کد خبر ۱۰۵۲۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۳ - ۳۰-۰۱-۱۴۰۴
کد ۱۰۵۲۵۵۹
انتشار: ۰۷:۲۳ - ۳۰-۰۱-۱۴۰۴

چرا برخی داروها دچار کمبود می‌شوند؟

چرا برخی داروها دچار کمبود می‌شوند؟
یک سری داروهایی که جزو فهرست رسمی کشور نیستند؛ به طوری که داروی جدیدی است که در دنیا ارایه شده و به دلایلی در فهرست دارویی کشور ما قرار ندارند اما پزشکان این داروها را تجویز می‌کنند. به این منظور راهکارهایی همچون داروهای «تک نسخه‌ای» در نظر گرفته شده اما روندی طولانی و مشکل‌ساز است.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره آخرین وضعیت کمبودهای دارویی گفت: شاید نسبت به چهار پنج ماه گذشته، اکنون وضعیت بهتر باشد اما مورد انتظارمان آن است که حتی یک نفر از هموطنان بابت دارو معطلی نداشته باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر اکبر عبداللهی اصل در این باره توضیح داد: ممکن است به سه دلیل سه گروه کمبود داشته باشیم؛ یک سری داروهایی که جزو فهرست رسمی کشور نیستند؛ به طوری که داروی جدیدی است که در دنیا ارایه شده و به دلایلی در فهرست دارویی کشور ما قرار ندارند اما پزشکان این داروها را تجویز می‌کنند. به این منظور راهکارهایی همچون داروهای «تک نسخه‌ای» در نظر گرفته شده اما روندی طولانی و مشکل‌ساز است.

او درباره گروه دوم کمبودهای دارویی نیز گفت: گروه دوم کمبودها، داروهای زیان‌ده بسیار قدیمی هستند که شرکت‌های داروسازی به علت زیان‌ده بودن، آن را تولید نمی‌کنند. افزایش قیمت هم که می‌دهیم باز جبران کننده نیست؛ مثلا دارویی داریم که قیمت آن 300 تومان است و یک ورق آن 3هزار تومان است؛ همین دارو اگر دو برابر هم افزایش قیمت یابد، باز هم قیمتی نیست که کارخانه بتواند آن را تولید کند و از طرفی هم گفته می‌شود که قیمت دارو 100درصد رشد کرده است. اگر بخواهیم واردات هم انجام دهیم به یکباره قیمت چندین برابر بالاتر می‌رود و به حدود 60 هزار می‌رسد. بنابراین بحرانی داریم در مورد داروهای ارزان قیمت.

عبداللهی اصل ادامه داد: گروه سوم کمبودها هم داروهایی هستند که بابت تحریم، تامین آن به مشکل می‌خورد. برخی داروها با دور زدن تحریم و از طریق کشور سوم و چهارم وارد می‌شود اما بلافاصله آن مسیر را هم می‌زنند و تامین آن به مشکل می‌خورد. بنابراین آنچه که می‌گویند دارو تحریم نیست به نظر من دروغی بیش نیست.

 دارو هم تحریم است و پول دارو را نمی‌توانیم جابجا کنیم و منابع مان قفل می‌شود. در مجموع درگیری‌های زیادی را بابت تامین دارو در شرایط تحریم داریم.
وی همچنین در این باره درباره وضعیت تخصیص ارز نیز گفت: در پرداخت‌های ارزی مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم رفع شود؛ چراکه در غیر این صورت به کمبودها دامن خواهد زد.

بانک مرکزی سر بحث ارز درگیریم. به نظر در پرداخت ارزی هنوز مشکلاتی دارد که اگر به همین منوال رود تا دو ماه دیگر تعداد کمبودها بیش از چهار برابر خواهد شد.

برچسب ها: دارو ، کمبود
ارسال به دوستان
قراردادی که ایلان ماسک را نجات داد؛ کدام کشور آسیایی ناجی «اسپیس‌ایکس»‌ شد؟ چرا جنگنده اف ۳۵ موشک‌هایش را درون بدنه خود پنهان می‌کند؟ ایران قدیم؛ تصویری از یک «درویش خوش‌قیافه» در دوران قاجار مغز ما چگونه همزمان به دو زبان صحبت می‌کند؟ برندهای خودرویی با کمترین مشکل گزارش شده از سوی خریداران در سال ۲۰۲۶ (+ اینفوگرافیک) درخشش بیرانوند در جام جهانی؛ بهترین بازیکن زمین شد تیزبین ها مچ این ماهی پنهان کار را بگیرند! / رکورد 10 ثانیه رکوردداران حبس نفس با حضور یک قهرمان برهنه! (اینفوگرافیک) رقابت در عصر هوش مصنوعی: چه کسانی برنده خواهند بود؟ استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین برای تخمین هزینه پروژه های صنعتی آموزش زبان انگلیسی به سبک عصر ایران / درس پنجاه و شش واکنش نتانیاهو به شایعات تاثیرپذیری از دونالد ترامپ وقوع انفجار در تاسیسات گاز مایع راس لفان قطر گل آفساید طارمی؛ هیجان در نیمه نخست جدال ایران و بلژیک تنها عرق کردن نیست؛ راه پنهان از دست دادن آب بدن