۰۴ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۴ آذر ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۸۰۲۶۳
تعداد نظرات: ۳۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۳۱-۰۱-۱۴۰۰
کد ۷۸۰۲۶۳
انتشار: ۱۲:۲۳ - ۳۱-۰۱-۱۴۰۰

موافقان و مخالفان سوپرلیگ اروپا به زبان ساده چه می‌گویند؟

احتمالاً شما هم در یکی از این دو دسته قرار می‌گیرید. موافق یا مخالف اما در عصر جدید همه چیز را «اقتصاد» تعیین می‌کند و این پول است که تعیین می‌کند نی‌زن چه آهنگی بنوازد. تلخ است اما حقیقت دارد.

عصرایران؛ احسان محمدی- از دیروز «سوپر لیگ اروپا» به یکی از پر جستجوترین عبارت‌ها در گوگل تبدیل شده است. همه می‌خواهند سر از این جنجال تازه در بیاورند که از سر الکس فرگوسن و یورگن کلوپ تا آذری‌جهرمی به آن واکنش نشان داده‌اند!

ماجرا چیست؟

12 تیم بزرگ رئال مادرید، بارسلونا، اتلتیکو مادرید، منچستریونایتد، لیورپول، آرسنال، چلسی، تاتنهام، منچسترسیتی، اینتر، میلان و یوونتوس به عنوان اعضای موسس سوپر لیگ اروپا بیانیه مشترکی از تاسیس یک سوپرلیگ بین هفته‌ای خبر دادند. این بیانیه چه می‌گوید:

- این سوپر لیگ شامل 20 تیم بزرگ اروپا خواهد بود که مسابقات خود را میان هفته انجام می‌دهند.

- ۳ تیم بایرن‌مونیخ (احتمالاً)، لایپزیش و پورتو هم به این گروه اضافه می‌شوند و 5 تیم دیگر از طریق پلی‌آف اضافه خواهند شد.

- باشگاه های شرکت‌کننده به رقابت در لیگ های داخلی خود نیز ادامه خواهند داد و این مسابقات به معنی ترک لیگ داخلی نیست.

- مسابقات در دو گروه ده تیمی به صورت رفت و برگشت از مردادماه آغاز خواهد شد.

- مسابقات چمپیونز لیگ (لیگ قهرمانان) حذف نمی‌شود اما این 20 تیم در آن شرکت نمی‌کنند. برای مثال احتمالاً سال بعد تیم‌های لستر، وستهام، اورتون، لیدز نماینده انگلستان در لیگ قهرمانان خواهد بود.

- این مسابقات خارج از سلطه یوفا و فیفا برگزار خواهد شد و تیم‌های شرکت‌کننده خود سازماندهی مسابقات را بر عهده خواهند داشت و منافع آن را تقسیم می‌کنند.

موافقان این طرح چه می‌گویند؟

- یوفا حق تیم‌های بزرگ که گرداننده اصلی بازار فوتبال هستند را نمی‌دهد. ما یک قاچ کوچک از کیک را نمی‌خواهیم، سهم واقعی‌مان را می‌خواهیم.

- به محض اعلام رسمی حضور هر تیمی در سوپر لیگ سهام آن در بازار بورس شروع به رشد کرد این یعنی منفعت برای باشگاه.

- مدیران باشگاه‌ها دیوانه نیستند، آن‌ها باید ستاره بخرند، مربی خوب به خدمت بگیرند، باشگاه را مدیریت کنند و همه این کارها به پول نیاز دارد. یوفا سهم تیم‌های ما را می‌دزدد.

- چرا باید درآمد تیم‌هایی مثل رئال مادرید، منچستریونایتد و ... با تیم‌های درجه دو و سه که لیگ قهرمانان شرکت می‌کنند یکی باشد؟ شما در مسابقات لیگ قهرمانان بازی اندرلشت بلژیک با لخویا را نگاه می‌کنید یا منچسترسیتی با بارسلونا را ؟

- هواداران تیم‌های دیگر حق دارند شکایت کنند اما درآمد باشگاه‌ها از حق پخش تلویزیونی است و یوفا این سهم را عادلانه نمی‌دهد.

- در روزهایی که کرونا تیم‌های بزرگ را تا مرز ورشکستگی کامل برد، فیفا و یوفا هیچ کمکی نکردند و فقط تماشاچی بودند، این اتفاق نشان داد آن‌ها منافع خود را دنبال می‌کنند نه باشگاه‌ها را.

- همه خیلی زود به این فرمت جدید عادت می‌کنند و شما هر هفته از دیدن مسابقات بزرگ لذت خواهید برد. برای قضاوت عجله نکنید.

سوپرلیگ

مخالفان این طرح چه می‌گویند؟

- این یک کودتا علیه فوتبال و هواداران است. تیم‌های بزرگ یک مهمانی بزرگ تشکیل داده‌اند و جایی برای شگفتی، معجزه تیم‌های کوچک یا دیده شدن ستاره‌های جدید وجود ندارد. نتیجه این کار کُشتن رویاهاست.

- این غلبه پول بر هیجان است. این یک سودجویی آشکار و خودخواهانه است. انگار فقط 20 تیم در دنیا وجود دارند و بقیه باید پشت در بمانند.

- بازی مکرر تیم‌های بزرگ با همدیگر لذت فوتبال را از بین خواهد برد و این دیدارها تکراری و کسل‌کننده می‌شوند.

- فدراسیون جهانی فوتبال فیفا به همراه یوفا اعلام کرده اند که از حضور بازیکنان این تیم ها در رقابت‌های بین‌المللی نظیر یورو و جام‌جهانی جلوگیری به عمل می‌آوردند و حتی فدراسیون‌های این کشورها، تهدید به اخراج باشگاه‌ها از لیگ‌داخلی کرده‌اند، این یعنی جام‌جهانی و یورو و حتی کوپاامریکا بدون ستاره‌ها مسابقات بی‌ارزشی می‌شوند.

- بازیکنان در این طرح شبیه عروسک‌های بی‌اختیار هستند. آن‌ها از این بازی‌های لذت نمی‌برند در نتیجه لذتی به هوادار نمی‌دهند.

- فوتبال را فقرا شکل دادند اما الان ثروتمندها آن را دزدیده‌اند و هیچ سهمی به تیم‌های کوچکتر که بازیکنان را برای آن‌ها می‌سازند نمی‌دهند. این یک خیانت به فوتبال با تشکیل یک کازینوی 20 نفره است!

- کنار رفتن تیم‌های بزرگ از لیگ داخلی یا لیگ قهرمانان اروپا این مسابقات را از هیجان و تماشاگر خالی خواهد کرد در نتیجه درآمدها کاهش می‌یابد و تیم‌های کوچکتر، فقیرتر می‌شوند.

- فوتبال دل‌خوشی هواداران است، بدون آن‌ها این بازی معنی ندارد و هواداران مخالف این گزینش گلخانه‌ای هستند. اگر شجاعت دارید با همه مسابقه بدهید و قهرمان شوید.

سوپرلیگ

احتمالاً شما هم در یکی از این دو دسته قرار می‌گیرید. موافق یا مخالف اما در عصر جدید همه چیز را «اقتصاد» تعیین می‌کند و این پول است که تعیین می‌کند نی‌زن چه آهنگی بنوازد. تلخ است اما حقیقت دارد. دلایل موافقت یا مخالفت خود با این طرح را بنویسید.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۱۷
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
9
21
من مخالف بودم ولی الان این مطلب رو خوندم شک کردم راستشو بخواین. خیلی خوب نوشته بود و جمع آوری کرده بودن
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
3
46
اینا واقعا با خودشون چه فکری کردن.؟َ! بدون اینکه نظر عباس بوعذار رو بپرسند برا خودشون بریدن و دوختند، معلومه شکست میخورند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
خخخخخخخ!!
دیووووونه! نمیری تو!
احمد
| Netherlands |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
7
27
دو طرف درست میگویند. باید یک راه حل میانه انتخاب شود.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
6
26
باشگاه‌های بزرگ باج می‌خواهند و تا زمانی که چیزی دستشان را نگیرد کوتاه نخواهند آمد.
Shawn
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
65
15
من با این فرمت موافقم، تماشای بازی تیم های کوچک هیچ جذابیتی ندارد، لیگ قهرمانانی که لایپزیش و لیون به مراحل بالای آن می‌رسند به چه درد میخورد؟ باشگاه های بزرگ باید متمول تر شوند تا ستاره ها و مربیان بزرگی داشته باشند و این به کیفیت و جذابیت فوتبال میافزاید.
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
23
12
موافقم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
42
22
ادم هفته ای یه فوتبال خوشگل ببینه بهتر از اینه که کلی منتظر بشینه تا دو تا تیم خوب به هم بیفتن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
10
26
مهم نیست واقعا برای من !!!
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
20
15
طرح خوبیه اگه این بیست تیم بزرگ اجازه بدن در هر دوره چند تا تیم دیگه هم به سوپرلیگشون اضافه بشن. مثلا 10 تیم از لیگهای تحت مدیریت یوفا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
10
11
طرح خوبیه، ولی نیاز به برخی تغییرات داره که به نظرم به مرور درست بشه. مثلا 5 تیم آخر با تیم های جدید جایگزین بشه یا این که قیمت بازیکن ها را با یه فرمول خاصی تعیین کنند که بازیکنان سایر باشگاه ها هم بتونند وارد رقابت بشوند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
4
32
بین تیمهای ضعیف و قوی شکاف در آمدی بیشتری میفته که این خوب نیست
میشه گفت این تیمها بدنبال تحکیم سلطه خود بر فوتبال هستند.
بنظرم باید بذاریم فوتبال بصورت سیال باقی بمونه، یعنی امکان رشد و دست و پا زدن تیمهای کوچکتر رو ازشون نگیریم

سی سال پیش یونایتد کجا بود!؟ بیست سال پیش چلسی کجا بود! ؟ سیتی کجا بود!؟ اینا تیمهای متوسطی بودن که با تلاش و برنامه ریزی موفق شدن پس حالا چرا میخوان با تشکیل یک کلوب و ایجاد یک حق ویژه با عنوان اعضای مؤسس جا پای خودشونو برای همیشه محکم کنند!!؟

با تشکیل این قطب، تمام استعدادهای فوتبالی بدلیل دستمزد بیشتر به این تیمها سرازیر میشن و تیمهای خارج از این گود دچار فقر استعداد میشن یعنی یک استعمار فوتبالی!!

راستی..!! واقعا دلیل جذابیت رویارویی مثلا میلان و بارسا، رئال و سیتی ووو.. چه چیزی جز کمیاب بودنش هست!؟ آیا رویارویی مکرر و هرساله اینها باز هم جذابیت داره!!!
آريا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
13
7
با سوپر ليگ موافقم . البته حتما مثل ليگهاي معتبر هر ساله 4 يا 5 تيم سقوط و تيمهاي جديد صعود ميكنند و مشكل تكراري بودن رقابتها هم نداريم .
ناشناس
United States
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
4
4
پیشنهادم اینه که بسته های تیمی بچینن و امکان جابجایی رو بدن چیزی مثل لیگ ملتها
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
8
9
مثل همیشه دعوای بین کمونیسم و کاپیتالیسم!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
2
22
مخالفم. چون باشگاههای بزرگ پاشون رو سر باشگاهای کوچیک هست و بدون اونها چیزی نیستند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
6
4
من هم موافقم، اما نباید 15 تیم دائمی باشند. من خودم طرفدار منچستریونایتد هستم اما در سال های اخیر یونایتد جزء 15 تیم برتر اروپا نبوده. پس باید سازوکار به نحوی باشه که 5 تیم ضعیف، برن دسته پایین تر و برای برگشت تلاش کنن، مثل لیگ جهانی والیبال.
خبرگزاری محله!
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
0
18
من مخالفم
کل جذابیت فوتبال به غیر قابل پیش بینی بودنشه. تیمهای کوچک باید این اجازه رو داشته باشن که خودشون رو نشون بدن و بر تیمهای نامی غلبه کنن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
0
9
با پرداخت سهم بیشتر از درآمد تلویزیونی به تیمهای راه یافته به یک جهارم نهایی، نیمه نهایی و فینال این مشکل حل میشه
عقل کل
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
1
14
به نظرم یوفا مثل دولت ما به تیمهای راه یافته به مرحله بعد 45 یورو یارانه بده یا به تیمهای ضعیف تر 55 یورو کمک هزینه معیشتی بده!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
1
15
بپرسین احمدی نژاد راجع به این مسئله طرحی نداره؟!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
2
12
به شرطی موافقم که قهرمان غرب آسیا هم به مسابقات اضافه بشه !!!
خخخخخخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
1
10
به نظر من یک فکری هم باید به حال صدا و سیما بکنند که حق پخش هیچ مسابقه ای را نمی دهد و این خود یکی از دلایل مستقل نشدن تیم ها بحساب می آید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
4
14
اروپایی ها چقدر بیکارن به این چیزها فکر میکنن. میخوام ببینم اونا غصه مرغ و گوشت ندارن؟! الان مرغ تو مادرید چنده؟! یا گوشت گوساله تو میلان گرون نشده؟!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
0
19
الان که نظر خوانندگان خبر رو میخواین یه نفر رو گذاشتین که سریعا کامنت ها رو منتشر میکنه ولی تو روزهای دیگه برای سایر خبرها اگه صد تا کامنت هم بذاریم هیشکی تو عصر ایران محل نمیذاره بهش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
3
8
هر جا پای پول وسط باشه همه چیز بهم میریزه
ناشناس
Belgium
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
1
7
با عکسی که کشیده اند من دلم به حال بچه ها(یعنی تیم های کم درآمدتر) می سوزد. یعنی با طرح جدید مخالفم.انگار فقط آدم بزرگها دور سفره فوتبال باید باشند.روح المپیک را از بین بردند روح فوتبال راهم دارند میگیرند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
1
2
پول آخر سر میبره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
0
5
حدس من این هست که اگه هر هفته ده تا بازی بزرگ برگزار بشه، هوادارها اشباع می شن
بینندگان کاهش پیدا می کنه
و حق پخش به تبعیت از اون.
ناشناس
Turkey
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
0
4
فقط فوتبال نیست. همه عرصه ها شده پول. همین واکسن را ببینید، طرف با ادعای حق اختراع، فرمولی که می تواند جان ملیونها را نجات دهد را حتی با پول هم در اختیار تولید کنندگان دیگر نمی گذارد. حتی جنگ هم شده پول، در نبرد با داعش هفتاد کشوری که ائتلاف کردند حتی یک سربازشان هم کشته نشد و این عراقی ها بودند که کشته شدند تا همه در امان بمانند. در لیبی و سوریه یک طرف دعوا همیشه سربازانی هستند که برای شرکت های خصوصی که به خاطر پول استخدام آن هستند کار می کنند . واگنر های روسی مثلا در لیبی و شرکت های دیگر در افغانستان. به اینها می گویند برده داری مدرن.
نظرسنجی
موافق مذاکره ایران با دولت ترامپ با هدف تنش زدایی از روابط تهران - واشنگتن هستید؟