فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۵۳۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۰۵-۱۲-۱۳۹۴
کد ۴۵۳۲۲۱
انتشار: ۱۵:۴۱ - ۰۵-۱۲-۱۳۹۴

750 میلیون زباله فضا را ناامن کرده است

عصر ایران
مدار اطراف زمین آنقدر پر از زباله شده است که احتمال می رود مانع پیشروی در فضا شود، زیرا هر تکه در حال پرواز با سرعت چند هزار کیلومتر در ساعت، قدرت فوق العاده زیادی مساوی گلوله دارد.

حدود 750 میلیون قطعه بیش از یک میلی متر در مدار اطراف زمین در حال چرخش است که افزون بر ایجاد ناامنی برای ماهواره ها، در صورت بیشتر شدن زباله ها، امکان دسترسی به فضا را در آینده ای نه چندان دور ناممکن کند.

750 میلیون زباله فضا را ناامن کرده است

مطابق اطلاعات دانشمندان روسیه، تصادم این اشیا با یکدیگر تکه های جدیدی را به وجود می آورد که این وضع را وخیم تر می کند. این زباله ها خطر واقعی برای ماهواره های در حال کار و ایستگاه بین المللی فضایی است که بارها مجبور شده اند با انجام مانورها از تصادم با زباله های فضایی در امان بمانند.

به گزارش اسپوتنیک، مدار اطراف زمین آنقدر پر از زباله شده است که احتمال می رود مانع پیشروی در فضا شود، زیرا هر تکه در حال پرواز با سرعت چند هزار کیلومتر در ساعت، قدرت فوق العاده زیادی مساوی گلوله دارد.

بنا به این گزارش، هم اکنون متخصصان در حال بررسی روش های مختلف نابودی کردن زباله های فضایی از جمله استفاده از سلاح اتمی هستند، اما این ایده ای پوچ و غیر ضروری است که درست مثل شلیک توپخانه به سوی گنجشک می ماند. از این رو متخصصان در حال طراحی روش های دیگری از جمله به دام انداختن زباله ها با تورهای مخصوص و استفاده از پرتو های لیزری هستند.

«بوریس شوستوف» رئیس انستیتوی اخترشناسی روسیه اعلام کرد که استفاده از سلاح هسته ای برای مبارزه با آشغال های فضایی بی معناست. شمار قطعات سرگردان ماهواره های مصنوعی در مدار زمین آن قدر زیاد است که طی 20-10 سال امکان دسترسی به فضا را از دست خواهیم داد.

«ولادیمیر آگاوف» رئیس برنامه علمی جمع آوری و پردازش اطلاعات اشیای فنی نیز در این باره گفت: از بین رفتن ماهواره از دست دادن پول زیاد و لزوم خرج های مضاعف برای ساخت ماهواره جدید و پرتاب است. وقت زیادی صرف ساخت ماهواره خواهد شد و اگر تجاری باشد، سود خود را ازدست خواهد داد.

به گزارش اسپوتنیک، وی افزوده است: راه حل های زیادی شامل جمع آوری زباله ها با کمک یدک کش های ویژه فضایی، سامانه های الکترومغناطیسی و همچنین تورهای ویژه جمع آوری زباله های کوچک مطرح شده که فقط طرح پیشنهادی است و این که چه زمانی پیاده خواهد شد به عوامل مهندسی، ساخت سامانه های ضروری و امنیت بستگی دارد. جمع آوری زباله ها باید به گونه ای انجام شود که ماهواره ها آسیب نبینند و موضوع حقوقی هم وجود دارد زیرا هر یک از اجزای هر زباله فضایی به یک کشور تعلق دارد و از این رو باید اجازه نابودی آن گرفته شود.

هر یک از کشورها در بروز این وضعیت نقش داشته اند که با قبول این موضوع، کمیسیون هماهنگی جهانی زباله های فضایی را تشکیل دادند و طبق قانون کنونی، کشورها باید پس از پایان زمان کار، دستگاه های فضایی را از مدار زمین خارج کنند که گزینه ایده آلی نیست، زیرا خروج آنها از مدار محتاج صرف سوخت گران قیمت است. همچنین دستگاه ها پس از پایان دوره استفاده بیشتر غیرقابل هدایت می شوند و از این رو کارشناسان پیشنهاد می کنند پاکسازی مدار زمین از زباله ها همراه با پیشرفت انواع جدید سوخت، مطالعه ویژگی های جدید مواد و فناوری لیزری انجام شود.

منبع: ایرنا

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: زباله های فضایی ، فضا
ارسال به دوستان
زلزله رودبار و جام جهانی 36 سال قبل ؛ تاثیر فوتبال در دو فیلم عباس کیارستمی «هفته قوه قضاییه؛ بازخوانی الگوی مواجهه با رسانه‌ها» 5 نکته درباره مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس / از سود تهران تا شهرت "بورگن اشتاک" وزیر خارجه قطر: مذاکرات فنی میان ایران و آمریکا ادامه دارد تحلیل گاردین از نمایش درخشان ایران و درخشش بیرانوند بهره‌برداری از دو چاه جدید در پارس جنوبی با رکورد حفاری هیئت مذاکره کننده به تهران بازگشت تأثیر توافق ایران و آمریکا بر شکوفایی اقتصاد دیجیتال پاکستان: سفر پزشکیان به اسلام‌آباد درباره تلاش‌های دیپلماتیک اخیر است سردار حسن‌زاده: تمام مقدمات برای برگزاری مراسم تشییع پیکر رهبری شهید پیش‌بینی شده است محسنی اژه‌ای: برخی افراد با بی‌توجهی سخنانی بر زبان می‌رانند که دشمن را خیالاتی می‌کند اعلام تعطیلی تهران در روز تشییع رهبر شهید انقلاب صادرات ۳۶ میلیون بشکه نفت ایران از ژوئن ۲۰۲۵ ثبت شد افزایش قیمت گاز طبیعی در اروپا به دلیل تهدیدات ترامپ علیه ایران جزئیات تفاهم‌نامه جدید ایران برای آزادسازی منابع ارزی