فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۴۸۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۹ - ۰۵-۰۷-۱۳۹۹
کد ۷۴۸۵۴۴
انتشار: ۱۵:۳۹ - ۰۵-۰۷-۱۳۹۹

ویتامین دی خطر مرگ ناشی از کرونا را کاهش می‌دهد

ویتامین دی خطر مرگ ناشی از کرونا را کاهش می‌دهدنتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شده است، نشان می‌دهد، بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که سطح ویتامین دی خونشان به اندازه کافی است با کاهش قابل توجه خطر ابتلا به عوارض جانبی بالینی از جمله بیهوش شدن، هیپوکسی (کم اکسیژنی) و مرگ مواجه بودند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی مدیکال اکسپرس، علاوه بر این نتایج مطالعه یاد شده نشان می دهد در بیمارانی که سطح ویتامین دی خونشان به اندازه کافی بود، سطح یک نشانگر التهابی (پروتئین واکنش پذیر C) در خونشان کمتر و سطح لنفوسیت ها(یک نوع سلول ایمنی که به مبارزه با عفونت کمک می کند) در خون آنها بالاتر بود.

این مطالعه که توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه «بوستون» انجام شده است، شواهد مستقیمی ارائه می دهد که کافی بودن سطح ویتامین دی در خون می تواند این عوارض را از جمله بروز طوفان سیتوکین (انتشار خیلی سریع پروتئین در خون) و در نهایت مرگ ناشی از کووید-۱۹ را کاهش دهد.

محققان در این مطالعه با گرفتن نمونه خون از ۲۳۵ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ که در بیمارستان بستری شده بودند، سطح ویتامین دی خون آنها را اندازه گرفتند. این بیماران از نظر عوارض بالینی از جمله شدت عفونت، بیهوش شدن، دشواری تنفس ناشی از کمبود اکسیژن و مرگ پیگیری شدند.

خون این بیماران همچنین از نظر نشانگر التهابی (پروتئین واکنش پذیر C) و تعداد لنفوسیت ها تجزیه و تحلیل شد. محققان سپس تمام این پارامترها را در بیمارانی که سطح ویتامین دی خون آنها کم بود با بیمارانی که سطح این ویتامین در خون آنها کافی بود، مقایسه کردند.

محققان در بیماران بالای ۴۰ سال مشاهده کردند بیمارانی که سطح ویتامین دی خونشان به اندازه کافی بود، در مقایسه با بیمارانی که با کمبود ویتامین دی مواجه بودند و یا سطح این ویتامین در خون آنها کافی نبود، ۵۱.۵ درصد کمتر احتمال داشت بر اثر عفونت ناشی از کووید-۱۹ جان خود را از دست بدهند.

پروفسور «مایکل هولیک» از دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون به تازگی مطالعه ای منتشر کرده است که نشان می دهد مقدار کافی ویتامین دی می تواند خطر ابتلا به ویروس کرونا را ۵۴ درصد کاهش دهد. او معتقد است که سطح کافی ویتامین دی در خون نه تنها به مبارزه با عواقب ناشی از آلوده شدن به ویروس کرونا کمک می کند، بلکه به عوارض ناشی از آلوده شدن به سایر ویروس ها که باعث ابتلا به بیماری های تنفسی می شود از جمله آنفلوانزا نیز کمک می کند.

در حال حاضر نگرانی زیادی وجود دارد که ترکیبی از عفونت آنفلوانزا و عفونت ویروسی کرونا می تواند باعث افزایش قابل توجه موارد بستری در بیمارستان و مرگ ومیر ناشی از این عفونت های ویروسی شود.

این در حالی است که به گفته هولیک، این مطالعه راهکار ساده و مقرون به صرفه ای برای تقویت توانایی فرد برای مبارزه با ویروس کرونا و کاهش عوارض جانبی نامطلوب این بیماری ارائه می کند.

یافته های این مطالعه در مجله PLOS ONE منتشر شده است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: ویتامین دی
ارسال به دوستان
خشکی دهان را با نوع تازه این میوه غیربومی درمان کنید ۵ نکته کلیدی برای آماده‌سازی خودرو پیش از سفرهای جاده‌ای در تابستان تیپ جذاب «شری» نامزد ارسطو در پایتخت 7 با بلوز سفید (+عکس) عکس یادگاری عروس و داماد ارمنی در دوران قاجار چرا اضطراب در شب شدیدتر می‌شود؟ یک روان‌درمانگر توضیح می‌دهد کلاژن فقط برای زیبایی نیست؛ کشف تازه درباره سلامت استخوان زنان رقص زنان ارمنی در یک عروسی در دوران قاجار (عکس) دانشمندان تغییری پنهان در مغز را کشف کردند که از حدود ۵۰ سالگی آغاز می‌شود کشورهایی که بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی را خرج دولت می‌کنند (+ اینفوگرافیک) روزنامه چاپ لندن: جی دی ونس گیر افتاده در جنگی بدون پیروزی و صلحی که خریداری ندارد جانشین رئیس سازمان بسیج: تجمعات مردمی ادامه دارد/ تقابل جمهوری اسلامی با آمریکا راهبردی و تمدنی است/ آمریکا را به حول و قوه الهی از منطقه اخراج خواهیم کرد نجات معجزه‌آسای کارگر جوان از عمق ۱۵ متری چاه پس از سقوط تجهیزات سنگین کشف پیکر بی‌جان جوان ۳۰ ساله در رودخانه ارس پلدشت توسط هلال‌احمر سناتور آمریکایی: با ادامه جنگ، آمریکا ضعیف‌تر و ایران قوی‌تر می‌شود قالیباف انتصاب محسن رضایی به دبیری شورای‌عالی امنیت ملی را تبریک گفت