۰۳ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۹۲۶۸۵
تعداد نظرات: ۸۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۱ - ۱۳-۰۳-۱۴۰۲
کد ۸۹۲۶۸۵
انتشار: ۱۸:۳۱ - ۱۳-۰۳-۱۴۰۲
نکته‌ای دربارۀ اشارات سکان‌دار پیشین سیاست خارجی

کدام آرزو آقای ظریف؟ اتفاقا در «بیرون» واقع‌گرا شده‌اند!

کدام آرزو آقای ظریف؟ اتفاقا در «بیرون» واقع‌گرا شده‌اند!
چرا آقای ظریف ادعاهای دهان پر‌کن‌ را باور کرده است؟ آرزوشان این بود که قدرت اجرایی را به دست بگیرند و حالا به دست آورده اند و برای حفظ آن در عرصه بیرون واقع‌نگر هم شده‌اند .

   عصر ایران؛ مهرداد خدیر- وزیر پیشین امور خارجه ایران که با واقع‌گرایی در دیپلماسی و توافق هسته‌ای شناخته می‌شود پس از مدتی سکوت در یادداشتی به آسیب‌شناسی سیاست خارجی پرداخته و مشکل را در چیدن هدف‌ها بر پایۀ «آرزوها» و بی‌توجهی به «توانایی‌ها» دانسته است.


  او به این نیز بسنده نکرده و درصدد قبح‌زدایی از واژۀ «سازش» در ادبیات سیاسی برآمده است. آنچه آقای ظریف می‌گوید البته در فرهنگ ما تازه نیست. همان است که دکتر احسان نراقی سال‌ها قبل از زبان حافظ هشدار داده بود: نگر تا حلقۀ اقبال ناممکن نجنبانی (‌یا نگردانی).
یا همان است که مولانا دربارۀ آرزو گفته است: آرزو می‌خواه لیک اندازه خواه.


  زمستان 1375 که علی اکبر ناطق‌نوری اسب خود را برای ریاست جمهوری زین کرده بود عطاء‌الله مهاجرانی در هفته‌نامۀ بهمن یادداشتی نوشت خطاب به او با این تیتر: آرزو می‌خواه لیک اندازه خواه.   مصراعی از شعری در مثنوی مولانا:


آرزو می‌خواه لیک اندازه خواه
برنتابد کوه را یک برگ کاه


آفتابی کز وی این عالم فروخت
اندکی گر پیش آید جمله سوخت....


  اگر بخواهیم نمونه‌هایی از شعرمعاصر را هم بیاوریم به غزل حسین منزوی نیز می‌توان اشاره کرد:


خیال خام پلنگ من به سوی ماه جهیدن بود
و ماه را ازبلندایش به روی خاک کشیدن بود...


  آقای ظریف می‌گوید: «اهداف‌مان را بر اساس آرزوهایمان چیده‌ایم و به توانایی‌هایمان توجه نکرده‌ایم. برنامه‌های توسعه هم به جای ترسیم مسیر جبران عقب‌ماندگی‌ها حدیث آرزو‌مندی رهبران کشور است و عادت کرده‌ایم دنبال کنندگان آرزوها را بستاییم و هر که را که از خسارات آرزومندانه بکاهد سازشکار و خائن بدانیم.»


   آنچه او درباره آرزو و توان گفته درست است اما تازه نیست و سخن حافظ کفایت می‌کند: نگر تا حلقۀ اقبال ناممکن نگردانی.


   طی این دهه‌ها چه ملت و چه حکومت، هزینه‌های فراوانی صرف کرده‌اند تا حلقه‌های اقبال های ناممکن را بگردانند و بجنبانند و نتوانسته‌اند و بهای این نتوانستن را هم مردم پرداخته‌اند.


  این‌ها سخنان درستی است و نویسنده این سطور نیز بارها نوشته است که سکه سیاست دو رو دارد: ستیز و سازش.


   نیکولو ماکیاولی اما 500 سال پیش گفته است: «برآنم که به جای خیال‌پردازی می‌باید به واقعیت روی کرد. شکاف میان زندگی واقعی و زندگی آرمانی چنان است که هر گاه کسی واقعیت را به آرمان بفروشد به جای پایستن، راه نابودی خویش در پیش می‌گیرد و هر که بخواهد در همه حال پرهیزگار باشد میان این همه ناپرهیزگاری سرنوشتی جز ناکامی نخواهد داشت.»


 توصیۀ خواجه نظام‌المک طوسی هم در سیاست‌نامه «آهستگی» است.


   اینها همه درست و نیکو اما این یادداشت نه به قصد یادآوری اشعار بالاست تا آقای ظریف نوبت بعد به کار بندند و نه در ستایش نسبت میان آرزویا آرمان با واقعیت که به بهترین شکل در بیان مولانا و حافظ آمده، سده‌ها قبل از آن که ماکیاولی بگوید.


  این یادداشت بلکه برای بیان این شگفتی است که چرا آقای ظریف تصور می‌کند سیاسیون مورد انتقاد او آرزوهای نامتناسب با توان خود دارند و چرا ادعاهای دهان پر‌کن‌شان را باور کرده است؟


  آرزوشان این بود که قدرت اجرایی را به دست بگیرند و حالا به دست آورده اند و برای حفظ آن واقع‌نگر هم شده‌اند و بیشتر از این هم خواهند شد. توافق با سعودی‌ها مگر جز توجه به همین بی‌تناسبی بود؟ 


   چرا مثال از سیاست خارجی بیاوریم؟ آقای زاکانی که شهردار تهران شد دستور داد تابلوی « تهران؛ کلان‌شهر الگوی جهان اسلام» را همه جا نصب کنند و در میدان کلانتری یوسف آباد دیگر بنر نبود و تابلوی بزرگ و دایمی بود. پس از چندی اما او هم دید بهتر است شعار ایدیولوژیک را به سازمان زیباسازی بسپارد و بساز‌و‌بفروش ها کار خودشان را بکنند و شعار «تهران شهری برای همه» برگشت و حالا هم هر جا یک خانه قدیمی را خراب کرده‌اند تا ساختمان 5 طبقه بسازند و کلی به جیب بزنند این شعار تازه را هم روی حفاظ نوشته‌اند: تهران، شهر تلاش و سرزندگی.


   یعنی ایدیولوژیک ترین شهردار تاریخ بلدیه که از توسلی و کرباسچی- مبارزان پیش از انقلاب-  هم مدعای بیشتری در انقلابی‌گری دارد تلاش و سرزندگی شهر را در کوبیدن ساختمان‌ها می‌داند! چرا؟ چون شهرداری خرج دارد و با شعار نمی‌چرخد و برای نصب شعار هم باید از بساز‌بفروش‌ها پول بگیرد.


می‌خواهم بگویم اتفاقا آرزوهاشان را زمین گذاشته‌اند و اگر قبلا آرمان آرمان می‌کردند برای این بود که امثال ظریف نباشند و کار دست بچه های خودشان باشد! کما این که تا روحانی رفت به واردات واکسن بالیدند و دو روز دیگر اگر کره پول‌ها را آزاد کند مرغ هم وارد می‌کنند در سال حمایت از تولید.


  نفی برجام هم برای این نبود که در واقع با آن مخالف بودند. به این خاطر بود که امتیازی در دست روحانی و ظریف نباشد تا با کارت آن در 1400 بازی کنند و حالا که روحانی و ظریف نیستند اگر بتوانند بعید نیست احیا کنند. قضیه به همین روشنی است.
 
  در همین داستان حجاب، نگاه کنید که چه واقع‌گرا شده اند. از یک طرف می‌خواهند به حامیان دو آتشه اطمینان دهند حواس‌مان هست و از طرف دیگر روسری انداخته‌ها هم بدانند از داغ و درفش کیهانی خبری نیست و در حد تخلف برخورد خواهد شد.


  به عکس آنچه آقای ظریف تصور کرده اتفاقا آرزوی ویژه‌ای را نمی‌پرورانند و واقع‌گرا شده اند چون اقتضای حفظ و کسب قدرت همین است.


  نسل ما، هم عاقبت شعار جنگ جنگ تا رفع فتنه در جهان را دیده و هم محاکمه گروگان‌های سفارت آمریکا‌ را. چرا که واقعیت و مصلحت همواره می‌چربد و اکنون نیز جز این نخواهد شد.


   چه کسی تصور می‌کرد دفتر موسیقی وزارت ارشاد در دولت ابراهیم رییسی با افتخار از برگزاری 120 کنسرت موسیقی در اردیبهشت 1402 خبر دهد و صدای اعتراضی هم از علم الهدای مشهد برنخیزد؟


   کوتاه این که بر خلاف تصور و نگرانی دکتر ظریف، اصول‌گرایی رادیکال ایرانی دیگر آرزوهای دور و دراز دنبال نمی‌کند تا بر حذرشان داریم. چرا؟ چون اصل اصیل اصول‌گرایی رادیکال ایرانی، قدرت است. 


  اتفاقا قرار است در بیرون انعطاف نشان دهند -که خوب است- اما کاش به داخل هم تسری یابد. 


  البته به وضوح می‌فهمم که جواد ظریف چه می‌گوید و از چه پرهیز می‌دهد. همان که حافظ با شیواترین سخن و در یکی از زیباترین اشعار خود گفته است:


خیالِ حوصلۀ بحر می‌پزد، هیهات
چه‌هاست در سر این قطرۀ محال‌اندیش


اما می‌خواهم بگویم «قطرۀ محال‌اندیش» اتفاقا رؤیای «بحر» را فرونهاده و چنین خیالی را دیگر نمی‌پزد تا بگوییم نپز!  
 
  نکته‌ای که جواد ظریف با همه سیاست‌دانی و دیپلماسی خوانی درنیافته این است که اصول‌گرایی رادیکال ایرانی اتفاقا دیگر در بیرون چندان آرزو‌خواه نیست که بگوییم توانایی‌ها را درک نکرده یا رؤیاهایی می‌بافد و خیالاتی می‌پزد. رؤیایشان همین قدرت بود که به دست آورده‌اند و وصال، حاصل شده است و  از این پس اتفاقا شاهد واقع‌گرایی‌های بیشتری در مناسبات جهان خارج خواهیم بود. چندان که چه بسا گشایش سفارتخانه‌های عربستان و مصر نزد آنها کوچک جلوه کند. کسی چه می‌داند؟ شاید افتتاح دفتری در کیش!

 زین پس مطالبه باید برای داخل یاشد، نه نرمش در خارج؛ چون آن را دارند انجام می‌دهند.

برچسب ها: جواد ظریف ، دیپلماسی
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۸۳
در انتظار بررسی: ۷۱
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Netherlands
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
139
17
بابی‌فیشر شطرنج‌باز فقید و قهرمان پیشین شطرنج دنیا یک جمله دارد : بزرگ‌منش بودن وقتی شما برنده‌اید بسیارآسان تر از زمانی است که شما بازنده‌اید! فکر می‌کنم این جمله در موردآقای ظریف و بقیه هم صادق است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
بزرگمنشی فقط برازنده اصولگرایان است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
270
42
مشکل اینجاست که شما هم مثل رقیب، مسائل رو همونقدر که کج میفهمید، حل میکنید و در نتیجه کج نتیجه میگیرید.
برجام شاهکار شماهاست که نتیجه اش رو با پوست و استخوان حس کردیم ولی به جای عذر خواهی، طلبکارید.
تنها راه نجات، خودداری از نگاه سیاسی به مسائل و تلاش برای همگرایی حداکثریست نه تخریب رقیب به هر روش.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
چه ربطی داشت.
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
خب پس چرا نتیجه این شعارها شده رکورد زدن تو تورم و دلار 50 تومن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
بنده خدا این دروغ ها دیگه خریدار نداره. با برجام داریم به چین نفت میفروشیم و خرج کشور رو درمیاریم! اگه واقعا راست میگید از برجام خارج شید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
اگر ما به مطالبات حداقلی جامعه ی بین الملل توجه میکردیم آیا مجبور بودیم در عرض فقط چند سال بخش بزرگی از ملت ایران بحرانهای اقتصادی را با پوست و گوشت و استخوان احساسش کنند و به فلاکت و بیچارگی برسند و امروز باز هم به دنبال احیای همان برجام به قول شمای عزیز آسیب رسان باشند؟...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
اینا که منفی دادن راه نجات رو نشستن و غر زدن میدونن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
احسنت
نا‌شناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
16
145
شما متوجه اصل مطلب آقای ظریف نشدید! اما مطلب شما نیز به جای خود درست است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
7
138
روح کسانی شاد که باعث شدند.....مجبور بشوند واقعیت های جامعه امروز ایران را بشناسند یا .... قبول کنند
پاسخ ها
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
بسیار درست و عالی فرمودید
تعجب میکنم آقای خدیر انقدر راحت از کنار این قضیه گذشتن که چه عزیزانی هزینه دادن تا ذره ای این .... به واقعیت توجه کنن.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
6
18
تنها فرق اصولگراها با باقی در اینست که رفتار خشن تر و خشک تری از خود نشان میدهند و در نتیجه [...]
ناشناس
Germany
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
2
42
از اول هم به این حرفها اعتقادی نداشتن فقط هدف حذف حریف همانطور که از اول انقلاب به دوران قبل که میرسیدند میگفتند که ما برای چی نفت بفرو شیم کالای غربی بخریم حالا التماس میکنن که زیر قیمت نفت بفروشن
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
70
12
فعلا دولت جدید نه التماسی برای برجام کرده و بدون برجام فروش نفت رو حداقل دو برابر کرده نسبت به اواخر دولت روحانی و توانسته بدهی های سنگین داخلی و خارجی از جمله به ترکمنستان رو پرداخت کنه نه التماسی برای اف ای تی اف کرده که حتی خرید واکسن رو هم دولت روحانی به اف ای تی اف وصل کرده بود
پاسخ ها
414
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
پس کو دنبش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
اگر حقیقت داشته باشد قیمتش را هم بد نیست که بدانی: قیمتش خرد شدن استخوانهای مردم زیر بار تورم 70 درصدی بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
4
39
«اصل اصیل اصول‌گرایی رادیکال ایرانی قدرت است»
جمله کلیدی همین است یعنی اصالت داشتن «قدرت»
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
چنان جناح اصولگرایی را با قدرت می آمیزید که انگار اصلاح طلبان در سیاست برای رضای خدا کاندیدا معرفی میکنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
24
7
جالبه ظریف از قرارداد ترکمنچای دفاع کرده
شما چی خدیر
عصر ایران پای قرارداد ترکمنچای امضای یکی از شجاع ترین های عصر قاجار است. عباس میرزا که از جنس قاجار یهای دیگر نبود. دوستی که به روسیه سفر کرده بود و عظمت این امپراتوری را دیده بود می گفت دیگر به فتحعلیشاه بد و بیراه نمی گویم چون بعید نبود روس ها کل خاک ایران را توبره کنند و بنده خدا ا دست روس و انگلیس به فرانسه پناه برد.
پاسخ ها
همایون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
فتحعلی شاه هم اگه مثل آغامحمدخان و نادرشاه یه سرسوزن غیرت داشت و از زنبازی دست برمیداشت وضعیت مملکت اینطوری نمیشد. عباس میرزا هم مالی نبود و الکی گنده شد ...
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
14
20
سلام جناب خدیر عزیز. آقای ظریف برای تطهیر خودش از اون جمله کذایی که 'مردم خودشون این طور انتخاب کردند' این پست را گذاشته که البته به هیچ وجه این توضیحش ربطی به اون جمله سخیف نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
ظریف اشتباه کرد و اکنون هم دیر نیست و باید بابت این جمله از مردمش عذرخواهی کند. بگذریم که با گزینشهای استصوابی جایی برای انتخاب مردم باقی نمانده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
گزینشهای استصوابی دلیلش چیه؟این رو هم بگو.به دلیل عملکرد اصلاح طلبها توی انتخابات قبلی.درست عمل می کردید که توی گزینش استصوابی رد نشید.مشکل از خودتونه نه جای دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
آفرین و احسنت به پاسخ ناشناس 11:33. چقدر زیبا گزینش استصوابی و انتخاب مردم را به چالش کشید. مرحبا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
1
22
انتخابات ۱۴۰۰، نشانه هوشمندی جامعه کنشگر سياسی است. انتخاب یک اصولگرا با کمترین میزان رای و انبوهی از مسائل که باید توسط خودشان حل شود. مساله رابطه با آمریکا حجاب اجباری، همزیستی با کشورهای عربی، تورم، مقابله با افراطی گرایی خودیها و .... .برآیند به نفع ایران خواهد بود حتی اگر به اسم اصولگرایان تمام شود.
یوسف
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
2
9
بسیار عالی
هر دو سمت سیاسی کاری میکنند جهت قدرت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
30
7
متن اقای ظریف و خروجی برجامش کاملا بیانگر اون حماقت لیبرال های وطنی نیست بی هیچ توضیح اضافه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
1
1
استاد خدیر گمانم شعر حافظ حوصله دهر باشد چرا که زمان و حوصله داشتن یا سر رفتن با هم می‌خورد و دریا چه ربطی با زمان و حوصله دارد
حتی در بعضی تصحیح ها خوانده ام حیات حوصله دهر می‌پزد هیهات
عصر ایران

با توجه به قطره حتما بحر است به معنی دریا. حوصله یعنی چینه‌دان پرنده و کنایه از توانایی و ظرفیت. "خیال حوصلۀ بحر می پزد" یعنی "قطره" که گنجایش محدودی دارد در رؤیای خود به دنبال ظرفیت بحر یا دریاست. این بیت از شاهکارهای حافظ است و از حیث موسیقی هم با صدای ح/ ه بازی دل‌انگیزی داشته در این واژه‌ها: حوصله، بحر، هیهات، چه‌ها، محال...

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
5
15
گفتار شما بیشتر کنایی بود. ظریف را بهانه کردید تا حاکمان بگویید دردتان قدرت و مال و مکنت است نه دین و ایران.
اما ظریف افق بلندمدت را مد نظر داشته و شما کوتاه مدت را.
ناشناس
Germany
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
5
29
احسنت ،تادیروز برجام رو آتیش میزدن، امروز در به در دنبال احیاش هستن ،راست گفتن قدیمی ها که سیاست پدر ومادر نداره ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
مطمئنی در به در دنبال احیاشن؟.اگه در به در دنبال احیاش بودن که چند باری که رفتن پای میز مذاکره احیاش می کردن.اینها توهمات ذهن بیمار شماهاست
ناشناس
Switzerland
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
2
4
متاسفانه آرزو را آرمان دانستن خطاست، وقتی برای فراموشی تحقیر ار تخدیر استفاده شود نشئه غرور کاذب حاصل کار هست. در اینکه "سازش" و "سازش کار" در فرهنگ اجتماعی و سیاسی ما ناپسند هست کلمات معنا دار دیگری را می توان بکاربرد از جمله " تدبیر کار" و " مدبر": " مدبران ممالک آن طرف در دفع مضرّت ایشان مشاورت همی‌کردند" گلستان سعدی حکایت 4 باب اول.
یا کلمه "چاره ساز".
به هر حال در بین بزرگان هم اینکه با واقعیتهای موجود باید پیش رفت مبسوق به سابقه است.
امام خمینی ره وقتی به محضرش عرض کردند که جنگ با این وضعیت امکان ندارد با ادبیات یک فقیه قطع نامه را پذیرفتند البته بودند هیاهو کنندگان که چه ها می گفتند!
حتی رهبری هم وقتی از نرمش قهرمانانه سخن گفتند با همان هیاهو را شنیدیم! اما اصل موضوع همان کنار گذاشتن آرزو و با واقعیات جلو رفتن بود.
گاهی وقتها اختلافات جناهی چنان می کنند با سیاسیون که با اینکه هر دو جناح واقعیت را درک می کنند اما با مردم و مخاطبان خود چنان کرده اند که را تدبیر را هم به روی خود و مردم بسته اند.
تحمل کند هر که را عقل هست
نه عقلی که خشمش کند زیردست

چو لشکر برون تاخت خشم از کمین
نه انصاف ماند نه تقوی نه دین
سعدی: بیت 135،136 بوستان، باب اول در عدل و تدبیر و رای ، بخش ۲ - حکایت در تدبیر و تأخیر در سیاست
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
1
11
خب شاید شما اشتباه میکنید و اصلا روی سخن با اصولگرایان نبوده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
5
4
جانا سخن از زبان ما می گویی

کاملا درست و به جا فرمودید.
خیلی واقع گرا بوده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
0
10
قضیه دفتر کیش چیه؟
عصر ایران در حد یک احتمال.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
14
9
دو سال نشده رفقای نویسنده مقاله از قدرت دورند و این بنده خدا از خود ظریف اینا ناراحتتره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
26
4
در حق خود جفا نکنید! چگونه از برجام ظریف دفاع می کنید و می گویید این دولت پس از مخالفت با برجام قصد احیای دوباره برجام را دارد؟ این برجام و آن برجام تفاوت از زمین تا آسمان است. به همین دلیل است که مرحوم سیف چند سال پس از برجام اعترافی تلخ کرد که در تاریخ ایران ثبت شد: نتیجه برجام تقریبا هیچ؛ ناثینگ

در مورد موسیقی، حجاب و مناسبات اجتماعی درست گفتید جناح اصولگرا خودشان را بی آبرو کردند به همان اندازه که در مورد برجام، غرب گرایی و اعتماد به غرب جناح اصلاح طلب بی آبرو شد.
عصر ایران آن سخن آقای سیف در نشستی بیرون از ایران و برای امتیاز گیری بود. یکی از تبعات گشترش رسانه ها این است که دیگر به مخاطب و زمینه توجه نمی شود. مثلا حرفی که آقای احمدی نژاد در روستایی مرزی و به زبان ساده گفته بود موضع رسمی تلقی می شد چون تمام صحبت ها در سطح بالاتر منعکس می شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
6
7
موندم چرا فمر میکنید اصلاح طلبان کاملا مقید به اخلاق انسانی و طرف مقابل کاملا بی قید و بنده؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
6
5
من فکر میکنم آقای ظریف اون روز که گفت " ما خودمون خواستیم " میخواست مردم واکنش نشون بدند و بعد این واکنش رو ببره پیش صاحبان قدرت...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
14
8
موضوع این جاست که آنهایی که زبان دنیا را بلد بودند هشت سال ما را در سیاه چاله تباهی فرو کردند.
اگر منظور شما این است که این دولت هم مثل روحانی زخم بستری شود. هیهات
جعفر
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
8
23
ظریف کارش درسته.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
4
20
آقایان در دوره ریاست جمهوری روحانی علیه دولت بودند اما الان چون سوار شتر قدرت شدند می فهمند که اگه ناشی بازی در بیاورند......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
6
6
نوشته ای:
"کما این که تا روحانی رفت به واردات واکسن بالیدند"
اشکال کار روحانی اینجا بود که رفت قم سوهان بخره چون طبق تحقیقاتی که در هنگام عبور با اتوموبیل ضدگلوله در نیاوران با نگاه به چهره مردم کرده بود، روز سیزده به دیوار متوجه شده بود که سوهان قم علاج کرونا است، بنابراین در حالی که با صرف انرژی مغزی شگفت انگیزش مشغول حل نظریه شاملو مبنی بر اینکه خوانندگان آواز ایرانی " عر " می زنند وکشف رابطه آن با آواز استاد شجریان بود که می خواند صبح است ساقیا قدحی پر شراب کن به نتیجه رسید که حافظ اشتباه کرده و باید می سروده خرکچی توبره ای پر کاه کن...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
1
4
سلام و درود
اتفاقا هنوز آرمانگرایی اصولگرایان کماکان ادامه دارد و با واقعیت گرایی فاصله بسیار دارند .شما فیلترینگ و کاهش سرعت اینترنت ،استفاده از اپلیکیشن های مشکل دار داخلی بجای نمونه خارجی ،پافشاری بر تولید خودرو داخلی و عدم واردات خودرو خارجی جهت نیاز مردم ، ادعاهای هفتگی امامان جمعه که با واقعیات جامعه فرش تا عرش فاصله دارند و تابوی رابطه با امریکا مواردی هستند که هنوز با مصالح امروز جامعه تفاوت زیادی دارند
از شما جناب خدیر بعید بود که واقعگرایی این گروه رو پذیرفته باشید
عصر ایران در مناسبات جهانی و نه داخلی. نگرانی این است که در خارج نرمش و انعطاف باشد و در داخل سخت گیری. بر این توازن تاکید شده
ناشناس
United Arab Emirates
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
13
3
برای حفظ قدرت باید هم اهل خانه و هم همسایه را راضی نگه داشت و دولت رییسی از خارج شروع کرده و در آینده داخلیها را هم راضی خواهد نمود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
2
11
آقای خدیر ، هم ظریف می داند چه گفته و هم ما و شما می فهمیم چه می گوید .
او با لکنت زبان به افراد دیگری انتقاد کرده که جرات نام بردن از آنها را ندارد ، شما هم رندانه اصل مطلب را رها کرده و به آزمندی دیگران سیاسی بند کرده اید.
در حالی که مگر جز بنر و شعار کار دیگری از دستشان بر می آید ؟
....
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
11
8
بی منطق و یک طرفه و جرزن
عصر ایران

کاش به جای نفی یک نوشته با سه اتهام به نویسنده برخی از گزاره ها را نقد کنید. اصلا فکر کنید متن نام نویسنده ندارد.

میعاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
2
6
جناب آقای خدیر عزیز ممنونم از مطالب زیبا و خواندنی و تحلیل های پخته ی شما ، اگر اشتباه نکنم در امیدجوان یا آسمان هم مطالب شما رو همیشه دنبال میکردم و نوشته های شما رو دوست دارم. در مورد این تحلیل شما منتهی نظر من این هست که آقای ظریف اصلا خطاب به حاکمیت
صحبتی نداشتند بلکه ، مخاطب اونها مردم بود . همین و بس ، یک نوع پوچ گرایی ( در ظاهر) به نظر می‌رسد ولی واقع گرایانه است ، دکتر جواد ظریف میگوید: مردم ما باید بین چیزی که میخوایم و چیزی که تواناییشو داریم تعادل بوجود بیاوریم ، آزادی ، ترقی و توسعه اقتصادی ، عدالت ، رفاه ، آرامش اجتماعی و هر چیز دیگری که خواهان و آرزومند آن هستیم اگه توانایی محقق شدنش را نداریم بیخیال بشویم و سطح انتظارات را پایین بیاوریم.
برداشت من از صحبت های ایشان که اتفاقا الان کامل خوندم ، صحبت های یک فرد پرتلاش و زحمت کشیده و نا امید بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
8
8
البته این دولت اگه برجام رو احیا کنه خوبه همزمان موشک هم امتحان میکنه قدرتش هم سرجای خودش هست وحضور منطقه ای هم داره با کشورای همسایه هم دبه خوبی تونسته ارتباط برقرار کنه

آره این دولت شاید برجام مرده شما رو احیا کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
3
3
صحبتهای اقای ظریف جناحی نیست ( در 75 سال برنامه ریزی برای ارزوهای دست نبافتنی ) این ارزوها به بن بست ختم میشه و برای مردم فرقی نداره کی مشکل رو حل میکنه با امکانات موجود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
23
8
واقعیت‌گرایی یعنی اینکه برجام و fatf زمین خورد، و آسمون هم به زمین نیومد.
ناشناس
Germany
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
7
7
جناب خدیر، آقای ظریف از کی تا حالا واقع گرا(رئالیست) شده است؟! ایشان به اذعان خودشون یک ایده آلیست، لیبرالیست هستند!
saeed
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
11
8
چیزی که ما متوجه شدیم، دیپلماسی و خنده و نشست و برخاست با سران کشور های غربی و عهد با کدخدا نتیجه ای جز فشار و تحریم بیشتر و انزوا نداره.
مقاومت و اتکا به توانایی داخلی و ارتقا توان دفاعی با اینکه رابطه مستقیمی با دیپلماسی و بگو بخنده های سیاسی نداره ولی در عمل کارسازه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
8
2
دوره ریاست جمهوری را دو ساله کنید. هشت سال زمان زیادی است تا احمدی نژادها، روحانی ها و رئیسی ها و لابد جلیلی ها و قالیبافها و ... عاقبت بفهمند اینجوری نمی شود!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
12
7
در متن ظریف یک اشارۀ تأمل برانگیز به ترکمانچای وجود دارد که به آن توجه نکرده اید.

حال که نظام (و نه اصولگرایان) توانسته است با ضربه نخوردن از اغتشاشات، اقتدار بیرونی خود را گسترش دهد، می نویسید اصولگرایان در بیرون واقع گرا شده اند. لحظاتی بیدار شوید، غلتی بزنید، سپس دوباره بخوابید تا زخم بستر نگیرید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
24
10
ظریف را با آب هفت دریا نمیشود تطهیر کرد چه برسد به این حرف های قلمبه سلمبه
عصر ایران قلنبه سلنبه نیست. می گوید باید واقع گرا باشیم. سیاست فن ممکنات است.
ناشناس
Australia
۰۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
8
2
احتمالا متنش خطاب به طالبان بوده که رویای امارت اسلامی دارن!
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
3
2
خدیر دقیقا موافقم و کاش آن هم اتفاق افتاد و به نام آنان ثبت شود
گشایش در داخل
سید رسول هاشمی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
16
11
کجایتان سوخت؟.دقیقا بگویید کجایتان سوخت؟
گدایی از امیر کویت در قضیه منا یادتان هست!!؟ تنها با تشر انقلابی سرمان را بالا گرفتیم.
سلفی تحقیر با موگرینی چشم آبی آرزو بود یا واقعیت؟ اگر آرزو بود همچنان باید در حسرتش باشید چراکه آنها به این زودی شما را آدم به حساب نمی آورند اگر واقعیت بود!!واقعیت آن است غرب زن آبی و برتر دنیاست و شما را گاو شیرده شوید می دوشد و پوشید و پستان زخم شد و دردش را تحمل می کنید و با زبان دراز از زمین و زمان طلبکار هستید.
ناشناس
Finland
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
6
1
ظریف اولین بار جمله "مردم ما خودشان انتخاب کرده‌اند" را در مصاحبه با یک تلویزیون خارجی و درباره شرایط مردم ایران پس از انقلاب بیان کرد نه درباره یک گروه سیاسی خاص.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
1
2
لازمۀ پرواز و فرود، مکانی است؛ دریابش!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
4
8
درتایید نظر جناب خدیرباید گفت:
ماتشنگان قدرتیم /نه شیفتگان خدمت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
اوایل انقلاب قدرت و ثروت دوخط موازی بودن که بهم نمیرسیدن ،که بالاخره رسیدن
ناشناس
Sweden
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
7
2
این متن مکمل پیام دکتر ظریف است.
۱. در ایران تلاش گران استقلال بر اساس مقدورات را خائن می گویند در حالیکه تاریخ از آنان با بلندی ذکر نام می کند.
۲.نتیجه کار افرادیکه بدون تدبر پافشاری کردند هم اگر خیانت نباشد، شکست بوده است.
اما در خصوص اصولگرایان:
مطالبه از انان را باید جدی گرفت و ان این است که با توجه به هزینهد۲۰ ساله که بر اقتصاد ایران وارد کردند باید
سلاح اتمی را در ایران بدست بیاورن چون هزینه دستیابی را مردم داده اند و انها باید نتیجه ان را بعد از پرداخت نیز بدست اورن.
عدم دستیابی یعنی پرداخت هزینه بدون دستیابی نتیجه است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
4
9
واقعیت اینه که غالب مردم دیگه این افراد [...] رو نمیخوان چه اصلاح طلب باشن چه اصولگرا
عصر ایران کاش در انتخاباتی رقابتی وزن هر گروه مشخص شود. چون واقعا نمی توان با قاطعیت از جانب مردم یا غالب مردم سخنی گفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
البته به شرطی که بعد از انتخابات رقابتی، مثل سال ۸۸ اگر نتایج انتخابات به نفعتون نشد توحش نکنند و جرنزنند در اوج بربریت به جان سطل آشغالهای شهر نیفتند و با بهانه های مضحکی مثل نامزد مورد نظر ما داماد لرستانه و امکان نداره لر ها به کس دیگه ای رای بدن نتایج انتخابات رو به لجن نکشند
مجید
Kenya
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
2
13
اصل سخن ظریف، برای اصول کلی و سیاستهای کل نظام بود .... که با هوشمندی خارق العاده روزنامه نگاری تان به دولت رییسی و زاکانی تخفیفش دادید...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
14
6
خدیر جان چقدر خوبی شما.
روح الله
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
11
5
عالی بودمهرداد جان
مثل همیشه یاد نوشته های عطالله افتادم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
7
4
نویسنده محترم متوجه صحبت های جناب ظریف است و او به فراست شعار ،نگاه نکن ظریفه ۷ دولت را حریفه را توسط آرمان گرایان وانهاده می داند و پس از خالص سازی روی به واقع گرایی نهاده اند وبه گفته آقای رییسی حاضرند با همه دولت ها گفتگو کنند اگر گشایشی هم در کار باشد در میان مردم به نام واقع گرایان ثبت نگردد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
4
12
سیطره ی جبهه ی پایداری بر تمام ارکان کشور دردیست که درمان آن حذف این الیگارشی نامیمون از سپهر سیاسی واجرایی کشور است.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
15
7
فراموش کرده اید روحانی واردات واکسن را هم به fatf وابسته کرده بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
16
7
آقای خدیر باز هم آسمان را به ریسمان بافتید تا برجام را بستایید و اصولگرایان را به فرصت طلبی متهم کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
اگر برجام بد است از آن خارج شوید و به دنبال مذاکره با آمریکا و احیای برجام نباشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
4
5
تو خووووووووبی ؟؟؟؟؟
آرزو
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
4
4
مرسی که برای مطلبی به این حساسی و خاص این همه کامنت تو روز تعطیل منتشر کردین. این که آقای خدیر از ادبیات برای سیاست این قدر خوب بهره میبره واقعا عالیه. اصلا کسی با نوشته ش مخالف هم باشه از اون چند تا شعر حافظ و مولوی و منزوی لذت میبره.
مثل این شعرا
خیال حوصله ی بحر میپزد هیهات...
نگر تا حلقه ی اقبال ناممکن نجنبانی
یا اون خیال و پلنگ و ماه. دمتون گرم تو این روز تعطیل کامنت منتشر میکنی و جواب هم میدین
عصر ایران سپاس از شما
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
1
3
خطرناک ترین ادم ها از نظر من
ادمهایی با گردش های 180 درجه اند چون تب تند زود به عرق میشینه
و اتفاقا این روزا خوب داریم این عرق سرد رو می بینیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
0
4
با اینکه زهر کامنت منو گرفتین اما همین که اصل مطلبو ذبح نکریدن و جواب هم دادین ممنون
عصر ایران باور کنید انتشار نظرات از نوشتن یادداشت مشکل تر است. چون اگر برخی کامنت ها و در واقع اغلب آنها منتشر شود برای مدیر مسوول دردسر تولید می کند. اگر هیچ نظری هم منتشر نشود اصلا چرا بخش نظرات گذاشته ایم. این پاسخ دهنده با این که هیچ وظیفه ای در این باره ندارد از سر علاقه به فتح باب گفت و گو با مخاطب تا جایی که فرصت داشته باشد منتشر می کند و می کوشد روح نظر حذف نشود ولو اگر حاوی نقد مستقیم خود نویسنده این سطور باشد. بارها اتفاق افتاده نکته ای را مخاطبان یادآور شده اند و حتی خواسته اند منتشر نشود و در متن اعمال شده. لطف اصلی از جانب شماست که هم می خوانید هم نظر می گذارید. در نظر داشته باشید دست کم این نویسنده همه نظرات را می خواند. با این همه کاش واقعا یک بار دوستان خودشان را جای ما بگذارند و جوری بنویسند که قابل انتشار باشد. چرا که فحش و ناسزا طبعا قابل انتشار نیست و به جای مخاطب قرار دادن نویسنده با متن مواجهه کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
4
4
قطعا آقای ظریف از شما بهتر می‌فهمند جناب نویسنده. تجربیات آقای ظریف کجا و شما کجا
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
4
5
احسنت . عالی بود .در میانه خواندن متن مثل همیشه زیبای جناب خدیر به یاد نوشته اخیر یکی از نویسندگان کشور درباره نوشته های مهرداد عزیز و اینکه (جملاتش سراسر روایت است و نه تحلیل ) افتادم . تحلیل شیوا و رسای بالا نشان داد که عصبانیت آن شب من به وقت خواندن نوشته متبخترانه مذکور بی دلیل نبوده . درود بر مهرداد خدیر (نویسنده ای که با دو صفحه لایی هفته نامه امید جوان در اواسط دهه هفتاد شناختم و همچمنان از آنچه می نگارد می آموزم و لذت می برم ...)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
0
2
چسبیدن عده ای به قدرت باعث ظهور پایداری شد چون برای رسیدن به قدرت چاره دیگه ای جز ادبیات موجود نداشتن
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
5
5
یکی از بهترین مطالبی بود که خوندم. بنده هم دقیقا به همین نظر نویسنده محترم رسیدم. اصل قدرت و قدرت و قدرت و البته در درجه بعدی ثروت هست منتها فقط راه های رسیدن بهش برای افراد مختلف فرق می کنه. اونهایی که زیرک تر هستند حتی از دین هم برای رسیدن به این هدف به اسم های مختلف استفاده یا حتی سو استفاده می کنند.
افزایش آلودگی هوای کلانشهرها تا بعدازظهر فردا سه شنبه کشته شدن ۱۰ عضو یک خانواده در سقوط هواپیمای تاجر برزیلی طرز تهیه قابلی پلو / پیشنهاد جذاب به عاشقان غذای شیرین دسترسی به خط تماس «ChatGPT» توسط واتس‌اپ (فیلم) بازگشایی سفارت عربستان در افغانستان پس از ۳ سال آتش زدن زنی در متروی بروکلین، دستگیری یک مظنون سرلشکر سلامی : هیچ قدرتی در عالم، یارای غلبه بر سپاه را ندارد همه ستارگان مرده یکسان نیستند کشف ۲۰۱ فقره پرونده کثیر الشاکی کلاهبرداری رایانه‌ای آیا ویتامین‌ها به کاهش وزن کمک می‌کنند؟/ معرفی ۲ ویتامین لاغرکننده شوخی عجیب با قزوینی‌ها در برنامه تلویزیونی (فیلم) نامه اسرائیل به الجولانی : از سوریه خارج نمی‌شویم ؛ همچنان نگران امنیت خود هستیم آقای علم‌الهدی! وارونه نگویید/ شکل فعلی حجاب در زمان دولت مرحوم رییسی رایج شد/ دولت پزشکیان زیر بار برخورد چماقی نرفته نه که آزاد کرده باشد قوی‌ترین بمب‌های متعارف چین، روسیه و آمریکا/ مادر و پدر همه بمب‌ها!(+عکس) علائم حمله بدن به خودش و بیماری های حاصله از آن