فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۶۱۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۳ - ۰۸-۰۲-۱۴۰۳
کد ۹۶۱۹۹۶
انتشار: ۱۷:۲۳ - ۰۸-۰۲-۱۴۰۳

خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟

خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟
این سد بین روستاهای سنگگ و مراغه توسط جهاد سازندگی وقت احداث و سال گذشته بهره برداران نسبت به افزایش ظرفیت ذخیره آن اقدام کردند که به گفته رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه، آبگیری بیش از حد مجاز، باعث بروز برخی آسیب ها به پیشانی آن شده است.

 امروز خبری مبنی بر شکستن یک سد خاکی معیشتی در فضای مجازی منتشر و موجب نگرانی برخی شد که رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و بخشدار بخش نوبران ساوه (استان مرکزی) در خصوص این اتفاق توضیحاتی را ارائه کردند.

به گزارش ایرنا، این سد بین روستاهای سنگگ و مراغه توسط جهاد سازندگی وقت احداث و سال گذشته بهره برداران نسبت به افزایش ظرفیت ذخیره آن اقدام کردند که به گفته رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه، آبگیری بیش از حد مجاز، باعث بروز برخی آسیب ها به پیشانی آن شده است.

کامیار گراوند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این سد در سال ۱۳۷۰ توسط جهاد سازندگی احداث شده است تا اینکه در سال گذشته نیز با افزایش ارتفاع حدود ۲ متر و ۸۰ سانتی متری موافقت شد.

وی با بیان اینکه اهالی پارسال زیر نظر کارشناسان فنی این اداره نسبت به افزایش ارتفاع اقدام کردند یادآور شد: این سد قبل از افزایش ارتفاع حدود ۴۵ مترمکعب ظرفیت ذخیره داشت که هم اکنون به ۶۰ مترمکعب رسیده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه افزود: ایام عید که بر اثر بارش های بهاری این سد معیشتی سرریز کرد و بررسی های کارشناسی از سوی اداره منابع طبیعی انجام شد اما برخی از بهره برداران پس آن نسبت به مسدود کردن محل سرریز به منظور ذخیره بیشتر آب پست سد اقدام می کنند.

وی با اشاره به اینکه افزایش حجم و ارتفاع آب باعث افزایش تشدید فشار آب به بخش فوقانی سرریز و موجب ریزش پاشنه و شسته شدن خاک بخشی از پشت سد شده است یادآور شد: هرچند در این اتفاق هیچ آسیبی به بدنه اصلی وارد نشده است اما کارشناسان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه به همراه کارشناسان سایر دستگاه ها در محل حاضر و موارد لازم برای ارتقای ایمنی سد را اعلام کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون محل تخلیه آب این سد بازگشایی و مقرر شده روند تخلیه تا رفع آسیب ها، ایمن سازی کامل پاشنه و رسیدن آب به حجم مناسب ادامه خواهد داشت.

بخشدار نوبران ساوه نیز در این ارتباط با بیان اینکه به محض اطلاع از وضعیت سد به همراه کارشناسان منابع طبیعی، اعضای شورای اسلامی روستا، نمایندگان دادگستری در روستای مراغه حاضر و اقدامات اولیه ایمن سازی آن انجام شد.

یوسف حیدری یادآور شد: به اعضای شورای اسلامی روستا و معتمدان تاکید شد نظارت بیشتری داشته باشند تا بهره برداران به سلیقه شخصی دخالتی در این امور نداشته باشند.

روستای سنگک در ۷۹ کیلومتری و روستای مراغه نیز در ۷۲ کیلومتری شهر ساوه واقع شده است.

بخش نوبران ساوه داری ۸۰ روستا با ۲۵ هزار نفر جمعیت بوده که ۶۷ مورد این آبادی ها بالای ۲۰ خانوار است.

برچسب ها: سد ، ساوه
ارسال به دوستان
عکس آتلیه‌ای یک خانواده تهرانی در دوران قاجار سیب هستید یا گلابی؟ ؛ شکل بدن شما چه چیزی درباره سلامتی‌تان می‌گوید؟ تاثیر شگفت‌آور یک ویتامین رایج بر یکی از کشنده‌ترین سرطان‌های مغز انگلیس ۰-۰ غنا؛ سد دفاعی کی‌روش برابر ماشین موقعیت‌سازی سه‌شیرها کپسول زمان ۷۰۰هزار ساله؛ مدفوع سنجاب‌های کانادا اسرار حیات عصر یخبدان را آشکار کرد قلب خود را با این ماده مغذی بیمه کنید دختری از ایل شاهسون با لباس‌های سنتی در دوران قاجار(عکس) ۵ چهره ماندگار که راه زنان را به دنیای مهندسی گشودند(+عکس) از جنرال موتورز تا فورد؛ برندهایی که خودروهای نظامی را برای ارتش آمریکا ساختند(+عکس) حمله سایبری به زیرساخت‌های بانکی کشور تایید شد دلاور دوستانیان کارگردان مستند درگذشت درخشش هاکی‌بازان ایرانی در روسیه؛ کسب دو مدال نقره جام تات‌نفت شکست تیم ملی هندبال ساحلی ایران در نخستین دیدار جهانی تصمیم جدید وزارت امنیت داخلی آمریکا برای تیم ملی ایران ترامپ: در تلاش هستیم که با ایران به توافقی منصفانه دست پیدا کنیم/ اوضاع خیلی خوب پیش می‌رود