۰۷ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ آذر ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۶۵۸۷۰
تعداد نظرات: ۵۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۲۲-۰۸-۱۴۰۱
کد ۸۶۵۸۷۰
انتشار: ۱۱:۱۶ - ۲۲-۰۸-۱۴۰۱

دو ماجرای سیاسی - حقوقی در غرب و یک سؤال از قوه قضائیه: درباره دستگیر شدگان چگونه رأی خواهید داد؟

دو ماجرای سیاسی - حقوقی در غرب و یک سؤال از قوه قضائیه: درباره دستگیر شدگان چگونه رأی خواهید داد؟
غربی ها با کیاست تمام دریافته اند که اگر می خواهند نظام های سیاسی شان دوام و بقام داشته باشد، باید به شکلی آشکار و اجتناب ناپذیر قوانین و قواعد حقوقی را بر رابطه بین ملت و حکومت، حاکم کنند.

عصر ایران ؛ جعفر محمدی - سال ها قبل، زمانی که در دانشکده حقوق تحصیل می کردم، یکی از استادان مان در بیان دقائق و ظرائف حقوقی، به نقل ماجرایی در یکی از کشورهای غربی پرداخت و گفت: شهروندی به سمت یک مقام بلندپایه سیاسی - فکر می کنم نخست وزیر یا رئیس جمهور کشورش - تخم مرغ پرتاب کرده و به کت او خورده بود.

فرد مهاجم را به دادگاه بردند و قاضی چنین رأی داد: اصل اقدام این شهروند، یک حرکت اعتراضی بود و اعتراض، حقی است همگانی و نمی توان فردی را به خاطر اعتراض، مجازات کرد. اما چون تخم مرغ، کت مقام سیاسی  را کثیف کرده و به او زیان شخصی وارد کرده است، مهاجم محکوم می شود به پرداخت هزینه شست و شوی یک کت طبق قیمت روز خشکشویی (متاسفانه نام کشور را به خاطر نمی آورم).

چند روز قبل هم در بریتانیا، یک جوان دانشجو به سمت پادشاه این کشور و همسرش تخم مرغ پرتاب کرد؛ او هنگام حمله فریاد می زد: این کشور روی خون برده ها ساخته شده است. هیچ کدام از تخم مرغ ها به آنها اصابت نکرد. پلیس او را بازداشت کرد و همان شب آزاد شد، مشروط بر این که بعد از این، همیشه بیش از 500 متر با پادشاه فاصله داشته باشد و در انظار عمومی تخم مرغ حمل نکند. البته بخت با این جوان یار بود که تخم مرغ ها، لباس های شاه و ملکه را نیالودند و الا باید هزینه خشکشویی هم پرداخت می کرد!

دو ماجرای سیاسی - حقوقی در غرب و یک سؤال از قوه قضائیه: درباره دستگیر شدگان چگونه رأی خواهید داد؟

غرض از نوشتن این دو مصداق، طبیعتاً تمجید و تبلیغ برای غرب نیست؛ نیک می دانم که همین غربی ها در ارتکاب اقدامات ضد حقوقی علیه کشورهای جهان سوم، ید طولایی دارند ولی به هر روی آنچه درون مرزهایشان انجام می دهند، می تواند در بسیاری از موارد آموزنده باشد. 

غربی ها با کیاست تمام دریافته اند که اگر می خواهند نظام های سیاسی شان دوام و بقام داشته باشد، باید به شکلی آشکار و اجتناب ناپذیر قوانین و قواعد حقوقی را بر رابطه بین ملت و حکومت، حاکم کنند. (آموزه های اصیل دینی ما نیز مؤید این موضوع هستند.)

 اگر "حقوق" نبود، "سیاست" مهار نمی شد و "ملت" را به استثمار می کشاند و این یک گزاره جدی است؛ به کشورهای مختلف دنیا نگاه کنید: پیشرفته ترین و مرفه ترین کشورهای دنیا، دقیقاً همان هایی هستند که در روابط ملت و حکومت، نه قدرت دولت که "حقوق" و ظرائف آن حاکم است و برعکس،  مفلوک ترین ممالک جهان، آنهایی هستند که "حقوق" نه حاکم بر روابط ملت و حکومت که ابزاری در دست دولت ها برای سرکوب مردم و آزادی های مشروع آنهاست.

یکی از قواعد حقوقی که مورد قبول عموم حقوقدانان است، "تفسیر به نفع متهم" است. بر این اساس، قاضی باید در بررسی پرونده، تا حد امکان، تمام وقایع اتفاقیه را به گونه ای تفسیر کند که تا حد امکان به نفع متهم و در راستای برائت او باشد مگر آن که دلیل بسیار محکم و غیر قابل خدشه ای این تفسیر را مردود کند. این قاعده، به ویژه در روابط بین مردم عادی و حکومت کاربرد بیشتری دارد؛ مثلاً در مثال صدر این مطلب، قاضی می توانست اقدام فرد را مصداقی از اهانت بداند و او را به مجازات توهین محکوم کند یا اقدام علیه امنیت ملی قلمداد کند و با این استدلال که اگر امروز او را محکوم نکنم، فردا تخم مرغ های بیشتری به سمت مسوولان پرتاب خواهد شد، مجازات عبرت آموزی برای وی تعیین کند. ولی تفسیر به نفع متهم، قاضی را به این سمت و سو کشاند که بگوید او یک شهروند معترض بود و اعتراض حق اوست. در عین حال حقوق شهروندی مقام سیاسی را که متحمل هزینه خشکشویی شده بود، فراموش نکرد و آن رأی دقیق و بسیار ظریف و آموزنده حقوقی را صادر کرد.

دو ماجرای سیاسی - حقوقی در غرب و یک سؤال از قوه قضائیه: درباره دستگیر شدگان چگونه رأی خواهید داد؟

از دستگاه قضایی انتظار می رود در رسیدگی به پرونده های مرتبط به وقایع اخیر کشور، در دام اعدام خواهان و سختگیران و هوچی گران سیاسی گرفتار نیاید و به قضات خویش یادآور شود  که پیش فرض تمام رسیدگی ها این باشد که "اصل اعتراض حق همه شهروندان است". در چنان وجهی، ابزارهای ابراز اعتراض، نه "سلاح محاربه" و "تبلیغ علیه نظام" که صرفاً وسیله اعتراض تلقی می شوند و مثلاً نوشتن شعار بر روی دیوار، یک اقدام اعتراضی شمرده می شود که اصلش جرم نیست ولی آسیبی که به دیوار رسیده باید توسط مرتکب جبران شود. البته که ناگفته پیداست حمل و استفاده از سلاح سرد و گرم و نیز اقدام علیه تمامیت جسمانی افراد نمی تواند در دایره این تعریف قرار گیرد و در همه دنیا با حاملان غیر قانونی سلاح و آسیب زنندگان به افراد برخورد شدید می شود. 

وقتی مردم ببینند که حکومت حتی در سخت ترین مواجهه و در حالی که می توانست اعمال زور و قدرت نمایی کند، علم حقوق را به میان آورده تا بین آنها حکمیت کند، حتماً به آینده امیدوارتر خواهند شد و فضا آرام تر می شود. اما این ادبیات که ما حکومت هستیم و زور داریم و چنان برخورد می کنیم که حساب کار دست همگان بیاید، تنها به تشدید نارضایتی ها و در بهترین فرض، به زیر خاکستر رفتن آتش می انجامد.

"العدل اساس الملک" و امروز این قوه قضائیه است که می تواند با احکام عادلانه و منطبق بر قواعد و اصول حقوقی مانند به رسمیت شناختن حق اعتراض، اصل برائت، تفسیر به نفع متهم و قاعده درء، تفسیر مضیق قوانین، مفروض ندانستن سوء نیت دستگیر شدگان در باب عنصر معنوی جرم و ... به استحکام اساس ملک همت بگمارد یا در مسیر عکس آن حرکت و مرتکب نقض غرض شود.

قوه قضائیه، بایسته ترین مکان برای حفظ حرمت حقوق است در راستای مهار سیاست و ای کاش احکام قضایی صادره درباره ناآرامی های اخیر، به حدی منطبق با آموزه های اصیل حقوقی باشند که مانند آنچه در ابتدای مطلب آمد، در دانشکده های حقوق به عنوان آراء منزّه حقوقی مثال زده شوند.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۵۶
در انتظار بررسی: ۲۲۱
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
7
105
دلتون خوشه واقعا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
2
60
ای بابا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
8
53
آقای محمدی، متن جالبی بود. آیا به نوع سیستم حاکم در این کشورهای مورد مقایسه ارتباط نداره؟ که برداشت اعتراض بشه یا براندازی؟ بعید است که شما متوجه این موضوع نشده باشید و این متن رو نوشته باشید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
58
25
درست هست که در لابلا گفته اید ولی اذعان دارید که حکم حمل و استفاده از سلاح سرد و گرم و نیز اقدام علیه تمامیت جسمانی افراد، سخنی دیگر است و در دایراه اعتراضات نمیگنجد. گرچه این حق را هم فقط برای جسم افراد وارد دانسته اید و مثلا کسی که بانک آتش زده را مسکوت گذاشته اید.
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
7
52
درود بر هر شخص و نهادی که حرف حق و عادلانه میزند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
9
67
به نکته بسیار مهمی اشاره کردید ،
کشورهایی بیشترین رفاه اقتصادی را دارند که از بالاترین سطح دموکراسی برخوردار هستند.
چون پیشرفت اقتصادی از همدلی مردم و رفتار عادلانه حکومت با مردم و فضای باز سیاسی ناشی می شود .
حال اگر دیدید که قیمت دلار 34 هزار تومان است یا مشارکت مردم در انتخابات به زیر 50 درصد رسیده بدانیدکه این دو موضوع به هم مربوط هستند (همیشه مدعی بودند که مردم ما در انتخابات مشارکت می کنند اما غربی ها نه ، به چشم خود دیدیم که امریکا رکورد مشارکت سیاسی طی سالهای گذشته را شکست)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
4
46
واقعا چی بنویسم که چاپ بشه؟
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
4
52
آقاي محمدي شما بيشتر سعي ميكنيد مسايل و مشكلاتي را كه همه ميدانند را با نوشتاري زيبا بيان كنيد ولي مشكل شما اين است كه هيچگاه وارد ريشه هاي مشكلات نميشويدو به ريشه ها اشاره نميكنيد.
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
1
25
سلام و درود و سپاس از این نوشتار پندآموز
به گمانم مهمترین موضوع در این باره این است که مجازات بایستی متناسب با جرم باشد و به قول معروف قاضی نبایستی از کاهی کوهی بسازد و شایسته این است که صرفن جرم واقع شده را بدون پیش داوری و تعمیم به سایر مسائل بررسی و مجازات متناسب با آن را تعیین نماید.
رهگذر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
93
21
سلام
لابد باید از این متن که یک حقوقدان آن را نوشته نتایجی گرفت
1- تخم مرغی که پرتاب شده و به کسی هم اصابت نکرده مجازات ندارد.
2- اعتراض جرم نیست
3- دیوار نویسی هم جرم نیست
4- انگلستان و پادشاهش خیلی خوبند
اما آنچه که جناب حقوقدان ننوشته
1- ملاک جرم انگاری مقررات داخلی هر کشور است
2- سر دادن رکیک ترین فحشها به یک فقیه و عالم دینی(صرفنظر از مقام سیاسی) و البته نوشتن آنها بر روی دیوارها جرم است؟
3- از حمله به بانک و اتوبوس و نیروهای انتظامی در می گذریم
4- اگر در همین بریتانیای کبیر به یک پلیس حمله شود چه رایی صادر می شود؟
ناشناس
Latvia
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
5
58
چند وقت پیش هم توی عراق یه بابایی تو اینستا به آقای سیستانی فحاشی کرد ایشون با متانت گفت "من به عنوان یه شهروند از حق خودم گذشتم و کاری بهش نداشته باشین"
داریم عقب میفتیم
خواهشا سانسور نکن
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
100
26
خودمونی بگم خیلی قشنگ و شیک و مجلسی خشونت رو تئوریزه کرده ای دمت گرم. به متنی که نوشتی می گن مغالطه مصادره به مطلوب. اولش اسم وحشی گری های از نوع داعش رو گذاشتی اعتراض بعد رفتی سراغ نظریه پردازی برای اثبات به رسمیت شناختن اعتراض.
کجای آتش زدن بانک و املاک عمومی و کشتن و... اسمش اعتراض هست؟
تو که از غرب مثال آوردی به خودت حداقل زحمت می دادی از فرانسه و آمریکا هم مثال می آوردی.
چند وقته یادداشتهاتون خیلی ته کشیده و خیلی مبتذل شده. حرمت قلم و شعور مخاطب رو نگه دارید عصر ایران متاسفم براتون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
11
28
زیبا بود
احمد علی محمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
74
24
در همان کشور غربی مجازات خسارت زدن به اموال عمومی، حمله و تخریب پایگاه، پاسگاه، ماشین و خود نیروهای پلیس چیه؟
مجازات توهین و شعار علیه یک شخصیت دینی و مذهبی چه مجازات هایی دارد؟
ناشناس
Finland
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
74
18
آقای جعفر محمدی اگر یک اغتشاشگر دست شما راشکست واز بین برد چطور آن وقت میتوانید قلم بدست بگیرید وفلسفه بافی کنید.
عصر ایران

سلام
همان گونه که در متن آمده، آسیب به تمامیت جسمانی افراد، قابل مجازات است. کسی حق ندارد به دیگری آسیب بزند. ادعایی هم درباره فلسفه ندارم چه رسد به بافتن آن!
موفق باشید

خلیل آقا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
3
27
واقعا امبدوارم و آرزو میکنم رویکرد قضات محترم همینگونه باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
5
37
چه رویای شیرینی!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
7
42
کو گوش شنوا ؟؟ مثل همیشه عالی بود . باور کنید وقتی چهره بچه ها و جوانان را ور محاکمه تلوزیون آدم میبینه از خودش هم متنفر میشه . ما چه بلایی بر سر ملت و مردم آورده ایم که به اینجا کشیده شده . حق و حقوق مردم کجای این سیستمی که بوجود آوردیم جا دارد ؟؟
ناشناس
United States of America
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
6
25
باشه منتظر باش، اینجا ایرانه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
63
9
اینجا ایران است عدالت باید به درستی اجرا شود طرفداری الکی از اغتشاشگران نکنید که جری نشوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
8
34
عصر ایران حالت خوبه؟ چیمون مثل اروپاست که این یکی باشه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
54
11
واقعا باور داری میشه به مکرون و \ادشاه انگلیس تخم مرغ زد و بگن هزینه خشکشویی داد. تصورت از دنیا اینجوریه؟
خب توی همین دادگاه های ما هم ممکنه یه قاضی ازین حرکت های قشنگ بزنه اما این با حالت عمومی فرق داره
دوم اینکه شما نمیتونید اعتراض در آن فضا را با فضایی که در ایران حاکم بود را با هم مقایسه کنید. شما فکر میکنی کسی میتونه حتی تصور کنه پلیس را آتش بزنه؟!! رمانتیک تحلیل نکنید لطفا
بهنام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
9
21
درود بر عصر ایران رسانه وزین و عدالت خواه کشور
ساجده
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
46
13
سلام
درباره خبرنگاری که به بوش پسر لنگه کفش پرت کرد...فیلم‌هایی که هر روزه از برخورد پلیس کشورهای دیگر با معترضان می‌بینیم...آمار کشتار پلیس در آمریکا و...
شاید این تک خاطره برای قلم‌فرسایی شما مقدمه‌ی خوبی باشد ولی مطمئناً مقدمات دیگری هستند که اجازه نمی‌دهند طبق متن شما نتیجه‌گیری کنیم...
عدالت
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
8
42
به بازجو گفتم شعار "اعتراض مسالمت آمیز حق مسلم ماست" که علیه نظام نیست و در قانون هم منطبق با جرم نیست گفت آنرا ما میگوئیم که هست یا نیست و قانون را هم ما تفسیر می کنیم.
تو خود حدیث مفصل بخوان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
8
39
به همین خیال باش.در کشوری که نمی توانی بگویی بالای چشم مدیران ارشد ابروست.شعار نویسی و آتش زدن سطل زباله بالاترین جرم و حکم امنیت ملی و.... را صادر می کنند
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
65
13
1- اولا همین غربیان مطهر و منزه و پایبند حقوق از نظر شما! برای یک اظهار نظر در باره هولوکاست فرد را از زندگی ساقط می کنند!
2- بقول اهل علم : سلَّمَنا!
من بعنوان یک ایرانی و پدر یک خانواده و همسر یک بانوی ایرانی قبول دارم که مانند آن قاضی انگلیسی قضات ما هم هزینه ایجاد شده بوسیله هر فرد را از او یا خانواده اش بگیرند و او را زندانی نکنند. البته محرومیت های اجتماعی که در همه جای دنیا برای آسیب زنندگان به حقوق و اموال و نفوس عمومی در نظر می گیرند جای خود
به نظر من اگر بیایند و هزینه های صرفاً مالی ایجاد شده در اثر اعتراضات و اغتشاشات را بدرستی محاسبه کنند و از جمع بازداشت شدگان بگیرند و یا مثل هر محکوم مالی از خانواده اش سند و وثیقه بگیرند و او را آزاد کنند در بار بعد تعداد کسانی که به خیابانها ریخته و آتش می زنند و آدم می کشند و مامور نیروی انتظامی را مجروح یا معلول و یا می کشند بسیار کاهش خواهدیافت.
4- مجلس باید طرح یا لایحه ای را برای روش بررسی و صدور احکام اغتشاش گران به سرعت بررسی و تصویب کند که هزینه آسیب رسانیدن به اموال و نفوس و امنیت عمومی کشور را برای مرتکبین بسیار بالا ببرد. و البته در همان لایحه یا لایحه دیگری روشهای اعتراض مسالمت آمیز را تعیید و تصویب و به دولت ابلاغ کند.
4- شما اصلاح طلبان طبق گفته صهیونیستها عقبه آنها در کشور هستید!
حالا که دیدید با هزینه مادی و معنوی و جانی بسیار بالا آتش فتنه خاموش شد به فکر کاهش هزینه های خود و کسانی که آنها هم عقبه دشمن در داخل کشور هستند افتادید!!!!!
کور خواندید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
چه کسی یا واحدی،مسئول رسیدگی به اتش زدن هایی هست که: بقول رییس جمهور نهم و دهم (برای ساختن زمینه برخورد شدید)توسط خودیها انجام میشود، خواهد بود؟
همین الان پلیس نماها معلوم نیست چه برخوردی باهشون خواهد شد؟
Hamed
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
4
23
چند روز پیش به سمت پادشاه بریتانیا نیز تخم مرغ پرتاب شد و امروز طرف آزاد شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
3
18
عالی بود. ممنون
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
28
12
جناب جعفر آقای محمدی
به نظرم اگر میشه از معترضان بخواهید به جای آسیب زدن به اموال عمومی( که متعلق به همه ما است) با هزینه شخصی تخم مرغ تهیه کنند و به سمت هر کس که دلشان می خواهد پرتاب کنند سپس با انتشار یک متن به قوه قضائیه ابلاغ کنید که به گرفتن هزینه خشک شویی بسنده نمایند فکر می کنم اینطوری منطقی تر باشه
با تشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
25
15
الان این چه قیاسی هست اولا که قاضی باید طبق قانون رای دهد دوما اگر میخواین مقایس کنید یک جرم رو را مقایسه کنید تخم مرغ با آتیش زدن اموال عمونی و خصوصی نا امن کردن جامعه قابل مقایسه هست
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
5
29
اعتراض حق همگانی است و نمی توان به جرم اعتراض کسی را مجازات کرد، چه جمله قشنگ و غریبی، آیامیشود روزی در ایران هم با این نگاه به معترض نگاه کنند؟ آیا؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
9
20
زنده باد. احسنت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
4
7
حتما همینکار را میکنند!!!
ناشناس
United States of America
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
5
13
احسنت
مهیار
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
21
5
پس با این حساب از این به بعد میتوان به هرکس حمله کرد و با تخم مرغ و سنگ و سیب زمینی و گوجه و .... اعتراض کرد و هیچکس مقصر نیست
فعلا که طبق قانون حقوق و قوه قضاییه متهم حق بیشتری از شاکی دارد و شاکی بیجا میکند که شکایت کند این روال خوبی است ادامه دهید که بسیار عالی هستش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
9
15
آقای محمدی به شما میگن آرمان گرا
برای شاید ۲۰۰ سال بعد ایران ممکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
28
9
اون افرادی که آمبولانس ها رو به آتش کشیدند و طبق براورد حداقل ١٥ میلیارد خسارت به اموال عمومی فقط تو این فقره زدند .
چقدر جریمه بشن که بعد ازاد بشن?
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
19
12
فقط اعدام کنند
مومن نسب
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
4
14
اقای جعفری خیلی عالی بود لذت بردم میتونم درخواست کنم نحوه اعتراض و برخورد با معترضان در غرب رو بررسی و منتشر کنید تا مردم به ی درک درستی از اعتراض ونحوه صحیح برخورد با اعتراض رو بدونن
داوود
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
38
15
نویسنده ای که اسلحه کشیدن و کشتن یا آتش زدن مامور را مساوی تخم مرغ پرت کردن می داند به جای قلم باید چوب دست بدهند برود گوسفند بچراند.
عصر ایران

با سلام
اگر متن را با دقتی معمول مطالعه می کردید، می دیدید که نوشته ایم فرق است میان این ها و در همه دنیا با کسانی که سلاح می کشند و به افراد آسیب می زنند، برخورد شدید می شود.
چوپانی هم شغل شریفی است و بسیاری از انبیا بزرگ الهی بدان مشغول بوده اند. مهم نیست چوپان باشیم یا خبرنگار یا ... مهم این است که انسان باشیم؛ دعا کنید که باشیم.
با احترام
جعفر محمدی

پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
دعا میکنم آقای محمدی انسان بشوند
عصر ایران

سلام
الهی آمین
ممنون از دعایتان
جعفر محمدی

زکیه
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
6
24
درود بر شما آقای محمدی. یاد اون جملات زیبای اسکافیلد نقش توماس مور تو فیلم مردی برای تمام فصول افتادم که مضمونش اینه «من به شیطان هم فرصت بهره مندی از قانون رو میدم که وقتی نوبت به خودم برسه، قانونی برای پناه بردن خودم باشه».
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
3
10
دلت خوشه !!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
42
11
غرب پرست آشغال
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
کار شما انگ زدن است حتی در برابر یک متن حقوقی ! خدا به داد همه مون برسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
7
21
دست مریزاد حق مطلب را ادا کردید جایی برای سخن اضافه نیست ایکاش و ایکاش که گوش شنوایی باشد و با عمل به سخن حف جامعه را بیش از این در جهت بحران، تشنج و یاس و ناامیدی و دلهره سوق ندهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
موافقم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
40
16
خب حالا من از شما میپرسم:
آیا در کشوری که به سمت مسئول تخم مرغ پرتاب میشود:
انواع و اقسام گروهک تجزیه طلب مثل کوموله، الاحوازیه، جیش الظلم، پژاک، مجاهدین و... فعال هستند؟
آیا انگلیس اینترنشنال علیه اون کشور فعالیت میکنه؟
آیا عربستان و امارات دلار نفتی علیه اون کشور نایس پیشرفته برای ایجاد نا امنی هزینه میکنن؟
آیا اسرائیل تروریست براش آموزش میده؟
آیا سازمان ملل و اتحادیه اروپا محکوم و تحریمش کرده؟
ایا توییتر، گوگل، اینستاگرام و... علیه اون کشور فعالیت میکنن؟
خسته شدم اینقدر نوشتم، بازم هست ولی مجال نیست.

خب عرض من اینه، همه اینها رو از ما بگیر، یه تخم مرغ که سهله، یه شونه تخم مرغ بزن تو سر مسئول ما، ازش هم تشکر میکنیم.
این کشورها که میبینی هیچ تهدید امنیتی ندارن، هیچ مشکلی ندارن، هر وقت احساس نا امنی کنن حسابی از خجالت معترضین در میان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
این که این همه دشمن داریم دلیل نمی شود که اصول حقوقی که نویسنده محترم به آنها اشاره کرده را نادیده بگیریم.
مرادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
یک سوال چه اتفاقاتی و چه جریان هایی باعث شده که حکومت ایران اینقدر دشمن داشته باشد ؟
چرا سازمان ملل و اتحادیه اروپا مدام تحریم میکنه؟
چرا شبکه اینترنشنال داره جوسازی میکنه ؟
و چرا برای همه ان حرف هایی که نوشته ای
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
3
16
عالی
amin
Korea (Republic of)
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
3
14
ای کاش....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
2
19
کار خوب از هر کسی واز هر مسلکی قابل تقدیره ونشان از انسانیت دارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
12
6
قاضی در ایران حکم کند کسی که ساختمان ماشین و هر چه را تحریب و آتش زده خسارت آن را پرداخت نماید واگر این کار به توصیه معاندین ور خارج کشور انجام داده مجازات شود و کسی که افرادی را کشته قصاص شود
۴ دروغ درباره مصرف انواع نمک چرا بزرگترین تمدن‌های جهان 3177 سال پیش ناگهان فروپاشیدند؟ آتش بس لبنان - اسرائیل با میانجیگری امریکا و فرانسه / آتش بس از ساعت 4 بامداد چهارشنبه / متن توافق : عقب نشینی حزب الله از جنوب لبنان / نظارت آمریکا بر آتش بس / نتانیاهو : آتش بس را قبول می کنیم تا بر ایران متمرکز شویم خواص پیاز برای آقایان نسل جدید شبکه‌های بی‌سیم: Wi-Fi 7 و مزایای آن برای کاربران تانکی که تبدیل به کوادکوپتر می‌شود! این فلز سرنوشت جنگ‌ها را عوض می‌کند/ ارزشمندتر از طلا جنایت هولناک در دل پایتخت؛ مدیرعامل شرکت معروف تولیدی پارچه به قتل رسید بایدن: توافق آتش‌بس بین اسرائیل و لبنان برقرار شد حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه تلاش دولت آینده ترامپ برای متوقف کردن خرید نفت ایران توسط چین معمای قتل خاخام در امارات روشن‌تر شد؛ دستگیری مظنونان در ترکیه سخنگوی دولت: برای ماندگاری باید از جهل و خودخواهی گذر کرد هفته یازدهم لیگ برتر؛ هفته‌ای ویژه با VAR وزیر امنیت داخلی اسرائیل: آتش‌بس با لبنان خطای تاریخی است