۰۹ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۹ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۵۱۲۵۱
تعداد نظرات: ۱۳۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۰۶-۱۱-۱۳۹۷
کد ۶۵۱۲۵۱
انتشار: ۱۰:۳۸ - ۰۶-۱۱-۱۳۹۷

بحران سکه و مهریه: چه کنیم که نه زن زیان کند و نه مرد به خاک سیاه بنشیند

اخیراً پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است که می گوید قیمت سکه باید بر اساس قیمت روز عقد محاسبه و به زن پرداخت شود.

عصرایران - کسانی که در دهه های قبل از 60 ازدواج می کردند، مهریه شان را عمدتاً وجه رایج مملکتی قرار می دادند زیرا گذشته از آن که بر این باور بودند که "مهریه را کی داده کی گرفته"، ارزش پول ناگهان سقوط نمی کرد (به ویژه در دهه اول ازدواج که احتمال طلاق بیشتر بود و هست) و ارزش مهریه حفظ می شد.

با دگرگونی وضعیت اقتصادی، خانواده ها در صدد پیدا کردن راهی برای "حفظ ارزش مالی مهریه" برآمدند و بدین ترتیب، سکه طلا، جای وجه نقد را گرفت.

بنابراین، هدف از قرار دادن سکه به عنوان مهریه، حفظ ارزش مالی آن بود و البته راهکاری منطقی به شمار می رفت.

در سال های اخیر، اتفاق دیگری افتاده است: قیمت سکه مستقل از وضعیت کلی اقتصادی بالا می رود. بنابر این، سکه کارکردی فراتر از "حفظ ارزش مالی مهریه" پیدا کرده و عملاً به وسیله ای برای سودآوری تبدیل شده است. به بیان دیگر، اگر از منظر "قدرت خرید" به موضوع بنگریم، قبلاً  "سکه" مأمور بود که قدرت خرید را برای زن "حفظ" کند ولی اکنون قدرت خرید را "افزایش" داده است. این به هم ریختگی، باعث شده است مردان زیادی قربانی شوند و به زندان بیفتند یا دار و ندارشان را از دست بدهند.

مهریه باید قدرت خرید روز عقد را حفظ کند. اگر به گونه ای باشد که در روز پرداخت مهریه، قدرت خرید آن کم شود، اجحاف به زن است و اگر مهریه، قدرت خرید را در روز پرداخت، افزایش دهد، ظلم به مرد است. 

اخیراً پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است که می گوید قیمت سکه باید بر اساس قیمت روز عقد محاسبه و به زن پرداخت شود.
این پیشنهاد ظلم به زن است زیرا در چنین وجهی، قیمت سکه در چند سال قبل فریز می شود و قدرت خرید را کاهش می دهد. این طرح عملاً تبدیل سکه به وجه نقد است و بازگشت به عقب.

از سوی دیگر، دادن بهای سکه بر اساس قیمت روز در شرایط غیرمتعارف اقتصادی کنونی هم ستم آشکار به مرد است. 
بنابراین پیشنهاد مذکور را می توان این گونه اصلاح کرد: قیمت سکه در روز عقد + تورم سالانه = مهریه در روز پرداخت

با این فرمول، قدرت خرید برای زنی که مهریه را می گیرد، دقیقاً مساوی است با روز عقد؛ بدین ترتیب، مهریه کارکرد اصلی اش را حفظ می کند و تبدیل به وسیله ای برای سوددهی نمی شود.

مهریه را باید به کارکرد اصلی اش بازگرداند و آن را از ورطه سوداگری و سودجویی نجات داد. مهریه ای که در گذر زمان فاقد قدرت خرید شده باشد و مهریه ای که در گذر زمان به وسیله ای برای تجارت تبدیل شده باشد، هر دو در تضاد با بنیان خانواده و منافع عمومی جامعه است.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۳۳
در انتظار بررسی: ۱۱۴
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
15
213
اگر ملاک برابری دو انسان در ازدواج باشه بهترین کار این هست که مهریه ای در کار نباشه و زن و مرد هر دو حقوق برابر در طلاق و حضانت و غیره را در شروط ضمن عقد با هم توافق کنند. بنده نمونه ای از کسانی هستم که بدون اینکه نقشی داشته باشم تمام زندگی ام را بعد از 11 سال از دست دادم. همسرم خیانت کرد و انقدر معرفت نداشت که در ازای خطای خودش مهریه اش را طلب نکند، نصف مهریه اش برابر بود با تمام زندگی و پس انداز 11 ساله من.
پاسخ ها
نادیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
دوست عزیز مجبور نبودی مهریه به این حجم سنگین رو قبول کنی. خودت قبول کردی دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
زن خیانت کنه هیچی بهش تعلق نمیگیره حتی بجه ها!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
اگه زنت خيانت كرده بود كه نبايد چيزي بهش تعلق ميگرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
اگه معرفت داشت که خیانت نمیکرد
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
میشه لطفا مبنای قانونی تعلق نگرفتن مهریه در صورت خیانت رو بگید لطفا اطلاعات غلط ندید
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
مهریه بصورت نسیه چهار آسیب بزرگ دارد :
1- وقتی جوانان داغ هستند بدون پرداختن به عواقب میپذیرند
2- عشقی وجود ندارد که محک زده شود یعنی دختر وقتی میگوید 10 هزار سکه و پسر براحتی میپذیرد نمیداند از روی حماقت است یا عشق تا اگر ندارد بگوید 5 سکه و عشق خودش را ثابت کند
3- وقتی زوجین به مشکل میخورند یا باید با طلاق عاطفی سر کنند یا خیانت پنهانی یا جبر به زندگی و حتی فراتر از آن
4- با دلخوری بیشتر از هم جدا میشوند و بالاخره یکی به دیگری داغ میگذارد
به نظر من قانونگذار هدفش همین بوده (عشق در چهارچوب عقل و جبر به زندگی) و به نتیجه هم رسیده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
مهریه عند المطالبه است و ربطی به خیانت ندارد
حتی زنی که سنگسار میشود مهریه اش عند المطالبه است
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
خیانت و جنون و .... در هر حالتی قانون عند المطالبه بودن مهریه را از بین نمیبرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
خیلی اتفاق بدی براتون افتاده دوست عزیز ولی معذرتا شما خودتون نباید تن به این اشتباه نکوهش شده ولی تبدیل به عرف شده ی جامعه ما می دادین، اگر مهره ایشون پایین بود شما دچار مشکل نمی شدین، در ضمن شما جایی قید کردین که تنها زمانی بهت مهر می دم که بهم خیانت نکرده باشی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
دوستان عزیزی که میگین مهریه پایین بزن. من عقلم میرسه اما با مهریه پایین کسی قبول نکرده. و من هم ازدواج نکردم تا الانکه 35 سالمه. الان 200 تا سکه چیزی نزدیک به ی ملیارد تومنه و برای منکه کارمندم شاید پرداختش تا اخر عمرم محال باشه. یکیو دوست داشتم و اونم وانمود میکرد دوستم داره. وقتی بحث مهریه پایین شد گفت من از 600 کمتر قبول نمیکنم و ب سادگی از من گذشت.
ناشناس
| Denmark |
۰۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
#تحریم_ ازدواج
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
18
172
مهریه فقط ابزار تجارته و دیواری برای ازدواج
چه معنی داره کسی بابت زندگی چند میلیارد تضمین بده و چرا فقط مرد تضمین بده ؟!!!
اگر زن اهل نبود چی ؟ باز مرد هم ابروش رفته هم چند میلیارد بدهکاره !
پاسخ ها
نادیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
شما مردا فقط میخواهین از زیر بار مسئولیت در برید. این یه عرفه و درستم هست
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
هر چیزی عرف هست الزاما درست و عقلانی نیست! مرد زیر بار مهریه سنگیم بره خانم هم فیلش یاد هندستون کنه هم مرد رو بچاپه هم آخرش همه چیز به نفعش تمام بشه؟! عجب عرف درستی!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
مهریه میلیاردی سد ازدواجه نه مهر معقول و درست، سه تا از دوستان بنده که هر سه زیر 30 سال سن دارند با مهر خیلی پایین ازدواج (حدود 14 تا) و الحمد لله راضی هم هستن، هرچند زندگی بی نقص نداریم ولی وقتی مهر معقول باشه "انگیزه ای" برای بهم زدن الکی زندگی وجود نداره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
پاسخ نادیا
متاسفانه همین عرف باعث افزایش سن ازدواج و فساد شده است در اهل سنت مهریه نقد است در کل دنیا فقط در ایران است که مهریه نسیه است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
9
114
نه مرد و نه زن هیچ برتری نسبت به هم ندارن و هر دو در صورت بروز شکست حق حیات و زندگی دوباره دارن و صحیح نیست به خاطر مهریه فردی زندانی بشه.!!! به نظر می بایست تمام اموال رو که در حین زندگی به دست آوردن تقسیم به دو بشه و زن و مرد متناسب از زحمات زندگیشون بهره ببرن و از هم جدا شن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
به شرط اینکه زن و مرد هر دو شاغل باشند و درآمد یکسانی داشته باشند. معنی ندارد که یک کدام درآمد بیشتری داشته باشد ولی با این حال سرمایه در هنگام جدایی نصف شود.
راهکار درست، همان است که قرآن کریم دستور داده است. اینکه مهریه، بلافاصله پس از عقد پرداخت شود و نه هنگام جدایی. در این صورت میزان آن به شدت کاهش می یابد و از دکان سودجویی می افتد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
اون مورد پیشنهادی شما هم الزاما عادلانه نیست، چون ممکنه یک طرف خیلی زحمت بکشه و تلاش کنه و طرف دیگه فقط خرج کنه و حالشو ببره، مرغ همسایه غازه...مهریه معقول هیچ بدی نداره
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
9
87
قیمت سکه در روز عقد + تورم سالانه = مهریه در روز پرداخت... این الان مثلا اومدین درستش کنین؟؟؟؟ اصل مهریه ایراد داره و مهریه باید یک هدیه ای باشه از طرف مرد به زن و متناسب با وضع و توانایی مالی مرد و قابل پرداخت باشه؛ تمام مهریه های میلیاردی امروزی بدون استثنا قابل پرداخت نیست و یک عامل بسیار مهم و بازدارنده هست که پسران رو از ازدواج منصرف میکنه. نگاه کنید سن ازدواج نسبت به دو دهه پیش تا چه حد بالا رفته. طرفداران مهریه عموما پدر و مادر دختر هستن که به فکر تضمین خوشبختی دخترشون هستن غافل از اینکه خواسته یا ناخواسته یک رسم و سنت بسیار عجیب و زشت و قبیح در جامعه پایه گذاری کردن که امثال من باید یک تنه به جنگ این رسم و بدعتی که نهادینه هم شده بریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
175
39
تا بحال من هرچي ديدم مرد اهل خيانت بوده و معتاد و زن هم بدون مهريه جونش رو برداشته و رفته در برابر اين همه طلاق كه شاهد بودم تا بحال نديدم حتي يه مرد مهريه داده باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
پس چهار هزار مردی که زندان مهریه هستند دروغه ؟؟
نادیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
مردا همشون همینن. الانم دنبال اینن مهریه رو بردارن تا دیگه کاملا آزاد باشن هر کاری دلشون خواست بکنن. به نظر من مهریه بسیار رسم درستیه.
یه رسم درست تو این مملکت داشته باشیم همینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
همه اين ها كه نظر منفي دادن همه آقايونند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
3
77
ایا دوباره نیاز به اختراع چرخ است.
همان قانونی که بقیه دنیا بر اساس آن عمل می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
در بقیه نقاط دنیا زن و مرد از حقوق انسانی برابری برخوردارند، اما شما در ایران فقط می گویید مهریه نباشد بقیه ی مسائل حل است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
همه جای دنیا قانون واحد نداره دوست عزیز، ضمنا نصف کردن اموال به دست آمده شده هم الزاما عادلانه نیست، چون ممکنه یک طرف (چه مرد و چه زن) خیلی تلاش بکنه و زحمت بکشه و ... طرف دیگه هیچ کاری نکنه و فقط خرج کنه و حالشو ببره (بازم میگم چه مرد چه زن)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
خودم پسری هستم سی ساله و مجرد بگفته شما نصف کردن اموال عادلانه نیست پس حتما شرایط حال و زوری که الان شاهدش هستیم عادلانه است
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
10
52
طبق ایین قران کریم زن به خانه همسر می رود باید مهرش را به بدهد پس مهریه ای که قابل پرداخت نباشد امری است غلط در ضمن برای زنان شرایط کار فراهم شود که نیازی برای تامین مالی اینده مهر یه نباشد
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
در ضمن مرد می تونه 4 زن عقدی و..صیغه ای باشه پس چرا زن ها در عقدنامه از مرد امضاء می گیرند که نباید زن دیگه بگیره ؟؟
mahdi
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
6
69
من معتقدم که اگه قراره برابری باشه و به هیچ کس ظلم نشه حقوق رو کاملا برابر کنن در همه چیز و فرهنگسازی هم بشه. مهریه رو بردران و حق طلاق و حضانت رو هم برای زن در نظر بگیرن.در بحث خانه و جهیزیه هم سهم دو طرف برابر باشه. مهریه یعنی چی روز خواستگاری احساس میکنی امدی بازار اون میگه 100 تا اون میگه 300 تا.اون از دخترش تعریف میکنه و اون یکی میگه نه و غیره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
حق طلاق؟ یعنی یک نفر بدون توجه به احساسات دیگری، پایش را از زندگی بیرون بکشد؟ چشم و گوشش را خوب باز کند تا بعد پشیمان نشود. حق طلاق طبق قرآن نه با مرد است نه با زن دانشمند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
فرهنگ غلط ما و شما ربطی یه اصل مهر نداره، مهر یه مقدار معقول بوده که به نفع خانم هم بوده، جهیزیه هم همینه، هرچند تو بعضی از مناطق جهیزیه هم پای مرده
رسول
United States of America
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
2
57
به نظر من اگه قبل از رسمی شدن عقد مرد ملزم به پرداخت مهریه میشد خیلی از مشکلات بعدی به وجود نمی امد و خانواده ها مهریه های واقعی تر و قابل پرداخت تر قرار میدادن.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
Ok
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
مگه قراره دختر بخرند؟ البته از اول هم مهریه کارکردی غیر این نداشته. امیدوارم روزی برسه که ازدواج بر مبنای برابری حقوق صورت بگیره و در صورت طلاق تمام دارایی مشترک نصف بشه. اینجوری نه زنی پس از سالها خانه داری آواره میشه و نه مردی برای مهریه زندان می رود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
اگه کسی به مهریه بگه خرید دختر، از اون طرف هم به نصف کردن اموال میتونه بگه حق زنونگی و ... امیدوارم بفهمیم چی می گیم ... یکمی از داستان های مربوط به نصف کردن اموال تو کشور های دیگه رو بخونیم و با دردسر ها و بی عدالتی هاش آشنا بشیم. ضمنا شما موقع ازدواج در مورد مقدار مهر آزادی داری و زن هم می تونه هیچ وقت از همسرش مهریه طلب نکنه کما اینکه بیشتر خانم ها همینجور اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
18
32
وقتی یک مرد در هنگام ازدواج مهریه ای را - به هر میزان - می پذیرد که توان پرداخت آن را ندارد در واقع دروغ گفته است
چون طبق قوانین ما مهریه عند المطالبه است بنابراین ثانیه ای که مرد آن را می پذیرد در واقع ادعا کرده که آن میزان را دارد
پس به جای این کار بهتر است آقایان مهریه های بالا را نپذیرند مطمئن باشید خانواده ی عروس هم کوتاه خواهند آمد و اگر قرار باشد که ازدواجی به دلیل نپذیرفتن مهریه بالا و این شکل نگیرد که داماد حاضر نبوده است که دروغ بگوید! همان بهتر که این ازدواج شکل نگیرد
اما اگر کسی مهریه بالا را پذیرفت واقعا مثل یک قرارداد است که در آن ادعا کرده این پول را دارد پس دیگر نمی تواند ایراد بگیرد که چرا
یا بلکه عاقد محترم باید ضمن عقد برای ادعای داماد مبنی بر توان پرداخت این مقدار مهریه از او سند و مدرکی بخواهد
پاسخ ها
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
دوست عزیز بحث الان سر همین مورده ! الان من میرم خواستگاری با توجه به توان مالی خودم مثلا 50تا سکه قبول میکنم و میدونم الان میتونم پرداخت کنم ! حالا بعد از 10 سال قیمت 50 ا سکه طوری میره بالا ، خودم که هیچ هفت جد آبادم پول بزارن روهم نمیشه ، این باید چکارش کرد ؟ باید بگیم داماد دروغ گفته ؟؟؟؟؟
مجتبی کبیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
14
32
مهریه یه هدیه است. یک پیش کش هستش که آقا داماد به دستور خدا، هدیه می کنه به عروس خانم،‌ به خاطر این که بگه من بهت توجه دارم. به خاطر این که بگه من محبتم رو می خوام نشون بدم. به خاطر این که بهت ثابت کنم دوستت دارم . من به تو میل دارم. من طالب تو ام. من خواستار تو ام . مهریه یه تلاش برای شیرین کردن کام طرف مقابله. این چه حرف زشتیه که والدین میگن، مهریه یه پشتوانه برای دخترمونه. مهریه یه حربه ای هستش که فردا اون رو بکوبیم تو سر داماد. واسه همینه که بی تربیتی می کنیم.
اگه بپذیریم که یه هدیه است، بدونیم که هدیه دادن و هدیه گرفتن آدابی داره.
هر پسری که بیشتر از توانش قول هدیه به دختر خانم بدن یعنی دروغ گفتن و صداقت رو رعایت نکردن، چون هدیه براساس توانایی و عشق سنجیده میشه نه براساس تقاضای دختر خانم.
پاسخ ها
نادیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
یه نشونه است که داماد به عروس بگه بهت توجه دارم؟؟؟؟؟؟
حالت خوبه؟؟؟؟؟؟؟؟ بین این همه آدم داماد این عروس رو انتخاب کرده، اگه بهش توجه نداشته پس مرض داشته رفته سراغش؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
6
31
بهترین راهکار این است که همان طور که قبلا خدمت قوه قضاییه و مجریه عرض شده است مهریه به صورت عندالعقد تعیین و پرداخت شود. تا هم وجهه شرعی و قانونی آن حفظ شود هم در حد توان داماد باشد هم از مشکلات بعدی جلوگیری شود.
ناشناس
Germany
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
6
60
همه حقوقی که مرد تو ازدواج داره رو، به خانم هم بدهند، مهریه رو حذف کنند کلا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
نفقه را هم از گردن مرد بردارند ما موافقیم! خب خانم ناشناس محترم! در ازدواج موقت همین شرایط هست . تازه مهریه هم هست!!
ناشناس
Germany
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
8
86
من خودم زن هستم و سه سال هست که ازدواج کرده ام. مهریه من به نام نامی خدا فقط یک سکه است چون من خودم اعتقادی به مهریه ندارم ونداشتم. از طرف فامیل شوهرم انتقادهای زیادی شنیدم ولی برای من بی اهمیت بود. زندگی باید بر اساس اعتماد ومهر دوطرف باشد نه سکه و طلا. اگر زندگی به مرحله ای برسد که ادامه آن غیر ممکن شود چه بهتر زن ومرد سازگارانه از هم جدا شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
نسل زن فهمیده هنوز منقرض نشده .
خوش بخت بشید انشاا...
نادیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
تو دروغ میگی. تو یه زن نیستی
اگه زن بودی مشکلات ما رو درک می کردی
تو طلاق زن نابود میشه و برعکس مرد آزاد میشه بره برا خودش با یکی دیگه
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
در پاسخ به خانم نادیا.
دلیلی برای دروغ گفتن ندارم. ای کاش زنان سرزمین من روزی به این سطح از آگاهی برسند که دیگر خود را وابسته به مهریه ندانند. آرزوی من این است که زنان سرزمینم با مهر کنار همسرانشان زندگی کنند نه برای پول. من از یه خانواده کاملا متوسط ومعمولی هستم ولی هیچ وقت نخواستم به خاطر پول ازدواج کنم هر چند دورو اطرافم دخترانی رو دیدم که هیچ علاقه ای به همسرشون نداشتن ولی به خاطر پول او را تحمل میکردند. ای کاش این فرهنگ جا بیفته. به امید آن روز
نادیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
امیدوارم هیچ وقت کارت به طلاق نکشه.
ولی مشتاقم ببینم بعد طلاق باز بلدی مثل روشنفکرا حرف بزنی یا نه
فاطمه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
آفرین بر تو خواهرم.
امیدوارم که زندگیت بر وفق مراد باشه. در این روزگار که مهریه شده بلای جان چه برای خانم و چه آقا.
من دوستم بعد از دوازده سال تحمل رنج و مصیبت داره طلاق می گیره و درخواست مهریه داده اما اونقدر دادگاه سنگ جلوی پاش گذاشته که ...
از طرفی یک نفر دیگه رو میشناسم که خانم هنوز یک سال نشده به بهانه های کوچیک داره درخواست طلاق و مهریه می ده.

مهریه هم مثل اعتیاد بلای خانمان سوز شده .. چه برای خانم چه آقا ..
سرزمین
| Germany |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
آفرین، واقعا امیدوار شدم به اینکه آقایان و خانمهایی هستند که میشه بهشون افتخار کرد. متاسفانه در کشور ما همه چیزی شده مادیات. در زمینه ازدواج هم از همون روز اول خواستگاری تا روز عقد وعروسی و بعدش زندگی فقط بر یک اصل می چرخه اونم پول و ملک و ماشین و.....
ما چرا از مرد و زنمون به این درجه از فرهنگ هنوز نرسیدیم که مهر و محبت مهمتر از مادیاته. زنان فمینیست ایرانی میگن دیگه سر به تن مردها نباشه در صورتیکه زنان فمنیست اروپایی چنین نظراتی را ندارن که زنان فمنیست ایرانی دارند. جالبه که هم حق و حقوق اسلامیشونو مبخوان و هم آزادی های بی مرز و دور از اخلاق(در اروپا هم مرز وجود داره). زنان ما معنی آزادی را اشتباه فهمیدند ولی به انجام اون اصرار دارند.
دایی کریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
خدا به داد شوهرت برسه نادیا چه بدبختی گیر تو میافته با این تفکراتت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
شما ايران تشريف نداريد؟؟ من هم اگه طبق قاون اونطرف داراي همه حقوق برابر از قبيل حق طلاق، حق حضانت و ... بودم همون يك سكه رو هم نميخواستم!
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
0
41
من خیلی دنبال جواب این سوالم.
سوال اینکه چرا فقط در ایران زندانی مهریه داریم.
در کشورهای عربی همان موقع عقد مهریه را هرچند ناچیز می گیرند و خلاص
در کشورهای غربی نصف اموال هر دو طرف یعنی زن و مرد نصف می شود.
آیا در کشور عزیزمان که استثنا شده است کارکرد مهریه درست است؟
آیا نیاز به اصلاح قانون حس نمی شود.
الله علم
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
تو ایران خانمها هم مهریه اسلام رو می خواند هم آزادی های غرب رو . آقایون هم می خواند مثل غرب مهریه نباشه و زنشون محدودیت های اسلام رو رعایت کنه. کلا می گردیم ببینیم کجا به نفعمونه .
سید کاظم
Romania
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
11
27
بهترین کار این است که مهریه در همان ابتدای ازدواج و در زمان عقد، آماده پرداخت باشه. یعنی مرد، مهریه را به توان خویش در آینده موکول نکند. مهریه عند المطالبه است یعنی اینکه الان که می خواهند زنی را به عقد نکاح مردی درآورند، آن مرد بتواند درجا و در همان زمان عقد مهریه را پرداخت کند. اصل مشکل اینجاست که مردها یاد گرفته اند اول ازدواج، چک بی محل بکشند یعنی مدیون شوند بدون اینکه توان ادای دین خود را داشته باشند.
من میگم مردی که نمی تونه همان روز عقد بدهی خودش را با زنش صاف کنه نباید ازواج کنه. اینطوری نه مردها به خاطر عدم توان در پرداخت مهریه به زندان می افتند و نه زنها در شروع زندگی، مهری را طلب می کنند که مرد توان پرداخت آن را ندارد. به هر قیمتی که نباید ازدواج کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
4
26
همانطوریکه در قانون چک دخالت قانون در مرحله آخر کار رو خرابتر کرد در مهریه هم همینطوره

در بحث مهریه تنها راه استفاده از روش کشورهای دیگه و تعلق نیمی از آنچه مرد بعد از ازدواج به دست آورده هست تا زن نیمی از آنچه مرد واقعا داره رو مطالبه کنه نه اینکه مهریه تخیلی رو اجرا بذاره تا مرد به بهای دزدی هم شده مبلغی رو براش جور کنه وگرنه به زندان بره

کجای این روال عدالت هست که حتی وقتی مشکلی از سمت زن بوجود آمده و قصد طلاق و فروپاشی خانواده رو داره مرد هم از نظر روانی مالی نابود بشه و هم از نظر اقتصادی و زن به ریش مرد بخنده و با آواری پشت سرش بره به زندگی خودش برسه؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
این حالت عملا به وجود نمیاد زیرا حق طلاق با مرد است و اینقدر در برابر طلاق و دادن مهریه مقاومت می کند تا زن با گدشت از مهریه و حقوق دیگر طلاق بگیرد. چه بسا در این هنگام مرد می تواند با حکم دادگاه اجازه ازدواج مجدد هم داشته باشد.
بد نیست به جای این موارد تخیلی کمی هم قانون را مطالعه کنید یا سری به دادگاه ها بزنید که ببینید در عمل چه پیش می آید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
یاتوایران نیستید یاهنوز خوابید مگه میشه به اجبار مرد زن رو طلاق بده خنده دار بود همه چیز قانون طرف مرده زنی که می تونه طلاق بگیره با مهریه مطمئنم کلی ادله برای ثابت کردن داره وگرنه ازاین خبرها نیست مگه اینکه از همهچیزش بگذره فقط طلاق رو بگیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
حرف شما اين قسمتش كاملا متين. ولي زماني درسته كه حقوق برابر براي زن و مرد زمان ازدواج و طلاق وجود داشته باشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
11
22
در جواب دوستان عزیزی که طرفداری مردا رو میکنن و میگن ظلمه مهریه
عروس و خانواده عروس هم از طرف خودش میبینه قضیه رو
وقتی در مملکتی زندگی میکنیم که همه چی بر علیه زن هست حق طلاق حق حضانت
یعنی بالقوه این قدرت رو داده مرد که اون تصمیم گیرنده باشه زن هم به عنوان ضمانت از مهریه استفاده میکنه
من به شخصه مخالف هر دو مسئله هستم
و به نظرم باید همه چی برابر باشه و مهریه هم وجود نداشته باشه و حتی جهیزیه رو هر دو طرف تقبل کنن اینجوری هیچ طرفی احساس نمیکنه سختی زندگی به اون متحمل شده
زندگی همیشه گل و بلبل نیست چه بسیار اقایانی که از مسئله حق طلاق و حضانت کودک حتی با اینکه شرایط نگهداری بچه رو ندارن فقط برای اذیت کردن خانوم ها ازش استفاده میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
به تمام اینها حق ازدواج مجدد برای مرد و اجازه برای کار و خروج از خانه و... را هم اضافه کنید. از طرف دیگه اموال مرد از قبیل خانه و ماشین روز به روز ارزش بیشتری پیدا می کنه در صورتی که جهیزیه کاملا مستهلک میشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
کجا همه چیز علیه زن است؟ برو به دادگاه های خانواده تا ببینی چه تعداد مردها از دست زنها کتک می خورند و حتی در برابر خیانت آنها کاری نمی توانند بکنند! برو ببین چه تعداد مرد بخاطر سوداگری مهریه در زندان است؟ برو ببین چه بساطی برای ثروت خواری مردان براه افتاده که با طلاق نیمی از ثروت شوهر را بالا بکشند..

حرف الکی نزنید.
بهآمار واقعی مراجعه کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
عالي گفتي. من به عنوان يك زن و انسان حقوق برابر زمان ازدواج و طلاق ميخوام. وقتي تمام حقوق به نفع آقايون باشه حتما مهريه سنگين خواهم خواست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
4
28
#تحریم_ ازدواج
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
11
32
لطفا در اسرع وقت مجلس فکری برای این سوداگری مهریه بکند ... مردها همه به زندان افتاده یا همه مادیات زندگی را از دست دادند و هنوز سال هاس سال بدهکار خواهند بود . واقعا ظلم است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
مردها همه به زندان افتاده اند؟!!! چند سال پیش تحقیقی انجام شده بود که نشان میداد از زنان متقاضی مهریه تنها 5 درصد موفق به گرفتن مهریه می شوند. شما 95 درصد از زنانی را که بدون هیچ پشتوانه ای طلاق می گیرند زیرا مرد به راحتی همه اموال را به نام خویشاوندانش می کند، نمی بینید؟! کمی انصاف داشته باشید.
نادیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
همون 5 درصد هم با هزار تا بدبختی به حقشون میرسن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
از اين خبرها هم نيست. اطرافيانتونو نگاه كنيد. آقا ازحقوق يك طرفه كه به نفع اون بوده استفاده ميكنه و با بچه و ... زن رو وادار ميكنه كه مهريه رو ببخشه! . اين قانون از اصل اشتباهه
نادیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
70
14
من خودم به شخصه با مهریه سنگین موافقم
چون مردای ایرانی همش دنبال راه دررو می گردن و باید به هر ترتیبی اونا رو پابند زندگی کرد
مهریه سنگین بهترین راه حله
پاسخ ها
علی
| United States of America |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
به یقین که تا آخر عمرت خونه بابایی جا خوش خواهی کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
پس بشین تا بیاد
نادیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
من 6 ساله ازدواج کردم و شوهرم جرات نداره چیزی بهم بگه چون خودشم خوب میدونه به محض اینکه احساس خطر کنم مهریه رو اجرا میذارم
ناشناس
| Germany |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
آفرین به این زندگی با کیفیت.
پس شوهر شما به خاطر ترس حق هیچ گونه اظهار نظری ندارد یعنی دیکتاتوری مطلق.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
خوب مرده میمونه تو زندگی ولی زندگی رو برات جهنم میکنه، اون جوری بیشتر دوست داری؟
دایی کریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
خدا هیچ مردی را گرفتار تو نکنه انشاله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
نادیا تو دیگه کی هستی یه بار دنیا اومدی زندگیت رو هم به سخره گرفتی...تازه بعد طلاق تا صد سال هر ماه ربع سکه گیرت میاد...هههه
نادیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
غیر از این هیچ راه دیگه ای واسه کنترل مردا وجود نداره
زنایی که جلو شوهراشون یه ذره کوتاه اومده باشن حرفمو تایید می کنن
mahdi
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
شما به این میگین زندگی این که گروگان گیریه.واقعا عشقو محبت موج میزنه!!!!
سجاد
| United States of America |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
دیدم زیر اکثر پاسخ ها اظهار نظر کردی همه جا هم یه چیز گفتی. وقتی تنها سلاحت واسه پایبند کردن شوهرت به ادامه زندگی مهریه است مطمئن باشه یه روزی صبرش تموم میشه و میره. شک نکن راهی هم پیدا می کنه که بدون مهریه طلاقت بده بنابراین دنبال این باش با رفتار و اخلاقت شوهرت رو نگه داری :)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
مهریه باید 1 میلیون سکه باشه
مرد باید احساس کنه در زنجیر است و تنها راه خلاصی زندان رفتن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
25
17
اگر يك زندگي بخواد خراب بشه،زن تنها چيزي كه داره مهريه هست.اگر حقوقي كه براي مرد وجود داره،براي زن هم وجود داشت،اونوقت مهريه رو بردارن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
آقايون زرنگ تشريف دارن. هم ميخوان تمام حقوق يك طرفه به نفع اونها باشه (حق طلاق، حضانت و ... ) هم مهريه نباشه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
0
21
با این گرونی ها دیگه عقلم به هیج جا قد نمیده
مستاصل و پریشان هستم
پویان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
3
28
باید زن و مرد در تمام حقوق زندگی از قبیل حق طلاق و ... برابر باشند و مهریه هم حذف شود و در عوض پس از طلاق هردو از داراییهای بدست آمده بعد از ازدواج به نسبت مساوی برخوردار شوند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
عالي! حقوقب هر دو نفر مثل دو انسان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
1
21
اگر نرخ تورم درست محاسبه و اعلام میشد پیشنهاد شما منطقی بود اما در عمل قیمت ها دو برابر و سه برابر میشود اما نرخ تورم همچنان 25 درصد باقی می ماند!
بهترین پیشنهاد حذف مهریه و برابر قرار دادن حقوق زن و مرد در ازدواج است موقع طلاق هم دارایی مشترک تقسیم شود. راهی منطقی که بسیاری از کشورهای جهان انجام می دهند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
1
16
تو قرن بیست و یک هستیم و همه مان در نهایت سواد و آگاهی اقرار میکنیم که عرف هایی که در کشور وجود دارد که بد و مخل زندگی است ولی باز برای فرزند و خواهر و برادر خود انجام میدهیم. یادم باشد تا وقتی که به شعور انسانی کافی نرسیدم درباره برخی قوانین عجیب و غریب و بعضا غیر انسانی حال و قدیم اظهار نظر نکنم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
9
11
اولا واقعا کی داده کی گرفته ، خانم ها هم فکر نکنند می توانند به راحتی از یک مرد صدها میلیون پول بگیرند ،
یکی از دلایل زندان رفتن مردان همین تن ندادن به حرف زور زنان است ،
در بسیاری از مواقع مرد می تواند برای دادن مهریه آنقدر اذیت کند تا زن بالاخره از خیر تمام یا بخشی از مهریه بگذرد ،
ضمنا یک راه کار راحتر هم برای حل این مشکل وجود دارد ، اینکه دولت به تعهد خود برای حفظ ارزش پول ملی عمل کند ، ریال بی ارزش شده است نه اینکه سکه و دلار گران شده باشند
تهرانی
Canada
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
3
32
در مچموع اگر مهریه چیز خوبی بود ،میزان طلاق با نفرت و این همه زندانی مهریه وجود نداشت.مهریه یه تجارت کثیف شده.فقط باعث بدبینی و وسوسه طلاق هم شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
15
16
بجای این طرح های من درآوردی طرح اصلی را اجرا کنید. در اسلام مهریه باید در شب ازدواج داده شود و تمام. یعنی زندگی عرس و داماد از روز اول با رضایت کامل و بدون حالت طلبکار و بدهکار است. داماد اگر پول ندارد پدرش یا خودش ملک که دارد. یک یا 2 یا 3 دانگ از ملک را بزند به اسم عروس. تمام...
پاسخ ها
نادیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
ملک به اسم عروس کنند؟
امر دیگه ای نداری؟ چیز دیگه ای نمیخای؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
ملک به اسم کنند
اگر نقد دارند چه اشکالی دارند اگر ملک داشتند و نکردند اونوقت معلوم میشه عشقی هم نبوده و اگر عروس به ملک اصرار کرد هم همینطور
مهریه نسیه نوعی بی معرفتی به اصل عشق است
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
4
5
قیمت سکه در روز عقد + تورم سالانه = مهریه در روز پرداخت
این فرمول از خود قیمت روز سکه که میزنه بالاتر هرسال اگه .15 درصد تورم باشه که خیلی زیاد میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
نه نمیشه...نسبت به افزایش نرخ سکه ناچیزه...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
3
8
مهریه نسیه (آیا این موضوع در زمان پیامبر هم بود)
زن میگوید مهریه ام را نمیخواهم ولی 20 سال بعد که جوانی خود را از دست داده و شکسته شده است بابت آنروز که مهریه را طلب نمیکرد شکایت میکند و میگوید حالا میخواهم و مرد را گرو کشی میکند (حتی اگر خیانت کرده باشد چون مهریه عند المطالبه است)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
حالا که بیشتر مردان خیانت می کنند و با وقاحت هم ادعا دارند خلاف شرع نکرده اند. خیلی از رسوم جامعه درست نیست قوانین مشکل دادند زنانی هستند که سو استفاده کرده اند ولی باور کنید بیشتر قربانیان این رسوم و قوانین زنان هستند. میشه کمتر زن ستیز باشید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
2
7
مهریه نسیه (آیا این موضوع در زمان پیامبر هم بود)
زن میگوید مهریه ام را نمیخواهم ولی 20 سال بعد که جوانی خود را از دست داده و شکسته شده است بابت آنروز که مهریه را طلب نمیکرد شکایت میکند و میگوید حالا میخواهم و مرد را گرو کشی میکند (حتی اگر خیانت کرده باشد چون مهریه عند المطالبه است)
نادر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
1
10
مهریه را باید در فرهنگ عمومی خود از حالت طلب، تبدیل به "پرداخت" کنیم. یعنی هر مردی بداند که مهریه را باید پرداخت کند نه این که مبلغ مهریه مثل چوب تهدید بر بالای سر او باشد.
مهریه وقتی که پرداختنی شد، واقعی می شود. باید جشن خانوادگی پرداخت مهریه را ترویج کرد.
باید ساز و کار قانونی برای پرداخت بی دردسر مهریه ایجاد کرد مثلا بانکها وام پرداخت مهریه بدهند و اقساطش را به حساب همسر بریزند.

معمولا مردها از دادن مهریه می ترسند. زیرا هیچ جا عملا ثبت نمی شود تا در روز ادعای همسر بتوانند ثابت کنند که آن ملک را آن خودرو را آن سکه های بی زبان را ..بابت مهریه داده بودند/

به این ترتیب مبلغ مهریه به حد وقعی و توان شوهر کاهش پیدا می کندو از حالت پز و چشم و هم چشمی دختران بیرون می آید

دومین نکته برداشتن قانون ظالمانه و مشوق طلاق است. زنان بر اساس قانون مشوق طلاق، به منظور دستیابی به نیمی از ثروت شوهر، تقاضای طلاق می کنند. این در حالی است که در صورت مرگ شوهر فقط یک هشتم از او ارث می برند.
در کشورهای اروپایی به منظور رعایت عدالت، ثروت هر دو نفر را در هنگام طلاق نصف می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
اهل سنت مثل زمان پیامبر مهریه را نقد پرداخت میکنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
4
20
شما که میگی مهریه در زمان عقد کمه ، برین تحقیق کنید که چند درصد از داماد ها میتونن اون مهریه ی چندصد سکه ای رو در همون زمان پرداخت کنند؟ مگه سکه در همان زمان عقد رقم کمی هست؟ چه دلیلی داره مرد زیر بار همچین مهریه هایی بره، اگه به عقل الانم بودم اصلا زیر بار ازدواج نمیرفتم لااقل در ایران که همه چی علیه مرد هستش، خرج عروسی، مهریه دادن، و هر چی خرجه گردن داماده ، عاقلانه اینه که به دام ازدواج نیفتی
پاسخ ها
زیبا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
شما بروخارج ازدواج کن و حق طلاق و بچه و نصف اموال رو به زنت بده، زن ایرانی غیر مهریه چه چیز دیگه ای داره؟ مهریه هم که عملا کسی نمیده
اقا معلم
Netherlands
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
12
4
سلام
-- بنده این طرح را سالهاست بررسی کردم که نه زن ضرر کند نه مرد و نه به زندگی و ازدواج به چشم کاسبی نگاه شود
-- بنده این طرح رو با یکی از اعضاء غذائی مجلس مطرح کردم و قرار شده بررسی بشه
** طرح به این صورت است که در صورت درخواست مهریه از طرف زن مهریه به صورت مدت زمان گذشته از زمان عقد پرداخت بشه به طور مثال تا 3 سال بعد از تاریخ عقد 10 درصد مهریه تا 5 سال بعد از تاریخ عقد 30 درصد و تا 10 سال بعد از تاریخ عقد 100 درصد مهریه پرداخت بشه**
به این صورت دیگه حق زنی که مرد رهاش میکنه ضایع نمیشه و دیگه دخترهای بد هم نمیتونن سو استفاده کنند و از مهریه به عنوان ابزار کاسبی استفاده کنند.
مچکرم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
کاش اول میدونستید که غذایی با قضایی چه فرقی میکنه بعد طرحتون رو در اختیار مجلس میذاشتید.
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
دوست عزیز ناشناس
کاشکی میشناختمت
نظرت کوبنده بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
7
10
اقا این چه نظری است که میدهی حداقل قبلش برای خودت مثال بزن
اگر مهریه 200 سکه در15 سال پیش باشد و الان سکه 3/5 باشد جمع کل مهریه الان میشه 700 میلیون اما اگر طبق نظر شما بخواهیم تورمهر سال را محاسبه کنیم مهریه میشه یک میلیارد و یانصد میلیون
لطفا قبل از نظر یک حساب سر انگشتی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
شما یا طرح عصر ایران رو خوب مطالعه نکردید یا محاسبه بلد نیستید 15 سال پیش سکه 86 تومن بود که با احتساب 200 سکه و تورم سالی اصلا 25 درصد هم که بگی میشه 15 تا 25 درصد یعنی 3.75 برابر که میشه 64.5 میلیون تومان
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
3
28
چندین ماه هست که فقط دارین پیشنهاد و طرح میدین.. به ولله زندگیمون نابود شد...تا الان 200 سکه بهار آزادی پرداخت کردم ولی خانم دست از سر ما بر نمیداره..خیلی ظلمه که همسر سابقت رو ده سال قبل طلاق بدی و زندگی جدیدی رو آغاز کنی و با داشتن همسر و فرزند کماکان به همسر سابقت حقوق ماهیانه بدی...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
3
38
بهترین راه حل اینکه زن ومرد اصلًا ازدواج نکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
شیطان با نسیه کردن مهریه انسان را گول زد
راه حل های مردم برای عشق پاک و مقدس این بود :
1- از ترس مهریه ازدواج نکنیم
2- زجرش بدیم
3- بخاطر مهریه مجبورم این وضعیت را ادامه بدهم
4- ازش متنفرم
امیر
Netherlands
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
3
28
من خودم قربانی مهریه هستم.
زندگیم از دست دادم تا صد سال دیگه هم باید 6 ماهه یک سکه پرداخت کنم...
پیش مهریه هم 15 سکه ندارم و خودمو اماده زندان رفتن کردم..
خدا لعنت کنه باعث و بانی ....
پاسخ ها
در اهواز
| Germany |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
باعث و بانیش خودتی که نادان بودی . من بهم گفتن مهریه 1200 سکه قبول نکردم آخرش با 14 سکه ازدواج کردیم یک سال بعد
mahdi
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
3
18
مسخره است که زن میره مهریه رو اجرا میزاره مرد رو به خاک سیاه میشونه و شب هم میشنه رو مبل راحتی میشینه و تو فضای مجازی از ظلمی که به زن ها میشه صحبت میکنه.من واقعا دوست دارم بدونم اگه این قانون ها بر عکس بود الان فمنیست ها چه کار میکردن.و چقدر داد ما مظلومیم سر میدادن.طرف بست ساله از همسرش جدا شده هنوز باید هر ماه یه مبلغی بهش بده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
0
9
به نظر من باید مقدار مهریه طبق قانون مشخص بشه و در اون قانون هم شرایط مختلف سنجیده بشه . نه اینکه هر کی هر اندازه که دلش خواست تعیین کنه و چشم و هم چشمی باعث بروز مهریه های کلان بشه .
سید
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
5
20
پیشنهاد عصر ایران و نظرات جالب بودن، اما هیچکدام باز هم نمیتونن مشکل رو حل کنن، چرا که تجارت مهریه بسیار سوداور و خیلی دهن پر کنه! کافیه نظرات یه خانم به اسم نادیا رو خوب بخونید، 99 درصد زنان دقیقا چنین عقایدی دارن، چرا که مرد توی این جامعه فقط یک بارکش و باربر برای زنه! قانون اینکارو کرده! زن من خیانت کرده! مهریه رو اجرا گذاشته و دارت میگیره! یکساله دیگه چیزی ندارم بدم، از عالم و ادم فراری ام چون جلب دستشه! بچه ام رو هم یکساله ندیدم! به کدوم دین و مذهبی شکایت کنم که یکساله جگرگوشمو ندیدم! کجا بگم که دو ماه بی دلیل تو زندان بودم؟ کجا بگم که بارها و بارها فکر خودکشی زده به سرم که از دستش خلاص بشم؟ کجا بگم که قاضی پرونده هم به شرایط من توجهی نکرده و نمیکنه!!! اینارو تو کدوم دادگاهی باید بررسی کنن؟ خدایا خودت شاهدی که روز اول قسم خورد که یک ریال از این مهریه رو نمیخواد و فقط واسه ابرو توی خانواده اش اینو بنویسیم! من که خسته شدم،شاید یه روزی تو اخبار همین سایت بنویسین که یا خودمو کشتم یا اونو! چهار ساله دیگه خسته شدم، اینه حال و روز من و امثال من....
ناشناس
United States of America
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
1
12
بهترین راه این هست اصلا ازدودج نکنی . اگر هم ازدواج کردی بچه دار نشی حالا اگر بچه دار شدی دوتا کافی هست . این حرف را بخاطر این گفتم که نباید تصمیم گیری در ازدواج بخاطر این باشد که جوانان به خاطر فقر و فشار جنسی بستگانش با فشار اجتماعی هول میدن بسمت ازدواج سپس خودشان را کنار میکشند . یلنی حالا دیگر به ما والدین مربوط نیست خودت در زندگی دست و پا کن . خودت مربوط هست
نیما
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
0
8
صورتجلسه از امول طرفین در زمان عقد و ثبت در محضر و تقسیم به مساوات نسبت به افزوده در زمان طلاق احتمالی
معقول ترین راهکار
ناشناس
United States of America
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
4
2
بهترین راه این هست که وقتی خواستگاری میروند تو یک جیب دروع و در جیب دیگر حرف راست نباشد حقیقت را بگویند
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
9
9
شما پیش خودتون فکر کردید که اگر زنی طلاق گرفت و کسی را نداشت که مخارجش را تامین کند باید برای مسکن و خوراک خود چکار کند و..... سرنوشت این بندگان خدا چیه میشه ؟
ناشناس
United States of America
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
3
7
راه حل عقلانی این هست در یک سال قبل از سن ازدواج‌مثلا پانزده سال چه دختر و پسر بثورت کلاس اجباری جهت فرا گیری امور زندگی و اداب رندگی شرکت کنند و کسی تصدیق و مهارت زندگی را امتحان نداده حق ازدواج ندارد وقتی سند ۲۰۳۰ را سراسیمه رد کردی فکر اینجا را هم میکر دی که در دادگاه ها پر از پروند های هست که زنان و مردان اداب را بلد نیستند
سجاد
United States of America
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
2
11
بهترین حالت اینه که هر دو حقوق برابر داشته باشن (حق طلاق، حق حضانت، جهیزیه و ...) و خانم های خانه دار درآمد داشته باشن حالا یا از دولت یه بخشی از حقوق همسر مهریه هم حذف بشه بعد از طلاق هم هر چی بدست آوردن نصف نصف
اهواز کوروش سالن 33
Germany
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
4
10
یه مرد عاقل هیچوقت بیش از یک چهارم ثروتش مهریه نمیزنه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
3
14
آیا میدانید درصد بالایی از مردها بصورت طلاق عاطفی ادامه میدهند
آیا میدانید برخی مردها برای فرار از مهریه به همسر خود تهمت میزنند یا زمینه خیانت وی را فراهم میکنند سپس وی را میکشند
راهکار
مهریه هنگام عقد نقدا گرفته شود تا خانم ها صداقت داشته باشند مشخص شود به پول ازدواج میکنند یا به عشق یا از روی ناچاری
در این حالت دقت ها بیشتر میشود طلاق عاطفی و خیانت هم کمتر میشود
شهروز
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
1
16
سلام . تشکر از اینکه هی نظر میدم و شما تایید نمی کنید. به نظر بنده حقیر مهریه هر چقدر باشه باید در زمان عقد تسویه بشه. اینطوری اولا غیر معقول نخواهد شد ثانیا در حد توان طرف مقابل هست. ثالثا دختری که واقعا میخواهد ازدواج کند مجبور می شود به توان مالی طرف مقابل احترام بگذارد یا اینکه بترشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
0
9
50 سال دیگه دنیا به اون سطح از ارتباطات میرسه که برخی عقاید دگم و محدود کننده از بین میره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
1
11
حافظ ، عشق ، گل و بلبل ، شعر ، موسیقی ، تمدن ، اسلام
دوستی میگفت :
وقتی رفتیم خواستگاری حرفها سر مبلغ مهریه بود
2 سال اول حتی بوی جوراب هم بهترین ادکلن بود
بچه دار شدیم طلاق عاطفی شروع شد
کم کم زندگی برای هر دو طرف سخت شد
کم کم هم مشکل مالی داشتیم هم عاطفی
اوایل از مهریه تهدید میشدم بعد به یکباره شکایت و بهانه گیری
برای رهایی از مهریه به خشونت روی آوردم ولی بالاخره شکستم و طلاق و مهریه قسطی
فکر میکنم این اواخر زندگی هر دو از هم متنفر بودیم و الان متنفر تر و اون فکر میکنه داره بهش ظلم میشه و این مهریه لعنتی زندگی ما را جهنم کرد که هم متنفر شده ام و هم اون بخاطر سکه ها نمیخواد برگرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
0
23
راه حل این مسائل دقیقا کاریه که مسئولین دارن انجام میدن : افزایش موانع ازدواج! ازدواج که کم بشه همه اینا حل میشه!!
ناشناس
Netherlands
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
1
8
باید برای مهریه یک سقف قانونی تعیین بشود طوری که حداکثر میزان مهریه معادل مثلا یک تا سه سال هزینه ی زندگی زن و بچه های احتمالی تحت سرپرستی اش باشد. البته در این حالت مهریه متغیر خواهد بود و همیشه هنگامی که طلب بشود باید محاسبه بشود که در آن زمان مقدار آن چقدر خواهد بود و این را البته دادگاه تعیین خواهد کرد. فرض در این حالت آن است که زن دوباره در این پریود زمانی ازدواج می کند یا بر سر یک کار می رود و یا در غیر این صورت پس از طی این مدت شامل حق کمکهای دولتی و اجتماعی می شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
2
6
من با طرح شما موافقم
ولی قبلش ثابت کن دولت عزیز راست میگه و تورم همانی است که دولت میگه و ما خریم و نمی فهمیم که فکر می کنیم نورم حداقل ۲برابر چیزیه که دولت میگه
ali
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
2
28
من به پسران ایرانی توصیه بکنم با این شرایط شیر تو شیر

قانونی و عدم حمایت قانون از خانواده ها که منجر به ازهم پاشیدگی خانواده ایرانی شده،،، بروند و همسر خارجی اختیار کنند . در ترکیه مهریه حدود 3 میلیون تومنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
9
15
من بخاطر مهریه زیاد و این که حتی اگر ببخشه بعد میتونه دوباره مطالبه کنه با وجود علاقه به هم و یک دختر 8 ساله از زنم طلاق گرفتیم و بصورت سفید با هم به زندگی ادامه میدیم!
سحر
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
0
29
خدا هيچكس رو با آدم نا اهل و ناجور طرف نكنه (چه زن باشه چه مرد )
بارش برف در کره جنوبی ۱۳۰۰ مدرسه را تعطیل کرد و چند کشته به جا گذاشت معاون هماهنگ کننده سپاه: یعنی چه ورزشکار و هنرمند قهر کرده؟ شما مگر روی این فرد سرمایه گذاری نکردید؟ فرمانده نیروی دریایی ارتش : نیروهای آمریکا در دریاهای آزاد را راندیم عضو شورای شهر تهران : ۸۰ درصد کودکان کار ، ایرانی نیستند آیت الله نوری همدانی در دیدار با عراقچی : با دنیا با در نظر گرفتن مصلحت منافع ملی و عزّت کشور ، ارتباط داشته باشید / نباید به آتش بس اسرائیل اعتماد کرد آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با عراقچی : جهانی فکر و جهانی عمل کنید / ما هر جا آسیب دیدیم به خاطر این بود که یا بیراهه رفتیم یا راه دیگران را بستیم آیفون 17 ایر؛ محصول جدید اپل شبیه آیفون 5سی می شود؟! (عکس) واکنش علی ربیعی به اعلام ممنوعیت برنامه‌های فردوسی پور و سروش صحت: عده‌ای تاب دیدن حال خوب مردم را ندارند گزارش آژانس درمورد نصب هزاران سانتریفیوژ جدید در ایران ساترای صدا‌و‌سیما با کدام قانون صدای فردوسی‌پور در فضای مجازی را هم بُریده؟ اتحادیه اروپا : همه اعضا موظف به اجرای حکم دستگیری نتانیاهو هستند علی قنبری اقتصاددان : مبادلات بانکی ایران و روسیه تحولی ایجاد نمی‌کند/ امیدمان اکنون به مذاکرات با اروپا است عضو خبرگان رهبری : دشمن برای تخریب قم و جلوه دادن فضای خشونت، تحجر و عقب ماندگی حوزه و روحانیت برنامه دارد معاون ترامپ برای 25 میلیون مهاجر غیر قانونی در آمریکا چه خوابی دیده؟/ سخت‌گیری در شغل تا خودشان بروند اخبار غیر رسمی از زمان رفع فیلترینگ