۰۷ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ آذر ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۸۲۸۹۲
تعداد نظرات: ۸۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۶ - ۱۷-۰۲-۱۴۰۰
کد ۷۸۲۸۹۲
انتشار: ۰۵:۱۶ - ۱۷-۰۲-۱۴۰۰

برج عاج آموزش و پرورش، کرونا و خانواده های نگران/ دو راهکار ساده برای غیرحضوری شدن امتحانات نهم و دوازدهم؛ بی آن که آسمان به زمین بیاید!

به صراحت می توان گفت آموزش و پرورش، قواعد و مقررات خودساخته اش - مثل کتاب های واحد برای همه، یا همین سامانه امتحان و نمره را بسان "ایدئولوژی" می بیند و همانند مقدسات می پندارد!

عصر ایران؛ جعفر محمدی - در حالی که امسال به خاطر گسترش ویروس کرونا، امتحانات دانش آموزان به صورت آنلاین برگزار می شود، آموزش و پرورش، اصرار دارد که استثناءً امتحانات پایه های نهم و دوازدهم به صورت حضوری برگزار شود، به دو علت درباره دو پایه:

  پایه نهم: این پایه، پایان دوره متوَسطه اول است و بر اساس عملکرد دانش آموز در این دوره، او درمی یابد که بهتر است در کدام یک از رشته های انسانی، ریاضی، هنر، تجربی و فنی و حرفه ای ادامه تحصیل دهد. مشاوران مدرسه نیز بر اساس نمرات این دوره و به ویژه پایه به دانش آموز می گویند کدام رشته مناسب اوست.

 پایه دوازدهم: چون مقرر است که معدل این پایه در کنکور موثر شود، باید امتحانان به صورت حضوری برگزار شود تا صحت آن برای آموزش و پرورش مسجل باشد.

 امتحانات نهم و دوازدهم
درباره این دو دغدغه آموزش و پرورش، دو نکته به ذهن متبادر می شود:

1 - این که در مدارس ما این همه به امتحان و نمره تاکید می شود، از آنجا نشأت می گیرد که نظام آموزشی ایران خود را خیلی جدی می گیرد و فکر می کند آموزه هایی چنان فاخر و زندگی ساز به دانش آموزان یاد داده است که باید از طریق امتحان، از نهادینه شدن این مفاهیم والا مطمئن باشد چرا که قرار است کودکان و نوجوانان امروز و بزرگسالان فردا، با آنچه در مدرسه آموخته اند، زندگی خود را شکل دهند و جامعه شان را بسازند!


آموزش و پرورش کنونی ایران، دچار توهم "خود مهم بینی" شده است و همین تکبر شکل گرفته در سالیان است که هم نظام آموزشی را از بازنگری اساسی در خود بازداشته و هم فرزندان ایران و نیز خود معلمان را به قربانیان سیستماتیک تبدیل می کند.
به صراحت می توان گفت آموزش و پرورش ، قواعد و مقررات خودساخته اش - مثل کتاب های واحد برای همه، یا همین سامانه امتحان و نمره را بسان "ایدئولوژی" می بیند و همانند مقدسات می پندارد! بنابراین می کوشد به هر شکل ممکن برای حفظ وضع موجود، چانه زنی کند، کما این که وزیر آموزش و پرورش از همان مهر 99 که کرونا بیداد می کرد، تلاش داشت کلاس ها حضوری باشد!

مادام که نظام آموزش و پرورش، از برج عاج متوهمانه ای که ساخته و  معلمان و دانش آموزان را نیز قربانی خود می کند، پایین نیاید و تن به اصلاحات بنیادین ندهد، خروجی آن، در بهترین حالت دانش آموزانی خواهند بود که بهتر از دیگران تست می زنند، حال آن که محصول 12 سال زندگی در فضای آموزش و پرورش باید تبدیل شدن به انسان هایی با پنج "میم" باشد: "ماهر، مفید، مسرور، مستقل و منعطف".

برج عاج آموزش و پرورش، کرونا و خانواده های نگران/ دو راهکار ساده برای غیرحضوری شدن امتحانات نهم و دوازدهم (بی آن که آسمان به زمین بیاید!)
2 - اما برای خروج از بحرانی که آموزش و پرورش با اصرار خود مبنی بر حضوری شدن امتحانات پایه های نهم و دوازدهم ایجاد کرده و حتی تجمعات اعتراضی متعددی را در کشور سبب شده (که ممکن است فراگیرتر هم بشود)، پیشنهادهای زیر می تواند عملی شود:

الف) هر چند گفته می شود نمره پایه نهم در تعیین رشته تحصیلی موثر است ولی نکته اینجاست که توصیه رشته تحصیلی از طرف مدرسه به دانش آموز، صرفاً پیشنهاد است و دانش آموز می تواند برخلاف توصیه مشاور مدرسه، در رشته ای دیگر درس بخواند؛ گویا تنها محدویتی که وجود دارد این است که نمی تواند در مدرسه دولتی در رشته ای غیر از رشته های توصیه شده توسط مدرسه ، درس بخواند (مگر در صورت دارا بودن ظرفیت اضافی در مدرسه مورد نظر).

لذا می توان بدون توجه به نمرات امتحانی و بر اساس شناختی که معلمان و مشاوران و اولیا از دانش آموز دارند، توصیه نامه صادر کرد و عنداللزوم، محدودیت ثبت نامی را برداشت.
در چنین وجهی، الزامی به امتحان حضوری هم نخواهد بود.

 ب) طبق قانون، درصدی از معدل پایه دوازدهم، در پذیرش کنکور لحاظ می شود، به ویژه آنجا که درصدهای دو داوطلب کنکور دقیقاً مثل هم باشد.
با توجه به این که در شرایط استثنایی حاضر، ستاد ملی مبارزه با کرونا واجد برخی اختیارات شده -بدان حد که به بانک ها تکلیف کرده که قانون چک را موقتا نادیده بگیرند و فعلا چکی را برگشت نزنند- می توان از اختیارات این ستاد استفاده کرد و کنکور 1400 را بدون شرط معدل برگزار کرد، درست مانند ده‌ها سال قبل که شرط معدل لحاظ نمی شد و مشکلی هم پیش نمی آمد.

می بینید که اساساً مشکل بزرگ و لاینحلی وجود ندارد که نتوان امتحانات نهم و دوازدهم را غیرحضوری کرد، جر همان مشکل نگاه ایدئولوژیک گونه ای که آموزش و پرورش به رویه ها و مقررات خود دارد و تصور می کند که اگر واوی از آن جابجا شود، آسمان به زمین می آید!

امیدواریم که ستاد ملی مبارزه با کرونا، تسلیم خودبزرگ بینی و خود دانای کل پنداری آموزش و پرورش نشود و با الزام به غیرحضوری شدن امتحانات نهم و دوازدهم، نگرانی و خطر را از خانواده ها و دانش آموزان دور کند.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۸۷
در انتظار بررسی: ۲۲
غیر قابل انتشار: ۲۳
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
18
38
به استقبال بیسوادی برویم و با با سوادی به بهانه کرونا مبارزه کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
آخه آدم حسابی کدوم مطلبی که طی ۱۲سال مدرسه رفتن یاد گرفتی به درت خورد،
حتی در مدرسه اعتماد به نفس ،عزت نفس رو ازماگرفته بود،
مشکلات روانی مدارس ایران را میشناسید با سیستم مزخرف زنگ زدش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
11
30
مطلب خوب و به جایی بود. متاسفانه لخت و ساکن ترین نهاد کشور همین آموزش و ... هست که تقریبا به هیچ کدام از اهداف تعیین شده خودش هم نمی رسد ولی می توان ریشه برخی مشکلات مهم جامعه را در رویکردها و اعمال و افعال آنها جستجو کرد. در ضمن فکر کنم منظورتان پنج میم بود.
سهیل
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
27
11
پیشنهاد شما بسیار عالی و قابل تامل است اما با آن مقدمه توهین آمیز به ساحت مقدس آموژش و پرورش، قطع به یقین مدیران لج می کنند و تحولی رخ نخواهد داد.
ناشناس
Germany
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
7
20
همین الانش هم معدل در رتبه های پزشکی تاثیر نداره, یعنی شما معدلت 20 هم باشه تاثیری در رتبه های خوب کنکور نداره...
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
11
17
آقا بذارین یه عده که 7 ماه سال درس نخوندن و وابیدن گشت دوار دیگلم بمونن و دانشگاه نرن، مگه مملکت سرباز صفر نمیخواد بفرسته لب مرز؟ دیگلم بگیرن میرن دانشگاه لیسانس میشن و دیگه سربازی نیست بفرستیم لب مرز
پاسخ ها
تایپیست
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
وابیدن نه خوابیدن . دوار نه دیوار. دیگلم نه دیپلم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
تو اول چیزی که نوشتی رو خودت یه بار بخون بعد نظر بده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
9
23
آقای محمدی آیا شما معلم بودید یا توی آموزش و پرورش برنامه ریز و پژوهشگر کتب بودید؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
13
28
جالبه اگر همین آموزش و پرورش کشکی نمره بده و علوم و فنون زندگی کردن به بچه ها یاد بده همین آقای نویسنده فریاد سرمیدن خروجی آموزش و پرورش یک مشت بیسوادند خدا نکنه این خروجی گندی هم بزنه و باعث تلفات بشه اون موقع می نویسن چرا آموزش و پروش انقدر الکی شده به بچه ها نمره میدن همینجوری میان بالا
ناشناس
Canada
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
26
14
به عنوان یک معلم موافقم با این صحبت شما.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
28
46
من به عنوان یه دانش اموز موافق امتحان های حضوری هستم. اینایی که اعتراض میکنن یک مشت تنبل و تجدیدی هستن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
5
17
یک راهکار ساده برگزاری امتحانات ساعت ۱۸ در حیاط مدرسه ها است که آفتاب کمتر شده و فصای باز مناسب است
اما بیش از دو هفته است که برای جلوگیری از بیماری محدودیت های مشاغل در جریان است سوال این است که با آزمون حضوری این همه سخت گیری به کجا می انجامد و بیماری اوج نمی گیرد؟! و فقط معاش مردم باعث بروز بیماری می شود؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
16
32
دانش آموزان تو این دوره کرونا به شدت بی سواد شدن باید همه مقاطع حضوری برگزار میشد.. با یه امتحان یک ساعت کسی کرونا نمیگیره.. راه های اصلی انتقال ببندید..
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
7
17
پذیرش در حدود ۸۵ درصد رشته-گرایش ها از طریق معدل است. شما که تخصص در ارائه راه‌های ساده دارید لطفا در این مورد هم راهنمایی کنید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
11
32
یچه ها میخواستن بشینن درس بخونن ؛ امتحان برگزار نشه حق اونهایی که واقعا درس خوندن ضایع میشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
11
25
حساسیت شما روی این موضوع قابل تحسین هست اما واقعا لحن شما در این مطلب نامناسب و البته از نظر استدلالی ضعیف هست. اگر می‌خواین حرفی بزنین، بدون نیت‌خوانی، متهم کردن، بی‌ارزش کردن و توهین هم میتونین حرف بزنین.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
7
9
کاملاً درست میفرمایید. اصلا چون درست میفرمایید دنبالتون میکنم، ولی من چشمم آب نمی‌خوره که یک درصد این تصمیم تغییر کنه. چرا؟ یه دلیلش رو بند های آخر خودتون فرمودید. دلیل دیگرش هم میشه اینکه «پارسال» دقیقاً به همین شکل برگزار کردند. حالا موفق یا نا موفقش رو کار ندارم. با این توجیه که پارسال موفق برگزار کردیم و هیچی نشد، امثالم برگزار میکنند. ببین کی گفتم ...
پاسخ ها
املاپرست
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
امسال درسته نه امثال.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
17
8
عالی بود عالی .
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
10
14
از وزیر محترم بهداشت و درمان کشور انتظار دارم نسبت به این مسأله ، دلسوزتر و متعهدانه تر تصمیم گیری نماید، احساس میکنم مسئولینی که در ستاد ملی کرونا هستند نسبت به پیک چهارم کرونا و همچنین ویروس جهش یافته هندی ـ آفریقائی خیلی جدی توجیه نیستند که دانش آموزان را با پایه آموزش مجازی به امتحانات حضوری گسیل می کنند، دانش آموزان با دو مساله مهم مواجه است یکی ، ترس از بیماری کرونا که اگر خود مسئولین هم باشند استرس و اضطراب تاثیر بسزائی در امتحانان حضوری خواهد گذاشت، و دوم اینکه مسأله آموزش مجازی، وقتی آموزش بر پایه مجازی صورت می گیرید این انتظار که امتحانات بایستی «حضوری» باشد خیلی توجیه پذیر و کارشناسی نیست. وزیر محترم بهداشت همانطور که قسم حضرت عباس خوردی ، اینجا هم حضرت عباسی بیا وسط میدان و هرچه زودتر جلوی فاجعه را بگیر.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
12
14
بسیار عالی و مثل همیشه کارساز بود.
من یک دختر کلاس نهم دارم که مبتلا به بیماری سیستم ایمنی است و به هیچ عنوان اجازه نخواهم داد که به طور حضوری در امتحانات حاضر بشود.
همین راهکاری که ارایه دادید به نظر من از امتحان گرفتن هم بهتر و مناسبتر است. اگر وضعیت عادی هم بود این روش درستتر به نظر می رسید.
رمضانی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
5
20
سلام
ضمن تشکر از دغدغه مندی شما ، پیرامون مطلب نوشته شده توجه شما را به چند نکته بعنوان معلم جلب می کنم
شما طوری از امتحانات مجازی سخن گفته اید که انگار وضعیت اینترنت، دسترسی به تبلت و موبایل و ... برای همه دانش آموزان فراهم شده است در حالیکه در خیلی از مناطق و شهرستانها این مشکلات به جد پابرجاست و لذا امکان حضور همه دانش آموزان در امتحانات مجازی فراهم نیست
توجه دارید که استرس آزمون های مجازی (ترس از قطغی نت، مشکلات گوشی و ...)چه فشاری را متوجه دانش آموزان کرده است
مگر همین الان خیلی از مراکز و اماکن فعال نیستند ؟
لطفا به یک موضوع همه جانبه نگاه کنید نه جزیره ای
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
حرف شما متین. حالا دانش آموزانی که با قطعی اینترنت و مشکلات گوشی و... در دریافت مطالب مواجه بودن چگونه باید از اینا امتحان حضور گرفت! آیا از قسمتهایی که اینا با مشکل مواجه بودند سوال امتحانی نخواهند داد؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
12
25
اتفاقا این یک قلم رو اموزش پرورش درست تشخیص داده
شما ها هم الکی و ریاکارانه ژسن نگیرید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
10
26
باسلام و آرزوی قبولی طاعات

اجازه دهید کار تخصصی انجام شود
امتحان این دو پایه می بایست حضوری باشد چاره ای نیست فقط باید در زمان و با شرایط مناسب برگزار گردد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
2
14
بیاید فرض کنیم که تاثیر معدل رو در پذیرش دانشگاه ها صفر در نظر بگیریم. میشه لطفا بگید که آیا برگزاری کنکور بدون مشکل هست یا نه؟ و اینکه بالا بردن استرس دادن کنکور رو فکری برایش کرده اید یا نه؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
1
17
با توجه به اینکه بیش از 99 درصد از دانش آموزان ما در مواقع امتحان آنلاین و غیر حضوری تقلب میکنند یا از شخص دیگه ای به جای خود برای امتحان استفاده میکنند پیشنهاد میکنم حالا که امتحان حضوری موجه به نظر نمیرسه کلا امتحانات لغو بشه و همه دانش آموزان پایه دوازدهم بدون گرفتن مدرک دیپلم برای کنکور
اماده بشن. با تشکر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
18
7
حرف منطقي پاسخي جز سكوت ندارد!
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
8
31
عزیز دل نگرانی این دانش آموزان معترض برای ترس از کرونا نیست. کما این که در این اعتراض تعداد زیادی بدون ماسک بودن و در فاصله بسیار بسیار کم از هم قرار داشتن که به مراتب خطرناک تر از امتحانات حضوری بود. به این دانش آموزان درس نخواندن و نمره گرفتن مزه کرده و الان با این اعتراض به دنبال راحت طلبی هستند نه ترس از کرونا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
6
16
حالا بعد از چند سال ، هرگز به اندازه اون 12 سال تحصیل در مدرسه و 4 سال تحصیل در دانشگاه احساس بیهودگی و اتلاف عمر نمی کنم .
من هرچه یاد بگرفتم در اجتماع و کتاب و آموزش های مستقل خود نه مدرسه و دانشگاه و بهاش را با 16 سال از عمرم پرداخت کردم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
دقیقا. مگر در مدارس حضوری ما آموزشی هم وجود داشت که حالا که مجازی شده آموزش وجود داشته باشد و تازه امتحان آنهم بصورت حضوری باشد؟
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
10
32
صبح تا شب بچه ها ول هستن تو کوچه پارک خیابون فقط در مدرسه کرونا میگرند؟بهانه دست آدم های تنبل درس نخوان ندهید لطفا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
اگه تعدادی از بچه ها ول هستند تو کوچه خیابون به ماربطی نداره من بچه هام بیرون از خونه نیستند اصلا حتی ماهی یکبار هم پس چرا باید بچه من به خاطر یک مشت خونواده نفهم بره امتحان بده اگه مبتلا بشه تو جوابگو هستی
مشاور مدرسه
United Arab Emirates
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
6
22
نویسنده محترم هیچ اطلاعاتی از روند هدایت تحصیلی در مدارس ندارد و فقط توصیه های سطحی و عامه پسند می کند که این کار را بکنید و ان کار را بکنید
جهت اطلاع روند هدایت تحصیلی فعلی با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش تعیین شده و پس از چند سال کشمکش و کارشناسی
حتمآ جای تقد دارد اما 5 سال است که دارد اجرا میشود و کوچکترین تغییری می‌تواند اجحاف بزرگی در حق دانش آموزان باشد و نیاز به بررسی ها دارد
تعویق امتحانات بیشتر عملی است تا عمل به تحلیل آبکی نویسنده محترم
بهتر است تحلیل های دقیق تری به مردم ارائه شود
اگر بقیه مسائلی هم که در سایت مطرح میشود و من سالهاست مطالعه میکنم و هم در همین سطح غیرکارشناسی و عوام زده باشد چنان تحلیل های آبکی سلبریتی ها که...
پاسخ ها
محمدامین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
داداش من خودم رشته علوم انسانی رو انتخاب کردم ، این وسط مشاور تحصیلی هیچ کمکی بهم نکرد یعنی اصلا بهش احتیاجی نداشتم. طوری مطلب نوشتید انگار چشم انتظار دانش آموزان برای انتخاب رشته به مشاوران محترمه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
3
13
آقای محمدی 25 سال دبیر آموزش و پرورش هستم . اتفاقاً زمین به آسمون می آد . اگر حضور یامتحان برگزار بشه زمین به آسمون نمی آد .
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
10
6
متشکرم که نگرانی خانواده ها را منعکس می کنید
پیشنهاد می شود که فقط دروس مهم مثل ریاضی و علوم حضوری باشد
لطفا خواهشاً پیگیری کنید
جان دانش آموزان در خطر است
نباید منتظر پیک های بعدی بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
4
21
اول اینکه از منتقدین جدی آموزش و پرورش هستم و ضرورت تغییرات بنیادی و نوسازی و تجدید نظر در بسیاری از ارکان آن را کاملا قبول دارم و دوم اینکه کارمند دولت هم نیستم تا از آن دفاع کنم ولی از این مقاله عجیب خیلی تعجب کردم. مثل این است که من چیزی در مورد ضعف های آموزشی در مثلا نیجریه شنیده باشم و بدون اینکه کوچکترین شناختی از شرایط مورد بحث داشته باشم بخواهم نسخه بپیچم. یک لحظه احساس کردم یک نفر از جایی دور دست که هییییچ شناختی با آموزش در ایران ندارد چیزی نوشته. اولا چیز های بسیار بدیهی را این مقاله نادیده گرفته است و ثانیا بسیار ساده انگارانه نوشته شده است. با این فرض شروع کرده که کارهایی که آموزش پرورش انجام می دهد اهمیتی ندارد و نتیجه گرفته که خوب حالا چند تا از این کار ها را کنار بگذاریم هم طوری نمی شود. ما که در طی سال های اخیر به سمت حرکت های بی نظم و خارج از سیستم رفته و ضرر آن را دیده ایم نباید این قدر ناپخته سیستم موجود را هرچند معیوب باشد ویران کنیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
4
11
پیشنهاد اول رو کار ندارم ولی در مورد پیشنهاد دوم خودتون اصلامتوجه موضوع هستین؟ فردی با تمام قوا رفته تو امتحانات شرکت کرده که میدونه تو کنکور استرس اجازه نخواهد داد انچه که هست رو نشون بده، این چه قیاسی شما انجام میدین
این همه مدت تلاش شده تا از ازمون مسخره کنکور فاصله گرفته بشه تا مهارت و دانش افراد درست سنجیده بشه شما دوباره میگی فلان کارو بکنین
رسما سرنوشت مردم ایران افتاده دست یه سری افراد که همیشه موضوعات رو از روزنه کوچک خودشون میبینن
خداروشکر که مشکلا لاینحل رو هم حل کردین، جل الخالق
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
5
16
خیلی مطلب بی منطق بی پایه ای را ذکر کردید.اولا راهی بغیر از شناسایی دانش اموز درس خوان وبا سواد فعلا بغیر از معدل نیست.دوما شما می خواهید کسانی که زحمت کشیده اند ومعدل بالا کسب کرده اند زحمت اش را به هدر بدهید.تکلیف کسانی که شب روز در سال قبل زحمت کشیده اند وبرای کنکور خوانده اند ومعدل بالا کسب کرده اند به هدر می دهید.تتها یک امتحان کنکور نمی تواند ملاک باشد.با توجه به استرس دانش اموزان .درتمام دنیا تنها شرط معدل شرط اساسی قبولی دانشگاه است.ناقلا شاید دانش اموز پشت کنکوری دارید که می خواهید به دانشگاه وارد کنید.با سرنوشت مردم بازی نکنید.بگذارید این کنکر برای ودیپلم برای مردم قانونی بماند.وتنها به خاطر چند دانش اموز تنبل باور مردم به دیپلم واموزش پرورش را خراب نکنید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
1
8
بابا اینا دنبال درس نیستن فقط میخان یه کاری بکنند فکر مردم منحرف بشه از اون موضوع
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
4
8
فکر کنم نویسنده تحلیل درستی از شرایط نداره. آموزش و پرورش دچار خود بزرگ بینی نیست بلکه ذلیل تر از هر زمان دیگر است بلکه برای فرار از شماتت بخاطر قضاوت کیفی آزمون کمی رو اصرار داره برگزار کنه
محمدامین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
13
9
تحلیل بسیار عالی بود ، دانش آموز 12 سال در مدرسه درس میخونه و تنها چیزی که یاد میگیره حفظ کردنه!! و در طول این 12 سال مدام استرس امتحان و نمره داره. یه چیز دیگه هم یاد میگیره حسودی به همدیگه در کسب نمره هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
بله متاسفانه همینطوره و سیستم معیوب و مشکل داره .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
لابد بخاطر همین است که معتبرترین دانشگاه های دنیا به دانش آموزان ایرانی پذیرش می دهند اتفاقا همین سیستم معیوب از نظر شما کسانی تربیت می کند که در دانشگاه های دنیا جز بهترین ها هستند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
0
9
از اونور کسایی کا واقعا میخونند و به قول شما نباید آن ها را ماهران تست زنی کرد چه کار باید کرد؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
2
9
جالبه که تو سوییس مدارس فقط در چهار ماه ابتدایی تعطیل بودن و بعد بخاطر افت کیفیت آموزش و مشکل نگهداری بچه ها،مدارسشون باز شد ولی کادر ملزم به ماسک زدن و صدعفونی مدرسه بودند و بچه ها هم از بعد از دبستان ملزم به ماسک ردن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
7
17
کوچک شمردن آموزش و پرورش در ذهن مخاطبین، امر عاقلانه ای نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
پس بگذاریم مثل بقیه چیزها به راه غلط خودش ادامه بدهد .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
آموزش و پرورش خیلی وقته از وظایف اصلی خود دور شده است! 50% دروس و به طبع آن 50% معلمان در آموزش و پرورش اضافی هستند! بدتر اینکه همین 50% اضافه دنبال افزایش حقوق و مزایا و تسهیلات دیگری هستند! البته دست معلمان دلسوز درد نکند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
10
5
عالی این مطالب رو به گوش ستاد کرونا و دکتر نمکی برسونید پیش از فاجعه
علی
Romania
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
2
3
عملا معدل داخل کنکور تاثیر نداره و فقط رشته های بدون آزمون تاثیر داره اونم که معدل بالا نمیخوان موسسه ها و با هر معدلی درشون باشه
پایه دهم که اکثر مدارس باز حذف آزمون ورودی تیزهوشان و نمونه دولتی مدارس خوب آزمون ورودی خودشونو دارن پس اونم بی تاثیره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
1
13
مدرک گرفتن همه جای دنیا مهمه و به کسی الکی مدرکی داده نمیشه سعی نکنید مدرک رو بی اهمیت تر از اینی که هست جلوه بدید. درباره عدم تاثیر معدل در کنکور باهاتون موافقم ولی ظرفیتای مدارس محدوده همونطور ک ظرفیت دانشگاها محدوده و در نهایت باید بر اساس معدل طبقه بندی بشن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
5
5
بارها مراجعانی دارم که معلم هستند و میگویند"فرهنگی" هستند. گاه دستیابی من به جایگاه شغلی کنونی من را با ذکر جمله"ما زحمت کشیدیم تا تو به اینجا برسی" به خود منسوب میکنند در حالیکه فرزندان خودشان بیکار و سرگردان هستند.
آموزش و پرورش ایران نیاز به overhaul نگرشی و تکنیکال کامل دارد. کسی باید وزیر آموزش پرورش شود که قبلاً وزیر نفت یا نیرو یا ارتباطات و فنآوری اطلاعات بوده است و نه معلم. چرخه باطل این نشکیلات را وزیری دانا و توانا و نترس باید درهم بشکند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
4
19
من یک دبیر با 27 سال سابقه هستم این مقاله را کسی نوشته که یک روز هم مغلم نبوده و اصلا در فضای آموزش و پرورش نبوده است علی رغم انتقاداتی که خودم به نظام آموزشی دارم اما در این ماجرا حق با آموزش و پرورش است بهتر است هرکس در حیطه ای که به آن علم دارد و در آن پژوهش کرده است اظهار نظر کند یک مقاله باید نتیجه یک پژوهش واقعی و لمس واقعینهای میدانی باشد نه اظهار نظر شخصی ای کاش در کشور ما هم مانند کشورهایپیشرفته هر کس با علم و پژوهش های علمی سخن می گفت یک بار دیدم که یکی از داوران عصر جدید که رشته اش هیچ ارتباطی با ریاضی نداشت می گوید انتگرال به چه درد می خورد و خوب شد که از کتابها حذف شد اگر نظام اجنماعی و کلیت نظام آموزشی ما نمی تواند اکثر دانش آموزان را به سمت هنرستان ها ببرد تا مهارت بیاموزند و وارد زندگی شوند اگر جامعه ی ما طوری است که همه جو دکتر شدن گرفتند تا در رشته ای پولساز قبول شوند و این سیل دانش آموزان را به سمت رشته تجربی می برد تاوان آن را کتابهای رشته ریاضی با نحیف تر شدن باید بپردازند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
5
18
همین کسانی که از غیر حضوری شدن دفاع می‌کنند خودشون تو پاساژها در کنار اون جمعیت زیاد قدم میزنند اما با جو سازی از حضور در فاصله ایمن و جدا از دیگران بعلت اینکه نمیتونند تقلب کنند ترس دارند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
2
15
مدارس حیاط دارند آمفی ناتر دارند سالن اجتماعات و نماز خانه دارند میشود با رعایت فاصله حتی بیشتر هم امتحان را بر گزار کرد از مترو و اتوبوس که شلوغ تر نیست آقای و ذهاب هم با سرویس خصوصی باشد ی
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
1
12
اگر کنکور بدون شرط معدل برگزار شود یعنی حکمرانی کامل تست ها کنکور، به جای مقالات بی پایه و غیر منطقی و.... لطفا بگویید اگر کرونا هست چرا از فردا سینماها باز می شود؟ کرونا فقط سر جلسه امتحان می باشد؟!
مسعود سلیمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
1
17
متاسفم برای جامعه خودمان که هیچکس نگران بسته بودن مدارس نیست. صدماتی که این مسئله به کشور می زند قابل اندازه گیری نیست. در خیلی از نقاط دنیا مدرسه یا بسته نیست و یا در آخر لیست تعطیلی ها قرار دارد در حالیکه در کشور ما در اولین قدم مدارس و دانشگاه ها تعطیل می شود.
ایرانی
United States
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
2
14
با توجه به معزل تقلب و سوءاستفاده دانش آموزان ،صحت و درستی امتحانات به طور کلی قابل تایید نیست و همچنین امتحان باید هماهنگ باشد و برگه ها در حوزه ءتصحیح بی طرفانه صحیح شوند و تجدید نظر شوند وجود ورقه فیزیکی ضرورت دارد . همچنین دانش آموزی که امسال دیپلم گرفت و بنا به هردلیلی در دانشگاه پذیرفته نشد آیا در سال تحصیلی بعد هم این ها را باید استثنا کرد و شرط معدل را برایشان لحاظ نکرد ؟ تکلیف آن دانش آموزی که با تلاش معدل بالا می گیرد و کسی که با تقلب معدلش بالا رفته در سال بعد چه می شود .
من به عنوان یک دبیر معتقدم به هیچ وجه اموزش و پرورش نباید زیر بار امتحان غیر حضوری خصوصا برای سال دوازدهمی ها برود .اگر شده امتحانات را به بعد از واکسیناسیون دانش آموزان واگذار کنند و کنکور را هم به تاخیر بیندازند و ترم اول سال اولی ها از بهمن هم شروع شود امتحانات غیر حضوری نباشد .
ناشناس
United States
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
3
16
دکتر جان خب اینهاییه امسال دوازدهم هستند و شما میفرمایید غیر حصوری آزمون بدهند و معدلشان در کنکور اعمال نشود درصد زیادی از اینها قرار است سال های بعد دوباره کنکور بدهند و با آنهایی سال های بعد حضوری آزمون داده اند. قاعدتا معدلشان کمتر شده باید رقابت کنند
حمای
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
9
1
درسته هیچ مانعی ندارد ومیشود اینکارهارا انجام دادکن فیکون هم نمیشود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
4
10
تنها راه عاقلانه این است که امتحانات حضوری برگزار بشه اما سؤالات ساده طرح بشه . سؤالات کنکور هم دقیقاً از داخل کتاب طرح بشه .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
3
18
البته امتحان غیر حضوری که دیگه اسمش امتحان نیست مثل آزمونهای ضمن خدمت که آنلاین هست و یک ریال ارزش ندارد این دانش آموزانی که اصرار به غیر حضوری بودن دارند معلومه جزو تنبل ها هستند و درس نخون اصلا از کرونا هم نمی ترسن چون صبح تا شب و شب تا صبح پی علافی هستند پس بهتره شما جوش این ها را نرنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
7
18
به نظر نویسنده محترم شاگرد تنبل فراری از درس بوده اند
پاسخ ها
مرتضی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
احسنت
حسین
| Iraq |
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
تو باهوش و درسخون
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
1
1
بهترین راهکاراینست درصورتیکه امتحان غیرحضوری برگزارشودچندتاتست به انداز۲۰درصد(به تست های هردرس کنکور)اضافه شودواین تست هادقیقادرسطح امتحان نهایی باشد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
2
4
معلوم‌میشه هیچ اطلاعی از سیستم آموزشی مملکت ندارید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
0
2
فقط دوازدهم رو حضوری برگزار کنین نهم مهم نیست
ناشناس
United Kingdom
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
1
4
بیرون از گود پسته ای و می گویی لنگش کن
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
7
6
من به عنوان پدر یک دانش آموز دوازدهمی اعلام می کنم به هیچ عنوان اجازه نمیدهم که فرزندم صرفا به خاطر دریافات یک برگه بی ارزش به اسم دیپلم، با جان خودش و این همه مدت طولانی خانه نشینی و سفرنرفتن ما بازی و خطر کنه.وقتی لیسانس و قوق لیسانس و دکترا هم در این مملکت ارزشمند نیست و این همه تحصیلکرده بیکار داریم قطعا بازی کردن با جان بچه هایمان بخاطر دریافت دیپلم مضحک و بی منطق است.یا غیرحضوری برگزار کنید یا اصلا برگزار نکنید.ما جان بچه هایمان را از جوب پیدا نکرده ایم
پاسخ ها
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
شما ممکنه کامنت گذار حرفه ای باشی و الا هر کسی می دونه این ادعا که شما کردی خیلی خیلی عجیب است. شما نمیگذارید فرزند کلاس دوازدهم تان امتحان نهایی بدهد؟! یعنی قرار است ایشان مردود شوند !!!!
فراق
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
4
6
این آقای محترمی که اینقدر از سیستم آموزش و پرورش و دانشگاههای کشور دائم ایراد می گیرد باید به یک سوال بدیعی پاسخ دهد. این همه جوان های نخبه ای که در کشور هستند و بسیاری از تولیدات این کشور را بعهده گرفته اند و بقیه ای که ترک وطن می کنند و در کشورهای مختلف جزء افراد موفق و پیشرو در آن جوامع می شوند آیا در همین سیستم تحصیل کرده اند یا احیاَ از سیستم آموزش سایر کشورها به این نقطه رسیده اند؟
علی زاهدی
Germany
۰۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
2
4
سلام
ذکر سه نکته رو لازم می دونم
۱- پیش نهاد حذف معدل برای کنکور کاملا کوته فکرانه است چرا که با این فرض در مورد کل سال های آینده باید این اتفاق رخ بده و این پیش نهاد به معنی حذف و تغییر کلی این موضوعه چرا که برای دانش آموزانی که به فرض امسال در کنکور قبول نشدن چه باید کرد ؟
۲- نویسنده مشخصا بر اساس شنیده ها و نه مطالعه ی دقیق نسبت به نوشتن اقدام کرده شواهدی از این ماجرا در متن موجوده و این مایه ی تاسفه
۳- اساسی ترین مشکل در نظام آموزشی ( شما بخوانید کل نظام کشور ) سهل انگاری ( نمره ی مفت ) و دوری از ارزش گزاری بر تلاش و ... است و این موضوع است که نیروی با مدرک و بی تخصص و در نتیجه بی کار تحویل می دهد نظام آموزشی مشکلاتی بسیار دارد ولی مشکلات آن با بی اعتبار کردن گواهینامه ها حل نمی شود

شیوه های آموزش و آزمون و موضوعات نیاز به چابکی دارد اما سنجش همواره باید دقیق سخت و مبتنی بر واقعیات باشد و سهل انگاری در آن مشکلات را کم نخواهد کرد

در پایان عرض می کنم نویسنده از چیزی نوشته است که کاملا در مورد آن یکجانبه و کورکورانه برداشت کرده است اگر عمدی در کار نبوده باشد.
طوبی
Germany
۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
2
1
این گروه از چیزایی که منتشر می کنید خیلی خوبن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
8
5
متاسفانه برخی از دوستان که به این نقد انتقاد کرده اند برگزاری امتحانات حضوری را بسیار ساده و بدون ریسک انگاشته اند و فقط از دایره کوچک نگاه خود نمایی را متصور شده اند که چند دانش آموز با رعایت فاصله و پروتکل های بهداشتی در حال امتحان دادن هستند! چه زیبا!
عزیزان اینطور ساده انگارانه به مسائل نگاه نکنید. امسال مدارس سرویس رفت و آمد دانش آموزی نداشتند بنابراین پدر و مادران می بایست با خودروی شخصی خود دانش آموزان را به محل آزمون بیاورند و قاعدتا برای 1 ساعت زمان امتحان همه آنها مجبورند پشت در مدرسه منتظر بمانند و این یعنی ازدحام و شیوع بیشتر بیماری . از مسائل ترافیکی فعلا می گذریم. احتمالا کسانی که از امتحان حضوری دفاع می کنند خود را به دور از ازدحام و ریسک می بینند و معلوم است که هیچ دغدغه ای ندارند. تمامی امتحانات حضوری باید با این شرایط لغو شود.
ضمنا آن دوستانی که این نقد را دفاع از دانش آموزان تنبل می دانند توهین به دانش آموزان کرده اند و غیرقابل بخشش و باید عذرخواهی کنند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
3
13
متاسفانه در آزمونهای غیر حضوری شرایط رقابت مساوی نیست و برخی با تقلب نمره میگیرند.. من هم با حضوری موافقم .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
6
8
توهین و لگد مال و عقده خالی کردن بر روی شخصیت آموزش و پرورش و معلمان که خود نویسنده دست پرورده آنهاست کار خوبی نسیت. بهتر است امتحاننهم و دوازدهم حضوری باشد تا ملاک تلاش دانش آموزان مشخص شود و معدل نه در این سال بلکه در سالهای بعدی نیز تاثیرگذار در کنکور خواهد بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
6
6
همین که تو رختخواب دراز بکشی و بعد بیدار بشی ببینی امتحان دادی و نمره بیست شدی خیلی حال میده اونم نهایی ...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
3
6
امتحان را میشود بعد از ظهر در محیط حیاط برگزار کرد و این بهانه ها برای بچه های درس نخون که میخواند غیر حضوری باشه برای تقلب کردن ولی دنبال راهکاری اساسی باشید چرا بچه های بعد از یک سال و نیم در منزل درس خواندن و آنهایی که از منزل هم بیرون نرفتند انقدر از محیط مدرسه بیزارند و حاضرند سال آینده هم به همین شکل بگذرد
حسین
Iraq
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
5
6
سلام
الان یک هفته است رادیو ایران در خواست میده که یک نفر از اموزش پرورش بیاد در مورد امتحان های حضوری صحبت کنه هیچ کس جوابش را نمیده
یکماه اگر این همه بچه بروند مدرسه چقدر ضریب انتقال کرونا میره بالا
بیش از 200000نفر خانوار
چه اتفاقی خواهد افتاد
حالا یکسال یک تعدادی از افرادی که نباید دیپلم می گرفتند، اصلا به اشتباه دیپلم گرفتند چه اتفاقی میافته یا نمره معدلشون افزایش پیدا کرد
چیزی نمیشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
10
7
اصرار آموزش و پرورش بر حضوری بودن امتحانات آدم رو یاد آفتابه مسجد شاه میندازه.
جلوی مسجد شاه چند تا آفتابه بوده و هر کدام یک رنگ داشته است .
هر کس که میرفت آفتابه برداره ؛ یک نفر اونجا نشسته بود و میگفت اون یکر رو بردار .
ازش میپرسیدی چرا ؟ میگفت اگه قراره باشه هر کسی آفتابه ای رو که دلش میخواد برداره پس من اینجا چه کاره ام؟
حالا وزیر هم فکر میکنه اگه همه بشینند تو خونه و امتحان بدن من چکره ام؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
4
2
سواد کیلویی چنده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
7
5
اتفاقا یکی از معدود مواردی که در ایران درست کار می کند آموزش و پرورش است هر دانش آموزی که به خارج از کشور می رود در رشته خود می درخشد و این چیزی نیست جز اموزش درست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
به نظرم شما وزارت آموزش و پرورش رو با وزارت آموزش عالی اشتباه گرفته اید.
کمبود این ویتامین سبب کاهش شنوایی می‌شود پربازدیدترین شهرهای جهان(+اینفوگرافی) ۴ دروغ درباره مصرف انواع نمک چرا بزرگترین تمدن‌های جهان 3177 سال پیش ناگهان فروپاشیدند؟ پایان جنگ حزب الله لبنان - اسرائیل با میانجیگری امریکا و فرانسه / آتش بس از ساعت 4 بامداد چهارشنبه / متن توافق : عقب نشینی حزب الله از جنوب لبنان / نظارت کمیته آمریکایی بر آتش بس / نتانیاهو : آتش بس را قبول می کنیم تا بر ایران متمرکز شویم خواص پیاز برای آقایان نسل جدید شبکه‌های بی‌سیم: Wi-Fi 7 و مزایای آن برای کاربران تانکی که تبدیل به کوادکوپتر می‌شود! این فلز سرنوشت جنگ‌ها را عوض می‌کند/ ارزشمندتر از طلا جنایت هولناک در دل پایتخت؛ مدیرعامل شرکت معروف تولیدی پارچه به قتل رسید بایدن: توافق آتش‌بس بین اسرائیل و لبنان برقرار شد حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه تلاش دولت آینده ترامپ برای متوقف کردن خرید نفت ایران توسط چین معمای قتل خاخام در امارات روشن‌تر شد؛ دستگیری مظنونان در ترکیه سخنگوی دولت: برای ماندگاری باید از جهل و خودخواهی گذر کرد