۲۷ آبان ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۶۶۰۴۵
تعداد نظرات: ۶۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۱۴-۰۲-۱۳۹۸
کد ۶۶۶۰۴۵
انتشار: ۱۰:۲۲ - ۱۴-۰۲-۱۳۹۸

جامعه‌ای که آدم‌های خوب را به سمت «هیولا» شدن هُل می‌دهد

این روزها آدم‌های خوب محکوم هستند چون نمی‌توانند در روزگار گرانی برای فرزندان خود زندگی به سامانی بسازند.

عصرایران؛ مصطفی داننده- در قسمت اول سریال «هیولا» جدید ترین ساخته‌ی مهران مدیری،  فرهاد اصلانی نقش آقایی را بازی می‌کند که به واسطه رفتار شرفتمندانه خاندانش در همه عمر،شرافت نام گرفته‌ است.

آقای شرافت در وقت ناهار در حالی که همه جمع بودند از رفتار شرافتمندانه پدر خود در قبول نکردن رشوه‌ای بزرگ سخن به میان می‌آورد. دختر آقای شرافت اما لب به گلایه می‌گشاید و می‌گوید اگر پدربزرگش رشوه را قبول کرده بود الان مستاجر نبودند و زندگی آرامی را تجربه می‌کردند.

رفتار دختر بچه آقای شرافت چندان عجیب نیست. در جامعه‌ای که پول تبدیل به معشوقه زیبا روی بسیاری از ما شده است، چه انتظار دیگری می‌شود داشت؟

جامعه‌ای که آدم‌های خوب را به سمت «هیولا» شدن هُل می‌دهد

 

بچه‌ها معنای شرافت را درک نمی‌‌کنند چون برای آنها زندگی خوب یعنی خانه‌ای بزرگ، ماشینی گران و سفرهایی به راه.

به خاطر همین است که پدران خود را محکوم می‌کنند. پدری که سالم زندگی کرده است و هیچ ندارد و این را فرزندان او درک نمی‌کنند.

بچه‌ها هرچقدر بزرگ‌تر می‌شوند این حس نسبت به پدرشان پررنگ تر می‌شود. آنها دوستان خود را می‌بینند و دست به مقایسه می‌زنند.

بله، این روزها آدم‌های خوب محکوم هستند چون نمی‌توانند در روزگار گرانی برای فرزندان خود زندگی به سامانی بسازند. نمی‌توانند ماشین چند ده میلیونی بخرند. نمی‌توانند در شمال شهر خانه بخرند.

آنها نه تنها به خاطر خوب بودن‌شان تشویق نمی‌شوند بلکه با صفت‌هایی مانند بی دست و پا، ساده، بی‌عرضه و .... روبرو می‌شود.

همین رفتار باعث می‌شود آدم‌‍‌های خوب جامعه حس سرشکستگی داشته باشند. حس اینکه از دیگران عقب مانده‌اند و کسی نیست خوب بودن آنها را ببیند.

همین سرخوردگی باعث می‌شود که آنها هم بعد از مدت‌ها دست از خوب بودن بکشند. دلار بفروشند. خودرو دلالی کنند. رشوه بگیرند تا حداقل رفاه داشته باشند.

چرا این روزها کمتر سرمایه داری حاضر است، وارد چرخه تولید شود؟ دلیل آن مشخص است. تولید یعنی هزینه، یعنی اعصاب خرد، یعنی بدهکاری به بانک، یعنی شرمساری در برابر کارگر. همین سرمایه دار می‌بیند اگر پولش را هرجایی دیگر به غیر از تولید خرج کند، ده‌ها برابر سود خواهد کرد و ثروتش چند برابر خواهد شد و به خاطر همین معنا دور تولید را خط می‌کشد.

جامعه به سمتی رفته است که آدم موفق فردی است که خانه‌ای در شمال شهر دارد  و ماشین لوکس سوار می‌شود. مهم نیست که او این ثروت را از کجا آورده است، مهم این است که پولش از پارو بالا می‌رود.

جامعه ایران به دست خودش آدم‌های خوب را به سمت بد شدن هُل می‌دهد و باید از این رفتار ترسید و نسبت به آینده ایران نگران شد. جامعه‌ای که کم کم در حال ترسناک شدن است.

برچسب ها: هیولا ، جامعه ، پول
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۶۶
در انتظار بررسی: ۴۰
غیر قابل انتشار: ۱۹
محمد
United States of America
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
2
229
عالی بود جناب داننده ، الان من خودم یکی از این سرخورده ها هستم ، چون با ۲۸ سال سن و تحصیلات بیکار هستم و درامدی ندارم و امکان ازدواج هم برام وجود ندارد و سرمایه ای هم برای ایجاد یک کسب و کار ندارم ، متاسفانه تبدیل به یک ادم عصبی و سرخورده شدم !
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
آقا محمد هنوز 28 سالته برادر. من همسن شما بودم بیکار بودم که هیچ، کلی هم بدهی داشتم. دچار نوعی بیماری روانی نادر هم بودم. تلاش کن رفیق. ناامید نباش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
این سریال هم مثل مرد هزار چهره است. همین آدم سالم و ساده و با شرف بعدا بدترین جرائم رو مرتکب میشه. در واقع تبدیل به یه هیولا میشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
بگردید ببینید امدادگران فرشته خوی سیل نوروزی در حالی که همه در حال تفریحات عیدانه بودند _ امثال مجید قربانخانی با ان ثروت و جوانی _محسن حججی با ان چشمهایش و ادب و تواضعش به پدر و مادر _سرهنگ ارتشی که پله عبور سالخوردگان شد - پزشکان فداکار و خدمتگزار اردو های جهادی وهزاران هزار ایرانی دیگر با این مرام و مسلک انسانی در اطراف ما چه راه و مسیر و اعتقاد و ایینی را برگزیدند همان راه را ماهم برویم تا ایران و دنیا گلستان شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
من 25 سالمه، برنامه‌نویس‌ام. پروژه‌های مردم رو برمی‌دارم، ده درصد پول نهایی گیر من می‌آد. تافل هم دارم، سرخورده و عصبی‌ام. مثل من توی هر گورستون دیگه‌ای حداقل سالی 60 هزار دلار درآمد داره. دیگه نمی‌کشم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
11:38 جمع کن بابا
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
نشد با یک ایرانی درد دل کنی و بعد اون نگه این که چیزی نیست من از تو صد درجه بدتر بوده شرایطم و... حال حکایت ایم آقا علی که گفته نوعی بیماری روانی هم داشتم . بابا ول کنید تو رو خدا .شهاب سنگ بیا..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
افرین 12:19 عزیز با جواب منطقی و دندون شکنت خوب طرفو منهدم کردی
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
2
113
واقعا ترسناک شده زندگی در چنین حال و هوایی، این مساله باید هر چه زودتر ریشه یابی شود. ولی نباید خودمان را خسته کنیم چون هیچ مسئله ایی در این مملکت ریشه یابی نمی شود. باری از هر جهت این مشکل هم باقی میماند.
باربد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
5
106
در یک کلام کسی هم اگه بخواد با شرافت زندگی بکنه شرایط محیط و جامعه اجازه با شرافت زندگی کردن رو به طرف نمی دن
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
1
100
من این سریال ندیدم ولی زندگی من دقیقا همینه من ادم بدی نیستم دوس ندارم کسی رو اذیت کنم به همه احترام میذارم باهاشون مهربونم ولی اوضاع مملکت ورفتار ادما به زور می خواد از من یه هیولا یه ادم بد بسازه حدایا تو که می دونی من ادم بدی نیستم یه کاری کن خلاص شم از اینهمه فشار
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
2
99
به خاطرداینکه با پول کارمندی نتونستم یه ماشین چینی بخرم زنم ولم کرد رفت . دزدی بلد نیستم و این جرم من بود. ناامیدم و خسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
بهتر داداش
راحت شدی
زنی که برای پول آدم رو ول کنه بره همون بهتر که بره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
داداش همچین زنی که بخاطر ماشین و ... نباشه بهتره
ع.ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
... حالا برو بخر
علش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
حالا برو یه ماشین آلمانی بخر حالشو بگیر
حسینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
خوش به حالت کاش زودتر اینو میگفتی
چون خریدم و نرفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
5
41
خوب بودن و انسان بودن در شرایط سخت و دشواره که ارزشمنده مثل وقتی که یک جنس کمیاب یا گرون میشه و مهمه که مثل حیوانات برای رسیدن به منافع شخصی، همنوعان خودمون رو تیکه پاره نکنیم وگرنه در شرایط عادی و فراوانی و سرخوشی که خوب بودن و درست رفتار کردن کاری نداره!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
من هم با شما موافقم .
ولی بچه با سن کم حتی با سن بالا همانطور که جناب داننده گفتند پدر و مادر رو قضاوت می کنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
96
25
با روحانی تا 1400

علی برکت الله...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
شما هنوز تو مرحله روحانی، احمدی نژاد ، رئیسی موندین؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
130
5
خیای مقاله سطح پایینی بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
ناشناس جان تو یک مقاله سطح بالا بنویس ببنیم چجوریه
حميد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
توصيفات كيفي آفت جامعه ماست. وقتي به سطح پايين بودن مقاله اشاره مي كني بايد دليل بياوري. به همين دليل نقد كردن درست كار سختيه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
6
23
از آینده نگران شد؟
آینده همین امروزه عشقم
و این طرز فکر سالهاست تو این کشور رایجه
سام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
1
61
واقعا همینطوره
وقتی در یکسال گذشته میبینم مردم برای خرید مایحتاج و لوازم و زمین هجوم میبرن من سرزنششون می کردم و میگفتم دارید اشتباه می کنید ولی چه فایده خودم خیلی عقب افتادم با ئو تا بچه و پنجاه سال سن هنوز مستاجرم و از الان لرز به تنم افتاده که تابستان که زمان اتمام مهات اجراه خانه است چه بلایی قراره سرمون بیارن شب و روز ندارم بخاطر اوضاع نابسامان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
11
11
مطلب که درد بخشی از جامعه رو منعکس کرده و درست است ولی یک نکته در نوشته های شما هست، بی زحمت این کلمه "بله" را از ابتدای بعضی از جملات حذف کنید حسی شبیه این سریال های ترکیه ای مثل "شاید برای شما هم اتفاق بیفتد" به آدم منتقل میشه. بله بینندگان عزیز...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
9
21
شما عص ایران عزیز چرا نظر مردم را گزینشی منعکس میکنید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
2
53
با شرف زندگی کردن خیلی سخت شده خـــــــــــــیــــــــلـــــــــی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
2
31
واقعا دمت گرم. دست همچین نویسنده یا فیلمساز و یا امثال اون رو باید بوسید که با جسارت تمام مشکلات ریشه ای این جامعه رو به هر نحوی مطرح می کنند. من خودم بی دست و پا نیستم ولی به نون حلال اعتقاد شدیدی دارم منتهی چه فایده پیشرفت تو این جامعه از آن کسانیست که راهشون رو کج میرن و با عنوان زرنگ و کاربلد شناخته میشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
3
30
همش تقصير منه!! همه مشكلات اين مملكت تقصير منه!
ناشناس
Germany
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
2
61
چگونه می توان بر جامعه ای که افراد پاک و با شرفش تمسخر می شوند نام اسلامی گذاشت؟
مهران خوبرو
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
1
21
بله متاسفانه... من هم دقیقا موافقم... متر و معیار جامعه شده پول و پول و پول... الان تو بعضی از خانواده ها عادی شده که میگن پول داشته باشه قاتل باشه...
خودم پارسال به یکی از این آدمها که قبلا آدم خوبی بود و میشناختمش اعتماد کردم و متاسفانه نمیدونستم که به خاطر افتادن تو ورطه دلالی و معامله گری تبدیل به چه هیولای ترسناکی شده .. و کلی ضرر مالی کردم .
ناشناس
Netherlands
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
0
39
من الان با 42 سال سن و دو تا بچه دبستانی نگران آینده هستم و هنوز هیچ دلار و طلایی نخریدم و خانه و خودرویی احتکار نکرده ام. مطمئن هستم که 10 سال آینده که بچه هایم وقت ازدواجشان فرا میرسد با هزار مشکل روبرو خواهم شد.
از اینکه در این جامعه دارم این مدلی زندگی میکنم واقعا متاسفم. من هم دیر یا زود بایستی خودم را کور کنم وچشمانم را جلوی شرافت ببندم.
ناشناس
Netherlands
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
21
27
آدم های خوب هیچگاه از خوبی کردن ناراحت نمی شوند حتی اگه کل دنیا اونها رو درک نکند. چون اونها با خدا معامله می کنند و می دونند که خدا جواب این خوبیها رو ده برابر بیشتر به آنها خواهد داد. اونهایی که برای خودنمایی خوبی می کنند نگران و ناراحت میشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
ولی همش خوب باشیو خوب کنی تو جامعه ای که خوب بودن مترادف با اوسکولی هست و به خاطر قلب پاکت از همه چی عقب بیفتی آخرش سرخورده نمیشی؟؟؟؟ میشی مطمیناا
یه مادر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
2
36
یه روز دخترم میگفت که همکلاسیم گفته از بابام متنفرم
گفتم چرا از باباش متنفره؟
گفت دوستم خجالت میکشه که باباش با ماشین پیکان میاد دنبالش دم مدرسه
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
ای بابا. خوبه اون پیکان داره و حتما سالمه. اگه حتی اون پیکان رو نداشت یا خدای نکرده مثلا معلول بود چی؟ حتما می کشتش! البته احتمالا اون هنوز بچه و کم عقله. بزرگ که بشه می فهمه که وجود خود پدر از همه چی مهمتره و ماشین و پول و ... نمی تونند جای یک پدر مهربان و نان حلال اور رو برای اون پر کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
دختر من دبستانیه و همیشه از ماشینهای خوب بعضی از پدران همکلاسیهاش تعریف می کنه ؛مخصوصاً ماشینهای شاسی بلند.
یه آدم شریف
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
2
31
جناب داننده!
شرافت یعنی گرسنگی، شرافت یعنی بی پولی، شرافت یعنی مظلومیت، شرافت یعنی هرچی خوبه از مال دنیا واسه یه مشت آدم ترسو و ریاکار و دروغگو و چاپلوس و بی شرف، شرافت یعنی حسرت کشیدن، شرافت یعنی شرمنده زن و بچه بودن، اینا رو نمیشه توی هیچ دایره المعارفی پیدا کرد چونکه آدمای شریف عمرشون قد نمیده اینا رو کتابش کنن اینقدر این معنی ها رو دلشون سنگینی میکنه که زود دق میکنن و این معنی ها تو دلشون خاک میشه.....................................
ناشناس
United States of America
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
30
5
تنها راه نجات حذف یارانه ها و دادن اون به مردم به طور کامل (زمان احمدی نژاد 50 درصد یارانه انرژی رو به مردم دادن) و درست کردن نسبت حقوق هاست (این کار برای کارمندان دولت آسان و برای بخشهای خصوصی با مالیات باید انحام بشه). مثلا یک مهندس 3 الی 4 برابر کارگر باید بگیره یک پزشک متخصص 10 برابر. مرحله بعدی هم شفاف سازی اقتصاده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
4
51
پدر من متاسفانه چند ماه پیش فوت کرد. پدرم مرد خیلی خوبی بود ولی اعتقادی به خرید دلار و سکه نداشت. این ها پول حرام و بادآورده می دونست. همیشه خمس و زکاتش را به موقع می داد. توی اداره که بود نه زیراب کسی را زد و نه برای کسی زد و نه وارد هیچ زد و بندی شد، نتیجتا با مدرک فوق لیسانس زمان شاه با درجه کارشناسی و اب باریکه ای بازنشسته شد. ما مدام سرزنشش می کرد که تو چرا این اینجوری زندگی کردی و چرا ما باید همیشه هشتمون گرو نهمون باشه؟
با تمام این تفاسیر پدرم خیلی مرد دوست داشتنی بود، شاید اگر الان بود دیگه در مورد این مسائل باهاش بحث نمی کردیم. متاسفانه خوب بود در ایران یعنی عقب ماندن
پاسخ ها
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
خدا رحمت کنه پدرتون و عین بابا خدابیامرز من نظر داشت
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
خدا بیامرزتش
آدم نمیدونه تو این مملکت خوب باشع یابد
آخرشم دورو میشی
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
خدا رحمتش کنه. الان سرش رو می تونه جلوی خیلی ها در اون دنیا بالا بگیره. متا سفانه مردن رو یادمون رفتهو
فریبرز
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
0
11
من نظری ندارم . چون مدت هاست نظر منو چاپ نمیکنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
3
20
یکی از مشکلات جامعه ی ما عدم شفافیت مفاهیم خوب و بد هست. مثلا تا وقتی که از آدمهای پخمه و بی عرضه و بدرد نخور و بی مصرف، با عنوان آدم خوب یاد می شود و بالعکس افراد شیاد و کلاهبردار، عنوان زرنگ و با عرضه دریافت میکنند طبعا رغبتی به خوب بودن در مردم ایجاد نمیشود. در همین سریال هیولا شخصیت آقای شرافت علاوه بر شریف بودن بی عرضه و نادان و بی خاصیت هم هست.
در واقع ادعای شرافتش هم به دلیل ضعف شخصیتش است و نه از روی یقین و اعتماد و تصمیم خودش.
خويي
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
0
23
من معطل ماندم چطور هرروز اعلام ميكنند در ايران اميد به زندگي بالا رفته است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
منظور از اميد به زندگي همون متوسط عمر است و در واقع معني اش اينه: اميد ميرود كه هر ايراني مثلا 75 سال عمر كند.
اين كميت اصلا نشان دهنده سطح اميدواري ميان افراد در كشور نيست. ولي اسمش ابزار تبليغاتي خوبيه كلا!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
حتما ادم شارلاتان ادم خوبیه
دزد
Germany
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
0
18
جلوى دزديها را بگيرد. از آن بزرگه تا آن كوچيكه. وگرنه بزرگه بزرگتر ميشه و كوچيكه له مى شود.
حميد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
0
25
درسته كه ما به صورت جمعي زندگي مي كنيم. ولي هنوز ملت به مفهوم واقعي كلمه در كشور ما شكل نگرفته. به عبارت ديگه ما هنوز موفق نشديم از وراي منافع فردي به مسائل مختلف واكنش نشون بديم. چون تعلق خاطر ما معمولا از سطح خانواده فراتر نميره. متاسفانه بي ساماني هاي عرصه اقتصادي هم ما رو به عنوان اجزاي يك جامعه مدام از هم دورتر ميكنه و باعث تاخير بيشتر در شكل گرفتن ملت ميشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
0
41
یاد این جمله معروف افتادم که:

جهان سوم جاییست که اگه بخوای کشورت رو آباد کنی خانه خودت خراب میشه و اگه بخوای خانه خودتو آباد کنی کشورت خراب میشه!

وباعث همه اینها مدیریت ضعیف و نالایقه و باعث مدیریت ضعیف و نالایق....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
10
15
من زمانيكه در .......... خدمت ميكردم رشو هاي زيادي وسنگيني پيشنهاد مي شد ولي زير بار نمي رفتم تا اينكه ديدم همه به من به چشم يك فرد به درد نخور وبي عرضه نگاه مي كردن ولي الحمدالله بعد از تغيير روش كارم الان وضع زندگيم بد نيست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
ممنون که به گسترش فساد در جامعه کمک کردید!
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
6
15
به خاطر همین چند ماه گدشته نتوانستم پس از کلی دوندگی خانه بخریم. قسم خوردم دیگر به کسی رحم نکنم و این حسم وقتی صف های بنزین را دیدم پررنگتر شد.
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
2
24
من یه جوانم بخاطر نداری و بی پولی نتونستم به کسی ک دوست داشتم برسم ، چون قیمت ها همیشه جلوتر از درآمد منه خونه ماشین به خدااااااااااا اینا حداقلای زندگی توی کشورای دیگه س ولی واسه ما آرزووووووو شده


خدایااااااااااا نجاتمون بده از این کشور
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
0
17
ریشه مشکل کجاست؟از جامعه نام بردید،که اینطوری شده ،ولی عواملی که باعث سوق جامعه به این وضعیت شده را توضیح ندادید.بهتر است یک تحلیلی هم در اینمورد بنویسید.
علی م
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
19
16
من به شخصه اعتقاد دارم هرکس به خدا اعتماد کنه و شرافت مندانه زندگی کنه حتی در این دنیا خدا زندگیشو سرو سامان میده. توکلت علی الله
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
2
10
انسان مخلوق شرایط است نه شرایط مخلوق انسان
reza
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
0
9
ای کاش .تصمیم گیران جامعه هم در این خصوص نظر میدادند.نظرات ما که ارزش نداره
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
0
17
من با مشاهده صف بنزین در چند روز پیش ،کاملا از این جامعه ناامید شدم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
2
13
الناس علی دین ملوککم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
0
8
چه مطلب خوب و بجا و به وقتي بود.آفرين
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
1
13
ما ده شصتی ها یه زمانی پدر مادرم ما رو با بچه های دیگران مقایسه می کردن بعد از این هم از طرف فرزندانمون مورد مقایسه با پدرهای دیگر بچه قرار می گیرم .
mehdi
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
1
17
مطلب بسیار دقیقی بود. من خودم اصلا علاقه به خرید و فروش سکه و ارز و ماشین و این حرفها ندارم ولی می تونم دائم از اطرافیان میشنوم و حس می کنم که به چشم یه احمق و بی عرضه بهم نگاه میکنم. حالا این هم یرام مهم نیست چرا که نظر دیگران برام مهم نیست ولی میتونم پیش بینی کنم چند سال دیگه که بجه هام بزرگ بشن همین حرف ها رو بهم بزنن.
۸ کشته و ۱۷ زخمی در حمله با چاقو در چین وقوع زلزله در مرزهای مهاباد و بادرود مقاومت میکروبی؛ فاجعه سال ۲۰۵۰ نامه یک سناتور به Valve: این همه نازی در استیم چه می‌کنند؟! علت افزایش آلودگی هوای پایتخت ۴۵ هزارمیلیاردتومان پول فیلترشکن به جیب چه کسانی رفته؟ آزمایش پهپاد کامیکازه جدید کره شمالی با انفجار یک خودروی BMW (+عکس) عراقچی: آغاز مذاکرات با اروپایی‌ها، احتمالا به‌زودی/ منتظر هستیم سیاست‌های جدید آمریکا اعلام شود /شایعه دیدار با ایلان ماسک خبرسازی بود مزدا 626 ام‌ پی‌ اس: سامورائی نایاب ژاپنی! (+عکس) قابل توجه دلواپس‌ها؛ مذاکره بزرگ بهتر از جنگ بزرگ است درباره انتقال سهام عدالت متوفیان بعد از ۱ مرداد ۹۹ دولت روسیه اپل را وادار کرد چند اپلیکیشن خبری را از اپ‌استور حذف کند کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۴: خبری از خرید سربازی در بودجه ۱۴۰۴ نیست حمله کیهان به اصلاح طلبان: آنها می خواهند دوقطبی موافق و مخالف مذاکره با امریکا بسازند رشد ۲۰ درصدی گازگرفتگی در پاییز / ۳ استان در صدر آمار مسمومیت