فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۵۶۵۵۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۲-۱۲-۱۳۹۷
کد ۶۵۶۵۵۶
انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۲-۱۲-۱۳۹۷

نه به بازگشت کوپن

عصر ایران
کسری بودجه و فشار بالای نقدینگی باعث افزایش تورم شده است. دولت به جای این‌که فکری به حال کسری بودجه کند و مکانیزمی برای حل مشکل نقدینگی بیابد، سرکوب بازار را در دستور کار داده و سیاست کنترل قیمت‌ها را کلیدزده است.

عصر ایران - محسن جلال‌پور فعال اقتصادی و رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران در کانال تلگرامی اش نوشت:

به همین سادگی ممکن است به دهه 60 و عصر کوپن برگردیم.

مسأله ساده است؛ دولت می‌خواهد به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که در تنگنای پیش رو، کشور دچار کمبود ارز و دیگر منابع مورد نیاز نشود.

به همین دلیل این تفکر در میان سیاستمداران ما ریشه دوانده که سهمیه‌بندی و دونرخی کردن کالاها چاره کار است.

این بزرگ‌ترین خطای سیاستگذار در مقطع فعلی است که منجر به اتفاقات نگران‌کننده در کشور می‌شود و عواقب زیانباری به دنبال خواهد داشت.

مشکلات ابتدا از کسری بودجه شروع شده است.یعنی اگر هیچ تحریمی هم در کار نبود،قطعا کار دولت باز هم پیچیده می‌شد.

کسری بودجه و فشار بالای نقدینگی باعث افزایش تورم شده است. دولت به جای این‌که فکری به حال کسری بودجه کند و مکانیزمی برای حل مشکل نقدینگی بیابد، سرکوب بازار را در دستور کار داده و سیاست کنترل قیمت‌ها را کلیدزده است.

بعد از مدتی ناچار می‌شود کالاها را دونرخی و سهمیه‌بندی کند. به محض اجرای این سیاست، بازارهای غیررسمی زیادی در اقتصاد شکل می‌گیرد که نمونه‌اش را در بازار ارز دیدیم و نتایج زیان بارش را با تمام وجود احساس کردیم.

از این به بعد شما یک اقتصاد کنترل‌شده چندنرخی دارید که امکان مبادله آزاد در آن فراهم نیست. در این فضا بخش خصوصی امکان رشد ندارد.

نتیجه این‌که، انحصار شکل می‌گیرد. انحصار که شکل گرفت، انواع فساد به وجود می‌آید و بخش عمده توان و امکانات دولت باید صرف مقابله با انبار کردن و احتکار کالا شود.

نتیجه اینکه دولت تصمیم می‌گیرد کوپن را احیا کند. احیای کوپن دوباره پایه‌های تولید و توزیع دولتی را قوی می‌کند و این روند همین‌طور ادامه پیدا می‌کند.

من فکر می‌کنم به سرعت در حال بازگشت به دهه 60 هستیم. متاسفانه ذهنیت سیاستگذار در کشور ما این است که دهه 60 از نظر سیاستگذاری اقتصادی دهه خوبی بوده و در شرایط اضطرار باید به همان سیاست‌ها بازگردیم در حالی که اگر تعصب را کنار بگذاریم باید اعتراف کنیم که اداره اقتصاد کشور در دهه 60 نتایج زیان‌باری داشته که اقتصاد ایران هنوز با آن درگیر است.

من خیلی علاقه دارم که یک تحقیق اقتصادی درباره درست بودن سیاست‌های دهه 60 پیدا کنم و افرادی پیدا شوند که به دور از تعصب و علایق سیاسی، دستاوردهای آن دهه را برای ما روشن کنند.

برچسب ها: کوپن ، دولت ، اقتصاد ، تحریم
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۳۵
غیر قابل انتشار:
جلال
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
2
55
با سلام
آقای جلال پور عزیز به جای نقد کردن شما ها باید راه کار بدهید
حرف شما درست و متین که کوپن نباشد ولی راهکار شما برای برون رفت از این شرایط چیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
11
11
سلام
آقای جلال پور گفتارشون سنجیده است. پیشنهاد من اینه که دولت کالاهای اساسی را با قیمت بازار از تولیدکننده بخره و با قیمت یارانه ایدر قالب کوپن بین مردم توزیع کنه
معجزه این غذاها برای سلامت روده؛ روزانه چقدر مجاز به مصرف هستیم؟ رشد اقتصادی ایران به ۰.۲ درصد رسید حمله ارتش آمریکا به یک شناور در کارائیب از سواچ تا هشتگ 6؛ اسمارت و تلاش برای خلق زیبایی در دنیای سدان ها (+تصاویر) دیدنی های امروز؛ از انقلاب تابستانی تا مذاکرات چهارجانبه در سوئیس برج میلاد تاسوعا و عاشورا تعطیل است؟ نزاع و درگیری مسلحانه در دهلران/ ۲ کشته و ۳ مصدوم نخست وزیر بریتانیا استعفا کرد غریب‌آبادی برای انجام مذاکرات فنی در سوئیس ماند زنان و مردان اروپایی در کنار نقش‌برجسته «چشمه‌علی شهرری» در دوران قاجار (عکس) راز پنهان در ریه‌های فرعون؛ مصریان باستان چگونه آناتومی بدن را با سیاست گره زدند؟ در دوره صفوی لباس عزای مردم در محرم آبی بود!/ دولت صفوی با قمه‌زنی مخالف بود فروش صندلی پزشکی بدون کنکور/ دانشگاه علوم پزشکی اطلاعیه داد از کتیبه‌های داریوش تا امروز؛ خشکسالی چالشی تاریخی برای ایران نکات مهم و توافقات انجام شده در بیانیه پایانی مذاکرات سوئیس/ مذاکرات فنی از امروز