۲۷ فروردين ۱۴۰۴
به روز شده در: ۲۷ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۷:۱۸
کد خبر ۱۰۴۳۱۶۹
تعداد نظرات: ۱۰۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۶ - ۱۸-۱۲-۱۴۰۳
کد ۱۰۴۳۱۶۹
انتشار: ۱۶:۲۶ - ۱۸-۱۲-۱۴۰۳

"یک ساعت گفت و گو" : نامه ترامپ، مذاکر با آمریکا و میانجیگری روسیه / در 60 دقیقه پیش رو، نظرتان را بنویسید و با بقیه گفت و گو کنید

1- آیا موافق مذاکره و رابطه ایران و آمریکا هستید؟ چرا؟ 2 - چرا ترامپ به رهبر ایران نامه نوشت و چرا آن را علنی کرد؟ 3 - چه جوابی به نامه ترامپ، منافع ایران را تامین می کند؟ 4 - چرا روسیه می خواهد میانجیگری کند؟...

"یک ساعت گفت و گو" عنوان بخش جدیدی در عصر ایران است که هر از گاهی در آن، به مدت 60 دقیقه با یکدیگر درباره یک موضوع خاص گفت و گو می کنیم.

در این یک ساعت، هر کدام از کابران عصر ایران، دیدگاه خود را درباره موضوع مورد بحث مطرح می کند و نظرش فوراً در معرض دید بقیه کاربران قرار می گیرد تا اگر نکته ای در تایید، نقد یا تکمیل آن دارند، بیان کنند.
 
بدیهی است نظراتی که حاوی توهین و خارج از قوانین باشند، امکان انتشار نخواهند داشت چرا که می خواهیم فضای گفت و گو، همچنان برقرار بماند و مطمئن هستیم که درک مان می کنید.

در دومین سری از این بخش، می خواهیم درباره نامه ترامپ به رهبر انقلاب و اعلام آمادگی روسیه برای میانجیگری بین ایران و آمریکا گفت و گو می کنیم.

رهبر انقلاب، چندی پیش شرایط را برای مذاکره با آمریکا مناسب ندانستند و آن را غیرشرافتمندانه خواندند چرا که در آن شرایط، صحنه این گونه دیده می شد که گویا ایران از موضع ضعف تقاضای گفت و گو دارد و این، با اصول سیاست خارجی کشورمان همخوانی نداشت. اینک اما دو اتفاق افتاده و صحنه بسیار دگرگون شده است: اول این که بدون تقاضای ایران، کشور ثالث و قدرتمندی به نام روسیه پیشقدم شده تا بین ایران و آمریکا میانجیگری کند و دوم و مهم تر این که شخص رئیس جمهور آمریکا به رهبر ایران نامه نوشته و تقاضای مذاکره کرده است.

در "یک ساعت گفت و گو"ی امروز درباره این پرسش ها تامل می کنیم و حرف می زنیم:

1- آیا موافق مذاکره و رابطه ایران و آمریکا هستید؟ چرا؟

2 - چرا ترامپ به رهبر ایران نامه نوشت و چرا آن را علنی کرد؟

3 - چه جوابی به نامه ترامپ، منافع ایران را تامین می کند؟

4 - چرا روسیه می خواهد میانجیگری کند؟

5 - اگر وارد مذاکره شویم چه چیزهایی را باید لحاظ کنیم که مذاکرات  برد - برد  و تامین کننده غرور ملی ایرانیان باشد؟

6 - اگر مخالف گفت و گو و رابطه ایران و آمریکا هستید، پیشنهاد جایگزین تان چیست؟


لطفا نظرات خود و نیز نقد، تایید یا تکمیل نظرات دوستان دیگر را در بخش "نظرات کاربران" بنویسید.

توجه داشته باشید که انتشار نظرات قابل نشر به صورت فوری ، تا یک ساعت بعد از انتشار این پست ادامه می یابد و بعد از آن ، گفت و گو پایان می پذیرد.



پایان 60 دقیقه زمان گفت و گو
می توانید برای دیدن نظرات به بخش نظرات کاربران - زیر همین صفحه - مراجعه کنید
سپاس از همه عزیزانی که در بحث مشارکت کردند

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۰۸
در انتظار بررسی: ۲۵۶
غیر قابل انتشار: ۰
شیعه آریایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
573
46
به نظر اینجانب باید تا پای جان مقاومت کنیم. دشمن نمیتواند صلح امام حسن را دوباره تحمیل کند و معاویه را حاکم کند و سال‌ها بعد سریالش را بسازد. دشمن اگر فشار را زیاد کند واقعه عاشورا تکرار خواهد شد و همه امت ایران برای جانفشانی آماده هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
چرا از طرف مردم ایران نظر می دهید؟
چه کسی شما را نماینده مردم کرده؟
اگر به این سوالات پاسخ بدهید بیشتر مشکلات مردم حل می شود.
پارسا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
از لفظ همه ملت ایران استفاده نکنید، نهایتا همون 20 درصد جامعه آماده هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
مقاومت برای چه؟ غنی سازی!!! مردم مقاومت کنند تا هر روز شاهد ناترازی و نابودی کشور و فقر و فلاکت خودشان و ثروتمند و قدرتمند شدن کاسبان تحریم باشند!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
به نظرم پاسخ مشروط به نامه ترامپ عاقلانه و منطقی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
20 درصد؟ یه صفرشو زیاد گذاشتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
اگر اینقدر مبارزی چرا به لبنان نرفتی حرف مفت تو دهن سگ خوبه
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
شما اگه گردش حسابت رو منتشر کردی و درآمد ماهانت کمتر از ماهی 100 میلیون بود منم نفر دوم پشت سرت مقاومت میکنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
بعضی مواقع اعمالی که اگر شرعا درست و واجب هم باشه ولی در زمان مناسب انجام نگیره میتونه فاجعه بار باشه. مثل عملیات ۷ اکتبر که در بدترین زمان انجام شد اون موقعی که تندروترین کابینه اسرائیل سر کار بود. نتیجه اش شد تبدیل غزه به تلی از خاک و کشتار ۵۰ هزار مسلمان و حدف سران مقاومت و ضربات کشنده به حزب الله و سقوط اسد
حسن
| Poland |
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
نه داداش نظرت کاملا اشتباهه ، واقعه عاشورا هیچ ربطی به وضعیت الان ما نداره مقاومت کنیم که ایران هر روز ویرانتر بشه ؟
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
ازطرف مردم صحبت نکنید ، شما نماینده نهایتا همان ۲ درصدی هستید که وصل هستید به رانت و چپاول بیت المال،اجازه دهید نظر مردم در یک همه پرسی روشن شود
جلال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
مفهوم جنگ را می دانی ؟ اصلا تا حالا یک فشنگ سمت دشمن شلیک کردی که اینطوری دشمن دشمن میکنی؟ مفهوم نابودی زیر ساخت های کشور رو میتونی بیان کنی؟ در ثانی کی به تو اجازه داده از طرف مردم صحبت کنی ؟
علی احمدوند
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
16
217
یکی از ویژگی های انسان که متمایز از سایر جانداران گفتگو تفکر است قطعا گفتگو و مذاکره با ترامپ(ترامپ نه آمریکا) قطعا کارسازه اما ترامپ یک فوکر باز حرفه ایه و خوب بلد بازی کنه اگر می خواییم بریم زمین بازی ترامپ ما هم باید خوب بازی کینم وگرنه از پیش بازنده هستیم ترامپ کاسبه می خواد با ایران ارتباط داشته باشه ترامپ شو منه می خواد بگه مشکلات همه جهان از غزه اکراین و ایران رو من حل کردم مذاکره با رعایت قواعد بازی که بازنده نباشیم خوبه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
13
78
با توجه به اتفاقات یک ماهه اول ریاست جمهوری ترامپ و ناکامی در مساله اوکراین ،ناکامی در اجرایی کردن تعرفه های کانادا ،جبهه گیری واضح و شدید اروپا در مقابل اش ،کارت ایران میتواند به نوعی بازگرداند وجهه ایشان باشد
روسیه برای حفظ ترامپ نیاز به انجام این معامله یا وساطت دارد
ایران همچنان غیر قابل پیش بینی است !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
328
45
مذاکره نمی کنیم
می جنگیم
پاسخ ها
پیمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
راس میگی برو تو سوریه بجنگ الان وقتشه. اینجا نه. با این افراطی گریتون ملت رو به باد دادین. بابا شرفمون رفت . بسه دیگه کاسب تحریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
394
32
هزینه مقاومت به مراتب کمتر از سر خم کردن مقابل امریکا و استکبار و صهیونیست است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
چرا حرکت در جهت رفع تحریم ها و رفع موانع توسعه کشور و رفاه مردم از نظر شما یعنی حقارت؟!!!! اما نابودی منابع و زیرساخت‌های کشور و فقر و فلاکت مردم یعنی سربلندی؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
برای اقلیت خودی آری اما برای اکثریت مردم ایران البته هزینه ی نابودی هست و نیست است عزیز دل .
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
هزینه مقاومت کشته شدن آدم های بیگناهست تو جوابگوی خون کشته ها هستی؟وجدانت راحته اگه زنو بچه مردم کشته بشن؟مذاکره سرخم کردن نیست حفظ منافع است.ویتنام بیشترین کشته را در جنگ با آمریکا داد اما به خاطر منافع با آمریکا مذاکره کرد و الان یکی از کشورهای پیشرفته است.لطفا اینقد سر خم سر خم نکنید.انگار مردم ایران رو نمیبینی که جلو زنو بچشون همه سرخم هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
280
37
شرایط ترامپ اسمش هر چه باشد مذاکره نیست...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
شما اگر جای ترامپ بودید با این وضعیت کشور و مردم ایران شرایط بهتری می گذاشتید
میثم سلیمانی (دوستدار دانش)
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
12
228
روسیه هیچ وقت به منافع مشترک هم فکر نکرده. چه برسد به منافع ایران. بطور کامل روسیه را حذف کنید و از مشاوره و همکاری کشوری مثل آلمان استفاده کنید. مذاکرات سه جانبه و رودرو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
با نظر شما موافق هستم ولی روسیه رو نمیشه همینجوری حذف کرد، به هزار دلیل.
اما شاید بشه از یک در دیگه هم مثل فرمایش جنابعالی بصورت موازی وارد شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
68
39
رهبر ایران نگفت مذاکره نمی کنیم بلکه گفت مذاکره غیرشرافتمندانه نمی کنیم که درست هم هست. به نظرم با میانجیگری روسیه که روابط خوبی با ایران دارد و نامه تقاضای ترامپ، ما در موضع مناسبی برای پاسخ مثبت به اصل مذاکره هستیم و گفت و گو با این بستر شرافتمندانه است ولی باید ما هم شرط هایمان را بگوییم و در ادامه مسیر هر کدام از طرفین کمی کوتاه بیایند تا توافق حاصل شود.
ترامپ بداند که اگر جنگ شود درست است که ایران آسیب می بیند و خیلی هم می بیند ولی اسرائیل که کوچکتر است آسیب بیشتری می بیند و همچنین متحدان عربی اش.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
15
240
ایران بهتر است با آمریکا وارد مذاکره مستقیم شود.
پاسخ ها
میثم سلیمانی (دوستدار دانش)
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
البته شاید امروز نه..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
11
182
اگه چند تا کشور باشند که کمترین زاویه رو با آمریکا داشته باشند یکیشون ایرانه ما باید یه دوست واقعی برای آمریکا باشیم.
علی رضا سبحانی پور
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
4
106
هدف اصلی آمریکا از بازی هسته ای عدم فروش نفت ایران‌به چین بود اگر از ۱۵ سال پیش تا الان ایران تحریم نبود و روزی ۵ ملیون بشکه نفت به چین می فروخت در این ۱۵ سال یک تریلیون دلار از فروش نفت پول به ایران می رسید در حالیکه ما در نتیجه برنامه هسته ای ۸ هزار کیلوگرم اورانیوم ۲۳۵ داریم که معادل ۴ سال سوخت یک نیروگاه هزار مگاواتی است با گسترش ماشینهای برقی و کاهش ارزش نفت ادامه تحریمهای ایران ضرر ما را مضاعف خواهد کرد
ابرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
4
146
موفق مذاکره هستیم چرا که بدون مذاکره هم دستاوردی نداریم.
به رهبر ایران نامه نوشت زیراکه می‌دونه سیاست راهبردی تخت نظر ایشان هست و چرا علنی کرد چونکه میخواهد دست پیش داشته باشه و به دنیا بگه من اهل مذاکره هستم اگر ایران قبول نکرد ایران را متهم کند.
مذاکره در اغلب موارد برد برد هست . روسیه می خواهد از هر دو طرف امتیاز گیری کند و بهتره ایران مستقیم مذاکره کند. سیاست این 46 سال طوری تنظیم کردند که اگر مذاکره انجام بشود و یا نشود در هر صورت از دید مسیولین شکست هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
4
119
تنش آفرینی و جنگ راحت ترین راه برای مسئولان و خسارت بار و کشنده برای کشور و مردم است حرکت در جهت منافع کاسبان تحریم و ..... خطر نابودی کشور و مردم را دارد
hamed
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
3
95
1-بله
2- اعلام مواضع صلح طلبانه به جهان
3- گفتگوی بدون واسطه و بده بستان منطقی
4-تا روند مذاکرات به میل آنها پیش برود ،نه رابطه واقعی برقرار گردد نه جنگ
5- شاید ایجاد روابط اقتصادی و بالانس میان شرق و غرب مفید باشد
پاسخ ها
میثم سلیمانی (دوستدار دانش)
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
تصور می کنم ، شرق و غرب وجود ندارد، حتی راه شرق هم از دل غرب می گذرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
15
84
ترامپ اصلا خر است ترامپ گاو است ونوکر همه ی ما ولی در اینکه تصمیم به آتش افروزی دارد شک نکنید مردم بیچاره ایران را قربانی اهداف این ترامپ عوضی نکنید به جوانان این مرز وبوم رحم شود ایشالاه
منطقی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
4
139
سلام
راه حلی بجز مذاکره و صلح نیست اگر بود در این ۴۰ سال انجام می شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
3
120
روسیه داره با کارت ایران بازی می کنه تا بتونه در جبهه اوکراین پیروز بشه درواقع یک بده بستون بین آمریکا و روسیه بر سر ایران و اوکراین شکل گرفته که همه اون رو فهمیدند، برکناری آقای دکتر ظریف که همیشه دغدغه منافع ملی رو داشته و خلاصه میانجیگری همسایه خائن مان یعنی روسیه همگی به ضرر ایرانه. البته از محتوای نامه کسی خبر نداره و بیشتر پروپگاندای ترامپه ولی به هر حال ایران هم به شدت در موضع ضعفه و باید خیلی خیلی دقت کنه و بهترین کار مذاکره مستقیم و بی واسطه است که منافع خودمان را خودمان حفظ کنیم. حرف خیلی زیاده اما متاسفانه تصمیم گیر مردم نیستند، لذا فقط دعا می کنیم و از خدا عاجزانه می خواهیم که در این ماه عزیز بهترینها برای مردم عزیز ایران رخ بده و شر دشمنان داخلی و خارجی و کاسبان تحریم به خودشون برگرده ، انشاء اله.
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
2
105
ولله پیامبر هم همش میگفت گفتمان ،گفتمان،انجام ندیم میشیم غزه ،هم سرزمین رو از دست میدیم هم کلی کشته میدیم،شکم مردم گرسنه است ، بابا جان صدام مردم مارو تو جنگ کشت اخر شد برادر صدام وما مجبور به صلح شدبم جنگ چه اقتصادی و چه ...ویرانگر و خانمان سوزه
سهراب
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
3
81
۱. موافقم چون در دنیای امروز سیاست مذاکره حرف اول و آخر را می زند، وقتی مذاکره ای در میان نباشد احتمال درگیری نظامی بالا می رود و شروع جنگ برای ایران صدها برابر هزینه بیشتری دارد. بعد از ماهها یا حتی سالها جنگ در نهایت راه اتمام تمام جنگ های دنیای مدرن امروز هم مذاکره است چون اصولاً چیزی به عنوان کشور گشایی در سیاست امروز وجود ندارد. انتهای جنگ هم مذاکره است پس بهتر است از ابتدا مذاکره کرد !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
3
93
توافق با آمریکا حتی با فرض واگذاری امتیازات سنگین مطمئنا وضع مردم رو بدتر از این نمی کنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
6
74
کارت بازی دست اوناست نه ما ...وقتی که تو یه کشور بیگانه مثل عربستان بدون حضور ایران پشت میز میشینن در مورد آینده ایران معامله میکنن یعنی اینکه .....نه رو پس داریم نه راه پیش .خود حدیث مفصل بخوان ....
پاسخ ها
میثم سلیمانی (دوستدار دانش)
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
تصور می کنم اینطور نیست.
اگر همه ی کارت ها دست اونا بود ، درخواست مذاکره نمی دادن.
شاید هنوز ورقی نامعلوم نزد ایرانیان است.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
2
60
یک کارگاه باکارخانه تولیدی برای تولید متریال لازم داره قطعات لازم داره که باید ازجاهای دیگرتهیه کند وبتواند وارد بازارکند وبفروش رساند. که کارکنانش راساپورت کند. مملکت ما احتیاح داره که باگشورای پیشرفته وارد رابطه حسنه بشه نفت داریم نمیتونبم بفروشیم نمیتونیم قطعات ومواد اولیه وارد کنیم میتوانیم تولید کنیم موادادلیه نداریم یااگرم داریم استاندارد نیست. پس چه بهتروارد مذاکره بشیم که ازبغلش سودببریم صنعتمون شکوفا بشه کارخنحات راه اندازی بشه سرمایه گزاری بشه
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
2
71
الان مملکت در وضعیت مناسبی نیست و متاسفانه افق روشنی برای بهبود شرایط پیش رو نیست مردم هم با درصد مشارکت در انتخابات نشون دادن از وضع جاری زاضی نیستن منافع ملی ما ایجاب میکنه مذاکره کنیم ولی مذاکره برد برد باید باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
5
71
موافق مذاکره ام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
1
75
مذاکره ی مستقیم حتی در حد بسیار ضعیفش هم در بر گیرنده ی منافع ملی می‌باشد .البته و متاسفانه باید گفت حکومت ایران در وضعیت چنان قدرتمندی نیست که بخواهد با نگاه از بالا به مسائل و مشکلات بین المللی خویش بپردازد و قطعا باید نرمش نشان داده و بر خلاف میلش هم باشد تن به مذاکره دهد .ظرفیت صبر و پذیرش عواقب نه به مذاکره و در پی آن تداوم وضعیت مشقت بار زندگی اکثریت مردم هم پر شده و توان مقابله با سختی های بیشتر را ندارند....
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
2
56
1- آیا موافق مذاکره و رابطه ایران و آمریکا هستید؟ چرا؟
بله. تا این مسئله حل نشود، توسعه ایران ممکن نخواهد بود. گلوگاه اصلی همه ی مسائل این مسئله است.

2 - چرا ترامپ به رهبر ایران نامه نوشت و چرا آن را علنی کرد؟
احتمالا برای سنجش مزه ی دهن طرف مقابل.

3 - چه جوابی به نامه ترامپ، منافع ایران را تامین می کند؟
آمادگی برای مذاکرات. البته قبل از آن باید یک بسته ایجابی از نتایج مطلوب مذاکرات در سناریوهای خوش بینانه و بدبینانه فراهم شود. خط قرمزها و خواسته های اصلی مشخص شود. همچنین باید یک اجماع حداقلی هم اتفاق بیفتد.

4 - چرا روسیه می خواهد میانجیگری کند؟
روسیه در جهت منافع خودش طبیعتا علاقه دارد که از کارت ایران برای منافع خودش استفاده کند.

5 - اگر وارد مذاکره شویم چه چیزهایی را باید لحاظ کنیم که مذاکرات برد - برد و تامین کننده غرور ملی ایرانیان باشد؟
سطحی از فروش نفت تضمین شود. باقی مسائل فرع ماجراست.

6 - اگر مخالف گفت و گو و رابطه ایران و آمریکا هستید، پیشنهاد جایگزین تان چیست؟
امیر مرتضوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
2
61
سلام به همه دوستان
به نظر من اگر توسعه می خواهیم باید مذکره برای رابطه با امریکا باید انجام بشه چون قدرت شماره یک حال حاضر اقتصاد و علم دنیاست مثل تمام کشورها امریکا باید در کشور ما سفارت داشته باشد امریکا باید در ایران منافع داشته باشه تا ما توسعه پیدا کنیم
روسیه وچین بدرد توسعه و پیشرفت ما نمی خورند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
1
64
به عمر جوون ها فکر کنیم ، جوونی ما که گذشت…
ماهان
Germany
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
1
46
به نظرم هر چند شخصیت و یا اشخاص توانمند و فرهیخته ای در کشور نمانده برای مدیریت این امر اما پیشنهاد بنده این هست که ما شرایط مذاکره با امریکا رو بگونه ای که برد برد باشد و‌حتی اندکی سخت گیرانه به نفع خودمان علنی کنیم و چهارچوب مذاکرات را به دنیا نشان دهیم و متناسب با ان اقدام کنیم

باید این طرز تفکر را از اینکه مذاکره با امریکا بعنی خفت و خواری ، از اذهان بیرون کنیم خصوصا طیفهای داخلی و بر اصول و‌منافع و تضامین طرف مقابل پافشاری کنیم

گزینه مقاومت که همیشه هست و خواهد بود

ضمنا نه‌ روسها قابل اطمینان هستند و نه امریکا و نه چینی ها

همیشه بایستی برنامه دوم و سوم و چهارم و پنجم برای مذاکرات در دست داشت

سپاس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
2
45
مذاکره تنها راه حل برون رفت از مشکلات است هیچگاه در هیچ کجا اول جنگ نمی کنند تا بعد مذاکره کنند آدم کاربلدش رو بیاورند و عزت مندانه مذاکره کنند از ابرها باید پیاده شد توهمات را کنار گذاشت و روی زمین مذاکره کرد وقتی میگوییم ما قدرت به زانو درآوردن آمریکا را داریم و آمریکا در حال افول است پس مذاکره با چنین کشوری سخت نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
1
45
گفتگو خود نشان دهنده اعتماد به نفس و آمادگی برای حضور در تعاملات بین المللی است و عدم گفتگو هیچ دستاوردی برای ما ندارد. البته نکته اصلی این است که حاکمیت بر این باور باشد که با گفتگو در پی منافع ملی کشور ایران است نه منافع سایر کشورها! تعارض اصلی همین است که به نظر می رسد سرنوشت برخی کشورها برای حاکمیت، بر سرنوشت مردم ایران اولویت داده می شود.
احمد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
1
54
وضعیت کنونی ایران برای نود درصد مردم دیگر قابل تحمل نیست و امکان هر اتفاقی در کشور دور از ذهن نیست بنابراین مذاکره با استفاده از افراد سیاسی کار بلد بسیار راه درستی است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
1
45
اونچیزی که مشخصه اینه که مذاکره و نتبجه گرفتن ازش به نفع مردمه. اما نه همه ی مردم! در نتیجه بعیده مذاکره ای صورت بگیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
26
19
مذاکره آری
التماس مذاکره هرگز
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
5
36
برای ترامپ حتی امریکا هم مهم نیست برای این خودشیفته روانی، فقط و فقط خودش مهم است بنابراین می توان با روانشناسی درست او، مذاکره کرد و امتیاز گرفت. بذار جلوی دوربین بگه من بردم ولی واقعیت اینه که برنده مذاکره ایران است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
5
37
مذاکره می کنیم چون الان شرایط مذاکره عزتمندانه است. روس ها از یک طرف، قطری ها از طرف دیگر و خود امریکا از آن طرف، تقاضای مذاکره می کنند و ایران می تواند سر همه شان منت بگذارد و بگوید مذاکره می کنم.
ایران باید به ترامپ بفهماند اگر به ایران حمله شود، هزاران موشک اسرائیل را نابود می کند و با این برگ برنده در مذاکرات حاضر شود امتیاز بگیرد. ترامپ برای این که نشان دهد مذاکراتش موفق بود حاضر به امتیازدهی هست. به هارت و پورتش نگاه نکنید
Saeid
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
0
52
عقل سیاسی حکم میکند که ایران مذاکره مستقیم با آمریکا را بپذیرد. روسیه عمان و واسطه ها کنار باید بروند . ماهم باید استراتژیمون رو عوض کنیم . سیاست بازی شطرنجه وقتی مهره حریف جابجا میشه استراتژی ماهم باید عوض بشه
ترامپ فردی خودشیفته با محاسبات تجاری ست. دوست ندارد هزینه های جنگ رو بدوش بکشد از طرفی حوصله اجماع جهانی هم ندارد. دوست داره سریع و با داد و بیداد کارش رو پیش ببره. تنها کسی که می‌تونه اسراییل رو کنترل کنه ترامپه. باید با قلق خودش وارد مذاکره بشیم. به نظرم با روانشناسی سیاسی ترامپ میشه ترامپ رو خرش کرد و برای منافع ایران سوارش شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
2
60
ایران با مذاکره چیزی را از دست نمی دهد و اتفاقا به دنیا پیام مثبتی را ارسال می کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
0
44
میانجیگری برای چی؟ مگه سیاستمدران ما بالغ نیستند چرا باید ورق بازی این و اون بشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
0
50
بیشتر مردم ایران خواهان زندگی شرافتمندانه همراه با آرامش و آسایش و آزادی و به دور از جنگ و تنش و نابسامانیهای فعلی هستند که این مهم فقط و فقط در سایه خدمت حکومت به مردم ایران و دوری از ارسال کمکهای بی اندازه به کشورهایی عربی درگیر و عدم دخالت در امور ممالکی است که طی این سالها جز بدبختی و ضرر و سوختن سرمایه‌های ایران نتیجه‌ای نداشته و آینده و ثبات مردم را نابود کرده است.
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
1
47
دولتمردان ما اصلاااااااا دیپلماسی و گفتگو و امتیاز گرفتن از حریف را بلد نیستن و زندگی و عزت مردم اصلا و ابدا براشون مهم نیست و این را در عمل به مردم ایران ثابت کرده‌اند
پویا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
1
48
من فقط می دونم مردم زیر فشار بدهی و مشکلات اقتصادی دارن له میشن کاسبی وجود نداره تعداد چک های برگشتی چند برابر شده. هر اقدامی که به بهبود وضعیت فعلی منجر بشه باید فورا انجام بشه وگرنه خیانت به مردم و عمر از دست رفته جوان هاست.
دریغا...
سهراب
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
0
36
۲. همیشه طرف دعوت کننده به مذاکره دست بالاتر را دارد و این استراتژی مذاکره از موضع قدرت است که پیش دستی میکند و استارت مذاکره را می زند حتی بدون پیش شرط. وقتی طرف مخاصمه طلب مذاکره را علنی می کند نشانه اعلام جهانی است که عواقب نپذیرفتن مذاکره را سخت تر می کند. این پیام را به قدرتهای جهان مخابره می کند که امریکا طالب مذاکره و دیپلماسی است و ایران خیر.
ناشناس
Italy
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
0
28
ویژگی برتری دهنده به انسان قدرت گفتگو و متقاعد کنندگی اش است...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
1
31
- مذاکره تسلیم نیست، صحبت کنیم حتی با دشمن. وقتی مواضع هر طرف بیان بشه دیگه اما و اگر و گمانه زنی نخواهد داشت. بنابراین کسی هم برداشت شخصی نخواهد داشت.
- ترامپ یک مرد بیزینسی هست. پس همه تصمیماتش بر اساس نمایش و منافع هست. خیلی طبیعی هست که راحت یک چیزی رو بیان کنه و بگه من تلاشم رو کردم !
- منافع ایران در صادقانه الان تامین کردنش بسیار سخت شده، تا سال گذشته یک اهرمی وجود داشت که امسال اون اهرم از بین رفته . عوامل تاثیر گذار بسیار زیاد شدند. واقعا تحلیل دشواره
- روسیه از دید من برای آمریکا اون برادر جانی هست، که گوشت همو می خورن ولی استخوان هم رو دور نمی اندازن. بنابراین در دنیای سرمایه داری منافع مشترک همه رو پای سفره خواهد آورد. و نیاز باشه هم ایرانو و نصف دنیا رو قربانی خواهند کرد.
- از دید من برد برد یعنی حفظ مردم ایران، هر چیزی که منجر به حفظ مردم ( به هر نحوی بشه چه حوزه امنیتی چه رفاهی و چه اجتماعی ) این برد برد خواهد بود. امتیازات می تونه مالی باشه لزومی نداره حتما در صنایع زیر ساختی حرف زده بشه. مثلا فرصت سرمایه گذاری بشه یا نوعی تطمیع منافع ( به دلیل روحیه ترامپ)
- مخالف گفتگو نیستم چون سکوت تحلیل زیادی خواهد آورد و تحلیل زیاده تصمیمات خسارت بار. حتی با ناسزا ولی حرف های دو طرف باید زده بشه.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
جالبه حماس که امریکا اونو تروریست میشناسه با امریکا مذاکره میکنه ولی ما نمیتونیم چرا چون هرچیزی با امریکا ممنوع است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
1
55
خسته شدیم از این همه سال استرس و دشمنی . مملکتی که هیچ اینده ای توش نیست. حتی نمیتونی و میترسی پولتو تو بانک و بورسش بذاری بسکه مسئولینش بی خردن که با یک کلمه کل زندگیتو به باد میدن.بس کنین دشمنی با دنیا رو. پس جای ژاپن بودین چیکار میکردین. ما مردم میخوایم با همه صلح کنیم و مذاکره کنیم و تجارت ازاد داشته باشیم مثل بقیه دنیا. کل دنیا بدن شما فقط خوبین؟ دست بردارین دیگه. چرا یک رفراندوم نمیذارین که مردم میخوان به این دشمنی ها ادامه بدن یا نه. میخوان مذاکره کنند یا نه. بدبختیش برای مردمه . اوارگی و جنگو بیچارگیش برای مردمه خود مسئولین که میرن جاهای امن . دست بر دارین یک بارم به فکره این مملکت و مردمش باشین. خسته شدیم ازینکه هر روز با یک استرس جدید و شوک روانی جدید و گرونی و بدبختی بیشتر بیدار شدیم. شما خودتونو اصلاح کنین نمیخواد بفکر بهشت رفتن دنیا و مردم ایران باشین شما برین بهشت ما میریم جهنم اشکال نداره ولی بذارین درست زندگی کنیم. گناه ما چیه که به تصمیم های شما میسوزیم. 40 سال اول عمرمون که به بدترین نحو گذشت لااقل بار یک ده سال مفید زندگی کنیم.
داود
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
0
29
انچه از نشانه های یک تا دوسال اخیر نشانگر چرخش اصل نظام جهت مذاکره و معامله است
اما از بد معرکه ترامپ خواسته هایی رو میز گذاشته که جمهوری اسلامی را کاملا غافلگیر کرده و باعث عقب نشینی شده
مگر اینکه خواسته ها تعدیل شوند

چه پوتین، چه ترامپ و چه جمهوری اسلامی میدانند که شرایط فعلی اخر خطه و دیگر قابل ادامه دادن نیست
لذا تمام تلاش های هر سه طرف خارج شدن از وضعیت موجود با حداکثر منافع است
پوتین میداند فرایندها در ایران نشان میدهد دیگر نمیشود با مسیر قبلی جلو رفت لذا سعی میکند نزدیکی ایران به غرب را طی توافق احتمالی مدیریت کرده و تعدیل کند
ترامپ میداند در خیلی از زمینه ها ایران به اخر خط رسیده و لذا حدااکثر ها را میخواهد ولی متوجه یک نکته هست که بود که ایران میتواند از شرایط خطی خارج و وارد شرایط غیر خطی و مسیر کره شمالی شود لذا اهل معامله و یا یک توافق نیم بند میباشد که خطر هسته ای رفع شده و ایران را تا حد کمی از این ببمبست خارج سازد

اما جمهوری اسلامی در بمبستی عجیب گیر افتاده و دنبال خروجی محترمانه از ان است و میداند وضعیت فعلی به هیچ عنوان قابل ادامه دادن نیست و منتظر فرصت مناسب است تا توافق کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
1
43
ادمهای نادان اول همدیگر را شل و پل میکنن بعدا صلح میکنن ادمهای عاقل و فهمیده همون اول مشکلات را با مذاکره حل و فصل میکنن
حالا ما منتظریم
راضیه
Germany
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
1
21
به نظر من شرایط پیچیده ای است با کسی که میخواهیم مذاکره کنیم اصلا قابل اعتماد نیست ماهم مثل مکزیک و کانادا باید هوشمند رفتار کنیم تا طرف مقابل هم از زورگویی هاش دست بکشه راه حل مذاکره ی برد برد تشکیل تیم دلسوز و قوی پیدا کردن راه حل های ابتکاری و راه حلی پیشنهاد دهیم که ما همه چیز رو از دست ندیم خدایا ایران این کشور تاب آور در برابر ظالمان را حفظ کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
0
32
ما اگر مذاکره هم نکنیم هیچ دستاوردی نداریم ایران به لحاظ اقتصادی شکننده شده و درصد زیادی از مردم از وضعیت کنونی ناراضی اند باید فکر اساسی کرد فردا دیراست
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
1
26
به نظر من ایران برای عادی سازی روابط با دنیا باید مستقیم و بدون واسطه با ترامپ مذاکره کنه.وساطت روسیه یعنی طبق معمول ایران را در جهت منافع پوتین هزینه کردن.مذاکره هم هیچکس نمیتونه بگه نتیجش چی میشه.ایران در جهت حفظ منافع خودش تا جایی که میتونه باید امتیاز بگیره و امتیازاتی رو هم بده.مثلا غنی سازی 60 درصد به درد هیچ جای این مملکت نمیخوره اونو به پنج درصد برگردونه و همچنین تو بحث حمایت از کشورهای منطقه دست از یکجانبه گرایی برداره و در غالب کشورهای همکاری اسلامی اگه میخوادکمکی بکنه.بخش عظیمی از مردم دیگه واقعا بریدن دیگه توان تحریم و سو مدیریت داخلی رو نداریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
0
21
به نظر میرسه روسیه ،ایران را حوزه نفوذ خود میداند و با سفر لاوروف ،امکان گفتگو با امریکا مورد توافق قرار گرفت استیضاح و استعفای همتی و ظریف نیز در ادامه همین تصمیم است روسیه با کارت ایران بازی درخوری میکند و با نفوذ تشکیلاتی و اطلاعاتی از تاسیات هسته ای و نظامی ایران ، در موضوع اکراین امتیازات ویژه ای میگیرد اما روسیه هیچگاه نمیتواند ایران را همپیمان غرب ببیند و برای حذف و بی اثر کردن چهره های متمایل به غرب از هیچ اقدامی فرو گذاری نمیکند
به نظر من ایران و امریکا با وساطت روسیه مذاکره میکنند تهدیدات امریکا نیز در این راستا قرار دارد و خواهان مذاکره ای جدی برای گرفتن حداکثر امتیاز است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
1
23
برای توسعه و برون رفت از مشکلات اقتصادی ، رفع تحریم ها و جذب سرمایه گذاری خارجی کمک کننده است ......پس باید مذاکره کرد و واقع بینانه به منافع ایران و مردم نگاه کرد .......‌آرمان گرایی نتیجه اش شد وضعیت فعلی .......‌با علم سیاست و تدبیر درست مذاکره عاقلانه است ........چنانچه روسیه برای منافع خودش ، خودش را وسط انداخته .......مذاکره مستقیم و واقع بینانه ........بهترین راهکار است .....
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
1
30
هیچ وقت اینطور در خطر نبودیم ، خطر اصلی نه امریکا بلکه همدستی روسیه با آنهاست .
آسمان سوریه را به یاد بیاورید که قرار بود توسط نیروی هوایی مسکو محافظت شود .

مبادا مخالفت ما با مذاکره مستقیم باعث گاوبندی مسکو و واشنگتن شود .

بهترین راه مقابله با هر دو کشور امریکا و روسیه این است که یک نماینده تام الاختیار را همین امروز مستقیم به واشنگتن بفرستیم و باعث عزا و احساس شکست همه بدخواهان ایران شویم ،
مذاکره مستقیم ایران و امریکا باعث خشم و ناراحتی چین ، روسیه ، اسرائیل ، عربستان و ترکیه خواهد شد.
التماستان می کنم که این فرصت را از دست ندهید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
0
24
قطعا مذاکره بهتر است. مقامات همین الان هم در پشت پرده مذاکراتی دارند. ج ا در صورتی که وارد مذاکره نشود، مورد مذاکره قرار می گیرد، لذا در حال حاضر راه دیگری برای ج ا وجود ندارد.
البته برای ایران بهتر بود که در گذشته که کارت های بیشتری برای بازی داشت وارد مذاکره میشد. عدم استفاده از فرصت باعث شد تا کارت های زیادی سوزانده شود. طبیعتا مذاکره امروز نمی تواند برآورنده بیشتر خواسته های ایران باشد، اما گذشت زمان هم شرایط را بدتر می کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
2
15
با درود!
نحوه ی ارتباط ترامپ و افشای نامه به دست خود چنگی به دل نزد. می ماند محتوای نامه کذایی. اگر محتوای نامه هم زننده و تحکمی باشد مذاکره ای نخواهد شد. در غیر این صورت شاید مذاکره شود. در تحلیل نهایی اگر قرار شد مذاکره شود ، مذاکره مستقیم منافع ما را تامین می کند نه مذاکره غیر مستقیم حتی اگر واسطه دوست یا خویش ما باشد. اصلا" مذاکره غیر مستقیم انجام نشود بهتر است.
میثم سلیمانی (دوستدار دانش)
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
4
10
عرض سلام خدمت همراهان گرامی.
پاسخ بنده به سوال اول ، آری می باشد؛ چرا که نفس مذاکره امری مذموم نیست بلکه کاملا مطلوب است. فقط فرصت ها از دست رفته است.
در مورد سوال دوم و سبب نامه نگاری جناب ترامپ ، بیشتر باید به شخصیت خود شیفته و ترسوی ایشون توجه داشت ، البته که تصور می کنم با فردی مثل ترامپ ، امکان مذاکره ، فعلا وجود ندارد.
برای سوال سوم باید منافع مادی و غیر مادی رو از هم متمایز کرد. شاید از نظر مادی اوضاع رو به بهبود حرکت کند که آن هم معلوم نیست ، چون نمی دانیم که چه چیزی روی میز خواهد بود اما از نظر غیر مادی تصور می‌کنم با توجه به رجز خوانی های دوره ی گذشته و تقابل مستقیم ایشان در مورد فرمانده ی عالی نظامی این مملکت و فشار ایجاد کرده علیه ایران ، فعلا شدنی نباشد.
باور دارم که اگر پاسخ مقام رهبری به پیشنهاد مطرح شده ، همچنان نه باشد بهتر است در درون حاکمیت و توسط شخص رهبری با عملکرد و برنامه ای کاملا متفاوت رو به رو باشیم.
ناشناس
Germany
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
2
18
وقت رو برای مذاکره از دست دادن.این دیگه اسمش مذاکره نیست.همین الانم دارن وقت رو از دست میدن و در اینده حسرت همین الان رو می خورن.
حسن
France
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
1
20
متفکران و کارشناسان بی طرف، راه برون رفت ایران را احترام به ملت، کاهش غنی سازی به عددی است که بهش میگن صلح آمیز ، تصویب FATF و قطع دست کاسبان تحریم می دانند.
این موارد ریشه در داخل دارد.
دست شستن از غرب و غش کردن در بغل شرق کمکی نمی کند جز سرشکستگی برای ایران.
آقایان باید تفکر کنند .
گرچه ادم متفکری و دلسوزی باقی نمانده است.
من الله التوفیق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
0
2
خیلی پیچیده شده چیزی فعلا نمیگم
ابراهیم
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
1
15
به نظر من ترامپ داره سعی میکنه رفتار های اینده اش رو در قبال ایران استریل کنه به این صورت که من بارها برای صلح به ایران روی اوردم و اونها خودشون راه دیگه رو انتخاب کردند.
دوم اینکه روسیه دوست داره به عنوان داور اصلی زمین ایران و امریکا باشه و منافع خوش رو تضمین کنه (کیک اوکراین مال من کیک ایران مال من و تو ) . البته نوع بازی ایران داره این رو به ما میگه که نفوذ روسیه در ایران زیاد هست و توان تاثیر بر اینده ایران رو به راحتی دارند.
سوم اینکه کشوری کشوره که حتی بتونه خودش مدل دشمنی با دشمنش رو انتخاب کنه . به نظر من مدل دشمنی ما با امریکا و اسراییل تحمیلی هست .
ایرانی با غیرت
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
0
33
به نظر بنده بالای ۸۰ درصد از مردم موافق با مذاکره هستند
ایران باید شرایط خودش رو شفاف اعلام کنه
بعد توپ رو بندازه تو زمین حریف تا دنیا بفهمه ایرانی تروریست نیست
ایرانی متعصب بی عقل نیست
ایرانی شرافتمندانه مذاکره میکنه
باج نمیده ولی از حق خودش هم دفاع میکنه
خود ترامپ یک ماه قبل اعتراف کرد که ایران ضعیف نیست
پس اونم دوست نداره جنگی بشه
جنگ به نفع هیچ کس نیست
ناشناس
Germany
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
1
23
ج ا , راحت می تونه مذاکره کنه , 4 سال از هسته ایی و موشکی چشم پوشی کنه , اقتصاد خودشو تقویت کنه تا این 4 سال و خطر جنگ تموم شه , بعدش روز از نو نوروز از نو . نوروزتان پیروز,
وگرنه دچار رمضانی سخت تر از سخت خواهد شد که معلوم نیست به عید فطر برسه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
0
20
1-موافق مذاکره هستم چون موضع ما حق است
.2در این مذاکره با قدرت مسایل دفاعی را حفظ کنیم وبرای تامین برق هسته ای به این تکنیک هم نیاز داریم واین حقی است که برای همه دنیا مرد پذیرش میباشد
عزیز
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
11
5
سلام
اولا تا زمانی که ندانیم نامه بدست رهبر رسیده یا نه ودواما متن نامه خطاب به چه کسی وخواسته مشخص نباشد اطهار نظر دقیق نسیت فقط این را میدانم مذاکره نماینده می خواهد نه واسطه و وجود واسطه در مزاکره یعنی معا مله خواهان مذاکره با واسطه مذاکره ...
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
0
23
حتما باید مذاکره کنیم.سابقه روسیه مشخص هست .حافظه تاریخی روسیه مشخص هست حتما منافع خودشو در الویت قرار میده .با کارت ایران میخواد از ترامپ امتیاز بگیره .اساسا چرا باید با واسطه مذاکره انجام شود .هر چیزی هر مذاکره ای که فشار اقتصادی رو کم کنه از دوش مردم مفید هست.غرور و شرف پدران ناتوان در تامین مخارج زندگی. جوانان نامید از آینده .ترس از فرزند آوری جوانان امید به آینده روشن این سرزمین خارج شدن ار دایره محتوم فعلی با مذاکره امکان پذیر هست اساسا ثروت آفرینی خارج از تعاملات بین المللی امکان پذیر نیست نتیجه اش چیزی جز رانت و فساد و بدبختی و فلاکت نیست لطفا مذاکره کنید
بهمن میلان
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
0
18
۱- ترامپ در ماجرای اوکراین نشان داد برای منافع مالی ( معدن )هر کاری می کند. بقول خودش اگر طرف مذاکره کارتی ندارد پس حداکثر امتیاز را بدهد.
۲- مشکل میزان دست آورد آمریکا در قبال لغو تحریم هست و هسته ای ابزاری برای این هدف هست. ترامپ این امتیاز مالی( مثلا سرمایه گذاری در نفت ، معادن ) از ایران را خواهد خواست و برایش غیر قابل قبول هست تحریمها را لغو کند و ایران بکر ثروتمند برای سرمایه گذاری و استفاده از منابع و پتانسیالهای اقتصادی تقدیم رقیب خود چین و روسیه کند.
۲- روسیه بر اساس منافع ملی خود از ایران بعنوان یک کارت برای موفقیت در مذاکرات با آمریکا بر سر اوکراین استفاده خواهد کرد. روسیه با ما در صورت ادامه تقابل با آمریکا همراهی سابق را نخواهد داشت.
۳- ایران برای توسعه نیازمند روابط جهانی هست و این نیاز به رفع تحریم‌ها دارد .و اگر این روند امروزی ادامه یابد از بسیاری جهات از معادلات و مناسبات منطقه و جهان حذف خواهیم شد .
۵- چه از آمریکا متنفر باشیم چه خوشمان بیاید این کشور در قانون جنگل کره خاکی سلطان هست.
۴- عزت ایران و ایرانی در مذاکره بر اساس عقلانیت و واقعیت های موجود گزینه درستی هست ، باید قبول کرد در مذاکره هر طرفی دنبال منافع خود هست و این هم باید کار ما در مذاکره باشد نه اینکه از مذاکره فرار کرد. در واقعیت نباید احساسی بود. اینجا جنگل هست و قانون جنگل حاکم هست و در قالب این حقیقت در راستای اعتقادت و باورهای ملی و مذهبی خود باشیم . باید این را قبول کنیم هر چند خوشایند نباشد. عقلانیت در
گام اول قبول حقایق روی زمین و قابل عملیاتی شدن هست نه آنچیزی که ما صرفا دوست داریم یا باب اعتقادات ماست..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
2
28
سلام. من فقط یک حرف دارم. این همه متخصص و کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی داریم. چرا فقط عده ای کارشناس خاص با ایدئولوژی خاص درباره سرنوشت 85 میلیون نفر تصمیم می گیرند؟
و چرا نباید رفراندوم برگزار بشه و نظر همه ایرانی ها گرفته بشه؟
ما حق داریم نظر موافق یا مخالف خودمون رو درباره موضوعات مختلف با آرا صندوق رای به بوته سنجش بذاریم.
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
1
16
سلام علیکم ، طاعات و عبادات قبول حق باد ؛

مدل ارسال و بیان ترامپ از قبل هم بدین سان بوده هست و خواهد بود .

دیگران منجمله ایران ما چه قول کند چه قبول نکند رئیس ایالات متحده ی آمریکا شخص ترامپ برای مدت حدود ۴ سال آینده هست.

تقارنی در اکثریت از زمینه ها و جنبه ها بطور مثال قدرت جنگیدن و قدرت اقتصادی فقط در ارتباط با ایالات متحده ی آمریکا و ایران وجود نداشته و ندارد.

اما مشخص نیست دلیل ادامه دادن تقابل با این اهریمن توانمند و قدرتمند و بعبارت بارزتر خون آشام و غارتگر توسط ایران در چیست.

آیا واقعا" قضیه شخصی شده است؟
به یقین همگان در این سرزمین تحت هیچ شرایط و وضعیتی دوست ندارند که این تقابل به نقطهدی غیر قابل بازگشت و یک طرفه برسد.

ایرانیان به گفتگو و تعامل معروف و مشهور تر هستند .

چرا بایست این سرزمین را در نوک پیکان آماج حملاتی به مانند جمله اسکندر مقدونی و قوم مغول در دوران گذشته قرار داد.

چه بسا تا دیر نشده بنحو منطقی با موضوع گفتگو نگریسته شود و اگر حریف هم نیت غیر عادی هم اگر داشته باشد ایرانیان فرمان را بدست گیرند و آن را به سمت منطق و اصول با تدابیر به هنگام و درست رهنمون سازند

جواب هر هایی بطور یقین هو نبوده و نیست.
یادمان باشد که شرایط و اوضاع در بستر داخل به مانند آتش زیر خاکستر است.
در همین لحظه در بستر بین الملل هم (حتی در نبود آمریکایی هاهم ) شرایط و اوضاع نادرست و غلط به نظر می رسد .

پس بیشتر اندیشه بفرمایند و براحتی تصمیمات یی را اتخاذ نکنند که نتوان به لحظه ی متقبل از آن بدون تبعات وحشتناک بازگشت.

والسلام - ختم کلام.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
29
3
گرچه میدونم شاید منفی بدید بهم ولی واقعیت اینه که ترامپ همون بلایی که سر عراق و لیبی اووردن رو میخواد سر ما هم بیاره. از لحاظ عقلانی ما یکبار مذاکرات برجام رو انجام دادیم و اگر ترامپ فکر میکنه الان ایران داره به موشک های هسته ای نزدیک میشه فقط باشد به برجام برگرده، همین. فرض می کنیم که ایران الان دوباره با ترامپ مذاکره کنه و موشک و هر چی که هست رو بده، قطعا بعدش حمله میکنه چون ایران چیزی برای دفاع نخواهد داشت و خسارتی هم به امریکا وارد نخواهد کرد، نکته دوم هم این که بازم فرض می کنیم ایران همه چی رو بده بره!! چه تضمینی هست که بعد از ترامپ امریکایی ها دوباره مذاکره نخوان و دوباره تحریم نکنن؟!! اگر ممکنه کسانی که مخالف نظر من هستند دلایل تضمینی رو بیان کنند، ممنون.
رحمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
2
28
۱. ایران و آمریکا باید مذاکره کنند. چرا که تاریخ نشان داده مذاکره کم هزینه ترین راه‌حل برای هر مشکلی است. از طرفی اگر ما با عراق مذاکره و صلح کردیم و در نهایت سالانه میلیون‌ها نفر زایر به عتبات عالیات می‌فرستیم چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ از منظر تاریخی هم آمریکایی‌ها کمتر از روس‌ها(که امروزه یار غار ما هستند) به ما ضربه نزدند. پس اصل مذاکره پذیرفتنی است. ولی قاعدتاً طرفین باید به دنبال مذاکره بردـ برد باشند و در ابتدا پیش شرط‌هایی را رعایت کنند از جمله اینکه ایران دست از تهدید منافع آمریکا بردارد و آمریکا هم تضمین‌های امنیتی کافی به ج.ا. ایران بدهد.
۲. ترامپ به درستی دریافته است که مذاکره با آمریکا در حیطه اختیارات رییس جمهور پزشکیان نیست به همین دلیل ترجیح داده با مقام معظم رهبری نامه نگاری کند. همچنین ترامپ، دکتر پزشکیان را همرده خود ندیده که به ایشان نامه نگاری کند.
۳. با تشریح شرایط دوران برجام و مذاکرات برد- برد انجام شده میتوان زمینه را برای انجام یک مذاکره خوب فراهم نمود. نقش واسطه‌ها و اخذ تضمین‌های کافی از طرف آمریکا و قول مساعد از طرف ایران جهت مشارکت دادن شرکت‌های چند ملیتی آمریکا در پروژه‌های ایرانی میتواند طرفین را جهت انجام یک مذاکره برد- برد تشویق نماید.
۵. روسیه از یک طرف هم پیمان ایران است و از طرف دیگر دوستی صمیمانه ای بین پوتین و ترامپ برقرار است. بنابراین در قبال تشویق ایران به مذاکره، آمریکا اوکراین را تحت فشار قرار میدهد تا به سمت آتش بس با روسیه حرکت کند. از طرف دیگر ایران نمی‌تواند دوستی آمریکا و روسیه را تحمل کند. از این رو احتمال تغییر جهت به سمت غرب دور از دسترس نیست. لذا روس‌ها با پیش‌دستی قصد دارد همزمان هر دو طرف مذاکره کننده رو داشته باشد. نکته دیگر اینکه بر خلاف صلح ایران و عربستان در اینجا چین به دلایلی که بر سر تعرفه ها با آمریکا به مشکل نمی‌تواند نقشی بازی کند. لذا روسیه گزینه مناسبی برای این میانجی‌گری می‌باشد.
میثم سلیمانی (دوستدار دانش)
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
1
22
در مورد روسیه ، شرکت کنندگان محترم ، نظرات دقیقی رو بیان نموده اند.
روسیه با کارت ایران بازی می کند و تجربه های تاریخی موفقی هم برای ما به ارث نگذاشته.
البته نباید از بیرون کشیدن پای ایران از سوریه توسط روسیه غافل شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
33
4
قلدری چماق به دست وایساده میگه بیا حرف بزنیم
شما ترجیح میدید حرف بزنید یا منتظر میمونید که ببینید چی پیش میاد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
0
35
بنده به عنوان امت همیشه در صحنه دیگه بسمه. مذاکره بهتره. جای ما الکی نگید امت نمیخوان
تمیم
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
1
16
با انسان خوب مذاکره به چه معناست ؟؟؟!!!! مذاکره باید با شخصی صورت بگیرد که با تو مشکل و مسئله ای دارد . ولو اینکه از ابتدا تا انتها فقط فحش دهد و چشم به آسمان بدوزد. باید مشکل حل سود . مگر مشکل لاینحلی در جهان وجود دارد ؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
5
25
اولا اگر طرف مذاکره الان ترامپ است و مثلا آدم خودشیفته ای است و توافق با او سخت است و الان موقع مناسبی نیست و ... تقصیر خودمان است. مساله آمریکا سالها پیش میبایست و میتوانست حل گردد. حداقل از دوره کلینتون و حتی در دوران جنگ و قبل از ورود تمام عیار آمریکا به مساله جنگ. عدم مذاکره با ترامپ در شرایط فعلی منجر به مذاکره در شرایط بدتر با او و امثال او خواهد شد. مستحضرید که مملکت رو به انحطاط است اگر اندکی با عینک عقل به آن نگاه شود!
ثانیا رابطه با آمریکا و بعبارت درست تر وجود فضای خالی از دشمنی با آمریکا ضروری است؛ مستحضرید که آمریکا قدرتمند است و قاعدتا دشمنی با او واجد هزینه های بی شماری است که ایران و کره شمالی و امثالهم دارند هزینه های آن را میدهند.
ثالثا کیسینجر گفته صد رحمت به دشمنی با آمریکا و در دوستی با او آبی گرم نمیشود؟! کیسینجر غلط کرد وهفت جد و آبادش. اینها نشخوارهای اذهان چپگرایان است که هم در ایران هستند هم در ناف آمریکا و حاضر نیستند بروند و در ممالک چپ زندگی کنند و اظهار نظر کنند!
رابعا چرا ترامپ الان نامه نوشته است؟ قبلا هم روسای جمهور آمریکا نامه مینوشتند، اوباما و کلینتون و ترامپ قبلی و ترامپ فعلی. ترامپ به درست یا غلط فکر میکند که باید مسایل دنیا را حل و سراغ چین رود و همه انرژی آمریکا را صرف عدم توسعه چین کند. البته در کنار این موضوع بحث شخصیت عجیب غریبش هم هست. توافق با او هم آسان است هم سخت، آسان از این نظر که کافی است حس کند پیروز است و بقیه تشویقش یکنند و سخت از این جهت که تقریبا به اصل خاصی پایبند نیست و دنیا را با بنگاه املاک اشتباه گرفته است.
پنجم باید با آمریکا ساخت و البته این امر منوط به تغییری اساسی در جهت گیری های کلان جمهوری اسلامی است. اگر فکر میکنید با دو تا بحث هسته ای آمریکا را به زانو درمی آورید اشتباه میکنید. وقتش است ایران هم به همه دنیا بپیوندد و از راه حل دو کشوری حمایت و اعلام کند هدفش نابودی اسراییل نیست. سیاست بچه بازی و عشق و عشوه های نوجوانی نیست که غرور لگد مال شود و ... بلکه قدرت تعیین کننده است. کاش در این چهل و چند سال آنچنان قوی بودیم همه جلویمان زانو میزدند اما نیستیم!! و این باید در گوشمان فرو رود. نه کشور ثروتمندی هستیم، نه قدرت نظامی عجیبی داریم، نه دانش و علم و تکنورلوژی عجیبی داریم نه ادبیات و زبانی داریم که بقیه ملل دنیا از آن محروم اند! بپذیریم که از هوشمان گرفته تا وضعیتمان اگر پایین نباشد معمولی است! الان که خودمان داریم چپ و راست میخوریم و ظاهرا حفظ غرور میکنیم!! بهتر است جلو برویم و لااقل دو امتیاز بگیریم و دو سرمایه جذب کنیم. غرور من ایرانی بعنوان یک رای و یک شهروند اینگونه حفظ میگردد نه با داد و هوار و باد هوا درکردن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
4
18
به نظر من حتما مذاکره با آمریکا باشه ولی با حفظ ارزشهای ایران اگه یه کم پاترس جلو آمریکا گذاشته بشه که یه مقدار آمریکا از ایران بترسه قطعا آمریکا هم با دسته ای از شرطهای ما کنار میاد،البته ایران هم باید در بعضی موارد کوتاه بیاد وزیاد سنگ اندازی نکنه ،همه ملت دارند اوضاع ایران رو لمس میکنند ومیبینیم که با این شرایط فعلی اوضاع از این هم بدتر میشه از اونطرف مشکلات کشور هم بیشتر میشه پس حتما مذاکره انجام بشه
ناشناس
Thailand
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
49
6
باید هرچه زودتر جنگ شروع شود. در این جنگ حق و باطل روشن خواهد شد. هر گونه عقب نشینی از جنگ یعنی از دست دادن شرافت .
سالها شعار مرگ بر امریکا داده شده. سالها تمرین شده‌ نیروهای خبره تربیت شدن. اکنون روز ازمایش اللهی هست.
کسانیکه اعتقاد مرگ بر امریکا دارنده باید وارد اتش ابراهیم شوند. فقط با شرف ها از این ازمایش پیروز خواهند شد.
وای اگر پیام تسلیم داده شود و شرافت لگد مال شود. تاریخ چه خواهد گفت.
برای کسانیکه مرگ بر امریکا گفتن. مرگ با عزت بهتر است زندگی بدون شرافت.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
1
29
ما صد ها بمب اتم هم داشته باشیم مجبور به مذاکره با دنیا هستیم کشوری در دنیا نیست که در تمامی زمینه ها خود کفا و نیازی به دیگران نداشته باشد سیاست امریکا هم همیشه همین بوده ما باید سیاست داشته باشیم که با انها مذاکره و حقمان را بگیریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
2
27
مصلحت است مذاکره کنیم
سلیمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
2
14
با درود و خداقوت به دست اندرکاران عصر ایران بابت ابتکار ارزنده روزنه گشایی گفتگو محور برای هموطنان در حساس ترین موضوعی که این روزها با آن مواجه هستیم .

گفتگو و مذاکره شفاف و رو در رو با آمریکا بدون واسطه ضروری است حتی اگر بخواهند زور بگویند ناچار نیستیم شرایط شان را بپذیریم .

اصطلاحی است که« روس ها پوست خرس شکار نشده را می فروشند» مراقب باشیم ،بازیچه روس ها نشویم .

بسیاری از مردم تحمل فشارهای زندگی را ندارند در حالیکه چند درصدی برخوان گسترده تحریم ها نشسته اند و وضعیت مردم برای شأن کوچکترین اهمیتی ندارد ، امیدواریم قبل از آنکه دیر شود کمی هم شرایط مردم درک شود .

با مردم در خصوص مذاکرات و موارد خواسته شده از طرف آمریکایی ها ،شفاف و صریح صحبت شود تا حقایق را بدانند .

ظریف و هر آنکس که زبان دیپلماسی را می فهمد به چرخه گفتگو دعوت شود و عده ای فکر نکنند عقل کل هستند و با ندانم کاری شان ،سرنوشت مردم را به بازی نگیرند .

امیدواریم به جای ویرانی ایران ، آبادانی و سربلندی اش را ببینیم .
محمد مهدی بیطرفان
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
1
18
آیا موافق مذاکره و رابطه ایران و آمریکا هستید؟ چرا؟
بله هرچند دیر و با از دست دادن هزاران موقعیت بهتر ولی این راه اصلی ارتباط با دنیای خارج است. حتی روسیه و چین هم در صورت عدم مذاکره به سادگی ایران را خوهند فروخت و با اجماع جهانی علیه ایران و با مشارکت حتی دوستان نزدیک و همسایگان منافع ایران تاراج خواهد شد.

چرا ترامپ به رهبر ایران نامه نوشت و چرا آن را علنی کرد؟
چند دلیل داشته: اولین اینکه ترامپ به درستی میدونه تمام قوا در ایران فقط مجری هستند و قابلیت تصمیم گیری در سطوح بالا در اختیار هیچ یک از قوا نیست. دوم اینکه راه های غیر مسالمت آمیز برای تمام طرف ها بسیار پر هزینه است و در صورت دستیابی به صلح با هزینه کمتر نفع طرفین ایجاد شده است. سوم اینکه اگر ایران بر عدم مذاکره پا فشاری کند قطعا کمک به اجماع جهانی علیه ایران کرده است.
چه جوابی به نامه ترامپ، منافع ایران را تامین می کند؟
آمادگی ایران به مذاکره بدون پیش شرط و فقط در سطوحی که اثرات مالی و فنی دارد مانند سطوح دسترسی به انرژی اتمی و ....

چرا روسیه می خواهد میانجیگری کند؟
هر کشوری به فکر منافع شخصی است در حال حاضر که آمریکا به نفع اروسیه به اوکراین فشار می آورد طرف های شرقی هم با توجه به دست خالی ایران اقدام به تبدیل ایران به کارت میز مذاکره کرده اند البته فعلا محترمانه و قابل مذاکره در صورت ضعف بیشتر ایران رسما اقدام به تقسیم می کنند.

اگر وارد مذاکره شویم چه چیزهایی را باید لحاظ کنیم که مذاکرات برد - برد و تامین کننده غرور ملی ایرانیان باشد؟
هرگونه مذاکره درخصوص خلع سلاح نظامی و یا خطوط مرزی خط قرمز مذاکره است
اگر مخالف گفت و گو و رابطه ایران و آمریکا هستید، پیشنهاد جایگزین تان چیست؟
این مسیر در شرایط فعلی با مرگ ده ها هزار نفری و زندگی سخت چند دهه از مردم ایران برابر است
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
18
6
سلام :یک طبیعتا مذاکره مفید است دقت شود در ذاتش دو طبیعتا بی واسطه بودن بهتر است در ذاتش دقت شود گفتم ذاتش به شرطی که بنا و پایه ذاتی ان باشد دومین نکته برای برد برد بودن باید ببینیم امریکا چی از دست میخواد بده ما چی و ایا چیزی که میخوایم از دست بدیم به اصل بقا ما مربوطه یا نه ابزار اضافی برای چانه زنی بوده درواقع خیلی ساده دارم میگم وقتی دو کشور باستان با هم جنگ میکردن اساس مذاکره تا امروز این بود که وقتی م یخواستن مذاکره کنند یا مذاکره واقعی بود یا تحمیل به اسم مذاکره گزینه واقعی این بود که دو کشور حریف هم نمیشدن یا خسته میشدن یا هرچی میرفتن سر مناطق اضافی که گرفتن یا منافع اضافی خارج از پایه و اساس کشورشون مذاکره میکردن مثلا مثال میگم فرض رفتن کشوری را نصفه نیمه یکی این یکی ان گرفت با هم صحبت میکردن یکی کمتر می گرفت یا کی بیشتر یا مساوی یا هردو بیخیال میشدن ولی هیچوقت سر سرزمین خود مذاکره نمیکردن بده بره !یا اگر امتیازی بود تجاری یا سیاسی کمتر بیشتر کنار می امدن حالا ما باید ببینیم اصلا امریکا برای چی حاضر شدبا ما مذاکره کنه میدانیم وقتی کسی مذاکره میکنه یعنی مشکلی یا خواسته ای یا منفعتش در خطر است میخواد اونو تامین کنه و میدانیم با این اوصاف دنیا از همین امروز تا قدیم که حقوق بشر و قرار داد های بینالمللی این مواقع قد ..ارزش ندارن هر کی قویتره بی اعتنا تحمیل میکنه در واقعگرا بودن زور حرف اول اخر میزنه و ابزارهای در دسترس حالا ترامپ باید ببینیم چی میخواد اول از همه نمیشه با کسی که بنا اول را بر تهدید گذاشته مذاکره کرد نتیجه گرفت چون باید در ذات کلامی هم هدف مشخص باشه مثلا روسیه رفت با ترامپ مذاکره چون ترامپ در کلام ابتدا گفت حاضر است مناطق اشغالی را رسمیت بشناسه پس دلیلی بود برای مذاکره ولی درباره ایران هنوز چیزی نشده تهدی را همراهش میگه این اسمش مذاکره نیست صددرصد زمانی مذاکره بود که ترامپ مثلا میگفت پایگاه اطراف شما را جمع میکنم یا خیلی کتر میکنم شما هم کمی از متحدان خود کمتر حمایت کنید چه میدونم سلاح ندید یا غنی سازی نکنید ولی ترامپ داره دستوری حرف میزنه یعنی داره تحمیل میکنه !در نوبت قبلی خواسته هاش غیر قابل قبول بوده چون تمام ابزار ما که امریکا را وادار به مذاکره کرده همین موشکی و متحدان منطقه ای و هسته ای بوده اگر اینا از ایران گرفته بشه دیگه اسمش برد برد نیست باخت محضه چون ابزار فشارمون رفته بعد میشیم زلنسکی شماره دو یا سوریه پس اگرمذاکره باشه نباید روی ابزار ملی ایران یعنی موشکی و هسته ای باشه یا لاقل نباید روی موشکی اصلا باشه و حتی هسته ا ی هم فقط محدود تر کردن باشه نه حذف کامل منتهی باید امریکا ابتدا برادری را ثابت کند باید گام عملی بر دارد نکته بعدی جایگزین مقاومت است و یا تسلیم نابودی و حقارت من نمیرسم همه را توی کامنت بگم حقارت های زیادی برای ایران در پیش است اگر ابزار خود را از دست بدهد و تسلیم شود خقارت کلامی اولیش است صد برابر بدتر از زلنسکی دو صبح تا شب بجای اینکه با احترام بهمون بگن رقیب امریکا میگن گاو شیرده بهمون از این به بعد دو حقارت توسعه است واقعا مطالعه کنید توسعه واقعی در کار نیست اگر تسلیم شوید امریکا تصمیم نداره هیچ کشوری جزخودشو اسراییل در منطقه واقعا توسعه یافته باشه واعلام هم میکنه اسراییل بایداول باشه پس اول محدودیت را برای ایرانی ها میذاره از یک حد بالاتر نمیذاره برین دو بواسطه چتر امنیتی که باید ازش اجاره کنیم باج های سنگینی میگیره بیاید دودقیقه تعصب بذاریم کنار عربستان کجاش توسعه یافته است !!!!وقت نمیکنم مثال کودتاه میگم عربستان هنوز بااینکه منبع درامد اصلیش نفت است توان استخراج اونو خودش نداره کل تکنسین هاش خارجی هستن یعنی مبع اصلی درامدش هنوز وابسته محض است چطور توسعه یافته است !!عربستان امنیت نداره بلکه اجاره کرده و برا یان باج سنگین میده ببینید اصلا تعصب بذارید کنار برید دوتا محصول مهم ساخت عربستان پیدا کنید نمیکنید !نگید ماشین برقی اکسیژن ساز فلان من همهاونارا رفتم دیدم شرکت مادرشون دراروپا یا امریکاست و مهندسان هم انجا طرح هام انجا عربتسان صرفا شبیه گاو شیرده سرمایه توسعه انها را پرداخت میکنه و محصول نهایی را مونتاژ همین نه بیشتر امریکا بهشاجازه نمیده بیشتر بره چون قرار نیست مستقل باشه تازمانی که اسراییل است ولی خدایشش همین ایرانخودمون پیشرفته ترین محصول را خودساخته با مهندس داخلی ترامپ اخیرا خواسته عربستان چند میلیارد دلار یا حتی تیلیریون دلار سرمایه گذاری توی صنعت امریکا کنه تا شاید ترامپ بره انجا ملاقات کنه باهاشون !!!! این رسما اسمش گاو شیرده بودن است چرا چون علم برای امریکا با پول اعراب میاره محصول هم باز بهشون میفروشن بازم پول میگیرن !! عربستان دلش خوشه سهام داره وپیشرفته شده !!وقتی مرکز علم در اروپا است و فقط عربستان سهام داره نه بیشترو حتی دانش را هم بهش نمیدن و فقط مونتاژ میکنه چطور پیشرفته است !! امرزوتا فردا امریکا نخواد میتونه هیچی بهش نده سهامشم بخوره چون زور داره عربستانم که ارتششم اجاره ای است دقیقا مثل شاه سهام دار جنگ افزار سازی بود چی شد تهش سرمایه اف 14 را تامین کرد بعد محصول نهایی را هم باز ازشون خرید با اینکه سهام داشت !!! بعدخرید برای مستشار انها هم پول داد !! بعداجازه تعویض روغنش هم نداشت !!بعد انقلابو مستقل شدن از امرکیا امریکا همه را ندید گرفت و تحریم کرد این اوضاع امروز عربستان است خواستم بگم اگر تسلیم شیم اینه سرنوشت شایدبه ظاهر خوش باشیم ولی موقتی .
میلاد
Germany
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
4
34
مذاکره نکنی مذاکره میشی
شهرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
2
26
مذاکره علاوه بر فن ، علم است و بعد از تمام جنگها ، تنها راهگشا بوده هست و خواهد بود.
فرار از مذاکره نه فن است و نه علم میخواهد.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
3
16
جمع بندی:
مذاکره بکنیم؟
مذاکره نکنیم؟
باور کنید تصمیم قطعی برای هر کدام از گزینۀ فوق خیلی خیلی سخت است. اول این که طرف مقابل اصلاً قابل اعتماد نیست. در این دنیای درندشت هیچ احدی دوست واقعی و دلسوز ندارد، بویژه در موضوعات اقتصادی و مالی، بنابراین این روسیۀ تزار هم نمی تونه دوست و دلسوز ما باشه. این که در پشت پرده بین آمریکا و روسیه بده و بستان و معامله بر روی ایران و اوکراین صورت گرفته تا حدودی به واقعیت نزدیک است. ای کاش ترامپ خان اول را با کرۀ شمالی شروع می کرد تا نیت و دستش برای ایران رو می شد. به هر حال، با توجه به اوضاع و احوال حاکم بر مملکت در حال و آینده، به نظر می رسد مذاکره کردن بهتر از مذاکره نکردن است، این مذاکره به مانند یک قمار اساسی است باید هوشیارانه با کارت هایی که در اختیار داری بازی کنی، ضمانت لازم و دائمی موضوع خیلی مهمی است. اکر تصمیم به مذاکره گرفته شود، البته به این راحتی و در مسیر صاف و راحت به پیش نخواهد رفت، فراز و نشیب هایی وجود خواهد داشت. یک موضوع مهم دیگر بحث ایدئولوژی هست که کمی مسئله مذاکره را پیچیده می کند.
توکلت علی الله
بلیط هواپیما فلای تودی
رئال مادرید با آمار نگران‌کننده دفاعی به دنبال جبران شکست مقابل آرسنال اعلام جزئیات تعرفه گمرکی واردات موبایل در سال ۱۴۰۴ مجوز فیفا برای استفاده از دوربین روی لباس داور در بازی پرسپولیس و سپاهان ترکیب اصلی استقلال برای دیدار با گل‌گهر مشخص شد ایران، مرجعیت رسانه ای و خبرهای منفی / رسانه داخلی منتشر کند یا خارجی؟ واکنش سخنگوی وزارت خارجه به خبرها درباره تغییر محل مذاکرات ایران و آمریکا: چنین حرکتی می‌تواند به منزله عدم جدیت و حسن نیت تلقی شود/ ما هنوز در مرحله آزمایش هستیم ناکامی دزدان در سرقت از خانه علیرضا دبیر؛ دستگیری سارقان سابقه‌دار دستیار نکونام: استقلال او قهرمان واقعی لیگ بود؛ با گل آفساید جام را از ما گرفتند دمنوش‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند ۸۰ هزار زائر حج تمتع امسال از ۲۳ فرودگاه کشور به سرزمین وحی پرواز می‌کنند  معاونت راهبردی پزشکیان پَر!/ مثل معاونت توسعه سیاسی خاتمی و معاونت اقتصادی هاشمی محمد صلاح پردرآمدترین فوتبالیست مسلمان جهان در سال ۲۰۲۵ شد توانیر: تغییر ساعت کاری ادارات در تابستان، امسال هم اجرایی می شود رقابت داغ برای میزبانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۳۱؛ از استرالیا و هند تا کره جنوبی و امارات اعتراض بارسلونا به محرومیت یک جلسه‌ای ام‌باپه