۰۲ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۴۵۱۲۰
تعداد نظرات: ۷۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۸ - ۱۳-۰۶-۱۳۹۹
کد ۷۴۵۱۲۰
انتشار: ۰۲:۵۸ - ۱۳-۰۶-۱۳۹۹

"خداحافظ اصلاحات"!

اصلاح طلبان نمی توانند بگویند اگر روحانی موفق بود، مال ماست و اگر ناکام شده، ربطی به اصلاح طلبان ندارد. نمره قبولی یا مردودی روحانی، حتماً و قاعدتاً در کارنامه اصلاح طلبان نوشته می شود.

عصر ایران؛ جعفر محمدی* - گفتمان اصلاح طلبی، از دور نخست ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی در سال 1376 وارد ادبیات سیاسی کشور شد و آموزه هایی چون جامعه مدنی، به رسمیت شناختن مخالف، تساهل و تسامح، چند صدایی و ... را از درون کتاب ها به میان جامعه آورد؛ رخدادی بس خجسته!

با پیروزی خاتمی در انتخابات تاریخی دوم خرداد، حامیان انتخاباتی او که پیش از آن به جریان "چپ" معروف بودند، رفته رفته به نام "اصلاح طلب" شناخته شدند، نه از آن روی که برنامه ای برای اصلاح امور کشور داشته باشند که صرفاً برای آن که کاندیدای پیروز آنها، شعار اصلاحات سر داده بود.


واقعیت آن است که در در ماه های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری 1376، جریان چپ امید چندانی برای پیروزی نداشت. بزرگان این جناح سیاسی، هم از روی باور به این که تنور انتخابات نظام باید گرم باشد و هم به خاطر این که تجدید قوایی کنند و وزن آزمایی سیاسی، چهره ای را روانه کارزار انتخابات کردند که آن زمان، جزو شخصیت های اول جناح چپ نبود؛ خاتمی آمده بود تا جریان سیاسی اش به حاشیه نرود.

با این حال، هوشمندی خاتمی و باورِ - به زعم من واقعیِ - او به این که کشور واقعاً نیاز به اصلاحات دارد از یک سو و سیر تحولات سیاسی آن ماه ها ( از جمله رواج این گزاره که جریان راست قصد دارد ریاست جمهوری علی اکبر ناطق نوری را بر کشور تحمیل کند)، موجی ایجاد کرد که از دل آن، 20 میلیون رأی خالص و بی شبهه برای خاتمی پدید آمد و حماسه دوم خرداد شکل گرفت.

هر چند در 8 سال ریاست جمهوری خاتمی، تقریباً همه شاخص های توسعه ( از جمله اقتصاد و سرمایه اجتماعی)، رو به رشد نهادند ولی این دستاوردها - که بعداً هرگز تکرار نشدند - سه دلیل عمده داشتند:
- سرمایه اجتماعی کشور (امید، اعتماد عمومی، همگرایی ملی و ...) بسیار بالا بود
- رئیس جمهور وقت، "عِلم باور" بود و آنان که با او کار کرده اند شهادت می دهند که در تصمیمات مهم، از نظرات تخصصی کارشناسان بهره می برد و دیدگاه های علمی شان را بر نظرات شخصی اش رجحان می داد
- جایگاه ایران در نظام بین المللی، قابل قبول بود و از جمله تجارت ایران با جهان بسیار سهل تر از امروز بود.

اگر این دلایل سه گانه را بپذیریم، آنگاه خواهیم دید که جای دلیل چهارم، یعنی "استراتژی اصلاح طلبی" در آن خالی است. اصلاح طلبی، حتی هیچ گاه تعریف هم نشد و در کلیات باقی ماند. به همین دلیل نیز بعد از آن که امکان کاندیداتوری سه باره خاتمی در سال 1384 از نظر قانونی میسر نبود، برغم شخصیت محبوبی که داشت، فردی کاملاً متضاد با او به نام محمود احمدی نژاد رئیس جمهور شد (البته این یکی از دلایل بود).

در واقع، مردم اگر موفقیتی در 8 سال ریاست جمهوری خاتمی دیدند، باورشان بر این بود که این توفیق ها، رهین شخص مدیر و مدبری به نام خاتمی است نه مرهون گفتمانی به نام اصلاحات.
دلیل این مدعا را می توان در انتخابات منتهی به پیروزی حسن روحانی دید. حسن روحانی، به این دلیل مورد اعتماد مردم قرار نگرفت که مثلاً شورای عالی اصلاح طلبان تأییدش کرده بود بلکه به خاطر آن بود که چهره های جریان اصلاحات و مشخصاً خاتمی ( و مرحوم هاشمی) از وی حمایت کردند و از «اعتبار شخصی» شان برای او هزینه و "تکرار" کردند.


بدین ترتیب، حسن روحانی که خاستگاه سیاسی اش، جریان راست بود و به خاطر قرابتش با مرحوم هاشمی با اصلاح طلبان همنشین شده بود، در وانفسای ردصلاحیت چهره های اصلاح طلبان، کاندیدای آنها شد و رأی آورد.

با این حال در دوران او، دو اتفاق افتاد: خاتمی ممنوع التصویر و حاشیه نشین شد و هاشمی هم درگذشت. روحانی هم که گویا فراموش کرده بود با حمایت و اعتبار چه کسانی رئیس جمهور شده است، راه خود را در پیش گرفت که سنخیت چندانی با روش مورد انتظار حامیان سیاسی و رأی دهندگان مردمی اش نداشت.

در واقع، خاتمی و هاشمی و سایر اصلاح طلبان و نیز حامیان مردمی جریان اصلاحات، اعتبار و رأی شان را به پای روحانی ریختند ولی همه چیز از روحانی دیدند جز اصلاح طلبی که در 8 سال ریاست جمهوری خاتمی تجربه کرده بودند.

البته این به معنای خالی بودن عهده اصلاح طلبان از مسؤولیت انتخاب روحانی نیست. جریان اصلاحات، پای نام روحانی مهر تایید زد و رسانه ها و مردم نیز به اعتبار همین تایید پای کار آمدند و روحانی را به پاستور فرستادند. بنابر این اصلاح طلبان نمی توانند بگویند اگر روحانی موفق بود، مال ماست و اگر ناکام شده، ربطی به اصلاح طلبان ندارد. نمره قبولی یا مردودی روحانی، حتماً و قاعدتاً در کارنامه اصلاح طلبان نوشته می شود.

اما نتیجه این روند چیست؟
به باور من، فقدان استراتژی تعریف شده اصلاحات در زمان ریاست جمهوری خاتمی، تضعیف و حذف اصلاح طلبان واقعی در دوران احمدی نژاد و ضعف عملکرد دولت دوم روحانی (به هر علت) و رویگردانی عملی وی از ادبیات اصلاح طلبی، منجر به وداع تاریخی و رسمی با اصلاحات می شود.
آنچه در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی دیدیم (رویگردانی اکثریت مردم از صندوق ها و پیروزی اصولگراها با رای حداقلی)، تنها بیت اول غزل خداحافظی است و ادامه ماجرا در انتخابات ریاست جمهوری 28 خرداد 1400، عیان تر و عریان تر رخ نشان خواهد داد. خاتمی نیز "تَکرار" نخواهد کرد و تکرار هم کند، گوش شنوایی نخواهد یافت.

این سرنوشت محتوم جریانی است که به جای گفتمان سازی استراتژیک و برنامه ریزی عملیاتی برای اجرای اصلاحات واقعی و مردمی، به اعتبار شخصی افراد تکیه کند و شروع به خرج کردن آن نماید و ناگهان ببینید که سرمایه بر باد رفته و دست ها خالی شده است؛ هر چند که مانع تراشی و تمامیت خواهی جناح رقیب نیز عامل موثری بود که نمی توان نادیده اش گرفت.


روزی که مردم به اصلاحات دل بستند، انتطار داشتند که مشکلات کشور (از بروکراسی اداری و فساد و ساختار فشل دولت گرفته تا مسکن و تولید و آموزش و پرورش)، یک به یک فهرست شوند و برای هر کدام راهکاری مصلحانه، تدوین و عملیاتی شود اما این اتفاق، رخ نداد و همه چیز در حد "تدابیر اجرایی موفق" در 8 سال خاتمی، انتقاد سازنده و غیرسازنده در 8 سال احمدی نژاد و بلاتکلیفی گفتمانی در دو دولت روحانی باقی ماند. 
در واقع، اصلاح طلبی در گذر زمان تبدیل شد به یکی از دو روی سکه قدرت طلبی که "شیر و خط" اش "اصلاح طلبی و اصولگرایی" است.

از این رو، هر چند نیاز به اصلاح امور کشور همچنان باقی است، اما باید گفت که جریان اصلاح طلبی متعارف، رسماً به محاق می رود، جریانی که زمانی تنها از فقدان استراتژی اصلاح طلبانه رنج می برد و اینک، در افت سرمایه اجتماعی نیز دست کمی از رقیب اصولگرایش ندارد. شاید برای "هنوز دلبستگان اصلاحات" تلخ و گزنده باشد ولی باید به صراحت گفت که اگر در ماه های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، اتفاقی در حد معجزه رخ ندهد - که بعید است رخ دهد - تاریخ معاصر ایران، می تواند دستکم به اصلاح طلبی متعارف امروزی بگوید: "خداحافظ اصلاحات"!


*صاحب امتیاز و سردبیر عصر ایران

بیشتر بخوانید:

*اکثریت با کدام است: اصلاح طلبان، اصولگرایان یا هیچکدام گرایان؟

*عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان: مردم درحال عبور از اصلاح طلبانند/آماده رقابت در ۱۴۰۰ هستیم
*کرباسچی: ناامیدی از روحانی به اعتبار جریان اصلاحات ضربه می‎زند

برچسب ها: اصلاحات ، خاتمی
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۷۴
در انتظار بررسی: ۱۷۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
19
357
تحلیل درست، مردمی و منطقی است. مردم واقعا از هر دو جناح دلزده شده اند چون می دانند که هر دو جناح تشنه قدرت هستند نه شیفته خدمت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
دو جناح در واقع دو روش برای باقی ماندن در قدرت هستند مشکلات کشور ریشه ای است
ناشناس
| Netherlands |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
جناح ها و حزب ها در ایران سوری هستند و در حقیقت فرقی ندارند
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
5
179
یکی توی تویتر نوشته بود:
اصلاح طلبا مردم را "بی تحلیل" فرض کردن و اصولگریان مردم اصلن حساب نمی کنن.
یه مدتی هستش در کف این جمله فیلسوفانه و دقیق هستم. به معنی واقعی بریده و مستاصل هستیم ما مردم از سیاستمدارمون.
ضمنا اصل کلمه (بی تحلیل) نبود برای رعایت ادب اصلاحش کردم.
محمد
Canada
۰۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
140
95
به هر حال اینکه خروج آمریکا از برجام را پای روحانی و اصلاحات بنویسیم هم درست نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
دوست عزیز!
خروج آمریکا از برجام هم قطعا برخی ریشه های داخلی دارد که مردم آن را مدتهاست حس می کنند اگرچه که نمی توانند ثابت کنند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
5
91
هر چیزی بدلش موجب گرفتاری است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
حتماانتظار داری پای احمدی نژاد بنویسن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
156
81
دروغ نگویید، یک جور صحبت می کنید انگار اصلاح طلبان صرفا ریاست جمهوری را بر عهده گرفتند، در صورتی که اکثر فرمانداری ها و شهرداری های حتی شهرهای مذهبی مثل قم و مشهد در اختیار اصلاح طلبان بوده. اگه اهل سانسور نیستید که اتفاقا هستید این پیام را منتشر کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Norway |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
اشتباهی منفی دادم. تمام وزرا و مسولین اصلاحطبن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
42
156
روحانی از اول هم اصلاح طلب نبود . در نبود اصلاح طلبان او به جامعه اصلاح طلبی تحمیل شد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
گزینه اصلاح طلبان هاشمی رفسنجانی بود که رد صلاحیت شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
وقتی از کسی دفاع میکنی گزینه تو میشه چه بخوای چه نخوای
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
12
132
اگر روحانی استعفا میکرد شاید شکست اصلاح طلبان و حذف آنها برای همیشه اتفاق نمی افتاد
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
هنوز هم برای استعفا دیر نشده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
آبروی اصلاح طلبی رفته
بهتره به تاریخ سپرده شود
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
روحانی اهل استعفا نیست درد همینه !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
7
62
کاملا منطقی و علمی نوشته اید و البته شاید بتوان یک دلیل دیگر هم اضافه کرد و آن همان سخن معروف یکی از بزرگان بود که هرکسی از ظن خود شد یار اصلاحات و با فساد یا رانت و عملکرد نامطلوب سبب آبروریزی از کل ساختار اصلاحات گردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
دوره دولت خاتمی شده بودیم محور شرارت...وضع نابسامان کشور از اون زمان کلید خورد ...حیف الان هم دست از دروغ بر نمی دارین...رها کنید این امثال فتنه گرهای طاغی فسیل را...یعنی شما درس خونده های مملکتین
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
4
68
با سلام،مقاله وزین و نسبتا جامعی نوشتین،اما جند نکته دیگه هم نیشد به دلایل محاق رفتن اصلاحات اضافه کرد.
عملکرد ضعیف نمایندگان امید یا همون اصلاح طلبان در مجالس مختلف (غیر از مجلس ششم),چه زمانی که اکثریت بودن و‌چه زمانی که اقل بود از جمله آقای عارف.
۲.سهم خواهی از قدرت بجای سهم خواهی از گفتمان(در دولت های روحانی حضور جهانگیری و چند اصلاح طلب دیگه در دولت حق السکوتی شد که اصلاح طلبان نتونن به روحانی برای پیشبرد گفتمان اصلاحات فشار خاصی بیارن.
۳:پیش نرفتن گفتمان اصلاحات با واقعیات جامعه،قطعا مطرح کردن ایده های اصلاح طلبی سال ۷۶ برای سده ۱۴۰۰ چیزی جز عقب نشینی نیست.حتی مفاهیمی مانند عدالت،مبارزه با فساد و شفافیت هرگز وارد گفتمان غالب اصلاحات نشد.و احمدی نژاد هم دقیقا با استفاده از این نقطه ضعف تونست در انتخابات ۸۴ پیروز بشه.
Poorya261
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
11
89
بزرگترین ضربه رو کارگزاران به اصلاحات زدن. یه عده منفعت طلب سازشکار که جز منافع خودشون هیچ گفتمان و تفکری رو قبول ندارن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
60
109
مرگ اصلاح طلبی یعنی مرگ امید در جامعه. وای به حال جامعه نا امید.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
14
105
یادمه خاتمی در یکی از سخنرانی هاش می گفت:« دنبال ناجی و قهرمان نباشید،اصلاحات رو باید از خودمان شروع کنیم».ضمن تایید مطلب شما،امیدی به سیاسیون نیست،ما باید مطالعه و تفکر داشته باشیم، افکار و اعمالمان را اصلاح کنیم،آهسته آهسته مثل کشورهای پیشرفته،این فرآیند طولانی ولی شدنی است.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
8
85
مردم دیگه خسته شدن ا ز این همه جنگ قدرت کشور نیاز به خدمت و رسیدگی به دریایی از مشکلات داره جناح بازی تاریخش به سر اومده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
مردم از ردوغگو ها خسته اند نه از مسئولین جهادی و خدمتگزار
امید
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
15
71
بر خلاف نظر خیلی از دوستان به نظر من اصلاحات نمرده بلکه امید به اصلاحات مرده و یا از بین رفته
من سه بار به به همین امید به اصلاحات رای دادم (دوم خرداد 76 سال 88 و سال 96 )
و بطور کلی از رای دادن نا امید شده ام و مثل پزشکی که از بدن عفونت گرفته بیمار نا امید میشه و اون رو رها می کنه که یا بمیره و یا بدن بیمار ، خودش را درمان کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
4
71
افرین بر اقای محمدی واقعا تحلیل درستی است ولی ممکن است به مذاق عده ای خوش نیاید . اقای عارف از سران اصلاحات در مجلس جرات انتقاد کوچکی که جناح مخالفش انجام می دادند را نداشت ...
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
عارف مگه حرف هم میزنه ؟
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
4
51
مشکل این است که هیچ کدام با مردم رو راست نبوده و نیستند و همین باعث دلزدگی و نا امیدی مردم برای اصلاح امور شد و اصلاحات که کمی مردم را امیدوار و چراغی برافروخته بود بتدریج نشان داد و عیان شد که همان روی دیگر سکه قدرت است.
ناشناس
Germany
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
18
58
اصلاحات با آوردن روحانی مردم ایران را بدبخت کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
مثلا بارئیسی یا قالیباف می اومدن مملکت گل و بلبل می شد . شما یک واقعیت مثل ترامپ را نادیده گرفته اید که تمام معادلات را بهم زد ضمن اینکه اصلاح طلبان همیشه به هسته پنهان قدرت برخوردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
این دیگه اوج بی انصافی شماست، مگه ریسی توی همین چند ماه فعالیت احسنت همین بچه های عصر ایران رو رقم نزد ؟! ثانیا دشمنی آمریکا با ایران مورد جدیدی بوده ؟! حالا گیرم با یه کله خ...تر پررنگتر میشه با یه ریاکار کم رنگتر !! ثالثا کلکسیون وزیرها و مدیران بی تدبیر که فقط صندلی عوض میکنن و حتی با خودشون هم تفاهم ندارن مسیولی غیر از ریس جمهور داره ؟! رابعا واقعا قبول دارم احمدی نژاد دروغ و غلو هم میکرد اما این دو دوره به نظرم صنعت جدیدی از دروغ پردازی دولتی و بدون محدودیت و پاسخگویی رقم خورد که بی همتا بود. امیدوارم رو اصل انصاف انتشار بدید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
52
109
دوران خاتمی درخشان ترین دوران اقتصادی این ۴۲ سال اخیر بوده که هرگز تکرار نشده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
کدوم اقتصاد؟ همان زمان که کشور شروع به تحریم شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
یادت رفته اون موقع سکه طلا زیر صد هزار تومان بود و الان یازده میلیون شده است . آن حاصل ارتباط اقتصادی با دنیا داشتن بود و این حاصل قهر با همه دنیاست
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
دوران خاتمی بهترین دوران بود نه تنها از نظر فرهنگی بلکه همچنین از نظر فرهنگی و آزادیهای اجتماعی بهترین دوران بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
اگر دوتا کار خانه و پترو شیمی و ذوب اهن ونیرو گاه است از زمان هاشمی و خاتمی است .اگر نبود همین ها امروز اصول گرایان برق و....نمی توانستند به عراق و....بفروشند .از منافع استفاده می کنند و چوب لای چرخ هم می گذارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
بد نیست بدونید فعالیت های هسته ای زمان ایشون افشا شد پس خیلی هم دولت خوبی نبود
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
بحث افشا شدن ربطی به دولت نداشت دوست عزیز.اتفاقا همون مخفی کاری ها بزرگترین ضربه رو به مملکت زد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
قبول ندارم
اصلاح طلبها بیشتر نقش سوپاپ اطمینان رو داشتند و اینکه بنظر برسه انتخابات بین ۲ گروه متقابل است تا الان که بعد از سالها شاید دیگه نیاز به این روش نباشه و اهمیت زیادی هم به مشارکت اکثر مردم در انتخابات نمیدهند .
rager
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
2
60
کاملا" موافقم با تحلیلتون من خودم در تمامی ادوار به اصلاحات رای دادم ولی دریغ از اصلاح واقعی امور کشور و همون بهتر که اصلاحات به محاق برود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
2
48
فرهنگ جامعه از بين رفته و فساد جايگزين خدمت خالصانه براي رضاي خدا شده ، دين وسيله اي براي تخريب بيت المال گرديده ، اشخاص به ظاهر متدين و يا متدين نسبت به تصاحب پست هاي دولتي اقدام نموده و با مديريت نادرست كشور را به ورطه نابودي سوق مي دهند . و ربطي به اصولگرا و اصلاح طلبي هم ندارد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
موافقم
یکی از راههای ایجاد فساد ، ترکیب قدرت و مسئولیت با ثروت است ،
مسئول ثروتمند با ترس از دست دادن دارایی هر قدر شجاع باشه محافظه کار و سپس دست نشانده میشه و این مورد الان بخوبی دیده میشه .
ناشناس
Belgium
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
11
5
tanha sali ke man too iran ray dadam hamoon sal bud. badesh dige iran naboodam.ghablesh ham ray nadade boodam
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
3
31
درستش این است که بگوییم ، امید به ایجاد گفتمان اصلاح طلبی که در دوم خرداد 76 شکل گرفته بود بالاخره از بین رفت و مردم یاد گرفتند و پذیرفتند سیاستمدارنی که از حفظ وضع موجود سود می برند نمی توانند مدعی اصلاحات باشند ،

اما نکته مهم اینکه نباید باعث خوشحالی اصولگرایان باشد ، زیرا سه دولت گذشته نشان دادند همه گروههای سیاسی در مملکت داری ناتوان هستند ،
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
سه دولت پیشین نه بلکه دو دولت پیشین درسته!
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
18
8
هر وقت تمام نامزدهای اصلاح طلبان واقعی نه بدلی تایید صلاحیت شوند ، شورای باصطلاح اصلاح طلبان مردم را با معرفی نامزدهای دروغین اصلاح طلبی فریب داد
ناشناس
Germany
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
3
53
الان. برای مردم مشخص شده از سال 76 تا به امروز تنها دغدغه این جماعت بازی کردن با کارت مردم برای نزدیک شدن و موندن در هسته قدرت بوده نه اصلاح چیزی
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
واقعا همینه تمام وقت وانرژیشون صرف لابی گری وحفظ موقعیت شغلیشونه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
آقای خاتمی شریفترین انسانی هست که می شناسم. ایکاش اصلاح طلبها کسی همطراز با او رو داشتند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
6
30
هیچ کدوم از اصلاح طلبان و اصول گرایان به فکر منافع ملی نیستن و صرفا به منافع شخصی و جناحی خودشون فک می کنن و بس. فقط و فقط قدرت و جاه طلبی براشون مهمه. اثباتش سرمایه هایی هستش که از کشور فرار می کنن، مردمی که با وجود نشستن رو گنج آب برا خوردن ندارن(مردم جنوب)، حاشیه نشینی که دامن اکثر شهرها رو گرفته، اعتیاد به مواد که داره خانواده هارو بدبخت می کنه، بیکاری . این مدیران و مسئولان باید یه مدتی تو چین زیر دست چینی ها کارگری کنن تا گام به گام مدیریت رو از اون کمونیستا یاد بگیرن. و گرنه همین آشه و همین کاسه. درست نمیشه.
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
11
21
اين رو هم نفرموديد. در اون سالهاي قدرت گرفتن جناح اصلاح طلب، گويي اصلاح طلبان خلاف جريان آب شنا مي كردن. قدرت در دست يك عده اي ديگر بود كه هر روز جلوي اصلاحات صف آرايي مي كردند و به هزار و يك دليل سنگ اندازي مي كردن و اصلاحات به بيراهه مي بردن. سر تير همه اينها روزنامه كيهان بود.
ناشناس
Germany
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
19
15
من به عنوان کسی که طرفدار اصلاحات و اصلاح طلبها بودم واقعا از این واقعه خوشحالم چون واقعا به عینه دیدم در بین مدیران اصلاح طلبها واقعا ادم سالم خیلی کم گیر میاد اکثرا حیف ومیل ز بیت المال براشون مثل اب خوردنه وانگار حق ابا واجدادی خودشون میدونن وواقعا ادمهای فاسد مالی زیادی دیدم که پشت پرچم اصلاح طلبی خودشون را قایم کردن اصول گراها حداقل به یک اصولی پایبند هستند ولی متاسفانه اونها هم جمود دارند به نظر من قابل اعتماد ترن الان اصلاح طلب واقعی اصلا وجود ندارد یا خیلی کم هستند
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
اصول گراها حداقل به یک اصولی پایبند هستند؟؟؟؟؟؟؟ کدومشون به اصول پاینبدن؟ اونایی که املاک نجومی دارن یا اونایی تو ملک مستضعفا میشینن؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
میشه چندتا اصلاح طلب فاسد نام ببری لطفا؟ دوست عزیز اکثر اصلاح طلبهایی که ما میشناسیم بی عرضه هستند ولی فاسد نیستند. انصاف داشته باشید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
4
15
سلام خاتمی مردم راازهمه چیزآزادکردوقیدوبندهارابرداشت وچنین احساس کردیم که ازهمه نظرآزادیم وواقعا”آزاد آزادشدیم؟!!!
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
14
42
اصلاحات، دروغ و سرابی بیش نبود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
9
11
تحلیل واقعی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
7
27
من نمی داتم خواسته اصلاح طلبان چیست چه می خواهند چه می گویند هیچ فقط گفتار درمانی فقط هیاهو فقط مداحی از اول بی معنا بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
2
30
بعداز خروج ترامپ از برجام دولت روحانی می توانست خیلی متفاوت تر ازین افتضاحی که ایجاد شده کار کند...‌‌‌‌‌‌هیچ برنامه ریزی نکردند و نداشتند در حالی که ترامپ می‌گفت رییس جمهور شود از برجام بیرون می‌رود...دولت چه کرد؟ منابع ارزی محدود کشور را به رفقا و نور چشمی ها دادند تا به اسم واردات کالاهای اساسی در بازار آزاد فروخته شود و تبدیل به خانه در ترکیه و اسپانیا و کانادا شود!!!!
مردم مظلوم در برابر تحریم های کمرشکن بی پناه و تنها رها شدن و هروز سفره مان کوچک و کوچکتر شد و دولتمردان فقط لبخند زدند و شعار دادند.....
من با دولت روحانی که بهش رای دادم کار دارم ....وضع نهادهای انتصابی که معلوم است چقدر به فکر مردم بوده آمد و هستند
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
25
14
دوست داشته باشیم یا نداشته باشیم در این وضعیت خداحافظی با اصلاحات خواه ناخواه سلام گفتن یه اقلیت اصولگرایان هست!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
4
21
تحلیلی جالب و خواندنی بود ،
بنده هم بنوبه خود چند نکته اضافه میکنم .
۱ ، اصلاح طلبی اولین ضربه رو از خود آقای خاتمی خورد هر چند کارهای مثبتی انجام شد ولی وقتی ایشان با پشتوانه عظیم ۲۰ میلیونی نتونست به قول و اهدافش برسه ، کناره گیری یا روشنگری و یا از اهرمهای قانونی استفاده نکرد باعث دلسردی شد .
۲ ،عموم اصلاح طلبان برای نفع شخصی و ماندن در قدرت ، ژست اصلاح طلبی دارند ، مجلس دهم کاملا گویا بود که اصلا به سرنوشت اصلاح طلبی و رای دهندگان و آینده اصلاح طلبی اهمیت نمیدهند ، شواری شهر ها هم به همین منوال در رتبه پایین تر . این هم ضربه سنگینی بود .
۳ ، آقای روحانی ذاتا محافظه کار است و بنطر میرسه از اصلاح طلبها بعنوان نردبان استفاده کرد و نهایتا هم همه ارکان رو در پایان ۸ سال به همقطارهایش تحویل میده و چه بسا به آینده پر بارتر می اندیشد . و این نه یک پیش آمده بلکه ظاهرا برنامه ریزی دقیق و خوبی برای یکدست شدن و یکدست ماندن حکومت در سالهای آتی بوده . کما اینکه مجلس یازدهم داره با وضع قوانین جدید نهادهای انتخابی رو تضعیف میکنه !!
مردم مانده و رانده با نگرانی و بدون اختیار دخالت در تصمیمات کشورشان روز به روز شاهد محدود و سخت تر شدن شرایط هستند و حتما که اکثریت اصلاح طلبها در رسیدن به این شرایط نقش پررنگ داشتند و به رای مردم خیانت کردند و جانب قدرت و ثروت رو برگزیدند .
سیاوش
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
12
23
سلام.. اول این که آقای روحانی یک اصلاح طلب نه بوده هست و نخواهد بود و بر اساس جو انتخاباتی ان زمان وی را به اصلاح طلبان وصل کردند... دوم اینکه اصلاح طلبی به معنی تغییر در بخش های از قانون اساسی و زیرساخت های مدیریت های خرد و کلان می باشد که تحقق این امر همواره با سنگ اندازی عده ای خاص همراه بوده است.. سوم اینکه دولت اقای روحانی در بعضی زمینه ها به واسطه قرارداد برجام داشت خوب عمل می کرد که متاسفانه به علت خروج آمریکا ان طرح ها و نقشه ها عملیاتی نشد... چهارم اینکه این کشور به خاطر مسایلی خاص تحریم است و صادرات نفت و گاز به بیش از نود درصد در مقایسه با دوره ریاست جمهموری احمدی نژاد کاهش یافته است بنابراین اگر با انصاف قضاوت کنیم در این مملکت تحریم زده هر کس دیگر هم جای این رییس جمهور فعلی بود بهتر از این نمی توانست مملکت را اداره کند منهی اینکه در این کشور رییس جمهور یک شخصیت اجرایی است که نظر وی در تصمیم گیری های کلان و خاص دخیل نیست... خدا وکیلی یک بار هم مطلب این حقیر را نیز منتشر نمایید....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
3
19
جامعه سیاسی که حزب درست و حسابی و فعالیت حزبی درست و روشنی نداشته باشد همین میشود . تکیه بر افراد و کد خدا منشی و ریش و آبرو گرو گذاشتن . برای جمعیت 80 میلیونی نمیشود تو بمیری من بمیرم بذاری و رای جمع کنی
کارگر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
40
13
اتفاقا خاتمی دیکتاتور بود و هیچ اعتقادی به حرف بقیه نداشت. محسن صفایی فراهانی را که شخصی سیاسی بود بزور رئیس فدراسیون فوتبال کرد. طهماسب مظاهری را به خاطر اینکه حرفش را گوش نکرده بود از وزارت اقتصاد عزل کرد و...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
همون زمان آقای صفایی فراهانی بهترین دوران فوتبال ایران بود لااقل اینهمه فساد و مافیا نبود از نظر اقتصادی هم که آمار نشون میده دوران خاتمی بهترین دوره بوده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
12
24
سوال از عصر ایران
1- آیا تحلیل تان با در نظر گرفتن پدیده ای بنام ترامپ است؟
2- آیا فکر می کنید اگر روحانی نبود و رئیس جمهور قالیباف و یا رئیسی بودن و برجامی هم در کار نبود ، آنان موفقیت بیشتری داشتن؟
3- آیا سایت عصر ایران قبول دارد چی در زمان خاتمی و چی در دولت روحانی هسته اصلی قدرت در دست دولت پنهان اصولگرا بوده یا نه؟ مثلا آیا برادر رئیس جمهور و یا برادر جهانگیری قبلا فساد داشتن یا دستگیرشان صرفا فشار بر رئیس جمهور و جهانگیری بود ؟
4- چی اهرمی بر رئیس جمهورها فشار می آورند که حتی قادر به قطع بودجه بخشهای من در آوردی فرهنگی نیست ؟
...
تحلیل باید مبتنی بر واقعیات میدانی باشد والا همه تحلیگر می شدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
2
11
"بدین ترتیب، حسن روحانی که خاستگاه سیاسی اش، جریان راست بود و به خاطر قرابتش با مرحوم هاشمی با اصلاح طلبان همنشین شده بود، در وانفسای ردصلاحیت چهره های اصلاح طلبان، کاندیدای آنها شد و رأی آورد."
معنی وانفسا رو هم فهمیدیم
پس این وسط. تایید اقای عارف رو چطور ماستمالی میکنید جناب جعفر خاان
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
3
7
خداحافظ
ایراندوست
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
7
14
تواین کشوردستهای تندرویی وجودداره که نمیذاره جناح اصلاح طلب یا معتدل به موفقییت برسه,همینا اجازه ندادن روحانی موفق بشه یالااقل بتونه ازکارهاش بگه,مردم براشون مهم نیست,نفسشون براشون مهمه.
البته اکثریت مردم نه اون اصول گراها ونه اصلاح طلبها روقبول دارندچون میدونند همه دستشون توی یه کاسه است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
1
9
احزاب چه راست وچپ واصلاح طلب واصولگرا،درایران به فکرجیب خودهستن وزحمت ما می دارند،.....خداروشکرکه اصلاح طلبان نه اصلاح طلبی به محاق می رود وانشاالله به زباله دان تاریخ بپیوندد.
سعید
Netherlands
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
4
19
وقتی مخالف خود را خود تولید کنی هرگز مخالف واقعی و جدی نخواهی داشت!
این فلسفه ایجاد اصلاحات بود
سیاستی انگلیسی ولی نخ نما که تنها در جوامع عقب افتاده ای مثل ایران جواب می دهد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
24
5
اینکه به طور مرتب تاکید می کنید که روحانی رئیس جمهور موفقی نبوده احتمالا دلیلش همان شکایت دفتر است.
در مناظرات اگر دولت نماینده ای داشته باشد خواهید دید که چگونه مردم در مقابل همه شماها خواهند ایستاد. دولتی که توانست کشور را بدون درآمد نفتی اداره کند در حالیکه هیچ یک از پروژه های بزرگ عمرانی را رها نکرد قطعا دولت موفقی بوده است. افتتاح های و رونمایی های پنجشنبه هر هفته با وجود شیوع کرونا و فشار حداکثری گویای همه چیز است.
بی نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
2
1
این درد دلها که نوشتیم یعنی "سلام اصلاحات" حتی برای اصلاح طلبان. برای همه برای کشور. البته اصلاح طلبی برای اصلاح امور نه اصلاح طلبی برای اصلاح ساختار تقسیم قدرت!
ماشین انسان‌شویی ساخته شد! واژگونی اتوبوس در جاده زاهدان به زابل با ۲۸ حادثه‌دیده و ۴ مصدوم موز چسب‌ خورده روی دیوار ۶.۲ میلیون دلار در حراجی فروخته شد موشک‌های ویژه حزب‌الله فراتر از تل‌آویو را هدف قرار دادند/ انهدام تانک مرکاوای ارتش اشغالگر کدام سامانه مرجع اصلی اطلاعات مکانی و سکونتی افراد است؟ وزیر علوم: در چند سال اخیر، ۲۵ درصد از استادان دانشگاه مهاجرت کرده‌اند /بسیاری به خاطر معیشت می روند پیش بینی آب و هوا در هفته آینده/ آغاز بارش‌ ها از دوشنبه با ورود سامانه جدید تصویب ۱۲۴ هزار میلیارد تومان طرح برای محرومیت‌زدایی از سیستان و بلوچستان روزهای آفتابی تیم‌های ایتالیایی در زمستان اروپا دستگاه های کارت خوان اولیه چه شکلی بودند؟ (فیلم) تاریخ برگزاری کنکور ۱۴۰۴ معلوم شد فرمانده سابق نیروهای مسلح اوکراین: جنگ جهانی سوم رسماً آغاز شده است انتصاب یک قاضی برای بررسی پرداخت غرامت به قربانیان جنایات جنگی استرالیا در افغانستان «خطای کنکورد»؛ تله هزینه‌های هدر شده امروز با حافظ: دلِ عالمی بِسوزی چُو عِذار بَرفُروزی