فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۶۲۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۰۳-۱۰-۱۳۹۹
کد ۷۶۲۰۳۴
انتشار: ۱۴:۱۵ - ۰۳-۱۰-۱۳۹۹

جزئیات رایگان شدن قبوض گاز اعلام شد

جزئیات رایگان شدن قبوض گاز اعلام شدمدیرعامل شرکت گاز گفت: مصارف دهک اول تا سوم اگر زیر 200 مترمکعب باشد گازبهای آنها به طور کامل بخشیده می‌شود همچنین مقرر شده که دهک چهارم نیز اگر میزان مصرف را کم کنند شامل تخفیف خواهند شد به این ترتیب از 27 میلیون واحد مصرف کننده 33 تا 40 درصد شامل بخشودگی می‌شوند که هم کمک به اقتصاد خانوار و هم کمک به تولیدکنندگان گاز خواهدبود.

به گزارش ایلنا، حسن منتظرتربتی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 10 میلیارد متر مکعب نسبت به سال گذشته تولید گاز افزایش یافته است، گفت: سال گذشته میزان تولید گاز 193 میلیارد متر مکعب بود که اکنون به 203 میلیارد متر مکعب رسیده است.

وی با بیان اینکه میزان 10 میلیارد متر مکعبی افزایش تولید هفت میلیارد متر مکعب به مصرف خانگی و سه میلیارد متر مکعب جهت تامین گاز نیروگاه‌ها ارسال می‌شود تصریح کرد: در آذرماه روزانه 52 میلیون متر مکعب گاز افزایش تولید داشته که معادل دو فاز پارس جنوبی است.

مدیرعامل شرکت گاز همچنین گفت: در آذرماه در بخش خانگی 46 میلیون متر مکعب افزایش مصرف خانگی و 9 میلیون متر مکعب به نیروگاه‌ها ارسال شد.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر گاز تولیدی به مصرف بخش خانگی می‌رسد یادآور شد: باید فعالیت بیشتری جهت بهینه‌سازی مصرف انجام دهیم ما در بخش تجهیزات موتورخانه‌ها نسبت به اصلاح اقدام کردیم که نیاز است که مردم بیشتر در جریان قرار گیرند و نسبت به اصلاح موتورخانه‌ها اقدام کنند تا ما بتوانیم گاز بیشتری را به صنایع تخصیص دهیم.

وی با اشاره به دغدغه رهبری مبنی بر رایگان شدن آب و برق و گاز برای دهک‌های پایین جامعه گفت: بعد از طرح این موضوع در سران قوا در هیات دولت به تصویب رسید بنا بر آنچه مقرر شده مصرف‌کنندگان گاز کشور در پنج اقلیم تقسیم شدند که 98 درصد مصرف‌کنندگان در اقلیم‌های یک و دو و سه زندگی می‌کنند.

منتظرتربتی ادامه داد: طبق بخشنامه صادره جامعه به 10 دهک تقسیم می‌شوند که میزان مصرف سه دهک (30 درصد جامعه) 10 درصد را شامل می‌شود. سه دهک بعدی 25 درصد مصرف گاز دارند و سه دهک آ‌خر 50 درصد گاز خانگی را مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: مصارف دهک اول تا سوم اگر زیر 200 مترمکعب باشد گازبهای آنها به طور کامل بخشیده می‌شود همچنین مقرر شده که دهک چهارم نیز اگر میزان مصرف را کم کنند شامل تخفیف خواهند شد به این ترتیب از 27 میلیون واحد مصرف کننده 33 تا 40 درصد شامل بخشودگی می‌شوند که هم کمک به اقتصاد خانوار و هم کمک به تولیدکنندگان گاز خواهدبود.

وی با بیان اینکه اجرای طرح یاد شده از ابتدای دیماه خواهد بود افزود: بنا بر این مصوبه قبوض بخشی از خانوارها رایگان خواهد شد. بخش دیگری نیز که مصرف بالایی دارند باید تشویق به قرارگیری در این محدوده شوند.

وی اظهار داشت: چنانچه مصرف‌کنندگان نسبت به میانگین سال‌های 96 و 97 ، 10 درصد از مصرف خود را کاهش دهند گازبهای آنها با 15 درصد کاهش محاسبه می‌شود همچنین برای جلوگیری از مصرف دهک‌های بالا اگر مصرف‌کنندگان پرمصرف 15 درصد افزایش نسبت به سال 96 و 97 داشته باشند قیمت گاز برای این دسته از مشترکین 15 درصد افزایش می‌یابد.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال ایلنا درباره هزینه بخشودگی گازبها برای مجموعه شرکت گاز گفت: پیش بینی می‌شود نزدیک 400 تا 500 میلیارد تومان مشمول بخشودگی شوند که از بخش‌های دیگر پوشش داده خواهد شد و هزینه‌ای به مردم تحمیل نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره احتمال واردات گاز با توجه به پیش بینی‌های هواشناسی مبنی بر زمستان سرد امسال و احتمال افت فشار و افزایش مصرف گاز گفت: ما همچنان برنامه‌ای برای واردات نخواهیم داشت و نیاز کل کشور از منابع داخلی تامین خواهد شد.

وی یادآور شد: اعمال جرائم مشترکان پرمصرف از 16 آبان خواهد بود و قبوض مجانی از ابتدای آذرماه محاسبه خواهد شد.

وی درباره اینکه آیا افزایش گازرسانی منجر به افزایش 30 میلیون متر مکعبی مصرف گاز می‌شود یا  خیر گفت: 15 تا 20 میلیون متر مکعب از مصرف گاز مربوط به خانوارهای جدیدی است که به شبکه گاز متصل شده‌اند اما افزایش 30 میلیون متر مکعبی ناشی از افزایش مصرف خانگی بیشتر هم به دلیل کرونا، باز شدن پنجره‌ها و افزایش درجه حرارت وسایل گرمایشی است.

معاون وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه طی سال‌های گذشته مبنای ما این بوده که به موازات توسعه بهینه سازی مصرف گاز نیز صورت گیرد تا سرانه مصرف کاهش یابد یادآور شد: توسعه نباید همراه با افزایش مصرف باشد اما تاکنون این اتفاق افتاده هر چند تلاش ما این بوده که رفاه عمومی فراهم شود اما امیدواریم مصرف نیز بهینه شود.

وی با بیان اینکه تمامی تدابیر لازم جهت آ‌مادگی شبکه برای تامین گاز زمستان مهیا شده گفت: اولویت ما تامین گاز خانگی است تا با افت و قطعی مواجه نشود اما اگر مصرف افزایش یابد از میزان گاز ارسالی به صنایع و نیروگاه‌ها کم می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشتر تمرکز ما در بخش توسعه در توسعه ایستگاه‌های تقویت فشار و به بهره‌برداری رساندن آنها بوده است افزود: پنج ایستگاه روی خط ششم سراسری به بهره‌برداری رسیده است. هر سال به طور متوسط پنج تا هفت ایستگاه تقویت فشار به شبکه اضافه می‌شود.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: قبض گاز
ارسال به دوستان
تاریخ به روایت تصویر / شوروی در زمین و هوای افغانستان اختیارات جنگی ترامپ علیه ایران برگشت پزشکیان در حرم امام: بیکاری و گرسنگی را از بین ببریم/ کارشناس تلویزیون: مأموریت جهانی داریم فرعون را ساقط کنیم نیروی دریایی سپاه: عبور ایمن از تنگۀ هرمز تنها از مسیرهای اعلامی ایران ممکن است تقویم روز چرا مردان زودتر از زنان می‌میرند؟/ پشت پرده یک بحران خاموش کشورهایی که بیشترین و کمترین وابستگی را به نفت خاورمیانه دارند (+ اینفوگرافیک) مصرف سنگین الکل می‌تواند بافت ارتباطی مغز را در جوانی تغییر دهد تتر می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ به بزرگ‌ترین خریدار اوراق خزانه‌داری آمریکا تبدیل شود(+اینفوگرافیک) یک هشدار مهم درباره مصرف آبمیوه در کودکی یک اروپایی با «کجاوه» در یکی از جاده‌های ایران در دوران قاجار (عکس) وسیله‌ای که شاید آلوده‌تر از توالت باشد! چرا عینک‌های دید در شب سبز هستند؟ رازی که در چشم انسان نهفته است صعود برزیل و مراکش/ اسکاتلند در انتظار نتایج دیگر گروه ها نوشیدنی معجزه‌آسایی که از معده تا مغز را آرام می‌کند + روش تهیه