فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۵۲۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۹-۱۲-۱۴۰۲
کد ۹۵۲۷۱۰
انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۹-۱۲-۱۴۰۲

نامه ایران به شورای امنیت پیرامون دریای سرخ

نامه ایران به شورای امنیت پیرامون دریای سرخ
تهران همچنان به پایبندی خود به قطعنامه‌های ۲۱۴۰ (۲۰۱۴) و ۲۲۱۶ (۲۰۱۵) شورای امنیت متعهد بوده، و هرگونه فعالیتی مغایر با قطعنامه‌های مزبور، از جمله فروش یا انتقال تسلیحات یا سیستم‌های تسلیحاتی، نداشته است. /عکس: امیرسعید ایروانی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد
ایران در پاسخ به مطالبی که در جریان نشست علنی اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون یمن که مورخ ۱۴ مارس ۲۰۲۴ ذیل دستور کار وضعیت خاورمیانه (S/۲۰۲۴/۹۵۷۶) تشکیل شد، اعلام کرد: متأسفانه در این نشست، نماینده‌های ایالات متحده آمریکا و انگلیس بار دیگر با سوءاستفاده از تریبون شورای امنیت، مبادرت به ایراد ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت دریای سرخ و یمن کردند.
 
به گزارش ایسنا، در ادامه این نامه آمده است: تهران ضمن رد قاطعانه این اتهامات بی‌پایه و اساس، آن‌ها را بهانه‌ای می‌داند که واشنگتن و لندن برای پیشبرد برنامه سیاسی کوته‌فکرانه خود و همچنین توجیه و اعتباربخشی به اقدامات غیرقانونی و تهاجم نظامی‌شان علیه یمن به کار می‌برند.
 
همچنین، جمهوری اسلامی ایران اشاره غیرموجه و ادعای غیرمستند علیه تهران در بیانیه قرائت‌شده توسط نماینده فرانسه در نشست فوق را، رد می‌کند.
 
امیرسعید ایروانی در این نامه تاکید کرد: تهران از پاریس به‌عنوان عضو دائمی شورا امنیت سازمان ملل می‌خواهد تا مسئولانه‌تر عمل کرده و از برچسب‌زنی و ایراد اتهامات سیاسی علیه سایر کشورهای مستقل بدون دلیل خودداری نماید.
 
جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تجاوز نظامی مداوم و استفاده غیرقانونی از زور علیه یمن به دست به‌اصطلاح ائتلافی که توسط آمریکا رهبری می‌شود را، محکوم می‌کند؛ تجاوزاتی که آشکارا حاکمیت و تمامیت ارضی یمن، قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت را نقض کرده و تهدیدی جدی برای صلح و ثبات منطقه به شمار می‌روند. استناد به دفاع از خود ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل توسط ایالات متحده آمریکا و انگلیس برای توجیه اقدامات غیرقانونی‌شان، اقدامی گمراه‌کننده بوده و طبق قوانین بین‌المللی، فاقد مشروعیت است.
 
همان‌طور که در مکاتبه‌های پیشین جمهوری اسلامی ایران مورخ ۱۵ ژانویه و ۱۹ فوریه ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۴/۶۴- S/۲۰۲۴/۱۷۵) تصریح گردید، تهران همچنان به پایبندی خود به قطعنامه‌های ۲۱۴۰ (۲۰۱۴) و ۲۲۱۶ (۲۰۱۵) شورای امنیت متعهد بوده، و هرگونه فعالیتی مغایر با قطعنامه‌های مزبور، از جمله فروش یا انتقال تسلیحات یا سیستم‌های تسلیحاتی، نداشته است. علاوه‌بر این، جمهوری اسلامی ایران همواره از حل مسالمت‌آمیز بحران یمن از طریق مجاری دیپلماتیک حمایت نموده و بر تعهد خود نسبت به امنیت دریایی و آزادی دریانوردی تاکید می‌کند.
 
موجب امتنان خواهد بود، چنانچه مکاتبه حاضر به‌عنوان سند شورای امنیت ثبت و توزیع گردد.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
توافق چهارچوبی میان اسراییل و دولت لبنان چه مفادی دارد؟ سپاه: حمله به نقاط استقرار ارتش آمریکا در منطقه فرانسه با اقتدار صدرنشین شد؛ سنگال امیدوار به صعود، عراق با جام وداع کرد تظاهرات مردم لبنان در اعتراض به توافق دولت با اسرائیل حمله به ایست‌وبازرسی بانه با 2 شهید و 5 مجروح محسن رضایی: رهبر انقلاب در سلامت کامل هستند و اجازه مذاکرات را دادند/ خواهان آزار و اذیت ملت آمریکا نیستیم حمله آمریکا به سایت های موشکی، پهپادی و راداری در جنوب ایران / سپاه: پاسخ به تجاوز و حمله به نقاط استقرار ارتش آمریکا آخرین تیر پرسپولیس برای آسیایی شدن به سنگ خورد ترامپ: به آزار و اذیت مسیحیان در آمریکا پایان دادم؛ اکنون دین به کشور بازگشته است/ ایران هنوز می‌تواند موشک شلیک کند تشکر رئیس جمهور لبنان از آمریکا به خاطر میزبانی از مذاکرات با اسرائیل تماس تلفنی وزرای امور خارجه ایران و امارات شنبه ادارات کدام استان‌ها با تأخیر شروع به‌کار خواهند کرد؟ محسن رضایی: اگر دشمن جنگ جدیدی آغاز کنند تلفات وسیع خواهند داد ادعای نتانیاهو: ارتش تا خلع سلاح حزب الله در لبنان باقی خواهد ماند کشته های زلزله ونزوئلا به ۹۲۰ تن افزایش یافت