فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۱۱۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۷ - ۱۵-۰۸-۱۴۰۴
کد ۱۱۱۱۱۲۰
انتشار: ۰۷:۰۷ - ۱۵-۰۸-۱۴۰۴

تأثیر مصرف پسته در شب بر میکروبیوم روده در مبتلایان پیش‌دیابت

تأثیر مصرف پسته در شب بر میکروبیوم روده در مبتلایان پیش‌دیابت
مصرف شبانه پسته در افراد مبتلا به پیش‌دیابت می‌تواند بر ترکیب میکروبیوم روده تأثیرگذار باشد. یافته‌ها که در مجله Current Developments in Nutrition منتشر شد، نشان داد جایگزین کردن میان‌وعده شبانه مبتنی بر کربوهیدرات با پسته ممکن است به بازآرایی جامعه میکروبی روده منجر شود.

نتایج مطالعه ای نشان داد که مصرف شبانه پسته در افراد مبتلا به پیش‌دیابت می‌تواند بر ترکیب میکروبیوم روده تأثیرگذار باشد.

به گزارش ایسنا، پیش‌دیابت حدود یک‌سوم جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اکثر این افراد در نهایت به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند. با وجود اهمیت مداخله‌های تغذیه‌ای، راهکارهای مؤثر در این زمینه همچنان محدود است.

در این میان، پسته به‌ عنوان یک خوراکی با ظرفیت بهبود شاخص‌های کیفیت رژیم غذایی معرفی شده است، اما نقش آن در تغییر میکروبیوم روده ــ که یکی از عوامل کلیدی در تنظیم گلوکز و فرآیندهای التهابی است ــ کمتر بررسی شده است.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، مطالعه‌ای به سرپرستی کریستینا پیترسن - دانشیار علوم تغذیه در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، نشان داد که مصرف شبانه پسته در افراد مبتلا به پیش‌دیابت می‌تواند بر ترکیب میکروبیوم روده تأثیرگذار باشد. یافته‌ها که در مجله Current Developments in Nutrition منتشر شد، نشان داد جایگزین کردن میان‌وعده شبانه مبتنی بر کربوهیدرات با پسته ممکن است به بازآرایی جامعه میکروبی روده منجر شود.

طبق پروتکل‌های تغذیه‌ای رایج، افراد مبتلا به پیش‌دیابت اغلب توصیه می‌شوند شب‌ها میان‌وعده‌ای حاوی ۱۵ تا ۳۰ گرم کربوهیدرات مصرف کنند تا سطح قند خون در شب و صبح تنظیم شود (مانند یک یا دو برش نان سبوس‌دار). با این حال، نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف حدود دو اونس پسته به مدت ۱۲ هفته پروفایل میکروبی مدفوع را به‌طور معناداری تغییر داد و باعث افزایش باکتری‌های مفید مانند Roseburia و اعضای خانواده Lachnospiraceae شد؛ این گروه‌ها به تولید اسیدهای چرب کوتاه‌زنجیر از جمله بوتیرات کمک می‌کنند. بوتیرات منبع انرژی اصلی سلول‌های کولون است، به سلامت سد روده کمک می‌کند و اثرات ضدالتهابی دارد.

همچنین، کاهش باکتری‌های مرتبط با پیامدهای متابولیکی نامطلوب مشاهده شد. برای مثال، سطح Blautia hydrogenotrophica (مرتبط با تولید ترکیبات زیان‌آور برای کلیه و قلب) و Eubacterium flavonifractor (تجزیه‌کننده ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مفید) پس از مصرف پسته کاهش یافت.

این مطالعه به‌ صورت یک کارآزمایی بالینی تصادفی دو سویه متقاطع طراحی شد که در آن هر ۵۱ شرکت‌کننده هر دو نوع مداخله (پسته و میان‌وعده کربوهیدراتی) را دریافت کردند. نمونه‌های مدفوع با استفاده از تکنیک توالی‌یابی ژن 16S rRNA بررسی شدند تا ترکیب میکروبیوم مشخص شود.

به گفته پیترسن، هرچند هنوز روشن نیست که این تغییرات میکروبیوم به‌طور مستقیم به بهبود شاخص‌های سلامت منجر شود، یافته‌ها چشم‌انداز تازه‌ای را برای استفاده از پسته به‌عنوان یک مداخله تغذیه‌ای در بهبود سلامت متابولیک و احتمالا کاهش پیشرفت دیابت نوع ۲ یا التهاب سیستمیک فراهم می‌کند.

ارسال به دوستان
captcha
رد شایعات درباره آتش‌بس؛ ایران: هیچ بحثی برای تمدید توافق با آمریکا نیست ابراز تردید متحدان غربی و عربی آمریکا درباره نفوذ ترامپ بر اسرائیل هدف قرار گرفتن کشتی نظامی و نفتکش اوکراین در بندر اودسا توسط روسیه وزیر آموزش و پرورش: اعتبار هفت همتی صرفاً مختص مطالبات رتبه‌بندی است گزارش سی‌ان‌ان از فرار مخفیانه ترامپ با کامیون حمل غذا از ترس ایران انتصاب غلامحسین محمدی به عنوان سرپرست جدید سازمان تامین اجتماعی مراسم تشییع پیکر زنده یاد ایرج خواجه‌امیری روز جمعه برگزار می‌شود کشته شدن ۱۸ شورشی تجزیه‌طلب در انفجار بمب و عملیات امنیتی بلوچستان پاکستان درخشش هستی صدیقی و کسب مدال طلای دوضرب در قهرمانی وزنه‌برداری آسیا افزایش تولید نفت ایران به حدود ۲.۴۸ میلیون بشکه در روز بر اساس گزارش جدید اوپک متن کامل پیام احساسی لیونل مسی برای پدر فقیدش؛ تردید در ادامه فوتبال همدردی احساسی کریستیانو رونالدو با لیونل مسی پس از درگذشت پدرش افزایش قطارهای تهران مشهد همزمان با ایام ۲۸ صفر و سالروز شهادت امام رضا (ع) رهاسازی ۱۵ روزه آب سد کرج برای نجات سفره‌های زیرزمینی و اراضی کشاورزی غرب تهران مهار آتش‌سوزی مجتمع تجاری خلیج فارس قشم و نجات ۱۲ شهروند بدون تلفات