۰۵ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۹۱۲۱۳
تعداد نظرات: ۴۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۷ - ۳۱-۰۲-۱۴۰۲
کد ۸۹۱۲۱۳
انتشار: ۲۰:۲۷ - ۳۱-۰۲-۱۴۰۲

علی علی‌زاده؛ شعار در بوته واقعیت

علی علی‌زاده؛ شعار در بوته واقعیت
خوب است صداوسیما برنامه شیوه را با همین شکل و سیاق ادامه دهد تا عیار آدم‌ها مخصوصا آنانی که شبانه روز در فضاهای دیگر در حال اظهار فضل و ادعاهای متعددند مشخص شود چرا که به قول خواجه: خوش بود گر محک تجربه آید به میان...

  عصر  ایران‌؛ نهال موسوی - شب گذشته برنامه شیوه شبکه ۴ سیما مناظره بین موسی غنی‌نژاد اقتصاددان از داخل ایران و علی علی‌زاده سیاست پژوه مقیم لندن را به شکل زنده بر روی آنتن فرستاد.

  پخش این مناظره از این نظر مثبت است که مخاطب با شعارها بیشتر آشنا شود و مدعاهای کسانی چون علی‌زاده که با استناد به اسامی و سخنان افراد مختلف و گاه شلوغ‌کاری به هر شکل برآنند حقانیت مدعای خود را ثابت کنند محک بخورد وقتی اما وقتی طرف مقابل در مقام یک استاد دانشگاه و اقتصاد‌دان مدام به او یادآوری کند شناخت او حتی در حد موضوعات ابتدایی در این حوزه‌ها هم نیست. نکته قابل توجه دربارۀ غنی‌نژاد این که خود با ریزه‌کاری های رسانه هم آشناست و مقهور برخی توانایی‌های رسانه‌ای طرف مقابل هم نشد.

   مخاطب این مناظره حتی اگر در زمینه مورد بحث اطلاعات و دانش چندان نداشت هم از برآیند حرف‌ها و اتفاقات رخ داده و نیز زبان بدن و واکنش‌ها به سادگی درمی یافت هر که چه در چنته دارد و چه می‌گوید و تا چه حد بر بحث اشراف دارد و کدام طرف مدام در حال فرار رو به جلو ، شلوغ کردن و التقاط بحث‌ها با همدیگر است. 

 علی‌زاده یک‌ریز حرف می‌زد با جملاتی شعاری و گل‌درشت. در مقابل اما غنی‌نژاد به آرامی گوش می‌داد و با متانت پاسخ. استدلال‌های علی‌زاده پراکنده بود و کلی گویی جواب‌های غنی نژاد اما منطبق بر اتفاقات واقعی رخ داده و منطبق بر جامعه ایران. 

به عنوان مثال وقتی علی‌زاده درباره کسانی گفت که سرمایه‌ها را به کانادا برده‌اند  غنی‌نژاد در دفاع از بخش خصوصی به او یادآور شد: «آقای علی‌زاده! آدرس غلط ندهید. کسی که کانادا رفت سرمایه‌دار نبود، رانت‌خوار بود.  رییس بانکی که 6 ماه قبل از آن، جایزه مدیر ارزشی گرفته بود و بعد پول‌های بانک ملی را به کانادا برد.  99 درصد اختلاس‌ها در مملکت ما کار مدیران دولتی است. دزدان، مدیران دولتی‌ بوده‌اند نه از بخش خصوصی.»

 هر گاه هم علی‌زاده گزاره یا حرفی را در دهان اشخاص مختلف گذاشت و نسبت داد دکتر غنی‌نژاد او را تصحیح کرد تا دریابد در بوته نقد است و محک تجربه در میان آمده  و صفحه شخصی اینستاگرام یا کانال یوتیوب نیست تا متکلم وحده باشد و حتی وقتی میهمانی هم دارد با اتکا به حق صاحب جلسه بودن هر مدعایی را مطرح کند.

 مناظره تلویزیونی اتاق‌ کلاب هاوس هم نبود تا با همراهی دوستان از بیشترین زمان برای اظهار نظر برخوردار باشد و اگر صدایی در مخالفت شنیده شد بر او بتازند یا چنان خسته اش کنند که در نهایت حذف شود.

 تماشای چند دقیقه کافی است تا هر که دریابد علی‌زاده چگونه به شخص مقابل حمله می‌کند و حتی با انگشت گذاشتن بر شخصیت طرف مقابل مدعای خود ا ثابت کند. 

مناظره علیزاده و غنی نژاد

 در این مناظره که همچنان در دست‌رس است می‌توان دید علی زاده حتی کاری به امتداد بحث و موضوع ندارد و تنها آنچه را دوست دارد بر زبان می‌آورد. غنی نژاد هم مدام یادآوری می‌کند این چه ربطی به بحث دارد؟ یک نمونه:

علی‌زاده: من از شما کلمه لیبرالیسم اقتصادی را نمی‌پذیرم.

غنی‌نژاد: پس برای چه می‌گویید لیبرالیسم همه چیز را خراب کرده است؟

علی‌زاده: لیبرالیسم نه، نئولیبرالیسم.

غنی‌نژاد: نئولیبرالیسم چیست؟

علی‌زاده: نئولیبرالیسم یعنی آنچه هایک می‌گوید. هایک می‌گوید: ما دو نوع آزادی داریم. آزادی‌های مثبت و منفی.

غنی‌نژاد: هایک چنین حرفی نزده است! آزادی مثبت و منفی حرف هایک نیست، حرف آیزایا برلین است.

[مجری برنامه عطالله بیگدلی، هم به علی‌زاده یادآوری می‌کند اشتباه می گوید. ورود مجری به موقع و دقیق است ولی علی‌زاده به جای قبول این انتساب نادرست با تاکتیک فرار به جلو بحث را به جایی دیگر می‌برد!]

  در نهایت می‌توان گفت علی‌زاده اگرچه حسب ظاهر نقطه مقابل لندن‌نشینان مخالف است اما مثل آنها از واقعیت‌های جامعه ایران دور است. مشکل اینجاست که او نمی‌داند که نمی‌داند ولی فکر می‌کند می‌داند!

صدا را ببندید و ببینید

  جدای  مباحث مطرح شده در بحث - سیاسی، اقتصادی، فلسفی - پیشنهاد می‌کنم تنها برای چند دقیقه صدا را ببندید و فقط تصویر این مناظره را نگاه کنید. چرا که وجود صدا برخی اوقات در چنین بحث‌هایی فریبنده و ره زن است  و ناخودآگاه مخاطب را از دیدن بعضی اتفاقات دور می‌کند حال آن که بی‌صدا دیدن چنین بحث‌هایی لطف دیگری دارد. زیرا  در این حالت وجه دیگری از آدم‌های جلوی دوربین بیرون می‌زند که شاید با وجود صدا تشخیص آن دشوار باشد.

  خوب است صداوسیما برنامه شیوه را با همین شکل و سیاق ادامه دهد تا عیار آدم‌ها مخصوصا آنانی که شبانه روز در فضاهای دیگر در حال اظهار فضل و ادعاهای متعددند مشخص شود چرا که به قول خواجه: خوش بود گر محک تجربه آید به میان...

 همچنین باید به عطاءلله بیگدلی (مجری برنامه) دست‌مریزاد گفت چون هم بحث را به خوبی پیش برد هم بی‌طرفانه گوش داد و نخواست کفه ترازو را به سمتی متمایل کند.

   اگرچه در بسیاری از موارد منتقد عملکرد صداوسیما بوده‌ایم این بار اما واقعا باید گفت: متشکریم!

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۱۳۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
54
266
درود بر استاد غنی نژاد خوب دستش رو رو می کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
جالبه جناب علیزاده که این همه ادعا داره و مرتب نسخه برایمان میده خودش ۲۳ ساله توی انگیسه و ایراد از استاد غنی نژاد میگیره که کنار مردم و داخل ایرانه.
ارمین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
خوب به نظر من هم غنی نژاد باسواد در این مناظره ظاهر شد . ولی به نظرم در مقابل غنی نژاد می بایست یک اقتصتدان سوسیالیست می نشست و مناظره می کرد نه علیزاده ای که فقط معلومات عمومی خوبی در خیلی از مسايل دارد ولی بدیهی است که نمی تواند در همه حوزه ها تخصص و سواد علمی لازم را داشته بتشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
87
60
واقعیت برنامه با تفسیر به رای و خیالی نویسنده مطابقت ندارد. اگرچه علیزاده را عامل نفوذ mi6 به بدنه انقلابی میدانم.
پاسخ ها
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
سلام پیشنهاد میکنم مناظره دکتر غنی نژاد با پرفسور درخشان را ببینید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
126
42
در مورد خروج سرمایه تحلیل شما رو قبول ندارم ، هم اختلاس گر سرمایه را خارج می کنید هم من به عنوان بخش خصوصی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
بخش خصوصی واقعی اگه سرمایه شو میبره حقشه و اختیارشون داره و لی دزد رانت خور دولتی یا حکومتی داره اموال مملکت رو میدزده و میبره.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
نه دوست عزیز بخش خصوص در ایران از قیمت یک دهمی انرژی و حقوق پایین کارگر (که بخش از اون توسط یارانه های دولتی جبران میشه) و ندادن مالیات ثروت بدست میاره
ناشناس
Switzerland
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
152
53
متاسفانه اصلاً نفهمیده‌اید ماجرا چه بوده. همین کافی است که قضاوتتان را ارزیابی کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
حالتون چطوره آقای فهمیده ؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
38
122
مقاله بسیار جذاب و دلچسبی بود. به موارد بسیار خوبی اشاره کردید . هر انسان اهل فکر و اندیشه ایی از صحبتهای دقیق و متین و مستدل جناب دکتر غنی نژاد محظوظ می شود.
جای تشکر دارد از دست اندرکاران آن بخش از صداوسیما که چنین برنامه ایی را روی آنتن بردند تا مردم سعادت به نظاره نشستن گفتاری از صاحب علمی واقعی چون دکتر غنی نژاد داشته باشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
191
77
من نمی فهمم حالا شماها چرا انقدر بسیج شدید که بگید غنی نژاد پیروز مناظره شد.خب اگر واقعا پیروز شده باشه هر کی مناظره رو دیده می فهمه دیگه.بعد همونطور که شما به عنوان یک نویسنده به خودت اجازه میدی راجع به هر موضوعی مطلب بی ربط و با ربط بنویسی علیزاده هم همینطور فکر کرده دیگه.رطب خورده و منع رطب؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
تو چرا نارحت شدی حالا ؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
وقتی خودتان قبول دارید که نمی فهمید ، پس نیازی به شرح اضافی نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
دقیقا
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
186
71
شما خانم نهال موسوی سادات، دلیل منطق بیار که مطالب علیزاده اشتباه است شلوغ کاری نیست درست میگه، این نوع نگاه غنی نژاد پدر مملکت را دراورده اگر همین الان از رفسنجانی و خاتمی تعریف کند میشه محبوب شما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
علی آقا مسئله اینه که کلا سیستم به نظرات افرادی مثل غنی نژاد اصلا عمل نکرده و در حالی که میگه لیبرالیسم بده از اون طرف فقط دستوری عمل کرده!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
59
164
به نظر من جناب غنی نژاد اصلا نبایست با این آدم بیسواد مناظره می کرد.
این آقا اصلا در اندازه ایشون نبود.
اینجوری بزرگتر میشن...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
7
48
در ایران کسانی که از امکانات استفاده کرده و مالیات نمی دهند باعث می شوند که دولت برای تامین مخارج به درآمد نفت دست درازی کند و درنتیجه تورم را به همه مردم تحمیل کند ، دراین میان کسانی که دارایی فیزیکی دارند مطابق تورم و گاهی فراتر از آن حفظ ارزش می کنند ولی قاطبه مردم بازنده وضرر کسانی را می دهند که فرار مالیاتی دارند.
ناشناس
Netherlands
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
106
25
شما داخل نشینان حرف غنی نژاد را درست می دانید ما خارج نشینان حرف علیزاده را.فرق اینست.
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۰۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
شما از طرف خودت حرف بزن، ما هم خارج نشین هستیم اما حرف دکتر غنی نژاد درست بود!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
باشه الان فهمیدیم تو خارج نشینی ، اینجا معیار حرف درسته و شرایط داخل ایران ، چه ربطی به خارج نشین و داخل نشین داره دوست من ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
بستگی داره که از کدام گروه خارج نشینان باشید اخوی !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
40
35
من بعید می دانم آن آقای خارج نشین در زمینه خاصی تخصص داشته باشد ولی حرف آقای غنی نژاد چندان واقعی نیست. در نروژ نفت تولید می شود و این کشور یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت در اروپاست ولی دولت از مردم مالیات ۴۰ درصدی می گیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
عوضش دولت نروژ یک سنت از فروش نفت را برای خودش بر نمی دارد .
هموطن
| Azerbaijan |
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
تا جایی که من میدانم دولت نروژ اجازه ی استفاده از پول نفت را در صنایع غیرنفتی ندارد و بودجه ی دولت از نفت تامین نمی شود. در ضمن گرفتن مالیات به خودی خود نه خوب است و نه بد. نحوه ی استفاده از مالیات اخذ شده به صورت شفاف است که آن را خوب یا بد جلوه میدهد.
مهدی فراهانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
23
79
این آقای لندن نشین که از مشکلات مردم خبر ندارد حق ندارد به دروغ خود را مدافع مردم بداند این آدم توان و سواد تحلیل اوضاع مملکت را ندارد وبیشتر برخورد شخصی و جناحی با مسائل دارد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
7
14
البته ارز به معنای آبرو درست است نه عرض
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
46
15
بعضی دوستان فکر می کنند اقای علیزاده اصولگرا یا حزب اللهی افراطی است اما واقعیت این است که ایشان در زمینه برخی مسائل مثل سیاست های دفاعی و سیاست خارجی در جبهه اصولگرایی و انقلابی گری است اما در رابطه با مسائل اجتماعی منتقد سیاست های نظام است. هر چند ایشان از نظر دانش و تخصص به هیچ وجه در حد اقتصاددانی مثل دکتر غنی نژاد نیست اما همین که تا حدی اهل گفتگو و تبادل ارا است جای قدردانی دارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
14
28
چه ربطی داره چون دولت داره نفت میفروشه اونی که ماهی میلیارد تومن درآمد داره نباید مالیات بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
3
21
واقعاً علیزاده چپ گراست؟ خود چپ ها که او را نفوذی می دانند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
12
25
علیزاده جنس علینژاد است در نقطه مقایل
اگر راست میگه بیاد ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
7
22
آقای غنی نژاد استاد بزرگ اقتصاد هستند و اینکه علیزاده نتواند صحبت کند طبیعی بود اما به نظر من مشکل از جایی دیگر بود به نظر من مشکل اینجاست که ما نمی توانیم همدیگر بفهمیم وارد دنیاهای همدیگر بشویم و گفتگو و کنیم. اینجا دو نفر در دو دنیا مختلف بودند یک استاد و یک شخصیت رسانه ای اما گفتگویی شکل نگرفت حتی استاد غنی نژاد وارد دنیای علیزاده نخواست بشود ما وقتی وارد دنیای همدیگر بشویم تفکری شکل نمی گیرید و جریانی راه نمی افتد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
16
58
نوع پاسخگوئی آقای علیزاده همان تفکری است که دردی بی علاج برای مردم ایرا ن در این چهل سال به ارمغان آورد ...شارلاتینیزم فرهنگی و فکری ...حذف رقیب و اندیشه مخالف با شعار و دادزدن .... افسوس براین همه ...
عارف
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
13
7
به نظر من مناظره بایستی بین دو نفر هم رشته و هم تخصص اما با دیدگاه‌های متفاوت برگزار بشه . که این دو نفر مشخصا رشته و ادبیات متفاوتی دارند در مجموع اون دقایقی که من دیدم جفتشون درست میگن منتها هرکدام از زاویه خودشون بحث میکردن . مشکل اینه اقتصاد ایران ترکیبی از اقتصاد دولتی و خصوصی هست در واقع نه خصوصی هست نه دولتی و مصائب و مشکلات هر دو نوع مدل اقتصادی رو باهم داره .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
15
62
همین آقای علیزاده بیاد ایران ببینم با این نت چطور میتونه توی یوتیوب برنامه بسازه!!!
البته یکبار براش نوشتم شما ها که اینقدر ایران دوستید چرا نمی‌آیید ایران، کامنت من رفته بود اون آخر ها!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
4
3
یعنی بعضی افراد و گروه ها از صحبتای علیزاده خون به دل شدن
و دنبال اینن حقد و کینه ها رو خالی کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
3
8
علیزاده رو نمیشناختم
حالا فهمیدم چیزی نمیفهمه چند تا مطلب حفظ داره و اونده افاضات
خوبه خجالت نمیکشه با دست و پا و عینک و فیگور میخواد بگه بلدم
اول گفتم چرا غنی نژاد اومد تو برنامه باید هم سطح باشند اما الان میگم خوبه اومد فهمیدم علیزاده سواد نداره اخه عیب نیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
2
9
آقای عطاء الله بیگدلی با فاصله بهترین مجری تاریخ صدا و سیما است.
شایگان
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
2
6
کمونیستها عادت دارند که با جنجال وهوچی گری وتخریب طرف مقابل به هدفشون برسند در حالیکه واقعا از فکر واندیشه وتعقل تهی اند وچیزی برای گفتن ندارند سر تا پای سخنان این فرد فقط شعار بود ونقل قول غلط از دیگران ومغلطه کاری،
زارعی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
3
9
موضوع اصلی برپایی این جلسه به باور صدا و سیما، کوچک کردن آقای غنی نژاد و نشان دادن برتری علیزاده بود که خدا را شکر واقعیت نمایان شد و صد البته آقای غنی نژاد پیروز بودند.
از صدا و سیما می خواهیم بازهم از این کار ها انجام دهد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
6
4
البته نقدهای علیزاده هم خوب بود
بالاخره دولت چه زمان میتواند/باید/شایسته است که در بازار ورود کند؟
سوال بی جوال بیگدلی هم همین بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
10
3
هر دوتاشان بیکار بودند وخودشان مشغول کردند
#videojsscript