فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۲۱۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۵ - ۰۷-۰۹-۱۴۰۲
کد ۹۲۱۶۷۱
انتشار: ۱۸:۳۵ - ۰۷-۰۹-۱۴۰۲

بازگشایی پرونده موسوم به خون‌های آلوده

بازگشایی پرونده موسوم به خون‌های آلوده
مدیرعامل کانون هموفیلی ایران از بازگشایی پرونده موسوم به خون‌های آلوده خبر داد و گفت: اولین قربانی ایدز در ایران یک کودک هموفیلی ۷ساله بود که این کودک مبتلا به فاکتور ۸ بود و در سال ۶۶ فوت شد.

 

به گزارش ایلنا، نازنین فرزادی فر مدیرعامل کانون هموفیلی ایران در نشست تخصصی علمی حقوقی با رویکرد بین‌المللی ویژه پرونده خون‌های آلوده با عنوان (رد خون) گفت: این کار حاصل یکسال کوشش شبانه روزی همکارانم با همکاری ستاد حقوق بشر، دادستانی کل کشور و سایر دستگاه‌ها است و امروز اعلام می‌کنیم برای اولین بار بعد از چهل سال با عنوان حافظ منافع بیماران هموفیلی پرونده موسوم به خون‌های آلوده را بازگشایی کنیم. 

وی با اشاره به اولین کودک هموفیلی که به دلیل ابتلا به ایدز جان باخت، تصریح کرد: یک کودک ۷ساله هموفیلی اولین قربانی ایدز در ایران بود که در سال ۶۶ فوت شده است. او مبتلا به فاکتور ۸ بود. 

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران خاطرنشان کرد: طی سال‌های ۶۱ الی ۶۳ فرانسه داروهای فاکتور ۸ و ۹ پلاسمایی را برای ایران صادر می‌کرد، مهمترین نکته این است که آن زمان مقارن با جنگ تحمیلی بود و ما در شرایط خاص جنگی بودیم. 

فرزادی‌فر درباره دریافت غرامت از دولت فرانسه و یا شرکت تولید کننده گفت: در آن زمان نه از دولت فرانسه و نه از شرکت دارویی ما هرگز غرامت را طلب نکردیم در حالی که عراق غرامت ۱۹۸ بیمار عراقی را به دلار دریافت کرد. ما در شرایط جنگی بودیم و شرایط بحران در کشور ما وجود داشت. در آن زمان غرامت بیماران از طریق دولت ایران پرداخت شد. 

وی ادامه داد: شرکت فرانسوی در نامه‌ای اعلام کردند که حاضر به پرداخت غرامت هستند، اما کانون هموفیلی در آن زمان پیگیری خاصی در این زمینه نداشته و ما این نامه را همراه با سایر مستندات پیگیری کرده و امروز به صورت رسمی بازگشایی این پرونده را اعلام می‌کنیم و هفته آینده شکایت از شرکت فرانسوی را ثبت خواهیم کرد براساس آن نامه که به کانون ارسال شده بود اعلام کردند که باید غرامت را بپردازند. 

وی ادامه داد: در همان زمان داروهای آلوده در کشور ما استفاده شد و به ما اعلام نکردند و این ظلم آشکار است یعنی یا می‌دانستند و یا بعد متوجه شدند، اما اعلام نکردند و دو الی سه سال بعد عوارض آن داروها در بیماران هموفیلی نمایان می‌شود و اولین بیمار هموفیلی مبتلا به ایدز در سال ۶۷ در سن ۷ سالگی جان خود را از دست می‌دهد. 

وی تصریح کرد: دولت فرانسه هیچ گاه درخصوص این ماجرا عذرخواهی نکرده است درحالی که براساس قانون فرانسه کلیه داروهایی که از کشور فرانسه صادر می‌شود برعهده دولت است و برهمین اساس دولت فرانسه باید عذرخواهی کند. باتوجه به اینکه ۵۴ هزار نفر در حال حاضر مبتلا به ایدز هستند مسئولیت سببی بیماری تعداد زیادی از این افراد برعهده کشور فرانسه است و ما به صورت جدی پیگیر این موضوع هستیم. 

فرزادی فر درباره دارو گفت: فاکتور ۸ نوترکیب توسط شرکت داخلی در حال تولید است فاکتور ۸ پلاسمایی را در حال حاضر داریم و کمبود نداریم اما در حوزه داروهای مشتق از پلاسما با کمبود مواجه هستیم. 

وی ادامه داد: فاکتور ۸ و فاکتور ۷ توسط شرکت داخلی در حال تولید است اما سایر داروها که مشتق از پلاسماست در کشورهای اروپایی تولید و به کشور وارد می‌شود. مهمترین مشکل ما موضوع ارزی است و هر روز شرایط سخت‌تر می‌شود و به همین دلیل با مشکل مواجه شدند.

ارسال به دوستان
افزایش جمعیت یارانه‌بگیران به ۷۳ میلیون نفر جزئیات گزارش بانک مرکزی از کاهش رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۴ دیدار و گفت و گوی پزشکیان با فرمانده ارتش پاکستان چرا تفاهم‌نامه ایران و آمریکا در بهترین زمان ممکن امضا شده است؟ پوتین: غرب برای جنگ با روسیه آماده می‌شود تحریم‌های جدید آمریکا علیه کوبا جزئیات پیدا شدن دختر ۱۹ ساله نسیم‌شهری پس از ۱۰ روز روسیه: آماده‌ایم به ایران در توافق با آمریکا کمک کنیم حماس: اسرائیل به‌دنبال یک ساختار سیاسی جدید در غزه است حمله اسرائیل به جنوب لبنان همزمان با آغاز مذاکرات بیروت و تل‌آویو چمران: مترو رایگان راه‌حل نیست؛ اولویت واگن است / بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده با پروانه رایگان اصول مهم عکاسی ماکرو برای آغاز / توصیه هایی برای شروع با گوشی هوشمند جزئیات مسیرهای تشییع پیکر شهید در تهران و مشهد اعلام شد ماهی اوپاه را تا به حال دیده‌اید؟ یک استثنا در دنیای ماهی ها(+عکس) انتخاب داور فینال جام جهانی برای دیدار حساس ایران و مصر