فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۶۷۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۳۰-۰۱-۱۳۹۲
کد ۲۶۷۷۳۹
انتشار: ۱۴:۳۵ - ۳۰-۰۱-۱۳۹۲

آزمایش نادر درباره ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر

کارشناسان فنی ایران از یک آزمایش عملی نادر برای اطمینان از مقاومت ساختمان نیروگاه هسته‌ای بوشهر خبر می‌دهند.

به گزارش تسنیم، اگرچه طی روزهای گذشته برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با ایجاد سر و صدا درباره تبعات زلزله اخیر برای نیروگاه بوشهر، سعی کرده اند این نیروگاه را خطرناک جلوه بدهند ولی کارشناسان فنی عقیده دارند اتفاقا این زلزله باید خیال اعراب را راحت کرده باشد نه اینکه آنها را نگران کند.

یک کارشناس در تهران به در این خصوص گفت: «روی کاغذ مقاومت سازه‎های بتنی نیروگاه بوشهر 8 ریشتر است. اما این عددها همیشه دارای ریسک است چرا که ما عملا هیچ وقت نمی‎توانیم میزان مقاومت واقعی این سازه و سازه های دیگری از این دست را در شرایط واقعی تولید شده در آزمایشگاه تست کنیم. در هیچ آزمایشگاهی نمی توان زلزله 8 ریشتری ایجاد کرد. بنابراین همواره ناچار هستیم که به عددهای ارائه شده از سوی پیمانکار و تحلیل های مهندسی اعتماد کنیم».

وی ادامه داد: «اما زلزله هفته گذشته در بوشهر ما را مطمئن کرد که لااقل درباره نیروگاه بوشهر همه چیز همانطوری است که تحلیل های مهندسی به ما می گوید. این زلزله یک تجربه نادر برای ما بود که بتوانیم از ایمنی نیروگاه در شرایط «تهدید و تنش واقعی» مطمئن شویم و اکنون این اطمینان نه فقط برای ما بلکه برای آژانس هم ایجاد شده است».

این کارشناس در پایان گفت: «کشورهای حوزه خلیج فارس باید از زلزله بوشهر خوشحال باشند نه ناراحت، چرا که اکنون روشن شده این نیروگاه کاملا مقام است و هیچ تهدیدی تولید نمی کند».

با این حال کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، دیروز با تشکیل نشستی در ریاض درباره ایمنی نیروگاه بوشهر ابراز نگرانی کردند.

عبدالطیف ال زیانی دبیر کل این شورا گفته است که کشورهای حوزه خلیج فارس باید یک طرح مشترک برای مقابله با نشت اتمی از تاسیسات اتمی داشته باشند.

وی گفت: «کشورهای عضو شورا پیش از این علیه خطرات نشت اتمی بوشهر و اثرات مضر آن بر محیط زیست هشدار داده اند واز تهران خواسته اند با پیوستن به کنوانسیون ایمنی هسته ای، استانداردهای امنیتی بین المللی را عملی سازد».

با این حال کارشناسان عقیده دارند این اظهارات بیش از هر چیز با هدف تولید فشار سیاسی روی ایران به منظور پذیرش کنوانسیون ایمنی هسته ای صورت می گیرد.

این پیمان در سال 1996، ده سال پس از «فاجعه اتمی چرنوبیل» شکل گرفت. در سال 1986 رآکتور اتمی چرنوبیل در جمهوری اوکراین منفجر شد. بر اثر این انفجار و مواد رادیواکتیو نشت یافته از نیروگاه محیط وسیعی از زندگی مردم آن منطقه آلوده شد و حدود 160 هزار اوکرایینی بی خانمان شدند. هنوز تاثیرات درازمدت فاجعه چرنوبیل بر محیط زیست و سلامتی انسانها روشن نیست.

هدف پیمان ایمنی هسته‌ای تقویت تدابیر ایمنی هسته‌ای است. تا کنون 72 کشور آن را امضا کرده‌اند اما ایران هنوز به عضویت این معاهده در نیامده است.

کارشناسان می گویند موضوع کنوانسیون ایمنی هم می تواند یکی از محورهای مذاکرات سیاسی درباره برنامه هسته ای ایران باشد.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
تبادل ۱۶۰ اسیر جنگی میان روسیه و اوکراین محمدرضا باهنر: در جنگ نقل و نبات پخش نمی‌کنند/ با جنگ، حداقل ۲۰۰ میلیارد دلار عقب افتادیم اطلاعیه مهم بانک ملی درباره قطعی موقت سامانه‌های کارتی  هشدار حمله موشکی در دبی صادر شد شمار کشته‌های زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ نفر رسید بقائی: ایران بیشتر از هر طرف دیگری دغدغه امنیت جمعی منطقه را دارد پزشکیان: دامنه اختیارات استانداران به گونه‌ای افزایش یافته که آنان در عمل «رییس ‌جمهور استان» محسوب می‌شوند امام جمعه اهواز: در استان خوزستان همچنان انتقال مواد مخدر به‌راحتی انجام می‌شود امام جمعه تهران: اجتماعات شبانه نباید زمینه حضور وحدت‌شکنان باشد بارش باران در ۱۳ استان کشور ۲ طوفان شدید در ژاپن/ ۲ میلیون نفر دستور تخلیه گرفتند قصه تلخ جوانان ترکیه و شعر "گاهی نمی شود، که نمی شود، که نمی شود" روایت بلانشو از «فوکو»؛ معرفی کتابی نادر از دو غول فلسفه فرانسه ایران‌شناس فرانسوی و مترجم حافظ و مولانا درگذشت تغییر مدیریت در هلدینگ صبا انرژی/ پناهی عزل و غفوری سرپرست شد