فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۰۱۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۱۴-۰۱-۱۳۹۷
کد ۶۰۱۴۵۵
انتشار: ۰۹:۲۱ - ۱۴-۰۱-۱۳۹۷

چرا میوه‌هایی با رنگ‌ سبز، زرد و نارنجی مهم هستند؟

عصر ایران
میوه‌ها در مقایسه با گروههای دیگر غذایی، انرژی و پروتئین کمتری دارند و به‌عکس دارای مقادیر قابل توجهی فیبر، ویتامین‌ها و املاح معدنی هستند، مواد مغذی مهم این گروه شامل ویتامین A، ویتامین C، فیبر، مواد معدنی و بتاکاروتن است.

یک مسئول وزارت بهداشت به تشریح دلایل مصرف سریع میوه‌ها پس از پوست‌کندن و همچنین خاصیت میوه‌هایی با رنگ‌ سبز، زرد و نارنجی پرداخت.

به گزارش تسنیم،دکتر زهرا عبداللهی ــ مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشتبا بیان اینکه روزانه در رژیم غذایی هر فردی باید 2 تا 4 واحد میوه گنجانده شود، اظهار داشت: میوه‌ها در مقایسه با گروههای دیگر غذایی، انرژی و پروتئین کمتری دارند و به‌عکس دارای مقادیر قابل توجهی فیبر، ویتامین‌ها و املاح معدنی هستند، مواد مغذی مهم این گروه شامل ویتامین A، ویتامین C، فیبر، مواد معدنی و بتاکاروتن است.

وی درخصوص بتاکاروتن گفت: موادغذایی غنی از بتاکاروتن در رژیم غذایی به تأمین نیاز روزانه بدن به ویتامین A کمک می‌کند، بنابراین میوه‌هایی با رنگ‌های سبز، زرد، نارنجی حاوی میزان قابل توجهی از بتاکاروتن بوده، همچنین تیره بودن این رنگ‌ها نشان از غلظت بالاتری از بتاکاروتن دارد، بتاکاروتن برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و سرطانها مؤثر است، چنانچه ذخیره بتاکاروتن در بدن کافی نباشد، توان سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عوامل بیماری‌زا کاهش پیدا می‌کند و به این ترتیب ممکن است در معرض ابتلا به انواع عفونت‌ها قرار بگیرد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با یادآوری اینکه علاوه بر سبزی‌ها، گروه میوه‌ها نیز خاصیت آنتی‌اکسیدان دارند، تصریح کرد: منظور از یک واحد میوه، یک عدد میوه متوسط است که هر فردی روزانه بین 2 تا 4 واحد باید مصرف کند و توصیه می‌شود، میوه در میان‌وعده استفاده شود.

وی با تأکید به اینکه به‌جای آبمیوه، خود میوه مصرف شود، بهتر است، گفت: با آبگیری فیبر موجود در میوه‌ها از بین می‌رود و از طرفی مصرف آبمیوه‌های پاکتی که حاوی آب و شکر و اسانس است، توصیه نمی‌شود.

عبداللهی درخصوص نحوه مصرف میوه توضیح داد: میوه‌ها باید به‌خوبی شسته شوند و موقع مصرف پوست آنها گرفته شود، چراکه احتمال باقی ماندن سموم دفع آفات روی آنها زیاد است.

به گزارش وزارت بهداشت، وی گفت: میوه‌ها وقتی بریده یا پوست گرفته می‌شوند، باید همان موقع مصرف شوند، باقی ماندن میوه در مدت زمان طولانی‌تر، حتی در ظروف دربسته، ارزش غذایی آن را کاهش می‌دهد و ویتامین‌هایش را از بین می‌برد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درخصوص سالمندان و افرادی که مشکلات گوارشی دارند، خاطرنشان کرد: این افراد به‌دلیل اینکه نمی‌توانند میوه و سبزی را به‌صورت خام مصرف کنند، می‌توانند میوه و سبزی را به‌صورت بخارپز یا کمپوت مصرف کنند و بهتراست این کمپوت‌ها به‌صورت خانگی و با مقادیر اندک شکر تهیه شود.

برچسب ها: میوه‌ ، رنگ‌ سبز ، زرد ، نارنجی
ارسال به دوستان
رایزنی عراقچی و وزیر خارجه امارات روس‌اتم: طی هفته‌های آتی، متخصصان این شرکت به نیروگاه هسته‌ای بوشهر بازمی‌گردند رکوردشکنی گرما در اروپا با حدود ۳۰۰ فوتی چرا یک عفونت ساده در برخی افراد التهاب خطرناک ایجاد می‌کند تغییر ساعت کاری ادارات البرز به دلیل بازی تیم ملی فوتبال  نظر منفی رای دهندگان آمریکایی به جنگ با ایران تبادل ۱۶۰ اسیر جنگی میان روسیه و اوکراین محمدرضا باهنر: در جنگ نقل و نبات پخش نمی‌کنند/ با جنگ، حداقل ۲۰۰ میلیارد دلار عقب افتادیم اطلاعیه مهم بانک ملی درباره قطعی موقت سامانه‌های کارتی  هشدار حمله موشکی در دبی صادر شد شمار کشته‌های زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ نفر رسید بقائی: ایران بیشتر از هر طرف دیگری دغدغه امنیت جمعی منطقه را دارد پزشکیان: دامنه اختیارات استانداران به گونه‌ای افزایش یافته که آنان در عمل «رییس ‌جمهور استان» محسوب می‌شوند امام جمعه اهواز: در استان خوزستان همچنان انتقال مواد مخدر به‌راحتی انجام می‌شود امام جمعه تهران: اجتماعات شبانه نباید زمینه حضور وحدت‌شکنان باشد