فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۳۴۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۱۳-۱۱-۱۴۰۳
کد ۱۰۳۴۱۴۷
انتشار: ۰۹:۵۱ - ۱۳-۱۱-۱۴۰۳

افزایش خطر بیماری کلیه با دو عادت بدِ غذایی

افزایش خطر بیماری کلیه با دو عادت بدِ غذایی
رابطه بین عادات غذایی و بروز بیماری مزمن کلیه (CKD) کاملا مشخص نیست. در این مطالعه جدید متخصصانی از دانشگاه کانازاوا در ژاپن دریافته‌اند که حذف وعده غذایی صبحانه و دیر شام خوردن ممکن است با خطر بیشتر پروتئینوری همراه باشد که یک فاکتور اصلی در تشخیص بیماری مزمن کلیه است.

نتایج یک مطالعه پزشکی نشان می‌دهد که "حذف وعده صبحانه" و همچنین "دیر وقت شام خوردن" دو عادت غلطی هستند که می‌توانند با خطر ابتلا به عارضه "پروتئینوری" (دفع پروتئین در ادرار) مرتبط باشند.

به گزارش ایسنا، رابطه بین عادات غذایی و بروز بیماری مزمن کلیه (CKD) کاملا مشخص نیست. در این مطالعه جدید متخصصانی از دانشگاه کانازاوا در ژاپن دریافته‌اند که حذف وعده غذایی صبحانه و دیر شام خوردن ممکن است با خطر بیشتر پروتئینوری همراه باشد که یک فاکتور اصلی در تشخیص بیماری مزمن کلیه است.

بیماری مزمن کلیه به عنوان یک ناهنجاری ساختاری/ یا کارکردی کلیه یا کاهش "فیلتراسیون گلومرولی" تعریف می‌شود.

بیماری مزمن کلیه در واقع یک عامل خطر در مرحله نهایی بیماری‌های کلیوی و قلبی - عروقی است که از مشکلات اصلی سلامت در چندین کشور به حساب می آیند.

دیابت، فشار خون بالا و چاقی از مهم ترین عوامل بروز این بیماری هستند. اگرچه این بیماری ها به صورت جداگانه با مصرف دارو قابل درمان است اما در سال های اخیر تغییرات رفتاری مانند رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن نیز در درمان این بیماری مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین بیماری مزمن کلیه با افزایش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی - عروقی مرتبط است. بنابراین مهم است که درک کنیم چه عادات و رفتارهایی ممکن است پیشرفت این بیماری را تسهیل کنند. محققان در یک بررسی به مطالعه روی رابطه بین عادات غذایی و بیماری مزمن کلیه پرداختند.

در این مطالعه پزشکان ژاپنی روی پروتئینوری به عنوان فاکتور تشخیصی بیماری مزمن کلیه تمرکز کردند. پروتئینوری نشانه اولیه بیماری کلیوی است. بنابراین پیشگیری از بروز این شرایط برای حفظ سلامت فرد حائز اهمیت است.

در این بررسی بیش از ۲۶ هزار بیمار بالای ۴۰ سال حضور داشتند که در فاصله سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۴ تحت معاینه و نظارت بودند. محققان دیر شام خوردن، حذف صبحانه، سریع غذا خوردن و مصرف مواد غذایی ناسالم پس از وعده شام را به عنوان عادات غذایی نامناسب معرفی کردند.

به گزارش نیوز-مدیکال نت، سریع غذا خوردن از شایع ترین عادات غذایی در بین این افراد بود و دیر شام خوردن، مصرف مواد غذایی ناسالم پس از شام و حذف صبحانه در رتبه های بعدی قرار گرفتند. در یک بازه زمانی بیش از سه سال، ۱۰ درصد از بیماران به دفع پروتئین در ادرار دچار شدند. همچنین در میان عادات غذایی نامناسب، حذف صبحانه و دیر شام خوردن با افزایش خطر پروتئینوری مرتبط است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
captcha
آقای انصاری! به مسیر پزشکیان بازگردید واکنش مدودف به سخن نخست‌وزیر ژاپن درباره جزایر کوریل: با عواقب وخیم روبه‌رو خواهید شد تشکیل پرونده قضایی برای مشکلات آنتن‌دهی تلفن همراه در رفسنجان/ احضار ۲ مدیرکل کمبود آب تنها نیروگاه هسته‌ای رومانی را به تعطیلی کشاند مقام پیشین آمریکایی: در بن‌بست ایران گیر افتاده‌ایم سوخت‌گیری در یک منطقه روسیه، زوج و فرد شد تصویر محله «فرمانیه» تهران حدود ۹۰ سال قبل تمدید مهلت معرفی مشمولان غیرغایب پذیرفته شده در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ۲ کشته در پی برخورد و آتش‌سوزی پژو در جاده اهواز_شوش هگست کوبا را به حمله نظامی تهدید کرد سخنگوی قرارگاه خاتم: هیچ کشتی بدون مجوز و نظارت ایران امکان تردد امن از تنگه هرمز را ندارد هیات امنیتی عراق وارد ریاض شد انفجار در بندر روتردام/ یک کشته و چند زخمی روز جهانی چپ دست ها؛ چرا حدود 10 درصد انسان ها دنیا را با دست چپ تجربه می کنند؟ ورود گردشگران به دریاچه گهر لرستان ممنوع شد