فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۷۲۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۲۰-۰۳-۱۳۹۸
کد ۶۷۲۴۴۸
انتشار: ۱۱:۰۴ - ۲۰-۰۳-۱۳۹۸

جاری شدن آب در رودخانه قمرود قم

جاری شدن آب در رودخانه قمرود قم

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای قم گفت: حدود 197 میلیون متر مکعب از ذخیره دو سد پانزده خرداد و کوچری به عنوان حق‌آبه زیست محیطی رودخانه قمرود رها سازی شده و تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

محمد دانشور در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آب رها شده در رودخانه، عنوان کرد: این آب در واقع بخشی از حق‌آبه زیست محیطی مربوط به رودخانه قمرود است که از تاریخ 13 خرداد ماه سال جاری از محل مخزن سد پانزده خرداد رها سازی شده و تا پایان شهریور ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در چند سال گذشته وقوع شرایط خشکسالی در حوضه مرکزی و نیز برداشت‌های نادرست از منابع آب سطحی در بالادست حوضه قمرود، باعث کاهش رواناب های سطحی در رودخانه قمرود گردیده است.

وی افزود: در حال حاضر آب با دبی متوسط 8 متر مکعب بر ثانیه در رودخانه رها سازی می گردد که با طی مسیر از میزان آن کاسته و مقدار آن در محدوده شهر به حدود 5/5 متر مکعب در ثانیه می‌رسد؛ این میزان دبی رها سازی شده مربوط به روزهای نخستین بوده که به تدریج طی روزهای آینده به حدود 4 متر مکعب در ثانیه کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیر بهره‌برداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای قم در توضیح معنای حق‌آبه زیست محیطی گفت: در سال های اخیر برای حفظ محیط زیست و اکوسیستم آبی و نیز تعادل بخشی منابع آب‌های زیرزمینی، بخشی از منابع آب سدها به عنوان حق آبه زیست محیطی برنامه ریزی می گردد که می بایست به صورت جریانی پایه و دائم در رودخانه برقرار گردد.

وی ادامه داد: برداشت‌های زیاد و نادرست از منابع آبی زیرزمینی و سطحی، که توام با کاهش بارش‌های جوی بوده، باعث خشکسالی در حوضه رودخانه قمرود در چند سال گذشته شده است، به همین دلیل در برنامه ابلاغی وزارت نیرو در صورت تحقق ورودی های پیش بینی شده، در مجموع حدود 197 میلیون متر مکعب از ذخیره دو سد پانزده خرداد و کوچری به عنوان حق‌آبه زیست محیطی رودخانه قمرود تعیین و ابلاغ شده است که هم اکنون در حال اجرا است.

دانشور گفت: از 197میلیون متر مکعب، به میزان 40 میلیون متر مکعب از ذخیره آب سد 15 خرداد و 157 میلیون متر مکعب از ذخیره آب سد کوچری به عنوان تامین نیازهای زیست محیطی رودخانه قمرود در نظر گرفته شده است.

وی در رابطه با سد گلپایگان تصریح کرد: این سد دارای دو ورودی بوده، یک ورودی آن از سرشاخه‌های دز بوده که از طریق تونلهای سامانه انتقال به حوضه قمرود منتقل می شوند و صرفا جهت مصارف شرب شهرهای قم و سایر شهر و روستاهای های مسیر خط انتقال استفاده می‌شود و ورودی دیگر آن، مربوط به حوضه طبیعی رودخانه قمرود است که می‌بایست در بخش کشاورزی و تامین حق آبه های زیست محیطی در نظر گرفته شوند.

دانشور بیان کرد: هر سال برنامه یک سال آبی سدها که از اول مهر تا 31 شهریور سال بعد را شامل می‌شود از طرف شرکت مدیریت منابع آب ایران به شرکت های آب منطقه ای ابلاغ می‌شود، بر اساس برنامه منابع و مصارف سد 15 خرداد، در سال آبی جاری ، حداکثر 40 میلیون متر مکعب از آب سد به عنوان نیاز زیست محیطی رودخانه قمرود و نیز 5 میلیون متر مکعب به عنوان تامین بخشی از نیازهای کشاورزی شبکه انهار پایین دست سد پانزده خرداد از مخزن این سد تخلیه می شود که در حال حاضر بخش زیست محیطی آن در حال تخیله و هدایت داخل رودخانه است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: رودخانه ، قم رود
ارسال به دوستان
ادعای نتانیاهو: ما هنوز وظایفی داریم که باید در ایران انجام شود/ از جنوب لبنان عقب‌نشینی نخواهیم کرد فرانسه چند راکتور هسته‌ای را از مدار خارج کرد شیخ نعیم قاسم: صبر ما معادلات را تغییر می‌دهد انگلیس ۳۸۰ میلیون دلار برای تامین سوخت هسته‌ای و کمک به اوکراین اختصاص می‌دهد نحوه ثبت اعتراض به احکام مستمری و دریافت غیرحضوری فیش حقوقی بازنشستگان تأمین اجتماعی هدف قرار گرفتن یک کشتی در جنوب شرق عمان وزارت دفاع عراق: انفجاری در انبار مهمات الحشد الشعبی رخ داده   از اتاقی ۹ متری تا باشگاهی برای رویاها؛ روایتی از 16 سالگی « کتابخانه روستایی فاطمه‌ها» معاون ترامپ: یادداشت تفاهم با ایران جلوی افزایش اختلاف ها را می گیرد رهبر انصارالله: حضور اسرائیل در سومالی‌لند را تحمل نمی‌کنیم پیام تسلیت و ابراز همدردی پزشکیان با دولت و ملت ونزوئلا در پی زلزله اخیر  مفقود شدن بیش از 21 هزار نفر در پی زلزله‌های ویرانگر ونزوئلا دمای هوا در استان بوشهر به مرز ۵۰ درجه رسید کوه خرافات ؛ افسانه ای که همچنان زنده است ایتالیا: تحریم بن گویر را با جدیت دنبال می‌کنیم