۱۹ آبان ۱۴۰۳
به روز شده در: ۱۹ آبان ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۶
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۱۲۰۹۵
تعداد نظرات: ۴۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۱۲-۰۲-۱۳۹۱
کد ۲۱۲۰۹۵
انتشار: ۱۱:۵۳ - ۱۲-۰۲-۱۳۹۱

داستان سرگشتگان سیاسی: از تحریم انتخابات تا حمایت از علی مطهری

چرا مدافعان مدرن امروزین علی مطهری، سه ماه پیش در بوق تحریم انتخابات می دمیدند و نه تنها رای دادن به مطهری بلکه حتی کاندیداتوری در انتخابات مجلس را نشانه خیانت و جنایت و ... می دانستند؟!
عصر ایران : علی مطهری ، کاندیدای مستقل مجلس شورای اسلامی در دور دوم انتخابات به رقابتی نابرابر با دو فهرست "جبهه متحد اصولگرایان" و "جبهه پایداری" می پردازد. مواضع سیاسی او در نقد قدرت و صراحت لهجه و آزادگی اش در مجلس هشتم باعث شده است بسیاری از نیروهای سیاسی که تا دیروز مدافع تحریم انتخابات بودند ، امروز مردم را دعوت به مشارکت در انتخابات و دادن رأی به علی مطهری کنند.
این موضوعی است که همکارمان "هومان دوراندیش" آن را به بوته نقد کشیده است که هر چند تمام آنچه در این نوشتار می آید الزاماً نشان دهنده دیدگاه های سایت نیست ولی از باب تضارب آرا منتشر می شود. بدیهی است که حق مخالفان این متن در ارائه پاسخ هایی که بتوان در چارچوب قوانین کشور(و البته محدودیت های موجود) منتشر کرد ، محفوظ است.

این روزها، بسیاری از اصلاح طلبان و مخالفان اصولگرایان ، از ضرورت رای دادن به علی مطهری در دور دوم انتخابات سخن می گویند.

 در اینکه علی مطهری انسان شریفی است و به عنوان یک کنشگر سیاسی محافظه کار، کارنامه قابل قبولی در مجلس هشتم داشته است، بحثی نیست، اما سوال اساسی این است که چرا نیروهای اجتماعی دموکراسی خواه جامعه ایران باید به علی مطهری رای بدهند؟

برای پاسخ دادن به این سوال، باید نگاهی دوباره به مفهوم "نیروهای اجتماعی" بیفکنیم. مهمترین جامعه شناس سیاسی ایران، نیروهای اجتماعی را متشکل از سه سطح "پایه"، "حرکت" و "نفوذ" می داند. مثالی ساده، گره از کار این توضیح نه چندان ساده می گشاید!

کارگران و جنبش های کارگری و احزاب کارگری، به ترتیب، مصداق نیروهای پایه، حرکت و نفوذند.
یا در قرن بیستم، که جنبش زنان در بسیاری از کشورهای اروپایی پدیدار شد، احزابی که مطالبات زنان را نمایندگی می کردند، سطح نفوذ نیروی پایه "زنان" را تشکیل می دادند. مثلاً در ایالات متحده آمریکا، زنان و جنبش زنان و حزب دموکرات(معمولاً) ، به ترتیب، مصداقی از نیروهای پایه، حرکت و نفوذ بودند.

علی مطهری

در جوامع سکولار اروپایی، دینداران نیرویی پایه به شمار می روند که گاه جنبش هایی دینی/ مذهبی را شکل می دهند. احزاب دموکرات مسیحی در برخی از کشورهای اروپایی نیز، عملاً سطح نفوذ نیروی پایه ای به نام "مسیحیان" به شمار می روند.

یکی از لوازم کنش سیاسی روشمند و عقلانی شهروندان، توجه به این نکته است که رای آنها چه تاثیری در تحقق مطالباتشان دارد. مثلاً در جامعه ای که پدیده ای به نام جنبش زنان وجود دارد و این جنبش خواستار احقاق حقوق مدرن و دموکراتیک برای یکایک زنان آن جامعه است، زنان در هنگام رای دادن به این یا آن کاندیدای نمایندگی مجلس، باید از خود بپرسند که آن کاندیدا چه نسبتی با مساله "حقوق زنان" دارد؟

زنانی که همواره منتقد مردسالاری فرهنگی و حقوقی رایج در فلان جامعه هستند، اگر به رجل سیاسی ای رای دهند که مدافع تمام عیار مردسالاری است، مرتکب یک کنش سیاسی غیرعقلانی شده اند؛ چرا که به زیان منافع و مصالح خویش رای داده اند.

نیروهای اجتماعی دموکراسی خواه در جامعه ایران، بخش قابل توجهی از زنان، مردان ،دانشجویان، طبقه متوسط جدید ( که بخشی از زنان و دانشجویان را هم در برمی گیرد )، طبقات بالای مدرن و ... هستند.

کسانی که این اقشار و طبقات را به رای دادن به علی مطهری دعوت می کنند، ابتدا باید توضیح سیاسی مستدل و خردپسند ارائه کنند که علی مطهری پیگیر تحقق کدام خواسته این طبقات و اقشار است؟

زنان مدرنی که از سر نفی مردسالاری، کمترین خواسته آنها حضور در ورزشگاههاست، به چه دلیل باید به کاندیدایی رای بدهند که سال گذشته وزیر ورزش را به جرم حضور زنان در مسابقه والیبال ایران و چین به کمیسیون فرهنگی مجلس کشاند؟

جوانانی که خواستار آزادی های اجتماعی بیشترند، به چه دلیل باید به کاندیدایی رای دهند که یکی از مهمترین دغدغه هایش، محدود ساختن آزادی های اجتماعی است و در طول هشت سال ریاست جمهوری خاتمی، بارها و بارها دولت خاتمی را زیر تیغ انتقاد برد که چرا بذر محدودیت در مزرعه آزادی های اجتماعی نمی افشاند؟

علی مطهری هم اکنون نیز از این بابت بر دولت احمدی نژاد خرده ها می گیرد و با این کارش، ناخواسته احمدی نژاد را در افکار عمومی به عنوان یک لیبرال اهل تساهل و تسامح(!) معرفی می کند.

به راستی کسی که احمدی نژاد برایش لیبرال محسوب می شود در مواجهه با لیبرال های واقعی چه موضعی اتخاذ خواهد کرد؟ چنین فردی چگونه می تواند پیگیر مطالبات نیروهای اجتماعی حامی اصلاح طلبان باشد؟

این ها سوالاتی است که تدارک پاسخشان بر عهده اصلاح طلبان و مخالفانی است که در داخل و خارج کشور، اقشار مدرن و دموکراسی خواه جامعه ایران را به رای دادن به علی مطهری تشویق می کنند.

فرض کنیم که این افراد موفق شوند پاسخی معقول و مقبول به این سوال ها بدهند. باز هم این سوال باقی می ماند که اگر رای دادن نیروهای اجتماعی آزادیخواه به علی مطهری، این قدر ضروری و بااهمیت است، پس چرا دموکراسی خواهانی که امروز حامی علی مطهری شده اند، در دور اول انتخابات مجلس نهم، در ضرورت رای دادن به علی مطهری سخنی نگفتند؟

اگر بر رای معترضان نتیجه انتخابات 88 به علی مطهری این همه فایده و برکت مترتب است، پس چرا مدافعان مدرن امروزین علی مطهری، سه ماه پیش در بوق تحریم انتخابات می دمیدند و نه تنها رای دادن به مطهری بلکه حتی کاندیداتوری در انتخابات مجلس را نشانه خیانت و جنایت و ... می دانستند؟!

...همه به یاد داریم که در انتخابات ریاست جمهوری سال 84، مترجمی سکولار، ابتدا بر طبل تحریم انتخابات می کوبید و با مصطفی تاج زاده مناظره کرد در اثبات ضرورت تحریم. آن مترجم محترم، که البته کنش سیاسی اش مبنای استواری نداشت، ظرف یک ماه از موضع تحریم به حمایت از معین و ضدیت با هاشمی و سپس به دفاع سرسختانه از ضرورت رای دادن به هاشمی رسید!

بسیاری از مدافعان کنونی علی مطهری نیز به راه همان مترجم متون فلسفی می روند. آنها ابتدا در بوق و کرنا کردند که مبادا رای بدهید که دنیا و آخرتتان را خراب کرده اید و به زمره خائنان پا نهاده اید، اما اینک در دور دوم انتخابات، از در تحریم نکردن انتخابات درآمده اند و از ضرورت رای دادن به کاندیدای اصولگرایی دفاع می کنند که سه ماه پیش پیش رویشان بود اما آنها از دیدنش رو گرداندند.

این مشی سیاسی پرتناقض، بی تردید نشانه تذبذب و سرگشتگی سیاسی است. آیا پیروی از سرگشتگان سیاسی، نشانه عقلانیت و نویدبخش رسیدن به منزلگاهی مطمئن است؟    
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۴۷
غیر قابل انتشار: ۲۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
22
188
باید خدمتتون عرض کنم که علی مطهری، شخصیت قابل احترامی داره و این احترام برگرفته از خصوصیات شخصی این فرده نه دیدگاههای خاص او!
همچنان معتقد به همان کلام پیشین هستیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
13
295
اشتباه نكنيد. اين نشانه تذبذب سياسي نيست، بلكه نشانه حركت در مسير واقعيتهاي سياسي است. آن افرادي كه شما از آنها ياد كرديد، اگر به همين علي مطهري كه در حداقل‌هايي مانند دفاع از آزادي بيان، حق اعتراض سياسي، لزوم به رسميت شناختن مخالفان به عنوان يك نيروي سياسي فعال و ... با او مشتركاتي دارند، راي ندهند، چگونه بايد در تعيين سرنوشت خود مشاركت داشته باشند؟ اتفاقا طنز تلخ قضيه همينجاست كه اين دسته از افراد آنقدر در ميان گزينه‌هاي قابل انتخاب محدوديت دارند كه به همين علي مطهري كه قطعا انسان شريفي است اما با آنها اختلافات اساسي دارد نيز قانع شده‌اند. به واقع علي مطهري انتخاب آنان تلقي نمي‌شود بلكه به واسطه شجاعتي كه در مخالفت با انحرافات و سياستهاي نادرست سيستم از خود نشان داده، راي دادن به او به نوعي حركت اعتراضي محسوب مي‌شود، والا همه مي‌دانند كه علي مطهري يك تنه كار چنداني در مجلس پيش نخواهد برد چرا كه وكيل‌الدوله‌ها فراوانند! و تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
حقیقت رو گفتی ممنون ، آین جماعت اونقدر عادت کردن یک طرفه حرف بزنن که واقیت هارو یادشون رفته یا اینکه خودشون رو زدن به خواب
مهدي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
موافقم
تصور كنيد مجلس 30تا مثل حسينيان ورسايي داشته باشه
چه شود؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
جواب كاملاً درست و منطقيه . آقاي مطهري شايد حداقلهاي خواسته يك مملكت دموكراتيك رو داره , چيزي رو كه خيلي از شماها ثابت كردين كه ندارين . براي همين ما عاشق چشم و ابروي كسي نيستيم بلكه از هركسي كه حاضر باشه آزاديهاي مشروع تصريح شده در قانون اساسي رو رعايت كنه و بهشون پايبند باشه براي ما قابل احترامه و بهش راي ميديم . ولي يه سوال : حالا چرا شما به قول ... يه جاييتون داره ميسوزه از اين حمايت !!!!!
aa
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
113
36
بابا خیلی شنگولی!!!!!!1
هنوز نفهمیدی چرا می خوان بهش رای بدن؟؟؟؟ یا نه خودت رو زدی به ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
170
23
آروغ روشنفكري
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
11
267
میگن وقتی مادر نیست باید با زن بابا ساخت
وقتی اصلاح طلب قابل توجهی وارد عرصه نزاشتن بشه مجبوریم با زن بابا بسازیم هر چند با بعضی از نظراتش موافق نباشیم
در وصف مطهری هم همین که شجاعت و حال نمایندگی مردم در بین این بی حالان رو داره الحمدالله
ناشناس
United States of America
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
10
169
عصر ايران عزيز
يه سفسطه اي تو تحليل هست ، كه وقتي تحريم گسترده انتخابات ترويج شد ، ديگه ساكت بشينيم و اجازه بديم همين ظرفيت حداقلي كه اتفاقا وارد گود هم هست(آقاي مطهري) و امكانش هست رو از دست بديم و فضاي رو خالي كنيم !

ببين عزيزم ، اصلاح طلبان ، منتقدان و يا مخالفان بدلايل بسيار روشن و منطقي و اساسي حرف از تحريم يا عدم شركت در انتخابات زدن ، كه اون دلايل رو كه خيلي ها هم ميدونن ! ولي متاسفانه نميتونم بگم وگرنه كامنت منو نميزارين !

بله من اينو قبول دارم ،
ولي به نظر من علي مطهري اصولگراي اصيل واقعي كه داره به نحو احسن و عقلاني كارش رو انجام ميده ، با منتقد و اصلاح طلبي واقعي خيلي خيلي بهم نزديك هستن ! و هر دو دلسوزند اين نظام و اين ملتند .

من معتقدم شايد فقط عقلايي و منطقي بودن فضاي سياسي ميتونه ، فرقي بين اصلاح طلب و اصولگرا باقي نزاره !!!
خيرخواه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
120
16
باسلام واحترام به نويسنده محترم تعجب مي كنم اين متن رانوشته ايدبدون اينكه اين واقعيت را در نظر داشته باشيد كه سياست يعني همين روزي طرفدار اين يكي هستي فردا كه اقتضا نمود دشمنش مي شوي...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
6
45
راي دادن اصلاح طلبان به آقاي علي مطهري در اين دوره مثل راي دادن اصولگرايان به آقاي احمدي نژاددر مرحله دوم انتخابات 84 است . به همين سادگي ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
6
29
فکر کردین اگر این مطالب پیش پا افتاده را نمینوشتید مردم میگفتندجنابعالی از فکر کردن دور شده اید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
78
7
يعني قراره سيزده ميليون به مطهري راي بدن الله اكبر عجب توهمي بازم شيپور برعكس تودست گرفتي
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
13000000 نفر تهرانی نبودن! آقای مطهری از تهران کاندید، فقط همین. گاهی حرف نزدن مسلما نشانه لال بودن نیست!
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
24
24
علی مطهری را بواسطه مرحوم پدرش قبول دارند چون دیدگاههای وی نیز همان دیدگاه اکثریت مردم است . نکنه شما دوست دارید که از ایشون حمایت نشه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
پس باهنر و مفتح هم توی این دایره جا میشن! نه عزیز! هرکسی رو با خودش میسنجن، اگه عقلانیت مطرح باشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
6
59
کسی که دین واخرتش رو به دنیا نفروخت علی مطهری است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
1
43
اصلا تحلیل جابی نبود.
اینکه یک فرد با توجه به شرایط زمان نظرش عوض بشه و به حداقل ها راضی بشه چه ایرادی داره؟ باید تلاش بکنی بهترین باشی ولی اگه نشد باید بمیری یا بری تو غار؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
اتفاقا به نظرم یکی از مهم ترین نپختگی های جامعه ما همین برخورد سلبی کردنه، میدون رو خالی گذاشتن. این رفتار سیاسی یه آدم بالغ نمیتونه باشه، حتی اگه قراره داد و بیداد راه بیفته که نه! شرط ها برآورده نشد و فضای لازم مهیا نبود.
اگه شمای اصلاح طلب دلسوز مردمید، اینجا، تو این شرایطی که شما خودتون ازش مینالید، پشت ملت طرفدارتون رو خالی نمیگذاشتید.
بسوزه پدر بازی سیاست و منم منم هاش....
شناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
1
33
درود بر مطهري
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
7
60
وقتی بهترینها ( اصلاح طلبان ) نیستند بدها ( صدای ملت ) انتخاب اصلح ازبین بدها و بدترها ( جبهه متحد ) و بدترینها ( جبهه پایداری ) میباشد . خواهشا بفهم ای سفسطه گر ( نویسنده ) . ...
ناشناس
Netherlands
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
1
37
دراينكه عامه مردم كشورما بابلوغ سياسي وشناخت حداقل حقوق شهروندي خود آشنايي چندانني ندارند،ترديدي نيست، نتيجه اش هم تاثير غيرقابل انكار توزيع ناگهاني پول ،سهام وخيلي وعده هاي توخالي برخي كانديداها درشبهاي مانده به انتخابات هست، شايد هم يه دليل عمده اش هم عدم امكان فعاليت آزادانه احزاب وگروهها درفعاليتهاوجنبشهاي سياسي است ، اما در شرايط فعلي راي دادن به علي مطهري كه دربين اين وكيل الدوله هاي بي مصرف بخشي از مطالبات شجاعانش به درخواستهاي حداقلي مردم نزديكه كار بجا ومهمي خواهدبود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
خوب این از عوارض فرهنگ وارداتیه! دموکراسی وارداتی برای کشوری که در سطح مردم عامه اش تعریف خاصی ازش وجود نداره این عوارض رو داره
ساعی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
0
45
عمده دلیل آقایانی که الان به این نتیجه رسیده اند که باید به علی مطهری رای داد این است که رای دادن به علی مطهری: «می‌تواند قدرت آرای خاموش و منتقدان و معترضان وضع موجود کشور را به رخ بکشد.»
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
4
42
فقط برای اعتراض به وضع موجود به علی مطهری رای خواهیم داد آنهم به صورت تک رای تا دل امثال نویسنده که خواسته است اقشار دانشجو را از رای دادن به مطهری سرد کند بسوزانیم. برای مخالفت با وضع موجود و آزادی زندانیان سیاسی به علی مطهری رای می دهیم و برای او تبلیغ می کنیم
ناشناس
Germany
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
4
10
در سطح نخبگان سیاسی-فکری
1) خاتمی و نزدیکان و یاران او در انتخابات شرکت کردند
2) امثال عباس عبدی در انتخابات شرکت و به همین مطهری رای دادند
3) نیروهای اصولگرا از متحد تا پایداری به مطهری رای نداند
4) برخی شخصیتهای اصولگرای حامی مطهری - به خصوص رسانه ای ها- به او رای دادند
و اینک: مورد 1و2و3 موضع جدیدی اعلان نکرده اند. 4 دعوت به رای را به شدت رسانه ای میکند
در سطح بدنه اجتماعی:
احتمالا عده ای با پذیرش «کنش» لایه ی 1 و یا نظر لایه های 2و4 در انتخابات شرکت خواهند کرد
اما نظر من این است: بیشتر این افراد در دور اول نیز شرکت کرده و به مطهری رای دادند. تفاوت آرای مردمی به مطهری در انتخابات مرحله اول و دوم روزی مشخص خواهد شد
پیش بینی من:
رای ایشان در مرحله ی اول و دوم تفاوت چندانی نخواهد کرد. توجه داشته باشید ایشان در دور اول نتوانست 25% رای کسانی که شرکت کرده بوده اند را نیز کسب کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
1
26
مقاله، یا از سر دانایی و براساس سفسطه نوشته شده یا نویسنده محترم واقعیات سیاسی را درک نکرده اند. آخر این چه تحلیلی است.انتخاب بین بدتر و هیچ است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
5
24
جناب آفای دکتر مطهری با تمام صراحت لهجه و احترامی که برای شخصیت ایشان وجود دارد، متاسفانه از فاکتورهای لازم جهت خوانده شدن به عنوان یک فرد آزاد اندیش فاصله زیادی دارند.
اینکه تعداد معدودی از اصلاح طلبان و تحریمی ها، امروز به دنبال رای دادن به ایشان هستند مبنای عمل سایرین نیست.
آیا با یک گل بهار می شود؟
بهمن
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
0
19
اي خطه ايران مهين اي وطن من
اي گشته به جان تو عجين جان و تن من
دور از تو گل و لاله و باغ وسمنم نيست
اي باغ و گل و لاله و سرو و سمن من
.......
خدا يا عاقبت اين مردم و اين مملكت رو ختم به خير بفرما
آزاده
Malaysia
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
5
14
ما را با صندوق رای، مظهر انتخابات آزاد، به قاعده پیوندی است که با جان به در رود. ما در اطراف این ضریح می پلکیم. بر آن دخیل می بندیم . دنبال بهانه نمی گردیم برای گذاشتن و گذشتن. برعکس چشم از این صندوق بر نمی داریم. قهر نمی کنیم مگر مقطعی و مگر وقتی که به اجماعی برسیم و قهر بخشی از آشتی مان باشد. امروز نیست.
کیان
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
1
31
نویسنده چرا می ترسد که اصلاح طلبان مجددا اثرگذاری خود را نشان دهند ؟ مقاله گویای این واقعیت است که نویسندگانی از این نوع نگرانند که طیف اصلاح طلب مجددا خود را با انتخاب علی مطهری باز یابد ؟ مشخصا همگان می دانند که اندیشه جناب مطهری با اصلاح طلبان همخوانی ندارد اما ایشان ثابت کردند که درپاره ای موارد آنهم حدااقلی با طیف اصلاح طلب مشترک اند پس چرا نباید اکنون که اصلاح طلب چندانی در مجلس آتی حضور ندارد به مطهری رای ندهد که در مجلس قبل تنها کسی بود که با صداقت و انصاف در مقابل زیاده خواهی ها و دروغ گویی های بخشی از اصولگریان بی اصول ایستاد . همان ایستادگی که باعث شد در هیچ لیست اصولگرایی جایی نداشته باشد . نویسنده چرا این واقعیت ها را نادیده می گیرد ؟ ضمن اینکه در قاعده بازی سیاست برای رسیدن به اهداف خود گاهی لازم رفتارهای مثل تحریم را درپیش گرفت و گاهی باید به همین حداقل ها راضی بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
2
30
بنظر من تحليلي كاملاً آبكي و شايد سفسطه‌اي آگاهانه است. اما شعور مردم را دست‌كم گرفتي عصر ايران.
اصلاح‌طلبان را در ويژگي‌هايي خاص كه تطابقي با آقاي علي مطهري ندارد خلاصه كرده‌اي. در صورتي كه مثلاً از ويژگي‌هاي عمدة اصلاح‌طلبي تاكيد بر اجراي غيرگزينشي قانون اساسي است كه ابزارهايي مانند آزادي بيان لازمة اين كار است و چه اصلاح‌طلبان و چه دكتر مطهري به حق به اين راه معتقدند. اين گام بزرگ و اساسي است كه هم مطهري بدان معتقد است هم اصلاح‌طلبان. حال آنكه خيلي از گروه‌هاي اصولگرا در اين مورد قدمي بر نمي‌دارند. اينگونه است كه آقاي دكتر مطهري براي اصلاح‌طلبان عزيز و قابل احترام است. خلاصه اينكه تفاوت هست اما اشتراكات مهم و اساسي فراوان وجود دارد.
mohammad reza
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
0
18
قرار نیست تمام عقاید هر فردی را در قالب دیدگاه های یک گروه، جناح یا حزب جای بدیم . روح انسان حقیقت گرا و حقیقت جوست و راه آزادی و آزادگی از حقیقت می گذرد. مطهری به حقایق توجه می کند و صادقانه به اهداف اسلامی و اعتقادیش می پردازد نه اینکه چشم بسته پیرو دیدگاه های هرچند نادرست احزاب باشد. او را می ستایم
مهیار
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
0
19
اتفاقاً سیاست ابزار دشمنی و شیفتگی نیست، بلکه علم تنظیم منافع است با حداقل امکانات اجتماعی.
هم اکنون بیش از هر چیز در سپهر سیاسی ایران به عقلانیت نیازمندیم که مرتبه ای از آن در آقای مطهری مشهود است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
1
21
این سرگشتگی نیست یک استراتژی کاملا روشن هست! مشترکات ما با علی مطهری مبتای حمایت ما از اوست،با تمام اختلافاتی که با علی مطهری داریم اگر او در مجلس نباشد، تعطیلی مجلس بهتر است!
کمیل
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
2
19
بد بهتر از بدتر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
35
1
خوب هیچی نباشه مطهری آشوب و کشمکش خوب درست میکنه اونا هم دنبال اب گلالودن که بهتر از مطهری کسی فعلا نیست ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
1
16
علی مطهری مرد خدا .هرکه با خدا باشه خدا بهمراهش است و همینطور مومنان.
احمد ابادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
0
13
پدرجان در سیاست کی سرگشته نیست؟ !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
10
24
من نميخواستم شركت كنم ولي بخاطر آقاي مطهري با خودم دارم كلنجار ميروم تا شركت كنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
2
36
فقط شما درستید و بقیه مردم بی بصیرت و ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
1
10
تغییر عمل به معنای تغییر سیاست نیست ، بلکه راه رسیدن تغییر کرده و علی مطهری راه جدیدی رو نشون داده ...ضمن اینکه اکثر دموکراسی خواه ها موافق تحریم انتخابات نبوده و نیستند چون فلسفه اصلی اصلاحات ، اصلاح امور در دراز مدت هستش !
امروز علی مطهری از برخی اصلاح طلبان اصلاح طلب تر هستش!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
2
20
انتخاب علی مطهری یعنی ...بهتر از هیچی.
تسوکه
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
0
0
اصلا از اول تحریم انتخابات کار غلطی بود. باید اصلاح طلبان این دوره شرکت میکردند و اگر میتوانستند 30 درصد کرسی های مجلس را در دست بگیرند، میتوانستند برای ریاست جمهوری برنامه ریزی کنند اما با این وضع عملا ریاست جمهوری بعدی هم مال اصولگرایان است.
نسيم
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
0
0
منم با دوستان موافقم اونبار كه نبودم راي بدم امروزم مسافرم اميدوارم فردا وقتي رسيدم بتونم راي بدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
0
0
كاش تهران بودم و يك تك راي به علي آقا مطهري مي دادم . خيلي آقاست نگاهش انسان را به ياد شهيد مطهري مي اندازه . انشالله كه دور دوم راي اول تهرانه
داستان خاندان مدیچی که از روستا آمدند و اروپا را متحول کردند: خطای تک تخصص بودن چیست؟! گاردین : در حادثه آمستردام ؛ هواداران اسرائیلی آغازکننده تنش بودند! لیبرمن : یهودیان اروپا به اسرائیل مهاجرت کنند عراقچی : هیچ وقت از تهاجم روسیه به اوکراین حمایت نکرده ایم رئیس اسرائیل : حوادث آمستردام ۷ اکتبر را یادآوری کرد/ این حادثه جدی و زنگ خطر است وعده ترامپ به محمود عباس: برای توقف جنگ تلاش خواهم کرد اتهام جدید آمریکا به ایران : فردی به نام فرهاد شاکری را برای ترور ترامپ اجیر کرده بود! عراقچی : جمشید شارمهد رهبر یک گروه تروریستی بود / اگر خانواده اش مایل باشند، ما مشکلی نداریم که کالبد شکافی صورت گیرد دختر امام خمینی(ره) : غزه و لبنان به حمایت ما نیاز دارند تا بمانند و مقاومت کنند سقوط سنگ در جادۀ هراز یک فوتی برجای گذاشت آکسیوس : در تماس تلفنی ترامپ با زلنسکی، ایلان ماسک نیز روی خط بود/ رئیس جمهور اوکراین از آنچه که از ترامپ شنید، دلگرم شد صید کوسه ماهیان ممنوع ۷ خاصیت شگفت انگیز کیوی زمان حراج ربع سکه جدید/ آخرین مهلت واریز وجه اعلام شد یونیفل : اسرائیل عمداً نیروهای ما را هدف قرار می‌دهد