۱۸ آبان ۱۴۰۳
به روز شده در: ۱۸ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۸۷۶۰۶
تعداد نظرات: ۱۱۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۲ - ۱۶-۰۳-۱۴۰۰
کد ۷۸۷۶۰۶
انتشار: ۱۸:۴۲ - ۱۶-۰۳-۱۴۰۰
منصفانه درباره مدرک تحصیلی رئیسی

شش کلاس یا دکتری؟!

طبق قوانین جاری - خواه با آن موافق باشیم و خواه مخالف - کسی که دوره معروف به "سطح" را در حوزه گذرانده باشد، از نظر مدرک علمی، برابر لیسانس است و می تواند در مقاطع فوق لیسانس و دکتری ادامه تحصیل دهد.

عصر ایران؛ جعفر محمدی - مناظره اول کاندیداهای ریاست جمهوری که به معنای واقعی کلمه، نازل و کم ارج بود، حواشی متعددی داشت. یکی از آنها حمله محسن مهرعلیزاده بود به سید ابراهیم رئیسی که در آن به وی گفت که با شش کلاس سواد، نمی توان کشور را اداره کرد.
هر چند تعداد کلاس ها، دستکم تا کنون گرهی از کار ایران نگشوده و ریاست جمهوری دکترها را هم تجربه کرده ایم ، اما این سخن، زمینه ای شد برای کند و کاو در تحصیلات رئیسی.

ظاهر امر این است که همان گونه که مهرعلیزاده هم گفته، رئیسی در عرصه تحصیلات کلاسیک، فقط تحصیلات دوره ابتدایی را پشت سر گذاشته است. این نکته ای است که حتی سایت خود رئیسی نیز آن را مکتوم نکرده و نوشته است: "او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه جوادیه گذرانده و تحصیل در علوم حوزوی را در مدرسه نواب و سپس در مدرسه آیت الله موسوی‌نژاد شروع کرد. در سال ۱۳۵۴ جهت ادامه تحصیل به حوزة علمیة قم و مدرسه آیت الله بروجردی رفت... ."

بنابراین، آنچه رئیسی در سیر تحصیلی گذرانده، توقف تحصیلات کلاسیک و ادامه تحصیلات حوزوی بوده است و این، مسیری است که اکثر روحانیون طی کرده اند. لذا این که گفته شود شما فقط 6 کلاس سواد داری، سخنی بر سبیل انصاف نیست چرا که باز طبق آنچه سایت وی آمده " رئیسی، اصول فقه ، لمعتین ، رسائل ، مکاسب  و کفایه را در حوزه علمیه پشت سرگذرانده است.

طبق قوانین جاری - خواه با آن موافق باشیم و خواه مخالف - کسی که دوره معروف به "سطح" را در حوزه گذرانده باشد، از نظر مدرک علمی، برابر لیسانس است و می تواند در مقاطع فوق لیسانس و دکتری ادامه تحصیل دهد.

در سایت رئیسی آمده است: با اتمام دوره سطح حوزه، توانست به دوره کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی راه یافته و پس از دفاع از پایان نامه خویش با عنوان «ارث بلا وارث» در سال ۱۳۸۰ با قبولی در کنکور دکترای مدرسه عالی شهید مطهری در رشته فقه و حقوق خصوصی ادامه تحصیل دهد.

از این رو، رئیسی نیز مانند بسیاری از روحانیون کشور از قانون برابرسازی مدارک حوزوی استفاده کرده و توانسته است دکترای حقوق را از دانشگاهی که برای این منظور تاسیس شده (دانشگاه شهید مطهری، معروف به مدرسه عالی شهید مطهری) بگیرد.

عقل سلیم یا باید این اطلاعات را که در سایت رئیسی آمده بپذیرد یا در رد آنها، مستندی داشته باشد و الا هر چه بگوید، مصداق سخن لغو خواهد بود.
به علاوه وقتی تصویر مدرک دکتری وی که از طرف وزیر علوم کشور امضا شده و مهر وزارت علوم مملکت را دارد منتشر شده است، چگونه می توان از شش کلاس سواد صحبت کرد مگر این که وزارت علوم را نیز قبول نداشته باشیم که در این صورت مدارک دانشگاهی همه ما زیر سوال است!

شش کلاس یا دکتری؟!

در این میان، نقدی که وارد است این که چگونه او همزمان با اشتغال به کار در مقطع دکتری تحصیل کرده است؛ مگر تحصیل دکتری همزمان با کار منع قانونی ندارد؟
این پرسشی است که رئیسی یا ستادش باید بدان بدهند ولی تا اینجای کار برخی حقوقدان های نزدیک به وی، توضیحاتی داده اند که می تواند قابل توجه باشد. از جمله دکتر علی بهادری جهرمی در یادداشتی با اشاره به تبصره قانون ناظر به تحصیل کارگزاران نظام نوشته است: "تحصیلات عالیه آیت‌الله دکتر رئیسی که در خارج از ساعات اداری و در روزهای غیراداری و احیاناً با استفاده از مرخصی ساعتی و روزانه انجام شده فاقد اشکال قانونی بوده و یک ارزش محسوب می‌گردد."

اصل حقوقی "برائت" که همه باید موکداً پاسدار آن باشیم، ایجاب می کند که بپذیریم تحصیلات وی مطابق قانون بوده، مگر آن که خلاف آن، با ادله و مدرک اثبات شود و الا در هیجانات انتخاباتی می توان تا بی نهایت هیاهو به پا کرد.

این که دکترای رئیسی مشکل دارد یا نه ، امری است و این که آیا همه بار انتخابات باید روی این مساله باشد و مسائل مهم تری مانند خفه شدن مردم زیر بار گرانی، ناامیدی گسترده در جامعه، افسردگی جوانان، شتاب ایران به سمت بی آبی تاریخی، انهدام اقتصادی، فروپاشی فرهنگی و ... به حاشیه بروند، امری دیگر است؛ خاصه آن که چنانچه قرار باشد مدارک تحصیلی همه مسوولان را بررسی کنند، به قول پروین اعتصامی " در شهر هر آن که هست گیرند" ؛ و مگر دو رئیس جمهوری فعلی و پیشین (دکتر محمود احمدی نژاد و دکتر حسن روحانی) وقتی دکترا گرفتند، شاغل نبودند؟
و نیز چه خوب است همه این "هفت دکتر"ی که می خواهند رئیس جمهور شوند، درباره نحوه دکتر شدن شان و این که کی کنکور دادند و چه رتبه ای کسب کردند و چگونه حین کار تحصیل کردند و آزمون جامع را چگونه گذراندند و موضوع پایان نامه شان چه بود و چه نمره ای گرفتند، به مردم توضیح دهد.

فراموش نکنیم این که کسی کاندیدای مورد نظر ما نباشد (کما این که رأی نویسنده این سطور هم رئیسی نیست)، دلیل انسانی و موجهی برای تخطئه نیست. انصاف، گوهرارزنده تری است و قبر و قیامتی وجود دارد.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۱۴
در انتظار بررسی: ۲۶۲
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
57
381
مملکت مدرک فروش همین است! مدارک اکثر شما کمتر از کلاس شش ارزش دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
منم وقتی مهرعلیزاده گفت 6 کلاس سواد داری واقعا تعجب کردم که چطور یه نفر با شش کلاس سواد شده رئیس قوه قضاییه تا این که این مطلب عصر ایران رو خوندم و واقعیت متوجه شدم . به نظرم مهرعلیزاده بی انصافی کرده و باید جبران کنه
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
جبران رو خوب اومدی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
مهرعلیزاده هم همینو گفت از نظر تحصیلات کلاسیک یعنی نه ریاضی خونده نه علوم نه زبان و نه ...
روجا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
200
110
متاسفانه بیشتر کاندیداها مخصوصا آقایان همتی ، مهرعلیزاده و زاکانه فقط تهمت و هتاکی و تهمت و توهین را برای تسخیر ریاست جمهوری در پیش گرفته اند.
پاسخ ها
مجتبی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
خراب کردن یکدیگر متاسفانه توی نمام مناظرات در سطح دنیا بابه نمونه اش مناظره ترامپ و بایدن ، اما اینکه آفای رئیسی و رضائی و خیلی از مسئولان مملکت که الان دکترا دارند چون در زمان انقلاب همه جوانهای کم سن بوده اند قطعا حین کار مدارج تحصیلی را طی کرده اند نیز شکی نیست و طبعا همه تخلف کرده اند ولی ظلم بالسویه را میشه عدل تلقی کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
21
193
بر اساس مقررات وزارت علوم، طول دوره دکتری تخصصی آموزشی-پژوهشی حداکثر هشت نیم‌سال تحصیلی(چهار سال) است و حداکثر تا دو نیمسال قابل تمدید است که در مجموع میشود پنج سال. بنابر گزارش فارس، آقای رئیسی ورودی دکتری 80 و فارغ التحصیل سال 92 هستند. آیا اگر دوره دکتری یک دانشجوی عادی 12 سال طول بکشد، از دانشگاه اخراج نمی شود? لطفا در این خصوص هم توضیح دهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
الان اگر از تک تک مسئولین جمهوری اسلامی سوال کنی می گن ما اینقدر مردم دوست هستیم که از 8 صبح تا 8 شب کار می کنیم. وقت اینجور مسائل گه میرسه فقط تا ساعت اداری کار می کنند!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
بعضی از مسئولین شبها هم سر کار هستن و در دفتر استراحت میکنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
داداش مجموع فوق لیسانس و دکتراش 12 سال شده
ضمنا به مدرک و نحوه اخذ آن توسط روحانی هم توجه کن چطور یکنفر که نایب رئیس مجلس بوده هر هفته رفته انگلیس
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
عصر ایران جواب بده. با شماست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
عصر ایران یه نگاهی به مدرک روحانی هم بنداز.حدو ۲۰ سالطول کشیده.اونم از انگلیس
ناشناس
Canada
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
69
239
شش کلاس سواد کلاسیک داشتن یعنی اینکه مبانی علوم و تجربی ، فیزیک و ریاضی که یک محصل راهنمایی بلد هست را نمیداند این آقا. آیا این دروس در حوزه تدریس می‌شوند؟؟؟
یعنی کسی که ادعای دکترا دارند نه علوم تجربی و ریاضی را در حد مقطع راهنمایی بلد است و نه اینکه مدرک دکترایش مورد قبول هست چون انگلیسی را از روی متن هم نمیتواند بخواند چه برسه دوکلمه مکالمه در سطح کتاب انگلیسی مقطع راهنمایی !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
الان مشکلت اینه که رئیسی ریاضی و علوم تجربی بلده یا نه؟ مگه قراره همه کسانی که در رشته های انسانی درس می خونن ریاضی و تجربی بلدن؟ مگه همه مهندسان، حقوق و فلسه بلدن؟ هر کسی رشته خودش داداش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
البته منظور علم روز است. خیلی کسانی که الان در حکومت، مخالف طب اسلامی هستند و آن را دروغ می دانند یک زمانی مدعی لزوم تدریس آن در دانشگاهها بودند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
بهرحال دانستن حداقل ریاضی برای گرداندن کشور لازمه نه مثل اون آقایی که از 100 نفر، 150 کودک میمردند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
مثلا حسن روحانی که مدرکش رو از گلاسکورنجرز اسکاتلند گرفته میتونه انگلیسی حرف بزنه؟
ناشناس
| Belgium |
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
:))
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
واقع بین باشیم آیا سواد اینچنینی که آقای رئیسی دارد و از طرفی فاقد تجربه مدیریتی در امور اجرایی کشور است که این کاستی را بتواند جبارن کند، برای مدیریت مملکت آن هم درعصر حاضر که عصر دانش و فناوری است کافی است؟ شورای نگهبان باید در تأیید صلاحیت کاندیداها به این امور توجه کند.
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
داداش گلاسکورنجرز تیم فوتباله!! از گلاسکو که شهری تو اسکاتلند هست گرفته..
پیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
26
157
ایشان گفتند تحصیلات کلاسیک که منطورشان ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان بود که در آن ریاضی تدریسی میشود. اما در حوزه ریاضی و ... نداریم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
31
112
احسنت بر آقای محمدی که به درستی نوشتید که اگه بخوان گیر بدن به مدارک مسوولان در شهر هر آنکه هست گیرند.
پاسخ ها
امیرحسین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
درود بر آقای محمدی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
28
84
عصر ایران را سال هاست که می خوانم. با برخی نوشته هاش موافق و با برخی مخالفم ولی آنچه منو در این سال ها خواننده شما نگه داشته، انصافی است که در این دوران بسیار کمیاب است و بی انصافی ها، اصولگرا و اصلاح طلب نمی شناسد
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
21
38
صحیح است
خلیل آقا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
17
73
درود بر شما. انصاف کالای کمیاب و بلکه نایاب این دوران است
حافظ
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
28
80
درود بر انصاف تان هرچند با رئیسی به شدت مخالف هستم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
25
65
منم با عصر ایران موافقم. وقتی مدرک تحصیلی طرف امضای وزیر علوم مملکت رو داره گیر الکی میشه مصداق حرف لغو و اگه مدرک مشکل داشته باشه باید یقه وزیر علوم رو گرفت اول.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
اخذ مدرک به روش غیرقانونی حتی با امضای بالاتر از وزیر هم باشد غیسرقانونی است
United Kingdom
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
18
48
خدا رو شکر که هنوز بارقه های انصاف در رسانه ای پیدا می شه. انتظار نداشتم در بحبوحه رقابت های انتخاباتی که همه همو می زنن، شما درباره کاندیدای رقیب این طور منصفانه و حقمدارانه بنویسید. من هم البته رایم رئیسی نیست و به همتی رای خواهم داد ولی این نوشته منصفانه خیلی چسبید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
105
105
آقای مهرعلیزاده باید از آقای رئیسی عذرخواهی کند
Noor
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
24
73
با سلام، عصر ایران جواب بده
در این مدرک اسم پدر فقط «سید» آمده!
ضمناً نمره معدل هم نداره!
چطور میشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
اسم شناسنامه ای پدر آقای رئیسی "سید" است. ضمنا در مدارک تحصیلی الان دیگه معدل رو قید نمی کنند
ناشناس
-
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
26
87
با این حساب استدلال آقای مهرعلیزاده نادرست نیست و "سواد" حجه الاسلام رئیسی در سطح ششم ابتدایی است. ما هم از توضیح آقای جهرمی متوجه نشدیم که در خصوص کارگزاران نظام چه فرمود. یعنی کارگزاران نظام می توانند همزمان با اشتغال تحصیل کنند؟ لطفا روشنگری بفرمایید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
همه کارکنان دولت تا اونجایی که ما میدوتنیم هم زمان با اشتغال درس هم خوندون
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
البته مهرعلیزاده هم گفت شما سواد اکادمیک نداری نگفت که بیسوادی هرچند نیازی به این حرف نبود ولی اشتباه هم نگفت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
40
32
چه عجب که یکبار عصر ایران را بر مدار عدالت و انصاف و دوری از تعصب جناحی دیدم. امیدوارم در این راه موفق باشید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
عصر ایران اغلب موارد منصفانه نوشته به نظرم لااقل تو 10 سالی که دنبالش می کنم این طور بوده قبلشو نمی دونم
ناشناس
United Arab Emirates
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
11
51
قوانین جاری به درد خودتان میخورد.
امین
Germany
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
10
19
انصاف همیشه خوب است کاش طرف مقابل هم انصاف داشته باشد و شما را بخاطر اطلاع رسانی متهم نکند!
آشنا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
10
26
سپاس که بر خلاف جهت جریان خطوط سیاسی به راستی و درستی پایبندید سپاس
ناشناس
Germany
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
5
64
به نظر من باید این عناوین مثل دکتر مهندس و ... از جلوی اسم کاندیداهای مجلس و ریاست جهوری حذف بشن .
بعلاوه به نظر من عناوین تحصیلی حوزه های علمیه نباید با عناوین تحصیلی دانشگاهی جایگزین و یا مخلوط بشوند تا مردم از سر درگمی نجات یابند برای کسی که تحصیلات عالی در حوزه دارد عنوان مجتهد شایسته تر است تا دکتر . مثل اینکه ما به یک متخصص قلب و عروق بگوییم مجتهد عظمی !!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
14
60
مرحوم آیت الله حسنی نماینده فقید ارومیه گفتند راستی ها عقل ندارند چپی ها دین ندارند...
رییسی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
31
13
اقا لطفا توضیح دهید چرا مدرکی که از رییسی گذاشتید نام پدر ندارد...این مقاله شما که کلا زیر سوال!!!!!!!!حالا خودتون جواب دهب
ید مدرک رییسی که نام پدر در ان فقدان است چطور بدست اوردید؟؟؟؟؟؟؟؟اصلا شما به این مدرک که گذاشتید توجه کردید؟؟؟؟یعنی وزارت علوم یک مدرک بدون نام پدر صادر می کن؟؟؟؟یعنی وزارت علوم این قدر مسخره هست؟؟؟؟
ای زرشک..............ای ......
عصر ایران

طبق شناسنامه ، نام پدر ایشان "سید" است. می توانید در این لینک ملاحظه بفرمایید:

asriran.com/003ItP

Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
51
43
بعنوان یک اصولگرا که به رئیسی رای می دهم از شما ممنونم که انصاف را رعایت کردید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
26
88
مهرعلیزادم گفت تحصیلات اکادمیکتون شش کلاسه. حوزه بله هممون میدونیم حوزه رفته. چشم بسته غیب گفتی عصر ایران.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
یعنی شما تحصیل در دوره کارشناسی ارشد و دکترا را جزء تحصیلات کلاسیک حساب نمی‌کنید؟
ناشناس
United Arab Emirates
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
11
57
یه سوال هاشمی بهرمانی و خاتمی و فریدون و کروبی و ....مگر آخوند نبودن پس چه طور اصلاح طلب ها به آنها اعتماد و تحصیل کرده های کلاسیکشون زیر بار سیاست آنها میرفتن.
علی
Netherlands
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
6
67
حقیقت اینه که از کل این ۷ نفر شاید ۲ مدرک دکترا درست و حسابی دربیاد. بقیه الکی هستند. در ضمن دکترا برای اداره کشور لازم نیست. یک لیسانس خوب تو هر رشته ای کافیه. دکترا بیشتر بحث پژوهش و جلو بردن علم بشر هست. لیسانس به این دلیل کافیه که حداقل طرف دانشگاه و استاد دیده باشه.
از صحبت کردن طرف و انسجام افکار و روند منطقی حرفها و پاسخ ها میشه فهمید که طرف ذهنش چطوره. از این ۷ نفر کمتر میشه حرف ساختارمند شنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
حرف منطقي به دل ميشينه
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
میشه بگی خودت سوادت چقدره که اینطوری نظر میدی در مورد تناسب دکترا یا لیسانس برای ریاست جمهوری؟
ناشناس
Germany
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
35
103
" رئیسی، اصول فقه ، لمعتین ، رسائل ، مکاسب و کفایه را در حوزه علمیه پشت سرگذرانده است

آخه این اصولی که ایشان گذرانده اند چه ربطی به مملکتداری و مدیریت دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
مثلا مهندسی راه و ساختمان که احمدی نژاد داشت، ربطی به کشورداری داره؟
اصلا رشته کشور داری داریم ما؟
مدیریت باید در وجودکسی باشه که بتونه کشور رو اداره کنه.
البته نمی گم رئیسی می تونه ولی واقعا سوال تان بی ربط بود
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
ناشناس ۱۹.۳۱، حالا کی گفته که احمدی نژاد انتخاب درستی برای ریاست جمهوری بود؟
ناشناس
| Belgium |
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
2 راه برای اکتساب مدیریت وجود دارد:1-کسب علم مدیریت2- تجربه سالها مدیریت بروش عملی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
آیا خاتمی که لیسانس فلسفه داشت رشته تحصیلیش به مملکت داری و مدیریت ربط داشت؟ بازم رئیسی دکترای حقوق خصوصی داره و قطعا از خاتمی و روحانی بهتره
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
16
34
چه بسیار مثلا دکتر مهندسینی که مملکت رو به این روز رساندند! اگر جنگ بر سر میزان و یا کیفیت تحصیلات باشد (و نه برنامه و یا تجربه مدیریتی) پس چه نیاز به حضور آقایان در مناظرات. کسی رو که بهترین مدرک تحصیلی رو داره انتخاب کنیم و تمام!
ضمنا میشه در مورد مدرک جناب آقای خاتمی هم توضیح بفرمائید؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
26
69
متاسفم.
چون نه آقای محمدی ونه دیگرانیکه نظر داده اند به استدلال آقای مهر ع لیزاده توجه نکرده اند.
ایشان هیچ اهانتی به آقای رییسی نکردند فقط گفتند اگرشما امروز مشگل مملکت را اقتصاد میدانید چگونه میخواهید با مدرک کلاسیک ششم ابتدایی مشکلات اقتصادی را حل کنید.
ایشان منکر تحصیلات حوزوی ویا مدرک دکتری او نبودند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
مگه رئیس جمهور باید مدرک اقصادی داشته باشه؟
خب اینجوری مسئله سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و ... رو چی بدیم دست یک اقتضاد دادن؟
از روسای جمهور کشورهای مطرح دنیا کدومشون مدرک اقتصادی داره؟
ترامپ بایدن مرکل جانسون و .....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
اگه ترامپ را اقتصاد دان نمی دانید پس کی اقتصاد دان هست؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
21
32
هر چند با رئیسی مخالفم و برای این که رای نیاره به همتی رای می دم ولی از این که انصاف دارید خوشحالم. کاش اون طرفی ها هم انصاف داشتند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
14
34
حالا که دوستان شما سر شوخی رو باز کردند و اینکه شما این همه انصاف دارید در مورد مدرک تحصیلی آقایان خاتمی و روحانی که شبهات بسیار زیادی داره هم تحقیقی بفرمایید.
ناشناس
United States
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
29
11
با سلام به سایت عصر ایران
با تخریب رئیسی توسط مهر علیزاده ایشان دیگر رئیس جمهور نخواهد شد
اما دود این تخریب به چشم همه مردم ایران خواهد رفت
تخریب همیشه خوب نیست حتی اگه مربوط به جناح مخالفت باشه
ف
United Arab Emirates
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
32
24
من تحصیلات دکتری دانشگاه دولتی دارم وقتی مهرعلیزاده اینرا گفت خیلی ناراحت شدم که او که ادعای تحصیلات عالیه دارد ابتدا از همه چرا ادب را نگه نمی دارد، و آیا خودش با مدرکش مشکلی از دوش مملکت برداشت که یک بیسواد نمی تواند. به وا.. پدران بیسواد ما کشور را بهتر اداره می‌کردند تا این دکترنماها.
از طرفی کسی که به حواشی می پردازد هیچ وقت گره ای از کارت نمی تواند وا کند این یک اصل در زندگی انسانهاست و همه تجربه کردیم هروقت دنبال حاشیه رفتیم اموری را یا پیش نبردیم یا به درستی پیش نبردیم.
وای برما که عالیترین مقام اجرائی کشور اصول اولیه اخلاق اجتماعی را مقید
نباشد.
عصری جون چاپ یا نمیدونم نشر دهید. بیزحمت. طرفدار هیچکدام نیستم.
فریبرز
China
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
13
46
بنده ارادتی به آخوندها ندارم ولی دمتون گرم منصفانه نوشتید ، البته در دوره کارشناسی شما باید ۱۳۴ واحد گذرونده باشید تا به شما کارشناس اتلاق بشه.
آیا در حوزه ۱۳۴ واحد رو میگدرونن ؟ و اگه نیگذررونن درساشون جان برادر بدردی می خوره ؟
یا ….!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
ما که در دهه ی شصت دانشگاه رو در دوره ی لیسانس گذراندیم باید ۱۶۸ واحد درسی را با موفقیت پاس می کردیم تا بشویم کارشناس. حالا اگر شده ۱۳۴ واحد یعنی اینکه آموزش دانشگاهی به قهقرا رفته و از آنچه بوده هم بدتر شده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
عزیزم سلام.بنده پایه هفتم بودم که انصراف دادم سال ۹۱ هم لیسانس گرفتم(قبل از حوزه)اگر یک سال لمعه بخونید متوجه خواهید شد که برابر با چند واحد دانشگاهیست (شاید بیش از شصت واحد دانشگاهی شاید هم بیشتر)و چه فایده های بی نظیری دارد.موفق باشید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
حوزه اگر حوزه باشه ده برابر یک دانشجوی کارشناسی باید درس بخونن و یک عالم واقعی حوزه از نظر منطقی و قدرت استدلال باید خیلی قویتر از تحصیل کرده های دانشگاه باشد البته تاکید میکنم حوزه اگر حوزه باشد
يحيا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
طلبه سال سوم حوزه در حد دکتري ادبيات عربي مي داند. طلبه سال هشتم علاوه بر اين در حد دکتري دانش فلسفي منطقي و کلامي دارد. بقيه را هم خودتان بريد مطالعه بکنيد.
ناشناس
Switzerland
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
6
49
چه من چه هر کسی که در سیستم آموزشی عالی ایران درس خوانده باشه می دونه که نحوه مدرک دادن حتی در سطح یک آدم عادی چطوریه ، در سطح مدیران میانی مثلا در حد روسای بانک و ... خیلی راحت اصلا طرف نه سرکلاس میاد نه حتی سر جلسه امتحان رویت میشه ، دیگه وای به حال مقامات ارشد ، به قول همتی دانشگاه رو می برن خدمت شون ، واقعا نیاز به این همه دعوا هم نداره ، تو همین مناظره سواد علمی آقایون کاملا مشخص بود ، شصت تا مشاور رو به خط کرده بودن آخر از روش هم نمی تونستن بخونن
جلیل.
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
28
16
ممنون از باز انصاف شما. واقعا جناب مهر علی زاده باید شهامت عذرخواهی داشته باشد در مناظره بعد
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
3
32
مشکل مدرک تحصیلی آقای رئیسی نیست. هیچکدام از نامزده در اقتصاد، سیاست، فرهنگ، مدیریت و ... علامه نیست.مشکل اینه که دوره اداره کردن یک نفره یک مملکت تمام شده و هیچکدام از نامزدها کلمه ای از تیم دولت آینده خود حرف نمی زند. حداقل معاون اول و مشاورهای خودشان را معرفی کنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
7
53
شاغلین نمیتونند دکترا بخونند الا کارگزاران نظام،
چه قانون جالبی؟
همه در برابر قانون برابرند فقط بعضیها برابرترند!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
17
11
چی شده که شما حداقل یک بار هم با انصاف قلم زدید.
محمد
France
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
6
10
درود به شرف شما.انصاف داشته باشیم که قیامتی هم هست
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
9
18
مهرعلیزاده میگه مدل آلمانو می خوام پیداه کنم ولی گیر میده به مدرک تحصیلی. هنوز نمیدونه تو الان مدرک تحصیلی اصلا مهم نیست. مهر علیزاده نمیگه روحانی و احمدی نژاد که دکتری دارن چه بلایی سر مملکت اوردن. شما هنوز تو یه مدرک دکتری موندین و فکر می کنید مدرک اینقدر مهمه و اینقدر مدرک گرا هستین می خواین برای مملکت چی کار کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
دوست عزیز متاسفانه در آلمان برخلاف بسیاری از کشورها مدرک تحصیلی بسیار مهم هست. خیلی از سیاستمداران به مدارک تحصیلیشون افتخار می کنند. خانم مدکل دکترای شیمی کوانتوم دارند. در این مورد آلمانی ها بسیار شبیه ما هستند.
علی
United States
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
7
23
درود بر این متن منصفانه
بنده قطعا در این انتخابات شرکت نخواهم کرد .اما از این متن منصفانه ی شما واقعا لذت بردم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
12
17
عصر ایران لطفا" توجه کن از یک نکته غافل بودی یعنی کسی توجه نکرد و آن اینکه : در حضور قاضی القضات کشور ( چون ایشان با حفظ سمت بر خلاف قانون ثبت نام کرده اند )
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
11
17
اصلا مگه مملکت داری به مدرک تحصیلیه؟
دوما اگه به مدرک تحصیلیه اقای مهرعلیزاده ابتدا باید به کشورداری آقای خاتمی با مدرک لیسانس فلسفه گیر بده بعد برسه به بقیه
پاسخ ها
حبیب
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
ایشون قبل از انقلاب فوق لیسانس علوم تربیتی گرفتند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
20
49
مهرعلیزاده اصلا و ابدا حرف بدی نزده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
23
46
شما باید به حرف آقای مهرعلیزاده بیشتر توجه میکردید ایشون کاملا منطقی صحبت کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
10
16
اگر همتی رای بیاره دلیلش خود همتی نیست!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
10
8
متن منصفانه اي بود چه عجب
کاوه
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
9
38
مهرعلیزاده هم گفت برای تحصیلات حوزوی احترام قائل هستم. ولی بحث اون در مورد تحصیلات کلاسیک بود.
رئیسی خودش تسلطی بر مباحث اقتصادی و علمی نداره. ولی بخاطر قاضی بودنش ممکنه بتونه از کاریزما استفاده کنه. و افراد توانمندی رو برای اداره کشور جمع بکنه.

از طرفی چون با خیلی از مفاهیم اقتصادی آشنایی نداره ممکنه گروهی که براش تصمیم گیری میکنن بهش آسیب زیادی بزنن.
الان رئیسی میتونه تولید ناخالص ملی رو توضیح بده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
افراد توانمند بیایند چه بکنند دیدگاه قجری را باید پیاده کنند اختلاف موسوی با این طیف سر خصوصی سازی بود اینان به بهانه خصوصی سازی اقتصاد کشور را انحصاری کردند رقابت را ازبین بردند کارخانه ها را تعطیل کردند و ثروت اندوزی کردند به قیمت نابودی اقتصاد کشور
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
6
14
"در این میان، نقدی که وارد است این که چگونه او همزمان با اشتغال به کار در مقطع دکتری تحصیل کرده است؛ مگر تحصیل دکتری همزمان با کار منع قانونی ندارد؟"

جناب عصر ایران، سوال من از شما اینه که آیا این پرسش در دوره پیش که یک جناب دکتری همزمان با داشتن مسئولیت در کشور خارجی مدرک دکتری خود را گرفته بود هم در ذهن شما مطرح شده بود یا چون از دوستانتان بود براتون بیمورد جلوه کرده بود؟
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
4
3
با سلام و احترام به نویسنده محترم . متن شما از نظر منطق و استدلال صحیح است هر چند بر مذاق ما خوش نیاید. هر چند ما و هیچ جای دیگر از دنیا قبول نکند یک نفر با ۶ کیلاس سواد کلاسیک کشوردار نماید. اما طبق گفته شما در قانون این کشور این معادل سازی مورد تأیید است. از نویسنده محترم به خاطر انصاف متشکرم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
4
8
باید از صداقت آقای محمدی تشکر کرد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
15
51
آخه برادر من دانشگاه شهید مطهری اصلا دانشگاه حساب میشه؟!!!
پاسخ ها
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
خیر حوزه هست
امیر
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
14
16
راستی ازمایی مدرک که با مهر امضای وزیر نیست این را همه مدارک جعلی دارند .باید وزیر وقت بیانیه تایید بدهد.ضمنا معدل باید ذکر شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
لازم نیست راستی آزمایی بشود دانشی که به نمایش گذاشته شد حرف مهرعلیزاده را تأئید می کرد .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
4
13
مگه به قبر و قیامت اعتقاد دارن؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
4
20
باسلام واحترام تحصیل در مدرک دکترا تمام وقت است وبا مرخصی ساعتی و وقت غیر اداری قابل توجیه وانجان نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
3
20
سلام
بنده هم در سال ۹۲ مدرک لیسانسم رو از دانشگاه پیام نور گرفتم و تا الان وزارت نفت که تو اون شاغلم به استناد همین قانون از تعدیل مدرک من سرباز میزنه

چطوره که مدیران از این قانون مستثنی هستن
ایزدی نجف ابادی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
3
5
احسنت.......
اخلاق حلقه ی گمشده ی دنیای امروز و خیلی از سیاست مداران ماست....
((لطفا با فونت درشت منتشر کنید... خواهش میکنم.....))
رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
22
11
بنازم حاج قاسم که رو که تو هیچ دانشگاه نظامی تحصیل نکرده بود ولی ....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
7
34
به عنوان یک استاد دانشگاه که با قوانین و مقررات دانشگاه آشنا هستم عرض می کنم
تحصیل در دوره دکتری برای شاغلین ممنوع است مگر اینکه مامور به تحصیل باشند و در دوران تحصیل پست و مسئولیتی نداشته باشند. آیا آقایان رئیسی و رضایی این قانون را رعایت کرده اند؟ متاسفانه خیر
ظاهرا قانون فقط برای افراد عادی است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
5
11
واقعیت اینه که الان اکثریت دانشجویان مقطع دکترا به‌طور رسمی یا غیررسمی شاغلن. من دانشجوی دکترای دانشگاه علامه هستم از کلاس پنج نفری ما دو نفر به شکل رسمی شاغلن و دوتای دیگه غیررسمی چون کلا دارای همسر و فرزند هستن. البته حالا که کار به آزمون جامع رسیده هر ۴ نفر به مشکل برخوردن. متاسفانه در گزینش مصاحبه باید به این امر توجه بشه که قاعدتا نمی‌شه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
33
9
البته بسیاری از تحصیل کرده های حوزه بسیار با سوادتر و اهل مطالعه تر از دانشگاهیان هستند و اکثراً با یک زبان خارجی دیگر علاوه بر عربی آشنایی دارند و برخی حتی تسلط دارند (تا قبل از دهه های 30 یا 40 زبان فرانسه و بعد از آن انگلیسی!)
ناشناس
-
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
26
16
درود بر ریسی
ناشناس
-
۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
4
19
و یه نکته اینکه اقای ریسی مدرک دکترای خود را طی 12 سال گرفته. سال 1380 وارد شده و در مدرک ایشان تاریخ اخذ 1392 می باشد.
همچنین باید طبق قوانین برای دوره دکتری ایلتس 6 داشته باشند
سید حسین
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
29
18
بنده هم تحصیلات دانشگاهی تا مدرک مهندسی برق و هم تحصیلات حوزوی تا خارج فقه و اصول دارم ... میزان دروس و تنوع دروسی و سطح دروسی که در حوزه مورد مطالعه قرار می گیره با دانشگاه قابل مقایسه نیست. نشانه اش هم طول دوران تحصیل در حوزه است.

اگر با همین فرمون این اقا پیش برویم امام خمینی یک کلاس هم سواد نداشت ... حتی بوعلی بی سواد بود بدتر از آن امیرکبیر شخصی عامی بود... خدا رحم کنه چه کسانی ادعای حکومت بر مردم دارند...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
1
11
آیلتس؟
من
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
16
12
اقای مهرعلیزاده و جناب همتی شما از سینه چاکان و چاکران رفسنجانی هاو خاتمی ها و ..هستید بماند که ارادت خود را به امام خمینی و مقام معظم رهبری را در همه جا گفته اید همه این اقایان که اگر شما امروز کسی هستید و به شمار میایید از وجود ایشان است همه حوزوی بودند و مدرک اکادمیک البته مدرک نداشتند
سعید قائدی
United States
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
2
24
مدرک دکتری دانشگاه در علوم جدید شما باید درحد تافل (یا آیلتس و...) بر انگلیسی تسط داشته باشید...
خیلی ساده است:
مجری از هر یک از کاندیداها یک متن کوتاه انگلیسی مرتبط با رشته دکتری داوطلبان بپرسد که ترجمه تحت الفظی کنند تا همه کسانی که اتهام می زنند سیاه رو شوند. تمام
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
4
13
پسر يكي از دوستان با مدرك سوم دبيرستان كه مورد قبول دانشگاههاي خارج از كشور است به اوكراين رفت و در رشته دندانپزشكي دكترا گرفت و برگشت ايران.
براي ارزيابي مدرك دكتراي دندانپزشكي توسط وزارت علوم به او گفتند بايد مدرك پيش دانشگاهي داشته باشد و او اجبارآ مجبور شد دروس پيش دانشگاهي را امتحان بدهد.
وزارت علوم در كار ارزيابي مدارك كارش خيلي دقيق است.
شانس آوردم بازنشسته شدم و ديگر با مدركم كاري ندارم وگرنه مي فهميدند من دوره پيش دبستاني را نگذرانده ام.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
1
1
اینی که گفتی اصل بر برائت است حداقل در این کشور خوب اومدی فقط بگو از کی تا حالا؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
1
1
در سال 1380 چیزی به عنوان کنکور دکتری وجود نداشت و نهایتا هر دانشگاهی می توانست بر اساس ارزیابیهای خود دانشجوی دکتری پذیرش کد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
1
1
کاش ستادی بود تا هر دروغی از سوی نامزدهای ریاست جمهوری بی پاسخ نمونه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
3
3
کامل بگو: سطح یک : فوق دیپلم،، سطح دو: لیسانس،،سطح سه : فوق لیسانس و خارج : دکتری
احد
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
5
3
احسنت به نویسنده این مطلب.
اگر همه موضع گیری های ما اینگونه منصفانه و مستدل باشد ایران به سمت بهشت شدن حرکت می کند.
فایننشال تایمز: سربازان کره شمالی در مواجهه با اینترنت آزاد در روسیه؛ «خودشان را با پورن خفه کرده‌اند» فاضل‌میبدی: ایران باید به فکر مذاکره مستقیم با آمریکا باشد / مذاکره با آمریکا باعث محدودیت اسرائیل می شود قرارداد اسرائیل و بوئینگ برای خرید 25 جنگنده اف 15 در باب شاهنامه خوانی و سختای معنا کردن ابیات ارتش ۶ نفره ترامپ را بشناسید مرگ ۴ تروریست در درگیری با نیروهای سپاه در فیروزآباد راسک (+عکس)/ یک سپاهی به شهادت رسید / 2 زن و یک مرد از شهروندان زخمی شدند سرلشکر سلامی: مقاومت غزه توانست دولت جنگ‌افروز آمریکا را تغییر دهد / زدن بنادر برای براندازی اسرائیل کافی است امید طالبان به ترامپ / حذف نامش از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا  دعوتنامه سری اول خریداران خودرو شاسی بلند ترا صادر شد یک زن رئیس دفتر ترامپ شد آقای مهدی تاج، شکایت از «ترامپ» به کجا رسید؟ یک فعال رسانه‌ای اصولگرا: احتمالا در تلاش هستند برای تعطیلی گزارش های زنده عادل فردوسی پور چه کسانی می‌توانند نام خانوادگی‌شان را تغییر دهند/ جزییات قانون قیمت واقعی بنزین اعلام شد / هر لیتر وارداتی چند؟ قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۸ آبان ۱۴۰۳/ سکه یک کانال پایین آمد