فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۴۰۹۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۲۸-۰۸-۱۳۹۷
کد ۶۴۰۹۳۰
انتشار: ۱۲:۰۹ - ۲۸-۰۸-۱۳۹۷

آیا باید به فحاشان مجازی حق داد؟

عصر ایران
آدم‌های موفق به راهشان ادامه می‌دهند و حسودان و ناکامان که توان و انگیزه و اراده‌ای برای کار بیشتر ندارند به ناسزا گفتن و فحاشی پناه می‌بردند.

عصرایران؛ احسان‌محمدی- «کسی که می‌تواند کاری را انجام دهد، انجامش می‌دهد. کسی که نمی‌تواند، فقط در موردش حرف می‌زند، یا با تحسین یا با توهین!». شما تا چه اندازه با این گزاره موافق هستید؟

فوتبال‌نویس‌ها احتمالاً کسانی هستند که رویای فوتبالیست شدن داشتند و منتقدان سینما هم آنها که در سودای بازیگری یا کارگردانی سوختند. نشد که وارد «عیش» بشوند و حالا به همان «وصفش» قناعت می‌کنند که شاعر فرمود:

چون میسر نیست بر من کام او             عشق بازی می کنم با نام او

در سکانسی از فیلم «بارکد»، حامد (بهرام رادان) و میلاد (محسن کیایی) در حاشیه شهر گرفتار شده بودند. میلاد سرش را توی گوشی‌اش کرده بود. حامد با اعتراض گفت:

  • داری چکار می کنی؟
  • دارم تو صفحه اصغر فرهادی فحش می نویسم!
  • چرا؟!

میلاد بدون اینکه سرش را بلند کند خیلی حق به جانب می گوید:

  • واسه این که شورش رو درآورده، دیگه زیادی موفقه!
  •  

این روزها تعداد حامدها هر روز بیشتر می‌شود. کافی است سری به شبکه‌های اجتماعی بزنید و جماعتی را ببینید که مثل دسته‌ای ملخِ سرگردان، به هر مزرعه‌ای هجوم می‌برند، فحاشی می‌کنند و زمین سوخته به جا می‌گذارند. هر روز نوبت یک نفر است. یک ورزشکار، یک سیاستمدار، یک خواننده، یک هنرمند ... آنها انگار از این فحاشی انرژی می‌گیرند. هر فحش به آنها توان مضاعفی می‌بخشد برای بقا!

اگر زمانی ورزشگاه‌ها را به عنوان مثال دم دستی برای فحاشی عنوان می‌کردند، حالا کمتر فضایی را می‌شود پیدا کرد که مبری از ناسزا گفتن باشد. حتی در دورهمی های نسل جوان‌، فحش دادن، نشانه‌ای از صمیمت قلمداد می‌شود. جامعه‌شناسان لابد برای این تغییر ذائقه اجتماعی دلایل متعددی ردیف می‌کنند اما یکی از دلایل آن می‌تواند «ناکامی» باشد.

آدم‌های موفق به راهشان ادامه می‌دهند و حسودان و ناکامان که توان و انگیزه و اراده‌ای برای کار بیشتر ندارند به ناسزا گفتن و فحاشی پناه می‌بردند.

عده‌ای اما بر این باورند که نباید همه ناکامی‌ها را به گردن افراد انداخت. آنها قربانی سیستم مدیریتی کشور شده‌اند و فحاشی نوعی کنش روانی برای اعتراض به قدرتی است که توان مقابله مستقیم با آن را ندارند. به همین دلیل باید به آنها حق داد که به این شکل نسبت به برون‌ریزی خشم‌شان دست بزنند.

با این همه گاهی به رفتارمان با دقت نگاه کنیم و ببینیم وقتی به اسم «نقد» چیزی می‌گوییم تا چه اندازه آغشته به حسادت است و ریشه در ناکامی‌هایمان دارد. شاید آن وقت کمتر ناسزا گفتیم و به جای تلاش برای کوتاه کردن قد دیگران، کوشیدیم ارتفاع خودمان را بالاتر ببریم!

برچسب ها: فحاشی ، فضای مجازی
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱۱
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
United States of America
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
0
3
اگر فردی بدون رانت و پشتوانه ارتباطی به این موفقیت برسد هرگز نباید به او تاخت که فکر میکنم پایش صحت آن چندان نیز آسان و دور از دسترس نیست. اما اگر از جمله ژنهای خوب و ... باشد نه تنها باید به او تاخت بلکه باید او را از عرش به خاک کشید و حق مظلوم را از ظالم به هر نحوی گرفت.
ناشناس
France
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
0
3
خدا را شکر که این فحاشها قدرتی ندارند .اگر قدرتی داشتند دمار از روزگار مردم در می آوردند.
تصویری کم‌نظیر از بمب‌افکن آمریکایی بی-۱۷ پس از اصابت شدید آتش ضدهوایی توییت ترامپ درمورد موافقت ایران با بازرسی‌ هسته‌ای هشدار متخصص ریه: هر وعده قلیان معادل یک پاکت سیگار است لیبرمن: توافق بین آمریکا و ایران «بزرگترین فاجعه سیاسی» است درخشش خیره‌کننده ستاره‌های لیورپول در جام جهانی ۲۰۲۶ احتمال تمدید رایگان مترو و اتوبوس تهران تا پایان تشییع رهبر شهید انقلاب رضا عنایتی: تیم ملی بیش از ۵۰ درصد شانس صعود دارد قیمت بلیت اتوبوس تهران به کربلا و اهواز اعلام شد روس‌اتم: حملات اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا تشدید شده است حضور ۱۱ دانشگاه ایرانی در فهرست برترین‌های جهان واردکنندگان بزرگ نفت به دنبال افزایش ذخایر نفتی هستند اعلام تورنمنت سه جانبه پرسپولیس، گل‌گهر و چادرملو برای سهمیه آسیا بازار طلای تهران به‌مدت 6 روز تعطیل شد تحلیل بازار انرژی پس از معافیت‌های صادراتی نفت ایران هشدار سازمان ملل: اسرائیل در جنوب سوریه فعال است