۰۵ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۵ آذر ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۶
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۸۸۶۱۶
تعداد نظرات: ۱۲۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۰۱-۰۶-۱۳۹۵
کد ۴۸۸۶۱۶
انتشار: ۱۱:۱۹ - ۰۱-۰۶-۱۳۹۵
سلسله بحث های عصر ایران درباره آموزش و پرورش ایران - 4

"تجارت با کودکی" ؛ از مدارس تیزهوشان تا مؤسساتی که دکان باز کرده اند...

جعفر محمدی

عصر ایران - اخیراً بحث هایی را درباره نظام آموزش کودکان و نوجوانان شروع کرده ایم که بخش های قبلی را می توانید در انتهای همین متن ببینید.
امروز می خواهیم موضوع مهم دیگری را پیش بکشیم و آن "تجارت با کودکی" است.

***

ما، کودکان را پیش از موعد وارد رقابت می کنیم و در رقابت ها، خردشان می کنیم؛ به همین سادگی و به همین بی رحمی!

ما بزرگترها، بازی خودمان را می کنیم ولی مهره های این بازی را فرزندان مان قرار داده ایم، گویی، آنها نه انسان که فیل و رخ و قلعه شطرنج هستند؛ به همان سادگی که مهره ها را می زنیم و دور می اندازیم، به بچه هایمان نیز ضربه می زنیم؛ هم وزارت آموزش و پرورش، هم بسیاری از مدارس و مؤسسات و هم شمار زیادی از خانواده ها.

یکی از این جاها، مدارس موسوم به تیزهوشان هستند که رقابت احمقانه ای در مدارس سراسر کشور برای فرستادن دانش آموزان شان به این مدارس جریان دارد.

هر ساله، تعداد پرشماری از کودکان ایرانی که در مقطع ابتدایی درس می خوانند، در آزمون های مدارس تیزهوشان شرکت می کنند.
فراموش نکنیم آنانی که در این آزمون ها شرکت می کنند، عمدتاً دانش آموزانی هستند که طبق استانداردهای همین نظام آموزشی، جزو دانش آموزان موفق به شمار می روند.

سیستم آموزشی اغلب مدارس، به ویژه مدارس غیرانتفاعی، در تمام سال های تحصیل، این گزاره را به ذهن کودکان بی نوا تزریق می کند که تحصیل در مدارس تیزهوشان، موهبت بزرگی است که باید بدان نائل آیند!
اما آیا مدارس تیزهوشان برای همه این دانش آموزان موفق، جا دارد؟ پاسخ منفی است و ناگزیر آزمون ورودی می گیرند و کودکان را درگیر "استرس کنکوری" می کنند.
نتیجه نیز کاملاً مشخص است. از بین آن همه دانش آموزی که نظام آموزشی، ذهن شان را آکنده از آرزوی تیزهوشان کرده است، تنها تعداد کمی پذیرفته می شوند و بقیه، "شکست می خورند"!

برای ما بزرگترها ، شاید مهم نباشد ولی برای دختر بچه یا پسر بچه ای که هنوز در حال و هوای کودکی است، یک تجربه وحشتناک رقم می خورد، او پیش خودش فرو می شکند و چون از قبولی در "تیزهوشان" بازمانده، اولین حسی که پیدا می کند، تردید به "هوش" خودش هست!

شاید گفته شود مگر می شود همه این دانش آموزان را در مدارس تیزهوشان پذیرفت؟!
پاسخ این است که اساساً وجود مدارس تیزهوشان چه لزومی دارد؟! مگر جز این است که دانش آموزان پذیرفته شده در این مدارس، وارد پروسه ای می شوند که باقی کودکی و نوجوانی شان را می سوزاند؟ مگر جز این است که در مدارس عادی، حجم درس ها و تکالیف آزار دهنده است و در مدارس تیزهوشان، حجیم تر و پرمشقت تر؟!

وانگهی، دانش آموزان چه در مدارس تیزهوشان درس بخوانند و چه در مدارس عادی، باید در دانشگاه، از یک "خط آغاز مشترک"، شروع کنند. پس چه فایده ای دارند این مدارس عریض و طویل، جز این که تشکیلاتی در آموزش و پرورش درست کرده اند و عده ای به بهای ستاندن کودکی و نوجوانی دانش آموزان، در آن مشغول کار و نان خوردن هستند؟!

وادار کردن کودکان به رقابت های زودهنگام، تنها به مدارس تیزهوشان محدود نمی شود. آزمون های ورودی مدارس غیرانتفاعی و آزمون های تستی که با ارائه کارنامه هایی شبیه کارنامه کنکور دانشگاه ها مدام بر کودکان تحمیل می شود و آنها را در استرس و مقایسه دائمی قرار می دهد نیز همانند شبحی بر زندگی کودکان سایه افکنده اند.

این وضعیت به ویژه در مدارس غیر دولتی، به طور فزاینده ای دانش آموزان را تهدید می کند. گویا درس های غیرضرور، زائد و رسمی نظام آموزشی و امتحانات آنها کافی نیست که برخی مؤسسات با ورود به مدارس و برگزاری آزمون های سراسری و چاپ و فروش انواع کتاب های تست، کسب و کار پر رونقی برای خود راه انداخته اند و به کمک مدارس طرف قرارداد، خانواده ها و دانش آموزان را در یک استرس دائمی قرار داده اند.

نظام آموزشی ایران، با تحمیل رقابت های بی رحمانه به کودکان، آنها را از بازی، خلاقیت، کار گروهی و تعامل، شادابی و یادگیری درس های زندگی باز می دارد و آنها را به افرادی تک ساحتی تبدیل می کند که در بهترین فرض، محفوظات بیشتری دارند.

هر چند نظام آموزش و پرورش نیاز به تحولات بنیادین دارد ولی عجالتاً می توان دو پیشنهاد را مطرح کرد: حذف مدارس تیزهوشان که وجودشان اساساً فایده ای ندارند و بیرون راندن مؤسساتی که با آزمون هایشان، مدارس را تبدیل به دکان های خود کرده اند و با کودکی بچه های مردم، تجارت می کنند!

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۲۵
در انتظار بررسی: ۱۰۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
18
249
هر چند وقت يكبار حرف دل مارو ميزني عصر ايران.زنده و پايدار باشيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
ممنون عصر ایران عزیز 11 سال درس می خونم دیگه رمق ندارم هنوز باید کنکور بدم این چه وضعیتیه اخه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
با سلام
ما در 12 سالی که مدرسه رفتیم سه چیز یاد گرفتیم :
1- خواندن و نوشتن
2- جدول ضرب
3- جمع و تفریق
بقیه چیزهایی که به خوردمان دادند در زندگی بدردمان نخورد
ناشناس
| - |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
به عنوان دبیر و سه سال اخیر کارشناس سمپاد متن و کامنت ها را مطالعه کردم. مدارس استعدادهای درخشان جایگاه افرادی است که واقعاً باهوش هستند نه جایگاه بچه پولدارهایی که به کمک کلاس های رنگارنگ و هزینه های گزاف و صرف تست زدن می خواهند وسیله فخرفروشی والدین باشند. در کامنت ها فردی این مدارس را زیر سوال برده و ادعا کرده در این مدارس درس خوانده است ولی در نوشته خود کلمه ای را غلط نوشته. اما کامنتی از خارج کشور نوشته شده و ادعا کرده از بودن در مدرسه همیشه لذت می برده است. این مدارس براس دانش آموزانی که واقعا تیزهوش هستند بهشت است و بالعکس. ای کاش با اعمال آزمون تشریحی و بدون اعمال نفوذ اولیا، تیزهوشان واقعی و نه بچه پولدارها به این مدارس پذیرفته می شدند. منتها در این کشور همه بچه های خود را باهوشترین بچه دنیا می دانند و تنها گزینه گذیرش آزمون تستی می باشد. تعداد اندکی دانش آموزان از مدارس نابرخوردار و یا روستایی پذیرفته می شوند و این مدارس بهشتی است برای آنان. لذا همین ها هم چون با بچه پولدارها همکلاس می شوند باز این ها هم از یک طرف دیگر یعنی نوع لباس و لوازم التحریر و ... کم می آورند و آسیب می بینند.
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
آقا نون دوني يه عده دبير و موسسه آموزشي و به عبارتي يه سري فرصت طلب است كه از از اين محل به درآمدهاي حتي ميلياردي ميرسن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
قابل توجه كارشناس سمپاد
هر غلطي غلط نيست اشتباهات تايپي يك امر سهوي است نميشه گفت ناشي از كم سوادي است .
همانطور كه شما هم در توضيح تان "براي " را " براس" و گزينش را گذيرش نوشتيد اينها ناشي از با عجله نوشتن است و حروف كنار حرف مورد نظر در كيبورد تايپ مي شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
با سلام
ضمن انکه با بسیاری از مطالب موافقم به خصوص با عنوان "تجارت با کودکی ... و دکان موسسات " ولی حذف تیز هوشان نتیجه مناسبی ازاین گفتار نیست. مشکل اساسی بی اعتمادی به نظام اموزشی در ایران است که در ادبیات کاربران هم موج میزند. البته نمی شود همه را از نظام اموزشی راضی کرد ولی رضایت و اعتماد عمومی برای پیشرفت یک ضرورت اجتناب نا پذیر است. عطش غیرمنطقی و غیر موثر به درس و علم همه سطوح اموزشی از ابتدایی تا دکتری را گرفته است و "دکان موسسات " و چشم پوشی سیاست گذاران آموزشی بر این واقعیت شرایط را شدیدتر می کند که به نظر اینجانب هم نتایج فاجعه باری را رقم زده و خواهد زد. امیدوارم شجاعت باز کردن درد های ملموس اجتما عی در تعداد بشتری از دست اندرکاران رسانه ای تسری پیدا کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
13
177
رحمت بر پدر و مادرت با اين حرفي كه زدي . آقا شما را به خدا به داد بچه هاي اين مملكت برسيد . بچه بايد بچگي كنه . درس به جاي خود . بازي به جاي خود . زندگي و تفريح و مهارتهاي زندگي هم به جاي خود . به پدر يكي از همين بچه هاي زبان بسته گفتم بچه ي شما اصلا فصلي به نام تابستان را ميشناسه ؟؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
بچگی نه کودکی ، ما خیلی چیزها رو با مغلطه همراه میکنیم آموزش با کودکی کردن هیچ منافاتی ندارد ضمن اینکه میتوان اگر اگر پتانسیل هایش بوجود بیاد از بسیاری کشورهای موفق در این امر الگو برداری آگاهانه کرد مانند فنلاند و سوئد .
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
7
94
از نکته ای بسیار خوب نویسنده ایم قماله بسیار سپاسگزارم. دختر عمه من به دلیل اینکه سال ششم در تیزهوشان پذیرفته نشده بسیار افسرده شده...فکر کنید بچه ها رو از کودکی در استرس و فشار بیخودی قرار می دهند...
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
3
83
نکته مهمش اینه که این مدارس قرار بود رایگان باشه و حتی سالهای اول هزینه سرویس رو هم نمی گرفتن ولی الان شهریه های بسیار سنگین بخصوص برای پیش دانشگاهی می گیرن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
7
66
عالي بود. واقعيت هم همينه. اميدوارم كه روزي مسئولين هم به اين نتيجه برسند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
4
59
واقعا درسته احسنت . من خودم یادمه آزمون ورودی یه دبیرستان معتبر رو نتونستم قبول بشم تا مدت ها سرخورده شده بودم
خبازي مقدم
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
7
84
(برخی) مدارس غير انتفاعي با دادن نمره هاي الكي به خاطر بالا بردن امار قبولي بچه مرا بيسواد با ادعا تحويل دادند كه حتي نام استان خود را هم نميداند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
منفي اشتباهي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
11
58
اینکار باید فورا صورت بگیره از همین امسال.
هر چند نظام آموزش و پرورش نیاز به تحولات بنیادین دارد ولی عجالتاً می توان دو پیشنهاد را مطرح کرد: حذف مدارس تیزهوشان که وجودشان اساساً فایده ای ندارند و بیرون راندن مؤسساتی که با آزمون هایشان، مدارس را تبدیل به دکان های خود کرده اند و با کودکی بچه های مردم، تجارت می کنند!
ميترا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
5
34
درود بر شما
ميترا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
5
28
درود بر شما
آرمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
5
43
احسنت، در یکی از مدارس معروف غیر انتفاعی در کرج مبلغ 2،488،000 تومان بابت هزینه پایه و مبلغ 1،412،000 تومان بابت هزینه کلاسهای اضافی (یک جلسه در هفته رباتیک،هزینه اجاره سالن ورزشی) و 500،000 تومان هزینه کلاس ریاضی آمادگی هوشان ، 400،000 تومان هزینه کلاس فارسی آمادگی تیز هوشان، و 400،000 تومان هزینه کلاس علوم آمادگی تیزهوشان و 300،000 تومان هزینه مربوط به اردوهای داخل شهری دانش اموزی و 200،000 هزینه کتب و جزوات کمک درسی و ...دریافت می کند
این درحالی است که جهت ثبت نام دانش آموزان در این مدرسه باید علاوه بر دادن تست ها مختلف (سخت تر از کنکور ) باید با پارتی بازی و منت و ... بچه را ثبت نام کنی ،
و وقتی دانش اموز را در پایان سال وقتی ارزیابی می کنی سطح علمی دانش اموز کمتر از مدارس عادی دولتی است.
و جالب است که در قانون اساسی کشور آموزش رایگان اعلام شده است ولی طوری خانواده ها را به این گونه مدارس هدایت می کنند که خانواده ها بعد از چندین سال می فهمند که چه کلاهی سرشان رفته است ((با بت کاهش هزینه های آموزشی دولت و جبران کسری بودجه وزارت اموزش و پرورش)
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
من با اساس آموزس رایگان مخالفم بدلیل اینکه وقتی تولید مثل زیاد میشه و به شکلی بی حساب چرا باید هزینه تحصیل فرزند دیگری رو کس دیگه ای با آموزش رایگان بده ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
11
68
باید دهانتان را طلا گرفت من خودم از قربانیان تیزهوشان هستم یک شاگرد اول صرف در ابتدایی که در اولین دوره تیزهوشان در سال 68 قدم به مدرسه شوم تیزهوشان گذاشتم که جز خوردشدن شخصیت و احساس کمبود و کشتن اعتماد به نفس هیچ حاصلی برای من نداشت . خدا لعنت کند مسوولین انرا که با تبعیضات فراوان بین بچه ها صرفا بدلیل وضعیتهای خانوادگی و مالی متفاوت عملا امثال من را که از یک خانواده متوسط بودم به اوج ناکامی کشاندند ان دوران کابوس زندگی منه و تا الان که فوق لیسانس گرفتم بدترین دوران در طول تحصیلم است .واقعا که این نظام آموزشی به جز یک مشت بچه عقده ای و از نظر روحی ناسالم تحویل جامعه نمی دهد من که به همه توصیه میکنم اصلا به این مدارس پا نگذارند و حتی به بچه های خودم هم اجازه شرکت در آزمون اینگونه مدارس رو نمیدم.
یک خواننده پیگیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
24
49
من نمی فهمم شما چرا اینقدر اصرار به حذف مدارس تیزهوشان دارید که با حداقل شهریه ( سه میلیون و سیصد هزار برای کلاس هفتم ) امکاناتی را برای دانش آموزان فراهم می کند که تعدادی از مدارس غیرا نتفاعی با آزمون های ورودی به مراتب بدتر با شهریه های 15 تا 20 میلیونی فراهم می کند.
چرا گام اول را حذف این مدارس قرار می دهید؟ چرا از مدارس غیرانتفاعی با قیمت های نجومی که کودکان را علاوه بر دسته بندی تیزهوش و غیر تیزهوش به دو دسته پولدار و فقیر نیز تقسیم می کند شروع نمی کنید؟؟
دوست ندارم فکر کنم که این مقاله منافع گروهی سرمایه دار مالک و مدیر این گونه مدارس و خانواده های طبقات مرفه را بیشتر در نظر دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
خواننده پيگير عزيز!
به نظر بنده مشكل دقيقا همين مدارس تيز هوشان هستند و گرنه تكليف غير انتفاعي ها مشخص است. پسر بنده با وجود انكه از هوش بسيار بالايي برخوردار است اما با توجه به اينكه نخواستم در كلاسهاي تيزهوشان شركت كند نتوانست از پس ازمونهاي كذايي تيزهوشان برايد. ازمونهايي كه به هر چيزي شبيه است جز ازمون طوريكه بنده با مدرك فوق ليسانس مهندسي قادر به زدن 50 درصد تستهاي ان نيستم! خلاصه اينكه اين ازمونها باعث سرخوردگي فرزندان و پدر و مادرها شده و هيچ ثمره ديگري ندارد و اكثر افرادي كه در انها قبول ميشوند از هوش زيادي برخوردار نيستند و فقط به دليل شركت در كلاسهاي تست زني موفق به اينكار ميشوند و بعدها هم كم مياورند. ضمنا اكثر اين مدارس در زمينهاي مدارس دولتي بنا شده و متعلق به بيت المال است و گرفتن پول در اين مدارس خلاف است. در حال حاضر اموزش و پرورش بعد از كوبيدن مدارس دولتي انها را تبديل به اين مدارس ميكند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
6
24
سلام من کاملا با نظر شما موافقم و فرزند خودم رو اصلا برای ورود به مدرسه تیزهوشان تشویق نمی کنم ولی مشکلی که هست ما در اهواز زندگی می کنیم مدارس در پایه دبیرستان بسیار ضعیف هستن و تنها مدرسه ایی که آمار قابل قبولی داره همین تیزهوشان هست که تاره در رده بندی بین تیزهوشان های کشور مقام فکر کنم 20 رو داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
2
25
متاسفانه جایگزین مناسبی در مدارس ما برای کسانی که علاقه به فعالیت های غیر درسی دارن وجود نداره بچه ها می تونن در موسیقی تآتر ورزش های همگانی استعداد خودشون رو نشون بدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
32
41
فرزند بنده از سطح هوشی بالایی برخوردار است .در همه ممالک از چنین افرادی حمایت لازم صورت می گیرد تا در فرصت مناسب از منابع انسانی خودشون که بالاترین سرمایه هر کشوری هستند بهره برداری شود. وقتی فرزند بنده که محصل یک دبستان دولتی است و بدون شرکت در کلاس های آموزشی آزاد توانسته در مدارس تیزهوشان قبول بشه و من مادر خوشحالم که کودکی که عاشق علم و آزمایشات علمی و مواردی اینچنین است الان در موقعیتی قرار داره که می تواند از آنها استفاده بکند چرا باید بپذیرم که این امکان حذف شود.
اصولا پیچاندن یک نسخه برای همه کاری اشتباه است و شما برای حذف جو روانی وحشتناک حاکم بر دانش آموزان و یا بهتر بگویم والدین دانش آموزانی که از فرزندان خود انتظارات غیرواقعی دارند، اشتباه دیگری را پیشنهاد می دهید؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
بله برای بچه شما باید امکانات فراهم بشه که هوش بالایی داره . مد نظر این مقاله کودکانی با هوش متوسطن که خودکشی میکنن تا در این مدارس قبول بشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
در همه ممالک اجازه نمیدن بچه بچگی بکنه؟ فکر می کنین بچه شما دوست نداره بازی کنه که فرستادینش تیزهوشان؟ بچه شما عملا داره کاری می کنه که شما راضی باشین، نه این که خودش راضی باشه! فرستادن بچه ها به تیزهوشان، خودخواهی والدین هست نه بچه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
اساسا بحث بر سر این است که کودک باید کودکی کند نه این که چنان درگیر امتحان و رقابت درسی و به قول شما آزمایشات علمی شود که از کودکی کردن بازبماند و بدون طی کردن دوران کودکی بزرگ شود.
این که کودک شما شیفته آزمایشات علمی شده دلیل موجهی برای تحت فشار قرار دادن او با انواع درس ها و محفوظات نیست. آینده کودک را با این خودخواهی های خیرخواهانه هدر ندهیم.
اریا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
اخر که چی .....
الان بچه ات که تیزهوشان خونده تیزهوشه بهر هوشی بالایی رو داره در حال حاضر چی کار کرده که به درد ما مردم ایران بخوره......
چی کار کرده که باعث اسایش و ارامش مردم ایران گشته....
حداکثر کاری که کرده انست که تو مسابقه علمی نظیر المپیاد و کنکور رتبه بیاره و بیاد پزشو به بچه خنگا که ما باشیم بده همین.....
اگه واقعا باهوش بود میومد تو مدارس عادی با امکانات کم درس میخوند ببینیم میتونه کنکور رتبه یه رقمی بیاره یا نه مرد بود میومد این بچه ضعیفا رو کمک درسی میکرد تا هم جامعه از فساد اخلاقی نجات یابد و هم عدالت اموزشی ایجاد گردد......
پس بچه تون تیزهوش نیست فقط از اون امکانات فراوانی که بهش عطا کردن داره استفاده میکنه تا رتبه تو کنکور بیاره و پزشو به خنگا بده .......
والا الان 20 ساله که مدارس تیزهوشان اومده جز اینکه بیان پز مدالاشون رو بدن چیزی در بر نداشته فساد اخلاقی م که فراوون شده .......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
2
58
یک کشور را با آموزش و پرورش می توان آباد کرد و با آموزش و پرورش می توان نابود کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
12
29
اکثرانان که دراین مدارس وارد میشوندسوادتزریقی دارندیعنی بزورشرکت درکلاسهای مختلف قبول وعقده های والدین خودرا مرتفع میکنند.
سلیمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
2
30
یکی از این موسسات با تبلیغات میلیاردی خود در صدا و سیما چنان القا می کند که هر کس وارد این موسسه نشود از سیستم آموزشی عقب خواهد ماند و به نوعی بیشتر اولیا مجبور می شوند نام بچه شان را در آن موسسه با هزینه های گزاف ثبت نام کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
تبلیغ روشهای تست زنی در تلویزیون هم یکی از اینکارهاست که بجای بالبردن سطح سواد و آگاهی دانش آموزان با یاد دادن راه های غلط و غیر علمی تست زنی افرادی بیسواد را روانه دانشگاهها می کنند!
جبار
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
3
25
حرفتان حق است، اما خیلی دیر است و خیلی وقت است که کار از کار گذشته!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
17
29
مگر جز این است که دانش آموزان پذیرفته شده در این مدارس، وارد پروسه ای می شوند که باقی کودکی و نوجوانی شان را می سوزاند؟ مگر جز این است که در مدارس عادی، حجم درس ها و تکالیف آزار دهنده است و در مدارس تیزهوشان، حجیم تر و پرمشقت
نخير اينگونه نيست در حال حاضر سطح تحصيلات در مدارس دولتي بقدري پائين است كه حوصله بچه را سر مي برد. در بعضي موارد انسانهاي بي مسئوليتي مي بيني كه از آنها بعنوان معلم ياد مي كنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
6
21
رحمت بر پدر و مادرت با اين حرفي كه زدي . آقا شما را به خدا به داد بچه هاي اين مملكت برسيد . بچه بايد بچگي كنه . درس به جاي خود . بازي به جاي خود . زندگي و تفريح و مهارتهاي زندگي هم به جاي خود . به پدر يكي از همين بچه هاي زبان بسته گفتم بچه ي شما اصلا فصلي به نام تابستان را ميشناسه ؟؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
5
48
بیست سال از کنکورم و چند سالی بیشتر هم از زمان تحصیلم دراین مدارس می گذره، اما همین حالا هم با خوندن این متن و یاد اون ایام، استرس گرفتم! اصلا این استرس را در وجود ما نهادینه کردن. کاش بجای اون همه اطلاعات و رقابت، یکم در خصوص مسائلی مثل همکاری، هوش اجتماعی، مدیریت احساسات و عواطف یادمون می دادن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
به طرز عجیبی منم احساس همدردی میکنم!!!
لیلاج
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
5
26
من متولد 1375 هستم، سال 86 برای تیزهوشان شرکت کردم که آن موقع قبول نشدم، در آن سن فشار روحی برای من پیش آمد چون فقط 6 نفر در کلاسمان برای آن آزمون شرک کرد و فقط یک نفر قبول نشد آن هم من بودم. خداشاهده تا دو سه سال خودم را بی مخ و تنبل فرض میکردم تا اینکه فهمیدم هیچ فرقی بین تیزهوشان و مدارس عادی نیست، آن دوستان که رفتند تیزهوشان بخاطر فشار درسی زیاد در آن مدرسه به ظاهر خاص بزرگتر که شدند از دست درس فراری شدند اما من که در مدارس عادی درس خواندم بهترین رشته قبول شدم. حرف دل ما رو گفتید عصر ایران واقعا تشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
2
10
ممنون از شما که به این موضع مهم پرداختید.لطفا این مطلب را اادامه دهید تا بلکه مسولان متوجه شوند
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
3
9
ساده انگارانه است اگر بپنداریم با حذف چنین مدارسی که اگر به حق قبولی در آن اتفاق بیافتد باعث شکوفایی میگردد مشکلی حل می شود. که به عکس همین نتایج خوب المپیاد های جهانی نیز حذف می گردد.
به نظر بنده که خود از فارق التحصیلان این مراکز می باشم راه حل این مورد فرهنگ سازی و نه پاک کردن صورت مسئله و حذف این مدارس به غایت مفید می باشد.
باقی بقای عمرتون. در پناه خرد شاد باشین
م م ر ف
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
3
4
صحیح است!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
1
15
هزينه پيش دبستاني در يكي از مدارس منطقه 5 تهران ، 11 ميليون تومان...متاسفانه هيچگونه نظارتي وجود ندارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
3
12
تمام صحبت ها درست وبجااست.ولي در جامعه اي كه حدود 70 درصد صنعت تعطيل است.كار يابي بسيار مشكل است.سياسيون وانها يي كه اشنائي دارند كه مشكل كار بچه هاشون را ندارند. ولي بقيه اين مشكل را دارندو فقط زماني ميتواني براي فرزندت كار پيدا كني كه يا المپيادي باشد يا رتبه هاي علي كنكور را داشته باشد يا در شريف ودانشگاههاي مشابه درس خوانده باشد.بنابراين پدر ومادر ها راه ديگري به غير از اينها ندارند.
توکلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
2
13
به عنوان استاد دانشگاه و کارشناس مباحث مدیریت ، مطالب را بسیار مفید و باارزش می دانم پیشنهادات نیز صحیح و اثربخش جهت بهبود نظام آموزشی و تربیت نسلی شاداب برای آینده می باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
4
6
مگر توی یک شهر کوچک چند نفر باهوش داریم اکثرا با کمک کلاسهای تقویتی قبول میشن .اخرشم افسردگی خیلی از اونا .تو فامیل چند نمونه داریم چهار سال فقط کلاسهای تقویتی رفتن اخرشم هم با یک نتیجه بد تو کنکور هم خودشون افسرده شده هم والدین ناراحت
ناشناس
United States of America
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
3
14
من سال 74 دبیرستان تیزهوشان قبول شدم ولی کاش نمی شدم. باور کنید اگه تیزهوشان قبول نمی شدم الان موفقیتهای علمی بیشتری داشتم. اینقدر به بچه هاتون سخت نگیرید تیزهوشان قبول شن اونجا بچه رو از درس زده می کنن.. باید حتما تجربه کنید تا باور کنید..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
2
8
واقعا" حرف دل ما را داد زدی دستت درست.
متاسفانه سیستم آموزشی ایران بخاطر کم توجهی به نظرات کارشناسی کلا افتاده دست دلالان آموزشی
و با تبلیغات و غوغا سالاری وضعی بوجود آوردند که من بعنوان پدر و با مدرک فوق لیسانس و علیرغم باور نداشتن به کلاسهای تقویتی و خارج برنامه، مجبورم برای اینکه پسرم یا دخترم عقب نمانند بچگی آنها را داغون کنم.
پسرم الان دانشجوست و از 5 سالگی و از پیش دبستانی تا کنکور فقط چیزی که به یاد دارد سرویس مدرسه و از این کلاس به آن کلاس بوده است و الان شخصیت اجتماعی ندارد و تازه احساس آزادی که میکند با خودش ودرس لج میکند.
دخترم امسال ششم دبستان میرود و برای اینکه همانند پسرم در حقش ظلم نکرده باشم او را در مدرسه ی دولتی نام نویسی کرده ام و لی چون همکلاسیهایش اکثرا" این تابستان کلاس آموزشگاه واله ثبت نام کرده اند بالاجبار او را ثبت نام کردم ترسیدم از تیز هوشان قبول نشود و من خودم را مقصر بدانم.
او الان از اواسط خرداد تا اواسط شهریور هفته ای 3 روز بعد از ظهر باید به کلاس برود.
این شد تابستان ؟ این شد بچگی؟
بابا یکنفر در این کشور بداد ما خانواده ها برسد و یادمان دهد که زندگی باید کرد
نه چشم هم چشمی
زندکی ارزش بیهوده دویدنها را ندارد ولی چه کنیم که در سیکل معیوبی گیر افتاده ایم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
شما خودتون می تونید با فرزند خودتون یکی از پاهای این سیکل معیوب رو قطع کنید ... مشکل اینه مبارزه کردن سخته و ایرانی جماعت حوصله جنگیدن آرام رو نداره
یک معلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
1
17
آموزش و پرورش ایران از صدها هزار بمب اتم مخرب تر است زیرا استعدادها را از بین میبرد، ولی کو گوش شنوا. از نویسنده این مقاله کمال تشکر را دارم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
1
17
آفرین بر نویسنده این متن
نظام آموزشی ایران واقعا سم مهلکی است که آینده کشور رو تهدید میکنه . تقریبا تمام ناهنجاریهای اجتماعی ریشه در نظام آموزشی و تربیتی ما داره . من بعنوان کسی که در این سیستم درس خوندم و چیزی زیادی از نحوه زندگی اجتماعی و کار کروهی نیاموختم ، چیزس هم بلد نیستم به بچه هام یاد بدم و نحوه زندگی کردن رو به اونها بیاموزم . من فقط بلدم به بچه هام استرس وارد کنم و ازشون بخوام که باید در درسها بیست بشی و اگه نشدی بی هوش و نفهمی.
واقعا این بلای جان کشور و آینده آن هست
ایران
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
1
15
آفرین به این مقاله...تجارت در دستگاههای مربوط به آموزش و بهداشت و درمان در تمام دنیا و بنا به دلایل متعدد ممنوع است
ریحانه
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
17
2
چرا اصرار دارند که این مدارس را حذف کنند؟ به عنوان یک دانش آموز این مدرسه میگویم که بار علمی بسیار بالاتری نسبت به بقیه ی مدارس دارد با اینکه هزینه ی آن نصف دیگر مدارس است‌! تصمیم ورود به این مدارس هم به عهده ی خود دانش آموز و خانواده ی آنها است. هر کسی توانایی حضور در این مدارس را ندارد ، می تواند مدرسه ی دیگری را انتخاب کند. پس بهتر است در تصمیم گیری عجله نکنند.
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
هیچ کس نمی گه ماست من ترشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
بار علمی؟ دروس اصلی آموزش و پرورش به چه دردی میخورند که تقویتی و پیشرفته آنها به درد بخورند. تنها فایدشون قبولی در کنکور، دانشگاه و بعدش هم بیکاریه
اصغر
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
1
5
وای به حال اون نظامی که برای مدرسه خوب باید بگردی و تلاش کنی که بچه ات رو توی مدرسه مثلا خوب بنویسی
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
7
8
چاره کار حذف مدارس تیزهوشان نیست اگر امکانات مدارس عادی را ارتقاء دهند ونیز این مدارس غیر انتفاعی را که پول می گیرند و بچه را با معدل 20 تحویل پدر و مادرشان می کنند که در واقع درس نمی دهند بلکه هدف آنها رضایت پدرها و مادرهاست که هر چه بیشتر به انها پول دهند این مدارس اگر جمع شوند مدارس تیز هوشان هم طبق اساسنامه خودشان به کار خود ادامه می دهند. در ضمن مدارس تیزهوشان واقعا" سطح کیفی بالایی دارند وقابل مقایسه با هیچ مدرسه دیگری نیستند. و بازدهی بسیار خوبی هم در کنکور و دانشگاه دارند. چرا باید چنین الگوی موفقی را جمع کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
متاسفانه مدارس تیزهوشان فقط بازدهی خوبی در کنکور دارند و بس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
1
8
مدارس تیزهوشان ونمونه دولتی همه فرار دولت از هزینه کردن برای دانش اموزان است اگر به شما بگویند دو ملیون وچهارصد که برای که این مدرسه تیزهوش برای سال چهارم بهید صدای همه بلند می شود اما اموزش وپرورش با اسم این مدارس وازمون سر همه کلاه میگذارد وهمه مشتاقانه پول را تقدیم میکنیم درست مثل خودم برای مدرسه پسرم حالا علت پذیرش وافزایش این مدارس میفهمم هیچ امتیازی ندارد جز دولت اموزش رایگان را با این روش پولی کرده است
اکبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
3
12
دستت را می بوسم نویسنده مطلب واقعا حرف دل یک ملت را زدی خدا عمرت دهد.
اولین ضربه را خود سیستم آموزشی کشور به فرزندان این مملکت می زند عده ای بی سواد میشود مسئول تالیف کتابهای درسی که محتوایشان کمترین ارزش را دارد و از طرف دیگر چون کشور درگیر مسائل مهمتر و استراتژیک هست به کل نظام آموزشی از یاد رفته است در این گیر و دار هم عده ای سودجو وارد میدان میشوند و سیستم آموزشی که زمانی علم محسوب می شد را به تجارت تبدیل می کنند با کمترین بازدهی ممکن و تحمیل هزینه های گزاف برای خانواده ها به خاطر توضیخاتی که دادید.

تمام این وضعیت ریشه در اقتصاد مریض کشور دارد و خدا به دادمان برسد آینده هم معلوم نیست که چگونه خواهد شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
2
7
به خدا داره گریم میگیره از این مطلب . دست مریزاد بر نویسنده مطلب واقعا حرف دل ما رو گفتی
ناشناس
Australia
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
4
12
من حدود بیست سال پبش وارد مدارس سمپاد شدم و وجود این مدارس رو شانس بزرگی می دونم که به رشد فکری و اجتماعی و انتخاب مسیر زندگی من کمک زیادی کرد. قبل از آن در مدارس دولتی درس میخوندم که جو اون برام خسته کننده بود. در این مورد و بعدها انتخاب رشته دانشگاه پدر و مادرم دخالتی نداشتند. شاید این دیدگاه های منفی برای افرادی است که بچه هاشون رو به زور میخواهند به مسیری بفرستند که علاقه ای ندارند و باعث وجود استرس در آنها میشود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
5
10
سلام
بنده از خوانندگان همیشگی سایت عصر ایران هستم به ویژه مقاله ها و مطالبی که جناب آقای محمدی می نویسن و دبیر و مشاور مدارس تیزهوشان شهر تهران با حدود 12 سال کار مداوم در این مراکز. به نظرم آشنایی نویسنده با محتوای آموزشی و پژوهشی مراکز تیزهوشان و به قول ما سمپاد یا همان مجموعه مدارس علامه حلی در حد شایعات است. به یقین اگر جناب آقای محمدی و دیگر دوستانی که کامنتهای آنچنانی گذشاته اند با محتوای آموزشی و پژوهشی این مراکز آشنایی بیشتری پیدا کنند در دیدگاه ها و اظهار نظرهایشان تجدید نظر خواهند کرد. البته بنده منکر نقدهای وارده به مدارس تیزهوشان نیستم و ما و همکاران دیگرمان در این مراکز همواره در حال نقد و ارزیابی سیستم این مراکز هستیم. در بعضی مراکز دشواری ها جدی است اما واقعا در بعضی مراکز همانند علامه حلی 1و 2و 3 شرایط بهتر و به جرات می توان آن را پیشروترین الگوی آموزش در کشور دانست که در بعضی برنامه ها و عملکردها به استانداردهای روز جهانی نزدیک است. شاهد و گواه این مساله دانش آموختگان و پدر و مادر دانش آموزانی هستند که در این مراکز تحصیل کرده و در حال تحصیل هستند
انتظار داریم آقای محمدی و سایت وزین عصر ایران برای آگاهی از وضعیت این مراکز به صورت حضوری و یا تلفنی با معاونین و مشاورین آموزشی این مراکز تماس گرفته و جویای وضعیت و جو آموزشی و پژوهشی حاکم بر این مراکز شود. به عنوان یک نمونه عینی در مرکز حلی2 (دوره اول)سالهاست که دانش آموزان چیزی به نام کارنامه عددی دریافت نمی کنند و اصولا کارنامه آنها کاملا توصیفی است و آزمون ها هم جز پایان ترم آن هم بدون ذکر نمره است.
پاسخ ها
سلیمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
طبق قانون متوسطه اول توصیفی نیست. یعنی شما بر خلاف قانون کشور عمل کرده اید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
خب شما نون خور این مراکز هستید و باید هم از عملکرد آنها دفاع کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
3
1
لطفا زحمت بکشید و عمیق تر بنویسید و از اصل قضیه منحرف نشید. آموزش پایه ی هر نوع پیشرفتیه و جامعه بطن اصلی اون. این موضوع ارزش زحمتش رو داره.لطفا و ممنون.
ناشناس
Japan
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
1
6
این همه درس بخونی و ازمون هم بدی، اخرش دکترا رو هم بگیری، پشیزی نمی ارزه! چون هیچ چیز عملی یاد نمیگیری...
ناشناس
Japan
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
1
6
قبلا استرس از یکی دوسال قبل از کنکور جوانان رو فرا می گرفت الان این استرس به پایان دوره دبستان منتقل شده و رقابت بر سر قبولی در مدارس تیز هوشان و نمونه مردمی است. پشت این قضیه هم گردش اقتصادی آموزشگاه ها خوابیده. وزارت آموزش و مثلا پرورش هم خودشو زده به خواب
بهنام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
3
3
بيار گزارش خوبي
متاسفانه اين مدارس نيز مانند اكثر كارها دچار كاسبي شد و از هدف خود غافل
شهريه ها وحشتناك بالاست تعدادپذيرفت شدگان زياد و بعضآ مدارس فرزانگان تا عدد 6 گسترش يافته معلمان منتخب براي اين مدارس رويه مناسبي ندارند ، مديريت مدارس ضعيف است و اساسا تبديل به يك بنگاه اقتصادي شده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
1
9
بنده به دلیل تغذیه رایگان در قبل از انقلاب شوق رفتن به مدرسه را داشتم و همه مدارس دولتی و یکسان بودند. خیلی از دروس فیزیک و شیمی را که خواندم در دوره دانشگاه به دردم نخورد. امروز که به گذشته بر می گردم ، فکر می کنم مسیر رفته بسیار اشتباه بوده است. این همه مطالب نه به حرفه کاریم کمک کرده و نه به زندگی فردی و اجتماعی . فقط عمر پشت میز ها هدر رفته است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
2
6
درود بر عصر ایران، این واقعیتی تاسف بار است که عده ای برای تجارت سودآور خود، با مدارس لابی می کنند و از همان اول دبستان دروس مازاد بر نیاز را وارد سیستم آموزشی نموده و بچه ها را با استرس های شدید مواجه می سازند. اصولا حجم کتاب های معمول آموزش و پرورش بیش از آنچه باید باشد، هستند و ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
1
10
من راهنمایی و دبیرستان را در یکی از همین مدارس تیزهوشان درس خوانده ام و اکنون دانشجو هستم. واقعیت این هست که اگر نه خود این مدارس، ولی فرآیند آماده سازی دانش آموز برای ورود به این مدارس، کودکی دانش آموز را از بین میبرد (در کشور و نظام آموزشی ای که البته نابودکننده کودکی ست)
اما من به عنوان فرزند پدری کارمند، که نه امکانات مالی زیاد و متاسفانه پارتی و آشنایی ندارد، اگر به این مدارس راه نمی یافتم عملا هیچ شانسی نداشتم. (البته همین الان هم با وجود تحصیل در دانشگاه تهران معلوم نیست به جایی برسم)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
1
9
هیتلر اون جنایتکار جنگی ! و مرکل این خانم صدر اعظم و همه روسای آلمان در بین این دو علیرغم گذر زمان و اختلاف سلیقه فراوان در مورد اهمیت تعلیم و تربیت بسیار هم فکر و هم نظر بوند !
اما تو کشور ما بین همه روسای جمهور و مجلس ها علیرغم همه اختلاف نظر ها یک وجه اشتراک بسیار قوی وجود دارد و آنهم از بین بردن تربیت و ذلیل کردن معلم !!

کسانی که فکر می کنند با بودجه تعلیم و تربیت کار های مستحبی می تواند گره گشا باشد ! چقدر نیازمند نشستن پیش آموزگارند ! اونهم آموزگاران قدیم !
سمپادی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
8
7
یه سری حرفاتون درسته ولی برداشتتون از مدارس استعداد های درخشان متاسفانه با واقعیت همخوانی نداره
"مگر جز این است که در مدارس عادی، حجم درس ها و تکالیف آزار دهنده است و در مدارس تیزهوشان، حجیم تر و پرمشقت تر؟!"
به عنوان یک فارغ التحصل این مدارس باید بگم که واقعیت واقعا جز این است! توی این مدارس به سبب سطح بالاتر بچه ها و یادگیری راحت تر بچه ها وقت کمتری صرف آموزش ها و درس ها و تکالیف ها میشه و این وقت به پژوهش اختصاص پیدا میکنه که بر خلاف تعبیر "ستاندن کودکی و نوجوانی دانش آموزان" شما، شوق یادگیری و پژوهش رو در دانش آموزان ایجاد میکنه و خیلی بهتر از درس های ملال آور معمول است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
مشکل اینه آخرش چی؟!!! کلا بهترین دانشگاه هم قبول شدی، بازدهی اینا برای جامعه چیه؟!!!
چرا به لحاظ هوش اجتماعی و کار جمعی و نگاه اجتماعی ایرانی ها مشکل دارن؟!!!
مشکل سیستم پایه هست حالا تیزهوشان هم جدا نیستن
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
3
2
سلام
جناب محمدی عزیز این تحلیل درستی در خصوص توجه ویژه تر به کودکانی که هر کدام آنها ممکن است در رشد و توسعه کشورشان تاثیر داشته باشند نیست...
لطفا با مطالعه بیشتر وعلمی تر به این مباحث بپردازید
سپاسگزارم
ناشناس
Canada
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
1
1
با تشکر ، به نظر من آموزش و پرورش باید مجوز برگذاری آزمون در روزهای جمعه، اردوهای آموزشی در ایام عید نوروز، کلاسهای اجباری در ایام تابستان، و ... را برای مقاطع تا سوم دبیرستان لغو کند.
ظفر
Australia
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
1
7
با سلام ، در مملکت ما ملت زود ملتهب و جو گیر میشن ، خیلی خوب کسانی که بلدند چکار کنند برای جامعه در همه زمینه ها نسخه می پیچن از عرصه علم گرفته تا صنعت ، فرهنگ و مذهب و .... یعنی واقعا قادرند همه چیزو به یک بازی تبدیل کنند و رقابت ایجاد کرده و جامعه را مسخ کنند و متاسفانه جامعه چون خوراک فکری مناسبی برای تعالی خودش ندارد و در مشکلات روزمره باتلاق گونه دچار است به هر موضوع جدید و نوی دلبسته میشود ، و دست آخر وقتی وارد بازی شد می بیند بازنده اصلی است ، وقتی که دیر از خواب پاشیم فرقی نمیکند دکتر باشی ، مهندس باشی ، وزیر باشی ، مسئول باشی و ... دیر از خواب پاشیدیم .
با اینکه فرزند خودم امسال در پایه ششم تیز هوشان قبول شد ولی تا اعلام نتایج کلی استرس و آشفتگی داشت نه از نحوه امتحان دادن بلکه از اینکه حقش توسط برخی پایمال بشه بعد از اینکه قبولیش اعلام شد و متوجه شد برخی دوستان و همکلاسی هاش قبول نشده تا چند روز کار خودش و دوستاش گریه و زاری بود ، من خودم یکی از مخالفین تبعیض در جامعه خصوصا بچه ها هستم چرا که اینها با احساسات پاک از نظر روحی با هم ارتباطات خوبی برقرار میکنند و معنی حیات و زندگی جزء این نیست ، به هر حال به انسان به هر قله ای از علم ، دانش ، ثروت و مقام برسه با مرگ تمام میشه اما اگر انسان بار اومد جاودانه میمونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
خودت مخالفی و بعد خودت همین مسیر رو رفتی؟!!!
ملتی که فقط شعار می دهند
ناشناس
Germany
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
2
1
یکی جنبه شرکت در این آزمون بازنده ها هستند که شما اشاره کردید. اما در مقابل قشر برنده که تعدادشان کمتر هست خود را از سیاره ای دیگر فرض میکنند. غالبن خودخواه بار می آیند و کسی را در حد خود نمی بینند. اینان در زندگی اجتماعی مشکل دار خواهند بود مگر اینکه خانواده و دانشگاه به یاریشان بشتابند.
پیشنهاد میکنم فیلم در جستجوی بابی فیشر که درباره یک کودک باهوش هست رو ببنید.
مهدي حسن پور
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
1
3
ممنون از بحثي كه انجام داديد، اين موضوع دغدغه اكثر خانواده هاست و متاسفانه و ندانسته رقابتهاي ناپسندي بين خانواده ها راه انداخته شده ، اصلا مردم خودشون نبايد فرزندان خودشون رو مدارس غير دولتي بفرستند ، در همه دنيا و مخصوصا كشورهاي پيشرفته دنيا تحصيل رايگان صورت ميگيره ، بعد ما خودمون با دست خودمون پولي رو كه ميتونيم هزينه فرزندمون جهت يادگيري ساير هنر ها و قابليتها بكنم دو دستي تقديم صاحبان مدارس تقلبي غير انتفاعي ميكنيم تا آنان و خانواده شان در رفاه زندگي كنند و تازه با هزار منت بچه مون رو ثبت نام كنن ، حقمون همينه چون واقف به حقوق خود و خانوادمون نيستيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
2
3
بنده دانش آموخته‌ی مدرسه تیزهوشان علامه حلی یک (سمپاد) ،واقع در منطقه یازده خیابان غفاری هستم و کاملا پشیمان.چهارسالم هیچ و پوچ شد،چرا واقعا؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
5
8
والله بچه من که تو خونه مدام بازی می کرد و هر چی بهش می گفتیم درس بخون می گفت لازم نیست، بلدم. آخرش هم بهترین مدرسه تیرهوشان قبول شد و نشون داد واقعا تیزهوشه. خب چرا برای چنین بچه هایی که توان ذهنی بالایی دارند نباید یک مدرسه خاص وجود داشته باشه؟! مشکل فقط اینه که بچه های کاملا معمولی و یا حتی پایینتر رو به زور می خوان قاطی تیرهوشها جا بزنن. این که دلیل نمیشه که به خاطر اونها این مدارس رو تعطیل کنن.
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
2
7
تا نابودی ایران و و ایرانی فاصله ای نداریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
4
ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازست مرسی عصری.ولی چرا تو هر زمینه ای باید سرمون به سنگ بخوره بعد یادمون بیوفته راه درست چیه.مسئولان رد بالای کشور چرا از اول نیومدن برای این مسائل برنامه ریزی کنن...باید ۳۷ سال در عرصه های مختلف شکست بخورن بعد یادشون بیوفته...مسئولین یک ده هزارم این ورزش کارایی که گریه کردن به خاطر عدم کسب مدال تاحالا ابراز تاسف نکردن قلدری تا کی اگر به تخصص و استفاده از نخبگان اهمیت میدین باید از خودتون شروع کنین مسئولین ببینین آیا شایسته هست نخبه زیر دست شما باشه یا شما زیر دست نخبه جایگاه خودتون رو بشناسین طمعکاری تا چه حد ..بی وجدان ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
4
6
جناب آقای محمدی ، به عنوان یکی از خوانندگان همیشگی مقالات شما ، خیلیبخش هایی از مقاله تان را واقعا سبک میبینم ، ای کاش اگر مطالعه و تحقیق میدانی درین مورد انجام داده اید ، درین مقاله مستند میکردید .
تابحال از چند تا از مراکز تیزهوشان بازدید کرده اید و چه اندازه از فارغ التحصیلان این مجموعه اطلاع دارید که الان کجاها هستند و چه کارها می کنند .
اینی که عرض می کنم را البته با درد می گویم که بیش از 85 درصد هم دوره ای های بنده در مدرسه تیزهوشان ، الان در خارج کشور یا در مهمترین دانشگاه های آمریکا و کانادا هیات علمی هستند یا در مهمترین مراکز علمی تحقیقاتی دنیا همچون ناسا و گوگل و مایکروسافت و امثالهم مشغول کار . به نظر نمیاد این مراکز علمی یه مشت بچه روانی ، روان پریش رو که در دوران کودکی مغزشون آسیب دیده و .... رو به کار بگیرن .
نه اینکه بخوام تمام اتفاقات پیرامونی این مجموعه را تایید کنم ، مثل تمام قسمت های دیگه مملکت ، اینجا هم خیلی قسمت هاش میلنگه ، اما این که در کل سیستم فشل آموزشی کشور ، کارآمدترین قسمتشو ( به نسبت ) هدف گرفتید و سریع حکم انحلال دادید ، اصلا جالب نبود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
تیزهوش اونا هستن که چنین سیستمی رو آماده کردن تا تیزهوش های کشور ما اونجا به عنوان یک هیئت علمی یا پژوهشگر کار کنن...
اونا تیزهوش هستند نه ما...کسی که پایه رو می سازه تیزهوشه نه کسی که میره و یک گوشه اونجا کار می کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
3
من یک نفر را سراغ دارم بخاطر اینکه بچش قبول بشه تمام تعطیلات نوروز را در کلاس تست زنی گذراند واقعا افت دلالی همه جای کشور را مثل موریانه از بین میبرد نسل جوان بدون هیچ شادابی با تحمیل بدنبال مدرک گرایی است و تصمیم گیرندگان هم از هوش و سواد کافی برخور دار نیستند و کل حوانها دارند قربانی سوئ تدبیر ها شده و میشوند
پالیز
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
5
.بنده دبیر یکی از همین دبیرستان های تیزهوشان هستم. واقعا از این که میبینم این همه دولت به همچین دبیرستانهایی توجه میکنه و به دانش آموز شخصیت کاذب میده، تاسف میخورم. الان متاسفانه وزارت آموزش و پرورش دبیرستانهای عادی رو ول کرده و فقط به تیزهوشان چسبیده. چندسال پیش به عنوان مدیر گروه درسی به یکی از هنرستانهای فنی رفتم تا وضعیت تدریس درس مربوط به خودمو بررسی کنم دیدم دبیر اون درس حتی یه امتحان میان ترم در طول شش ماه گذشته نگرفته. دانش آموزان خیلی شاکی بودند. وقتی که بادبیر تماس گرفتم و علت کم کاریش رو جویا شدم می گفت اینها هنرستانی هستند و فایده نداره زیاد باهاشون کار کنی.
میبینید که حتی تفکیک دانش آموز به تیزهوش و کم هوش به سطح دبیران هم نفوذ کرده و باید فکری به حال این مشکل کرد. در غیر اینصورت وضعیت از این هم بدترمیشه.
ناشناس
Liberia
۰۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
2
1
من خارج از کشور زندگی می کنم ولی هیچوقت نه شنیدم و نه دیدم که اینگونه مدارس از قبیل تیزهوشان اینجا وجود داشته باشد !درسته برای یه سری مدرسه ها رقابت هست اما اگه زودتر اسم بچه رو نوشتی دیگه نمی تونن کسی رو جای اون بذارن و البته اولویت با مدرسه ای است که در نزدیکی منزل تان قرار دارد و هرچی نزدیکتر بهتر هم از لحاظ مسایل ترافیکی و هم از لحاظ مسایل امنیت کودک و هیچکسی این موارد رو زیر پا نمیذاره و حتی در صورت نداشتن جای کسی رو که خونه ش دورتره با کسی که نزدیکتره به مدرسه عوض میکنن
مهدي حسن پور
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
2
2
ممنون از بحثي كه انجام داديد، اين موضوع دغدغه اكثر خانواده هاست و متاسفانه و ندانسته رقابتهاي ناپسندي بين خانواده ها راه انداخته شده ، اصلا مردم خودشون نبايد فرزندان خودشون رو مدارس غير دولتي بفرستند ، در همه دنيا و مخصوصا كشورهاي پيشرفته دنيا تحصيل رايگان صورت ميگيره ، بعد ما خودمون با دست خودمون پولي رو كه ميتونيم هزينه فرزندمون جهت يادگيري ساير هنر ها و قابليتها بكنم دو دستي تقديم صاحبان مدارس تقلبي غير انتفاعي ميكنيم تا آنان و خانواده شان در رفاه زندگي كنند و تازه با هزار منت بچه مون رو ثبت نام كنن ، حقمون همينه چون واقف به حقوق خود و خانوادمون نيستيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
3
مسبب فقط آموزش و پرورش است. چون با تمام توان خود خانواده ها را به این سمت هدایت میکند. در مدارس تیزهوشان تنها کاری که نمیشود پرورش استعداد است. تنها حجم دروس و تکالیف زیاد شده است و وظیفه اصلی که همان پرورش استعداد است به دلیل عدم وجود مربیان و مدرسان لایق این کار فراموش شده است. ما والدین هم ناگزیر و سر در گم همراه موج جامعه در این بازی دو سر باخت وارد میشویم. دلم به حال پسرم میسوزد که گرفتار هدایت من و وزارت آموزش و پرورش شده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
1
کنکور یک بحث آموزشی نیست. یک نوع رانته که هیشکی نخواهد تانست جلویش را بگیرد.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
3
2
سلام
دختر من در یکی از مدارس تیز هوشان درس می خونه
فرزند من شب و روز نداره ، تعطیلی نداره، استراحت و شادابی نداره
دائم از آنها امتحان میگیرند
ظاهرا رقابتی بین مدارس تیزهوشان است و حتی برای کم نیاوردن از معلمهای مرد و جوان هم در مدارس دخترانه استفاده می شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
4
کار از آنجا خراب شد که تعداد مدارس تیزهوشان زیاد شد و بغیر از تیزهوشان واقعی افراد سطح پایین تر از تیزهوشان واقعی هم در این مدارس قبول شدند
و چون هزچه سعی و تلاش کردند نتوانستند خودشان را به بقیه برسانند در نتیجه یا افسرده شدند یا سرخورده در حالیکه اگر همین بچه وارد مدارس عادی می شدند جزو شاگرد اول یا حداقل شاگرد زرنگ کلاس بودند
پسر بنده جزو بچه های تیزهوش است خودش میگه اگه قرار بود من مدارس عادی برم مطمئنا حوصلم سر می رفت و شاید هم مدرسه نمی رفتم چون کتابهای درسی آموزش و پرورش برایشان مثل آب خوردن می ماند پس می بینید اگر بچه های عادی وارد مدارس تیزهوشان شوند از درس زده می شوند برعکس بچه های تیز هوش هم اگر وارد مدارس عادی بشوند از مدرسه زده خواهند شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
کی گفته کسی که خوندن کتاب های مدرسه براش راحته باهوشه؟!!
این دوره زمونه کسی که خلاقه و کسی که بتونه در آینده کارآفرین بشه باهوش محسوب میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
3
جناب آقای محمدی . درود بر سشما . واقعا درست می گویید .متاسفانه فرهنگ بومی جاری ما ، طوری ساختاربندی نادرستی شده که به دشمنی ناخواسته با انسان ایرانی و وطن عزیزمان منجر می شود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
4
من با سیستم آموزشی کشور به شدت مخالفم
از هر بچه ای می پرسی مدرسه رودوست داری میگه نه! به نظر من اگر کنکورو بردارن خانواده ها مجبور به صرف هزینه های گزاف برای آماده کردن بچه ها درکنکورنیستندواینقدر فشار روبچه ها زیاد نیست ازون طرف تودانشگاه پایه علمی رو ببرن بالا تا متخصصین بی سواد تحویل جامعه ندن
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
2
اصولا باید همه مدارس به نحوی ایده آل باشند که عادی وتیز هوشان و فلان درجه بندی هارونداشته باشیم .
اماخب چاره ای نیست الان این مدارس ایجاد شدن وعملا کیفیت هادرآموزش وپرورش درجه بندی دارند .
شماهم دوست عزیز برید خروجی های قبولی کنکور تیزهوشان رو بابقیه مدارس مطابقت کنید می ببینید که درصدبالایی ازدانش آموزان این مدارس درکنکور پذیرفته می شوند .پس معلومه که خانواده ها به سرنوشت فرزندانشون اهمیت میدن وبه این مدارس روی می آورند .
نظر
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
3
اينجانب قريب 25 سال در نظام آموزشي سابقه خدمات کارشناسي و مديريتي دارم به نظر اينجانب اين بساط بايد جمع شود مدارس تيز هوشان همگي سعي زبر بر تربيت افراد دانشمند دارند و عملاً از تذبيت افراد توانمند غاقل مي باشند مدارس بايد بر روي هوش هيجاني دانش آموزان سرمايه گذاري کنند و طبق قانون همه افراد از طبقات پايين جامعه مانند طبقات مرفه از آموزش مساوي بهره مند باشند . متاسفانه اين سيستم متناسب با نيازهاي نظام آموزشي نمي باشد .انشاء اله مسئولين به اين مهم توجه کنند و در جهت اصلاحات ساختاري عمل نمايند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
افرین بر شما
یکی بالاخره گفت که آدم توانمند برای جامعه مفیده
پرورده ایران زمینم
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
2
2
همه عزیزان گل گفته اید اما دوستان عزیز مگر اساتیدی که در این مدارس و سایر مدارس با عناوین مختلف تدریس میکنند فارغ التحصیل همان مدارس بوده اند بعضی از این اساتید در چند مدرسه با این عناوین تدریس میکنند بله ممکنه دانش آموزی با هوشتر باشد اما اکثریت دانشمندان و اساتید این مملکت در زمانی به مدارج بالای علمی رسیده اند که خبری از این مدارس طبقاتی نبوده اکثر آنها روستایی بوده و هستند اما بدور از این عناوین ،دانشمند شدند و پستها و جایگاه های علمی در کشورهای پیشرفته را فتح کرده اند قرار بر این بود روزی بچه های این مملکت مجانی درس بخوانند و افتخار این سرزمین باشند اما با باز شدن مراکز تجارت با مجوز ،آموزش و پرورش بار این مسئولیت را به آنها واگذار کرده و خود را آزاد و کم مسئولیت نموده است مطمئن باشید در اکثر نقاط این کشور بخصوص روستاها هستند بچه هایی که اگر امکانات اولیه مانند یک چادر خیمه ای و یک تخته سیاه و چند بسته گچ و یک سرباز معلم برایشان محیا شود دکتر و دانشمند خواهند شد من در بین اشنایان دیده ام که بچه ها با به رخ کشیدن عنوان مدرسه به هم سن های خود فخر فروشی میکنند که من در مدرسه فلان هستم و از تو بهترم و از این مسائل .بنظر شما علاوه بر موضوعاتی که عزیزان بیان نمودند از همین دوران کوچکی حس اختلاف طبقاتی در بچه ها تقویت نمیشود و آیا هزینه ها که از مردم دریافت میشود عادلانه هست قبلا که بازار تجارت باز نشده بود (حدود سی سال پیش)30تا 40 نفر در یک کلاس درس میخواندیم معلم ما هم پای تخته سیاه گچ میخورد هزینه ای هم در کار نبود از بین آنها میشناسم که تعدادی پزشک ،دندان پزشک ، داروساز و استاد دانشگاه و تعدادی هم معلم و در همان مدارس تدریس میکنند و چقدر هم باسواد علمی و عملی . مسئولین عزیز کمی فکر بچه های این سرزمین باشید. در آینده افتخار این مرزوبوم هستند .بدرود
والدین یک فرزند تیزهوش
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
4
2
جناب آقای جعفر محمدی این چه تفکری هست که شما دارید اشاعه می دید. پسر من در یکی از مدارس تیزهوشانه. همسرم هم تو مدارس دولتی و نمونه دولتی تدریس داره. تفاوت این مدارس رو ایشون کاملا لمس میکنه. نباید تنبلی خودمون و بچه هامون رو به پای این چیزا گذاشت که باید این مدارس رو تعطیل کرد. این پیشنهاده که شما دادید آخر مطلبتون. تو بسیاری از کشور افراد نخبه رو روی سرشون میزارن و حلوا حلوا می کنند. همین الانش هم دندون تیز کردن برای جذب افراد نخبه کشورمون و بحث فرار مغزها رو میخواهید چکارش کنید؟ تکلیف بچه های مستعد، تیزهوش و نخبه بون در کشور چی خواهد شد. آیا ولشون کنیم به امان خدا؟ بجای این حرفهای بیخود و سطحی تون بفرمایید نظام آموزشی مون اصلاح بشه. جایگاه بچه های تیزهوشمون رو مشخص کنند فضا و امکانات کامل بگذارند اون وقت ببینید چکار می کنند. الان همکلاس تیزهوش بچه ام با تمام کمبود امکاناتی که دارند تونسته اختراعاتی داشته باشه. اون وقت می فرمایید این پسر رو بگذاریم در کنار بچه تنبلی که پدر و مادرش به فکرش نیستند. بیاید آینده بچه هامون رو بسازیم نه اینکه آینده شون رو با ندونم کاریمون خراب کنیم. خواهش می کنم یک طرفه به قاضی نرید. انصاف داشته باشین. با این بچه های تیزهوش که در این مدارس درس می خونند مصاحبه کنید . اون وقت قضاوت کنید.!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
2
3
وقتي بنگاه هاي سود جو وارد نظام اموزشي مي شوند و يك سري حضرات از اين رهگذر ثروت بي حساب به جيب مي زنند نتيجه همين است كه شما نوشته ايد و فرزندان ما را دربهترين دوران زندگي خود با اضطراب و كشكش ها و رقابت هاي ناسالم مواجه مي كنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
5
والدین امیدی به خوشبختی بچه هایشان در وطنشان ندارند و با این تلاش میخواهند شرایط را برای گرفتن پذیرش از داشگاههای دیگر در آینده فراهم کنند.
خیلی بد است که مردم امیدی به کشور خودشان نداشته باشند و در آرزوی بهشت بعد از مرگ باشند!
نجم الدین
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
4
2
سلام.
از ضعیف ترین مقالات عصرایران بود.
حرف درست در این مقاله فراوان بود. اما حکم و کلی و ناآگاهانه در مورد چندین بحث پیچیده.
صرفا در مورد تیزهوشان عرض کنم که در مدارس تیزهوشان در سالهای گذشته روال پذیرش بر مبنای حفظیات و... نبود و آموزن های معتبر استعدادسنجی بوده است.
این آزمون و نخبه گزینی در بسیار از کشورهای دنیا هست.
در برخی مدارس تیزهوشان (مثل حلی 2 سابق!!) حجم درسی بسیار بسیار ناچیز بود و دانش آموز بیشتر وقت خود را بر روی پژوهش و یادگیری پژوهش محور می گذاشت، اضافه کنید به این کسب مهارت های مختلف زندگی را. از اتهامات به این دسته مدارس (نه همه تیزهوشان) این بوده که کمتر روی کتاب هیا آموزش و پرورش کار می کنید.
از طرفی ما باید به جایی برسیم که همه مدارس ما به سطح های بالای آموزشی (نه تست محور!) برسند و حذف مدارس الگو راهکار مناسبی نیست. در مورد مدارس غیرانتفاعی خاص اگر دقیق تر بنویسید سخنتان صحیح است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
2
3
ممنون از توجه عصر ایران به این موضوع بسیار مهم. امید وارم که مسئولین نظام آموزشی هم توجه کنند و کیفیت آموزش در مدارس عادی را به گونه ای ارتقاء دهند که نقش پول و تمکن مالی در سرنوشت و آینده فرزندان با استعداد این مملکت کم رنگ شود.
مینا
-
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
4
2
من و خواهر و برادرم جزو همین مدرسه تیزهوشان بودیم.به نظر ما عالی بود.به هیچ وجه فشاری وارد نمی شد.هر سه ما هم با رتبه های عالی وارد دانشگاه شدیم.
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
4
من هم در 14 سالگی با قبول نشدن در دبیرستان نمونه دولتی سرخورده شدم اما از طرفی مجبور به ادامه تحصیل در نزدیکترین دبیرستان دولتی شدم که از نظر آموزشی ضعیف بود و برای قبولیم در کنکور مشکل ایجاد کرد، به نظر من مشکل اصلی ضعف و امکانات پایین مدارس دولتی است که موجب نابرابری در جامعه میشود. اگر مدارس دولتی کیفیت لازم را داشته باشد کمتر برای حضور در تیزهوشان ها اسر ودست شکسته میشود.
سید موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
2
3
حرف شما حق است و بی فایده چون شما می خواهید عده ای را از نان خوردن بیاندازید، شما هی بنویسید ولی کو گوش شنوا؟ آخه عزیزم شما زورتان به بعضی ها که نمی رسه پس الکی از این حرف ها ننویسید.
فارغ التحصیل دانشگاه شریف
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
5
مدارس غیرانتفاعی، کلاسهای کنکور و نظایر آن دکانی است پرمنفعت برای بعضیا. برای ترغیب مردم باید انواع تبلیغات را در ذهن مردم ساده فرو کنند. آیا دانش آموز کلاس ابتدایی باید به فکر تست و کلاسهای تقویتی باشد؟ آیا اینهمه درس مزخرف به درد آینده بچه خواهد خورد؟ به فرض که در بهترین دانشگاه کشور قبول شد، به جمع خیل بیکاران خواهد پیوست.
قاسمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
2
با سلام و احترام
مطالب و نوشته های شما را همیشه دنبال می کنم، خصوصا بواسطه شغل و البته دغدغه شخصی. با اینکه موافق مطالب گذشته شما در همین خصوص بوده و در انتشار آن دریغ نمیکنم ، متاسفانه با سخن حاضر مخالفم. در انتشار یک موضوع با عنوان مقاله به خوبی میدانید ذکر منبع الزامیست! چرا؟ اگر بر سخن خود به عنوان مقاله و انتشار آن از سایت عصر ایران اعتقاد دارید لازم بود در این بحث مطالعه میدانی بیشتری می داشتید. چراکه سخن حاضر با تاکید بر "حذف مدارس تیزهوشان” کاملا اشتباه است. شکی نیست مراکزی قارچ گونه در پی خالی کردن جیب مردم با این شعار که فرزندانتان را به عالی ترین درجات علمی و... می رسانیم، رواج پیدا کرده و تلاش شبانه روزی می کنند. اما راه حل، پاک کردن صورت مسئله است!؟ به جرات می توان گفت موضوع اساسی که به بحران تبدیل شده نگرش خانواده به آموزش و تحصیل است. بزرگترین عامل آسیب، اقتصاد و نگاه خانواده به مقوله درآمد و رفاه است که البته در جامعه امروز متاسفانه یا خوشبختانه حق با خانواده است. با این مقدمه می خوام دریچه نگاه شما را به سمتی دیگر هدایت کنم.
انشائ علم بهتر است یا ثروت هنوز سوال پای تخته همه معلمان ما در ایران است و جالب اینکه با توجه به شواهد عینی به جرات می توان گفت درصد بیشماری از معلمان به یقیین ثروت را راه رسیدن به همه چیز می دانند حتی رسیدن به علم! خانواده نگاهش چیست!؟ آیا خانواده نگاهش به تحصیل فرزندان آموزشی است یا اقتصادی!؟ برای چه خانواده هزینه های سرسام آور و حتی فراتر از درآمد خانوار را در این راه خرج میکند!؟ جواب را بهتر از من میدانید. اما اگر می خواهید به عمق موضوع برسید سوال دیگر را مطرح می کنم: با این همه آموزش چرا در حوزه فرهنگ موفق عمل نکرده ایم!؟ چرا در حوزه سلامت ، پیشگیری و مراقبت ، پرورش روح و جسم موفق نبوده ایم! مگر از آغاز شعار ما در آموزش و پرورش "تعلیم و تربیت" نبود! مگر در حال حاضر یکی از شعارهای ما "تحصیل، تهذیب، ورزش" نیست! چرا خروجی کار حتی در معانی ساده واژه ، پیدا نیست!
امروزه خانواده نیاز را طلب می کند و جامعه و بازار در پی برطرف کردن این نیاز است. اگر ساز کار مدرسه تیزهوشان وجود دارد نه احساس نیاز بلکه راهبرد سند تحول آموزش و پرورش نه از امروز بلکه از دیرباز بوده است که قطعا باید باشد برای همان استعدادی که واقعا استعداد است نه با زور و نه با جبر. می توان گفت حتی این نقد به مدارس غیرانتفاعی ، موسسات و مراکز آموزش و کنکوری وارد نیست چراکه آنها فقط رفع نیاز می کنند حال اینکه صداقت و شرافت را سر لوحه کار خود قرار می دهند یا خیر نمی دانیم. اما پر واضح است نظام آموزشی در مسیر غلطی قرار گرفته و باید از این چرخه هولناک واهمه داشت چرا که وقتی اقتصاد نگاه اول و آخر هر شخص باشد نباید انتظار ماورایی داشت. البته نباید همه را به یک چشم دید ، مسلما هستند اشخاصی که پا را فراتر نهاده و به خود احترام گذاشتند نه صرفا به قانون و منشور اخلاقی. آنجا که به هر دلیل قانون نظاره گر نیست، اما شرافت و صداقت سرلوحه است می توانیم افتخار کنیم به سیستم آموزشی، به معلمان و خانواده که بحق کار خود را به خوبی انجام داده اند. باید قبول کنیم زور و اجبار صرف برای تحصیل، کلاس خصوصی و کنکوری، حضور در مدارس تیزهوشان و نمونه، تجمع عجیب در انتخاب رشته های تحصیلی ریاضی و تجربی، رشد دانشگاه های متعدد با عناوین جدید، رشد فزاینده تحصیلات تکمیلی محدود در چند رشته خاص و ... همه و همه یک پیامد را بیان می کند، و آن تزلزل شخصیت است در سردرگمی فزاینده خانواده و فرزندان. به چه قیمتی! و دوباره از تک تک شما می پرسم، "علم بهتر است یا ثروت" ؟ البته جواب ساده است. همه می دانیم این سوال کاملا شخصیست و نمیتوان برای همه یک نسخه پیچید، خواه متولیان امور پذیرش آن را داشته باشند یا خیر. اما پاسخ: هر شخص باید بر اساس باورهای خود آزادانه راه خود را پیدا و در آن تلاش کند. اما سوال اساسی این است، راه های رسیدن به علم و ثروت چیست؟ آیا راه رسیدن به آن هموار، درست اصولی و انسانی است!؟
با آرزوی سربلندی برای تمام فرزندان کشورم ایران.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
1
درود بر شما. یک نکته که مغفول مانده و شما اشاره نکردید و بقیه دوستان هم در کامنت ها اشاره نکردن اثرات سوء اینچین رقابت ها بر شخصیت کودکان است. کودکی که دایم در حال دوندگی برای جا گذاشتن دوستانش است چطور یاد میگیرد کار تیمی یعنی چه و حتی بدتر از آن در آینده به جز تک روی و جا گذاشتن رقیب و رسیدن به هدف به هر وسیله کار دیگری بلد نیست. قطعا این شیوه آموزش نه تنها تیشه به ریشه رشد علمی کشور می زند که متاسفانه شخصیت و رفتار انسانی کودکان را هم تخریب و از آنها انسانهایی خودخواه و بی اخلاق میسازد. امروزه آموزش موسیقی و شرکت در مراسم مفرح موسیقی، پرداختن به ورزش به صورت حرفه ای و تقویت حس همدلی و همکاری با تقویت کارهای گروهی و نه رقابتی در کشورهای پیشرفته مد نظر آموزش و پرورش قرار گرفته که متاسفانه نظام آموزشی ما هیچ علاقه ای به گام نهادن در این مسیر ندارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
1
آقای محمدی وقتی سوالات کنکور اینقدر سخت طرح می شود به نظر شما نباید بچه هایمان را در مدارس غیر دولتی ثبت نام کنیم !! این خواسته ی مسئولین ماست ؟!!که بچه ها را به سمت غیر انتفاعی برده تا راه فراری باشد برای هزینه کردن دولت !! اصلاً قانون اساسی فراموش شده !! لطفاً آماری از قبول شدگان پردیس خودگردن در دانشگاه هارا ببین !! چه کسی توان پرداخت آن را دارد ؟! پولدارها یا بچه های مستعد !! فقط بدانید این ظلم بوده ولی الان در دولت امید که من هم به آقای روحانی رأی دادم بیش تر شده ؟؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
3
2
من هم از جمله قربانیان آزمون تیزهوشان برای دو فرزند خود هستم به علت نبود مدارس تیزهوشان در شهرستان محل کار و سکونتمون فرزند اولمان را نگذاشتیم در این ازمون شرکت کند واین عقده شد برا وی که الان هم که دیپلمش را گرفته میگه باید یک روزی من مدرسه تیز هوشان تاسیس کنم و خودم بدون آزمون برم اونجا دوبار از نو درس بخونم و برای فرزند دوم هم که بعد کلی کشمکش مسئولین شهر مدارس تیز هوشان در سطح دبیرستان در این شهر کوچک ایجاد شده بعد از دو دوره ظرفیت 60 نفره تیزهوشان را یک دفعه امسال به 12 نفر در هر رشته رساندند با اینکه پسرم از جمله بهترین شاگرد های شهرستان بود درآزمون نمونه دولتی نفر اول شد و در اکثر آزمونهای آزمایشی تیز هوشان در سطح استان و قلم چی نفر اول میشد ولی سوالهای ریاضی تیز هوشان بقدری سخت بود نتوانست در این آزمون قبول شود .به قدری ناراحت و افسرده شده که مجبور شدیم به مدرسه نمونه دولتی در مرکز استان انتقال بدهیم و یک خونه برای سکونتش اجاره کنیم در حالی که محل کار پدر مادرش در شهرستان هست خدا میدونه با چه مشکلی این سال سپری خواهد شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
2
1
تیز هوشان نباید از بچه های دیگر جدا باشند باید در یک کلاس باشند فقط بسته به کشش دانش آموز باید معلم به تیزهوشان علاقه مند تکالیف اضافه و تحقیق و پروژه اضافی بدهد و معدل هر کس بیشتره اردو ببرند و تشویق کنند...سرویس مدارس و رفت آمد پدر خانواده ها را در آورده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
2
÷سر بنده از سال ششم ابتدایی وارد تیز هوشان شد ابتدا خیلی خوشحال بودیم اما بعد متوجه شدیم 32 دانش آموز تیز هوش را در یک کلاس جا دادن. معلمها و کادر اداری مدرسه نیز کیفیت لازم را نداشتن. به نظر بنده این نوع مدارس تیز هوش کشی می کنن تا تیز هوش پروری.
علی یگانه
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
2
1
سلام به همه خوانندگان عصر ایران و سایت وزین عصر ایران .
بنده هیئت علمی هستم و مدت نسبتا زیادی را هم در چند مدرسه تراز اول تهران کار کردم.
نکته دوم عرضم این است که با شناختی که از دانش آموزان مستعد و باهوش دارم وجود این مدارس لازم و ضروری است.
پاک کردن صورت مسئله و حذف این مدارس به هیچ عنوان کار عاقلانه ای نیست.
راه حل در دو چیز است 1- کاهش ظرفیت پذیرش مدارس تیز هوشان 2- اصلاح شیوه پذیرش.
تا فقط افراد کاملا مستعد ورود پیدا کنند نه کسانی که به واسطه کلاس های متعدد تست زنی و ... وارد این مدارس میشوند و دچار مشکل در ادامه مسیر.
شاهد این مدعا قبولی پسر اینجانب در همین آزمون امسال این مدارس است که چون از نزدیک کلیه بچه های مدرسه را رصد میکردم کسانی قبول شده اند که بنده یقین دارم که مسیر سختی را طی خواهند نمود . والسلام
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
2
1
من فارغ التحصیل فوق لیسانس مهندسی از دانشگاه تهران هستم. بهترین دانشگاه کشور که می شه گفت خیلی از دانش آموزان عزیز تیزهوشانی آرزوشون قبولی در این دانشگاه هست.
اینو واسه این گفتم که بگم من توانایی ای که آرزوی مدیران همین مدارس هست که دانش آموزاشون داشته باشن رو داشتم.

ولی یادم می یاد روزی که نتایج آزمون تیزهوشان اومد و قبول نشدم، تقریبا می تونم بگم بدترین روز زندگیم بود.
هنوز با گذشت نزدیک به 15 سال ثانیه به ثانیه اش رو یادمه که چقدر با ناراحتی برام گذشت.

من تو خانواده ای بودم که از نظر تحصیلات تو سطح بالایی هستن و خب براشون این مورد مهم بود. خوشبختانه پدر و مادرم تقریبا منطقی با این مورد برخورد کردن. تقریبا نه کامل چون بازخواستی نشدم ولی حس می کردم خیلی از این موضوع ناراحتن و ناامیدشون کردم. ولی خب یادمه از سمت خواهر و برادرم به شدت تحقیر می شدم.

بین هر بچه ای با بچه ی دیگه تو دوران کودکی بحث و دعوا و درگیری قطعا پیش می یاد. یادمه بعد این قضیه تا نزدیک به یکی دو سال جرأت بحث کردن و بگو مگو با خواهر و برادرم رو نداشتم. چون هر جروبحثی که بینمون پیش میومد همیشه توش این ناکامی منو گوشزد می کردن و باهاش تحقیرم می کردن.
حتی یادمه خیلی جاها هم که حق با من بود همیشه سکوت می کردم. چون علاوه بر اینکه با پیش کشیدن این موضوع تحقیر می شدم، قشنگ حس ناراحتی پدر و مادرمو درک می کردم که بیشتر آزارم می داد.

البته خب اون موقع خواهر و برادرم با اینکه ازم بزرگ تر بودن ولی باز بچه بودن و این چیزا رو نمی فهمیدن. واسه همین الان اصلا ازشون ناراحت نیستم.

علاوه بر این ها حتی تا یکی دو سال از رفتن به مهمونی خونه فامیل و حتی اومدن مهمون به خونمون وحشت داشتم. همیشه استرس اینو داشتم که تو مهمونی ازم بپرسم حامد جون تیزهوشان قبول شدی؟ و اونوقت با جوابم ناراحتی خانوادمو دوباره زنده کنم.

هنوز هم یادمه روزی که مادربزرگ و پدربزرگم می خواستن بیان خونمون، از دو روز قبل که فهمیدم چقدر استرس داشتم. چقدر می ترسیدم و احساس گناه می کردم که قراره اونا رو و دوباره خانوادمو ناراحت کنم. یادمه وقتی رسیدن من خودمو به خواب زدم از ترس اینکه ازم نپرسن و تازه صبح فرداش دیدمشون.

ولی خب در نهایت نتیجه شد همونی که خانواده ها در فرستادن بچه هاشون به این مدارس دنبالشن. در نهایت تو رشته مهندسی تو دانشگاه تهران قبول شدم و الان هم تو مقطع فوق لیسانس از همین دانشگاه فارع التحصیل شدم.

می خواستم بگم خیلی بهتره تو این زمینه ها اول فرهنگ سازی بشه. به خانواده ها یاد بدن اگه بچتون تو ورود به این مدارس ناکام موند، آخر راه نیست. باز هم فرصت هست. حتی باز هم راه های دیگه غیر از تحصیل هست. نمونش خود من. تو ورود به این مدارس ناکام موندم، ولی از اکثریت بالایی از این دانش آموزان تو کنکور بهتر نتیجه دادم.

اینم بگم با اینکه این مدارس اثر مثبت دارند، ولی اثر تخریبی هم دارند و اصلا شایعه نیست. نمونش تو دوران کارشناسی من از شهر ما ،من با چهار نفر دیگه تو این رشته قبول شدیم. دو نفرمون از این مدارس بودن. از این دو نفر، یکیشون تو همون دوران کارشناسی به خاطر 4 ترم مشروطی از دانشگاه اخراج شد. دانشگاه های دولتی هم تو اخراج کردن به خاطر مشروطی هیچ تعارفی ندارند.

اون یکی هم با سه ترم مشروطی نامتوالی در نهایت تونست فارغ التحصیل بشه. و جالب اینکه ایشون تو دوران ارشد تو دو ترم اول مشروط شد و متاسفانه اخراج شد. اما ما سه نفر که از مدارس عادی اومده بودیم، یکی که من، یکی دیگمون ارشد رفت شریف و یکی دیگه هم با ارشد امیرکبیر فارغ التحصیل شد.

به نظرم بهتره روی این زمینه یه تحقیقی بشه. اینکه چطور می شه که برخی دانش آموزان این مدارس تو تحصیل در دانشگاه، اینطور ناکام می مونن. آماری که برای این مدارس واقعا این مقدار زیاد است.
صمد
United States of America
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
2
در دوران کودکی مادرم با چه وسواسی کتابهای مخصوص تیزهوشان برایم تهیه کرد و با چه قیمت گزافی !!
بعد از هدر رفتن کل تابستان و محروم شدن از بسیاری از تفریحات دوران کودکیم در نهایت علیرغم تلاشم در آزمون موفق نشدم که بعدها احساس سرافکندگی به خاطر شکست ظاهرا بزرگی (تلقین مدیر مدرسه و معلمان) که خورده بودم خجالت می کشیدم در جمع حاضر شوم و از طرف دیگر حس از دست رفتن و محرومیت بی نتیجه از تفریحات و تابستان و گردش و بازی و ... به نوعی ضعف عملکردم دائما وجدانم را آزار میداد تا حدی که در دوران دوم راهنمایی با ملاقات دوستان تیزهوشم و فخری که به من فروختند و برخی فشارهای روحی و روانی دچار افسردگی بسیار شدیدی شدم که یک روانشناس و یک روانپزشک بیش از هشت ماه مرا مداوا کردند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
3
4
هوش ژنتیک است با اموزش تغییر محسوسی نمی کند. اگر خروجی های تیزهوشان امار قبولی بالایی دارند باید پرسید این مدارس عامل ان هستند یا چون ورودیهای قوی می باشند خروجی ها هم قوی اند. این مطلب در مورد دانشگاه هایی مثل شریف هم میتواند صحیح باشد. من الان ۳۰ سال دارم و دکتری گرفته ام اما احساس میکنم خیلی از مهارت های زندگی رو یاد نگرفتم. ما همیشه اون چیزی که ازمون خواستن رو به نحو احسن انجام دادیم اما بخش عمده ای از اطلاعات و دانشی که کسب کردیم ارزشی در زندگیمون نداشت. من منکر تقصیر خودم نیستم اما سیستم معیوب اموزشی ماافراد رو برای زندگی پرورش نمی ده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
2
سال اولی که تیزهوشان توی اهواز شعبه زده بود برادر من بدون هیچ کلاس اضافه ایی تیزهوشان قبول شد بعد هم سال اول پزشکی قبول شد اون موقع واقعا توانایی های خود بچه ها باعث قبولیشون بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
2
خدا خیرتون بده که به مسایل آموزش و پرورش این مملکت می پردازید

که کلمه پرورشش واقعا مایه خنده و تفریحه

چون هیچ چیزی رو در ما پرورش نداد و اموزش هایی هم که گرفتیم در هیچ کجای زندگی مون به درد نخورد

از هرچی رقابت احمقانه که خانواده ها و بچه هارو بیچاره کرده هم متنفرم

همه اش شده رقابت و چشم و هم چشمی

از ثبت نام در یک مهدکودک ساده بگیرید تا رده های بالاتر

الحمداله انگار کسی هم نیست که به داد وضعیت اموزش و پرورش که نسل آینده این کشور در دستش هست، اهمیت بده یا شایدم کسانی هستندو نظراتشون به کار گرفته نمیشه!!!!


لطفا به این روند ادامه بدید

از ما و بچه های کنونی حاصر در مدارس که گذشته
اما شاید سالهای آتی نسلی شادتر و با آموزش های ارزشمند و کاربردی تحویل جامعه بدیم
درگیری عجیب در بازی فولاد نوین؛ حمله برادر سرمربی به داور! علی عسگری همچنان در هیئت مدیره هلدینگ مالک استقلال ماندگار شد ادیب زارعی؛ آینده‌دار فوتبال ایران با آینده‌ای درخشان اینزاگی: طارمی حرفه‌ای تمام‌عیار است و به او ایمان دارم تصویر جدید از سفیر ایران در لبنان وزارت خارجه: بین ۲ تا ۲.۵ میلیون تبعه افغانستانی غیرمجاز در کشور حضور دارند اتحادیه اروپا: مورا با تخت‌روانچی درباره طیف مختلفی از مسائل دیدار می‌کند تساوی استقلال مقابل پاختاکور؛ آبی‌پوشان همچنان در بحران نتایج (+خلاصه بازی) عضو اتاق بازرگانی ایران: تعداد «اسنپی‌ها» بیشتر از نیروی انسانی کارخانه‌ ها هستند رئیس ستاد تیپ گولانی استعفا کرد تغییر رنگ این موجودات به اندازه دویدن انسان به مدت ۲۵ دقیقه انرژی مصرف می‌کند یک مقام راهداری: روشنایی جاده‌های کشور الزامی نیست/ در کشورهایی با سرعت 200 کیلومتر در ساعت هم سیستم روشنایی اجباری نیست مقاومت اسلامی عراق: اگر رژیم صهیونیستی بغداد را بزند، آمریکا را می زنیم معاون ترامپ: بچه‌دار شدن را تشویق می‌کنیم/ بچه‌ها روح زندگی‌اند مهدی چمران: پذیرفته نیست که در حوزه های زیرساختی و خدمت به مردم دچار عقب ماندگی باشیم