۰۵ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۷۷۹۸۸
تعداد نظرات: ۱۰۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۱۹-۰۴-۱۳۹۸
کد ۶۷۷۹۸۸
انتشار: ۱۴:۵۷ - ۱۹-۰۴-۱۳۹۸

اهدای داوطلبانه اعضای بدن توسط محکومان به اعدام؛ طرحی که هنوز روی کاغذ است / نظر شما چیست؟

قرار نیست هر کسی که اعدام می شود، اعضای قابل پیوند بدنش را در بیاورند و به بیماران پیوند بزنند.

عصرایران- چند روزی است که در فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی خبری پیچیده است مبنی بر این که قرار است بعد از این اعضای بدن محکومان به اعدام به بیماران نیازمند اهدای عضو پیوند زده شود!

حتی برخی رسانه های خارجی نیز عجولانه تیتر زدند که قوه قضائیه، تجارت اعضای بدن محکومان به اعدام را قانونی کرده است!

در این باره چند نکته زیر قابل توجه است:

اهدای داوطلبانه اعضای بدن توسط محکومان به اعدام؛ طرحی که هنوز روی کاغذ است / نظر شما چیست؟


1 - اصل خبر دروغ است. قرار نیست هر کسی که اعدام می شود، اعضای قابل پیوند بدنش را در بیاورند و به بیماران پیوند بزنند.

2 - پس ماجرا چیست؟ 
پاسخ خیلی ساده است: در "آیین‌نامه اجرای احکام حدود، سلب حیات، قطع عضو، قصاص، شلاق و تبعید" آمده است که محکوم به مرگ می تواند با شرایطی اعضای بدنش را اهدا کند..

متن ماده مربوط را بخوانید: «چنانچه محکوم داوطلب اهدای عضو پیش یا پس از اجرای مجازات اعدام باشد و مانع پزشکی برای اهدای عضو موجود نباشد، قاضی اجرای احکام کیفری طبق دستورالعملی اقدام می نماید که ظرف ۳ ماه از تاریخ تصویب این آیین نامه توسط معاونت حقوقی قوه قضاییه با همکاری وزارت دادگستری و سازمان پزشکی قانونی کشور تهیه شده و به تصویب رئیس قوه قضاییه می رسد.»

نکته اینجاست که طبق اعلام سخنگوی قوه قضائیه تا کنون دستورالعملی درباره این آیین نامه تصویب نشده است و لذا این ماده فقط روی کاغذ وجود دارد و عملی نشده است و تا تصویب دستورالعمل نیز اساساً قابلیت اجرا ندارد.

3 - درباره این که آیا محکومان به اعدام می توانند اعضای بدن شان را اهدا کنند دو نظر وجود دارد:

الف) برخی به شدت مخالف آن هستند و این اقدام را غیراخلاقی می دانند. آنها می گویند ممکن است این مصوبه به شکل گیری بازاری برای خرید و فروش اعضای بدن محکومان به اعدام  منجر شود. همچنین برای این که اعضای بدن اعدامی ها قابلیت استفاده و پیوند را داشته باشد، باید درباره نحوه اعدام نیز تغییراتی داده شود.

ب) موافقان این طرح می گویند:
 - اساساً هیچ اجباری برای اهدای عضو وجود ندارد. همان طور که همه شهروندان می توانند اهدای عضو داشته باشند، محکومان به اعدام نیز می توانند.
طبق کدام قانون می توان فردی را از اهدای عضو منع کرد؟

- هر سال 3000 بیمار در ایران به خاطر عدم اهدای عضو فوت می کنند. چه اشکالی دارد افرادی که محکوم به اعدام هستند و می دانند تا چند روز دیگر اعضای بدن شان زیر خاک خواهد پوسید، اهدای عضو کنند تا افرادی نجات یابند. کدام بهتر است؟ زیر خاک رفتن اعضای قابل اهدا و مرگ بیماران یا اهدای عضو؟

- کسانی که نگران شکل گیری تجارت اعضای بدن هستند پاسخ دهند مگر همین الان بازار خرید و فروش اعضای بدن وجود ندارد؟ اتفاقاً با افزایش اهداء عضو، آن هم زیر نظر قوه قضائیه، این سوادگری تضعیف می شود.

- اگر تصویب اهداء داوطلبانه اعضای بدن باعث تغییر در شکل اعدام شود که چه بهتر؟ چرا که هم اکنون اعدام ها با طناب دار انجام می شود که بسیار دردناک است. اگر محکومان با تزریق یک آمپول بیهوش شوند و سپس فوت کنند، درد بسیار کمتری می کشند تا این که دقایقی را از یک طناب آویزان باشند و دست و پا بزنند و خفه شوند.

موافقان طرح می گویند بهتر است احساس بدی که نسبت به اعدام داریم را به این موضوع تسری ندهیم و با توجه به هزاران بیماری که به دلیل نرسیدن عضو فوت می کنند، عاقلانه به موضوع بنگریم و به محکومان اجازه دهیم اگر منع پزشکی نبود و خودشان خواستند با طور کاملاً داوطلبانه با اهداء اعضای بدن شان به بیماران موافقت کنند و اگر هم نخواستند که هیچ.

نظر شما چیست؟ لطفا زیر همین خبر بنویسید تا منتشر شود.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۰۷
در انتظار بررسی: ۲۷
غیر قابل انتشار: ۵۸
همايون
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
97
67
حركتي كاملا انساني است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
مخالفم دليلي نداره فقط محكومان به اعدام را بلد كنيم
اصلا چرا بايد آمار اعدام اينقدر بالا باشه كه به اين فكرها بيافتيم
از طرفي مطمئنا آمار مرگ مغزي ها بيشتر
در كل اين توهين به اعدامي هاست كه در هر صورت انسان هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
43
103
اول: حتی صحبت کردن از این موضوع چندش آور است. محکوم به اعدام در شرایطی نیست که بتواند درست تصمیم بگیرد.
دوم: کم پشت سرمان حرف می زنند که حالا می خواهید با این طرح یک موج بزرگ حقوق بشری در سطح جهان بر علیه ایران راه بیندازید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
حقوق بشریا برای خودشون یه قوانینی دارن که پر از تناقضه
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
آن محکوم به اعدام باید قبلا از قتل مردم و از بین بردن آرامش و امنیت جامعه فکر می کرد که یک نفر را دارد می کشد و می داند که عاقبتش اعدام می باشد پس چرا اعضای سالم بدنش زیر خاک دفن و از بین برود و با هدف زنده نگه داشتن سایر افراد جامعه که خود محکوم باعث از بین بردن امنیت و آسایش آن گشته است استفاده گردد و از هزینه بالایی که بیماری بر دوش بیمار و جامعه می گذارد جلوگیری می گردد و این بدهی قاتل به جامعه می باشد و در ضمن اگر حقوق بشر بخواهد بهانه کند بخاطر اعدام بهانه داره و با اهدا اعضا باز بخشی از اعضای محکوم مجددا به حیات ادامه می یابد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
22
94
چه کسی رضایت واقعی فرد اعدامی را می تواند تضمین کند؟
تصور کنید زندانبان یا هر کسی که تسلط بر اعدامی دارد چطور می تواند او را مجبور به اعلام رضایت کند.
پاسخ ها
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
کسی که قراره بمیره رو هیچکس نمی تونه به کاری وادار کنه
سهیل
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
20
17
نظر خاصی ندارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
پس چرا نظر می دی؟
مرتضی
Poland
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
34
88
ولی ما با اصل اعدام مخالف هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
برای مواردی مثل قتل یا فساد که خدا اجازه داده می توان بکار برد
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
شما هروقت پدر مادر همسر برادر خواهر یا فرزندانتو کسی کشت می تونی از خونش بگذری (البته اگه بتونی) تازه خدا هم گفته بخشش رو بیشتر از انتقام دوست داره ولی حق انتقام محفوظه
مجيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
36
97
خيلي كاز زشتيه. كاملا مخالفم. خود اعدام هم جاي بحث داره چه برسه به پيوند اعضا اعدامي. فكرشم آدمو مي آزاره
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
اگر درگیر بیماری شدید و درد و درمان و هزینه بالا ی درمان بودیم و شاهد مرگ تدریجی نزدیکترین اعضای خانواده امان بودیم صحبت های اینچنینی نمی کردیم و اعضایی که قرار است از بین برود اگر اهدا بشود هم بخشی از اعضای محکوم به اعدام ( قاتل و بعبارتی کسی که جان یک انسان سالم دیگر را علی رغم میل خودش گرفته است ) به حیات ادامه می دهد و فرایند اعدام ساده تر و بدون درد انجام می پذیرد و خود قاتل که آرامش و امنیت جامعه را از بین برده خودش باعث برگشت آرامش و امنیت و کاهش درد بیماران و کاهش هزینه درمان به جامعه می گردد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
42
83
ايده اي كاملا غير انساني است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
احسن! خلاصه و کامل. اتاق عمل اتاق اعدام نیست. اعضای بدن زندانی اعدامی قابل اهدا نیست.
123
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
45
47
دلایل مخالفان به هیچ عنوان قابل قبول نیست کسانی که قبل از این و به دلیل مرگ مغزی و با رضایت خانواده شان عضو شان اهدا شده است که همگی معصوم نبودند و هر کدام در طول زندگی گناهی مرتکب شده بودند که خدا بر آن پرده کشیده بود و حال محکوم به اعدام گناهی مرتکب شده است که مستوجب مجازات سلب حیات شده لیکن به خواست و اراده خود می خواهد عضو ش را اهدا کند بلکه همین عمل خیر موجبات غفران الهی برایش باشد.
پاسخ ها
راد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
کاملا موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
البته در کنار فقرات الهی، به اون پولهای فراوانی هم این وسط جابجا میشه و تبم مافیایی بوجود آمده از ردیف دلالان و پزشکان و مسئولین زندان و ... هم فکر کن. اتاق عمل = اتاق اعدام نیست. بیمارستان های نظامی را محل اعدام اهدا کنندگان اعضا نکنید؟ چین مشغول این کار خیر است، بس است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
هر قانونی یه معایبی داره. نمیشه بخاطر ترس از شکلگیری مافیا با این قانون مخافت کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
35
47
غیر اخلاقی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
اتاق عمل = اتاق اعدام؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
به نظرمن این وسط تعدادسودجو زیادمیشه وبه خاطرپول دست به هرکاری می زنند آیا این زندانی انسان نیست شاید به خاطر یک مشکل یا همان پیش آمد به زندان افتاده اول باید تحقیقات درست وکامل باشد افرادزیادی دراین جامعه بی گناه به چوبیه داررفته اند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
40
9
از لحظ پزشکی امکان پذیر نیست ....دلیل خونمردگی در بافتها....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
دادا خون مردگی چرا؟! اینارو قراره خیلی شیک ببرن اتاق عمل اعدام کنن. نه بعد از دار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
29
42
هر انسانی حق اهدای عضو داره چه عدامی چه غیراعدامی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
اهدا با تجارت فرق دارد. اکنون اهدا کلیه و کبد و تخمم و اسپرم و جنین افراد غیر زندانی هم کاسبی کثیفی شده که دم و دستگاه مافیایی عظیمی دارد. فکر کن اهدای اسپرم و تخمم و جنین و کبد و قرنیه و کلیه و قلب اعدامی ها چه می شود؟!!
آزاده دربندی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
8
62
یکی از مهم‌ترین ایرادات این است که باید شیوه اعدام تغییر کند تا اعضا قابل پیوند باشد و برای این کار باید تا حد زیادی فرایند اعدام توسط کادر پزشکی انجام شود. این کار با سوگند و اخلاق پزشکی در تضاد کامل است، چرا که وظیفه پزشک طبق سوگندی که خورده، نجات جان انسانهاست و نه گرفتن جان انسان‌ها؛ هر چند ان فرد جنایتکار باشد.
به نظر می رسد که دلیل اصلی مخالفت صریح پزشکان برجسته پیوند عضو با این موضوع همین باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
برفرض که اعدام شخص بر عهده پزشک باشه بازم با سوگندنامش منافات نداره چون داره با این کارش و اهدای اعضا جان چندین نفر را نجات میده. البته بنده نظر موافق یا مخالفی ندارم چون نه تخصص علوم اجتماعی دارم و نه پزشکی و نظرم فقط در رد فرمایش شما بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
6
44
به هرشكل مالكيت بر اعضاء بدن حق قانوني فرد محكوم است
ناشناس
Germany
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
52
13
هیچ گاه حاضر نخواهم شد عضو یک جانی یا قاچاقچی مواد مخدر در بدنم باشد!!!
پاسخ ها
زیبا
| Denmark |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
تو حاضر نباش! خیلی از مریضایی که روی تخت بیمارستان هر روز دیالیز میشن و پولهای هنگفتی بابت این موضوع میدن قطعا حاضرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
اگه بیمار بودی و کلی زجر میکشیدی نظرت یه چیز دیگه بود
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
۲۰:۱۸ حتی اگر بیار سخت هم باشم ترجیح میدهم با زجر بمیرم تا کسی بخاطر من نوعی با درد عضوش را بمن بدهد. براستی که خداوند خدا تنها قاضی بیطرف است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
17
61
مخالف ،‌مخالفم - اعدامي تا آخرين لحظه احتمال بخشش هست و اين اميدي است که تا آخرين لحظه با محکوم همراه و همزاد مي باشد حال فرض کنيد اين قضيه که اعضاي اعدامي مي بايست بخشيده شود در جامعه بپيچد ، اولياي دم خود را تسکين مي دهند که با عدم رضايت و اعدام شدن فرد محکوم اعضايش به بيماران مي رسد و درصد بخشش بشدت پايين مي آيد. نه عقلاني است ، نه اخلاقي است و نه فرهنگي.( بچه بازي در نياوريد و اين نظر را درج کنيد بارک الله پسرهاي خوب)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
استدلالتون منطقی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
خب اگه منتظر بخششه اهدا نکنه
من
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
25
23
در این زمینه برای نظر دادن باید خودمان را جای کسی بگذاریم که عزیزش به علت نبود عضو پیوندی در حال پر پر زدن است.آنکه محکوم به اعدام است که به علت جرم مرتکب شده و بر اساس قانون سللب حیات می شود، چرا آنکه می تواند به حیات ادامه دهد را با مخالفت با این طرح به مرگ محکوم می کنیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
تو کشور متاسفانه کلی مرگ مغزی در سال اتفاق میافته، باید خانواده اونها رو راضی نکرد،
مگه چند نفر در سال اعدام میشوند؟
کچل کفتر باز
Japan
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
28
22
چه اشکالی داره محکوم به اعدام به طور داوطلبانه اعضای خودشو اهدا کنه و به یک نفر دیگه امید زندگی و شروع مجدد بده و خانواده خودش هم از این انتقال عضو نفع مالی ببره و امکان زندگی جدید پیدا کنه با این کار محکوم به اعدام هم امید رحمت خدا رو داره و هم عضوی که قرار هست زیر خاک بپوسه به شخص نیازمند میرسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
شما چه تضمینی و چه تعریفی برای داوطلبانه بودن دارید؟ حتی در یک پیوند کلیه داوطلبانه هم مسائل تجاری و اخلاقی و فنی و جامعه شناختی و روان شناختی بسیاری در میان است که تعریف دیگری از داوطلبانه را موجب می شود!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
5
23
تنها قسمتی کای ایراد داره اینه که ، میدونیم با تلاش هیئت هایی که در راه نجات اعدامی و اخذ رضایت از اولیای دم اقدام میکنن ، سالیانه موفق میشوند تعداد زیادی اعدامی رو از پای جوبه دار برگردونن ، حالا فرض کنین وقتی امکان اهدای عضو اعدامی وجود داشته باشه ، چه وضعیتی برای تلاش عفو یا اهدای عضو اعدامی پیش میاد و چه وضعیت سنگین اخلاقی ...
احتمالا بخشش ها کمتر میشه و البته اعدام ها هم بیشتر میشه ، البته خود اعدامی ها با توجه کورسوی امیدی که به بخشش دارند از پذیرش اهدای عضو خوداری میکنن و عملا این طرح بلااستفاده میشه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
به عکس موجب ترحم بیشتر خانواده مقتول می شود و احتمال رضایت را بیشتر می کند. وقتی بفهمند که ذره ای از انسانیت در قاتل هست و بلکه متنبه شده باشد؛ دلشان به رحم می آید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
خودتون میگید به امید بخشش اهدای عضو نمیکنن.پس این طرح لااقل ضرر نداره
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
10
9
این قانون امکان عملی شدنش وجود نداره چون امکان تغییر روش اعدام به راحتی میسر نیستش ولی در کل اگر شدنی بود نفعش بیشتر از ضررشه مخصوصا فرد اعدامی با این کار یک مقدار احساس آرامش بیشتری قبل از اعدام ممکنه داشته باشه
هادي
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
24
6
براي افرادي كه اعدام انها قطعي است و قرار نيست توسط اولياي دم رضايت بگيرند به نظرم كار خوبي است و قانون مي تواند اعدام افراد اعدامي كه راضي به اهداي عضو هستند را چند سالي به عنوان پاداش به عقب بياندازد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
17
10
طرف که اول و آخر اعدام میشه و‌در زنده بودن که به درد جامعه نخورده حداقل اعضاش مورد استفاده قرار گیرد بلکه روحش آمرزیده شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
17
11
صدر صد موافقم اگر امکان پیوند باشه
کسی که میخواد بره زیر خاک چه فرق داره براش که اعضاش کجا هستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
3
15
شاید از نظر منطقی درست به نظر برسد اما من شدیدا آن را غیر اخلاقی میدانم .
برای کسانی که قتل غیر عمد کرده اند یا مدتی از محکومیتشان گذشته است گرفتن رضایت و طلب بخشش به صورت یک فرهنگ پسندیده در کشور جاریست اما شاید حقوقی که در قانون برای مجرمان در نظر گرفته شده است ،تضییع شود. و یا خانواده های زندانیان به دلیل مشکلات متعدد، حقوق مجرم را در نظر نگیرند برآن پافشاری کنند یا حق چند روز زندگی تا اجرای حکم را نیز با تکیه بر مجرم دانستن محکوم از او سلب کنند و حقوق محکومین به اعدام ضایع شود. و شاید در پشت پرده خرید و فروش کنند.
یک مرگ آسانتر همراه با این احساس که پس از مرگ ممکن است به انسانی حیاتی دوباره بدهند شاید پذیرش مرگ را برای محکومان قطعی آسانتر کند.
من از بعد احساسی آن را اخلاقی نمیدانم؛اما شاید افراد خودشان ترجیح بدهند.
از طرفی در مورد قصاص عضو نیز تحمیل معلولیت دائمی به افراد و هزینه هایی که یک فرد معلول برای اجتماع دارد بیشتر از محکومیت به زندان و سایر مجازاتهاست، هر چند که شرایط خاصی دارد اما دیده شده که برای جرائم در یک حوزه مثلا اختلاس همراه با سو استفاده از موقعیت و سایر شرایط ، حکم به مراتب سبکتری نسبت به یک دزد آغل گوسفند که هتک حرز کرده و سلاح داشته صادر شده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
17
9
حالا اگه خودتون یکی داشتین که همین الان به اهدا عضو نیاز داشت و درصورت عدم پیوند فوتش حتمی بود و با این قانون یکی داوطلبانه کمکش میکرد بازم مخالف بودین؟ جوگیر نباشین لطفا
شريفي
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
1
12
حواسمان نيست... اساسا نگاه از جايي كه بايد متمركز شود دور شده است. مطابق آمار تعداد اعدام ها در ايران در سال حدود 500 مورد است كه در مقايسه با بيش از 18 هزار كشته هاي تصادفات و حجم بالاي مرگ مغزي كه امكان اهداي عضو دارند بسيار ناچيز است. اگر قرار باشد همه 500 محكوم به اعدام با نظر موافق اهداي عضو كنند در مقايسه با پتانسيل مورد اشاره مقدار كوچكي است...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
خب وقتی از اون طرف برای مرگ مغزیا اجازه نمیدن دس رو دس بذاریم؟
حسین
United States of America
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
12
8
خودمان را جای اهدا گیرنده بگذاریم.
و اهدای کننده ای که رضایت دارد شاید به هدف کفاره ی گناهانش.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
خودت رو جای انسانیت بذار ....که حاضری کسی کشته بشه تا اعضا بدنش به تو برسه ....
حسین
| United States of America |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
ما به جای اهدا کننده میتوانیم تصمیم بگیریم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
11
7
بعضیا نوشتن غیر انسانیه! خب چون ظاهرش جالب نیست.
ولی اگه از دید یک بیمار نیازمند به عضو دیده بشه واقعا لازمه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
ارز نظر حقوق انسانی تفاوتی بین قاتل و بیمار نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
6
16
اگر به نمونه مشابه در کشور دوست و برادر چین مراجعه کنید، بسیاری پاسخ ها را می یابید. چین سابقه طولانی در پیوند اعضای محکومان به اعدام به توریست های پزشکی دارد و با آزمایش های پزشکی فهرستی از مشخصات بافتی افراد در نوبت اعدام وجود دارد که با مقایسه سریع با مشخصات ایمنی بافتی ( و غیره MHC II ) می‌توانند به سرعت پاسخ نیاز گیرندگان قلب و کبد و کلیه را بدهند. پیوندی که در آمریکا بالای ۵ سال نوبت می طلبد در چین با دو هفته انتظار انجام می شود. مبارک است. آن شاالله کاسبی خوبی در حال تولد است. توضیح دیگری هم لازم است؟؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
بهتر از این نیست که بره زیر خاک؟
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
چینی ها موش و سگ هم میخورن .... قرار نیست هر کار زشتی توی دنیا انجام میشه ما هم الگو برداری کنیم
پزشک عمومی
France
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
4
1
راستش من آمار دقیق ندارم ولی میدونم عمده پیوند در کشور پیوند کلیه بوده که عمدتا توسط تعداد کمی انجام شده میتونید با یکی از کسانیکه بالای هزار پیوند انجام دادند مصاحبه کنید تا راجع به امار مرگ مغزی و اهدا عضو و احساس اهدا کننده یا خانواده اش و احساس مریض ها و خانواده شون و... نظرشون رو بگویند
بنظر من امار اعدام ها در کشور نسبت به مرگهای مغزی زیاد نیست (البته از طرفی شاید همین هم زیاده)
بحث پیوند خیلی پیچیده است حتی همین بحث ممکنه تمایل به اهدا عضو رو کم کنه! شاید بعضی بپرسند بیماران منتظر عضو حاضرند این ادم اعدام نشه و بهشون عضوی نرسه؟ اگه جواب بیماران مثبت باشه که اعدامشون ناراحت کننده است و اگه جوابشون منفی باشه خودخواهانه است، این آدم هنوز زنده است نه مرگ مغزی که امیدی به زنده شدنش نیست
در کل اهدا عضو تو این همه سال بعنوان یک کار ایثارگرانه و قشنگ جا افتاده
خويي
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
9
6
درست تصميم دراين مورد سخت است وخداوند هيچكس را درموقعتيت اعدامي ومريض محتاج عضو قرار ندهد ولي چند نفر ديگر از مرگ وناراحتي نجات پيدا ميكنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
6
18
سلام
از این به بعد هر آدم سرشناس و پولداری نیاز به عضو داشته باشد یکی میفرستیم پای چوبه دار نکنید نه خیر دنیا دارد نه آخرت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
خب بفرسید پای چوبه دار چه تضمینی وجود داره اهدا کنه؟ و اصلا اعضاش به مریض بخوره! کسیکه خاضر باشه این کارو کنه یه نفرو میدزده اعضاشو برمیداره
ناشناس
United Arab Emirates
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
1
4
اهدای عضو فقط با رضایت طرف عضو دهنده انهم در صورت داشتن سلامت عقل و روان به عضو گیرنده آنهم بطور رایگان جایز است مثلا دادن کلیه از پدر به فرزند و در غیر اینصورت و خصوصا اگر برای پول باشد گناه و مصداق خیانت در امانت خداوند است چرا که انچه خداوند به بنده اش در بدو تولد عطا نموده امانتی است نزد بنده ودر وقت بازگشت باید کامل برگردانده شود و هر گونه دخل و تصرف در آن خطا ،جرم و مستوجب مجازات است ،یک مثال عینی مسئله را بهتر روشن میکند فرض کنید شما از کسی ماشینی را به عاریت گرفته اید و در موقع بازگرداندن یک چرخ و یا فرمان و یا هر چیز انرا فروخته باشید فکر میکنید عاریت دهنده ماشین چه حالی پیدا میکند،در مورد امانت خداوند تبارک و تعالی و اعضای بدن انسان که لازم نیست توضیح داده شود و اگر به هر دلیلی فرزندتان دچار مرگ مغزی شده باشد شما بعنوان والدین باید حق امانت را بجا اورده و او را کامل و صحیح به جایگاه ابدیش باز گردانید و حق دخل و تصرف در اعضای او را نه دارید و نه میتوانید داشته باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
جسم مادی ما که هر ساعت چندید ملیون سلولش می میرن و عوض می شن چه جایگاهی برای خدا داره؟ این جسم رو امانت داده که روحمونو توسطش پرورش بدیم و وقتی روحمون متوفی بشه جسممون یه تیکه از زمینه و دیگه ارزشی بجز جایگاه تعلقیه روح تو زمین نداره، این تفکرات منحرف رو لطفا پخش نکنید و فقط درمورد چیزهایی که غیب هستند و هیچ اطلاعی ندارید جز از طریق روایات از خودتون قصه پردازی نکنید.
امير
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
عجب استلال عجيب بدي . پس حضرتعالي بفرمايي آرايشگاه و ناخن كوتاه كردن هم ايراد داره . علاوه بر اين دندون هاي شيري و دايم رو هم با خودتون نگه داريد تا تحويل جناب عزراييل بديد . راستي تكليف حجامت و اهداي خون چي ميشه .
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
7
0
کار خوبیه ولی من خودم به شخصه حاضر نیستم قلب یک قاچاقچی مواد مخدر رو بهم پیوند بزنن,
به اضافه کسایی هستن که از چوبه دار زنده اومدن پایین و قانون اعدام اونها رو کنسل کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
شاید شما اگه واقعا اون بیمار نیازمند بودی چنین حرفی نمیزدی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
6
7
اعدام کار غلطی اهدا اعضای ان بدتر
از دید یک پزشک!
Germany
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
7
11
اولاً اعدام یک انسان!! مرتکب هر جرمی هم که شده باشد غلط است و در اکثر کشورهای اروپائی قانوناً ممنوع شده! چرایش را بخوانید و مطلع شوید! مگر نمیگویند خدا جان داده پس فقط خدا هم بایستی جان آدمی را بگیرد نه حکم یک قاضی دادگاه که ممکن است اشتباهاتی هم داشته باشد! دوماً اگر در زمان حیات فرد اعدامی به اهدای اعضای خودش بعد از اعدامش داوطلبانه نه با زور موافقت کرد یعنی هنوز صاحب مال خودش است آنوقت مجاز میشود اعضای بدن او را برای پیوند به بدن دیگری بکار بگیرند. ولی از آنجائیکه فروش اعضای بدن در ایران قانونی است چرا نباید یک اعدامی کتباً بخواهد که اعضای بدنش را بعد از اعدامش به قیمت رایج بازار فروخته و درآمد آنرا به دست فامیل یا اعضای خانواده باقیمانده اش برسانند تا شاید مثلا کودک مدرسه رو اش از امکانات بهتری برخوردار باشد و شاید دیگر مجبور نباشد بخاطر فقر فرد اعدامی که ممکن است پدرش بوده آدم بکشد یا جرم دیگر! تا زمانیکه خرید و فروش اعضای بدن در ایران مجاز است پس به آن مثل یک کالا دیده میشود حالا چرا اعضای بدن یک اعدامی بدون اجازه او مجانی یا اهدائی مثلا به یک فرد ثروتمند مفتخور برسد؟ با معیار هیچ عقلی درست و جور درنمیآید چه بسا آن فرد ثروتمند که از طریق راههای شاید خلاف دیگر به مال و ثروت رسیده و مجبور نبوده مثل فرد اعدامی مثلا آدم بکشد یا جرم بکند جرایمش بیشتر باشد؟ حق انتخاب به خود اعدامی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
چرا از طرف خدا نظر میدید؟ خدایی که خودش جون داده خودش اجازه اعدام داده. چطور اون کسیکه آدم کشته تو کار خدا دخالت کنه؟
معیار شما کشورای اروپاییه که هر دفعه یه نظر میدن!!! الان میگن مجازات بدنی خیلی بیرحمیه اما زندان رو قبول دارن!(البته جاهایی که امکاناتش هست دارن زندان رو حذف میکنن اما امکانات میخواد) در حالیکه وقتی طرف شلاق بخوره بعد میره سر زندگیش اما وقتی زندان باشه چند سال از عمرش تلف شده! درسته شلاق هم معایبی داره اما هر قانونی معایب داره. باید کلی بسنجیم!
کسیکه آدم میکشه داره عذاب وجدان میکشه. ممکنه بعد از مدتی برای فرار از عذاب وجدان بدتر کار خودشو تایید کنه و وجدانشو بکشه!
اونایی که اعدام رو منسوخ کردن به حیات پس از مرگ اعتقاد ندارن و فکر میکنن وقتی میمرن تموم میشن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
دکتر لطفا در زمینه های تخصصی که مربوط به شما نیست اظهار نظر نفرمایید. بذارید در مورد اعدام کردن و نکردن کارشناسای مذهبی نظر بدهند. باتشکر
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
درود برشما. به راستی که خداوند تنها قاضی بیطرف است.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
همون خدایی که به بنده اش جون داده, حق قصاص و اعدام هم برای بنده هاش گذاشت, اون قاضی از رو دل خودش حکم اعدام نمیده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
7
10
تیتر جالبی خواهد بود ، تجارت اعضای بدن محکومان اعدامی در ایران ،
ما به خاطر اعدام های زیاد مورد انتقاد سازمان های حقوق بشری هستیم ، حال صحنه ای را تجسم کنید که گروهی آماده هستند تا محکوم نفس آخر را بکشد و اینها بتوانند به سرعت اعضای بدنش را درآورند ،
حتی در فیلم های ژانر ترسناک هم با چنین صحنه ای روبرو نشد هایم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
حقوق بشریا پر از تناقضن
دایی کریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
6
3
 اگر محکومان با تزریق یک آمپول بیهوش شوند و سپس فوت کنند، درد بسیار کمتری می کشند تا این که دقایقی را از یک طناب آویزان باشند و دست و پا بزنند و خفه شوند.
این دلیلتو کجای دلم بزارم؟؟؟
ابوالفضل
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
4
8
مي تواند مفسده هاي بسيار وحشتناكي را به دنبال داشته باشد. هر چند كه گرفتن جان يك انسان توسط جماعتي از انسانهاي خطاكار و جايزالخطا نيز بسيار وحشتناك است. من با اعدام و با اهداي عضو محكومان به اعدام به شدت مخالفم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
اگر خدای نکرده یه قاتل جانی جون یکی از عزیزاتو بگیره بازم همینقدر روحت لطیفو حساسه و خودتو خطاکار میدونی یا قصاص را حق مسلم خودت میدونی. عیب ایران اینه همه کارشناسه همه چیز هستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
3
6
عالیه این جوری بهش میگن عوض اعدام شدن اول بی هوش میشی و درد و زجر اعدام رو نمیکشی و زودتر راحت میشی بالاخره که اعدام قراره بشه طرف و وقتی راه در رو نداشته باشه اینجوری خودشم راحت تره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
1
2
1- کسی که اختیار حیات و زندگی خود ندارد چطور اختیار دارد به دیگری زندگی ببخشد؟
2- مجازات قاتلی که جان یک نفر گرفته و به چند نفر حیات و زندگی دوباره بخشیده چه توجیهی دارد
3- اهدا عضو یک عمل شرافت مندانه که فقط از انسانهای شریف و با شخصیت صادر می شود نه جنایتکاری که حتی اختیار زندگی خودش هم ندارد بخشش و اهدا توسط چنین افرادی هیچ مفهومی ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
8
3
تنها ایرادش اینه که باید نحوه اعدام عوض بشه و این کار ممکنه جنبه بازدارندگی جرم رو کم کنه. چون تصور طناب دار بیشتر آدم رو میترسونه
Kral
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
1
1
آگه با رضایت خود زندانی باشه خیلیم خوبه شایدم تسکین واسه خودش باشه که بخاطر اشتباهش باشه حالا اون طرف حساب کتابش به ما ربطی نداره ولی نجات جان یک انسان چیز کمی نیست . خیلی از محکومین اعدام سر چیزای کم اهمیت ب مرگ محکوم شدن و همشون قاتل و متجاوز نیستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
3
3
حالا اگه این طرحو دبیرکل سازمان ملل یا موگرینی داده بود همهدلایک میدادن. تعصب تا چه حد
محمد عرب جونقانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
1
5
قرارگیری در مسیر اعدام، خود نوعی بیماری فرد و اجتماع است، ای کاش با اهدای مهر و محبت، آموزش کافی، فضای آرام و بدون تنش اقتصادی، در پی درمان بیماری اعدام!!! باشیم. به امید روزهای بدون زمینه های جرم و جنایت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
2
3
چرا پزشکان تبلیغ میکنن که بیماران مرگ مغزی را که هنوز زنده اند را رضایت بگیرن و بکشن تا اعضا بدن انها را پیوند بزنند.ولی برای اعدامی ها میگن غیر اخلاقی و ... است
ناشناس
United States of America
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
1
3
از نظر اخلاقی کار درستی نیست. یکی از ملکه های اسپانیا در قدیم برای زیبا ماندن دستور میداد خون جوانها را از بالای حمامش روی بدنش بریزند تا او با خون ها حمام کند و جوان بماند.این پیوند عضو هم مانند همان است. پیری و مرگ برای همه است هیچ ثروتمندی یا دادگاهی هم حق قضاوت در اعمال دیگران(گرچه بدترین قتل ها باشد)یا گرفتن جانی را ندارد.حتی بدترین آدمها هم روزی کودکی معصوم بوده اند. قانون خدا اینست.لطفا برای پیوند عضو توجیهات و قانون انسان را جایگزین قانون خدا نکنید.التماس تأمل.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
2
5
افتضاح تر از این داریم که با مجوز قانونی عملی غیرقانونی انجام بدیم؟؟!
ناشناس
Germany
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
3
4
به نظر من اینکار احتمال بخشش رو از سوی اولیای دم پایین میاره...
کمی باید عمیق بهش فکر کرد....
ناشناس
United States of America
۰۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
1
5
در آمریکا هر کسی که میخواهد گواهینامه بگیرد، میتواند فرم اهدای عضو را هم پر کند. تعداد رانندگان و درصدی از آنها که در اثر تصادف مرگ مغزی میشوند و درصدی از آنها که قبلا اعلام آمادگی کرده اند، به نرم بسیار بیشتر از درصدی از محکومان به اعدام است. اهدای عضو باید داوطلبانه باشد و هر حالتی غیر از آن مذموم است
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
شما همین الان میتونین کارت اهدا عضو بگیرین,
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
2
3
هر انسانی حق اهدای عضو داره چه عدامی چه غیراعدامی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
2
5
من اگر محکوم به اعدام بودم آرزو میکردم این راه وجود داشته باشه تا بتونم با اهدای اعضای بدنی که نتونستم ازش در راه خیر استفاده کنم و با کار من محکوم به عدم شده ، بخشی از بار عذاب وجدانی که دارم رو کم کنم
اکبر
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
3
4
اگر اجبار در کار نباشد عیبی ندارد چه بسا فرد محکوم به اعدام با این کار بنحوی توبه واقعی خود را نشان داده است .
حکیم
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
3
3
بعد مرگ خیلی مهم نیست بدن چه بشود اهدا بهتر است که بپوسد
لااقل اینجوری اعدامیانی که احساس گناه میکنند قدری تسکین مییابند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
3
3
به چند دلیل کاملا رد هست1-اعدامی مثلا یک راهزن یک قاتل کسی دلش نمیاد قلب اون را داشته باشه 2-خانوادش از کسی که اعضا را گرفته متنفر میشه 3- شاید راضی نباشن4- حقوق بشر چی میشه 5-یک خلافکار با مال خلاف بزرگ شده همه چیزش حرام هست چطوره خودش خوب نیست اما قلبش خوبه6-بابا تو کار خدا دخالت نکنید کسی که پول داره پیوند میکنه کسی که نداره مجبوره بمیره 7-بعدش این رابن هود بازیها را بزارید کنار......
محسن ع
Thailand
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
1
1
به نظر طرح خوبیه...فقط نباید این موضوع به محکومان به قصاص نفس تسری پیدا کند. چراکه تا پای چوبه دار، احتمال بخشش قاتل از سوی ولی دم وجود داره و ممکنه این موضوع (اهدای عضو) در ذهن ولی دم تاثیر بگذارد و اورا از بخشش (با توجه به این استدلال احتمالی که ممکن است با اعدام این فرد گناهکار، جان عده ای بیگناه نجات پیدا کند) منصرف نماید.
مهتاب
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
1
3
اینکار باید با رضایت کامل اعدامی باشه مثلا یه اعدامی جان یک انسان رو گرفته ومنتظر عذاب الهی هستش این آدم میتونه با اهدا اعضای بدنش 7انسان رو نجات بده حیات بده ...من فکر میکنم خداوند از گناهش میگذره چون در قبال ستادن یک جان 7 جان تازه داده
مهرداد
Netherlands
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
1
2
من کاری به حقوق بشر غربی و غیرغربی ندارم اما چنین کاری فی نفسه فسادآور است. نمونه این اتفاق در همین سالهای اخیر در چین افتاد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
3
4
قطعا اهداء عضو به صورت داوطلبانه توسط فرداعدامی اشکالی نخواهدداشت چه بساهمین حرکت خیرخواهانه اودرقیامت دستگیرش شود
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
1
3
بهترين راه به نظر من فرهنگ سازي در زمينه پركردن فرم پيوند اعضاء هست (براي سنيني كه اعدام بعد از آن ممكن ميشود ) حال پس از آن سرنوشت براي هركسي هر جور رقم خورد چه اعدامي و چه غير اعدامي مطابق ان فرم عمل شود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
3
2
شما که از زیستن ساقطش کردید... دیگه دنبال اجازه چی هستین؟
به هر حال دل و روده اش رو هم ول کنید زیر خاک میپوسه ... بردارید ازش استفاده کنید حداقل حال دو نفر رو خوب کنید!!!
ناشناس
Singapore
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
0
3
این طرح کاملا غیرانسانی ، غیرعقلانی و غیراخلاقی است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
2
1
کار خوبیه چون هم درآمد این کار هم میتونه برای خاناده و بازماندگان افراد اعدامی کمک حال باشه و هم عضو میتونه یه خونواده دیگه رو نجات بده
مینو
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
2
2
با پاشیدن رنگ انسان دوستی با اعمالی مثل اهدا عضو، باعث میشیم قباحت اعدام بریزه و مدافعانش در آینده جسورتر بشن واسه نگهداریش
دکتر حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
1
3
من به عنوان پزشکی که دوره پیوند گذرانده میگویم= چه کسی و چگونه اینکار انجام شود؟هیچ نظر علمی در هیچ کتاب یا مقاله ای وجود ندارد. در پیوند فعلی، مغز بیمار مرده ولی بقیه اعضا زنده اند ولی در اعدام، تمام اعضا با هم میمیرند ولی شاید استخوان یا قرنیه چشم را بتوان استفاده کرد. مغز و ریه و کلیه و ... به سرعت مرده و بیفایده میشوند
انگلیس: درباره بازداشت «نتانیاهو» از قوانین بین‌المللی حمایت می‌کنیم دعوت از ۳ فیلم ایرانی به جشنواره تورین ایتالیا ۱۰۵ فیلم متقاضی حضور در جشنواره فجر ۳ میلیون جوان ایرانی نه شاغلند نه محصّل خبر مهم درباره واردات آیفون ممنوعیت ورود کشتی های ایران به بنادر کشور دوست ، "چین"! دادستان کل کشور : ضارب امام جمعه کازرون جانباز نبود، سابقه بمب گذاری هم داشت علی لطیفی: با این بازیکنان تیم ملی به مشکل می‌خورد/ فردوسی‌‌پور با حذف از تلویزیون محبوب‌تر شد رشد ۱۳۱ درصدی درآمد تپسی و سهم ۲۳ درصدی از بازار در ۸ شهر بزرگ درخواست ۱۰۸ نماینده مجلس از پزشکیان : وام مسکن را افزایش دهید ادعای زلنسکی : روسیه طی یک هفته گذشته ۴۶۰ پهپاد ایرانی «شاهد» را به سمت اوکراین شلیک کرد در پی توقف صادرات گاز ایران ؛ برق عراق قطع شد شمار شهدای غزه به ۴۴۲۳۵ تن رسید توضیح وزیر آموزش و پرورش درباره دانشجویان دانشگاه شهید رجایی: اخراج سیاسی نشدند، 3 ترم مشروط شده بودند سخنگوی شهرداری تهران : تعدادی از اتوبوس‌هایی که از یکی خودروساز‌های داخلی خریداری کردیم، حتی روشن هم نمی‌شوند