۰۲ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۱
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۳۰۵۷۳
تعداد نظرات: ۵۹ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۴ - ۰۷-۰۳-۱۳۹۹
کد ۷۳۰۵۷۳
انتشار: ۲۳:۴۴ - ۰۷-۰۳-۱۳۹۹

حالا که آبها از آسیاب افتاد، «آقای فراستی» هذا گوی، هذا میدان!

او ترکيبي از يک چريک آمريکاي جنوبي و يک هيپي آمريکاي شمالي دهه هفتاد ميلادي است که عينکي امروزي به چشم دارد.

عصر ایران ؛ کاوه معین‌فر - حضور مسعود فراستی در برنامه دورهمی مهران مدیری با جنجال‌های زیادی در میان اهالی سینما (علی الخصوص مطبوعاتی‌های سینمایی) همراه بود.

چه بخواهيم و چه نخواهيم مسعود فراستي معروفترين منتقد سينماي ايران است البته با ذکر يک توضيح: معروفيتي از جنس معروفيت امير تتلو، ندا ياسي، داوود هزینه، دنیا جهانبخت و ... فقط فرقش با آنها این است که فراستی از تلویزیون معروف شده و آنها از دنیای مجازی و ...

دلايل اين معروفيت هم چند نکته ظاهري و باطني خود مسعود فراستي است که برای ساخت این برند رعایت کرده به اضافه رانت مطلق صداوسيما براي او.

تيپ و ظاهر پوششي او ترکيبي از يک چريک آمريکاي جنوبي و يک هيپي آمريکاي شمالي دهه هفتاد ميلادي است که عينکي امروزي به چشم دارد. ديگر از آن قاب عينک‌هاي کلفت، مستطيلي شکل چريک‌هاي آن زمان خبري نيست بلکه فريم عينکش نازک و بيضي شده است.(البته از شروع برنامه هفت جيراني در سال 88 تا به امروز کمي فريم آن نازک تر شده است باورتان نمي‌شود! عکس‌ها و تصاوير اين 11 سال او را ببينيد).

صداي بم خش‌دار، استفاده از واژگان نامانوس در زمينه نقد فيلم و البته تند و بي‌پروا، همچنين اين تيپ لباس‌هاي چند لايه معمولا با تم قهوي يا سبز و هماهنگ با رنگ موهايش هم از ديگر جذابيت‌هاي سمعي، بصري اوست.

مسعود فراستی
کمک گرفتن از واژه "فُرم" در تمامی بحث‌هایی که می‌خواهد سواد به رخ بکشد و البته فرم را هم اصلا نمی‌شناسد و آن را در جای دوربین و زاویه دوربین خلاصه کرده است.

در سینما که از فیلمنامه و شکل روایت و عناصر درام چون تعلیق، معما، غافلگیری و گره گشایی فرم دخیل است تا شکل بازی بازیگران، طراحی صحنه، فیلمبرداری و عناصر بصری صحنه چون بافت، رنگ، نور، پرسپکتیو، زاویه دوربین، اندازه نما، حرکت دوربین در انواع آن: روی دست، با سه پایه (تراولینگ) بر سه‌پایه (پن و تیلت) و عناصر صوتی چون دیالوگ و ترکیب کلمات و استفاده و ادای آن، صدای صحنه و خارج از صحنه، افکت‌های صوتی و موسیقی و ... مونتاژ و صداگذاری و ... فرم را فقط در جای دوربین خلاصه کردن واقعا نوبر است. (باورتان نمی‌شود! گفته‌هایش درباره فرم در نقد فیلم‌ها را ببینید)

تمام جنجال‌ها و دلیل معروفیت فراستی فقط به تلویزیون ارتباط دارد والا تا حالا کسی به یاد ندارد که یک نقد مکتوب فراستی زمینه ارجاع برای بحث و نظری شده باشد.

یا هیچ وقت ندیده‌ایم و نشنیده‌ایم که یکی از این جنجالهای مربوط به نقد فراستی در خارج از قاب تلویزیون اتفاق افتاده باشد. هر چه بوده از همان تلویزیون بوده و در یک مدت زمان تقریبا 11 ساله، یعنی بعد از شکل گرفتن برنامه هفت جیرانی. 

البته قبل از برنامه هفت هم فراستی در تلویزیون بود و حتی برنامه ساز بود برنامه‌هایی چون «گفتگو با سینمای دفاع مقدس» ، «سینما، جشنواره» و ... اما از برنامه هفت و تغییر رویکرد او به شکلی امروزیش، این شهرت برای او رقم خورد.

فراستی

او همواره ضرورت نقد و لزوم آن در جامعه و سینما را در برنامه‌های تلویزیونی مختلف گوشزد می‌کند و این اتفاقا درست‌ترین بخش حرف‌های اوست (نمونه اخیرش برنامه دورهمی چند روز گذشته). اما در مورد نقد فیلم و چگونگی آن موافقان و مخالفان زیادی دارد. به فراستی نقدی وارد نیست چون او کار خودش را می‌کند، نقد اصلی بر مدیران و تصمیم گیران تلویزیون است.

تلویزیون همیشه برای او یک امتیاز ویژه قائل بوده است، در همین نمونه اخیر حضور در برنامه دورهمی مدیری شاهد بودیم که او نشست حرف زد و مدیری گوش داد، یعنی تریبون یکی از پر بیینده‌ترین برنامه‌های تلویزیون را در اختیارش گذاشتند. دیگر مدیری از او نپرسید : عاشق شدی؟خوب چی شد؟ و ...

فراستی در زمینه‌های مختلفی رشته سخن در دست گرفت و کار به جای کشید که با افتخار می‌گوید: ولی واقعا «ماگریت» نقاشه؟ من شک دارم! (کور شوم اگر دروغ بگویم! برنامه‌اش هست بروید ببینید) مدیری هم ساکت، صمم بکم!

حرف فراستی مثل این است که کسی بگوید آیا واقعا این آب داخل لیوان مایعه؟ من شک دارم!

و یا در همان برنامه به گونه‌ای حرف بزند انگار او کاشف آلفرد هیچکاک و جان فورد است و قبل از ایشان این فیلمسازان بنده خدا را کسی نمی‌شناخت. یا منتقدان دیگر ایرانی در مورد آنان هیچ ننوشتند و همه درگیر تعریف و تمجید از فیلمفارسی بوده‌اند! 

فقط اوست که می‌بیند چه فیلم‌های نازلی بر روی پرده سینما نقش بسته است و در مقابل این سیل عظیم منتقدان موافق و حمد و ثتا گوی فیلم‌های سینمای ایران تنها فراستی است که جرات دارد و مخالفت خود را ابراز می‌کند!  اسم خود را می‌گذارد لشکر یک نفره!

واقعیت فراتر از این القاب و تعاریف از خود است. اگرچه قبول دارم که فراستی هم حرفهای درستی در زمینه نقد فیلم های سینمای ایران دارد ولی اینکه بگوید اصغر فرهادی فیلمساز بدی است یا فیلم اخراجی‌ها را بهتر از فیلم جدایی نادر از سیمین بداند! دیگر ...

غیر قابل انکار است که او شاگرد و رهرو منتقد معروف ادبی و سینمایی قبل از انقلاب شمیم بهار است. اما تا چه اندازه شاگرد پا جای پای استاد گذاشته و بر سینما و هنر در جامعه تاثیرگذار بوده را تاریخ قضاوت خواهد کرد.

فراستی و مدیری

 

یکی نیست فراستی را به چالش بکشد؟ من شک دارم!

اتفاقا الان هوشنگ گلمکانی این کار را کرده است، آن هم از طریق دعوت فراستی به یک مناظره درباره نقد فیلم.

هوشنگ گلمکانی منتقد، روزنامه‌نگار و مترجم سینما است. یکی از سه بنیانگذار و دبیر فعلی شورای نویسندگان مجله فیلم - قدیمی‌ترین مجله سینمایی پس از انقلاب در ایران - است.

گلمکانی در این دعوت به مناظره که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده نوشته است:

«ببخشید، این سومین بار است که این عکس را هر بار به بهانه موضوعی مربوط به مسعود فراستی پست می‌کنم. عکس بهتری از بیلیاردبازی‌های‌مان ندارم. تازه با نادیده گرفتن اصول fair play آمده چسبیده به من که نتوانم درست ضربه بزنم.

اما مناسبت این دفعه، دعوت او به مناظره‌ای درباره موضوع نقد فیلم است. این دعوت را قبلا هم کرده بودم. در زمان جشنواره سی‌وهفتم قرار گفت‌وگو برای برنامه «هفت» گذاشته شد اما ظهر آن روز تماس گرفتند و موضوع را عوض کردند که نپذیرفتم و قضیه منتفی شد. بعد دعوتش کردم به برنامه مجازی مجله «فیلم» بیاید که قرار شد در این باره سر میز بیلیارد مذاکره و احیانا توافق کنیم اما متاسفانه توفیق بیلیارد دست نداد.

دوسه سال پیش هم یکی از دوستان مطبوعاتی پیشنهاد انجام این مناظره در یکی از دانشگاه‌ها با امکان پخش زنده آنلاین را داد که گفت مسعود نپذیرفته. در زمان جشنواره اخیر فجر خودش تماس گرفت و گفت بیا در برنامه «هفت» صحبت کنیم درباره نقد. گفتم حالا دیگر من نمی‌آیم، به دلیل فضای تلویزیون و به‌خصوص برنامه «هفت».

الان دعوتم را تکرار می‌کنم: مناظره‌ای درباره موضوع نقد فیلم، یا در برنامه مجازی ماهنامه «فیلم»، یا یک زمین بی‌طرف. بعدش هم برویم چند پارت بیلیارد بزنیم که دلم لک زده برای آن ماهوت سبز و صدای دل‌انگیز برخورد شارها، البته با حفظ فاصله و رعایت پروتکل بهداشتی.»

فراستی و گلمکانی

 

این یک اتفاق از چند نظر مبارک است:

اول، فراستی با تمام ادعاها و تزهایش درباره نقد فیلم در برابر یک همکار پیش کسوت خود بنشیند و در این مورد حرف و سخن به میان آید.

دوم آنکه فراستی در جایی غیر از پایگاه همیشگی‌اش (تلویزیون) بنشیند و حال ببینیم در این فضا هم حرفی برای گفتن دارد یا خیر؟

سوم، همواره این نقد به تلویزیون و برنامه هفت وارد بوده که از منتقدینی همسو با فراستی در کنار او استفاده کرده‌اند و اگر کسی با او مخالفت یا زاویه داشته باشد حذف شده است، نمونه اش حذف سعید قطبی زاده از سری آخر برنامه هفت، که در برنامه نقد فیلم همشهری کین جواب طعنه فراستی را داد.

جناب فراستی این گوی و این میدان یا به روایتی دل‎‌نشین‌تر باید گفت «داش مسعود! هذا گوی، هذا میدان»

 

پی نوشت: آموزنده‌ترین بخش برنامه دورهمی فراستی و جالب ترین آن، پدر مسعود فراستی است که به گفته خود او در برنامه دورهمی برای اینکه بچه‌اش در مدرسه اندیشه (یکی از بهترین مدارس تهران) درس بخواند از پایین شهر به بالا شهر (آن زمان) آمده و همیشه 6 ماه از سال فرش خانه‌شان در گرو بانک بوده تا هزینه تحصیل فرزندش (مسعود) را بدهد.

درود بر چنین پدری.

_______________________________________________

بیشتر بخوانید: 

دعوت به مناظره «مسعود فراستی» از طرف «هوشنگ گلمکانی»

پاسخ منتقد سینما به اظهارات مسعود فراستی: در زوال سلیقه مخاطب نقش داشته‌ای

واکنش تند پرویز پرستویی به اظهارات مسعود فراستی (فیلم)

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۵۹
در انتظار بررسی: ۷۶
غیر قابل انتشار: ۱۲
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
91
59
اینکه آقای گلمکانی به آقای فراستی پیشنهاد مناظره داده انم هم جای تعجب داره، در مقالتون به درستی اشاره کردید که آقای فراستی از جنس شومن های امروزیه که خوب البته نباید زیاد هم جدی گرفته بشه.
پاسخ ها
خان محمدعلی آقا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
از حرص و جوشی که نویسنده متن از موفقیت و دیده شدن فراستی میخوره خوشم میاد
هههخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
به جز برنامه هفت مصاحبه های دیگری از ایشون دیدم نقد سینما که فقط اینایی که گفتید نیست به نظرم ایشون نگاه فلسفی به سینما دارن که افرادی که سطحی نگر هستند از حرفاشون ناراحت میشن.نمونش صحبتهای ایشون تو برنامه کتاب باز با سروش صحت هست واقعا قضاوت سطحی و بچگانه ای کردین.چون همه میگن فراستی بده شما هم همینجوری بکوبش بلکه لایک بیشتری بگیری.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
متن فقط حسادت به شهرت فراستی بود و لاغیر.
پدرام
Czechia
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
74
56
البته آقای فراستی با داود هزینه و دنیا جهانبخت یه تفاوت داره که تلویزیون به آقای فراستی اجازه تبلیغ سایت شرط بندی نمیده، بنده خدا دستش بسته است نمیتونه از هنرش کسب درآمد کنه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
اینهایی که از نقد به فراستی ناراحت شدن به دلیل اینه که غیر از فراستی یک آدم دیگر که چهار تا کتاب خونده باشه سراغ ندارن ، یه بت رویایی داشتن اونم معین فر زده شکسته زور داره بهشون تامام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
36
92
آقای روزنامه نگار به جای هذا گوی و هذا میدان مدتهاست که مردم میگویند این گوی و این میدان،شما هم فکر کنم به همان بیماری فراستی دچار شده اید!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
19
166
به نظر من نقدی که مسعود فراستی به بسیاری از فیلم های سینمای کشور دارد درست است. نقد او به کمدی ها که کاملا و صد درصد درست است. شما باید نقدهای اور را نقد کنید نه خود او را. مثلا اینکه چرا نقدس به فیلم رحمان ۱۴۰۰ که این همه هم فروخت، را نادرست می دانید.
من نقدش به فیلم های اصغر فرهادی را متوجه نمی شوم، چون به نظرم فیلم های فرهادی عالی است هر چند فضای حاکم بر آنها تاریک است.
ولی نفدهای او در مورد سینمای کنونی ایران عمدتا درست است
ناشناس
United States of America
۰۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
20
109
اتفاقا معلوم شد که شما نقدهای فراستی و نظرش راجع به فرم رو نخوانده اید. اتفاقا ایشان همیشه تاکید دارند که فرم فقط زاویه دوربین نیست. رانت هم به ایشون داده اند ایشون هم داره استفاده میکنه. مشکل کسی هست که رانت میده نه کسی که میگیره. تلویزیون هم که خصوصی نیست پس به هر کسی تریبون بده رانت محسوب میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
دوست عزیز آخرین نقدهای فراستی کجاست تا بخوانیم؟ آخرین نقد در سایت خود فراستی مربوط به سال 1395 است. اگر منظورتون آن ادبیات و حرفهای صفحه اینستاگرامشه که در باره فرم نوشته بیشتر به یک فلسفه بافی انتزاعی شبیه است تا سخن درباره فرم سینما/ کتاب حقیقت و زیبایی بابک احمدی را بخوانید تا ببینید فرم چیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
نقدهاي ايشون در مجله فرم و نقد موجوده. همچنين سر مقاله هاي مفصلي كه تو اين مجله در مورد فرم نوشته
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
ممنون از معرفی کتاب
سمیرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
اگه مجله نقد و فرم اون فصلنامه منظورته که در 4 سال 7 شماره ازش منتشر شده من دیگه حرفی ندارم. مگه نویسنده گفته مقاله و کتاب نداره؟ میگه دلیل شهرت او نقدهای مجلات و کتابهایش نیست بلکه حرفهاییه که در تلویزیون زده . به همین سادگی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
102
48
با خواندن این نوشته دوباره امیدوار شدم که کسانی هم هستند واقعیت‌ها را بیان کنند و در مقابل شومن‌های مثل فراستی بگویند آرامتر دوست عزیز، چه خبره؟ چرا خود را چنین دست بالا گرفته ای؟ ماگریت را نقاش نمی دانی، اسکورسیزی رو میگی فیلمساز بدیه؟ بیضایی، تقوایی، داریوش مهرجویی، کیارستمی و ... همه بدن؟ حتما یه جای کار اشکال داره، یه بازنگری در خودت بکن . درود بر عصر ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
97
51
درود بر شرفت کاوه معین فر حرف دل من رو زدی، من یک پزشک به شدت علاقمند به سینما هستم و منتقدان سینمایی زیادی را هم می شناسم هم نقدهایشان را خوانده ام کسانی چون پرویز دوایی، بابک احمدی، دکتر هوشنگ کاووسی، شمیم بهار، جهانبخش نورایی، کامبیز کاهه، استاد نقد نویسی مرحوم ایرج کریمی، خسرو دهقان، هوشنگ گلمکانی و یا از متاخرها مهرزاد دانش و نیما حسنی نسب، شاهرخ دولکو و ... فراستی فقط کارش شو آف است ولاغیر و به قول شما این رانت مطلق تلویزیون است که او را مطرح ساخته والا در میان منتقدان زنده در حال حاضر
جز 10 نفر اول که هیچ، شاید به زور جز 100 نفر هم قرار بگیرد/ دوباره میگم درود بر شرفت که سکوت نکردی و نوشتی / سکوت باعث شده امسال فراستی مانند شاخهای مجازی در این میان بتازند.
پاسخ ها
ناشناس
| Belgium |
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
اونایی که گفتی بیشتر پاچه خوار سینمان تا منتقد سینما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
73
45
با نویسنده موافقم و اگر فراستی راست می‌گوید در این مناظره شرکت کند تا عیارش برای همه مشخص شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
8
55
آخرین نقدهای فراستی رو هم میتونی تو مجله فرم و نقد بخونی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
اگر جناب نویسنده اهل نقد خوندن بود که نوشته جات چهل ساله فراستی رو دیده بود.
فدات شم این بنده خدا یه پولی گرفته که با این نوشته هم صدا و سیما هم فراستی و هم مدیری رو بزنه. درضمن خودش رو هم خالی کنه
فریبرز
China
۰۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
37
119
بعنوان یکی از ببندگان حرفه ای سینمای ایران ، نقدهای ایشان بسیار بجا و دقیق هستند ، اتفاقا تنها چیزی که ایشون نیست “ شومن “بودنه ،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
باهات موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
20
44
اینکه در مورد زندگی خصوصی یا عاشق شدن فراستی صحبتی نشد تصمیم خود تلویزیون یا مهران مدیری بود چون وقتی فراستی داشت در مورد زندگیش حرف می زد بلافاصله مهران مدیری موضوع را عوض کرد(شاید به خاطر رک گویی) . مدیری فقط دنبال این بود که این جمله را از فراستی بشنود که مدیری قبلا بهترین طنزپرداز ایران بوده.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
شاید هم گفته و سانسور شده چون گذشتش به دلایل سیاسی خیلی قابل پخش نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
12
50
دردتون اومده هااااااا
amir
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
10
61
فراستی ادم بزرگیه و واقعا راست میگه بیشتر کمدی های۰ ما سخیف هستند و ما فیلم خیلی خوب اصلا نداریم
امین
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
10
58
آقاجون شما به ظاهر فراستی چیکار داری؟باطن حرفاشو بچسب که درسته.هیچوقت هم ایشون فرم رو به جایگاه دوربین محدود نکرده همیشه گفته فرم یعنی حس و حسی که یک اثر هنری بر مخاطب برجای میگذاره.نکته آخر اینکه بله اصغر فرهادی فیلمساز بدیست چه شما خوشت بیاد چه نیاد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
8
52
چقدر از دستش عصبانی هستی آقای نویسنده، شاید در حد توهین از عصری جون بعیده چنین مطالب بی ارزش و حاشیه ای
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
3
62
در مورد مزخرف بودن سینمای ایران با فراستی موافقم.
مجید زمانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
11
49
مقایسه بدی کردید یک تحصیل کرده محترم رو با چند تا ... قیاس کردید. دوم فراستی انسان کمالگرایی هست به کم قانع نمی شود با کمی تامل متوجه خواهید شد اکثر نقدهایش درست و اصولی هستند.
امید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
12
20
فراستی آدم باسوادی است ولی یک نکته رو در موردش باید توجه کرد؛ توی برنامه دورهمی گفت : به سانسور اعتقاد داره و سانسوری که جلوی ضربه زدن به منافع ملی رو بگیره. خب تا همین جا تکلیف ما و خودش رو روشن کرده که دید سیاسی مهمترین دغدغه ش هستش همین میشه که فیلم اخراجی ها رو بهتر از جدایی می دونه و جالبه میگه که در همه جای دنیا این سانسور وجود داره و آمریکا رو مثال میزنه حالا قضاوت با خواننده های شما که چند تا مثال توی ذهنشون همین الان است که در اون فیلم سیستم حاکم بر آمریکا رو فاسد و کثیف معرفی کرده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
41
16
واقعا جای تاسف داره كه با وجود این همه افراد با سواد و لایق و متخصص ، تریبون در دست افرادی مثل فراستی است كه نه سواد لازم رو دارند و نه تخصصی در حوزه ی سینما خصوصا سینمای بین الملل . ایشان حرص بیینده را در میاورند و انگار تلویزیون از آزار دادن بخش زیادی از مردم لذت می برد. اینها انگار در مقابل مردم هستند یعنی هر چیزی كه از دید مردم خوبه با اینها( منظورم امثال فراستی و تلویزیون هستش)زاویه داره. واقعا جای تاسفه كه چنین فردی تا این حد كم مایه امكان ابراز نظرات عموما ناشی از كمبود خودش رو داره.
زهره
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
12
46
باید بگم من فراستی را نمیشناسم و هیچ نظری راجع بهش ندارم ولی چیزی که از متن فوق دستگیرم شد اینه که نویسنده این متن یه ادمیه که تابلو خیلی سوخته از فراستی و صراحتش و این متن نه نقد یک فرد که بیشتر به یک عقده گشایی و تخلیه روانی شبیه است فقط یه ادم عصبانی میخاد عصبانیتش را خالی کنه اونم با یجور فحاشی مودبانه؟؟!!! خدا عقده هاتو درمون کنه
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
دقیقا همینی هست که گفتید
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
5
23
اتفاقا مسعود فراستی هم نقد مکتوب داره هم به درستی و با احاطه علمی فرم رو به عنوان معیار نقد خودش انتخاب کرده شما بهتره وبلاگ مسعود فراستی و نقد هاش رو بخونید و ایراد از نقد او بگیرید مردم اگاه هستن نقد شما رو میخونن نقد فراستی رو هم میخونن اگر اشتباه بگه و شما درست بگید مطمئن باشید طرد میشه حرف اصلی فراستی داشتن قصه و فرم و شخصیت پردازی در سینماست اگر سینما اینها رو نداشته باشه محکوم به فناست دلخوش نکنید به سینمایی که پول دولتی و حمایت دولتی رو داره همین الان اگه فیلم های هالیود با سانسور و زیر نویس و طبیعتا تغییر در موسیقی فبیم اجازه اکران پیدا کنند سینمای ایران قافیه رو میبازه مثل خیلی کشورهای دیگه مثل فرانسه که من اونجا بودم نود پنج درصد سینمای فرانسه راحت در اختیار هالییوده
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
4
29
نقد فراستی به فیلمهای هجوگونه (بنویس کمدی، بخوان دلقک) کاملا درست است. وقتی در جامعه ای زندگی میکنیم که مردم بخاطر فضای بسته به فیلمهایی پوشیده از زیرپوش بازیگران برای لحظه ای خندیدن پناه میبرند باید بجای نقد، هوار کشید. ظاهرا نویسنده مقاله یا فیلم خوب ندیده یا به ارزش زمانی که برای دیدن فیلم بی مفهوم سپری میشود پی نبرده که از نقد فیلمهای لودگی فارسی اینگونه هیجان زده شده است.
تفاوت فراستی با ما این است که قبل از دیدن فیلمهای فارسی به بی ارزش بودن آن پی میبرد ولی ما بعد از دیدن فیلم و هدر دادن وقت با ارزشمان. از جمله فیلم مطرب، رحمان ۱۴۰۰ ووووو
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
3
17
یه کم هم بیشتر دقت کنید برنامه های متعدد تلوزیون امکان نقد رو به بسیاری از منتقدان داده ولی اونکه مورد اقبال قرار گرفته نقد های مسعود فراستی بوده مثل برنامه سینمایی حمید حمیدی مقدم در چند دوره و برنامه های دیگه ای که شما با غفلت مخاطب از اون ها حرف نمیزنید و من بارها دیدم
یوسف
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
2
5
واقعیت فراتر از این القاب و تعاریف از خود است. اگرچه قبول دارم که فراستی هم حرفهای درستی در زمینه نقد فیلم های سینمای ایران دارد ولی اینکه بگوید اصغر فرهادی فیلمساز بدی است یا فیلم اخراجی‌ها را بهتر از فیلم جدایی نادر از سیمین بداند! دیگر ...
همینو خواستی بگی؟ بهت تبریک میگم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
5
36
چقدر زشته که دنبال کوبیدن این شخص از روی ضخامت عینک و لباس و ... اید
پاسخ ها
لادن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
لباس و عینک هر شخصی حاصل انتخاب اوست و اتفاقا قابل نقد، نویسنده که به قدش گیر نداده بگه چراقدش کوتاهه؟ اتفاقا به نظر من نویسنده خیلی خوب میدونه که چی نوشته / اشاره هم کرده که فراستی با این تیپ و ظاهر برای خودش برند ساخته / چرا همه چی رو اینقدر بد تفسیر می کنین
افشین
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
2
17
- مجله فرم و نقد را به سردبیری مسعود فراستی بخوانید (البته اگر اینستاگرام گردی و پیگیری اخبار افرادی که نام بردید مجال می دهد!)
پاسخ ها
سمیرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
اگه مجله نقد و فرم اون فصلنامه منظورته که در 4 سال 7 شماره ازش منتشر شده من دیگه حرفی ندارم. مگه نویسنده گفته مقاله و کتاب نداره؟ میگه دلیل شهرت او نقدهای مجلات و کتابهایش نیست بلکه حرفهاییه که در تلویزیون زده . به همین سادگی
یک طرفدار جدی سینما
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
5
37
مثلا خواستی فراستی رو بکوبی ، ولی خیلی بد این کارو کردی !
اگر میتونی ظاهر فراستی رو رها کن و صحبت هاشو نقد کن که چون سوادشو نداری رفتی پشت فریم عینک و رنگ لباس و کلمه ی فرم قایم شدی.
مردم هوش دارن ، گوش می دن و تحلیل می کنن و نتیجه گیری می کنن.
اگر فکر می کنی نقد کار راحتیه ،یک فیلم نقد کن هذا گوی، هذا میدان.

عصر ایرانی دیگه عمق نگاهت 3 سانته
داور
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
15
6
در همه علوم و فنون و فرهنگ ها، شما وقتی میتونید یک ادعایی در رد یا تایید یک موضوع داشته باشین که جایگاه در آن سطح یا بالاتر داشته باشین، باید رفرنس باشی و مطالب شما مرجع معتبر ملی و بین المللی باشد باید کار شما خط کش و معیار باشد، مثلا شما وقتی میتونید یک مقاله isi رو به چالش بکشین که حداقل 5 مقاله isi در اون موضوع داشته باشین، آقای فراستی شما بر اساس کدام رزومه و دستاورد سینمایی اینچنین همه رو به چالش میکشین؟ کدام نقد بین المللی شما در جشنواره های خارجی مورد نظر قرار گرفته؟ شما یک شو من فوق العاده این برای تلویزیون ایران همین و بس...
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
4
27
به نظرم نویسنده محترم اساسا نه فرم بلده نه سینما میفهمه فقط یک جوری میخاست حال فراستی رو بگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
به نظر منم شما اشتباه می کنین و نویسنده خیلی خوب پدیده فراستی رو عیان کرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
4
24
خدایا به تو پناه میبرم از حسادت...از غضب...از تهمت از غیبت....قلبم و تمام وجودم و وجود برادران اسلامی ایرانیم را از کینه و از هر چه غیر خودت خالی کن
احمد احمدی
Germany
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
5
20
واقعا دلیل این همه کینه رو من درک نمی‌کنم. کاش شما هم مثل جناب گلمکانی دربارۀ مسعود فراستی گپ می‌زدید. فراستی کی و کجا گفته فرم «فقط» یعنی جای دوربین؟ ایرادی داره یه کارشناس بگه مثلا مگریت رو نقاش نمی‌دونم یا اسکورسیزی فقط گود فلاس و دیپارتدش خوبن؟
کلا یادداشتتان جناب معین‌فر بر نفی شخص فراستی بنا شده و کاری به دنیای فکری و کلامی فراستی نداشت. با این گونه نوشتن و این گونه دنیا را دیدن به نظر من بعیده بشه حقیقت‌هایی که باب میلمان نیست را آزادانه بپذیریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
منم دلیل اینکه شما میگین کینه رو نمی‌فهمم ، ایرادی داره یک نفر هم به فراستی نقد کنه؟ اون که به فرهادی میگفت فرهادی می خواد از ایران بره و فیلم جدایی نادر از سیمین دغدغه خود فیلمسازه / پس چرا فرهادی از ایران نرفت؟ فراستی کم حرف بی ربط نزده، ازش دفاع نکن فکر کردی فراستی مگریت رو نقاش تدونه از جایگاه مدیریت در نقاشی جهان کم میشه یا بی سوادی فراستی بیشتر معلوم میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
41
17
این که گفته اید جنس شهرتش از جنس تتلو است بهترین و دقیقترین تعریف ممکن بود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
به شدت موافقم راه رسیدن به شهرت اینها جنجال بازیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
5
34
یکی از بدترین چیزهایی بود که تو عصر ایران خوندم!
گفتین شهرت از جنس دنیا جهانبخت و....؟؟؟؟!!!! خب این حرف عمیقا بیربط و اشتباهه!!! گفتین نقد نمینویسه؟! بابا بنده خدا مسعود خیلی وقته داره مجله فرم و نقد رو در میآره و کلی هم خواننده داره. چرا به جای نقدهای مسعود به خودش پرداختین؟ آیا اگه فراستی بگه سینمای فرهادی بدرد نمیخوره از نظر اون ربطی به زندگی شخصی‌ش و قضاوت هایی که شما کردین داره؟؟
مسعود فراستی کلی مقاله و کتاب داره که در دسترس‌ن، چرا اون‌ها رو نقد نکردین؟
پاسخ ها
سمیرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
اگه مجله نقد و فرم اون فصلنامه منظورته که در 4 سال 7 شماره ازش منتشر شده من دیگه حرفی ندارم. مگه نویسنده گفته مقاله و کتاب نداره؟ میگه دلیل شهرت او نقدهای مجلات و کتابهایش نیست بلکه حرفهاییه که در تلویزیون زده . به همین سادگی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
22
11
سلام اگر ایشان چیزی تو چنته داره بهتر است یک فیلم را کارگردانی کند و این فیلم جنبه آموزشی برای کارگردان ها و تهیه کننده های ایرانی باشد .تا بدانند فیلم خوب که نقدی بر آن وارد نباشد چیست !!!
مسعود روستا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
10
37
فراستی یه دونه ست عالیه کارش .....اون خط کش خودش رو اعلام کرد هیچکاک و ضد ایرانی نبودن تمام
یاسر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
11
39
سلام
آقا چشم ندارید یکی باسواد هست تواین سینمای ورشکسته و داغون.
چیه به کجاتون خورده؟!
آخه دوخط ازکتابهای مسعودفراستی رو خوندید!
آخه دو تا کلاس نقدش رفتید!
مگه قراره هرکی ازفیلم نقدمیکنه ببرند تلویزیون ؟
چی میگید برای خودتون؟
ترسوهای دل گنجشکی ...
بابا مسعود فراستی خوبه باسواد هست.آخه اینکه این رو گفت اون روگفت که نشد حرف. نقد میکنه مسعود نه نسیه.آهان نمیدونستم باید بیاد پشت شانه ی شما سینمایی ها رو بماله و بگه آفرین....!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
شما اسم 5 منتقد دیگه رو ببر، تلویزیون فقط فراستی رو نشونتون داده شما هم فکر می کنی باسوادترین مو بهترین منتقد جهان ایشونه، برو بابا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
9
30
فراستی همیشه درجه یک بوده و هست اگه هم با حرفاش مخالفین بجای فحاشی و حسادت منطقی حرف بزنید
پرنیان
Germany
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
21
9
آقای فراستی که زمانی در دهه شصت به جرم هواداری از گروهی مارکسیست زندان بودن و بعد نواب و ازاد شدن، طبیعیه که مورد حمایت مطلق تلویزیون باشن

اساسا شما نگاهی به فهرست کارشناسان و پژوهشگران(اصطلاح مورد علاقه برنامه سازان سیما) که در برنامه های مختلف تریبون دستشونه بندازید . به نوعی همگی در یک طرف فکری و سیاسی خاص قرار دارن .

نویسنده کاملا درست اشاره کرده اند به رشد حبابی و غیر اصیل جناب فراستی

نقدهایی که نتونه تغییری در سینمای ایران ایجاد کنه ،نقد نیست . حرافی و گزافه گویی ست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
0
9
بحث و مناظره و نقد و غیره در فضایی که آزادی بیان باشه و شرایط برابر معنی داره و الا میشه مصلحتها و یا ترسهای شخصی
قطعی برق نباید باعث گرفتار کردن مردم شود / خاموشی ها ارتباطی با قطع مازوت سوزی ندارد خاتمی: به قطعنامه شورای حکام جواب کوبنده بدهید/ این گرانی‌ها به نظام ضربه می‌زنند / بسیجیان، فرشتگان خدا بروی زمین اند انسداد جاده چالوس تا ۱۰ آذر / ترافیک سنگین در هراز محمد نزال عضو ارشد حماس: انتظار نمی‌رود مذاکرات غزه در صورت از سرگیری به نتیجه‌ای برسد می گویند «تحریم مهم نیست!» ؛ از جیب کی مهم نیست؟ (فیلم) درمان بیماری ایدز در کشور رایگان است بازداشت نگهبان سفارت آمریکا در نروژ به اتهام جاسوسی برای ایران و روسیه سردار سلامی: شریان‌ اقتصادی اسرائیل باید از زمین و دریا قطع شود واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به قطعنامه شورای حکام: ملاحظات هسته‌ای را کنار بگذاریم / هرچه تهدیدات بیشتر باشد، بهره مندیمان بیشتر می شود  علی لاریجانی مطرح کرد / اعلام آمادگی ایران برای توافق جدید هسته ای با ترامپ ماشین انسان‌شویی ساخته شد! واژگونی اتوبوس در جاده زاهدان به زابل با ۲۸ حادثه‌دیده و ۴ مصدوم موز چسب‌ خورده روی دیوار ۶.۲ میلیون دلار در حراجی فروخته شد موشک‌های ویژه حزب‌الله فراتر از تل‌آویو را هدف قرار دادند/ انهدام تانک مرکاوای ارتش اشغالگر کدام سامانه مرجع اصلی اطلاعات مکانی و سکونتی افراد است؟