۰۳ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۵۵۷۱۶
تعداد نظرات: ۶۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۹ - ۱۵-۰۱-۱۴۰۳
کد ۹۵۵۷۱۶
انتشار: ۰۲:۴۹ - ۱۵-۰۱-۱۴۰۳

تحلیلی درباره «لزوم مقابله به مثل با اسرائیل» : برای وارد نشدن به جنگ تمام عیار لازم است

تحلیلی درباره «لزوم مقابله به مثل با اسرائیل» : برای وارد نشدن به جنگ تمام عیار لازم است
عدم پاسخ قدرتمند ایران به حمله اخیر اسرائیل، نشانه ضعف مفرط ایران خواهد بود و نمایش ضعف نیز به منزله نشان دادن چراغ سبز برای حمله است.

   عصر ایران -  روز دوشنبه، برای نخستین بار در قرن جدید، یک ساختمان دیپلماتیک هدف حملات خونبار موشکی قرار گرفت و اینک این سوال به طور جدی مطرح است که در برابر حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق چه باید کرد؟

   ایران و اسرائیل، سال هاست که با حفظ قواعد نانوشته ای، بدون آن که وارد جنگ تمام عیار با یکدیگر شوند، ضرباتی را در سطوح نظامی، امنیتی، سایبری و تبلیغاتی متوجه یکدیگر می‌کنند ولی هیچگاه خط قرمزی به نام حمله به اماکن دیپلماتیک یکدیگر را نقض نکرده بودند.

    از این رو، اسرائیل، بازی را یک مرحله مهم بالاتر برده و اگر پاسخ درخور نگیرد، برای افزایش سطح تنش، رغبت بیشتری خواهد داشت.

حمله به کنسولگری ایران در دمشق
   در این میان، یک نظریه این است که اسرائیل می‌خواهد  وارد جنگ تمام عیار با ایران شود و نباید با حملات متقابل، در این دام افتاد. در این که نباید ایران خود را درگیر جنگ مستقیم کند، تردیدی نیست ولی موضوع را باید کمی بیشتر باز کرد و این دوگانه را بررسی کرد که "اسرائیل یا می خواهد وارد جنگ تمام عیار با ایران بشود یا نمی خواهد":

1 - اگر اسرائیل خواهان جنگ رو در رو با ایران باشد، تنها در یک صورت به این کار اقدام خواهد کرد و آن، زمانی است که ایران را فاقد اراده لازم و قدرت دفاعی کافی بیابد.
جنگ امریکا و متحدانش علیه عراق نیز زمانی آغاز شد که بازرسی های گسترده از عراق، ایالات متحده و اروپا را به این جمع بندی رساند که عراق سلاح کشتار جمعی ندارد و واقعاً ضعیف است و خیلی راحت می شود آن را اشغال کرد.

عدم پاسخ قدرتمند ایران به حمله اخیر اسرائیل، نشانه ضعف مفرط ایران خواهد بود و نمایش ضعف نیز به منزله نشان دادن چراغ سبز برای حمله است.
بنابر این، اگر فرض مان این است که اسرائیل خواهان جنگ تمام عیار با ایران است، برای جلوگیری از جنگ هم که شده، باید اقدام تلافی جویانه انجام داد و به طرف مقابل فهماند که جنگ، گزینه پرهزینه ای برایش خواهد بود و باید در محاسباتش تجدید نظر کند.

به بیان بهتر، اگر استراتژی اسرائیل، جنگ با ایران باشد، حمله متقابل یا مانع از جنگ می شود یا نمی شود که در حالت اول مراد حاصل شده و در فرض دوم، چیزی را از دست نداده ایم.

همچنین این سخن که "بهانه ندهیم"، در عین حال که ظاهرا موجه و منطقی است ولی حرف دقیقی نیست چرا که در دنیای کنونی، اگر قدرتی به جمع بندی برای حمله برسد، حتی اگر لازم باشد، خودش بهانه را ایجاد می کند، مثلاً با ترتیب دادن یک حادثه تروریستی در خاک خود و نسبت دادن آن به طرف مقابل.
در جنگ عراق هم، رژیم صدام واقعاً خطری برای غرب نبود ولی چون تصمیم بر سرنگونی اش گرفته شده بود، وجود سلاح های کشتار جمعی را بهانه کردند و تنها بعد از ساقط کردن بغداد بود که اذعان داشتند عراق عاری از این سلاح ها بوده است!

2 - اما اگر تحلیل مان مبتنی بر این است که اسرائیل خواهان جنگ مستقیم نیست، باید بدون نگرانی و با فراغ خاطر بیشتری، به اقدام متقابل دست زد. ضمن این که باید بدانیم منفعل بودن و نشان دادن ضعف حتی می تواند اسرائیلی را که نمی خواهد وارد جنگ شود، بدان ترغیب کند.

از منظر امنیت ملی و فراتر از شعارها و رجزخوانی هایی که فقط به درد تیترهای حماسی و پوسترهای تبلیغاتی می خورند، باید به این نکته تصریح کرد که به ویژه این بار،  اقدام متقابل، باید به معنای واقعی کلمه "مقابله به مثل" و دارای "قدرت بازدارندگی" باشد. اگر می خواهیم ایران وارد جنگ فراگیر نشود - که واقعا نمی خواهیم - این ، مهم ترین استراتژی در شرایط کنونی است. این کار فرمول شناخته شده ای هم در دنیای امروز دارد: زدن ضربه و همزمان، انتقال این پیام که نمی خواهیم ادامه دهیم مگر این که ضریه جدیدی دریافت کنیم.

   قطعاً این نوشتار، واکنش عجولانه، احساسی و حساب نشده را تجویز نمی کند ولی طور آشکار ، تصمیم سازان کشور را از بی واکنشی، برحذر می دارد و آن را خطری استراتژیک برای امنیت ملی می داند. اگر هم احیاناً ایران توان پاسخ ندارد، بهتر است در استراتژی های کلان خود تجدید نظر کند و از بازی در زمینی که توانش را ندارد، خارج شود.

  و نکته پایانی این که در این میان احتمال می رود روس ها به واسطه نزدیکی با اسرائیل، بخواهند مانع از  اقدام متقابل ایران شوند ولی نباید امنیت بلند مدت ایران را به منافع مسکو در تل آویو گره زد.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۶۷
در انتظار بررسی: ۲۵۶
غیر قابل انتشار: ۱
رضا
Canada
۰۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
167
95
ایران قطعا به اسرائیل حمل خواهد کرد به نظر من پایگاه‌های نظامی ودر مرحله بعدی پادگان‌ها بهترین گزینه برای حمله خواهند بود حمله ای با تلفات قابل توجه تا حساب کار دست رژیم تروریست محصور در ۲۰ هزار کیلومتر مربع بیاید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
ببینیم ......
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
ما هم حمایت می کنیم. زودتر حمله کنید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
این لحظه ای شاید تاریخی و تاریخساز باشد. باید گزینه به شکلی حساب شده و منطقی انتخاب شود، چرا که بسیاری از ارزیابی های کشورهای دوست، غیر دوست و دشمن مطابق با واکنش ما خواهد بود. واکنش باید نه افراطی و ایجاد دردسر جدید و نه سطحی و باعث برنده بودن دشمن شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
21
9
دقیقاً همینطوره. موشک‌های از رده خارج و قدیمی ارزانی صهیونیست‌ها ان‌شاءالله. نوش جونتون.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
6
62
تا وقتی زندگی سیاسیون و آقازاده هاشون با زندگی تو کانادا و اروپا گره خورده باشه میان میزنن اینها هم هیچ کاری ازشون بر نمیاد
ناشناس
Netherlands
۰۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
24
13
ایران خودش حمله نخواهد کرد.به لبنان یا سوریه یک موشک میدهد تابه کاخ نتانیاهو بزنند !
ناشناس
Netherlands
۰۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
6
38
هرگزجنگ تمام عیاری درکارنخواهدبود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
34
20
با اینکه من با خیلی از تحلیلهای عصر ایران موافق نیستم ابن بار به درستی تحلیل کرده ایران باید پاسخ کوبنده ای بدهد. جنایتکاران اسرائیل فقط حرف زور را می فهمند
اکبر
Canada
۰۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
3
37
اصولا بایستی پیش بینی های لازم قبلا انجام می گرفت و پروتکل های مشخص هر گونه حمله و تجاوز به تناسب همان سطح حمله اماده می شد تا ظرف 24 ساعت پاسخ مناسب داده می شد نه اینکه بعد حمله کاسه چه کنم چه کنم دست بگیریم.
ناشناس
Canada
۰۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
4
45
روسیه سالهاست که در پی اخراج نیروهای ج.ا. از سوریه است. با وجود تمام هواپیماها و تجهیزات ضد هوایی که روسیه در سوریه مستقر کرده است، هواپیماهای اسرائیل بدون هیچگونه مقاومت یا تحمل خسارتی، در آسمان سوریه جولان میدهند و به اهداف خود حمله میکنند.وسیه با وجود اتحاد صوری با ج.ا.، در سوریه از نیروهای سپاه دفاع که جای خود دارد، حتی پشتیبانی هم نمیکند. در این راستا، حتی بعید نیست که منبع اطلاعاتی اسرائیل هم آنها باشند و حتی کمی قبل از وقوع حملات، آگاه شوند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
8
21
ایران باید از طریق دیپلماسی بین‌المللی مجوز دفاع مشروع خودرا بگیرد و سپس حمله متقابل انجام دهد
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
10
10
تحلیل جالب و بسیار خوبی است واقعا موضوع به خوبی تحلیل شده است
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
10
9
تحلیل خوبی بود و به بسیاری از سوالات ذهنی من جواب داد.ممنون از سایت تحلیلی تون.زنده باشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
8
7
این متن کوتاه و منطقی دربرگیرنده نکات درخوری‌ست که به دور از افراط و تفریط و بر اساس پایبندی به مبانی می‌توان آن را ستود.
صفرمحمودخانی
Canada
۰۵:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
34
8
اگرکوبنده جواب ندهيم هم مقاومت هم حماس یمن عراق واقعان ازجمهوری اسلامي دلسرد خواهند شدما توان اینوداریم حتی با امریکا جنگ.کنیم اگربخواهیم ساکت باشیم دیگردرمنطقه سرشکسته خواهيم وطن وفروشهای.اینترنشنال دارن رجزخوانی میکنن
Nima
Canada
۰۵:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
11
32
تحلیل خوبی نبود.
یک راه حل بهتر برای مهار دشمنان هست و آن تقویت بنیه اقتصادی کشور است.
اگر ایرانیان ثروتمند باشند و همسایگان نیاز به کالا و تکنولوژی ایرانی داشته باشند کسی به شما حمله نمی کند.
تولید پول قدرت می آورد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
5
31
روس های خبیث _ هرگز دوست ایران نبودند _ روسیه خودش استکباری و استعماریست....کسی چه میدونه شاید این ها هستند که آمار فرماندهان و تحرکات سپاه رو به اسرائیل میدن.....هدف روس ها خارج کردن ایران از سوریه برای چیره گشتن و سیطره بر این کشور از طریق نفوذ سیاسی فرهنگی اقتصادی است.....سیاست روسها رو میتوان در اوکراین دید....اشغال 5 استان بزرگ اوکراین توسط روسها و ادغام روسها در این‌ استانهاست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
14
4
دم شما گرم آخرش یک تحلیل درست و عاقلانه در مورد کشور و امنیت ملی از شما دیدم سبب افتخار هستید دست به دست هم دهید و دشمن را ناامید کنید با اتحاد و توکل به خدا، ایران و ایرانی و اسلام سرافراز و پیروز باشد
ناشناس
United States of America
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
7
31
دیگه حالمون از این همه جنگ و درگیری بهم میخوره. اون بزن تو بزن. سیاستمداران و جنگ طلبان را بفرستید کره ماه بزنن تو سر و کله همدیگه.
من
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
13
11
سلام ... به نظر من 3 ساختمان دیپلماتیک اسرائیل رو در منطقه و همچنین مهم ترین یا یکی از مهم ترین مراکز نظامی اسرائیل رو با موشک های نقطه زن مورد حمله قرار دهیم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
7
4
بسیار تحلیل درست و دقیق بود
ناشناس
Germany
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
0
21
بند يك رو پاكستان اجرا كرد در ايران .
هاشم
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
10
22
متنی با تحلیل اشتباه کاملا احساسی و بدون در نظر گرفتن شرایط کشور
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
3
18
دستپاچگی وعجله باعث می شود مثل نوبت قبل به هواپیمای خودی ومنافع ملی آسیب وارد شود وهرنوع تلافی به ضد خودش بدل شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
5
4
ضربه را باید به بلند پایه ترین مقام های اسرائیل یعنی شخص نتانیاهو وارد کرد و کمتر از آن یعنی نابودی مسلمانان ومردم جهان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
4
36
هیچ اتفاق مهمی رخ نخواهد داد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
5
36
قطعا ایران هیچ کاری نخواهد کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
16
4
600 موشک در جواب ۶ راکت با ۶ شهید
ناشناس
Slovakia
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
7
10
تصمیم بسیار سخت و پیچیده ای است،
به نظر شخصی من برخلاف ساختارهای مدیریتی و تصمیم سازی اقتصادی، سیاسی و …. کشور، رفتارهای امنیتی و نظامی را بسیار منطقی تر و کم اشتباهتر می دانم، به همین دلیل تصمیم هر چه باشد از آن حمایت خواهم کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
1
12
و البته نباید از نظر دور داشت که این ضربه باید واقعی و بدون هماهنگی قبلی باشد ، بخصوص کرملین نباید از آن اطلاع داشته باشد .
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
6
8
این نگرش و این متن یعنی بازی در زمین حریفی که از همه ی جنبه ها با جنایت علیه بشریت در غزه و کشتن زنان و بچه ها در دنیا رسوا و بی آبرو شده و هیچ چیز بدای از دست دادن ندارد و از منظر من نشان دادن واکنش مستقیم به این حمله ی مستقیم درست نیست و اگر واکنش نشان ندهیم برنده هستیم.
ملاحظه :
یک بار سکوت کنید اگر تکرار شد جنگ را شروع کنید.
والسلام.
ناشناس
United Arab Emirates
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
6
4
گزینه های پیش روی ایران میتواند ۱- حمله موشکی به ناوهای اسراییلی باشد کاری که قبلا حزب الله انجام داده ۲- فشار برسوریه و فعال کردن جبهه جولان ۳- حمله موشکی مستقیم به مکانی نظامی و حتی غیر نظامی اما زیرساختی در اسراییل ۴- بالا بردن سطح درگیری از طریق نیروهای نیابتی عراق ،یمن و لبنان.
ناشناس
Switzerland
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
2
13
گفته‌اید در اینکه ایران نباید وارد جنگ تمام عیار با اسرائیل شود شکی نیست
اما
نگفته‌اید چون اسراییل بمب اتم دارد و ما نداریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
1
26
نکته مغفول این متن مثل بسیاری از تحلیل های انجام شده عدم وجود مولفه موثر و اصلی مردم و افکار عمومی کشوره . افکار عمومی و به عبارتی مردم که بدنه اصلی کشور و هزینه پرداز اصلی هستند واقعا چقدر برای این تنش ها آمادگی ، تمایل ، خواست و اصرار دارند . اصلا چقدر افکار عمومی فارغ از تبلیغات پوچ صدا و سیمایی و شیپوری دستگاههای تبلیغاتی جهت دار موافق سیاست هایی است که به این تنش ها و ایجاد سایه جنگ منجر میشود هست. از سویی در تحلیل بالا مطلقا به وضعیت اقتصادی کشور هم اشاره ندارد . دو پشتوانه اصلی هر تنش ، درگیری و نهایتاً جنگ افکار عمومی و توان اقتصادی هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
2
22
اسرائیل قرار نیست بجنگد. اسرائیل فقط شروع میکند و امریکا و اروپا و انگلیس و استرلیا با کمک مالی خیلی از به ظاهر دوستان جدید دور و برمان، ایران را به تلی از خرابه تبدیل میکنند. توصیه به پاسخ مستقیم ابلهانه و جنون آمیز است.
یوسف امینیان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
11
4
بعد از مدتها یک مطلب منصفانه نوشتید
ایران برای اینکه وارد جنگ فراگیر نشود که لااقل در مقطع کنونی به دنبال آن نیست باید مقابله مثل بکند چشم در برابر چشم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
2
20
در این شرایط بهتر است از بازی که توانش را ندارد به شکلی محترمانه خارج شود. بهترین راه پشتیبانی از کشوری دو دولتی در فلسطین اشغالی و گرفتن امتیاز از آمریکا ست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
8
2
ببخشید شما که نمی تونید زمین سفارت اسرائیل رو در کشور های دیگه مورد هدف قراربدهید تنها گزینه حمله مستقیم هست از نظر موشکی هم امکانش نیست چون رهگیری و منهدم میشه تنها گزینه حمله زمینی هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
16
9
با این استراتژی که دولتمردانمان مقابل اسرائیل کودک کش پیش گرفتن . فقط آه وو فقط آه . رهبرم فرمان دهد جان میدهم .تا کی باید شاهد ازدست دادن بهترین و عزیزترین فرزندان وطن باشیم .خدا میداند فارغ ازهر مذهب ومسلکی، فارغ از هر قوم و نژادی دل هر ایرانی بدرد آمده. ما فرزندان کوروش کبیریم ، از نسل رستم و سهرابیم ، پای مکتب امام حسین درس آموختیم ، مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است .از چه هراس داری ؟
صادق
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
2
8
تداوم جنگ نیابتی علیه اسرائیل بهتر خواهد بود. اسرائیل در جنگ بلند مدت متلاشی خواهد شد چون نه عمق استراتژیک دارد و نه محصور با کشور های دوست برای همین در جنگ غزه بی نتیجه بود و سعی در گسترش جنگ است و می خواهد آمریکا وارد جنگ آشکار شود تا نفس تازه ای بکشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
2
2
بهنرین کار حمله به نزدیک ترین مکان ممکن به سایت های هسته اس اسرائیل است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
1
5
با سلام. به نظر من بهتر است که ایران تجمع نیروهای نظامی اسرائیل نه در خاک اسرائیل (فلسطین اشغالی) بلکه در غزه، جولان اشغالی و یا حتی کرانه باختری را از ایران مورد هدف قرار دهد. اگر ایران خود اسرائیل یا اماکن دیپلماتیک را هدف قرار دهد، منافعی حاصل خواهد شد ولی موازنه سود-زیان آن کمتر از حالت اول است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
8
6
درج چنین مطلبی در سایت عصرایران که مدعی عقلانیت است بسیار عجیب است.
یعنی عصر ایران واقعا نمی داند که لزوم مقابله به مثل مقتدرانه و بازدارنده اجماع ملی است؟
آیا چنین اجماعی در ایران امروز وجود دارد؟
علی رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
8
1
اگر می توانیم باید کنبد آهنین را هدف قرار بدیم بهترین گزینه شاید
ناشناس
Turkey
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
1
6
به نظر من هنوز هم نباید از خاک ایران شلیک کرد. بازهم باید از نفوذ گروههای مورد حمایت مان در عراق و سوریه و یمن استفاده کنیم و ضربات همزمان با حجم بالا به اسرائیل وارد کنیم. ایران هم باید پیگیر حقوقی این مساله در سازمان ملل و شواری امنیت باشد.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
5
9
دست از نگاه کیلومتری و جمعیتی در عصر جنگ های نوین بردارید و تحلیل علمی از قدرت نظامی طرفین در صورت دسترسی به این اطلاعات بفرمایید
جنگ با آمریکا و متحدانش خسارت جدی به کشور وارد می کند
باید از بازی در زمینی که توانش نیست خارج شد و هر گاه توان کافی و واقعی داشت اقدام کرد
احمد
Norway
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
3
7
تحلیل بی طرفانه و پیشنهادات بسیار جالی بود
امیدوارم اشخاصی که دم از جنگ می‌زنند این تحلیل را خوانده و به پند بگيرند
محبوب
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
4
7
متن بسیار دقیق و حساب شده و منطقی ایی بود . خط به خط و جمله به جمله این مطلب قابل توجه و قابل تامل هستند . به نظر من برای اینکه در دنیای امروز بتوان به سطحی از رفاه و توسعه دست یافت ، هم باید سیاست داخلی را بگونه ای پیش برد که رضایت و مشارکت حداکثر مردمی را به دنبال داشته باشد ( کاری که البته توسط جمهوری اسلامی دنبال نمی شود!) و هم باید سطحی از بازدارندگی را با توسل به نیروی نظامی و واکنش سریع به تهدیدات امنیتی و نظامی ( در کنار ابزارهای اقتصادی و دیپلماتیک) در مقیاس لازم اِعمال نمود .
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
3
2
احسنت عالی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
2
20
تو را خدا از این تحلیل ها نکنید. مردم دیگر توان یک جنگ دیگر را ندارند. دلار همین طوری داره می تازه و مردم زیر بار گرانی له می شوند.
محمدحسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
3
9
در این تحلیل حمایت همه جانبه آمریکا از اسرائیل و بعد بصورت دومینو وار حمایت ناتو از آمریکا دیده شده ؟
بخصوص با توجه به انتخابات پیش‌روی آمریکا و قدرت لابی‌های صهیونیستی در انتخاب رییس‌جمهور
سامان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
4
14
تاثیر روانی این حمله بر اقتصاد ایران بیشتر از نهدید نظامی آن است. هر گاه تروری انجام می شود قیمت ها به طرز سرسام آوری بالا می رود. باید فکری به حال دلالان و خانه های خالی و محتکرین کرد. بدون وجود قوانین مالیاتی مناسب حتی با برجام هم نمی توان اقتصاد را از اخبار مصون داشت. حتی برجام هم نمی تواند ایران را از ماجراجویی های اسراییل در امان دارد. با انتقام مخالف نیستم اما در آن صورت باید شاهد سکه 50 تومانی و دلار 100 تومانی باشیم. اول به جنگ دلالان و محتکرین بروید و اقتصاد را محکم کنید سپس مقتدرانه انتقام بگرید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
5
10
اگر ایران به فناوری موشک هایپرسونیک واقعا رسیده باشد الان بهترین موقع برای استفاده از آن البته با شلیک از یمن است.
با توجه به وضعیت فعلی و حملات بسیار زیادی که در سوریه به مواضع ایران داشته به درستی شما اشاره کرده اید که پاسخ لازم است اما در سطح کلانتر حقیقتا کلا سیاست خارجی ایران در زمینی چیده شده که زمین بازی آن در حد توان ایران نیست. پاسخ اخیر پاکستان و نیز اوضاع بلبشوی اقتصادی و اجتماعی باید سردمداران را قانع کرده باشد که این زمین بازی آنها نیست!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
1
14
تحلیلی منطقی و واقع‌‌بینانه؛ خصوصا آنجا که نوشته‌اید "اگر هم احیاناً ایران توان پاسخ ندارد، بهتر است در استراتژی های کلان خود تجدید نظر کند و از بازی در زمینی که توانش را ندارد، خارج شود."
در کنار نفوذ روسیه بر تصمیمات دولت و حکومت اصولگرا این نکته را هم باید مد نظر داشت که مزه قدرت و مصادره حکومت را چشیده‌اند و ترجیح دهند به شعارهای صدتا یک غاز اکتفا کنند.
بی‌شک روزی فاش خواهد شد بسیاری از آنهایی که با رگ‌های برآمده گردن سنگ اسلام را به سینه زده‌اند ، عوامل اسراییل هستند.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
1
2
قبل از هر اقدام نظامی بایستی اقدامات حقوقی، سیاسی و رسانه ای برای همسو کردن افکار عمومی خارجی و صد البته افکار عمومی مردم ایران لازم است. در مرحله بعد حمله باید به اندازه کافی قاطعانه و بازدارنده و هدف مورد حمله مهم باشد.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
3
15
تحلیل بسیار دقیق و درستی بود خصوصا این قسمتش :

"اگر هم احیاناً ایران توان پاسخ ندارد، بهتر است در استراتژی های کلان خود تجدید نظر کند و از بازی در زمینی که توانش را ندارد، خارج شود."
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
3
23
ملت ما همین الان هم به حد کافی گرفتاری و مشغله دارند و مردم برای تهیه معاش و نیازهای اولیه دست و پنجه نرم می کنند. جنگ را نیز بر آن نیفزایید.
مبادا مثل گرفتار شدن روسیه در باتلاق اوکراین، ما را گرفتار کنند.
عجایب شهر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
14
4
اینها رو به حسن روحانی هم بگید.
یک کاربر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
7
6
سلام
ایران قطعا باید پاسخ مناسب را بدهد و بهترین مورد اینست ایران هم سفارت اسرائیل در مسکو را با موشک مورد حمله قرار دهد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
16
3
هر چه سریعتر با تمام توان حمله برق آسا به اسرائیل. وقت پاک کردن و محو کردن اسرائیل همین حالاست!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
1
17
ایران می خواد حمله کنه مشکل اینه که تا موشک ها به اسرائیل برسند معلوم نیست چندتاش توسط گنبدآهنین ساقط بشن. به هر حال دشمن آمادگی اش کم نیست
ناشناس
United States of America
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
7
0
کاملاً با شما موافقم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
8
1
بالاخره پس از مدت‌ها یه متن قابل قبول تو سایتتون خوندم، البته بجز نکته اخر که به نظرم سطحی و صرفا جهت لگد زدن به روسیه بود...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
3
5
بنظر من ایران باید از موشک های روسی یا هواپیماهای روسی یا کلا سلاح روسی برای تلافی از اسراییل استفاده کند همانطور که ایران در جنگ روسیه با اکراین از پهباد های ایرانی استفاده کرد و ما چوبش را میخوردیم. حالا ببینید روس های حاضرند برای ما دیگی را بجوشانند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
0
18
باید همزمان با انجام یک حمله هوشمندانه ، به برخی فرماندهان و امامان جمعه و نمایندگان مجلس و دولتی ها و مدیر مسئول کیهان و همه کسانی که همیشه در حال خط و نشان کشیدن و ادعاهای عجیب و غریب هستند ، دستور رسمی داده شود که زبان به دهان گرفته و حرف نزنند تا دنیا علیه ایران و به نفع اسرائیل متحد نشود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
2
14
واکنش های ضعیف قبلی ایران، اسرائیل را برای انجام این حمله جسورتر کرده بود.