۰۲ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۸۷۴۷۸
تعداد نظرات: ۳۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۱۳-۰۶-۱۳۹۸
کد ۶۸۷۴۷۸
انتشار: ۱۰:۵۰ - ۱۳-۰۶-۱۳۹۸

او نذری می‌دهد، تو به فقرا کمک کن!

بهتر است به مردمی اعتراض کنیم که بعد از خوردن نذری، ظرف‌های یک بار مصرف غذای خود را در خیابان رها می‌کنند که هم به طبیعت ضریه می‌زنند و هم باری می‌شوند بر دوش کارگران شهرداری.

عصرایران؛ مصطفی داننده- تقریبا دیگر عادت شده است که هر وقت ماه محرم از راه می‎‌رسد برخی گوش فلک را کر می‌کنند که چه لزومی دارد این همه هزینه برای نذری شود. همین پول را به فقرا کمک کنید!

واقعا کمک به فقرا چه ربطی به نذری دادن دارد؟ یکی دوست دارد پولی که دارد را در غذای نذری هزینه کند. پیرمرد و پیرزنی دوست دارند بعد از سال‌ها به حج بروند، چرا می‌خواهیم آنها را مواخذه کنیم؟

واقعا همان‌هایی که این افراد را محکوم می‌کنند حاضر هستند یک ماه حقوق خود و یا دستمزد بازیگری‌شان را به صورت کامل به فقرا کمک کنند؟ اصلا بیایند کمپینی راه بیندازند و هر کسی مخالف نذری دادن است بخشی از هزینه زندگی خود را به فقرا کمک کند.

او نذری می‌دهد، تو به فقرا کمک کن!

اتفاقا با همین غذاهای نذری، بسیاری از فقرا غذاهای خوب و چرب می‌خورند، غذاهایی که شاید در روزهای عادی برای آنها آرزو باشد.

نکته جالب این است که همان‌هایی که اعتراض می‌کنند در یخچال خانه‌شان پر از غذای نذری است.

واقعا اگر می‌خواهیم لب به اعتراض بگشاییم بهتر است به مردمی اعتراض کنیم که بعد از خوردن نذری، ظرف‌های یک بار مصرف غذای خود را در خیابان رها می‌کنن و هم به طبیعت ضریه می‌زنند و هم باری می‌شوند بر دوش کارگران شهرداری.

این فقط یک نمونه از رفتار مداخله جویانه جامعه ماست. مثلا هستند افرادی که می‌گویند چرا برخی سفر خارجی می‌روند؟ چرا این نوع موسیقی را گوش می‌دهند؟ چرا موهایش را اینگونه شانه کرده است؟ چرا این لباس را پوشیده‌است؟

واقعا اگر برخی از رفتارها را دوست نداریم، آن را انجام ندهیم چرا دیگران را منع می‌کنیم و برای‌شان نسخه می‌پیچیم؟

بسیاری از ما عادت کرده‌ایم یا از آن سوی بام بیفتیم یا از این سو.

هر کسی تا زمانی که تصمیمات فردی‌اش برای جامعه مشکل ایجاد نکند، می‌تواند کارهایی که دوست دارد انجام دهد. هم می‌تواند پولش را در سفر خارجی خرج کند هم می‌تواند در سفره نذری امام حسین.

هر وقت خواستیم کسی را محکوم کنیم یک بار از خودمان بپرسیم آیا حاضریم از خرید یک کفش، رفتن به یک سفر خارجی، از یک حقوق خود بگذریم و آنها را به فقرا بدهیم. هر وقت توان این کار را داشتیم و انجام دادیم به دیگران حق داریم تنها و تنها به دیگران توصیه کنیم لذت کمک به هم نوع خود را تجربه کنند.

برچسب ها: نذری ، فقیر
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۱۱۵
غیر قابل انتشار: ۳
حبیب
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
13
112
خیلی ممنون از مقاله ای که نوشتید.
خوب هست اگر این نذری ها دست فقرا برسند، اگر برسد خیل خوب هست خیلی...
عارف
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
26
87
بسیار مطلب درست و به جایی بود.
ممنون از تذکر مفیدتون آقای داننده عزیز
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
36
121
خوبیه این نذری ها اینه که فقیر و غنی کنار هم سر یه سفره یه غذا میخورن
کلا خوبی مجلس امام حسین همینه که همه مردم یه رنگ اند
زاهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
113
74
جناب داننده
در اینکه هرکسی حق داره خودش تصمیم بگیره چطور پولشو خرج کنه و کجا شکی نیست اما یک سوال
بهتر نیست به جای یک روز ماهی دادن ماهیگیری یادشون بدیم/؟
بهتر نیست این همه هزینه برا نذری یه جا جمع شه صرف راه اندازی کارخونه و تولیدی هایی بشه که سالهای سال مخارج خانوارها رو تامین کنه تا نه یک وعده بلکه کل وعده های غذایی رو نه برا یک نفر بلکه برای کل خانوار تهیه کنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
این دیگه چه جور مثالی بود
ایشون اولش میگی هرکی هرجور می خواد پولشو خرج کنه بعد میگه نه باید اونجوری خرج کنه
بعدم دوستان یه جوری به پول نذری گیر دادن انگار قراره کل مشکلات بشریت رو با همین حل کنن
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
دوست عزیز همون طور که آقای داننده عزیز گفتن یه نفر دوست داره نذری بده به عشق آقا امام حسین. اصلا فلسفه نذری دادن همین هست و یک نفر با پول شخصی خودش دوست داره نذری بده احداث کارخونه و این حرفا وظیفه دولت هست مسائل رو با هم قاطی نکینم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
پول خودشو میتونه هر جوری خرج کنه نه اینکه برنج و روغن یارانه ای بگیره. اونوقت دیگران هم تو این نذری شریکن که ممکنه دلشون نخواد اینطوری خرج بشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
ببنید اکثر افرادی که نذری می دهند دست خیر هم در سایر امور اجتماعی دارند. کسی هم که نذری میده که برا مصرف خودش نذری نمیده اونم میده به مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
اشتباه منفی دادم میخواستم مثبت بدم موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
52
61
استاد. مگه هدف نذري كمك به كسايي نيس كه مستحقن؟ به نظر شما اين شيوه درسته كه يه سري غذا رو بدون برنامه پخش كنن؟ ما ميگيم اين هزينه درست انجام بشه. چون اينو ميگيم پس خودمون بايد پول بديم؟ اين شد استدلال آخه؟ اتفاقا يخچال پر از نذري دقيقا تاييد حرف كساييه كه ميگن پول نذري رو درست هزينه كنين. كسي جلوي كسي رو نگرفته ولي قطعا بايد به اين توصيه ها ادامه داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
مشکل دقیقا تفکر شماست که یجا نشستی مرتب به بقیه میگی لنگش کن
عزیزم منظور اینه که شما که از نظرت علامه دهری و کاربلدی ، این گوی و این میدان بیا وسط میدون و خودت یه گوشه کارو دست بگیر تا حق به حقدار برسه
نه اینکه یه جا وایسی و کاری نکنی و مدام غر بزنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
کی گفته هدف نذری اینیه که شما گفتی؟شاید یکی دلش بخواد نذریشو به پولدارترین آدمها بده.این نذر اون آدمه به من و شما ارتباطی نداره بزرگوار.درست و غلط رو شما تعیین نمی کنید قطعا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
بله درسته
بهتره اونی که محتاج نیست نگیره و بگذاره فقرا و مستمندان بگیرن
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
برادر یا خواهر ناشناس .منظور آقای داننده این هست که شمایی که نمی تونی از یک ریال خودت بگذری حق نداری در مورد هزینه کرد یک نفر دیگه نظر بدی. یه نفر دوست داره به عشق آقا امام حسین نذری بده با پول شخصی خودش . نذری که فقیر و غنی و گدا و مدیر سر یه سفره میشینن. چرا فقط موقع محرم و نذری شما روشنفکرا میاید وسط؟؟؟ این همه پارتی و جشن و شب نشینی و ... که روزانه تو کشور انجام میشه کسی کاری بهشون نداره اما حرف از نذری که میاد ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
16
35
خوشم میاد دم انتخابات کلا رفتارتون عوض میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
16
32
چه عجب داننده هات سر این موضوع روشنفکر بازی در نیاوردن
s
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
46
79
مسئله نذزی دادن نیست مسئله اینه که الان کل فلسفه عاشورا شده قیمه نذری و مداحی و علم و علم بازی کافیه یه نگاه به برنامه های تلوزیون , سریالها بندازید همش همینه توی کوچه خیابون هم که نگاه کنید فقط شده داربست و پارچه مشکی و قوری و سماور چایی حالا نتیجه این کاره چی میتونه باشه به نظ هیچی فقط هزینه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
نه عزیزم یه فایده دیگه هم داره ظاهرا خار چشم شما هم شده همه اینایی که برا کشور شهید شدند زیر علم امام حسین ع سینه میزدند از همین چایی ها نوش جون می کردند چقدر ادم های که تو همین هییئت ها تربیت شدن شما خیلی ظاهر بین هستی
نیما
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
32
41
نکته اصلی نذری این است که در این ماه به جرات میشه که اکثر فقرا حداقل به برکت همین نذری ها سر گرسنه بر بالین نمیذارن اما یه عده به اسم فقرا میخوان همین رو هم از فقرا بگیرن
میثم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
29
41
شما همیشه یه فرض رو واسه خودتون تصور می کنین و بر اساس اون مقاله می نویسین ؟
کی گفنه هرکی با نذری مخالفه به فقرا کمک نمی کنه یا یخچالش پر نذریه ؟
میشه منم فرض کنم که هرکی نذری می ده واسه خودنمایی هست واسه همین میخواد تو چشم باشه و نمی خواد به دیگران کمک کمه ؟
اصلا مگه امام حسین واسه غذا شهید شده ؟نذری باید حتما غذا باشه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
بله شما هم می تونی هر فرضی دلت می خواد بکنی ولی حق نداری برای بقیه تعیین تکلیف کنی که چی نذر کنن
بی نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
19
18
متن خوبی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
51
54
از عاشورا و فرهنگ عاشورا فقط یه قیمه دادن باقی مونده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
از روشنفکری و آزادی هم یه سفر تایلند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
19
24
بسیار مطلب خوب و به جایی بود. ممنون
کربلا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
23
44
در مورد حجاب، لباس پوشیدن، نگه داری از حیوانات و.... شامل همین موارد بالا می شود. یاد بگیریم به عقاید یکدیگر احترام بگذاریم تا به عقایدمان احترام بگذارند.
زیبا
Germany
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
10
53
استدلالتون منطقیه اما یک نکته رو در نظر بگیرید اونم اینکه مراسم عاشورا خیلی وقته از مسیر اصلی خودش خارج شده. خیلیا به اسم نذری بریز و بپاشهای عجیبی میکنن اونم صرفا برای چشم و هم چشمی. مداح های چند صد میلیونی و نذری هایی که بخش زیادیش در بالاشهر و مناطق پولدارنشین صرف میشه نمونه هایی از این قبیل هستند. بهتره بپرسیم واقعا چقدر از این نذری ها به فقرا میرسه؟؟؟
اکبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
8
4
ای کاش وقتی بخوام نظری بدم کسی رو دعوت نکنم
کامران
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
19
18
دوستان عزیز فلسفه غذای نذری مثل غذا دادن به خانواده مصیبت زده ای هست که مهمان هم داره
اصل قضیه اینه که افراد بدون هم و غم به عزاداریشون بپردازن و مشکلی برای تامین معیشت تو این ایام نداشته باشن
حالا فرقی نمیکنه طرف میلیاردر باشه یا فقیر
نذری رو میسازن که عزاداران به عزاداریشون برسن و این وسط همه مأجور باشن انشالله
خويي
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
24
37
نذري دادن خوب است ولي اگر ثروتهاي جامعه با عدالت تقسيم شوند نيازي به نذري دادن نيست
ریحانه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
9
40
بیایید دست به دلخوشی های همدیگه نزنیم. یکی با نحوه ی دینداری خودش حالش خوب میشه، یکی هم با تفریحاتش. بذاریم حالمون خوب باشه. دست از سر هم برداریم
شاندیزی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
2
38
افراط و تفریط نشانه نادانی یک جامعه است تلاش کنیم میانه روی کنیم و میانه رو باشیم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
25
27
یکی از غیرمنطقی ترین متنهایی بود که از آقای داننده خواندم.
مهرداد
Germany
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
25
37
سلام جناب داننده .ظاهرا جنابعالی از نذری بهره کافی میبرین که نگران قطع شدنش هستین(البته مزاح میکنم و بنده همیشه مقالات وزین شما رو میخونم).بله از یک طرف حق با شماست که هر کسی حق داره هر طور دلش خواست هزینه کنه مثل همون کاری که عده ای میرن تایلند هزینه میکنند و یا پولشونو صرف حمایت از حیوانات میکنند منتها اینجا یک تفاوت بزرگ هست و اونم اینه که اونایی که میرن آنتالیا و یا واسه حیوانات هزینه میکنن هیچگاه شعاری نمیدن و ادعایی ندارن که هدفشون جلب رضایت خداست!
منتها شمایی که اینهمه دم از مستضعفین و پابرهنگان و گرسنگان میزنید بهتره این نذریها بیشتر بین فقرا تقسیم بشه. قطعا ثوابش بیشتره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
3
14
سلام آقای داننده
نذری دادن کار خوبی است منتها برای بالا بردن کیفیت نذری باید فرهنگ سازی شور که چگونه نذری داد که بیشتر به درد نیازمندان بخورد این اصل است و باید فرهنگ سازی شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
12
7
نمردم و یه مطلب درس حسابی تو عصر ایران خوندم
محمد نزال عضو ارشد حماس: انتظار نمی‌رود مذاکرات غزه در صورت از سرگیری به نتیجه‌ای برسد می گویند «تحریم مهم نیست!» ؛ از جیب کی مهم نیست؟ (فیلم) درمان بیماری ایدز در کشور رایگان است بازداشت نگهبان سفارت آمریکا در نروژ به اتهام جاسوسی برای ایران و روسیه سردار سلامی: شریان‌ اقتصادی اسرائیل باید از زمین و دریا قطع شود واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به قطعنامه شورای حکام: ملاحظات هسته‌ای را کنار بگذاریم / هرچه تهدیدات بیشتر باشد، بهره مندیمان بیشتر می شود  علی لاریجانی مطرح کرد / اعلام آمادگی ایران برای توافق جدید هسته ای با ترامپ ماشین انسان‌شویی ساخته شد! واژگونی اتوبوس در جاده زاهدان به زابل با ۲۸ حادثه‌دیده و ۴ مصدوم موز چسب‌ خورده روی دیوار ۶.۲ میلیون دلار در حراجی فروخته شد موشک‌های ویژه حزب‌الله فراتر از تل‌آویو را هدف قرار دادند/ انهدام تانک مرکاوای ارتش اشغالگر کدام سامانه مرجع اصلی اطلاعات مکانی و سکونتی افراد است؟ وزیر علوم: در چند سال اخیر، ۲۵ درصد از استادان دانشگاه مهاجرت کرده‌اند /بسیاری به خاطر معیشت می روند پیش بینی آب و هوا در هفته آینده/ آغاز بارش‌ ها از دوشنبه با ورود سامانه جدید تصویب ۱۲۴ هزار میلیارد تومان طرح برای محرومیت‌زدایی از سیستان و بلوچستان