۰۶ تير ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۴
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۸۶۳۵۵
تعداد نظرات: ۱۲۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۲۴-۰۱-۱۴۰۲
کد ۸۸۶۳۵۵
انتشار: ۰۹:۰۹ - ۲۴-۰۱-۱۴۰۲

برادران لیلا؛ یک پرسش ساده به جای نقد فیلم

برادران لیلا؛ یک پرسش ساده به جای نقد فیلم
اگر این نوشته دربارۀ فیلم نیست پس چیست؟  به قصد طرح این پرسش است که چرا حق تماشای فیلم در سالن سینما را از ما سلب می‌کنید؟ نه تنها فیلم روز خارجی که فیلم روز ایرانی را هم باید پای کامپیوتر و قاچاقی ببینیم؟

  عصر ایران؛ مهرداد خدیر- اندک زمانی قبل‌تر، از تماشای دقیق‌تر و با جزییات و با حوصلۀ فیلم برادران لیلا فارغ شدم. بیش از دو ساعت، پای کامپیوتر و نه در سالن سینما و همراه با دوستان یا خانواده محو فیلمی بودم که آقای سعید مستغاثی و کیهانیان نوشته بودند فیلم نیست اما روزنامۀ معتبر لیبراسیون فرانسه که به‌ندرت از فیلمی تعریف و تمجید می‌کند چند‌ماه پیش و پس از نمایش در پاریس به ستایش آن پرداخته بود؛ لیبراسیونی که نسبتی با سرمایه‌داریِ مورد نقد کیهان ندارد و حتی به عنوان ارگان غیر رسمی حزب سوسیالیست فرانسه شناخته می‌شود چرا که فیلم را اجتماعی دیده نه خانوادگیِ صِرف و همین جنبه‌های اجتماعی برای منتقدِ چیره‌دستِ آن جذاب بوده است. حالا باز مستغاثی از سینما سردر می‌آورد و می‌توان درک کرد چرا گاهی در ابراز وفاداری، افراط می‌کند. آن دیگری که قابل اشاره نیست و از تمام نمادهای فیلم و آن بر تخت نشستن و بر‌افتادن و سودای قدرت و مناسبات پدرسالار تنها بدبختی را دیده و فهمیده است!

برادران لیلا؛ یک پرسش به جای نقد فیلم


  همین یک دقیقه پیش از پای کامپیوتر پا شدم.  اما در آن نه فیلمی خارجی که یک فیلم روز ایرانی را می‌دیدم و شوربختانه برای تماشای آن یک ریال هم نپرداخته بودم و نمی‌دانم این دِین را چگونه باید ادا کرد و چگونه می‌شود یکی یا کسانی سرمایه‌گذاری کنند و تمام ضوابط جمهوری اسلامی را هم رعایت کرده باشند ولی در داخل نمایش داده نشود و ده‌ها میلیارد تومانی که می‌توانست بفروشد، به جیب تهیه کننده نرود و ده‌ها‌هزار ساعت وقت فراغت در فضای عمومی ایجاد نشود. تازه می‌توانستند در صورت نمایش در سینما به زنان و دختران بر سر روسری شان هم گیر بدهند!

   فیلمی که آشکار و روشن نشان می‌دهد ترامپ و تحریم چه بلایی نه تنها بر سر اقتصاد و دارایی ما که بر مناسبات مردم و اخلاق اجتماعی ما آورده و نفرت از این موجود را در دل ما بیشتر می‌کند.  فیلمی که سعید پور‌صمیمی در آن بازی بی‌نظیری ارایه می‌دهد حتی شاید بهتر از پردۀ آخر. فرهاد اصلانی را نگو که حتی مستغاثی هم ناگزیر شد صحنۀ رقص او را بستاید. یا پیمان معادی که آدم می‌خواهد بپرسد پسر! تو مگر پیر نمی‌شوی؟

برادران لیلا؛ یک پرسش به جای نقد فیلم

   تمام جنبه‌های متنوع فیلم را رها کرده‌اند و چسبیده‌اند به همان سکانس که دختر بر گونۀ پدری که زندگی خانواده را صرف توهمات خود و تباه و سیاه کرده سیلی می‌زند و می‌گویند بدآموزی دارد حال آن که هر مخاطبی درمی‌یابد این سیلی نه بر گونه پدر به معنی متعارف که بر چهرۀ پدرسالاری و استبداد و تحمیل عقیده و سلیقه است. اصلا این صحنه بد. خوب انتقاد کنید. نمایش بدهند بعد انتقاد کنید. جالب این که پدر را تقدیس می‌کنند ولی چشم بر تحقیر این همه پدر ایرانی به خاطر اقتصاد پلشت و مبتذلی که درست کرده‌اند می‌بندند.

   یا حدس می‌زنند که شاید در ممیزی صحنۀ برخورد با کارگران سانسور می‌شده است اما کارگردان که درشت نوشته آنها سکوریتی‌اند و پلیس نیستند. این یادداشت البته یک نقد فیلم نیست چرا که در این مدت بسیار دربارۀ آن نوشته‌اند و همکاران خودمان نیز و این نوشته به آنها پیوند دارد و در زیر آمده است.

  نقد فیلم نیست ولی دلم نمی‌آید بخشی از یادداشت فرشین کاظمی‌نیا در مجلۀ تجربه چند شماره قبل (‌آبان 1400) را نقل نکنم که  به اصطلاح" پُتلاچ " اشاره کرد؛ آیینی نزد سرخ‌پوستان آمریکا که رؤسای قبایل به میهمانان هدیه می‌دادند و دیگران ضمن گرفتن هدیه موظف بودند هدیه‌ای به مراتب گران‌قیمت‌تر از آنچه دریافت کرده‌اند به میزبان و بقیه بدهند و این تبادل تا حد نابودی و بذل تمام دارایی‌های افراد پیش می‌رفته است! تعبیر "حماقت پُتلاچ به سبک ایرانی" را در هیچ نوشتۀ دیگری ندیده بودم. اصلا نقد درست یعنی همین. یعنی زاویه دیگری را نشان دادن. وگرنه این که داستان را تعریف کنی یا لو بدهی و بگویی این خوب بود آن بد بود که نقد نیست. نظر و سلیقه شخصی است. ماجرای «پتلاچ» ولی برای مخاطب جالب است و تفاوت دانش نویسنده باسواد با مدعیان بهانه‌جو را نشان می‌دهد.

   اگر این یادداشت یک نقد فیلم بود نمی‌شد از بازی ترانۀ علیدوستی گذشت و چقدر این بازیگر، دوست‌داشتنی است و چه خوب شد فیلم را بعد از آن گرفتاری سال پیش می‌بینیم وگرنه اشک، امان‌مان نمی‌داد و داستان فیلم تحت‌الشعاع واقعیت قرار می‌گرفت.

  اگر نقد فیلم بود یا حتی دربارۀ فیلم بود باید به دیالوگ‌های ماندگار آن اشاره می‌شد و از جمله اینها: "با کار کردن هیچی درست نمی‌شه، باید کاری کرد". جمله‌ای که نشان می‌دهد تورم شدید چه بلایی بر سر ارزش کار در این جامعه آورده است و چگونه خانواده‌ای که می‌خواسته فقط با "کار" به مفهوم متعارف زندگی کند زیر فشار یک جامعه طبقاتی له شده و آن همه تأکید بر آسانسور و بالابر در فیلم هم به خاطر همین است و تازه فیلم‌ساز سال‌ها بعد انقلاب 57 به دنیا آمده و مثل ما شعار جامعۀ بی‌طبقۀ توحیدی در صدر انقلاب را نشنیده که اگر هم از زبان گفتمان مسلط شنیده نمی‌شد اما به هر رو قرار بر این همه فاصله هم نبود.

 یا آن جمله : آدم تا بدبختی‌اش  از حد نگذرد راه خوش بختی‌اش را پیدا نمی‌کنه و آن یکی: بی‌پولی اعتماد به نفس آدم‌ها را می‌گیرد و خِنگ نشان‌شان می‌دهد.

   اگر نقد فیلم بود می‌شد اشاره کرد به تأثیر شب یلدای کیومرث پوراحمدِ تازه از دست‌رفته یا مسافرانِ بهرام بیضایی در تلفیق شادی و سوگ اما نه، گفتنی‌ها را دیگران گفته و نوشته‌اند و اگرچه بعضی نمادسازی‌ها توی ذوق می‌زند و می‌توانست مثل اجاره‌نشین‌های مهرجویی گل‌درشت نباشد باز، بازی‌های خوب و قصۀ روان جای چون و چرا نمی‌گذارد.

    حق با شماست. می‌پرسید اگر این نوشته دربارۀ فیلم نیست پس چیست؟ به قصد طرح این پرسش ساده و صریح است که چرا حق تماشای فیلم در سالن سینما را از ما سلب می‌کنید؟ بله، چرا حق تماشای فیلم در سالن سینما را از ما سلب می کنید؟ فیلم روز خارجی کم بود، فیلم روز ایرانی را هم نتوان؟

   چرا نه تنها فیلم روز خارجی که فیلم روز ایرانی را هم باید پای کامپیوتر و قاچاقی ببینیم؟ انحطاط اخلاقی فقط تصویر جامعه و خانواده‌ای نیست که در برادران لیلا می‌بینیم. یا این که استفاده از پیام‌رسان‌های محبوب دنیا بی‌فیلتر‌شکن میسور نباشد بلکه این هم هست که فیلمی را که می‌توانستیم در سالن سینما بینیم و پول بلیت آن را هم پرداخته باشیم حالا جدا جدا در خانه ببینیم. فیلمی که نه هیچ یک از ارکان عرش را می‌لرزاند، نه صحنۀ روابط تنانه دارد و نه هم‌آغوشی جانانه. نه خشونت عریان و نه خدا و پیامبر را -نعوذبالله- انکار می‌کند.

   این یادداشت برای طرح این پرسش است که چرا باید کثیری از ایرانیان که تا 20 میلیون هم برآورد شده  فیلم برادران لیلا را در لپ‌تاپ و گوشی تلفن همراه و کامپبوتر و نه روی پرده عریض سینما ببینند؟ چرا جماعتی فکر می‌کنند اکثر قریب به اتفاق این مردم بالغ و عاقل نیستند و چرا این پستانک‌شان را از دهان ما برنمی‌دارند و باور نمی‌کنند بزرگ شده‌ایم؟

   چرای آن شاید این باشد که تماشاگر فیلم با خود لیلا بیش از برادران و پدر و مادر او هم‌ذات‌پنداری می‌کند و این برای سیستم فرهنگی با این همه ادعا و دبدبه و کبکبه افتخار نیست...   

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۲۲
در انتظار بررسی: ۱۴۴
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
36
245
درود بر شما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
قدما می گفتند درود هر آزاده بر صادق قطب زاده
عصر ایران در اینجا حالا صادق قطب زاده کیست؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
حالم بهم خورد
نیما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
فقط نمیدونم چرا فرانسه علاقه داره فیلم‌های ایرانی که خانواده رابدبخت وسیاه نشون میده مورد تفقد و ستایش ونمایش دربیاد ولی فیلم کارگردان مشهور فرانسوی که راجع به اعتراضات جلیقه زردهای فرانسه وکورشدن ومعلول شدن عده زیادی از اونها توسط پلیس فرانسه هست به نمایش درنیاد ومجوز بهش ندادن واسه جشنواره کن ...
همایون
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
34
150
ترامپ این بلا رو سر ما آوورده؟؟؟ واقعا نویسنده، این رو نوشته یا من اشتباه فهمیدم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Belgium |
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
نویسنده بدبخت فقط می تونه به ترامپ اشاره کنه...
ناشناس
Germany
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
280
42
تا جایی که من میدونم کسی حق دیدن تو سینما سلب نکرده بود و قرار بود فقط اکران بشه و فقط قرار بود توهین به ایرانی نباشه تو فیلم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
مرسی که نظر دادی
از اول هم قرار نبود خیلی از این اتفاقها بیافته ولی داره می افته عزیز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
[این همه] به ایراتی توهین میشه صداتون درنمیاد یه فیلم توهین به ایرانی شد؟!
خان
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
25
174
دمتون گرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
57
331
درود بر کارگردان و ترانه علیدوستی با بازی بسیار زیبا و شجاعتی که همگی ازش در صحنه واقعیت دیدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
واقعا خوب کسی رو برا خوب نقشی انتخاب کردن
وقتی دختر با کمال بی ادبی تو گوش پدر نحیفش میزنه این نقش فقط از این فرد بر می اومد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
همه چی رو الکی مقدس کردیم. پدری که کل خانواده رو بدبخت کرده حقش همینه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
11
168
...خانه ی ما دیوارهای تو در توی زیادی دارد.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
31
302
کاش یه شماره کارت و مبلغ اعلام می کردن تا مایی که فیلم رو تماشا کردیم مستقیما هزینه اش رو پرداخت می کردیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
27
271
سلام لطفا با هماهنگی تهیه کننده برادران لیلا شماره حسابی برای پرداخت حق نمایش فیلم انتشار بدید تا هم دینی به عهده کسانی که فیلم رو تماشا کردن نباشه و هم هنرمندانی که که بخاطر توقیف فیلم ها و آثارشان سرمایه خود رو از دست میدهند بتونند به کارشون ادامه بدند انجام این کار برای بقیه آثار توقیف شده هم پیشنهاد میشه
ناشناس
United States of America
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
38
343
فیلم خیلی عجیب برشی از زندگی همه ایرانی هاست. طبقه‌ای که نابود شد و طبقه‌ای که با فساد به چه ثروت عظیمی رسیدن
فیلم واقعا شاهکاره. بماند به یادگار
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
292
82
فیلمی به سدت تیره و تار و که فکت جنبه های منفی ایران رو نشون میده. واقعا جامعه ایرانی اینجور نیست.
عصر ایران

نقد شما محترم. اما فیلم را باید دید و نقد کرد. این نوشته دربارۀ فیلم نیست. درباره حق فیلم دیدن است.

پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
اوه چقدر هم بهتون فشار اومد
چیه مخالف شما حق اظهار نظر نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
عصر ایران
دروغ میگی با یه تیر میخواهی ۳ نشان را بزنی
سلیمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
27
165
این نگاه متفاوت دردمندانه و عاشقانه و زیبای جناب خدیر را خیلی دوست دارم. همیشه دوست دارم نوشته شان زود تمام نشود و البته اکثرا بر می گردم و متن را دوباره می خوانم و لذت دو چندان. پاینده باشید استاد عزیز.
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
326
54
چرا نمی نویسی که این پیام رسانهای محبوب دنیا و اسم نمیاری که این واتساب و اینستاگرام چه نقش مخربی در آشوبهای 1401 داشتند و گرنه همین اینستاگرام در خصوص آشوبهای فرانسه عملاً سانسور را در پیش گرفته است و دقیقاً به خاطر نقش تیک تاک در خصوص پوشش همین اعتراضات فرانسه و نیز نقش آن در انتشار صحنه خفه شدن جرج فلوید سیاهپوست است که در اروپا و آمریکا آن را فیلتر کرده اند. آقای خدیر شمایی که ایرانی هستی و از ایراندوستی می گویی آیا هیچ وقت در نوشته هایت از پیام رسانهای ایرانی حمایت کردی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
عزیز دل رسانه های خود فرانسه آنقدر فعالند که نیازی به شبکه هایی مانند اینستگرام و واتس آپ و... برای رساندن حرف دلشان به دنیا نیست....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
کدوم پیام رسان ها همشون کپی برابر با اصل پیام رسان های خارجی هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
پیام رسان تیک تاک فیلتر نشده وفقط کارکنان دولت حق استفاده از آن رادارند بقیه مردم در استفاده از آن آزادند .لطفا کمی تحقیق کنید وهرچه را که صداوسیما به شما القا نی کند طوطی وار تکرار نکنید انسان بنا برانسان بودنش حق تفکر وعقل دارد . ومن الله توفیق
هیچکس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
29
165
دیگه در مورد این محدودیت هایی که برای ما ساختن حرف هم نمی زنیم , وقتی شنونده ای نیست حرف زدن چه فایده ای داره ؟
مگر نمیگن حکومت ها برای اجرای خواست اکثریت سرکار میان پس چرا اینجوری شده ؟ چرا اصلا نمیخوان روشن کنن واقعا اکثریت کیا هستن و چیا می خوان ؟ شاید ما داریم اشتباه می کنیم که خواست اکثریت فرق داره شاید اصلا اکثریت نیستیم چرا نمیزارن روشن شه ؟ نامه حضرت رو به مالک چرا نمی خونن چرا ؟؟
نا امیدی نا امیدی نا امیدی , بی تفاوتی بی تفاوتی ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
کار حکومت انجام خواست همه هست.
نه اکثریت.
همه گروهها حق حیات دارن و عقیدشون محترمه اگه حتی یه نفر باشه
ضمنا آقای روستایی کار بسیار خوبی کرد که زیر بار سانسور نرفت واگرنه یه فیلم پاره پاره و تهی از مفهوم تحویل مردم میشد.
دمش گرم
آرمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
15
174
درود بر شما
من هم فیلم را دیدم و احساس دین می کنم، برا همین تصمیم دارم اگر فیلم آزاد شد دوباره آن را ببینم تا شاید بتوانم دینم را ادا کنم.
اما، اینکه بعضی واعظان منبر نما این فیلم را نفی میکنند مرا یاد سکانس جنجالی فیلم آفساید میندازه که متاسفانه اونم فیلم ممنوعه شد، و هنوز نمیدانم چرا؟!!
اونجا که سرباز وظیفه یکی از دخترای بازداشتی _که قاچاقی وارد ورزشگاه شده بودند_ رو می‌بره دستشویی. اول توالتا رو از پسرا خالی میکنه، بعد چشم بند میزنه به دختره. دختره می پرسه چرا چشمامو می بندی ؟! سرباز میگه: برا اینکه تو دستشویی ها فحش و حرفای بد نوشته!!!!
و در واقعیت هم فلان مجری ... که خودشو دکتر صدا میزنه، در نقد فیلم برادران لیلا میگه خانواده ایرانی این نیست!!!
بستن چشمها به روی فساد و معضلات، به جای پاک کردنشون...
پاسخ ها
انسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
واقعا فیلم بسیار مزخرف ومزخرفی هست و شما از اون دسته ای که هر جور لجن پراکنی وبی بند و باری ولی حرمتی رو مصداق روشنفکری میبینی ولی خیلی اشتباه فکر میکنید پدر و مادر در هر صورت وهرجا باید خرمتشون حافظ بشه البته اگه داشته باشید ؟؟؟?!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
11
195
" چرا این پستانک‌شان را از دهان ما برنمی‌دارند" یکی از خاطرات تحصیلی مرا به یادم آورد. سال ۶۵ آخرین سال دبیرستان را می‌گذراندیم، آن هم در شهری جنگی که حملات عراق باعث تعطیلی یکی دوماهه مدارس می‌شد، همان سالی که باید برای کنکور هم آماده می‌شدیم. تا قبل از آن صبح تا ساعت حدود دو در مدرسه بودیم. اما آن سال اداره آموزش و پرورش تصمیم گرفته بود که دوساعتی بین این زمان وقفه بیندازد، یعنی هم صبح و هم عصر به مدرسه برویم. مدرسه دور بود و عملا روزی سه ساعت از وقت ما صرف رفت و آمد و خستگی این رفت و آمد می‌شد.مسئله فقط این نبود بلکه شب‌ها هم بارها قطعی برق داشتیم. خاطرم هست که همان زمان مطرح شد که اداره برق به اداره آموزش‌وپرورش این هشدار را داده بود که قطعی برق اجتناب‌ناپذیر است و این تغییر در ساعت حضور مدارس اسیب‌زا. مسئول امورتربیتی وقت در توجیه این کار گفته بو: "ما از کجا می‌دانیم که وقتی جوانی ساکت است و فکر می‌کند به چه چیزی فکر می‌کند، باید تا آنجا که امکان دارد وقت آزاد آنها را کم کنیم". جالب است که آقای مسئول از جوانان انقلابی بودند که مردم شاهد بدمستی‌هایش در قبل از انقلاب بودند. منظور اینکه کافر همه را به کیش خود پندارد و متر و خط‌کش حضرات اصولا تجربه‌های شخصی خود آنها است. منتها خود را پاک و توبه‌کار می‌دانند و بقیه را همچنان در حال گناه و خطا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
شهر های جنگی! به قول شما، آنقدر بزرگ نبودند که سه ساعت صرف رفت و برگشت به مدرسه شود، شاید مثل آقای ظریف در نیویورک تشریف داشته اید و آنجا هم شهر جنگی بوده است.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
1
16
درود بر شما تحلیل بسیار فوق العاده ای بود اساس ساخت یک فیلم برداشت نکات مثبت ان است نه هجوم بردن به نقاط منی ان شما در این تحلیل این کار را بسیار خوب انجام دادید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
1
17
فیلم کامل و درست ندیدم ولی دوستی که فیلم دیده بود میگفت دلیل رضایتش از فیلم و مخالفتش با این همه واکنش بقیه با فیلم اینه که با گوشت و خون بعضی از ادما عقب موندگی و مشکلات بخاطر ندانستنها، دخالتها و خودبهتر دانیهای خانواده و بزرگترها یا سایرین حس کردن چقدر بخاطر بقیه بلحاظ روحی و مسایل زندگی اسیب دیدن. کسی که با تمام وجودش اریت شده لحظه های فیلم درک میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
7
88
چرا جماعتی فکر می‌کنند اکثر قریب به اتفاق این مردم بالغ و عاقل نیستند و چرا این پستانک‌شان را از دهان ما برنمی‌دارند و باور نمی‌کنند بزرگ شده‌ایم؟
عالی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
103
23
وحشتناک بود این سطح از بلاهت واقعا نوبره
دشمنان شاد کنه
مهرزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
26
95
واقعا به احترام آقای روستایی این جوانمرد بزرگ اندیش باید ایستاد.
آقای روستایی دینت را به این مرز و بوم ادا کردی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
10
88
به نظر من که مهم ترین بخشش همون سیلی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
البته اگر با چاقو شکم پدر را جر می داد فیلم در ژانر معنا گرا رده بندی میشد.
Hosein
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
26
45
فیلم بازی گری و متن قوی داره
این که واقعیت جامعه رو نشون میده هم درست
ولی من زیاد دیدم فرهنگ های غلط ی که با نمایش در رسانه کاملا جا افتاده و شده جزئ از زندگی مردم.
باور کنین با زدن تو گوش پدر قبح کار میریزه همان طور که نگاه از بالا به پایین زن به مرد در خانه اول طنز بود بعد شد فرهنگ اکثریت قالب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
12
49
نوشته خیلی بجاو درست بود.
عبدا...
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
8
30
فیلم برادران لیلا مشابه فیلم مالنا بود که هر بیننده ای طبق تفکرات و تصورات و بینش شخصی خودش از فیلم برداشت می‌کرد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
این کجا مالنا کجا؟
مهرزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
4
47
سلام. با احترام به تمامی نقدهایی که از فیلم تا کنون نوشته شده است اما یک نکته مهم در نوشته های تمام آنها دیده نشده است و آن این بود که آقای روستایی واقعا با قرار دادن قسمتی از یک موسقی در مراسم عروسی به تمام معنی وطن پرست بودن مردمان ایران را علارغم تمام بلاهایی که سرش رفته است را به مسئولین می‌گوید و این را با بیان کردن نام شهری می‌گوید که شهر اولین ها بود و الان به نابودی کشیده شده است و میخواند که با تمام این مشکلات که بر سر شهرمان رفته همچنان شهرمان را دوست داریم چون وطنمان است. و می‌مانیم و ....
نیما
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
108
27
سیاه نمایی افراط گونه برای کسب جوایز بین المللی
پاسخ ها
پارسا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
سیاه نمایی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
سیاهی اگر با پوست و گوشت و استخوان احساس شود دیگر نمایی نیست که حتما واقعیست. ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
18
84
دقیقا زندگی ماها بود این فیلم هر کدومشون نماینده یک قشر بودند.لذت بردم
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
20
4
من هم به عنوان يك بيننده عام فيلم رو ديدم. متاسفانه نقدهاي موافق و مخالف ، هردو تندروي كرده و حقايق را آنطور كه دلشان ميخواهد ميبينند...درست مثل اين نوشته شما...هر فيلمي اجتماعي با دغدغه دردهاي مردم بسيار قابل احترام است و فيلم برادران ليلا هم همينطور ولي خلق تصوير يك زندگي چرك و مملو از مصيبت آدمها در اين فيلم بدون يك نقطه مثبت ( بجز سكانس آخر و تولد كه البته آن هم با مرگ به گند كشيده مي شود) فقط و فقط از يك عناد دروني با سيستم كه از ديد كارگردان مسبب اين وضعيت است بر مي ايد. بله من هم ديدم و متاسفم از اينكه جاي امثال كمال تبريزي و ناصر تقوايي بايد جايزه بين المللي به چنين كارگرداني داده شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
25
79
چنین فیلمی اگر در فرانسه ساخته میشد نویسنده و کارگردانش نشان شوالیه میگرفتن. فیلم به زبان های مختلف دوبله میشد تا فرهنگ کشورشان را به جهانیان نشان دهند.
درود بر شما، واقعا دیدن این فیلم حق هر ایرانی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
فیلم درمورد جلیقه زردها وخشونت پلیس فرانسه ساختن ولی اجازه پخش توکن نگرفته فیلم درمورد خشونت علیه زنان واینکه هرروز آمار همسرآزاری وکتک زدن همسر توفرانسه داره بیشتر میشه راساختن ولی جشنواره فیلم کن وفرانسه اجازه پخش این فیلم رانداد ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
0
25
جالبه این همه منتقد برای این فیلم پیدا شده و همه فقط یک صحنه سیلی زدن دختر به پدر رو دیدن که صد البته بد و بدآموزی بود ولی هیچ کس اوج بدبختی مردم و اوج تورم و کلاه برداری عجیب بعضی افراد و تورمی که در چند روز کل یک خانواده رو بیچاره میکرد و نشان میداد که توی کشور ما مسئولین نمیتوانند مملکت را به لحاظ اقتصادی اداره کنند و این مردم هستند که روز به روز فقیر تر میشوند و البته بعضی از آقایان پولدارتر و گردن کلفت تر میشوند که بخوبی در این فیلم نشان داده شده بود رو ندیداند و این خود پرسشی است که چرا منتقدان این مسائل عجیب و غریب تورمی و اقتصادی را نمی بینند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
6
33
معلومه خیلی از فیلم خوشت اومده‌ها!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
هیچ فرانسوی ارزش یک کشورشو با این فیلمها پایین نمیکشه. هیچ کدوم از سریال ها و فیلم های خارجی انقدر گستاخانه به کشور و مردمانش توهین نمیکنه. پخش این فیلم که زاییده ذهن یک روانی به تمام معناست آبرو برای ایرانیان ساکن در خارج از کشور نزاشته. پسرم ۲ هفته به خاطر این فیلم سر کلاس حاضر نشده و میگه نگاه ها به ایرانی ها تغییر کرده. همکلاسیهاش میگن یعنی خانواده های ایرانی انقدر خائن و بی ادب و وحشی هستند. لعنت خدا به عوامل این سریال و سازندگان امثال این فیلمها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
07:33 ما ایرانیان سالهاست قلبمان یخ زده است و از احساس تهی .چرا؟...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
19
75
بعد از چند سال یک فیلم خوب ساخته شد که نشان دهنده واقعیت جامعه بود
گودرز
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
12
54
بالاخره یک صفحه نقد و نظر درست و کارشناسی راجع به فیلم برادران لیلا را پیدا کردم و خواندم....ممنونم از نویسنده نقد فیلم روزنامه عصر ایران....به دور از حب و بغض و فقط بر مبنای فیلمنامه و واقعیت فیلم و نقطه نظرات سینمایی....حال کردم.دمت گرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
7
11
اتفاقا اینکه بیکار نباشیم و مشغول حرف درستی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
5
31
سوال تان عالی بود، ممنون که نقدبدیعی نوشته اید.
ناشناس
Switzerland
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
1
8
اول بنویسم که این اصطلاح پتلاچ به پاتلاک پارتیPotluck Party هم مربوط است.خلاصه پاتلاک پارتی میشه نوعی از مهمانی وجمع شدن خودمونیه که توش هرکسی غذا یا خوراک خودشو با ظرف وظروف خودشو هم میاره.خودتون جستجو کنین.پتلاچ هم به معنی هدیه دادنه.فقط هم به مردمان سرخپوست مربوط نمیشه.درواقع این عقیده وفرهنگ رو مردم بومی ساحل شمال غربی اقیانوس آرام(پاسیفیک) که بیشترشون البته تو کانادا هستن دارن.دوم پتلاچ نوعی مراسم خاصه و نمایش تشریفات وثروت همراه بانمایش نمادهابین این گروهه و فقط هدیه دادن نیست.
حسن خرمشهر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
11
2
... نباید فیلم غیر ایرانی بسازیم چون ایرانی یعنی خانواده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
11
8
دقیقا
ناشناس
Switzerland
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
18
1
این نظر سنجی در مورد فیلم گوشه سایت سه گزینه دارد و یک گزینه کم دارد.گزینه 4 : ندیدم و نخواهم دید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
13
26
درود بر استاد خدیر عزیز که مثل همیشه متفاوت نوشته و حق مطلب را ادا کرده است. بنظر می رسد علت اصلی ممنوعیت فیلم تطبیق شخصیتهای مطرح شده در آن با واقعیت جامعه است وگرنه خانواده ایرانی و اخلاق و اینجور مسائل بهانه ای برای توقیف آن بوده است. بگذریم از اینکه برخی صحنه ها مانند سیلی زدن به پدر که نشانه اوج اعتراض خانواده به خودکامگی وی می باشد ضرورتی نداشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
اتفاقا اون سیلی اوج شاهکار نویسنده بود چه آگاهانه نه ناآگاهانه. ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
18
65
ترانه علیدوستی، چقدر این بازیگر دوست‌داشتنی‌ست
مهرشاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
14
47
واقعا متشکرم از شما بخاطر بیان بخشی از واقعیات جامعه
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
0
15
فیلم‌برادران‌لیلا‌دیدم‌وخیلی‌خوب‌بودمیشه‌ساعت‌ها‌بهش‌فکرکرد.فقر.تورم.اقتصاد.قانون.رسم‌رسومات‌اشتباه.حق‌اولاد......دیدم‌درفیلم‌برادران‌لیلا‌وهمینطوردرجامعه‌مثل‌مردم.امیدوارم‌کسانی‌که‌تندروهستن‌‌هی‌چماق‌هویچ‌نگیرن‌ودردمشکلات‌مردم‌بفهمن
مهیار
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
62
18
جناب خدیر شما که اینقدر مُتِشَرِّع هستید آیا تاکنون به این هم فکر کرده اید که فیلمها و سریال هایی که تا حالا ساخته شده به چه اصول و فروع اجتماعی و فرهنگی و مذهبی و سنتی ضربه زده؟؟؟
همانند خودتان میتوان متنی بلندتر و پرمغزتر نوشت اما ...
اینکه عوامل فیلم از رودررو قرار دادن فرزند و پدر چه انگیزه واقعی داشته اند را نمیدانم اما اینکه شما پدر را مستبد و مستکبر قلمداد کرده و توهین به رکن خانواده را نیک و شریف دانسته اید مایه تعحب و شاید تاسف است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
چه بخواهیم چه نخواهیم زندگی و واقعیات بسی فراتر از اراده و خواسته ی ما عمل میکنند...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
"اینکه شما پدر را مستبد و مستکبر قلمداد کرده و توهین به رکن خانواده را نیک و شریف دانسته اید مایه تعحب و شاید تاسف است" این تفکر و جزو اعتقادات این جماعت است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
74
30
این فیلم توهین به فرهنگ ایرانی است
پاسخ ها
خسته
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
والا نه تو رانندگی و نه تو صف نه تو ... ما اثری از فرهنگ نمی بینیم ، بهتر از برج عاج بیاییم پایین و نقد رو توهین نبینیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
و شاید ارتقای فرهنگ ایرانی و بروزرسانی آن....
Kral
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
9
29
چرا دقیقا در مورد نماد شناسی فیلم و منظور واقعی کارگردان حرفی نمیزنید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
هیس...دیوار موش داره موش هم گوش داره...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
16
43
بسیار عالی و به حق حرف دل اکثریت ایرانی های تماشاگر این فیلم ارزشمند را بیان کردید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
18
77
آخه درد شون سیلی دختره به پدر نیست دردشون واقعیت‌های جامعه هسته که به خاطر بی عرضه گی شون مردم در فلاکت ن
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
15
51
مرسی از نقد زیباتون. بسیار بجا و نکو بود خالی از شعار
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
0
11
استدعا دارم کمپینی راه بیندازید و شماره حسابی اعلام کنید تا بتوان مبلغی پرداخت و بدین طریق از زحمات عوامل فیلم در حد توان تشکر کنیم، من به شخصه مبلغی بیش از هزینه بلیت سینما پرداخت می کنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
0
14
ممنون از نویسنده حرف دل ما رو گفتی کاش درک میکردند
لذت بردیم از دیدن فیلم و اشک ریختیم بر آنچه برما میگذرد
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
0
14
خدایی فیلم زیبا پرمعنای است متاسفانه منم بدون پرداخت حق ساخت این فیلم را نگاه کردم خیلی خیلی خیلی متاسفم که چرا جلوی اکران روگرفتند سیلی یک بهانه است
ناشناس
United States of America
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
13
4
فیلم با این نقدهای صدمن یه غاز فروش نمیکنه!بیسواد متوهم!ندیدم و نخواهم دیدفیلمو!
پاسخ ها
محسن$
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
مشکلی نداره نبین ولی چطور با فیلمی که ندیدی نظر میدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
17
5
ببخشید، هر چند من تقریبا بیشتر نقدهای عصر ایران برایم ستودنی بود ،
اما طرفداری از این فیلم حالم را بهم زد،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
به نظر شما چرا فیلمی که به نظر منتقدان دارای اشکالات بسیار است مورد توجه بسیاری از تماشاگران قرار گرفته؟نمیتواند به این دلیل باشد که هر کس به فراخور حالش درکی از آن دارد؟...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
2
14
بهترین وسیاسی ترین فیلم بعداز انقلاب
عالی بود خیلی عاااالی
امید
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
11
5
اتفاقا سیلی به پدر کاملا بدآموزی دارد و احترام پدر و مادر در همه شرایط الزامی هست
امید
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
12
6
اتفاقا سیلی به پدر کاملا بدآموزی دارد و احترام پدر و مادر در همه شرایط الزامی هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
7
1
مردم فرق بین نقد و هجو را میفهمند فرق بین استدلال و سفسطه را هم تشخیص میدهند. مطالب این مقاله برخلاف آنچه در نوشته های قبلیتان با عناوین پیرسالاری و ...قصد قبولاندنش به مخاطب را داشتید نقد قابل فبولی بر آنچه بر این فیلم گذشت و آنچه در موردش گفتند است اما انتظار نداشته باشید همه با شما و نظراتتون همسو باشند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
0
9
میخواستم تشکر کنم ازتون چون از روزی که این فیلم و دیدم فقط نقد منفی ازش شنیدم. .. این صحبت های شما و نظرات مخاطبین باعث شد ببینم که مردم واقعاً هنوز وجدان دارن...یه فیلم با این عظمتو بخاطر یه سیلی تحت نقد منفی قرار ندن..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
0
11
عالی بوووووود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
3
6
این فیلم اگه اکران هم میشد، فکر نمیکنم اینقدری که الان فیلمو دیدند، دیده میشد
همدانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
1
12
عالی بود هم فیلم برادران لیلا و هم متن زیبای شما . ضمنا درد آقایون سیلی بر صورت پدر نیست بلکه نشان دادن واقعیت های جامعه است خودشون هم اینو می‌دونن چرا که چرا در سریال ستایش پسر حشمت فردوس به زنش ستایش اون همه بد پدرش رو میگه اما بازم آدم مثبتی به حساب میاد چون از دید آقایان حشمت فردوس بد بود اما این پدری که با افکار غلط خودش زندگی بچه هاشو سیاه کرده اما پدر به هر حال نباید بهش توهین کرد در صورتی که اون سیلی سیلی بر صورت پدر نیست سیلی بر جهل و تعصب ما بجا هستش .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
14
6
حرفهای مفت و چرند ، دختر ایرانی به صورت پدر هرگز تحت هیچ شرایطی سیلی نمیزند و پدر ایرانی در ظرفشویی آشپزخانه اش ادرار نمیکند واقعاً متأسفم برای سینمای ایرانی
عصر ایران

تصور کنید یکی بخواهد داستان بابک خرمدین را فیلم کند که پدر و مادر او را تکه تکه کردند و سرش را هم بریدند و پیدا نشد. آنگاه باید بگوییم نه هیچ پدر و مادری چنین نمی کند؟ این فیلم درنقد پدرسالاری است. آن صحنه هم نمادین است و می خواهد بگوید گند زده به زندگی شان

پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
من فیلم را ندیده ام . دوست هم ندارم ببینم ولی جواب عصر ایران منطقی نیست . شما اگر میخواهید یک قصه استثنایی که بدآموزی دارد واحتمال وقوعش در جامعه بسیار اندک باشد را تبدیل به فیلم کنید باید مواظب تاثیرات منفی آن بر اجتماع باشید و به نوعی قصه را روایت کنید که بعد منفی آن نمود کمتری داشته باشد . نویسنده و کارگردان اینجا نباید صرفآ راوی قصه باشند
ژاله بنایی
United States of America
۰۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
2
2
ده فرمان است نه ده پیشنهاد
آرین
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
10
3
در این فیلم این خانواده واقعا در دنیا بدبخت ترین هستند. من تا به حال فیلمی که اوج بدبختی و درماندگی را نشون بده ندیده بودم که الان دیدم. حتما عوامل و بازیگرانش این نوع زندگی را تجربه کردند که انقدر خوب از پسش براومدن. واقعا دلم به بدبختی همه عوامل سوخت که باعث شده در این فیلم حضور داشته باشند. مگه آدم به هر قیمتی بازی میکنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
2
15
همه از سیلی زدن دختره ناراحت شدن ،من توافکارم دلم میخواست باباهه رو خفه کنم.
کوروش
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
0
13
درود بر شرف نویسنده این مقاله.
یک ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
0
19
با سلام. خوش به حال کسانی که فیلم را سیاه نمایی می‌دانند حتما زندگی خیلی سفیدی دارند. در حالی که خیلی از مشکلات مثل تورم لحظه ای در جامعه، پدرسالاری، فقر در جامعه فراوان است. پدرانی که زندگی خانواده را نابود می‌کنند ولی خانواده باسیلی صورت خود را سرخ می‌کنند. به خدا این مشکلات در جامعه هست فقط چشم دیدن میخاد اگه نبود بچه کاری نبود، جوانان بیکار تحصیل کرده نبودو....
تمرکز تنها روی سکانس سیلی زدن دختر به پدر کرده اند در حالی که همین پدر با رد کردن خواستگار دختر شانس زندگی متاهلی را از او گرفته است. همین پدر مانع ازدواج پسر خود با دختر مورد علاقه اش شده است.
رهگذر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
7
5
خیلی ممنون که همه نظرات رو درج نمی کنید!
جناب نویسنده این همه آسمان ریسمان کرده اونوقت تحمل درج دو خط مطلب دیگران رو ندارید
عصر ایران و سانسور؟ استغفراله
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
0
12
بعد از مدتها بک‌نقد سالم دیدم. فیلم را از جنبه فشار روانی دوره روحانی و برجام و بلایی که بر سر بخش بخش مردم آمد ببینید تا دریابید برجامی که باعث بدبختی یک ملت شد هنوز هیچ ثمری نداشته است. برای اونایی که میگن دختری بر صورت نحیف پدر زد هم میگم پدر بی ارزشی که پولش را صرف تریاک کند پدر نیست... حال و روز پدران زحمتکش ایرانی قطعا در آن برهه از تاریخ ایران پر از درد و رنج بوده است.
.
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
0
16
چرا با تعصب نظر میدین ؟
این فیلم یکی از بهترین فیلم های ایرانی تو نقد جامعه بود نشون داد این اقتصاد چه بلاهای می‌تونه سر قشر متوسط و ضعیف بیاره.
ولی خدایی از بازی نوید محمدزاده کیف کردم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
0
12
طرف نوشته سیاهه نماییه
اخه .... طرف هر جای دنیا به زبان خودش مینویسه کشور فقیر
کشور با پول افتضاح
ایران جزو لیسته
...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
10
1
اگر جلوی سریال پدرسالارو گرفته بودن، الان این فیلما ساخته نمیشد،اگر جلوی این رو هم نگیرن، چه شود،
یاسمین
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
1
10
خیلیی متن قشنگ و قابل تاملی بود. تک تک مواردی که بهش پرداختن رو قبول دارم و واقعا از خوندنش لذت بردم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
0
18
همین بلای دلار و سکه سر من امد بیچاره شدم این یک واقعیت است چه کسی خوشش بیاید چه نه
خونم را فروختم بهترش کنم تا به خودم بیام دیگه هیچی نتونستم بخرم چون دلار و سکه چند برابر شده
سیلی زدن را تایید نمکنم اما واقعیت اقتصاد ما و خیلی ها را گفته
محمد کاظم
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
13
4
سلام من اصلا راجع به اینکه چرا این فیلم اکران نشده نمیخوام نظر بدم نه تایید میکنم و نه نقد اما من هیچ فیلمی رو در تاریخ سینما به یاد نمیدم که فرزند به همین راحتی پدرش رو بزنه همین و فکر میکنم ناشی از عقده های درونی کارگردان و نویسنده باشه این نقد به وضعیت اقتصادی رو میشد قشنگ تر هم بیان کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
1
18
خیلی هم خانوادگی یه. به دو دلیل. چون کاملا می شه با خانواده دید. دلیل دوم هم این که ببین لیلا چه جوری هوای برادراشو داره. وقتی می خوان به نام بزنن می گه به اسم من نه و همه پول می ذارن ولی به اسم برادر می شه و او یکی پاسپورتش رو می ده به برادرش. همه شون پشت هم اند. هر چهار تا برادر و خواهر هم مثل کوه برای اونا داره می جنگه. فیلم داره تفاوت نسلی رو نشون می ده. از اون مادر منفعل و مطیع دختری جسور که خیلی هم اتفاقا مقیده. من یه دخترم و با بابام فیلم رو دیدم. بابام هم کیف کرد و گفت دم همه شون گرم
محسن$
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
0
5
با سلام
بنظر من بهترین فیلم ایرانی که تو ۵ سال اخیر دیدم .
دوستان هم که اعتراض دارن فکر کنم بخاطر تفسیری که شایعه شده که برادران لیلا نسلهای جامعه ما هستند که کاملا شبیه سازی شده و جان جامعه و فقر و تورم کاملا نشون داده .
من که خوشحالم اینچنین فیلمی با معنا دیدم .
چه فرقی داره
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
7
0
چه حرف های بی اساس و مزخرفی خیلی کار خوبی کردن نداشتم پخش بشه اگر تو این مملکت آزادی نبود چون تویی این همه چرت و پرتی نمی‌دادید به خورد مردم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
6
2
اگر دلیل عدم اجازه نمایش رو میدونید و بهش اشاره ای نکردید خیلی بی اخلاقی هست. فیلم به این دلیل اجازه نمایش نداره که باید قبل از رفتن به جشنواره مجوز می‌گرفته، کارگردان و تهیه کننده بدون گرفتن مجوز رسمی بردنش جشنواره، با این وجود که این کارشون قانونی نبود ولی باز قرار شد اصلاحاتی انجام بدن تا مجوز صادر بشه ولی باز هم بدون اصلاحات مجدد نمایشش دادن. اگر قراره کسی توی یک سیستم کار کنه بابد قوانین رو بپذیره. قانون بد از بی قانونی بهتره. نمیشه که بقیه برای نمایش فیلم از هزار فیلتر رد بشن، ولی اینا فرق کنن، اینطوری که دیگه سنگ روی سنگ بند نمیشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
7
3
یک هفته است درباره ی برادران لیلا می نویسی!! چقدر میگیری اینقدر تبلیغ میکنی...
خیلی سردرگم شدی عصر ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
5
یه جورایی یاد زندگی گذشته خودم افتادم با یه تفاوت هایی
۱۲۳
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
6
همیشه واقعیت تلخه بوده وهس.
نمیدونم چرا یه عده میخان همیشه همه چی رو توی این مملکت گل وبلبل نشون بدن.
rshar
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
4
این مطلب درست، نظر تون ( نقد فیلم ) را هم در مورد فیلم اگر ممکنه بذارید ...
عماد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
6
... فیلم آنقدر گویا وروشن است که مخاطب نیاز به تفسیر ندارد...
سامان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
4
فیلم بسیار زیبایی بود. به نظر میرسید عوامل فیلم از قبل تمام نکات و خط قرمزهای جمهوری اسلامی رو رعایت کرده اند ولی باز چه اتفاقی افتاد که جلوی اکران عمومی آن را گرفتند خدا می داند.
حیف شد...
با وجود وضعیت اقتصادی بد، من هم دوست دارم هزینه دیدن فیلم را به تهیه کننده و عوامل بپردازم.
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
8
اینا از اون سیای بدشون نیومد چرا که خودشون روزانه هزاران سیلی به گوش پدر خای بدبخت فقیر ایرانی میزنن !!
اونا فقط از اینکه اقتصاد پلشت و ویران ایران رو به این زیبایی به تصویر کشیده بدشون اومده عزیزم .
التماس تفکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
5
2
فیلم سیاه تر از این ندیده بودم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
6
1
همه میدانیم در ژاپن هرکسی ( مسئول و غیر مسئول در هر پست و مقامی) اشتباهش موجب خسارت به دیگران (مردم) شود ابتدا عذر خواهی میکند بطوری که تمام مردم متوجه بشوند.سپس خود خودش را مجازات میکند قبل از آنکه برای مجازاتش دولت هزینه ای بکند.
عصر ایران دربارۀ این مطلب یا فیلم بود؟
اولین ایمپلنت کنترل صرع در جهان تشنج را تا ۸۰ درصد کاهش داد فواید ید برای بدن و منابع غذایی سرشار از ید ۵ فروند از بدترین هواپیماهای نظامی تاریخ؛ از Yakovlev Yak-38 تا F7U Cutlass (+عکس) اسامی و تصاویر استادان علوم انسانی که از سعید جلیلی حمایت کرده اند دردسر باتری‌ها با فرا رسیدن تابستان کارنامه 6 کاندیدا در 5 مناظره: از سوئیسی در خاورمیانه تا دو جمله طلایی که تاریخی شدند گیاهان موثر دارویی جایگزین مفنامیک اسید بیانیه اروپا علیه هسته ای ایران / رویارویی ایران و امریکا در شورای امنیت دیدار پورمحمدی و فعالان مجازی (+عکس) / جمع کردنِ نفرات زیاد در میتینگ‌ها و عکس و فیلم گرفتن مفید نیست روسیه و عمان : گفتگو درباره ایجاد نظام امنیتی دسته‌جمعی در خلیج فارس عضو خبرگان : نمی توان هم با خدا رابطه داشت و هم با استکبار / باید همان رابطه ای که با امام معصوم داریم با ولی فقیه داشته باشیم ظریف : اجازه نخواهیم داد دروغ بر کشور حاکم شود و عده‌ای با آمارسازی، دروغ به خورد ملت بدهند/ ما اکثریت هستیم به این شرط که پای صندوق رای برویم درخواست سه تن از علمای تهران از نامزدهای «جبهه انقلاب»؛ به خاطر مصالح کشور اجماع کنید دروغ آبی (دروغ سیاستمداران) چیست و چرا آن را باور می کنیم؟ اسرائیل : معافیت سربازی طلبه های یهودی لغو شد/ تهدید به قطع کمک دولتی به مدارس مذهبی