فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۵۷۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۰۳-۰۹-۱۳۹۹
کد ۷۵۷۳۵۳
انتشار: ۰۸:۲۸ - ۰۳-۰۹-۱۳۹۹

چقدر کالای متروکه در بنادر وجود دارد؟

چقدر کالای متروکه در بنادر وجود دارد؟در شرایطی که گمرک به صاحبان کالاهای وارداتی هشدار داد در صورت ترخیص نشدن، کالاهای آن‌ها متروکه خواهد شد، معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حال حاضر حدود ۱۹ هزار کانتینر و ۵۵۰ هزار تن کالای متروکه در گمرک وجود دارد و از مسئولان دستگاه‌های مختلف می‌خواهیم هر چه سریعتر اقدمات لازم را برای خروج آن‌ها از انبارهای بنادر انجام دهند.
 
به گزارش ایسنا، مدت‌هاست مسئله انباشت کالا در انبارهای بنادر و گمرکات کشور مطرح و دستورات لازم نیز برای تسریع در خروج این کالاها صادر شده است اما این مشکل آنقدر ادامه پیدا کرد تا نهایتا گمرک به صاحبان کالای دپو شده هشدار داد که بعد از اجرای مصوبات اخیر در رابطه با رفع موانع ترخیص کالا های دپو شده و تسهیل فرایند، درصورت عدم ورود صاحبان کالاهای مشمول گمرک نسبت به متروکه کردن کالاها اقدام می کند.
 
ارونقی - معاون فنی گمرک ایران – نیز در چندین مرحله از صاحبان کالا خواسته تا به قید فوریت برای ترخیص و انجام تشریفات گمرکی اقدام کنند ولی اگر در اسرع وقت صاحبان کالا برای تعیین تکلیف اقدام نکنند یا علیرغم صدور کد رهگیری بانک نسبت به ترخیص قطعی کالاهای خود مبادرت نکنند، مشمول اعمال مقررات متروکه خواهند شد.    
 
چرا که بر اساس آخرین آمارهای گمرک حدود هشت میلیون تن کالا در گمرک و بنادر موجود است، بر این اساس میزان موجودی کالاهای غیر کانتینری هفت میلیون و ۳۵۱ هزار تن بود که سه میلیون و ۹۳۴ هزار تن آن را کالاهای اساسی و مابقی را کالاهای غیر اساسی تشکیل می دهد که تا ۸۰ درصد آن شامل مواد اولیه و ماشین آلات خطوط تولید است. همچنین ۹۹ هزار و ۲۹۴ کانتینر (TEU) نیز در گمرک و بنادر موجود است که تعداد کانتینرهای پر وارداتی به بیش از ۳۵ هزار باکس می رسید.
 
فرهاد منتصر کوهساری - معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی- در این باره به ایسنا گفت: حدود ۱۹ هزار کانتینر و حدود ۵۵۰ هزار تن کالای متروکه در انبارهای بنادر کشور وجود دارد که بر اساس قانون سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی باید نسبت به تخلیه و خروج آن از بنادر کشور اقدام کند.
 
وی افزود: بر اساس قانون زمانی که دو ماه از دپوی یک کالا در بنادر می‌گذرد به صاحب کالا برای ترخیص هشدار داده شده و نهایتا یک ماه دیگر فرصت به صاحب کالا می‌دهیم اما پس از اتمام موعد مقرر آن را به عنوان کالای متروکه اعلام می‌کنیم.
 
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه فهرست کالاهای متروکه مذکور برای گمرک ارسال شده است، گفت: در این مرحله گمرک فهرست مورد نظر را به سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی ارسال می‌کند این سازمان یک هفته فرصت دارد تا کالاهای مورد نظر را از بنادر تخلیه و خارج کند که البته در مورد این کالاها با توجه به برگزاری مناقصه قدری زمان آن طولانی‌تر شده است.
 
منتصر کوهساری اعلام کرد: از دستگاه‌های متولی در خواست داریم تا نسبت به تخلیه این کالاها از بنادر اقدام کنند تا بتوانیم عملکرد بهتری در تخلیه و بارگیری کالا داشته باشیم و از افزایش هزینه دموراژ کشتی‌ها جلوگیری کنیم.
برچسب ها: کالا
ارسال به دوستان
نمایی از کاخ «ابیض ناصرالدین شاه» در سال 1290 «رویاهای بستر مرگ»؛ پدیده مرموزی که در روزهای پایانی عمر به سراغ انسان می‌آید موشک کروز هسته‌ای Burevestnik روسیه مواد رادیواکتیو را حین پرواز آزاد می‌کند!(+عکس) توضیح کانال تلگرامی رسانه رهبر انقلاب درباره پیام ۲۸ خرداد ایشان تخلیه استادیوم در میانه بازی عراق و فرانسه به دلیل طوفان و رعد و برق تویوتای دست‌ساز و کمیاب ژاپنی / ترکیب چهره کلاسیک با موتور افسانه‌ای (+عکس) گران‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت دنیا در سال ۲۰۲۶ (+اینفوگرافیک) سفیر ایران در بغداد: باید به نگرانی‌های گروه‌های مقاومت عراق پاسخ داده شود سقوط بالگرد گشت ساحلی آمریکا مسی: فقط از صعود خوشحالم، مغزم کار نمی‌کند! دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت: امضای رسمی ترامپ پای نام خلیج فارس سند ایستادگی ایرانیان است ونس: در مذاکرات با ایران پیشرفت داشته‌ایم ۵ کشته و ده‌ها زخمی در حمله موشکی اوکراین به روسیه اژه ای: عفو بیش از ۸۰ هزار محکوم اغتشاشات؛ بازگشت ۵۸ هزار میلیارد به بیت‌المال گل‌گهر سیرجان در تورنمنت سه‌جانبه تعیین سهمیه آسیایی شرکت نمی‌کند