۰۳ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۶۸۸۰۵
تعداد نظرات: ۳۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۱۴-۰۹-۱۴۰۱
کد ۸۶۸۸۰۵
انتشار: ۰۱:۳۰ - ۱۴-۰۹-۱۴۰۱
  نقدی بر احضار مدیر یک فروشگاه به خاطر حجاب مشتریان

"حجاب" را به موضوعی برای "تقابل بین مردم" تبدیل نکنید

تا بدین جای کار، اصرار حکومتی بر حفظ حجاب، باعث «تقابل بین دولت و ملت» شده است. عقل سلیم حکم می کند که تدبیری بخردانه برای فروکش کردن این منازعه به میان آید نه این که با نابخردی های بیشتر، دامنه آن گسترش یابد.

عصر ایران - روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خبر داده که مدیر یک فروشگاه زنجیره‌ای در همدان، به دلیل آنچه «سهل‌انگاری و عدم رسیدگی پرسنل حراست فروشگاه به شکایت آمر به معروف» توصیف شده، به ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان «احضار» شده است.

طبق این خبر، مسؤول حقوقی این ستاد با انتقاد از سهل انگاری مدیر فروشگاه در مواجهه با خانم های بدحجاب به وی گفته است: "صاحبان و مدیران اماکن تجاری موظف به برخورد با هنجارشکنی در محدوده محل تجاری خود هستند؛ شما باید با استفاده از پرسنل آموزش دیده از ورود افراد هنجارشکن به فروشگاه جلوگیری کنید، در صورت کشف حجاب در داخل فروشگاه از ارائه هرگونه خدمات به اینگونه افراد نهی شده‌اید و باید آنها را به بیرون فروشگاه هدایت کنید، همچنین با نصب انواع نوشته‌های تبلیغاتی و هشدار دهنده در ورودی و داخل فروشگاه اقدام کنید."

برای این که "کاسبان برچسب"، با زدن برچسب و انواع اتهامات، اصل موضوع را به حاشیه نبرند، همین ابتدای امر اعلام می کنیم که حجاب یکی از دستورات دینی است، همان طور که تهمت نزدن، اختلاس نکردن، رواداری با مردم، دروغ نگفتن، عدالت، به کار گیری گارگزاران خبره در امر حکومت و ... نیز دستورات دینی هستند. پس برچسب نچسب مخالفت با دین درباره این نقد کارایی نخواهد داشت.

این که حکومت موظف باشد نوع خاصی از پوشش را به عنوان حجاب بر زنان یک جامعه تحمیل و خاطیان را مجازات کند، امری است که هم از منظر علمای دین محل اختلاف است و هم تجربه 40 سالۀ مسألۀ حجاب در ایران نشان می دهد که در عمل، نه میسر است و نه مطلوب.

بازخوانی تجربه تلخ گشت ارشاد - که امروز کسی مسؤولیت آن را بر عهده نمی گیرد - به تنهایی مؤید این مدعاست که مداخله حکومت در امر حجاب، نه تنها به قوام و گسترش آن نیجامیده، بلکه حجاب را از یک مقوله دینی و معنوی به یک موضوع حکومتی تنزل داده و موجبات بدبینی عمومی به آن را نیز فراهم کرده است، بدان حد که بسیاری دینداران هم صراحتاً مخالفت خود را با ادامه فعالیت این گشت ها اعلام کرده اند.

ورود حکومت به امر حجاب  - آن هم در شرایطی که طبق اعلام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بین 60 تا 70 درصد بانوان ایرانی حجاب شرعی را رعایت نمی کنند - باعث ایجاد تقابل بین بخش مهمی از جامعه و حکومت شده است که نمود عینی آن را در ماجرای غمبار مرحومه مهسا امینی و حوادث بعد از آن می بینیم و انکار آن، مانند نادیده انگاشتن روز در میانۀ صلاة ظهر است!

لذا تا بدین جای کار، اصرار حکومتی بر حفظ حجاب، باعث «تقابل بین دولت و ملت» شده است. عقل سلیم حکم می کند که تدبیری بخردانه برای فروکش کردن این منازعه به میان آید نه این که با نابخردی های بیشتر، دامنه آن گسترش یابد و به «تقابل مردم با یکدیگر» برسد.

این که صاحبان مغازه ها را موظف کنند که شخصاً با زنان بدحجاب برخورد و آن را از فروشگاه بیرون کنند و اگر صاحب فروشگاهی چنین نکرد، او را احضار کنند، نه تنها اندازه سر سوزنی به حجاب کمک نمی کند بلکه دامنه نزاع حجاب را به میان مردم می کشاند. 

کسانی که چنین تفکری دارند، آیا به این نیندیشده اند که همسر و دختر صاحب همان مغازه هم پوششی کمابیش مشابه حجاب همان مشتری دارد که ملزم است بیرونش کند؟! 
یا به این فکر نکرده اند که این خانم ها از همان خیابان هایی عبور کرده و به فروشگاه رسیده اند که تحت کنترل حکومت است و چرا باید یک مغازه دار جزء کاری را بکند که حکومت در بیرون مغازه او نتوانسته است انجام دهد؟! و اصلاً مگر می تواند؟ و مگر عاقلانه است؟ و مگر می شود اکثر مشتریان را بیرون کرد و کسب درآمد داشت؟! یا مگر مغازه دار مرجع رسیدگی به شکایات است که او را به دلیل عدم رسیدگی به شکایت آمر به معروف بازخواست کنند؟! و صدها مگر دیگر... .

واقعاً کسانی که چنین انتطاراتی دارند، در چه فضایی سیر می کنند؟ و باید چه اتفاقاتی در کشور بیفتد که متوجه خط خطای خود شوند؟!

از منظری کلان تر، در شرایطی که همبستگی ملی مهم ترین نیاز امروز ایران است، ایجاد اختلاف و نزاع بین مردم، آن هم با استفاده از یک فریضه دینی، روندی رو به گسست اجتماعی و به شدت در تضاد با منافع و امنیت ملی است.

تردید نکنید که اگر حجاب از شکل حکومتی خارج شود، هم بیشتر رعایت می شود، هم از حالت نماد سیاسی خارج می شود (محجبه، نزدیک به حکومت شمرده نمی شود و بی حجابی هم نشانه مخالفت با نظام نخواهد بود) و انرژی عظیم مادی و معنوی که حکومت و مردم صرف این موضوع می کنند، در مسیر معقول تری حرکت خواهد کرد. 

آیا زمان عقلانیت فرا نرسیده است؟!

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۲۴۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
11
82
بابا به فکر معیشت مردم باشید، شکم سیرا .
ما نمی خواهیم بریم بهشت.بهشت ارزونی شما.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
13
57
خردمندانه و منطبق با خرد و عقل سلیم نوشته اید
کاش چنین خردی در میان مسئولان نیز باشد
سپاس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
105
14
حکم الله به هر قیمتی باید پیاده شود. همبستگی با کافران بی معناست. اهل نور و اهل نار هیچ همبستگی ای ندارند.
گول نمی خورم
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
85
15
همین نسخه را به کشورهای پیشرفته بدهید! با پشت دست در دهان نامبارکتان می کوبند!

اون ها برای پوشش، حد ندارند؟ حد را اعمال نمی کنند؟ اگر کسی تخطی کرد، جریمه و زندان نمی شود؟ عکسای گاردین رو ندیدی که فرانسه دم ساحل 4 تا پلیس نره خر، زن بیچاره را لخت می کنند

چرا؟ چون پوشیدن بورکینی ممنوع است!

حرف زیاد هست برای گفتن، اما با شما بی خبران خودمحور، سخن گفتن تباه است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
7
59
بقول فردوسی :
به یـزدان که گرما خرد داشتیم ….. کجا این سر انجام بد داشتیم؟
الان مسائل اقتصاد الویت اول مردم ایران هستش و حجاب الویت هزارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
7
60
خود این افراد هم می دانند با اینگونه اقدامات وضعیت بدتری شود زیرا همیشه در زمان تسلط تندروها برکشورانواع کاسبی هاانجام می شود که جدیدا کاسبی حجاب راه افتاده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
14
48
انقدر حرفتان متین و عاقلانه است که دیگر حرفی برای گفتن و نظر دادن باقی نمی گذارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
6
42
آیا زمان عقلانیت فرا نرسیده است؟!
sam
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
9
45
خوب اگر قرار هست به بی حجاب و بد حجاب خدمات داده نشه پس این قشر حداقل از پرداخت کله هزینه ای شهری مثل انواع عوارض شهرداری و مالیات های گوناگون معاف باشن حالا پول نفتشون نوش جان دولت.
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
2
59
خیلی خوب به اختلاس گران، دروغگویان، ریاکاران، کسانی که فرزندان را به دیارکفر فرستادهاند و … بقیه را هم شما بنویسید ، هم خدمات نمی دهیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
7
33
مسئولانی که به بهانه حجاب دامنه ناامنی ها و نارضایتی ها را شعله ورتر میکنند بی تردید نفوذی های دشمن در پست های کلیدی هستند که مقام معظم رهبری بارها بدان هشدار دادند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
66
9
چقدرتوخری نویسنده ! و قتی حکومت اسلامیه چطوری حجاب که حکم اسلامه از شکل حکوت خارج بشه ! بیچاره سایت عصر ایران !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
8
19
مقاله درستی است در این موارد باید به پروزه نفوذ دقت بیشتری کرد بعضی از افراد با زنده نگهداشتن اعتراضات به منافع خودشون میرسن
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
5
34
هنوز زمان عقلانیت نرسیده است
اصرار صدا و سیما را بعد از مصاحبه دیروز ببنیید برای این که ثابت کند نظام ار حجاب یک قدم هم عقب نشینی نکرده است. عصر ایران چه انتظار داری وقتی خلاصه جلسه دیروز مجلس و دولت از زبان سخنگو اینه که اعتراضات به خاطر جلوگیری از پیشرفت ایران است نه مقوله حجاب . نه چیز دیگر و همان حرفهای تکراری دو ماه پیش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
44
6
آمار60تا70 درصدبرای جامعه اسلامی کاملااشتباه است چون جامعه اسلامی است فقط بایک بیانیه ازطرف علمای محترم دین مسئله حل میشدلفظ یک عده کم که فاقداعتقادات دینی ویاغافل میباشندصحیح میباشدجامعه یک خانواده بزرگترمیباشدوحاکمان محترم برای اجرای قانون حاکم برکشورانجام وظیفه مینمایندوبرای جلوگیری ازنشرفساددرسطح جامعه احساس مسئولیت مینمایندوتمام افراددراجتماع موظف میباشندکه به قوانین احترام بگذارندوبی حجابی پیامدهای ناخوشایندوفسادانگیزدراجتماع ایجادمیکندفساددرغرب به وضوح نمایان است که درمعابرعمومی به بانوان که درشکل یک جنس ماده وابزارلذت ظاهرمیشوندموردتعرض قرارمیگیرندوآمارنیزمتاسفانه بالامیباشدپس برای برقراری امنیت اجتماع لازم است که مردم نیزبارعایت قوانین به کمک ماموران محترم امنیت برای ایجادامنیت شوندوباتشکرازستاد امر به معروف و نهی از منکر وتمام کسانی که برای حفظ امنیت جامعه اقدام مینمایند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
4
34
خودت رو خسته نکن، نمی‌فهمند! و خود کرده را تدبیر نیست!!!!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
6
33
آقایان
بزرگواران
شما را بخدا اینقدر بحجاب پیله نکنید.
ما مشکلات بسیار بزرگ در پیش رو داریم.
ناامیدی و یاس در مردم بویژه جوانان.
و.......
لطفا مغز فهیم خود را در رابطه با حل این
مسائل بکار بیاندازید.
در آنصورت حجاب خود بخود جایگاه خود را پیدا
خواهد کرد.
بهلول
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
4
40
آشکار است آنچه خود ناتوان از انجام آن بوده اند را به عهده مردم نهاده اند. ظاهرا مقابل هم قرار دادن مردم راهبرد جدید است که در تیم ملی هم نمود پیدا کرد. این بی راهه ها کی پایان خواهد یافت ؟ عقلای حکمرانان کجایند ؟؟
آرین
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
44
7
با عدم تقابل موافقم اما خطر بی بند وباری را به مراتب بیشتر است و خواستار برخورد منطقی و جدی با وضعیت برخی از اماکن عمومی هستیم. محرومیت و پلمپ بهترین راهکار برای مقبله با هنجارشکنی ها ست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
34
5
چرا تقابل بین دولت ومردم؟تقالل لین دولت وافراد بی حجاب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
6
15
احسنت!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
6
49
من مجموع کارهای مسئولان را که می گذارم کنار هم هیچ نتیجه ای نمی توانم بگیرم جز این که این مسئولان عامل اجنبی هستند. آن قدر کارهای شان برای زیان رساندن به ایران و ایرانی و نفع رساندن به اجانب زیرکانه است که قطعاً می توان گفت از سر جهل نیست. این ها عامل اجنبی هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
5
20
احسنت.... کو گوش شنوا؟؟؟ کو متولی دانا؟؟/
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
4
20
اینها نفوذی اند تا دوباره شعله های آتش را همچنان روشن نگه دارند. هر وقت شعله در حال کم شدن است با ریختن بنزین دوباره شعله ور می کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
5
42
کاملا موافقم.من یک خانم محجبه هستم و بشدت از این رفتارها منزجرم.اینها مسئله اصلی که رفاه مردم هست را رها کرده اند و به فرعیات می پردازند.پیامبر میفرمایند نزدیک است که فقر به کفر منجر شود....آه از بیسوادی و تحجر....
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
23
12
حجاب را در ارگانها و ادارات اجرا کنید نه در فروشگاه و کوچه و خیابان که جز همین اغتشاشات ثمری نداشته و ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
6
40
مردم چادری با حجاب اختیاری هیچ مشکلی ندارن .
محمد امین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
4
20
این یک تحلیل واقعی از شرایط جامعه بود.
متنی که شما نوشتین نه افراط داشت و نه تفریط
ای کاش همین دیدگاه واقعی در صدا و سیما مطرح میشد.
به نظرم یکی از مشکلات جامعه موضوع سانسور واقعیت ها و ندیدن مردم واقعی است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
4
22
چطور کاری را که پلیس نمیتواند انجام دهد از یک صاحب فروشگاه توقع ئدارید انجام دهد! برای مردم خیلی راحت است خرید نکردن از چنین فروشگاههایی! البته این مکانها فقط میتوانند اطاعیه هایی را در جهت رعایت پوشش متعارف جامعه نصب کنند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
2
20
حجاب هم شده شعار برای بعضی ها که از آب می خوان کره بگیرند.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
44
9
حجاب یک قانونی است که در دین ما آمده و حکومت بر همین اساس پایه ریزی شده است،برخی مردم حجاب را لازم می دانند برخی ها نه،بنابراین باید به قانون رجوع کرد و قانون مدار بود.اصرار رسانه های اصلاحطلب بر حجاب اختیاری یک معنی بیشتر نمی دهد و ان هم پیروی از اربابانشان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
24
13
اگر به یک روسری ختم میشد حرف شما درست بود اما ته ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
1
14
سخنان آقای جلالی در جمع چند نفره متحصنین را شنیده اید ؟ چه انتظاری دارید ؟ باید خون گریست
نصیری
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
6
11
اسلام که هیچ ، از قانون اطلاع دارید چرا همیشه با مغلطه وهیاهو جامعه را متشنج میکنید اخلاق و دانایی خیلی خوبه کلاسش هم هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
4
32
بنده هم کاسبم من جنس میفروشم چه خریدار سنی باشه چه مسیحی برام تفاوتی نداره اگه موقعیت اقایون در خطره خودشون جوابگو باشن البته اگه میتونن
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
3
13
کاملا موافقم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
4
14
عالی بود
سرنوشت تیم ملی فوتسال فردا مشخص می‌شود؛ ماندن یا رفتن شمسایی؟ یونایتد به دنبال شکار مهاجم فرانسوی؛ کولو موانی در رادار شیاطین سرخ طلسم جام حذفی برای تراکتور شکسته نشد؛ حذف سرخ‌پوشان از گردونه رقابت‌ها تحولی بزرگ در تیراندازی ایران؛ تولید داخلی سلاح‌های ورزشی به زودی آغاز می‌شود موفقیت بزرگ والیبال ایران: کسب سه کرسی در فدراسیون جهانی سخنی با مسؤولان : به این نمودارها نگاه کنید و بین "مردم" و " افراطیون" یکی را انتخاب کنید ماجرای نقص فنی قطار در ایستگاه شهید حقانی چه بود؟ کلاهبرداری در قالب پستچی اسامی محصولات غیرمجاز و تقلبی آرایشی اعلام شد خبر مهم درباره بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین‌اجتماعی/ مبلغ جدید بیمه تکمیلی بازنشستگان اعلام شد هشدار به مصرف کنندگان، اسامی محصولات غیرمجاز آرایشی نماینده مجلس : طبق بودجه ۱۴۰۴ ، افرادْ با ارزی که خارج از کشور دارند، می‌توانند خودرو وارد کنند گلایه هرمزگانی‌ها از بی توجهی به نیروهای بومی در انتصابات مناطق آزاد گریز از قاتل خاموش فقط با ۸۰۰ هزار تومان چرا قطعنامه علیه ایران صادر شد؟ سناریوهای پیش‌‌‌روی برنامه هسته‌‌‌ای ایران چه خواهد بود؟
نظرسنجی
موافق مذاکره ایران با دولت ترامپ با هدف تنش زدایی از روابط تهران - واشنگتن هستید؟