فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۰۴۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۰۲-۱۰-۱۳۹۸
کد ۷۰۴۹۱۵
انتشار: ۰۹:۴۰ - ۰۲-۱۰-۱۳۹۸

همه چیز درباره نارنگی کرم‌دار

همه چیز درباره نارنگی کرم‌دارعضو هیات‌مدیره اتحادیه باغداران با بیان این‌که امسال مگس مدیترانه‌ای بیشترین خسارت را به نارنگی‌ها زد، گفت: البته نارنگی‌های خسارت‌دیده در همان زمان شناسایی شد و در مناطقی که احتمال بیشترین خسارت می‌رفت نیز این محصولات وارد بازار نشدند.

مجتبی شادلو در گفت‌وگو با ایسنا درباره فیم کوتاه منتشر شده در فضای مجازی که در آن نارنگی‌ای نشان داده می‌شود که دارای کرم‌های ریز سفید است، اظهار کرد: در طبیعت آفت‌ها و بیماری‌های بسیاری وجود دارد، اما آفتی که امسال بیشترین خسارت را به نارنگی‌ها وارد کرد مگس مدیترانه‌ای بود. بخشی از نارنگی‌ها بر اثر این آفت از بین رفتند و بخش دیگر نیز ضایعات شدند. مقدار خسارت نیز قابل توجه بود؛ به طوری که برخی از باغات نارنگی تا بیش از ۲۰ درصد خسارت دیدند.

وی با بیان اینکه به دلیل حرکت این مگس‌ها امکان سمپاشی به صورت محلول وجود ندارد و موثرترین راه مبارزه با آنها از طریق طعمه‌گذاری و تله‌گذاری است، خاطرنشان کرد: در داخل بطری‌های آب معدنی و نوشابه و در یک چهارم آنها، این آفت‌کش ریخته شده و چند حفره نیز در داخل بطری ایجاد می‌شود. بوی این آفت‌کش‌ها باعث جذب این آفات شده و وقتی از طریق این حفره‌ها وارد بطری می‌شوند و روی محلول می‌نشینند، از بین می‌روند که این شیوه مبارزه، هم باعث مهار آفت‌ها می‌شود و هم به محیط زیست و سلامت میوه صدمه‌ای نمی‌زند.

به گفته عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران، به دلیل بارندگی‌های بهاره امسال آفت و بیماری نسبت به سال‌های گذشته در محصولات باغی بیشتر شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کرم‌های داخل بافت نارنگی‌ نشان داده شده در فیلم نیز از همین مگس مدیترانه‌ای است؟ گفت: بیشترین خسارت را به نارنگی‌ها همین مگسهای مدیترانه‌ای زدند. البته آفت‌های دیگری همچون کرم مینوز هم وجود دارد. کرم مینوز بیشتر در برگ مرکبات اثرگذار است؛ البته گاهی ممکن است وارد میوه‌هایی از جمله پرتقال تامسون و نارنگی شوند، ولی این خسارات وارد شده بیشتر توسط مگس‌های مدیترانه‌ای بود.

شادلو تصریح کرد: مبارزه با این مگس‌های مدیترانه‌ای باعث شد خسارت کمتری به پرتقال‌ها وارد شود و با توجه به آب وهوای متعادل در آذرماه، پرتقال‌ها در وضعیت خوبی هستند.

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران همچنین اضافه کرد: نارنگی‌های خسارت دیده در همان زمان مشخص شده و در مناطقی که احتمال بیشترین خسارت می‌رفت نیز این محصولات وارد بازار نشدند. البته اگر مواردی هم وارد بازار شده باشد، به دلیل تغییر شکل و مزه میوه قابل شناسایی و غیرقابل مصرف هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این آفت برای سلامتی انسان تهدیدی به شمار می‌رود یا خیر، گفت: این آفت برای انسان بیماری‌زا نیست و فقط میوه را دچار آسیب می‌کند.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
مسی: فقط از صعود خوشحالم، مغزم کار نمی‌کند! دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت: امضای رسمی ترامپ پای نام خلیج فارس سند ایستادگی ایرانیان است ونس: در مذاکرات با ایران پیشرفت داشته‌ایم ۵ کشته و ده‌ها زخمی در حمله موشکی اوکراین به روسیه اژه ای: عفو بیش از ۸۰ هزار محکوم اغتشاشات؛ بازگشت ۵۸ هزار میلیارد به بیت‌المال گل‌گهر سیرجان در تورنمنت سه‌جانبه تعیین سهمیه آسیایی شرکت نمی‌کند تیراندازی در کانادا؛ یک افسر پلیس هدف قرار گرفت صهیونیست‌ها بیش از 11 هزار منزل لبنانی را ویران کردند تاریکخانه ساترا به روان جامعه آسیب می‌زند! سفر قالیباف و عراقچی به عمان آرژانتین۲-۰ اتریش/حتی یک دقیقه از آخرین رقص بهترین بازیکن تاریخ را از دست ندهید چرا بازی ایران بلژیک مساوی شد؟ فریب ظاهرشان را نخورید! پشت پرده تفاوت های شگفت انگیز سه غول دنیای خزندگان (+اینفوگرافیک) وزارت بهداشت لبنان: شمار قربانیان حملات اسرائیل از ۴ هزار نفر فراتر رفت اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای شمالی کشور