۰۶ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۹۴۵۶۷
تعداد نظرات: ۱۲۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۳۰-۰۴-۱۴۰۰
کد ۷۹۴۵۶۷
انتشار: ۰۰:۰۱ - ۳۰-۰۴-۱۴۰۰

پرسش زنده پس از 52 سال: پا گذاشتن نخستین انسان به کرۀ ماه، واقعیت یا افسانه؟

برای ایرانیان باید بسیار جالب باشد که بدانند هر سه فضانورد، دوم آبان همان سال (1348)- به ایران سفر کردند و 24 ساعت هم در تهران اقامت داشتند.

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- هر چند مناسبت تقویمی و تاریخی 30 تیر برای ایرانیان سالگرد قیام ملی برای بازگشت دکتر محمد مصدق به نخست‌وزیری در سال 1331 خورشیدی است و یاد جان شیرین جوانانی که برای آزادی قربانی شدند، اما در عرصۀ جهانی و در تاریخ علوم نوین بشری، 30 تیر، سال‌روز پاگذاشتن نخستین انسان به کرۀ ماه در سال 1348 خورشیدی است. ماجرایی که البته عده ای باور نکردند و پس از 52 سال هنوز هم کم نیستند کسانی که آن را داستانی ساختگی می‌دانند و می پرسند اگر اتفاق افتاد پس چرا دیگر تکرار نشد؟

  روایت رسمی و رسانه‌ای این است: «ساعت 3:56 روز 21 ژوییه 1969 یا 30 تیر 1348 خورشیدی و در جریان مأموریت فضایی «آپولو - 11» برای اولین بار در تاریخ بشر دو انسان پا به کرۀ ماه گذاشتند و آنچه قرن‌ها و هزاره‌ها افسانه پنداشته می‌شد و دور از دست‌رس، جامۀ واقعیت پوشید و به امری ملموس بدل شد و ماه را از افسانه به واقعیت بدل ساخت

پنجاهمین سالگرد پا گذاشتن نخستین انسان بر کرۀ ماه/ افسانه یا واقعیت؟

  نام سه فضانورد «نیل آرمسترانگ، باز آلدرین و مایکل کالینز» بود . یک نفر در مدار بود و منتظر و پا نگذاشت. از این رو نام «نیل آرمسترانگ» به عنوان نخستین انسان ثبت شده و معیار، گزارش سازمان هوانوردی و فضانوردی ملی ایالات متحده (ناسا)‌ست.

  چنان‌که گفته شد در تمام این سال‌ها کسانی هم بوده‌اند که داستانِ پاگذاشتن انسان به کرۀ ماه را غیر‌واقعی و ساختگی دانسته‌اند.

  نخستین فرد کسی بود به نام «بیل کیسنگ»  که کتابی نوشت با عنوان «ما هرگز به ماه نرفته‌ایم؛ کلاه‌برداری 30 میلیارد دلاری آمریکا».

  جدی گرفتن کناب او به خاطر سابقۀ فعالیت در بخش مستند‌سازی ناسا بود اما کسانی دیگر نیز چنین مدعایی داشته‌اند. انکار کنندگان این دلایل را می‌آوردند و هنوز هم می‌آورند:

  اول: توان فناوری‌های دهۀ 1960 چنین اجازه‌ای نمی‌داد و چرا با پیشرفت‌های حیرت‌آور اواخر قرن بیستم و آغاز هزارۀ سوم این سفر و فرود تکرار نشد؟

  دوم: این یک صحنه‌سازی در مقابل اتحاد شوروی بود و به خاطر همین بعد از فروپاشی ابرقدرت شرق دیگر ادامه ندادند.

  سوم: مأموریت آپولو- 1 تنها دو سال قبل از آن، به شکست فاجعه‌باری انجامیده بود. چندان که در جریان آن، سه فضا‌نورد به نام های« گریسوم، وایت و چافی» زنده‌زنده سوختند. حتی برخی حدس زدند چون حاضر به همکاری با پروژۀ مشابهی نشدندبه قتل رسیدند. این مدعیان از 7 نفر دیگر هم سخن می‌گویند که به همین دلیل کشته شدند. انکار کنندگان می‌گویند آپولو- 11 را طراحی کردند تا آن خاطره را محو کنند.

  چهارم: از آن سه فضا‌نورد تنها نیل آرمسترانگ بود که در برنامه‌های عمومی شرکت می‌کرد و تازه او هم چندان شاد و فاتح به نظر نمی‌رسید و رفتار و گفتار او به انسانی نمی‌مانست که چنین تجربۀ محیر‌العقول و شگرفی را از سر گذرانده است. انگار او و دوستانش شک کرده بودند یا از همکاری در پروژه پشیمان شده بودند منتها راهی نداشتند یا از سازمان سیا می‌ترسیدند.

پنجم: در همان کتاب، ادعا شده تصاویر مربوط به کرۀ ماه نیست بلکه در یک پایگاه نظامی و یک استودیو فیلم‌سازی ساخته شده و کل پروژه «هالیوودی» است.

پنجاهمین سالگرد پا گذاشتن نخستین انسان بر کرۀ ماه/ افسانه یا واقعیت؟

  اگر این استدلالات را قبول ندارید و گمان می‌کنید مثل آقای احمدی‌نژاد که در هولوکاست یا اصالت 11 سپتامبر شک کرد، ما هم مشکوک‌ایم باید گفت شتاب کرده‌اید چون دلایل تأیید‌کنندگان و قایلان به سفر انسان به کرۀ ماه هم قابل توجه است:

  اول: این انکار منحصر به ماجرای سفر به کرۀ ماه نیست چون تمام پیشرفت‌های بشر و مصنوعات آن، در آغاز غیر قابل‌باور بوده است. «ارنست اشتولینگر» دانشمند آلمانی – آمریکایی می‌گوید: «راه رسیدن به عقیده، کوتاه و راحت و راه رسیدن به علم، طولانی و سنگلاخ است

  دوم: همان گونه که در آغاز اشاره شد اگر آمریکایی‌ها چنین دروغ بزرگی را در رقابت با اتحاد شوروی ساخته و پرداخته بودند در وهلۀ اول خود روس‌ها باید آن را افشا می‌کردند. با این وصف چرا در اوج جنگ سرد هیچ گاه چنین ادعایی مطرح نکردند و مهم تر این که چرا این راز پس از فروپاشی اتحاد شوروی برملا نشده است؟  

  سوم: اگر این سه فضا‌نورد در یک پروژۀ دروغین مشارکت کرده بودند چرا اجازه می‌یافتند به کشورهای دیگر سفر کنند در حالی که ممکن بود بازنگردند و دست به افشاگری بزنند. 

برای ایرانیان به قاعده باید بسیار جالب باشد که بدانند هر سه فضانورد سه ماه بعد - دوم آبان همان سال (1348)- به ایران سفر کردند و 24 ساعت هم در تهران اقامت داشتند.

  البته کنفرانس خبری به مفهوم مصطلح رسانه‌ای برپا نکردند و به جای پاسخ به پرسش‌ها و ابهامات، همان اطلاعاتی را که قبلا نیز ارایه داده بودند تکرار کردند و از جمله گفتند:

  - «نیروی جاذبه در ماه یک ششم زمین است و اگر شیئی از دست انسان بیفتد آرام آرام فرود می‌آید».

  - «نور زمین که شب‌ها بر سطح ماه می‌تابد به رنگ آبی توأم با خاکستری است. 14 روز تماماً شب است و 14 روز تماماً روز».

  چهارم: آرمسترانگ در تهران از تلگراف فضانوردان روس نیز سخن گفت که موفقیت آنها را تبریک گفته بودند و نکات جالبی که توجه خیلی‌ها را به خود جلب کرده بود.

  تأیید کنندگان و معتقدان به قطعی بودن این سفر همچنین به این شبهه که «چرا دیگر تکرار نشده» این گونه پاسخ می‌دهند که مگر خودتان نمی‌گویید قبلا هم انجام شده ولی شکست خورده است؟ پس سابقه داشته و این نوبت به موفقیت رسیده و پس از موفقیت، تکرار نکرده‌اند چون به هدف رسیده‌اند و تکرار، توجیه اقتصادی نداشته است.

  پنجم: اگر پروژه هالیوودی بود، سینماگران مطرح خارج از ساز و کار هالیوود هم باید چنین ادعایی را مطرح می‌کردند ولی به جز یکی دو فیلم، دیگر سینماگران چنین داعیه‌ای را به میان نیاورده‌اند.

  کوتاه این که باورناداران می گویند اگر «فتح ماه» به دست انسان، راست است چرا در این 52 سال دیگر تکرار نشده در حالی که به هر دستاورد بشری دیگر در این نیم قرن توجه کنید پیشرفت‌های فراوان و محیر‌العقول را مشاهده می‌کنید. به گونه‌ای که گفته می‌شود کل پیشرفت علمی انسان تا سال 1900 را می‌توان یک طرف قرار داد و از 1900 به این سو هم طرف دیگر گذاشت و تازه در قرن بیست و یکم شتاب، صعودی شده است.

  اگر هم دروغ بوده چرا روس‌ها سکوت کردند و این رقابت را به تماشا نشستند و دم برنیاوردند؟

  نکته دیگر این که موضوع یکی از گزارش‌های انتخابی «جان کری» در کتاب بسیار‌خواندنی «تجربه‌های ماندگار در گزارش نویسی» که آقای اکبر قاضی زاده به پارسی برگردانده درباره پاگذاشتن نخستین انسان روی خاک ماه است و اگر این ماجرا ساختگی بود در این کتاب کنار گزارش‌های معیار دیگر قرار نمی‌گرفت. (نویسندۀ کتاب، با جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا و طرف مذاکرات جواد ظریف اشتباه گرفته نشود).

  در همان گزارش، نیل آرمسترانگ می‌گوید: « آسمانِ ماه، سیاهِ سیاه بود. سطح ماه هم گرم و دل‌پذیر بود. وضعیتی که آدم حس می‌کرد چه خوب است با لباسی سبُک، قدم بزند تا در آفتاب گرم شود در یک بعد از ظهر پاییزی».

  او اما در تهران و در دوم آبان 1348 گفته بود:

«در مورد گرما و سرمای ماه باید بگویم ما از حرارت ماه چیزی نفهمیدیم. زیرا لباس‌های فضایی ما و دست‌کش عایق ما دارای حرارت یک میزان و به طور کلی مطبوع بوده است و هیچ‌وقت از 17 درجه بالای صفر تجاوز نمی‌کرد و به همین خاطر ما کوچک‌ترین احساسی از گرمای ماه نداشتیم و چون در روز وارد ماه شدیم و شبِ ماه را ندیدم نمی‌توانم مشاهدات خود را از شب‌ها و سردیِ ماه شرح دهم.» -[‌بیست و ششمین سالنامۀ دنیا، سال 1349، صفحات 19 و 20]

  راستی، شما چطور؟ داستان پا گذاشتن انسان به کرۀ ماه را راست می‌دانید یا در زمرۀ گروه نخست، هستید؟

  نویسنده حدس می‌زند گزینۀ سومی هم باشد. کسانی که ترجیح می‌دهند به سرعت نظر ندهند و این تردید را به مثابه تلنگری به ذهن خود می دانند تا هر خبری و هر ادعایی راباور نکنند خاصه در این روزگار که تشخیص راست و ناراست در شبه رسانه ها و قپفضای مجازی دشوار شده است.

   تردید در آنچه نقل شده کاری بود که احمد شاملو می‌خواست با داستان فریدون و ضحاک شاهنامه انجام دهد و سنت را نقد کند و گمان می‌کرد اگر سراغ فردوسی و ملیت برود کم خطرتر  است اما هزینۀ سنگینی به خاطر آن پرداخت.

   خوش‌بختانه بر سر رفتن یا نرفتن به کرۀ ماه تعصب خاصی در میان ایرانیان مشاهده نمی‌شود و دغدغه‌های مهم‌تری دارند!

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۲۲
در انتظار بررسی: ۱۵۸
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
153
137
انکار سفر به ماه احمقانه ترین نوع انکار است. مگر می شود هزاران متخصص و کارمند ناسا دست به دست هم بدهند و دروغ بگویند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
عصر ایران گفته نظر بدبد دروغه یا راسته ، نگفته که فحاشی کنید ، ظاهرا توانایی خواندن فارسی را هم نداری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
تا زمانی که ... های زودباوری مثل تو هنوز هم از بطن مادر متولد می شوند، نیازی به هزار متخصص نیست و یک فیلم ساز هالیوودی هم برای جا انداختن یک موضوع به وضوح دروغین کفایت می کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
استنلی کوبریک فیلم پر کرد که بابا به پیر به پیغمبر این فیلم سفر به ماه کار من بوده، اتفاقا ساخت این فیلم سفر به ماه با پآوانس هایی هایی که سازمان های اطلاعاتی آمریکا به کوبریک چپ گرا داده بود کاملا مقارن بود
گفتند مصاحبه کننده استنلی نیست یا استنلی هست ولی در حالت عادی نیست!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
127
110
انکار کنندگان سفر به ماه یکسری استدلالات آبکی مطرح نموده اند که قبلا به همه آنها پاسخ داده شده. بنابراین شما دیگه دوباره این مسائل رو از نو تکرار نکنید و ذهن مردم را مغشوش نفرمایید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
حتی زودباور ترین طرفداران نظریه ی سفر به ماه هم نتوانستند به این سوال پاسخ دهند که فضانوردانی که با یک پایگاه موشکی پیشرفته ی جان اف کندی به ماه پرتاب شدند، مگر در ماه هم یک پایگاه موشکی برای پرتاب به زمین داشتند؟ این افراد ناگهان به اندوخته های اندک علمی خود مراحعه می کنند و می گویند ماه که جاذبه ندارد؟ که این هم غلط است و ماه جاذبه هم دارد عزیز، و جاذبه ی ماه یک ششم زمین است!
اتفاقا واقعی بودن سفر به ماه طرفدارانی ابله و زودباور در همین ایران هم دارد که همه ی استدلال! آن ها این است که مگر می شود ناسا و دانشمندان ناسا به من دروغ گفته باشد؟؟؟؟ تو گویی ناسا، خود عیسی مسیح و دانشمندان آن، حواریون او هستند که معصوم از دروغ اند! همه ی سطح قوای عقلانی آن ها در همین حد است و از آن ها بیش از این هم انتظاری نیست. خدا آن ها را این گونه خلق کرده، ما چه کنیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
ببخشید اشتباه منفی دادم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
وبریک در سال 1964 کلید ساخت اودیسه فضایی: 2001 را زد و در همان سال هم پروژه «آپولو» (سفر به ماه) کلید خورد. ساخت فیلم کوبریک در سال 1968 به اتمام رسید و در 20 جولای 1969 هم بود که بشر ظاهرا (!) برای اولین بار بر ماه قدم گذاشت. نکته بسیار قابل توجه اینکه «فردیک اوردوِی" (Frederick Ordway) -دانشمند ناسا- هم در پروژه آپولو دست داشت و هم در آن زمان مشاور ارشد کوبریک برای فیلم او بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
107
95
شتر سواری دولا دولا مگه میشه؟ مگه میشه همچی دروغ بزرگی گفت و از دید همه دنیا پنهانش کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
دروغ که بزرگ باشه انکارش سخته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
الان با این گسترش رسانه ها میشه، اون موقع که جای خودش داشت
@
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
بله میشه امکان داره
وقتی غول های رسانه ای،ثروت،قدرت،زور
باشه بله امکان داره هر مفهومی منعکس وارونه بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
بله که می شود. به رسانه ی میلی مراجعه کنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
59
76
اینکه آنها به ماه رفته اند دیگه بحثی درش نیست. لطفا مستند نحوه رفتن و بازگشتن آنها را بگذارید. ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
خوشحالیم که شما از مرحله ی شک رد شده اید و به وادی یقین رسیده اید. ما قصد نداریم مزاحم احساس به یقین رسیده تان شویم، اما به هر حال به شما پیشنهاد می کنیم در مورد فیلم سفر به ماه، نام یک کارگردان بزرگ را جستجو کنید: "استنلی کوبریک".
موفق باشید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
74
57
آخه همه هیجان فتح ماه در همان یکبار است. دیگر چه دلیلی دارد که دوباره بروند ماه؟الان دیگه باید به فکر فتح سیارات دوردست باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
یعنی هدف هیجان بوده؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
52
66
بعد از آپولو ۱۱ برنامه های دیگری بود مانند آپولو ۱۷ که باز در ماه پیاده شدند و حتی ماشینی. ا که برای ایندمنظور ساخته بودند در سطح ماه راندند و از سنگ های رنگی ماه آوردند،
شماذهمدخوب است این تبلیغات را داخل خبر نیاورید که تازه یاد گرفتهذتید و گرنه مجبورم آیکون سایتتان را پاک کنم و عطای خوب شما را به لقای تبلیغات تهوع آور در داخل خبر ببخشم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
در مورد تبلیغات کاملا با شما موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
ژول ورن این ها را گزارش داده است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
آفرین بر این تخیل.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
50
69
سفر به ماه تکرار شده و در مجموع دوازده نفر به ماه رفته اند
پاسخ ها
Alireza
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
12 نفر و یه میمون ایرانی لطفا فراموش نشود یادی از میمون خودمون کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
این هایی که می گویی حواریون مسیح اند
سایت را اشتباهی آمده ای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
نه مجید جان، ربطی به مسیح و حواریونش نداره. رفتن عزیز...رفتن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
42
48
من شک ندارم و در امریکا نمیشه یه همچین دروغی رو سرهم کرد و دیگران ساکت بشینن اما آفرین به نویسنده با حافظه عالیش که یاد میده فکر و ذهنمون رو ندیم دست رسانه ها و تبلیغاتچی ها و خودمون فکر کنیم. من فک می کنم هدف آقای خدیر این بوده و در مطالب علمی ادعایی نداره. یه جورایی هم ب پاراگراف آخر و با اشاره به شاعر مورد علاقش بنظرم همینو گفته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
59
71
همین یه عکسی که گذاشتید برای کسایی نخوان عقلشونو بدن دست رسانه های هالیوودی آمریکا کافیه ! ماشاالله تو جو بسیار رقیق ماه چه بادی هم میاد !!!!!! با وجود جاذبه یک ششم زمین احتمالا فضانورد محترم کلی اضافه وزن داشته که چنین جای پاهایی رو خاک ماه گذاشته ، فکر کنم حدودا باید یک تنی بوده باشه !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
چه ربطی دارد؟ شما مقدمات فیزیک هم در باره وزن بلد نیستی؟ ضمنا مگه شما خاک ماه را با خاک زمین یکی فرض کرده ای. شبهه های بهتری به این عکس وارد شده .متاسفانه همه چیز کیلویی شده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
وقتی جاذبه کم باشه (مثل موقعی که داخل استخر راه میری) برای اینکه تعادل داشته باشه، مجبوره که کف پا رو محکم روی سطح ماه بگذاره و اتفاقا این جای پاها، اثبات کننده موضوع هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
بله، وزن لباسهای فضانوردی در حدود پانصد کیلو هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
اتفاقا وقتی شتاب جاذبه در کره ای کم باشد با کوچکترین حرکت جو آن چیزی مثل آن پرچم به حرکت درمیاید! در مورد جای پا هم که حرف کودکانه ای زده ای. این آدم را اگر ۷۲ کیلو درنظر بگیریم در آنجا ۱۲ کیلو وزن داشته (بگذریم از این که واحد وزن نیوتن است و وزن هیچوقت به کیلوگرم بیان نمیشود) ، حالا شما بچه ۱۲ کیلویی را در بیابان راه ببرید و جای پایش را ببینید ضمن آنکه بعلت شتاب جاذبه کمتر شنهای زیر پا راحت تر جابجا میشوند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
سطح ماه پر از غباره پس بدیهی هست که رد پا یه جای بماند و در رابطه با پرچم نه اونجا باد نیست پرچم را اینطور طراحی کردند که تو عکسا خوب بیفته!توهم توطئه پایان ندارد!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
یاد گرفتیم به همه چیز گیر بدیم بدون آنکه یه کم مطالعه کنیم اون پرچم از جنس فلز با اون شکل ساخته شده، و سطح ماه مثل زمین نیست بخاطر شرایط جوی و ساختار ماه بیشتر شبیه خاکستر است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
باد نمیاد. پرچم به همین شکل مچاله مانده و تغییر شکل نمیدهد چون از میله بالای پرچم آویزان است.
حامد
| United States of America |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
واقعیتش اینه که تمام افرادی که در این زمینه تخصص دارند هیچ شکی درباره این جهش بزرگ علمی برای انسان ندارن و بحث کردن با افرادی مث شما بی فایدس چون اساسا علاقه ای به شنیدن واقیت ندارید، بیشتر افرادی که در این باره شک دارن حتی یک کتاب درباره ی فیزیک نخوندن وگرنه میفهمیدن که به دلیل خلا و مقدار بسیار بسیار پایین هدررفت انرژی ،بعد از نصب پرچم مدت زمان بیشتری برای ساکن شدن پرچم زمان لازمه، برای تمام شبهات وارده دلایل علمی خیلی روشنی وجود داره، توصیه میکنم اگه واقعا دنبال واقعیت هستید مقاله ی مفصل آقای ناظمی رو بخونید: https://pourianazemi.com/2014/03/14/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%DA%A9%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%A7%D9%87/
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
خوب دوست عزیز عمیق بودن جا پا فقط به وزن طرف نیست به سستی خاک هم بستگی دارد
امین
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
26
35
به نظر من رفتن به ماه ساختگی بود، دلیلش هم اینه که هیچ کس توضیح نداد چطور برگشتن، سکوی پرتابشون چی بوده و چطور از گرانش ماه فرار کردن، نیل آرمسترانگ گفته فقط برای ۳۹ ثانیه سوخت برا فرودشون مونده بوده، پس چطور برگشتن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
کاملا موافقم ضمن اینکه ماهنورد باید مجهز به اینترلاک برای جلوگیری از فرار هوا باشد و مخزن هوا همراه داشته باشد که این امکانات وزن و اندازه آن را با توجه به تکنولوژی آن زمان بسیار افزایش می داده بنابراین قبول کنید باور آن از لحاظ منطقی سخت است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
مگه الان که میرن فضا و میان کسی توضیح میده چطور میرن و میان؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
2
4
جالب نیست، دردناکه. افسوس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
34
30
در کشوری که رسانه آزاد وجود داره کسی نه میتونه و نه جراتشو داره چنین دروغی بسه و سالها مخفی نگهش داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
دقیقا مثل حادثه 11 سپتامبر ، یا ایجاد القاعده و طالبان و داعش و یا کشف سلاحهای کشتار جمعی عراق ، جک نگو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
3
3
سلام.به نظر میاد برای اینکه پرچم رو نگه دارن بالای پرچم رو با یک میله که از پرچم رد شده به صورت افقی نگهداشتن. در مورد جو و حرکت پرچم هم زیاد نمیشه نظر داد چون اطلاعات من از اونجا و جو شکل وزش باد زیاد نیست،ولی نکته جالب پرچم نداشتن سایه هست یا اینکه سایه داره و من ندیدم.
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
6
27
یکی از سوال هایی که همیشه برای من بوده و جوابی نگرفتم نحوه ی برگشت اونها به زمین بوده.
در ناسا و ایالت فلوریدا تاسیسات غول آسایی برای پرتاپ موشک به ماه وجود داشته و داره . اما آیا نباید همون تاسیسات به رغم کمتر بودن جاذبه در ماه، در سطح ماه وجود داشته باشه تا سرنشين های فضا پیما رو مجدد به زمین برگردونه؟
درسته گرانش ماه یک ششم زمینه اما همون یک ششم هم مقدار قابل توجهی انرژی برای فرار ازش نیاز داره.
Babakm
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
9
29
احمدی نژاد منکر هولوکاست نشد و حادثه ۱۱ سپتامبر را هم منکر نشد بلکه گفت در مورد هردو حادثه یک تحقیق بین المللی صورت گیرد و کسانی که در آن نقش داشته آمد مجازات شوند و ایشان گفتند که اگر هم هولوکاست اتفاق افتاده مصوبات آن مجازات شوند نه مردم مظلوم فلسطین این بی انصافی شما را می رساند
دوم دلایل رفتن یا نرفتن به قدر کافی موثق نمی باشد که مطلق آنرا قبول کنیم یا نه اما این را می توان گفت که آمریکائی ها در برخی موارد دروغگو هستند که انسان به سخنان آنان شک می کنند و سوم اگر به ماه رفته بودند می توانستند عکس های بیشتر و نشانه های دیگر بگذارند و اینکار را اثبات علمی نمایند مثلاً یک فرستنده خورشیدی که از سطح ماه بتواند سیگنال مخابره نماید و یا بعداز رفتن یک انفجار نورانی که از زمین قابل رویت باشد در عکس همانطور که می بینید چند اشکال وجود دارد یک پرچم که سایه ندارد دو سایه دست فضانورد که برروی لباس افتاده و در ماه بعلت نداشتن جو پشت سایه دیده نمی شود و سوم انعکاس نور خورشید روی کلاه فضانورد که با زاویه سایه انطباق ندارد و در نهایت حالت باد خوردن پرچم که در ماه که جوی نیست
ناشناس
Belgium
۰۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
13
24
دروغ محض. اول روسها چون دیگر شوروی(سوویت یونیون) وجودنداشت نتوانستند مقابل آمریکافضانورد بفرستند. دو:در کره ماه باد وجود ندارد که پرچم آمریکا چنین قرار بگیرد سه:حرفهای متضاد نیل آرمسترانگ درمصاحبه هاو حرفهای کلی زدن چهار:چون هوایی در آن فضا نیست هیچ موشکی باموتور حرارتی نمی تواند تیک آف کرده بسمت زمین برگردد اگر بگویید موشک بر کره ماه ننشسسته بود خوب بالاخره باید در جایی قرار میگرفته چون ماه بهرحال جاذبه دارد و باید نیرویی اعمال می شده تا موشک ضد جاذبه عمل کند و در جایی بحالت سکون باشد پنج:چرا دونفر دیگر هرگز مصاحبه نکردند؟چون سه نفر نمی توانند دروغهای همدیگر را پوشش دهند(حتی دونفرهم نمی توانند. اینرا پلیس ها بهتر از من و شما میدانند)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
10
13
سطح ماه به علت فقدان جو همیشه مورد اصابت سنگ های آسمانی بوده و این موضوع قابل انکار نیست، چطور در جایی که بارش سنگ های آسمانی وجود داره به همین راحتی میشه قدم زد؟ در ثانی در جایی که جو بسیار رقیقی داره چطور باد میتونه پرچم رو به این شدت تکون بده؟
اینها سوالات منه و اگه جواب منطقی ارائه بشه سفر به ماه رو باور می کنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
ماشاالله به این همه اطلاعات
اصابت همیشگی شهاب سنگ به این معنی نیست که در زمان کوتاه نتوان در ماه طاقت اورد
در مورد پرچم هم که اگر فقط کمی وقت گذاشته بودی چندین نفر در بالا کامل توضح داده بودند
توهم اطالاعات
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
19
21
داستان رفتن به ماه دروغی بیش نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
16
10
با تشكر از سايت عصر ايران و ستون نويس هاي مجرب ان ، سفر به ماه حقيقت داشت كاش در مورد يوري گاگارين روسي هم مطلبي مينوشتيد در حال خاضر هم سفر به مريخ و نزديك شدن به خورشيد مطرح و در حال اجرا ميباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
مگر شما در آن سفر حاضر بوده اید که می گویید "حقیقت داشت"؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
11
27
استدلال مخالفان قوی تر بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
16
22
به عنوان یک فیزیکدان می گویم، همین عکس به تنهایی برای رد کردن آن سفر خیالی کافی است. چگونه ممکن است زیر یک پرتو نور سایه فضانورد به سمت راست باشد و سایه پرچم به سمت چپ؟ تعصب در علم بی معنی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
فیزیکدان عزیز!
اگه خوب دقت کنی تمام سایه ها به سمت راست هست.
ضمنا کسی نگفته این عکس مربوط به همان سفر است. ممکن است مربوط به آن فیلم هالیوودی باشد.
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
بع عنوان یک محقق دلیل این مسیله وجود چند منبع نوری برای عکاسی بوده. و ده ها سوال و ایراد دیگر که حتی شما شکاکان به سفر به ماه تابحال نشنیده اید. حد اقل خودتون وقت بگذارید و تمام اونها رو بخونید بعد نتیجه گیری کنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
4
6
اتفاقا در هالیوود هم یک فیلم در مورد دروغ بودن همین ادعای سفر به ماه ساخته شد که تمام تصاویر در یک سوله که به همین منظور آماده شده بود ضبط و به مرکز کنترل ارسال می شد. اما منظور فیلم در واقع این بود که امکان چنین کلاهبرداری وجود ندارد.
چون در همان فیلم مسئولان دستگاههای مخابراتی متوجه ارسال سیگنالها از فاصله ی بسیار نزدیکتر شدند و کل پروژه ی فریب لو رفت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
4
8
باد نمیاد پرچم اینگونه طراحی شده. یعنی یک پارچه خالی نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
8
10
نيل آرمسترانگ مگه نگفت ما در روز وارد ماه شدیم و شبِ ماه را ندیدم. پس چطور عكسي كه گذاشتين شب ماه رو نشون ميده؟ !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
18
23
سفر به ماه یکی از کثیف‌ترین دروغ های تاریخ است ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
سفر به ماه یکی از کثیف ترین دروغ های تاریخ است
درست مطلق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
3
16
در این عکس چرا پرچم آمریکا سایه ندارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
سایه دارد اما در این عکس چون سایه علمک و پرچم خلاف جهت سایه فضانورد و تجهیزات هست سریعا متصور نمی شوید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
8
12
خوبه خیلی وقته پشت صحنه فیلمش درومده و معلوم شده همش دورغ بوده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
4
11
اخه ماه بی اب علف به چه درد میخوره که این همه هزینه الکی میکنین بر فرض اینکه حیات میکربی باشع بازم له شما چه امریکایی دارن انسان های بی گناه سر کره زمین رو قتل عام میکنن بعد میخوان برن دنبال حیات بگردن شما شرتون به کسی نرسه نمیخواد خیرتون به کسی برسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
5
9
عکس در روی زمین گرفته شده است. ماه فاقد جو است و بر این اساس باد هم نمی تواند بوزد که پرچم به این صورت قرار بگیرد.
بابا علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
10
12
به تئوری توطئه سفر به ماه چندین بار پاسخ داده شده است حتی یادمه حدود ده سال پیش یک کارشناس نجوم به چهارده ابهام در این زمینه پاسخ علمی داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
دقیقا منم یادمه یک کارشناس 11 سال پیش با 15 دلیل این سفرو رد کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
مرجع تایید درستی علمی اش تو بودی باباعلی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
4
6
سایه پرچم کجاست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
پشت فضانورد ایستاده رو زمین ماه.
ناشناس
Netherlands
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
10
9
بعضی از متخصصین آستروفیزیک می گویند که امکان اینکه بشر به فراتر از ۳۰۰ کیلومتری سطح زمین برود وجود ندارد چون در آن فضا درجه ی حرارت خورشید آنقدر زیاد است که هر چیزی ذوب می شود. آنها می گویند همه ی داستان ماه رفتن انسان یک دروغ بیشتر نبوده و اهداف سیاسی در دوران جنگ سرد در میان بوده که هم آمریکا دنبال آنها بوده و هم شوروی سابق. برای همین دست هم را رو نکرده اند و سکوت کرده اند. هر دو دروغ گفته اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
فقط 300 کیلومتر؟ پس تمام فضانوردی های بشر از ابتدای تاریخ تا بحال زیر سوال رفت!!!
خدایا به داد ما برس از دست این آستروفیزیسین ها!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
7
13
... روس ها همانموقع گفتند که دروغ است
عصر ایران متوجه نشدیم که چرا در آغاز چنین پیامی فحش داده اید؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
چون بعضی ها از شعور و شخصیت بهره ای نبرده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
سفر به ماه در سال 1967 غیر ممکن بوده، چون راهی برای برگشتن از ماه به زمین وجود نداشته است.
داوود
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
8
5
یه سؤال، تو کره ماه، باد میاد که پرچم در جنبش و اهتزازه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
این مربوط به تجهیزات پشت صحنه فیلم برداریه که ظاهرا توجیه نشده اند
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
نه باد نمیاد.
اون تکون خوردن مربوط به تکان هایی است که دست فضانوردان موقع نصب باعثش میشوند
عبدالله
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
11
11
با تشکر از جناب خدیر عزیز ، نکته ای از قلم افتاده. بغیر از آپولو 11 پنج بار دیگر هم به کره ماه رفته اند. از آپولو 11 تا آپولو 17 (بغیر از آپولو 13 که شکست خورد) و مجموعاً 18 نفر به ماه رفته اند. البته در هر بار 2 نفر به سطح ماه قدم گذاشته اند که جمعاً 12 نفر میشه. تنها دانشمند از این 18 نفر زمین شناسی بوده که با آپولو 17 رفته و دست آوردهای ایشان بخاطر نگاه علمی از بقیه پربارتر بوده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
قدرت تخیل بشری بی انتهاست
عبدالله
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
ناشناس عزیز اینجا امکان توضیح وجود نداره شما هم میتوانید با تخیل خود خوش باشید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
شما درست می گی. چون اتفاقا سال قبل هم یک اکیپ از رفقای من هم رفتند ماه. دورهمی بود و گفتن خیلی هم بهشون خوش گذشته. با دوستان بودن، و هفته ی بعد بابا مامانشون رو هم با خودشون بردن.
داوود
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
4
3
در مقالاتی که رسانه های خارجی منتشر کردن، اینطور گفته شده که در واقع، جنبش و اهتزاز و باد و حرکت در کار نبوده؛ پشت اون سمت از پرچم که ما می بینیم؛ یک میله یا لولۀ تلسکوپی (مثل آنتن رادیو) افقی با خاصیت تغییر در نحوه و طرز قرار گرفتن پرچم بوده که به نظر بیاد پرچم در حال اهتزازه. واشنگتن پست هم نوشته بود، میله در واقع نقصی داشته!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
7
12
آمریکا و روسیه در عین حالی که دشمن هستند یک سری رازها دارند که اگر برملا شود برای هر دو کشور خطرناک است، پس با هم کنار می آیند،،، بعد از هفتاد سال جنگ جهانی دوم هنوز رازهای زیادی است که برملا نشده... دروغهای زیادی گفته می شود،،، آیا هیتلر خودکشی کرد؟؟؟ آیا فقط آلمان یهودیها را کشت؟؟ چرا در این جنگ با وجود کشته شدن بیش از چهل میلیون انسان، فقط کشته شدن شش میلیون یهودی مرتب بر سر زبانهاست؟ آیا گرداننده اصلی جنگ آمریکا بود؟ رد پای نامحسوس آمریکا در همه جنگها وجود دارد اما همیشه با فقیر و بیچاره شدن کشورهای دیگر، آمریکاست که ثروتمند می شود.... یک دوره کشورهای آسیای شرقی را به جان هم می اندازد... بعد سرلغ اروپا میرود... حالا هم بعد از به زانو در آمدن آن کشورهای به اصطلاح مستقل، نوبت به خاورمیانه است... تاریخ کشورها را مطالعه کنید تا دروغگوی بزرگ را بهتر بشناسید
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
2
5
به علت نداشتن هوا ( یا گازهای گلخانه ای) در جو ماه، آسمان آن هم در شب و هم در روز، سیاه دیده می شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
3
4
این عکسه که گذاشتید که خداییش خیلی فیلمه!!
naser
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
11
12
من هم جوان تر که بودم خیلی اعتقاد داشتم که دروغه
اما واقعا این سفر انجام شده.
دلایلی که منکران گفتند تماما از نظر علمی پاسخ داده شده.
بعلاوه ان همه تکه هایی از ماه که فضانوردان طی ماموریت هاشون به زمین اوردند هم هست.

اینه ای که فضانوردان در ماه گذاشتند تا با تلسکوپ های زمینی متوسط به بالا بتوان گاهی بازتاب نور خورشید را دید.

ماهواره های هندی و چینی هم رد ماه نورد ها روی کره ی ماه رو تایید کردند.

بعلاوه اصلا امکان نداره پروژه ای که 400 هزار دانشمند روش کار می کردند دروغ باشه و همه ی اونها دست به دست هم دادند تا به ما دروغ بگویند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
400 هزار دانشمند؟ در مورد سفر به ماه؟
کمی فکر کنید، کمی بیندیشید، به نظرتون این آمار می تونه درست باشه؟
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
بله . پروژه ی اپولو کلا 400 هزار نفر روش کار کردند. در دهه ی شصت میلادی 25 درصد بودجه ی کشور مختص به ناسا بود الان این رقم تقریبا نیم درصد تا یک درصد هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
آقای naser. خداییش اگه فرض کنیم این شامورتی بازی سفر به ماه رو با همه ی تابلو بودنش درسته، یعنی عقل و وجدان خودمون رو در قبال دیدن یک فیلم هالییوودی تابلو فریب بدیم، این آمار های شما از خود سفر به ماه شاخ دار تره. اصلا شما بگو چهارصد هزار دانشمند (که ما نمی دونیم از کجا این همه دانشمند رو گیر بیاریم) روی این پروژه کار می کردن. قبول. باشه. اصلا فرض که حرف شما درست. این چهارصد هزار دانشمند یک پایگاه فضایی کندی را تجهیز کردند که یک فضاپیما را به ماه بفرستند. قبول. این ها یک پایگاه موشکی هم روی ماه داشتند که این مسافرین محترم را برگردانند؟
علی از لاهیجان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
3
7
ما هم مشکوکیم یا ما هم شکّاکیم ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
1
5
ماه به کنار کدوم سفر اخیر به فضا مستندات درستی دارد جز چند تصویر با زاویه محدود؟! آیا برای یک بار هم که شده دوربین ایستگاه فضایی ۳۶۰ درجه که هیچ نمای ۱۸۰ درجه بدهد؟!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
3
1
چرا ماه انقد تاریکه والا اینجا انقد روشنه مث لامپه بعد اونجا انقد تاریکه عجب
ناشناس
United States of America
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
6
5
شاملو بخاطر سکه های سلطان محمود شعر نمیگفت جناب خدیر. یک شاعر آزاده بود. اگر یک شاعر ایرانی حق نقد یک شاعر ایرانی دیگر را ندارد پس چه کسی دارد؟ یادمان باشد ملی گرایی هم به اندازه ایدئولوژی چشم را کور میکند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
13
2
به ما چه ؟ الان مسئله ما ماه رفتن امریکاس؟!

این همه هم کامنت زیرش نشر دادین !!!
فروش قلم مگه شاخ و دم داره
عصر ایران

پاسخ نویسنده: اگر منظورتان این است که نویسندۀ این مطلب قلم خود را فروخته لطفا بفرمایید به چه کسی و به کجا؟! به ناسا یا به سیا؟!

اگر به خاطر این است که تصور می‌کنید به اتفاقات روز بی‌توجه است توجه شما را به مقالۀ دیگر به همین قلم دربارۀ آب خوزستان جلب می‌کنیم و اگر گمان می کنید به مناسبت امروز توجه ندارد باز به یادداشت دیگر (ابراهیم، شهسوار ایمان).


با منطق « به ما چه» 90 درصد موضوعات به ما ارتباط ندارد ولی پی‌گیری می کنیم. دعوای زن و شوهر در خانۀ همسایه هم وقتی کار به زد و خورد خونین می‌کشد به ما مربوط می‌شود چه رسد به موضوعی که به علم و راستی‌آزمایی و ادعاها مربوط است.


کاش دربارۀ مطلب یا اصل موضوع نظر می‌دادید. بیاییم عادت زشت اتهام‌زنی را ترک کنیم. فروش قلم یعنی چه؟ هر چند در این فقره قلمی هم در کار نیست و نویسنده از توفیق نوشتن با خودنویس و روان‌نویس برای عصر ایران محروم است و با کی‌بورد می‌نویسد!

  هر چند در آغاز برای انتشار این مطلب تردید داشتم اما کامنت‌ها به قدری متنوع و جالب و پر‌نکته است و البته قابل انتشار که به خاطر همین کامنت ها باید گفت انتشار مطلب کاملا موجه است.

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
2
5
مطلب به حقی بود در راستای ضرورت روشنگری
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
6
3
من دقیقا نمی دونم این اتفاق افتاده یا نه.ولی به اینکه اتفاق افتاده باشه نمره 8 از 10 میدم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
4
10
اگر نحوه بازگشت از ماه را می‌توانستند توضیح دهند ما هم می‌توانستیم رفتن به ماه را باور کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
هالییود داره فیلم اون رو هم می سازه. حدود شصت ساله.
seyed
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
11
10
جدا از اینکه کامنت های که پاسخی برای آن ندارید را منتشر نمی کنید و بسیار شدید سانسور میکنید ولی توهم اعتماد بسیار بالای بیشتر خوانندگان به دولتمردان آمریکا برایم عجیب است انقدر امریکا پرستی محض که امکان نداره تو امریکا دروغ گفته شود !!! مگر میشه اونا دروغ بگن بزرگترین و روراست ترین کشور دنیا چرا باید مخفی کاری کنه ؟؟؟ هنوز ماجراهای بشقاب پرندهها مخفی مونده ذروغ سلاح اتمی و شیمیایی در عراق گفته نشده و دقیقا امریکا جای هیج دروغی نیست خخخخخخخ چقد بدبختیم ما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
بعضی ها به آمریکا "حس" دارن، گویی معشوقه ای هست که محاله به اون ها دروغ بگه. هر چی بگه قبول می کنن. هر چی. بگه سفر به ماه، می گن درست. سفر به آندرومدا، می گن درست. یازده سپتامبر با اون طراحی پیچیده کار گروه غارنشین و بدوی در تورابورای افغانستان بود، می گن درست. ساختمان سوم در یازده سپتامبر هفت ساعت پس از حملات، تنها به دلیل ضعف پایه هایش ریخت، می گن درست. داعش خود به خود از زمین بیرون جهید، درست. هر چی بگه، هر چی بگه، این ها قبول می کنن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
9
8
همین الان هم چنین امکانی وجود نداره چه برسه به آن موقع
هرگز واقعیت نداشته و ندارد
و این دروغ بزرگ قرن گذشته است...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
8
13
همین اینترنتی که استفاده می کنید رو اونها درست کردن که از ماه رفتن هم سخت تر بوده فعلا مشغول طلبکاری باشید فیلمها همه هست یبار هم نبوده چندین بار رفتن خود روسها تایید کردن شما اینجا نشسته اید اب هم ندارید توان مدیریت اب هم ندارید به امریکا انتقاد می کنید؟
ناشناس
India
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
11
10
اگر نرفته بودند همان زمان رژیم شوروی آنرا در بوق و کرنا میکرد که نکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
همون زمان تبلیغات فقط در کشورهای بلوک غرب از جمله ایران شد و کسی در شوروی و کلا بلوک شرق این حقه بازی رو قبول نکرد و مسخره اش کردند ولی شوروی به جز یک روزنامه ی پکیده و شعار زده ی پراوادا چیز دیگری رو نداشت و مواضع رسانه ایش هم انعکاسی نداشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
9
9
اگه دروغ بود فیزیک دانان مطرحی که الان هستند قطعا می گفتند که دروغه!
دروغ نیست. راسته.
اراز
Canada
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
11
11
رفتن به کره ماه یک دروغ بزرگ بود برای همین ادمهای گوچک براحتی ان را هضم می کنند.
همین الان هم هیچ کس نمی تواند به کره ماه برود.
ایستگاه فضایی با زمین ۴۵۰ کیلومتر فاصله دارد ولی هنوز برای رفتن به ایستگاه فضایی مشکلاتی وجود دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
در هر حال این یک دستاورد مهندسی است بعدها ماه نشین های روسی و ماه گرد هایی دیگر محل فرود آپولو ها را دیدن و تایید کردن ما مهندسین هزارن شگفتی به مردم هدیه کردیم این هم مثل بقیه... ما نبودیم این سیاره زیبا هم به این راحتی قابل زیست نبود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
سفر به ماه بیشتر هدیه ی فیلم سازان به بشریت بود تا مهندسین
عبدالله
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
1
11
با خوندن نظرات معلوم میشه چنین خبرهایی حتی بعد از گذشت 52 سال زوده که اینجا مطرح بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
5
2
اقای خدیر من طور دیگری روی شما حساب می کردم ولی حالا نظرم تغییر کرد در این اوضاع کشور مطلبی مهمتر از این نداشتید که بگویید ...متاسفم میدانم نظر را پخش نمی کنید . ولی بدان
عصر ایران درباره خوزستان هم نوشته ایم. مفصل و ادامه هم دارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
5
7
سفر به ماه قطعا انجام شده است
مش قاسم
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
2
7
دایی جان ناپلئون هم سلام میرسانند..... فقط ما ایرانی ها هستیم که به هر چیز شک میکنیم..... برنامه اولویت تا اپولوی ۱۷ ادامه داشت و فقط اپولوی ۱۳ به ماه نرفت و به دلیل نقص فنی برگشت.
دلیل عدم دنباله گیری پروژه آپولو هم در زمان نیکسون به دلیل کمبود بودجه و سپس این بود که برنامه ها و پروژه های دیگر مانند سفینه های اتوبوس shurrle انجام شد که بستر بسیاری از تحقیقات در فضا بود و منجر به مهندسی مواد جدید و شناخت و اختراعات جدید بویژه در زمینه مخابرات شد و عصر جدید در دنیا....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
کاملا مشخص است که داستان های تخیلاتی زیاد می خوانید، زندگی زیبایی های دیگری هم دارد، خود را از آن ها محروم نسازید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
0
2
100 تا پیام !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
2
5
اگه به ماه رفتن با چه نیرویی از سطح ماه بلند شدن و به زمین برگشتن
روجا
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
7
6
ناسا کارش دروغ محض است سفر آمریکایی ها به کره ماه یک ابر دروغ و یک شارلاتانیسم بزرگ بود و هست .
علیرضا کشتکار
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
2
5
اگه دقت کرده باشید پرچم آمریکا در باد برافراشته شده. ولی آیا در فضا باد است،؟
....
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
2
6
البته مقاله ناقص هستش، امریکایی ها شش مرتبه به ماه رفتن و سرجمع 12 انسان روی ماه فرود اومدن
آپولو 11 و آپولو 12 (آپولو 13 با شکست مواجه شد)و آپولو14 و آپولو15 و آپولو16 و آپولو17 روی ماه فرود اومدن و دوازده انسان روی ماه قدم زدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
0
4
راستی 100 تا کامنت منتشر کردین من هر چی گشتم از اون کامنتا ندیدم که میگن نظر یه متخصص رو باید بپرسین وفکر میکنن رفتن دکتر و ویزیت دادن و آقای خدیر هم در جواب معمولن میگه به این جور نوشته ها میگن جستار یعنی به اشتراک گذاشتن یه سری اطلاعات روزنامه نگارانه و تلنگر میزنه که برین مقاله و کتاب بخونیم درباره ش. هر چی گشتم ندیدم. یا بوده و نویسنده حوصله نداشته به ش جواب بده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
کلا دستور اینه که موضوعات بی خاصیت باید تو فضای ملتهب فعلی داغ بشن!!!
عصر ایران بدبخت هم چاره ای جز اجرای دستورات نداره. انقدر پست فطرت و حقیرن اینها.
عصر ایران پاسخ نویسنده: هیچ دستوری در کار نیست. نویسندۀ این مقاله اگر می خواست حسب الامر بنویسد قطعا شغل دیگری را برمی‌گزید. در دو سه سطر سه توهین کردید! بر خلاف رویه درج شد تا روشن شود برخی از انتقاد کنندگان از وضع موجود هم تا چه حد به ورطه مطلق‌انگاری افتاده‌اند و اهانت می‌کنند. ضمن این که دوست عزیز انسان از ویژگی پرداختن و اندیشیدن به موضوعات مختلف در آن واحد برخوردار است. مثلا در حالی که رانندگی می‌کنید با تلفن همراه هم صحبت می‌کنید و هم زمان به خیابان می‌نگرید و پشت چراغ قرمز محتوای گوشی را می‌خوانید.. این طور نیست چون مقاله کرۀ ماه را خواندید دیگر به هیچ موضوع دیگر فکر نکنید! در رژیم گذشته فوتبالیست‌ها و خواننده‌ها از نگاه انقلابی‌ها متهم می شدند که می‌خواهند سر مردم را گرم کنند در حالی که یک خواننده و یک فوتبالیست مشهور آن قدر سیاسی بودند که زندانی هم شدند! به جای بدبینی به زمین و زمان و ناسزا‌گویی در بحث شرکت کنید. چون یک مورد و مصداق دربارۀ شک یا پذیرش اخبار است.
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
0
14
نویسنده گرامی دوتا مورد وجود داشت اول اینکه اونجوری که شما گفتین تو ایران بهش تعصب ندارند، از کامنتها و مثبت منفی ها مشخصه که اتفاقا خیلی هم تعصب دارند رو باورهاشون و تقریبا شمارشون 50-50 هست
مورد دوم اینکه عجب کشوری بودیم ما اون زمان که از ناسا میومدن اینجا یه روز میموندن، الان یه فوتبالیست از افریقا هم به سختی حاضر میشه بیاد
نرخ بلیت حج سال آینده به ارز و سوخت گره خورد پروانه رضایی نخستین زن معاون روابط کار شد خاموشی‌های خانگی متوقف شد نشست گروه ۷؛ اتهام‌زنی به ایران و حمایت از آتش‌بس در لبنان برای گسترش شمولیت مالی و توسعه توثیق الکترونیکی باید نگاه سنتی را کنار بگذاریم درباره قطعنامه 1701 که مبنای مذاکرات آتش بس لبنان و رژیم اسرائیل است، چه می دانیم؟ تاسیس یک جایزه ادبی به نام برنده نوبل ادبیات نروژی درخواست اوکراین از گروه هفت برای مقابله با محور روسیه-ایران-کره شمالی ادعای رسانه اسرائیلی: آتش‌بس در لبنان؛ اعلام رسمی امشب، اجرا از فردا صبح بارزانی: تنش با ایران و ترکیه به نفع کردها نیست هشدار نارنجی هواشناسی مازندران؛ بارش برف و سیلاب در راه است علی لاریجانی: بودجه‌ای که دولت به مجلس داد، تحولی نشان نمی‌داد / سهام عدالتی که داده‌ایم، فقط اسمش این است که به مردم دادیم / من را بخاطر دفاع از برخی نمایندگان ردصلاحیت شده رد کردند زنجرک تخت‌: حشره ای که به شکل عجیبی نازک است! (عکس) فاسل وگا اکسلنس؛ خودرو لوکس فقط 156 دستگاه در جهان (عکس) بنکیو زیمنس با این موبایل بسیار باریک از شاخ های زمان خود بود! (فیلم)