۰۲ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۶
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۸۳۳۱۲
تعداد نظرات: ۳۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۱۲-۱۰-۱۳۹۶
کد ۵۸۳۳۱۲
انتشار: ۱۰:۲۵ - ۱۲-۱۰-۱۳۹۶

تنها نهادی که در ایران تغییر نمی‌کند کدام است؟!

با فشار دادن چند دگمه می توانی به کانال های مختلف تلویزیونی در جاهای مختلف دنیا سرک بکشی. 50 سال قبل اگر هم تلویزیون داشتی محدود به دوسه کانال بود با تصاویر سیاه و سفید یا تلفن، همه جا همراه توست اما 50 سال قبل اگر هم تلفن داشتی یا مخاطب تلفن داشت تماس فقط از طریق تلفن ثابت میسر بود.

عصر ایران؛ سروش بامداد- با اتومبیل در شهر تردد می کنی. 50 سال قبل اما چقدر تردد با اتومبیل شخصی در شهر وجود داشت؟

کانال تلگرامی خود را چک می کنی. 50 سال قبل وسیله اطلاع رسانی چه بود؟ ( این جمله البته مربوط به قبل از فیلترینگ موقت اخیر است اما به هر رو 50 سال قبل چنین بحثی نبود).

از طریق اینترنت پول جا به جا می کنی. 50 سال قبل انتقال پول جز با مراجعه به بانک ممکن نبود.

با فشار دادن چند دگمه می توانی به کانال های مختلف تلویزیونی در جاهای مختلف دنیا سرک بکشی. 50 سال قبل اگر هم تلویزیون داشتی محدود به دوسه کانال بود با تصاویر سیاه و سفید یا تلفن، همه جا همراه توست اما 50 سال قبل اگر هم تلفن داشتی یا مخاطب تلفن داشت تماس فقط از طریق تلفن ثابت میسر بود.

همه چیز در این 50 سال تغییر کرده الا یک نهاد!

حتی مسجد سنتی دیگر تنها مسجد نیست و در زیر زمین آن هایپر برقرار است و درکنار رستوران تأسیس کرده اند.

سالن سینما هم سینمای 50 سال قبل نیست و می توان در طبقات فوقانی پردیس های تجاری در سالن های مدرن فیلم تماشا کرد.

کتاب خواندن هم تغییر کرده و مثل 50 سال قبل نیست. هم روی گوشی می توان کتاب خواند هم کتاب گویا برایت کتاب می خواند. البته در دیاری که دانستن فضیلت نباشد کتاب خوانی چندان هم رایج نیست. اما به هر رو نحوه ارایه کتاب چه در شهر کتاب ها و چه باغ کتاب و چه به صورت دیجیتال به نسبت 50 سال قبل تغییر کرده است.

اینها تنها مثال هایی است که نشان می دهد به هر سو و هر جا که می نگری می بینی همه تغییر کرده اند الا یک ساختار!

50 سال قبل خانواده ها چند فرزند داشتند و حالا شمار خانوارهای بی فرزند رو به فزونی است چه رسد به یک یا دو فرزند.

دقت می کنید؟ همه تغییر کرده اند الا یک جا!

اما اینجا کجاست که پس از 50 سال تغییر نکرده؟ مدرسه و ساختار آموزش و پرورش است. 50 سال پیش با نمره می ترساندند و حالا هم می ترسانند. 50 سال قبل مهارت ویژه ای آموزش داده نمی شد و تکیه بر محفوظاتی بود که به سرعت رخت بر می بست و حالا هم هست.

50 سال قبل کلاس یعنی یک اتاق با تعدادی نیمکت و در فضایی که تنفس گاه دشوار می شد و معلمی که خسته وارد کلاس می شد و یک راست می رفت سراغ کتاب و درس و چشم به چشم یکایک بچه ها نمی دوخت تا ببیند اگر امروز حسن خواب آلود است چرا و آن سوتر اگر نازنین مثل هر روز سر حال نیست چه اتفاقی افتاده است. آنچه انگار فراموش شده «حال» و فرآیند رشد است. وزیر هم درباره کنکور حرف می زند و انگار دغدغه همه « فردا» و کنکور دانشگاه هاست که قاعدتا نباید ربطی به آموزش و پرورش داشته باشد. کنکور یک مسابقه است. کل سیستم آموزشی را که نمی شود بر پایه مسابقه ورود به دانشگاه ها تنظیم کرد.

بچه ها را مدام مقایسه کردن و کار گروهی را یاد ندادن 50 سال پیش بود و حالا هم هست.

بچه، نمره نمی آورد و معلم برای تحقیر یا جلب توجه والدین نمره یک رقمی را درشت تر می نویسد و از کودک می خواهد بیشتر تلاش کند! یک چیز اما عوض شده و آن نوع نگاه والدین است. پدر به جای شماتت فرزند کنار نمره می نویسد: البته بهتر است شما هم شیوه آموزش خود را تغییر دهید.

شماری از معلمان البته چنین می کنند اما ساختار کهنه است. آنها هم گرفتار ساختار کهنه اند و بیش از همه آنها رنج می برند.

  شاید بگویید به جای گچ روی تخته سیاه با ماژیک روی تخته سفید می نویسند یا برخی به تغییر محتوای کتاب های درسی اشاره کنند.

انگار در آموزش و پرورش «در» به روی همان پاشنه می چرخد که از 50 سال پیش می چرخیده است.

بچه ها همچنان حفظ می کنند. همچنان مهارت های زندگی را نمی آموزند. همچنان انقلاب هوش در مدارس به جریان نبفتاده و به جز استفاده های ابتدایی و ابزاری اتفاقی نیفتاده و 90 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق و مزایا و پاداش ها می شود و با این حساب تفاوتی ندارد که کی وزیر است. چون 10 درصد بودجه را بیشتر در اختیار ندارد.

این که پدر و مادرها همان حرف هایی را در مدرسه بشنوند که خودشان موقع تحصیل می شنیدند و حتی شکل ظاهری هم تغییر نکرده تنها به درد تجدید خاطره و احساس نوستالژیک می خورد.


56 سال قبل و در سوم دی ماه 1340 محمد درخشش وزیر وقت آموزش و پرورش که در آن زمان به آن وزارت فرهنگ می گفتند در پیامی تصریح کرد: مصمم هستیم تحولی در برنامه های تحصیلی به وجود آوریم. 50 سال است که همه از تصمیم به تحول و تغییر خبر می دهند و یگانه اتفاقی که رخ نمی دهد همین تغییر است.
 
یک بار دیگر به این موضوع فکر کنیم که چرا همه جا تغییر کرده ولی این نهاد تغییر نمی کند؟ نه این که دیگران که می گوییم تغییر کرده اند الزاما رو به جلو بوده اما به هر رو تغییر می بینی. یا نه این که دراینجا هیچ کس نخواهد اما انگار نمی شود که نمی شود!

 

 

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۹۶
غیر قابل انتشار: ۲۵
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
60
119
حقوق معلمان با اندکی اغراق هم تقریبا در 50 سال پیش باقیمانده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
کمتر شده
خبازي مقدم خويي
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
3
106
چون اين خانه سليقه اي اداره ميشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
26
106
علتش معلومه، تو این مملکت کسانی معلم دبستان میشن که پایین ترین رتبه های کنکور رو دارن و ضعیف ترین هستند. در حالیکه سنین دبستان مهم ترین بازه رشد عقلی ویادگیری بچه های ماست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
علتش دقیقاً افکار شماست عزیزم که رتبه کنکور رو با میزان توانایی های شخص مقایسه میکنی!!
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
اتفاقا الان رتبه های زیر 1000 هم داریم که به سمت تربیت معلم می روند . تحصیل با حقوق و معافیت سربازی. بنده رتبه دو رقمی هم دیده ام که می رود و اتفاقا قبول شدن در آموزش پروش کار آسانی نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
7
87
عجب نکته ای نشانه رفتی عصر ایران. مرحبا به تیز هوشی ات
مهدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
2
73
چرا در مدارس ما از اول ابتدايي فرهنگ تدريس نميشود واقعا چرا اولويت هر جامعه محو شده است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
27
22
فیلترینگ موقت تلگرام؟
عزیزم تلگرام برای همیشه فیلتر شد رفت پی کارش حالا ببین
اینم از وعده های تحقق یافته روحانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
6
27
مگه وزیرای آموزش پرورش تغییر نمی کنن؟ چطور میگین در آموزش پرورش تغییر نیست؟
ناشناس
United States of America
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
3
27
جالبش اینجاست که بالای ۱۰ ساله که میخوایم کنکور رو برداریم و نمیتونیم

من که کنکوری بودم خانواده میگفتن خوش بحال بچه خاله کوچکت که تا بزرگ بشه دیگه کنکور برداشته شده و ذجر شما رو نمیکشه
اونم بزرگ شد و به سد کنکور خورد، از کشور خارج شد واسه ادامه تحصیل
و هنوز کنکور بی نتیجه وجود داره
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
21
38
سطح حقوقها در ایران نسبت به جهان پیشرفته خیلی کمه؛اما یک معلم ایرانی در سال بین 120 تا نهایتا 180 روز میره سر کار اونم نه روزی 8 ساعت بلکه 6 ساعت؛اما مثلا یک کارمند ثبت اسناد روزانه 8 ساعت و سالی حدود 280 روز میره سرکار؛یعنی چیزی نزدیک به دوبرابر یا حتی بیشتر از یک معلم. حالا مثلا یک معلم میگیره 1700 و کارمند میگیره 1600 یا حتی کمتر. دیگه بحث کارگر ها که خیلی هاشون مدارک تحصیلی بالاتر از معلم ها هم دارن را باز نمیکنم که دیگه خودتون میدونید.پس حقوق معلم ها نسبت به سایر کارمندان خیلی هم پایین نیست و البته شرایط کاریشون خیلی هم عالیتره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
من معلم نیستم ولی معلمی که 6 ساعت میره سر کار فوقش 4 تا ربع ساعت استراحت داره ولی کارمند ثبت چقدر کار خالص داره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
انها دوست دارند ساعات بیشتری کار کنند الته نه همه ولی اکثرشون ولی مقررات آموزش و پرورش همینه که هست می خوام بگم با میل خودشان ساعات کارشان را کم نمی کنند
الهه
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
2
22
به نکته ظریف و مهمی اشاره کردین، متاسفانه به آموزش و پرروش ما ،این نهاد اصلی و پایه ای،واقعا اهمیت داده نمیشه و اهمیتش فقط محدود به حقوق معلمینه، الان هم متاسفانه و باز هم متاسفانه مدارس غیر انتفاعی هم گسترش پیدا کردن که هدفشون نه فقط اموزش بلکه تخلیه جیب والدینه، سیستمی که تو خیلی از کشورهای پیشرفته اصلا اجازه ورودش رو ندادن اما تو کشور ما هر کی پا میشه با مدرک لیسانس و شایدم دیپلم!!!!!!! میره مدرسه غیر انتفاعی میزنه و اقوام دیپلم خودشو میاره میکنه معلم اونجا!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
0
20
چون نوک دماغمون رو نگاه میکنیم نه آینده را... همه دولت ها هم کارهای زودبازده را بیشتر دوست دارند تا اینکه بخوان سرمایه گذاری های بلند مدتی بکنند که عمرشان به دولتشان قد ندهد!
ناشناس
Japan
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
2
39
آقا به خدا من با مذهب مخالف نيستم بلكه عميقا معتقدم انسان براي آرامش دروني نياز به مذهب دارد اما حجم سنگين مطالب ديني و مذهبي كتاب هاي درسي به هيچ وجه متناسب با سن و روحيات بچه ها نيست. اين موضوع باعث دلزدگي آنان از مفاهيم و اموزه هاي ديني در سنين بالاتر خواهد شد بخصوص اينكه به وفور تناقض و تفاوت عمل و رفتار بزرگترها را هم با آموزه هاي گفته شده مشاهده مي كنند.
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
18
20
سلام.بنده دبیر هستم.فوق لیسانس ریاضی با 23 سال سنوات و سال چهارم درس میدم.دریافتی بنده از دولت 2میلیون و 200 هزار تومان است.دریافتی همتراز بنده در سایر ارگانها حداقل سه برابر این مبلغ استبدون سایر مواردش..بررسی هر موضوع باید با علل زمینه ای آن همراه باشد.وقتی معلم از حقوق خود ناراضی باشد ،وقتی معلمی را بعندان شغل دوم خویش پندارد چه کاری باید کرد.بهتر ازین نخواهد شد.منصفانه باید قضاوت کنید.تحمل تبعیض در پرداختها سخت است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
1
31
نسبت به موقعی که خودمون میرفتیم مدرسه هیچ تغییری نکرده فقط اونموقع خودمون درس میخوندیم الان بچه سعی میکنه لقمه ای که توی کتاب ریاضیش هفت بار دور سرش چرخیده راباکمک پدر ومادرش قورت بده ومتوجه بشه منظور معلم وکتاب چی بوده تواین ۴سالی که بچه م میره مدرسه منم کاملا درگیر درس ومشقشم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
3
11
بسيار عالي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
1
14
طبیعی است . گشترس علم و رونق تفکر ، بساط عده ای را کساد می کند
ناشناس
Germany
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
4
4
البته آموزش و پرورش هم تغییر کرده و نمره ااز دوره ی ابتدایی حذف شده
مصی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
1
16
به نظرتون چرا بچه زرنگ های کلاس و مدرسه معمولا آخرش به هیچ جا نمیرسن و سرخورده و ناامید میشن ولی بچه های معمولی و حتی تنبل موفق میشن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
0
10
جناب سروش بامداد و سایر نویسندگان؛ سلام
مطالبی را که در خصوص آموزش و پرورش می‌نویسید را سعی میکنم با دقت دنبال کنم. نکات خوب و درستی می‌نویسید دستتان التبه درد نکند اما میدانید نوشته‌هایتان یا در واقع رویکردتان در نقادی نظام آموزشی کشور یک ایراد دارد: هیچ راه حلی نشان نمیدهید! منظور راه حل عملیاتی است. کلی گویی دردی را دوا نمیکند. مثلا منظورتان از مهارت‌آموزی دقیقاً چیست؟ در هر مقطع چگونه باید به آن پرداخت؟ با معلم بی مهارت چگونه باید گفت که به دانش آموز مهارت یاددهد؟ ارزیابی‌ها چگونه باید باشد؟ . . . غر زدن را کم و بیش همه ما بلد هستیم (و البته در جای خود ارزشمند است) اما هنر، بلافاصله در نشان دادن راه است برادر...
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
کاملا با صحبت شما موافقم. لیکن کار رسانه پرداختن به خلاها و مشکلات است و اگر راه حل هم نشان دهد در حد یک ایده است. کاش شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا NGO هایی بسیج شوند و راهکارهای کارشناسی ارائه نمایند.
ناشناس
Netherlands
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
1
16
البته از این جهت مخالف نگارنده هستم که منصفانه نیست بگوییم هیچ تغییر نکرده است اگر کمی انصاف داشته باشید یا با افراد قدیمی در ارتباط باشید خواهید پذیرفت که کیفیت آموزش در 50 سال قبل بهتر از امروز بود لا اقل از نظر ادبیات و خط بهتر آموزش می دادند الان کیفیت آموزش نسبت به گذشته خیلی بدتر شده است و این هم نوعی تغییر است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
16
5
نویسنده منظورش کدوم کشوره؟
من به عنوان یک معلم عرض می کنم سیستم آموزش و پروش ایران بسیار بسیار تغییرات عمده و زیر بنایی داشته و تا پاشه ششم اصلا نمره مطرح نیست!
لطفا قبل از دست به قلم شدن تحقیق کنید...
amir
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
6
1
20:30 هم راجب این مطالب بحث مفصلی داشت
sina
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
5
9
مقایسه حقوق پرداختی به معلمان عزیز با ساعت کاری و همچنین اهمیت رسالتی که آنها در رشد فرزندان و جامعه ما دارند صحیح نیست. ای کاش پرداخت حقوق و وضعیت معیشتی کسانی که عمر و جوانی شان را دلسوزانه در راه آموزش (معلمین) و همچنین امنیت جامعه (پلیس) صرف می کنند هرگز این چنین نمی بود . میزان ارتقاء مدنی هر کشور با شاخص رفتار و فرهنگ عمومی و امنیت اجتماعی مردم آن جامعه سنجیده و قضاوت می شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
3
8
آفرین به هوش و ذکاوت نویسنده
دقیقا درست میگوئید چه خوب است برای یکبار هم که شده آموزش و پرورش کشورهایی مثل فندلاند و هلند و یا ژاپن را دربرنامه های آموزشی کشور قراردهیم .
متاسفانه حرف زیاد میزنیم ولی عمل ...
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
1
4
سلام
کاملا موافقم دوستمون هستم که میگن باید راهبرد داد. ولی یک سوال مطرح میکنم چه کسی این راهبرد را باید بدهد؟ کجا از دانشگاه کمک گرفته شده است؟ کجا فراخوان داده شده است که ای اهالی نظر و اندیشه راهکار بدهید منی که دستی از دور بر آتش دارم حداقل می توانم 10 راهکار علمی مستند راهبردی عملیاتی و شدنی بدهم .ولی به کی با چه مکانیزمی و برای نظرات من چه اتفاقی می افتاد.
به خدا قسم تا آموزش و پرووش در این کشور تغییر اساسی نکند هیچ مشکلی حل نمی شود.
عمق فاجعه را شما در نظر آقای مزیر علوم ببینید که می گوید 5 سال زمان برای برداشتن کنکور لازم است. به خدا قسم هیچ مقدار زمانی لازم نیست و در عرض کمترین زمان ممکن می توان کنکور را حذف کرد تا یک گام بسیار بلندبه تبدیل آموزش و پرورش به آموزش و پرورش برداشت.
رضا حاج محمودان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
1
18
با انهمه مقدمه .... سر انجام کوه موش زایید . چرا اموزش وپرورش تغییر نکرده ؟ اتفاقا خیلی تغییر کرده ! معلمین دانشسرایی و دیپلمه با بازدهی فارغ التحصیلان باسواد ... تبدیل شده اند به دبیران فوق لیسانس ودکترا وکلاس های خصوصی ... و فارغ التحصیلهای بیسواد تست های چهار جوابی بزن....
عذرخواهی حسین شریعتمداری از رهبر انقلاب واکنش پدرام پاک آئین به توهین فرماندار انزلی به خبرنگاران نمای شگفت‌انگیز از خورشید از چهار دید مختلف (+عکس) روسیه : قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام ، هدیه بایدن به ترامپ است زنجان / ۱۰ مصدوم در تصادف دو پراید پوتین : تصمیم گرفتیم تولید انبوه موشک‌های بالستیک مافوق صوت را آغاز کنیم / هیچ سامانه ای در جهان قادر به رهگیری این موشک نیست تهاتر کره شمالی با روسیه ؛ نفت و موشک در ازای سرباز استرالیا به وزیر سابق اسرائیل ویزا نداد آلمان : موضع ما در قبال اسرائیل تغییری نکرده/ به صادرات تسلیحات ادامه می‌دهیم قیمت جدید و نهایی محصولات سایپا در آذر 1403 اعلام شد (+جدول کامل) بیانیه دفتر آیت الله سیستانی در پی حمله تروریستی به مسافران پاراچنار پاکستان دلار آزاد از ۷۰ هزار تومان هم عبور کرد! سرهنگ علی محمدی معاون اجرایی پلیس راهور فراجا شد شهیندخت مولاوردی: خشونت علیه زنان طبقه اجتماعی نمی‌شناسد / زمانی که ما در دولت بودیم اعلام شد که بالای ۷۰ درصد از جامعه دارای درجاتی از اختلالات روانی هستند وزیر خارجه عراق : تهدیدهای آشکاری از سوی اسرائیل علیه ما وجود دارد