فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۲۸۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۰۸-۱۰-۱۴۰۴
کد ۱۱۲۸۱۴۲
انتشار: ۱۵:۰۱ - ۰۸-۱۰-۱۴۰۴

دانشگاه تهران هم ماهواره می‌سازد

دانشگاه تهران هم ماهواره می‌سازد
عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه تهران، تصریح کرد: فارغ از چند طرح پژوهشی و فعالیت‌های تحقیقاتی و ساخت ماهواره دانشجویی، پروژه ماهواره پژوهش ۲ نیز با همکاری پژوهشگاه فضایی در حال ساخت است که این ماهواره نیز با هدف توسعه فناوری ساخته می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه تهران، از ساخت ماهواره در این دانشگاه با رویکرد توسعه فناوری و با هدف تربیت متخصص و کمک به صنعت هوافضا خبر داد و گفت: یک نمونه از ماهواره‌های ساخته شده در مسابقات دانشجویی، نمونه دیگر در حال طراحی در قالب آرایش فضایی(منظومه فضایی) و سومین مورد ماهواره پژوهشی ۲ است که در حال ساخت است.

دکتر محمدحسین برزگری بافقی در گفت‌وگو با ایسنا، در پی پرتاب ۳ ماهواره ایرانی به فضا از پایگاه فضایی وستوچنی روسیه در روز ۷ دی ماه ضمن تبریک این موفقیت به مردم و به ویژه متخصصان حوزه هوافضا، بر پیشرفت‌های سریع‌تر و پایدار در صنعت فضایی تاکید کرد.

وی، این روز را یکی از روزهای تاریخی صنعت فضایی کشور دانست و آن را مایه مباهات جامعه فضایی کشور نام برد و به فعالیت دانشگاه تهران برای ساخت ماهواره اشاره و خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران هم نظیر دیگر دانشگاه‌های برتر کشور در حال طراحی و ساخت ماهواره‌هایی است، اگرچه رویکرد اصلی دانشگاه تربیت متخصص و تامین نیازهای توسعه فناوری این حوزه است و نه انجام پروژه صنعتی به مفهوم ساخت ماهواره‌ای که عملیاتی باشد.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه تهران، تصریح کرد: فارغ از چند طرح پژوهشی و فعالیت‌های تحقیقاتی و ساخت ماهواره دانشجویی، پروژه ماهواره پژوهش ۲ نیز با همکاری پژوهشگاه فضایی در حال ساخت است که این ماهواره نیز با هدف توسعه فناوری ساخته می‌شود. 

برزگری افزود: ما بر اساس سیاست‌های دانشگاه تهران همواره کوشیده‌ایم به صنعت ساخت ماهواره در کشور کمک کنیم و عملاً تجمیع و نهایی‌سازی آن‌ها در مجموعه‌های صنعتی از جمله بخش خصوصی واگذار و انجام شود.

وی با بیان این‌که بر اساس رویکرد این دانشگاه باید ضمن تربیت متخصص، فناوری مورد نیاز صنعت هوا فضا برای توسعه و ساخت ماهواره را تأمین کنیم، گفت: با وجود رویکرد کلی فعالیت‌هایی برای ساخت ماهواره داشته‌ایم.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه تهران، درباره کاربرد این ۳ ماهواره ساخت ایران (که دیروز با ماهواره‌بر سایوز در مدار قرار گرفت) را بیشتر در حوزه کشاورزی، جنگل‌داری، پایش منابع آبی و پایش‌های مرتبط با محیط زیست دانست و افزود: این ماهواره‌ها سنجشی هستند و با تصویربرداری و پردازش تصاویر می‌کوشند تا اتفاقات رخ داده شده در جنگل‌ها و مراتع، شناسایی تخریب‌ها یا پسرفت و پیشرفت دریاها، درجه شوری آب دریا و ... را رصد کنند.

روز گذشته، ۷ دی ماه سه ماهواره ایرانی «ظفر ۲»، «پایا» و «کوثر ۱.۵» ساعت ۱۶:۴۸ به وقت تهران با موشک سایوز-۲.۱بی از پایگاه فضایی وستوچنی روسیه به فضا پرتاب شدند. پیشتر، ماهواره سنجشی پارس ۱ و ماهواره مخابراتی ناهید ۲ ساخته شده توسط متخصصان ایرانی اسفند ۱۴۰۲پس از پرتاب از این پایگاه در مدار قرار گرفتند. ماهواره‌های ایرانی «هدهد» و «کوثر» نیز ۱۵ آبان ۱۴۰۳ با ماهواره‌بر روسی «سایوز» از پایگاه پرتاب «وستوچنی» روسیه به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شدند. 

ارسال به دوستان
پس از زلزله مهیب: ارتش آمریکا وارد ونزوئلا شد استاندار مازندران: در حمایت از تیم ملی فوتبال فعالیت ادارات فردا ۶ تیر با تاخیر آغاز می‌شود نطق توجه‌برانگیز ونس درباره جنگ با ایران (فیلم) آغاز پروازهای فرودگاه کیش پس از ۴ ماه اروپا گرم ترین روزهای تاریخ خود را تجربه می کند تنش آبی در ۹ شهر و ۲۷ روستای خراسان جنوبی حملات هوایی دوباره اسرائیل به جنوب لبنان رجزخوانی پرسروصدای «وحید جلیلی» علیه ترامپ(فیلم) بارش های پراکنده در راه کشور قلعه‌نویی: درباره موضوعاتی که در دین ما ممنوع است، صحبت نمی‌کنیم سخنگوی وزارت دفاع: خطوط قرمز نظام همان شروطی است که رهبر معظم اعلام کردند شهردار شیعه نیویورک در عزاداری عاشورا (+عکس) هشدار مرکز زلزله‌نگاری درباره برج‌سازی در سواحل مازندران حمایت مقام دولت اوباما از توافق ترامپ و ایران : قابل مقایسه با برجام نیست/ در انبوه اشتباهات ترامپ، توافق، کار صحیح است پیام قرارگاه خاتم‌ به آمریکا در مورد پرواز هواپیماهای اسرائیل در اطراف ایران