فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۴۱۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۱۷-۰۵-۱۳۹۹
کد ۷۴۱۳۲۸
انتشار: ۰۹:۳۵ - ۱۷-۰۵-۱۳۹۹

عروسی‌هایی که تب تشریفات ندارد

عروسی‌هایی که تب تشریفات ندارد
پریسا می‌گوید: همیشه تصورم این بود که زندگی بدون برگزاری مراسم عروسی مجلل معنی ندارد و تمام جذابیت شروع زندگی به برپایی جشن‌های آن‌چنانی است.

تب تند عروسی‌های لاکچری و تشریفات آنچنانی تا حدودی با شیوع ویروس کرونا فروکش کرده تا برخی عروس و دامادهایی که در تجمل‌گرایی غوطه‌ور هستند، باور کنند که زندگی مشترک بدون هزینه‌های هنگفت هم امکان‌پذیر است اما همچنان خبرهایی از برگزاری مخفیانه آن عروسی ها به گوش می‌رسد.

این ویروس با همه آثار مخربی که در بخش‌های مختلف دارد، تشریفات لاکچری برخی مراسم ها از جمله جشن های عروسی را درهم شکست و ‌همانطور که رفتار اقتصادی مردم را دچار دگرگونی کرد، کنش فرهنگی آنان در خصوص ازدواج را هم تا حدی تغییر داد.

«پریسا و آرش» از جمله عروس و دامادهای جوانی هستند که برنامه جشن عروسی خود را در روزهای مصادف با شیوع کرونا لغو کردند و بدون برگزاری مراسم سر زندگی رفتند؛ پریسا می‌گوید: همیشه تصورم این بود که زندگی بدون برگزاری مراسم عروسی مجلل معنی ندارد و تمام جذابیت شروع زندگی به برپایی جشن‌های آن‌چنانی است.

«کرونا اگرچه دردسرهای زیادی به همراه داشت اما نشان داد که بدون جشن‌های باشکوه و خرج‌های اضافی هم می‌توان زندگی را شروع کرد».

«امیر و زهره» هم دو زوج دیگری هستند که در ایام کرونایی و به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ترجیح دادند بدون سر و صدا و درسر، زندگی خود جدید خود را شروع کنند؛ امیر می‌گوید: شروع زندگی مشترک بدون صرف هزینه‌های گزاف و ریخت و پاش هم امکان‌پذیر است و این موضوع در اصل زندگی مشترک هم تاثیری ندارد.

به اعتقاد «زهره» هدف از تشکیل زندگی مشترک، رسیدن به آرامش و تحقق بسیاری از نیازهاست و سبک زندگی ناشی از شیوع کرونا نشان داده که می‌توان با بدون کمترین هزینه به این اهداف دست یافت.

او می‌گوید: اصلا تصورش را هم نمی‌کردم که زندگی مشترک خودم را بدون برگزاری مراسم عروسی و جشن باشکوه آغاز کنم اما این روال با آرامش و بدون استرس انجام شد و اکنون احساس آرامش دارم.

یک آسیب‌شناس اجتماعی می‌گوید: چشم و هم چشمی‌ها باعث شده بود تا زوج‌های جوان برای برگزاری مراسم عروسی با چالش‌های عدیده‌ای مواجه شوند و هر فردی بسته به طبقه اجتماعی خود می‌خواست عروسی فاخر برگزار کند.

به گفته «مصطفی اقلیما» پیش از این خانواده‌ها هم برای برگزاری ساده جشن عروسی مانع بودند و اجازه نمی‌دادند جوانان با برگزاری مراسم معمولی سر زندگی بروند اما اکنون برای حفظ سلامت فرزندانشان در این مسیر پیشقدم می‌شوند.

یک روانشناس نیز می‌گوید: سنت‌های غلط رایج، اصل و ریشه زندگی مشترک را به چالش کشیده بود و هزینه‌های فراوانی که به جوانان برای برپایی مراسم عروسی تحمیل می‌شد، باعث شده بود تا آنان از ازدواج واهمه داشته باشند.

به گفته «محمدرضا ایمانی» تجملات و خریدهای سرسام‌آور برای ازدواج جوانان بازدارندگی ایجاد کرده بود اما کرونا ثابت کرد بدون هزینه‌های سنگین هم می‌توان خوشبخت و شاد بود و بر همین اساس جوانان دم‌بخت نیز باید پس از حذف تشریفات ازدواج، رغبت بیشتری برای ازدواج داشته باشند.

گفته‌های «محمدمهدی تندگویان» معاون امور جوانان وزیر ورزش نیز موید این موضوع است و بر اساس اعلام وی طی چهار ماه نخست امسال حدود ۲۰۰ هزار واقعه ازدواج و ۳۵ هزار واقعه طلاق ثبت شده در حالیکه در مدت مشابه سال قبل ۱۶۷ هزار ازدواج و ۳۷ هزار طلاق گزارش شده بود.

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق نیز با اشاره به افزایش ازدواج و کاهش طلاق در کشور با وجود شیوع کرونا، می‌گوید: در دفاتر ازدواج و طلاق طبق پروتکل‌های تدوینی وزارت بهداشت و مطابق با دستور ستاد ملی کرونا عمل می‌شود.

به گفته «علی مظفری» و بر اساس یکی از موارد تعیین شده در این پروتکل‌های بهداشتی حضور بیش از ۶ نفر هنگام مراسم عقد ممنوع است و سردفتران علاوه بر ضدعفونی مکرر و مرتب دفاتر ازدواج و طلاق، به نوبت‌دهی و رعایت فاصله اجتماعی نیز توجه دارند.

«همچنین زمان انجام آزمایش‌های پیش از مراسم از قبل تعیین می‌شود تا از تجمع و ازدحام جلوگیری شود».

به گزارش ایرنا با وجود اینکه تب تشریفات عروسی پس از شیوع ویروس کرونا فروکش کرده است، باز هم عده‌ای با بی‌توجهی نسبت به سلامت خود و میهمانشان به برگزاری جشن‌های عروسی آن هم به صورت زیرزمینی در فضاهای خارج از شهرها اقدام می‌کنند که نتیجه آن افزایش گروهی تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در مناطق مختلف کشور بوده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ،تا روز پنجشنبه ۳۲۰ هزار و ۱۱۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۷۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۷ هزار و ۹۷۶ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور بیان کرد: از روز چهارشنبه تا ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۶۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۰۴ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۲۰ هزار و ۱۱۷ نفر رسید.

وی اظهار کرد: استان‌های مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد، گیلان و قم در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت: امضای رسمی ترامپ پای نام خلیج فارس سند ایستادگی ایرانیان است ونس: در مذاکرات با ایران پیشرفت داشته‌ایم ۵ کشته و ده‌ها زخمی در حمله موشکی اوکراین به روسیه اژه ای: عفو بیش از ۸۰ هزار محکوم اغتشاشات؛ بازگشت ۵۸ هزار میلیارد به بیت‌المال گل‌گهر سیرجان در تورنمنت سه‌جانبه تعیین سهمیه آسیایی شرکت نمی‌کند تیراندازی در کانادا؛ یک افسر پلیس هدف قرار گرفت صهیونیست‌ها بیش از 11 هزار منزل لبنانی را ویران کردند تاریکخانه ساترا به روان جامعه آسیب می‌زند! سفر قالیباف و عراقچی به عمان آرژانتین۲-۰ اتریش/حتی یک دقیقه از آخرین رقص بهترین بازیکن تاریخ را از دست ندهید چرا بازی ایران بلژیک مساوی شد؟ فریب ظاهرشان را نخورید! پشت پرده تفاوت های شگفت انگیز سه غول دنیای خزندگان (+اینفوگرافیک) وزارت بهداشت لبنان: شمار قربانیان حملات اسرائیل از ۴ هزار نفر فراتر رفت اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای شمالی کشور استقبال پرسپولیس از تصمیم فدراسیون فوتبال برای تعیین نمایندگان آسیا