۳۰ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۵۹۸۲۲
تعداد نظرات: ۳۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۱۹-۰۷-۱۳۹۳
کد ۳۵۹۸۲۲
انتشار: ۰۹:۵۱ - ۱۹-۰۷-۱۳۹۳

سه نکته درباره "بچه پولدارها"ی شبکه های اجتماعی

می گویند در یکی از کشورهای آفریقایی، یک کاندیدای ریاست جمهوری برای گروهی از فقرا سخنرانی می کرد. در اثنای سخنرانی ، خودروی گرانقیمتی به محل سخنرانی رسید. مرد شیک پوشی از آن پیاده شد، دقایقی سخنرانی را گوش کرد و سپس سوار خودروی خود شد و رفت.
 عصرایران - ماجرای راه اندازی صفحات ثروتمندان در شبکه های اجتماعی که با نام هایی مانند بچه پولدارهای تهران و نظایر این، شکل گرفتند در هفته های اخیر توجهات بسیاری را به خود جلب و حتی بازتاب بین المللی هم پیدا کردند و در نهایت کار بدانجا کشید که مدیران این صفحات، ناگزیر از حذف بسیاری از تصاویر از این شبکه ها شدند.

واکنش مردم به این صفحات متفاوت بود. بسیاری از کسانی که این صفحات را دیدند، اتهاماتی مانند این که اینان تازه به دوران رسیده هایی هستند که از راه حرام ثروت اندوخته اند را نثارشان کردند و با کامنت های خود، صفحات ثروتمندان را آکنده از فحش های رکیک و غیر رکیک کردند.

سه نکته درباره

گروهی دیگر، اما این کار را ستودند و آن را نشانه ای از این دانستند که در ایران هم افرادی ثروتمند زیادی وجود دارد که خوب زندگی می کنند. برخی هم با حسرت و حسادت به این صفحات نگاه کردند و لابد عده ای هم با بی اعتنایی از کنارش گذشتند.

شاید بتوان گفت این ماجرا از جهات زیر می تواند مورد تأمل قرار گیرد:

1 - بنا به اصل برائت، نمی توان هر ثروتمندی را دزد، زالو صفت، رانت خوار و ... خواند. البته وجود افراد متعددی که از راه های نامشروع به ثروت های باد آورده رسیده اند و همه ما کمابیش نمونه هایی از این قبیل افراد را سراغ داریم، باعث شده است همه ثروتمندان، در دیده بسیاری از ما متهم جلوه داده شوند.

این فرهنگ، به ویژه در سال های بعد از انقلاب تشدید شد و ثروت و ثروتمند تا مدت ها اموری ضدارزشی قلمداد می شدند. مدیر یک کارخانه تولید "سس" تعریف می کرد که بعد از انقلاب ، کارخانه او را با این عنوان که سس یک محصول تجملاتی است(!) تعطیل کردند و او بعد از کلی رایزنی و تشریح مسأله سس برای مسؤولان، توانست کارخانه اش را بازگشایی کند.

نتیجه چنان وضعیتی نیز خروج سرمایه ها از کشور شد و بسیاری از کارآفرینان که امنیت لازم را برای ادامه فعالیت در ایران نداشتند، ثروت خود را برداشتند و از ایران رفتند.

این در حالی است که امام علی(ع) تاجران و صاحبان صنایع را می ستود و آنها را مایه استواری ، آرامش و آسایش جامعه می دانست.(نامه 53)

مخلص کلام این که نگاه شعاری و ضدثروتی که در اوائل انقلاب شکل گرفت و سپس رانت خواری هایی که انجام شد، دست به دست هم دادند تا ثروت و ثروت آفرینی ، در نظر مردم بد جلوه کند و از طنزهای روزگار این که اغلب مردمی که ثروتمندان را نکوهش می کنند، در تلاشی مداوم برای رسیدن به جایگاهی مشابه آنان هستند! گو این که ثروت تا زمانی مذموم است که در دست دیگران باشد. مزید بر همه این ها عدم شفافیت نیز باعث شده سره از ناسره تشخیص داده نشود.

2 - این که عده ای از مردم ایران ، چنان رفاهی دارند که حتی رسانه های خارجی نیز بدان می پردازند، جای خرسندی است. به جای نکوهش آنان باید دعا و تلاش کرد که بقیه مردم ایران نیز در رفاه و آسایش به سر ببرند نه این که آنان را نیز فقیر بخواهیم.

می گویند در یکی از کشورهای آفریقایی، یک کاندیدای ریاست جمهوری برای گروهی از فقرا سخنرانی می کرد. در اثنای سخنرانی ، خودروی گرانقیمتی به محل سخنرانی رسید. مرد شیک پوشی از آن پیاده شد، دقایقی سخنرانی را گوش کرد و سپس سوار خودروی خود شد و رفت.
در این هنگام، سخنران به مردمی که محو تماشای مرد ثروتمند بودند گفت: نگران نباشید! اگر من رئیس جمهور شوم او نیز به یکی مثل شما تبدیل خواهد شد!
ما این گونه نباشیم.

3 -
با لحاظ اصل برائت و خودداری از ایراد اتهاماتی مانند دزد و رانت خوار بودن این افراد، نکته بسیار مهمی را نباید از قلم انداخت و آن ، فرهنگ ثروتمند بودن است. ثروتمندان اصیل که در طول تاریخ همیشه بوده اند و هستند و خواهند بود، نه تنها ثروت را وسیله ای برای فخر فروشی به دیگران قرار نمی دهند بلکه کمک به دیگران را نیز به عنوان یکی از قواعد ثروتمند بودن محترم می شمارند.

این که عده ای ثروت فراوان داشته باشند، هیچ اشکالی ندارد - و بسیار هم خوب است - ولی در جامعه طبقاتی که متأسفانه فقر بیداد می کند، به رخ کشیدن ثروت، می تواند به افزایش رنج فقرا، تشدید فاصله ها و ایجاد کینه ها منجر شود. وقتی یک جوان فقیر برغم تلاش های شبانه روزی و صادقانه اش، حتی نمی تواند هزینه ازدواجش را فراهم کند و در همان حال، فخر فروشی ثروتمندان هم سن و سالش را می بیند که دیگر به نمایش خودروهای گرانقیمت شان بسنده نمی کنند و اصرار دارند تجملات درون قصرها و مهمانی هایشان را هم به رخ بکشند، به احتمال قوی، حس دوستانه ای نسبت به آنها نخواهد داشت.

متأسفانه باید گفت که روند خالی شدن جامعه از فرهنگ انسانی، در همه ابعاد نمودار است و در این میان، بسیاری از ثروتمندان کشور، به ویژه آنان که در سال های اخیر ثروتی به هم زده اند هم از این روند مستثنی نیستند و آداب ثروت و ثروتمند بودن را نمی دانند و این آداب ندانی، به ویژه در فرزندان ثروتمندان مشهود تر است.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۳۰۵
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
6
695
نمونه اون کاندید آفریقایی در کشور خودمان هم زیاد است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
قانون از کجا آوردهای به کجا رسید؟چرا اجرا نمیشه؟مگه با اجراش منافع چه کسانی به خطر میوفته؟
Adel
Luxembourg
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
294
346
تو کشور ما مایه دار بودن و تو آسایش بودن یه گنا حساب میشه چراکه اصلا به این فک نمیکنیم روز هایی که ما فقط نشستیم تو خونه به امید نعمت و رزق دعا کردیم و منتظر معجزه بودیم همین بچه پولدار ها داشتن بیرون کار میکردن و از صفر شروع کردن درسته خیلی ها شاید از راه حرام به پول رسیده باشن ولی این شامل همه نمیشه و شاید ارثیه خانوادگیشون بوده ولی باز نوش جونشون قرار نیست حتما فقیر باشی تا بتونی یه فقیر رو درک کنی
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
اگر کار میکردند که ایران درست میشد تو این وضعیت گیر نمی کرد
ناشناس
| Armenia |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
در کشور ما همه نه ولی بیشتر ثروتمندها مستقیم یا غیرمستقیم با نفت مرتبط هستند که به همه مردم تعلق دارد ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
10
478
راستى كار اين خانواده زابلى كه ميخواستند فرزند 5 سالشونو بفروشن به كجا رسيد ؟
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
21
549
روی سخنم بانویسنده محترم مقاله میباشد.
من هم مثل شما می اندیشم وثروتمندی را نکوهش نمیکنم ولی آیا ثروتمندانی که ازراه تلاش وزحمت فراوان وتولید وکارآفرینی ثروتمند شده اند اینگونه زندگی میکنند وثروت خود وداشته های فرزندان خود را به رخ افراد جامعه ای که درآن عده ای حتی محتاج یک وعده غذای کافی برای خانواده خود هستند میکشند خیر وصدالبته خیر بنابراین این افراد فقط ازراه چپاول مردم ورانت بازی به ثروت های چند صد میلیاردی رسیده واینچنین فخر فروشی میکنند مگر امثال بابک زنجانی ها را که ازرانندگی رییس کل بانک مرکزی واستفاده از رانت به چنین ثروتی رسیده است را از یاد برده اید؟ آیا دولت اسلامی دربرابر خانواده معزز شهدا وجانبازان عزیزی که بیشترشان درحداقل معاش روزگار میگذرانند مسئول نیست وآیا باید وضع به همین منوال ادامه یابد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
كاملا موافقم؛ نكته ديگر اين است كه وقتي يك عده اندك كه اغلب به ناحق و با استفاده از روشهاي ناسالم و رانتهاي ناحق سرمايه و ثروت گروهي كثيري از جامعه را به بند كشيده اند، اين پديده به هيچ وجه مايه فخر فروشي بين المللي براي ما نخواهد بود. چرا كه اگر اينگونه بود شيوخ عربستان و امارات و قطر بيشترين افتخار بين المللي(!) را داشتند.
دکتر صفایی
United States of America
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
45
120
خوشحالم که همیشه نظرات و تحلیل هاتون منصفانه و انسانیست چه در مورد ثروتمندان که با تلاش قابل تقدیر رشد کردن یا در مورد موفقیت ورزشکاران که سهم دولت قبل رو ذکر کردین در این مسیر درست موفق باشین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
11
338
اصل برائت نمیگه چرا بنده و امثال بنده که سالیان دراز ظاهرا در بهترین مشاغل کار می کنیم همیشه هشتمون گرو نه مونه..!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
ما پول نداریم در نتیجه اهمیت نداریم! انسانیت و فرهنک مهم نیست
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
4
253
پولدار شدن با ثروتمند بودن فرق میکند. پول با ثروت متفاوت است.
عده ای که با اقسام رانت و رابطه و با سواستفاده از نیاز مردم به پول رسیده اند، هیچ نقش سازنده ای در جامعه ندارند و فقط به فرهنگ دلالی و مفتخوری کمک میکنند. اینان بلای جامعه شده اند. نه فرهنگ سازنده دارند، نه اخلاق، نه تعهد اجتماعی دینی! فقط پول و پول را میشناسند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
2
253
ثروتی که با کار و تلاش اقتصادی واقعی به دست بیاد خیلی هم خوب است ولی متاسفانه درصد بسیاری از پولدارهای ما از این طریق به ثروت نرسیده اند.
تعداد کمی از این بچه پولدارها، پدر و مادر کارخانه دار و تولید کننده دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
اکثرشان از شغلهای دولتی به این پولها رسیده اند
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
0
229
مساله این نیست که پولدارها همشون رانت خوار یا دزد و غیره هستن. مساله اینه که تو کشور ما بر خلاف کشورهای پیشرفته که عموما شایسته سالاری حکم فرماست، رانت خواری و زد و بند باعث پولدار شدن ادمها میشه و همین باعث میشه که مردم همه پولدارها رو به یک چشم ببینن. به هر حال هرکسی که با زحمت و لیاقت به پول رسیده نوش جونش باشه.
پیمان اردبیل
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
79
34
منطقی بود متشکرم عصر ایران
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
0
48
مساله این نیست که پولدارها همشون رانت خوار یا دزد و غیره هستن. مساله اینه که تو کشور ما بر خلاف کشورهای پیشرفته که عموما شایسته سالاری حکم فرماست، رانت خواری و زد و بند باعث پولدار شدن ادمها میشه و همین باعث میشه که مردم همه پولدارها رو به یک چشم ببینن. به هر حال هرکسی که با زحمت و لیاقت به پول رسیده نوش جونش باشه.
سایه
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
10
178
من که باورم نمیشه تو کشور ما کسی از راه سالم بتونه همچین ثروتی کسب کنه! اگه هم باشن تعداشون انگشت شماره.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
8
191
اقای نویسنده ای که ماست مالی می کنید ... می شه بفرمایید در ایران چه کار تولیدی بزرگی در دست بخش خصوصی است که صادرات به جهان دارد که این زمینه ثروت را برای عهده ای فراهم کرده ؟ اگر شما نمی دانید من می بینم و می دانم که بخش عظیم از این ثروت ها از کجا امده ... بیل گیتس هم ثروت دارد اینها هم ثروت دارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
143
32
وجود ثروتمندان در ایران نعمت است...خوبه ثروتشان را بردارند و بروند اروپا بهتر از این زندگی که اینجا دارند را بکنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
10
78
وقتی بدون برنامه ریزی و به صورت خودجوش اکثر مردم ثروت ثروتمندان فعلی را بخاطر رانت و دزدی میدانند شما نمیتوانید بگوئید اشتباست- من به این دیدگاه باور دارم وقتی اکثریت یک جامعه در باره چیزی اظهارنظر مشترکی دارند یعنی حدود 90 درصد درست است- ما میبینیم که چقدر رانت و پارتی بازی جهت استفاده از بیت المال زیاد شده مخصوصا در این دولت شدت هم پیدا کرد!! شما بگو نه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
9
122
به راستی از راه حلال میشه یه شبه اینقدرثروت بهم زد چطوری؟ نویسنده محترم مقاله یه توضیح کوچولو بده لطفا
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
0
50
مساله این نیست که پولدارها همشون رانت خوار یا دزد و غیره هستن. مساله اینه که تو کشور ما بر خلاف کشورهای پیشرفته که عموما شایسته سالاری حکم فرماست، رانت خواری و زد و بند باعث پولدار شدن ادمها میشه و همین باعث میشه که مردم همه پولدارها رو به یک چشم ببینن. به هر حال هرکسی که با زحمت و لیاقت به پول رسیده نوش جونش باشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
19
55
مقاله خوبی بود . پدران این بچه ها که زحمت زیادی برای ثروت خود کشیده اند از اینگونه خود نمایی ها انجام نمی دهند ولی بچه میلیاردر ها بر عکس اهل پز دادن و خود نمایی هستند ای کاش پدران اینها بجای در اختیار قرار دادن ماشین های گرانقیمت و امکانات بی حد وحساب که در نهایت باعث خوش گذرانی و فساد فرزندشان خواهد شد یک کارخانه تولیدی تاسیس و بچه خود را به عنوان مدیر عامل برای مدیریت تولید انتخاب می کردند تا اگر سودی کسب کرد برای خودش امکانات تهیه کند . بدین ترتیب بچه انها مرد شده و قدر پول را خواهد دانست و در آینده نیز مثمر ثمر بوده برای پدر خدا بیامرزی خواهد داشت .و هم با کار آفرینی ، بخشی از مشکل بیکاری و کمبود کالا در کشور مرتفع می گردد .
سایه
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
5
81
من که باورم نمیشه تو کشور ما کسی از راه سالم بتونه همچین ثروتی کسب کنه! اگه هم باشن تعداشون انگشت شماره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
3
91
مطمئناً ثروت این افراد از راه درست نیست. تو این ممکلت از راه درست و قانونی ثروت به این مقدار به دست نمیاد. به نظر من شما دارید افکار آرمان گرایانه خود را اینجا بیان میکنید. همه میدونن که تو ایران به غیر از دزدی و تحصیل مال حروم (فرار از مالیات و رشوه دادن و ...)، کسی به این ثروت نمیرسه.
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
3
74
با سلام
امروز با همكارانم روي اين موضوع بحث كرديم و نتيجه گيري اوليه ما مثل عصر ايران بود ولي خداييش اين يه ديد كلي و سطحي هستش ما متسفانه در جامعه اي زندگي ميكنيم كه پارتي بازي و رانت خواري از موارد اصلي پيشرفت به حساب ميادش هيچ گاه نديديم كه مديري عوض بشه و دورش رو نخبگاه و افراد زحمتكش و دلسوز بگيرند البته اگه خود اون مدير از جمع نخبگان باشد يا يه دلسوز خود جاي بحث دارد.
گاهي ثروتمند شدن را به پشتكار و استعداد نسبت ميدهند كه البته درست خواهد بود در يك جامعه با شرايط نرمال .
يه مثال ميزنم . يك مهندس عمران با سرمايه مشخص قصد ساخت يه ساختمان خواهد بود كه با فروش اون كسب درآمد كند ولي متاسفانه سودجويان املاك مانع فروش به موقع آن و حتي بز خر كردن آن مي شوند . اين در حالت ساده موضوع و گاه مي بينيم با تبديل زمينهاي كشاورزي به مسكوني و يا مسكوني به تجاري كه براي بعضي افراد خاص صدور مجوز مي شود يك شبه تبديل به يه مولتي ميليونر مي شوند .
در اين جامعه اسلامي از اين دست مثال ها بسيارند . در بحث انحصاري محصولات و يا واردات و صادرات هم همينطور بوده و هست . جناب عصر ايران شما مثالي از نهج البلاغه مي زنيد در حالي كه خود امام علي ساده زيست بود و از راه حلال امرار معاش ميكرد و مخالف رانت خواري بود كه نمونه آن ماجراي طلحه و زبير است.
در پايان روايتي از حضرت رسول مي گويم كه فرمود : اي اباذر خانه اي را كه در آن سكونتي نداري مساز .
ناشناس
Netherlands
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
0
116
غفلتي كه در اين مقاله صورت گرفته اين است كه اصلا چرا بايد گسل طبقاتي تا اين حد بزرگ باشد چرا كشوري مانند نروژ كه از قضا توليد كننده نفت نيز هست اجازه پيشامد چنين اتفاق ناگواري را به مراكز كسب ثروت خود نميدهد در يك كنفرانسي تلويزيوني كه چندي پيش راجع به ريشه كني فقر در يك شبكه انگليسي برگزارشد يكي از وزراي نروژي در پاسخ به سوال مجري صحبت از وضع ماليات 80 درصدي از بنگاه هاي توليدي مي كرد و اين ماليات با توجه به برگشت آن در چرخه خدمات اجتماعي ناراحتي كسي را بر نمي انگيخت . مقاله نويس محترم!در ايران ما نه كسب ثروت بر اساس صادرات توليدي محلي از اعراب دارد و نه پرداخت ماليات توسط اين بزرگوراران به توزيع عدالت كمكي ميكند .گويا صاحبان حرف و مراكز ثروت تنها خود را عامل موفقيت خود مي پندارند و نقشي براي مردم و جامعه كه اين شرايط را برايشان فراهم كرده اند قايل نيستند.!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
2
145
اولا پولدار واقعی و حلال خور ریخت و پاش نمیکنه دوما فخر نمیفروشه
ناشناس
United States of America
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
2
167
شما یه مقایسه کن ببین به این اندازه که پورشه و بنز تو مملکت زیاد شده آیا به همون اندازه کارگاه کارخانه و کار آفرینی شده ؟ شک نکنین که این حجم روزافزون تجملات نوظهور ریشه در ناپدید شدن پولهای نفت در سالهای اخیر داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
2
120
در كشور غير دموكرات البته نه در همه موارد اما در اكثر موارد تنها با لابي و امتياز هاي خاص و رشوهميشود اينچنين ثروتمند شد
حميد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
1
149
با سلام با نظر شما كه اصل بر برائت است موافقم اما شما هم بپذيريد كه رسيدن به ثروت هاي افسانه اي در يك دوره هفت هشت دهساله و با عرق جبين و بدون استفاده از رانت و .... كمي سخت است!
فریادهای خانم افسر آمریکایی در اعتراض به حمایت کشورش از اسرائیل (فیلم) انتقال امنیتی متهم ترور ژنرال روس/ ماجرای پیشنهاد ۱۰۰ هزار دلاری (فیلم) تاثیر شگفت انگیز سرکه روی قند خون انسان (فیلم) افزایش ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی کشور، چند مگاوات برق اضافه می‌شود؟ (فیلم) گلدمن: ایلان ماسک رئیس جمهور آمریکا است نه ترامپ (فیلم) دبیر شورای عالی امنیت ملی : برخی با نیت مخرب سؤال می کنند وعده‌ صادق 3 چه شد؟ الان می‌زنی یا فردا می‌زنی؟ بعد بزرگان ما را متهم می کنند ترسو هستند تصاویری از حملات دیشب روسیه به پایتخت اوکراین/ S-400 زمین به زمین شد؟! (فیلم و عکس) نفوذ چگونه اتفاق می افتد و نفوذی ها ممکن است چه شکلی باشند؟ (فیلم) درخواست 2 سال حبس برای خواننده معروف ترکیه به اتهام توهین به زن ایرانی دبیر شورای عالی امنیت ملی: برخی با نیت مخرب سؤال می کنند وعده‌ صادق 3 چه شد؟ / می گویند ایران سوریه را رها کرد، ما اصلاً آنجا نبودیم که بخواهیم رها کنیم دولت عُرضه به خرج دهد و تکلیف این دو خبر خطرناک را مشخص کند: شایعه یا خنجر از پشت؟! کشف ۱۳ مومیایی با زبان‌های طلایی در مصر متعلق به ۲۳۰۰ سال پیش وقوع انفجارهای پی در پی در مرکز کی‌یف (فیلم) رویترز : فکر و ذکر نتانیاهو پس از غزه، لبنان و سوریه به سمت ایران است طرح دوباره خط لوله گاز قطر – ترکیه - اروپا با سقوط بشار اسد