۰۲ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۳
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۳۹۹۰۴
تعداد نظرات: ۱۰۰ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۰۸-۰۵-۱۳۹۹
کد ۷۳۹۹۰۴
انتشار: ۱۰:۱۸ - ۰۸-۰۵-۱۳۹۹

8 نکته درباره اصرار به برگزاری مراسم محرم: اگر از خود امام حسین(ع) می پرسیدیم چه می گفتند؟

حدود دو هفته بعد از عید فطر، شاهد افزایش مرگ و میرهای کرونایی در مناطق عرب‌نشین و سنی‌نشین کشور بودیم.

عصر ایران؛ جعفر محمدی - من شیعه ام؛ عاشق امام حسین(ع) هستم و از وقتی یادم می آید، در مسجد و هیات بزرگ شده ام.
این ها را از باب حدیث نفس ننوشتم، برای این نوشتم که در جامعه ای که به راحتی آب خوردن، متهم ات می کنند به لامذهبی و دشمنی با دین و ضدانقلاب بودن و ... لااقل برای این مطلبم انگ نخورم.

درست در اوج گیری دوم کرونا که مدام رکوردهای تازه ای از مرگ مردم ثبت می شود، هم رئیس جمهور و هم برخی مداحان معروف، می گویند که محرم امسال، مراسم عزاداری باید برگزار شود!

8 نکته درباره اصرار به برگزاری مراسم محرم: اگر از خود امام حسین(ع) می پرسیدیم چه می گفتند؟
در این باره چند نکته قابل تامل است:

۱- اگر تجمع انسانی، موجب شیوع کروناست و به همین دلیل مراسم ختم و عروسی و نمازهای جماعت تعطیل شده، است، پس با چه توجیهی می خواهید مراسم پرجمعیت تر عزاداری محرم را برگزار کنید؟

در مسجد محله ما، در روزهای عادی، حدود ۳۰ - ۲۰ نفر نماز جماعت می خواندند و الان ماه هاست که به دلیل کرونا، جماعت کوچک شان تعطیل است. حال چگونه می خواهید در همان مسجد و مساجد و حسینیه ها و تکایای دیگر جمعیتی معادل دهها و صدها برابر را پذیرش کنید؟! تازه، نماز جماعت ها نیم ساعت طول می کشند و عزاداری ها چند ساعت.

این یک بام و دو هوا چیست؟ کسی هست توضیح علمی دهد و تضمین کند که عزاداران حسینی کرونا نخواهند گرفت و چند روز بعد از دنیا نخواهند رفت؟

۲- نمازی که در دین ما، این همه بر وجوبش تاکید و بر جماعتش اصرار شده، مدت هاست که در مساجد اقامه نمی شود. پس چرا این همه بر لزوم برگزاری عزاداری "مستحب" محرم پافشاری می شود؟
ستون دین (نماز) را در مساجد تعطیل کرده اند و حتی حج نیز تعلیق شده است؛ چطور نمی توانند از مستحب مذهب موقتا بگذرند؟

۳- حفظ جان انسان ها واجب و به خطر انداختن جان نیز حرام است و عزاداری آقا امام حسین(ع) مستحب.
امروز، حتی بچه های خردسال هم می دانند که تجمعات انسانی می تواند منجر به بیماری و مرگ شود.
آیا به خطر انداختن جان انسان ها برای انجام فعل مستحب، با آموزه های دین اسلام همخوانی دارد؟

۴- حدود دو هفته بعد از عید فطر، شاهد افزایش مرگ و میرهای کرونایی در مناطق عرب نشین و سنی نشین کشور بودیم. علت این بود که هموطنان اهل تسنن و عرب مان، عید فطر را بسیار با شکوه و تقریبا مانند عید نوروز برگزار می کنند و مدام در دید و بازدید هستند.

بر اساس این تجربه تلخ می توان فاجعه ای بزرگ در روزهای بعد از دهه اول محرم را پیش بینی کرد.
کسانی که با علم به این وضعیت، برگزاری مراسم را تجویز می کنند، آیا پاسخگوی مرگ و میرهای ناشی از مراسم هستند؟ هم در دنیا و هم در آخرت؟

۵ - مداحانی که دو پایشان را در یک کفش کرده اند که الا و بلا باید مراسم محرم برگزار شود، آیا حاضرند در مراسمی که مستمعین شان از جان مایه می گذارند، خودشان هم از پاکت هایشان صرف نظر کنند یا مساله چیز دیگری است؟

۶- کووید ۱۹، از اصطلاح "پروتکل های بهداشتی" نمی ترسد ولی ما با این تعبیر خودمان را فریب می دهیم.
قرن هاست که در این جامعه مراسم محرم برپا می شود و همه ما می دانیم اگر بنا بر عادی نمایی اوضاع باشد و امسال هم مراسم داشته باشیم، امکان رعایت پروتکل ها عملا وجود نخواهد داشت.
آیا کسانی که روی کاغذ و در حرف دم از رعایت پروتکل های بهداشتی در مراسم محرم می زنند، راهکاری عملی و اجرایی هم دارند یا صرفا می خواهند با کلمه بازی، از خود سلب مسوولیت کنند؟

۷- مداح معروفی گفته است هر کسی اختیار جان خود را دارد با علم به این که ممکن است با حضور در ازدحام جمعیت بیمار شود و بمیرد، در مراسم شرکت می کند.
اولا این سخن از بیخ و بن پوچ و واهی و احمقانه است و در تضاد با آیه شریفه وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ (خودتان را به خطر و مهلکه نیندازید/ بقره 195).

پس آن مداح معروفی که می گوید من و بقیه عزاداران حسینی اختیار جان مان را داریم، با همین گفته اش ثابت می کند که با بدیهیات دین هم آشنا نیست و اتفاقا مصیبت اینجاست که همین افراد، تریبون دار دین شده اند.

ثانیا به فرض که شما، اختیاردار جان تان باشید، مگر نمی فهمید که در فقره کرونا، فقط خودتان نمی میرید، بلکه تا قبل از مرگ، افراد دیگری را هم آلوده می کنید و ای بسا می کُشید؟

و ثالثا مگر سیستم و کادر درمانی ما، آنقدر وسیع و بی انتهاست که یک عده با ادعای اختیارداری جان شان، برای مجموعه درمانی کشور کار بتراشند و فرسوده شان کنند؟

۸- من سخنگوی امام حسین (ع) نیستم کما این که هیچ کس هم نیست؛ اما اگر از حسینی(ع) که من می شناسم بپرسند تکلیف شیعیان تان در شرایط فعلی چیست؟ آیا در اجتماعات شرکت کنند و جان شان در خطر افتد یا "هر خانه یک هیات" شود و هر کسی در اندرونی اش یاد شهدای کربلا را زنده نگه دارد، فکر می کنم دومی را ترجیح خواهند داد و حفظ جان شیعیان شان را.

بیشتر بخوانید:

*رکورد تازه کرونا/ ۲۳۵ نفر جان باختند

*مجوز روحانی برای مراسم محرم/ نگران واکنش مداحان یا اقتضای لباس؟

*تولیت آستان قدس:موضع رئیس‌جمهور در خصوص برگزاری مراسم عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بسیار خوب بود

*وزارت بهداشت: برگزاری مراسم پرجمعیت در محرم ممنوع است
*بی توجهی به هشدار "سفر نروید" چه بر سرمان می آورد؟(فیلم)
*هشدارهایی که نادیده گرفته شدند و ترس‌هایی که بازگشتند؛ سفر بزرگ کرونا در ایران (فیلم)

 

برچسب ها: محرم ، کرونا
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۰۰
در انتظار بررسی: ۲۶۷
غیر قابل انتشار: ۰
مهربان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
33
390
خداروشکر یه حرف حساب بالاخره شنیدیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
مشکل از جایی شروع میشه که اختیار دین و دنیامون رو دادیم دست مداح جماعت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
رعایت دستورالعملهای بهداشتی لازم بوده و هست و خواهد بود ولی سخنی با شما. مسافرت رفتید شمال وغیره نوش جانتان. رستوران رفتید ایرادی ندارد. بازارها را رژه رفتید کار خوبی کردید. پارکها را خالی نذاشتید کرونا شدت نگرفت. مهمانی و پارتی و عروسی و... برگزار کردید مشکلی نداشت. ولی الان که حرف از محرم شده اجازه اظهار نظر ندارید . هرچند که یک تار موی عزادار امام حسین علیه السلام بر همه ایراد گیران شرف دارد ولی ایراد گیران در جایگاه اظهار فضل نیستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
ناشناس 11:42
ما اختیار خود را دست کسی ندادیم این ها ادعا می کنند که اختیاردار دیگران هستند.
علم و هدایت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
ناشناس 12:30
خوب اونها هم که مسافرت و بازار و ... رفتند کرونا گرفتند و مردند اشتباه کردند و می کنند
فقط اون ها دیگر دم از امام حسین نمی زنند و خود را فدایی وی جلوه نمی دهند فقط از اشتباه خود پشیمانند و دیگر به آن افتخار نمی کنند.
حمد و ستایش خداوند باری تعالی را باد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
ناشناس ۱۲:۳۰ اولا همه تجمعات چه از نوع عروسی و عزا و سفر م مهمانی منع شده اند و در بعضی موارد تنبیهاتی برای افراد خاطی انجام شده و چه بسا داماد یا متولی مجلس دستگیر شده است بنابراین هرگز هیچ تجمعی تشویق نشده است هرچند همیشه افرادی وجود دارند که تن به قوانین ندهند.
دوم این که موی کسی بر سایرین ارجح نیست. همه انسان ها برابرند و شایسته استفاده از حقوق انسانی...
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
امام صادق علیه السلام یک بار جلسه پریش و پاسخ رو به خاطر اینکه بیماری مسری داشتند برگزار نکردند.

در کل زندگی عادی با رعایت اصول می تونه جریان داشته باشه
ناشناس
| Germany |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
تنفر عجیب بعضیها از روضه ومداحی و مداح جماعت بسیار عجیبه! همیشه هم دنبال فرصتی هستید برای کم رنگ کردن دین. بابا اصلا "لکم دینکم ولی دین".
حبیبی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
499
56
ما با رعایت نکات بهداشتی موافق برگزاری مراسمات هستیم.
مردم نیاز به روحیه معنوی دارند
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
وارونه شدن ارزش ها ینی همین. بچه مذهبی هایی که واسه عزاداری امام حسین رگشون باد میکنه اما واسه فریضه واجب نماز هیچ تکونی نمیخورن
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
روحیه معنوی احتیاج دارین؟ بشینین توی خونه و تنهایی قرآن بخونین. دیگه چی بالاتر از قرآن برای بالابردن روحیه؟! ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
والا منم دلم می خواد برم سفر مهمانی عروسی و خرید تا روحیه بگیرم اما ۵ ماه است که نشسته ام توی خانه. شما هم همین کار را بکنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
بی زحمت از اول محرم تا 15 محرم تو حسینیه و تکیه بمونید و بیرون نیاید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
آقا یا خانم حبیبی احتمالا شما به نمایش و شو نیاز دارید و متوجه نیستید خودسازی و معنویات بیشتر درونی هستند نه تبلیغاتی ، به جای ادعا اندکی مطالعه کنید
ناشناس
| Germany |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
22
262
احسنت بسییییییار عالی بود. من هم مثل شما دلم پر می‌کشد برای عزاداری امام حسین و زیارت کربلا ولی تو این شرایط حفظ جون خودمون و هموطنان خیلی واجبتره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
19
249
در باره سخنان یک بنده خدایی فرموده اید: « این سخن از بیخ و بن پوچ و واهی و احمقانه است». متأسفانه از سال 84 صدای این آدم ها به صدای اصلی تبدیل شده و صدای دین و عقل را تحت الشعاع قرار داده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
بله با کمال تاسف همینطوره.
آدمهایی بودند که در اعتراض به منع قمه زنی عاشورا، علنی و در عمق دل خود میگفتند که حتی اگر خود امام حسین (ع) هم بگوید قمه نزنید من خواهم زد و این ماجرا مثال امروزی داستان حماقت هاست.
ناشناس
United States of America
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
13
285
پسر امام حسین امام سجاد به دلیل بیماری در جنگ شرکت نکرد چگونه مردم را برای عزاداری بیمار میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
بیماری ایشون امری از سوی خدا به جهت حفظ امام بعد برای شیعیان بود، نه فرضیه اشتباه شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
نرفتن به مراسم هم برای حفظ جمعیت شیعیان واجب است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
بیماری بیماریه. امری از جانب خدا یعنی چی؟
خب کرونا هم امری از جانب خداست!
ناشناس
| Germany |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
تو مگر از خدا پرسیدی که میگی بیماریشون برای حفظ امامت بوده؟
خدا شخصا باهات ارتباط داره؟
امام سجاد در جنگ شرکت نکرد چون تب کرده بود و بیمار بود ولی ما ادم های سالم رو برای یک عزاداری بیمار کنیم و تب دارشون کنیم؟؟
بعد ام بیاریمشون تو جامعه و افراد سالم رو هم بیمار کنیم.
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
یعنی شما فکر خدا رو هم میخونید و میدونید تصمیم گرفت تا امام سجاد بیما ر بشه تا برای شیعیان باقی بمونه ؟.. عجب جل الخالق
پرستار گرگان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
6
166
دقیقا الان بیشترین مراجعات ما ترکمن های عزیز هستند . به این برادران که در مناطق گنبد و آق قلا هستند تذکر داده شد که عید فطر را رعایت کنید و یا نمازهای جماعت برگزار نکنید ولی متاسفانه رعایت نکردند
چندین روز است که یا از گنبد و یا آق قلا ماشین ها و اتوبوس ها بعد از یک ماه بعد از برگزاری مراسم ، بیماران کرونایی را به گرگان می آورند
رشد فزاینده ای از بیماری در میان ترکمن ها شیوع پیدا کرده و آنهم فقط به خاطر عدم رعایت است
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
5
208
از قدیم گفتند شنوند باید عاقل باشه و هر چیزی را قبول نکنه. حالا هم همین است و خود مردم باید به عقل شان رجوع کنند و ببینند کار درست و عقلانی چیست. بقیه هرچه بگوید نمی توانند به جای عقل مردم تصمیم بگیرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
احسنت، نكته اصلي دقيقاً همينه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
احسنت، بسیار عالی و معقول
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
نخیر داداش نمیشه موضوع را کامل در اختیار عقل مردم قرار داد. دولت و مسئولین هم وظیفه هایی دارند .آیا در تمام دنیا دولتها مردمشان را با کرونا رها کرده اند؟
علم و هدایت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
سخن شایسته و نیکوئی است.
ولی وجود نهادی مثل شورای نگهبان که من قبلا آن را زاید می دانستم نشان می دهد اگر کار را به عقل جماعت در این مملکت واگذار کنند میشود آن چه نباید.
زیبا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
شما فرض کن یه ادمی تصمیم به شرکت در این مدل مراسم ها بگیره، گناه سایر افراد جامعه چیه که قراره توسط ایشون کرونا بگیرند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
9
140
تعصب زیادی به خرج میدن وگرنه محرم امام حسین نیاز به برگزاری مراسم به قیمت جان مسلمان نیازی ندارد کارهای بی منطق وغیرعقلان انجام دادن که اینقد متزلزل شده اند وگرنه ادم عاقل که کارش وهدفش مشخصه شخصیت مقام امام حسین خیلی والاتر وعمیق تر ازاین کارهاست
ناظر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
9
92
حرف حساب.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
9
90
درود برعصر ایران
شنونده با عاقل باشد
هویت شیعه در اعتقاد راسخ به صراط مستقیم واعتقاد زبانی وعملی وقلبی به ولایت وامامت است نه درتظاهر ،مراسم ومناسک ،هویت شیعه درعشق به امام حسین ع وتبعیت از ایشان است نه مراسم عزاداری
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
14
121
به شخصه هیچ وقت از مراسم عزاداری آقا امام حسین دست خالی برنگشتم و دل دل میکنم برای این مراسم
اما عقلم میگه همونطور که عروسی و عزا گرفتن غلطه برگزاری مراسم عزاداری امام حسین هم با توجه به تراکم بالای جمعیت کار درستی نیست
لطفا مردم خودشون رعايت کنن و گوش به حرف این مداحای ناآگاه و متعصب ندن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
5
64
بسیار عااااالی
حرف منطقی و بجایی زدی...
حکمت
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
7
85
چرا امام حسین(ع)در شب عاشورا خس و خاشاک جمع میکرد.چون میخواست حداقل کمتر خار و خاشاک به پای اهل بیتش آسیب بزند. نشان میدهد هر کس وظایفی دارد و حیات و زندگی ارزشمند است.میشد بفرمایند.حال که من میروم برایم مهم نیست چه برسر بازماندگان می آید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
108
16
وقتی نمی فهمی وقتی سواد و درک دینی نداری مجبوزی حرف بزنی؟! بهتر نیست آدم بعضی وقتها حرف نزدن را امتحان کند و مسئولیت اظهار نظر را به باسوادها و فهمیده ها بسپارد؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
الان با کی هستی شما؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
ایشون کم آورده، الان در حال کشتی گرفتن با خودش هست. معلومه حرفی نداره بزنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
مردم موندن با کی هستی، مخاطبت کیه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
7
89
تازه این نوعی خودکشی است. خودکشی هم در دین ما حرام است.
پاسخ ها
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
حفظ دین از حفظ جان واجب تره. یعنی اگه کسی میدونه که برای حفظ دین باید جانش رو بده لازمه که اینکار رو انجام بده. اگه اینجور باشه که خیلی از شهدا رو باید گفت خودکشی کردن/ همه چیز رو با عقل خودتون نسنجید. یه کم عمیق تر فکر کنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
چه ربطی به حفظ دین داره؟!!! کی چنین حرفی زده؟
خدا خودش حافظ دینه. انا نحن نزلناالذکر و انا له لحافظون.
ناشناس
| Germany |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
شما بشین تو خونه نمیخاد درس دین بدی! عزاداری محرم باید برگزار شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
4
106
اگر حساب و کتابی در کار باشد، باید کاسبان دین ، مداحان بیسواد و کسانی که مذهب شیعه را بازیچه نفس و گروه خود کرده اند را به جرم به خطر انداختن جان دیگران بازداشت و محاکمه شوند.
همانطوریکه امیرکبیر، سید علی محمد باب شیرازی را در تبریز تیرباران کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
13
55
يه عده آدم بي فكر هستن كه بيشتر از نوك دماغشون رو نميبينن
مردم خودشون مراعات كنن مگه قراره دست و پا بسته همه رو به اين مراسمها ببرن
عقل هم چيز خوبيه كه بعضيها محرومن ازش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
4
83
كساني كه اصرار دارند مراسم تاسوعا و عاشورا را بقول خودشان با رعايت پروتكل بهداشتي برگزار كنند اگر راست مي گويند خود بهمراه خانوادهايشان اين مراسم را در ديدگاه مردم ايران برگزار نمايند. چون خود و خانواده هايشان در ايمني كامل هستند از مردم مي خواهند خود را فدا كنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
هنوز تعداد فوت شدگان کرونا خیلی مانده به عدد مورد نظر برسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
4
68
بدبختی ما اینه که واسطه مون یک ویروس همه گیر است وگرنه ادم می تونست نسبت به ندانم کاری سایرین بی تفاوت باشه بگوید جون خودشه دلش می خواهد برود به کسی هم ربطی ندارد. ولی الان ندانم کاری هر کدام از ما مردم زندگی بقیه را هم نابود می کند. افرادی که حکم به ازادی و برگزاری مراسم می دهند لطفا خودشان در وسط هیات ها قرار گیرند از جمله خود اقای روحانی- شبها بیایند هیات های نارمک - سبلان و یا پایین شهر انشاالله عزاداری شون قبول شود اگر زنده ماندند- زنده هم نماندند اصلا مهم نیست همانطور که جان دیگران برای ایشون مهم نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
دقیقا همین بی تفاوتی های اجتماعی اینهمه بلا سر جامعه آورده. داستان همینجاست که نباید بی تفاوت بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
45
13
لطفا با طینه و کنایه با هم حرف نزنید درست نیست این کارا به خدااا
همه ما ایرانی ها برادر و خواهر هم دیگه ایم اینجوری نکنید !!
چرا دارید با این کاراتون اختلاف میندازید بین هم دیگه آتو ندین دست امریکا و اسراییل
خواهش میکنم با هم مدارا کنیم
این ما مردم ایران هستیم که به هم دیگه رحم میکنیم وگرنه هیچ کس بتو این دنیا به فکر ما نیست مگه آدمایی که خدا پرست باشن
لطفا پشت هم دیگه رو به خاک نمالین
مهر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
5
69
با سلام واحترام
همیشه علمای دینی وحوزه معتقد بودند . کسانی که بینش

وتخصص لازم در حوزه دینی ندارند .در این امور مداخله نکنند

حالا نوبت علمای دینی وحوزه علمیه است که از نظر

کارشناسی اهل فن وپزشکی در مورد ضرورت لغو

تجمعات . تمکین وپیروی نمایند .
حمیدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
3
84
دیروز رفتم واسه تست کرونا
قیافه کادر مرکز رو که دیدم از خودم خجالت کشیدم
خودم رو یک لحظه جای اونها گذاشتم
واقعا چه گناهی کردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
2
19
شماره پنج رو خوب اومدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
86
8
حتما آمار بسیار بالای!!!؟ عراق هم بخاطر باز بودن حرم‌ها و زیارت اهل بیت علیهم السلام هست!!؟؟
میدونید که هنوز حرم‌ها در عراق بسته نشده ، نگید سیستم فشل درمانی عراق آمار درستی نمیده که اگر آمار بالا بود الان باید شبکه های اجتماعی قیامت به پا میشد....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
نشنیدی شهرهایشان را قرنطینه کرده اند؟!
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
محض اطلاع کربلا و نجف به طور کامل قرنطینه شدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
مدیریت عراق، پاکستان و افغانستان بهتر از ماست و تلفاتشون بسیار کمتر!
Poorya261
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
6
67
اینا با این کاراشون دارن اعتقاد مردم به امام حسین(علیه السلام)رو هم خراب میکنن.دولت تجمعات عید قربان رو هم لغو کرد اما عزاداری محرم رو نه. مگه هر دو جز شعائر دینی نیست پس این یک بام و دو هوا واسه چیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
محرم به هیچ عنوان تعطیل بردار نیست. شما شرکت نکن.
سید مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
6
56
چرا به بلوغ فکری نمیرسیم که بفهمیم چه کاری درسته و چه کاری اشتباهه؟ مگر غیر از این هست که یکی از عامل اصلی شیوع کرونا شرکت در تجمعات میتواند باشد؟؟؟ خوب چرا بعضی ها به هر دلیل ( سوگواری، جشن، و.....) دوست دارن جون خودشون و دیگران را به خطر بیاندازن؟؟؟ بنظرتون کسایی که پیرو امام حسین هستن همین را میخوان؟؟ بجای توجیه خود و دیگران کمی فکر کنید و احساسی عمل نکنید.
عزیز -خوزستان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
5
63
اوج کرونا در خوزستان بعد از عید فطر بود دلیل اش هم برکزاری با شکوه عید فطر از طرف هموطنان عرب بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
7
52
شیوع الان کرونا به علت همان مسافرتها و دید و بازدیدهاست. حالا اونها تازه محدود تر هم بوده. الان ببینید بعد از عاشورا چه خواهد شد. آقایون مراسم عاشورا جزو واجبات دینی نیست. جون آدمها رو بازیچه نکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
5
42
درود بر شما .
من خودم الان از وضعیت زنجان واقعا نگرانم . هرسال دسته های زنجان شهرتی جهانی دارند ولی امسال با فرارسیدن پاییز و زمستان که در شرایط عادی همه ز زنجانی ها حداقل یک بار در این دو فصل به خاطر سرمای هوا یه سرماخوردگی دارند !! حالا فرض کنید در آستانه ی این پاندمی ، مراسم محرم هم اضافه شه .
من واقعا نمیفهمم مدام بعضی ها از پروتکل حرف میزنن.بابا پروتکل یه چیز جادویی نیست که فقط احتمال رو کم میکنه حتی اگه پروتکل ها ۱۰۰ درصد هم رعایت شه ، فقط کافیه یه فرد مبتلا ماسک نزده باشه چه اتفاقی میفته؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
62
12
باید هیئت ها بصورت خیلی کوچک یا به اصطلاح خصوصی با رعایت پروتکل بهداشتی برگزار بشه ، ما خودمون همچین تصمیمی گرفتیم ، در ضمن قرار گذاشتیم غذای نذری رو بین نیازمندان پخش کنیم ، ما نگرانی بابت اجرای مراسم نداریم ، چون تونستیم هیئت هفتگی مون و با ۵نفر برگزار کنیم ، از ابتدا هم نه اسم مداح برای ما مهم بوده نه سخنران ، مهم شناخت امام حسین ع است ...
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
این طرح عملا امکان پذیر نیست. خودتون رو گول زدید اما مردم چی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
7
42
من نگران افزایش وحشتناک فوتی ها در نیمه دوم محرم هستم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
2
35
هر سالن مترو یک مجلس عروسی و عزاست
پرویز
Switzerland
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
3
38
میشه محرم را امسال چنین برگزار کرد. داوطلبانه وارد بیمارستانها شوند و داوطلبانه کمک به بیماران کنند. تا پرستاران زحمت کش هم بتوانند استراحت کنند. هم امام حسین راضی است از این حرکت. هم اتحاد و همدلی در جامعه ایجاد میکند. راه کار از این قشنگ تر و منطقی تر...
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
هر چیز به جای خودش.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
3
31
حفظ جوون آدمها اوجب واجباته!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
71
6
انشالله با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود. کل مملکت رو به باد دادید با بزک برجام و حمایت از روحانی، این حناتون هم رنگی نداره ما که داروی امام کاظم مصرف می کنیم هیچ طوریمون هم نشده و ان شالله نمی شود.
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
چه خوب.... از داروی مورد نظر بیشتر بنویسید لطفا. پس یه دارویی استفاده میکنن که ترسی از کرونا ندارن. اگه میشه به سایر هموطنان معرفی کنید باور کنید از حمایت از روحانی سخت پشیمانیم و قول میدم سری بعد به کاندیدای مورد نظر شما رای بدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
8
34
ببينين كي گفتم اگه عزاداريها مثل هر سال انجام بشه، از 20 محرم تا اربعين قيامتي از فوتي هاي كرونا بپا ميشه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
4
24
من فقط کامنتای مثبت را دیدم که خود گویای همه چیزست والسلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
37
13
جانمان فدای امام حسین اما دلواپسان بدانند که با رعایت پروتکل های بهداشتی عشق به امام حسین کم رنگ نمی شود ولی شاید در و دکان برخی کم رنگ شود.
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
75
8
عصر ایران! در برهه هایی از تاریخ زیارت امام حسین و یا برگزاری مراسمات عزاداری ممنوع شد و مجازات سنگینی حتی در حد قطع دست و پا برایش گذاشتند. اما مردم باز هم از راهشان دست برنداشتند. حفظ جان واجبه اما حفظ دین واجب تره. و شما در جایگاهی نیستی که بگی امروز برپایی عزای امام حسین مساوی با حفظ دین هست یا نه/ همه چیز رو با عقل خودت نسنج
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
الان مسئله قطع دست یک نفر نیست بزرگوار
تازه اون یک نفر هم اتتخاب میکرد
الان جون همه جامعه مخصوصا بیماران و سالخوردگان مطرحه که با یک بیناری کوچیک از پا درمیان
رحم داشته باشیم
بنیان خیلی خانواده ها به همون فرد بیمار و سالخورده خانواده شون وابسته است، گرچه ناتوان هستن ولی نقطه ثقل و استحکام خانواده شون هستن، اینو ازشون نگیریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
هنوز نفهمیدی دین برای انسانه و نه انسان برای دین؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
16
17
سلام مداح محترم و دوست داشتنی جناب حدادیان عزیز ابتکار عمل جنابعالی در برگزاری هیات خودرویی بسیار عالی بود اما از شما که با ابتکار، پرچم ارادت به اهل بیت رو نگذاشتید بر زمین بماند متعجبم ...
برادر عزیزم اختیار جان شما جدا از مسائل فقهی که عزیزان فرمودند با شما اما یک قول بدهید ۱ تا دو هفته بعد از پایان عزادریها خود را قرنتینه کنید دوما اگر خدا نکرده مبتلا شدید قول بدهید به خاطر بستری شما به شخص مبتلای دیگر دست رد نزنند و بگویند تخت خالی نداریم . یا قول بدهید به سیستم درمانی مراجعه نفرمایید و بگذارید به دیگران برسند یا علی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
43
11
آقای محمدی و عزیزانی که نوشتار ایشان را لایک کردید

منتظر می مانیم ببینیم تعطیلات روزهای عاشورا و تاسوعا چه گروهی به سوی شمال کشور مسافرت می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
ان هم نوع دیگری از بی شعوری است. مگر آقای محمدی گفته فقط مراسم محرم برگزار نشود؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
منظور از این مقاله اتفاقا عدم تجمع و جابجایی بوده ، هر چند شاید متاسفانه برخی آدمهای کم فکر به سفر بروند که باید از سفر آنها هم جلوگیری شود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
3
42
جای تاسفه که در این مدت آنقدر فرهنگ سازی نشده که مردم خودشون صلاح رو تشخیص بدن و آقایان انگار راجع به هدایت گله تصمیم میگیرند ، بلانسبت .
غیور
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
5
27
اهل تسنن امثال برای عید مبارکی فطر نرفتیم ولی مسافرهای زیادی به استان ما امدند البته ما اهل تسنن هم عاشق امام حسین هستیم و در این ماه نذورات برای امام حسین داریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
4
37
برای من جای تعجب است که از اول کرونا هما روزه یاد اوری میکنند تجمعات بیش از ده نفر نداشته باشیدحتی اگر عروسی یا مراسم درگذشت باشد که سلامتی خودتان ودیگران را به خطر می اندازد حالا چگونه رییس جمهور برای مراسم محرم ان را زیر پا میگذارد؟
Ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
3
28
اگه امام حسین زنده بود همین سینه چاک ها میکشتنش. اگر رهرو امام حسین هستی مثل ایشان آزاده باش. انسان باش به عمل راه آن بزرگوار رو طی کن. والا به حرف و قال و قیل نیست
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
42
6
خدا رو شکر تو این چند ماه هیچ مراسم مذهبی نداشتیم و گرنه تقصیر های کشته های این روزها رو هم گردن مراسم مینداختید فعلا این اماکن مذهبی هستند که همواره مقررات بهداشتی را رعایت کردن شما چی؟
ستار
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
1
20
جناب محمدی مگر کار های این دولت عقلایی است که این یکی هم !
رضا ن.
Germany
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
4
32
جناب جعفر محمدی میپرسد:" کسی هست توضیح علمی دهد...؟ پدرجان دلت خیلی خوشه وقتیکه خودت هم همرنگ جماعتی! توضیح علمی از این واضحتر که وزارت بهداشت یعنی پزشکهای علمگرا مخالف برگزاری این مراسم هستند ولی مداحان که از علم و دانش بهره ای نبردند موافقند و فشار به دولت میاورند. حالا خودتان مقصرین را پیدا کنید! اصلا معلوم هست کشور دست کیه؟ اگر عاقلی دیدید سلام برسانید! آمدیم اگر مداح معروف گفت از روی پُل باید پرید پائین آیا مردم هم باید بپرند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
51
5
آقای عصر ایران ؛ مگه شما سخنگوی امام حسینی ؟ که داری از قول امام حسین حرف می زنی .
توی دستگاه امام حسین فضولی نیومده و در عین حال مگه کسی رو اجبار کردن که بیاد به هیئت . هر کی دلش به یاد امام حسین بود خودش می دونه و سلامتی خودش . دلشم برای سلامتی خودش می سوزه و رعایت خود و دیگران رو هم می کنه
پاسخ ها
مجید
| United States of America |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
من با حرفت کاملا موافقم فقط به شرطی که بعد از مراسم اگر مبتلا شدید با استفاده از زور و پارتی، تختهای بیمارستانها را اشغال نکنید.
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
7
12
انشاءالله تا محرم به لطف پروردگار هم داروش کشف بشه هم ویروس ضعیف بشه همه به خدا التماس کنیم همه مون ببخشه و شر این ویروس را از سر همه مردم دنیا کم کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
3
16
در انتخاب اینکه عزاداری کنیم یا نه اول باید بفهمیم که هدف از عزاداری چیست؟ آیا عزاداری یک عادت رفتاری است و یا واقعا یک حرکت اجتماعی_سیاسی_دینی است. آیا هدف از این تجمعات فقط گریه بر امام حسین(ع) است؟ آیا انتفال مفاهیم عاشورا هدف اصلی این تجمعات نیست؟ این تجمعات یک فرصت بی نظیری است که اهداف دین که امام حسین(ع) نیز برای آن شهید شدند در جامعه تبیین شود. اهداف واقعی دین که باید توسط یک دین شناس تبیین شود نه یکسری افراد که در امور دینی خود هم درمانده اند. خوب با توجه به اهداف متعالی این تجمعات باید عقلای قوم چه از عالمان دین، چه از جامعه شناسان و چه از رسانه ای ها باید طرحی بریزند که این مراسم در شکلی انجام گیرد که هم موجب گسترش کرونا نشود و هم انتقال مفاهیم دینی به بهترین صورت انجام گیرد. پس شاید این بیماری موجب شود که به عنوان مثال اگر وقت کوتاهی برای این تجمعات در نظر گرفته شود تریبون در دست دین شناسان واقعی قرار گیرد.
ناشناس
United States of America
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
1
24
یه نظرسنجی بزارید.
منیژه
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
2
19
ممنون ازشما با این واقع بینی.
ناشناس
United States of America
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
3
28
خیلی از انهایی که در بیمارستانها بستری هستند و همینطور بسیاری از کادر درمان هم عاشق امام حسین هستند. پیشنهاد میکنم این اقایان سینه چاک اگر مرد عمل هستند برای کمک به کادر درمان و بیماران امسال محرم نذر کنند که برای کمک به این عزیزان داوطلب خدمت در بیمارستانها بشن. مطمئن باشن که خدا و امام حسین هم راضی خواهند بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
2
42
ما هیات مذهبی داریم و ۴۰ سال سابقه دارد و تا حالا با شرایط سخت جوی نیز مراسم ها برگزار کردیم ولی امثال متفاوت است و تحت هیچ شرایطی مراسم برگزار نخواهیم کرد. دلیل ما نیز این است که نمیخواهیم جان دوستان اهل بیت را بخطر بیندازیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
3
21
بسیار عالی فقط نکته ای هست اینکه کسی باید به این آقایان بگوید شما و شاید مستمعین شما اختیار جان خود را دارید و کسی منکر این حق شما نیست ولی مشکل از جایی پیش می آید که یک نفر از همین مستعمین می تواند در اداره، محل کار و یا منزل خویش افراد دیگری را هم مبتلا کند و حتی به مرگ بکشاند و مشکل اینجاست و این کار نه تنها صوابی ندارد بلکه حق الناس نیز هست؛ مگر فتوای آیت الله سیستانی را در اوایل شیوع کرونا در عراق نفرمودند که هرکس بیماری را نخواسته یا ندانسته حتی اگر بی علامت هم باشد به کسی منتقل کند مرتکب حق الناس شده، حال با اعتنا به این سخن حکیمانه و عالمانه ایشان درست است که بعضی آقایان به خاطر موارد حاشیه و منافع شخصی شان در عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) جان مردم را به خطر بیندازند و به خاطر امری مستحب مرتکب گناهی کبیره شوند
سرهنگ علی محمدی معاون اجرایی پلیس راهور فراجا شد شهیندخت مولاوردی: خشونت علیه زنان طبقه اجتماعی نمی‌شناسد / زمانی که ما در دولت بودیم اعلام شد که بالای ۷۰ درصد از جامعه دارای درجاتی از اختلالات روانی هستند وزیر خارجه عراق : تهدیدهای آشکاری از سوی اسرائیل علیه ما وجود دارد قتل در پارک قیطریه بخاطر متلک رئیس مرکز تحقیقات ایدز : بیمار ایدزی هم می‌تواند ازدواج کند و بچه‌دار شود تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست چرا شلوغ‌کاریِ خیابانی علیه فدراسیون فوتبال و قلعه‌نویی نمی‌گیرد؟! حمیدیه خوزستان ، آلوده‌ترین جای ایران شد تخت روانچی : همراه با عربستان به دنبال برقراری صلح در منطقه هستیم سازمان جهانی بهداشت : تعداد شهدای کادر درمان و بیماران لبنانی بیش از اوکراین و غزه است اطلاعیه روابط عمومی ورزشگاه آزادی ، پایانی بر تمام شایعات ! ماهواره بر ایرانی در توییت ایلان ماسک (+عکس) شگفتی رقم نخورد ؛ خیبر به سختی صعود کرد امید جهانشاهی : در عمل فقط بدنامی فیلترینگ برای نظام مانده است پلیس لندن بسته مشکوک یافت‌شده در اطراف سفارت آمریکا را منفجر کرد