌توانند با بانک‌های ایران نقل و انتقالات دلاری انجام دهند.

کیمیایی اسدی تصریح کرد: بخشنامه‌ اخیر بانک مرکزی را می‌توان از آن دست بخشنامه‌هایی برشمرد که همسو با تحریم‌های خارجی است. این بخشنامه در ظاهر برای ارزآوری بیشتر است اما قطعا در انتهای آن به افزایش بیکاری خواهیم رسید تا ارزآوری بیشتر؛ چراکه زمانی‌که صادرات دچار چالش و اختلال می‌شود، قطعا تولید نیز کمتر خواهد شد و تولید کمتر کارخانه‌های بیشتری را تعطیل خواهد کرد. در نتیجه بیکاری رشد می‌کند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: حتی با فرض این‌که با دلایل موجه این تصمیمات گرفته شود اما با چه استنادی اعلام می‌کنند که باید صادرکنندگان میلیون‌ها دلاری که به شکل دیگر نقل و انتقالات تجاری همچون صرافی‌ها و غیره انجام شده است را اکنون با یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای، به سامانه نیما واریز کنند.

وی اظهار کرد: باید مسئولان در نظر داشته باشند که تبعات این تصمیمات و بخشنامه‌های اشتباه، تنها اقتصادی نیست و قطع به یقین تبعات اجتماعی همچون بیکاری که ذکر شد را به دنبال خواهد داشت.

برچسب ها: بیکاری ، صادرات
ارسال به دوستان
عکس آتلیه‌ای یک خانواده تهرانی در دوران قاجار سیب هستید یا گلابی؟ ؛ شکل بدن شما چه چیزی درباره سلامتی‌تان می‌گوید؟ تاثیر شگفت‌آور یک ویتامین رایج بر یکی از کشنده‌ترین سرطان‌های مغز انگلیس ۰-۰ غنا؛ سد دفاعی کی‌روش برابر ماشین موقعیت‌سازی سه‌شیرها کپسول زمان ۷۰۰هزار ساله؛ مدفوع سنجاب‌های کانادا اسرار حیات عصر یخبدان را آشکار کرد قلب خود را با این ماده مغذی بیمه کنید دختری از ایل شاهسون با لباس‌های سنتی در دوران قاجار(عکس) ۵ چهره ماندگار که راه زنان را به دنیای مهندسی گشودند(+عکس) از جنرال موتورز تا فورد؛ برندهایی که خودروهای نظامی را برای ارتش آمریکا ساختند(+عکس) حمله سایبری به زیرساخت‌های بانکی کشور تایید شد دلاور دوستانیان کارگردان مستند درگذشت درخشش هاکی‌بازان ایرانی در روسیه؛ کسب دو مدال نقره جام تات‌نفت شکست تیم ملی هندبال ساحلی ایران در نخستین دیدار جهانی تصمیم جدید وزارت امنیت داخلی آمریکا برای تیم ملی ایران ترامپ: در تلاش هستیم که با ایران به توافقی منصفانه دست پیدا کنیم/ اوضاع خیلی خوب پیش می‌رود