۰۴ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۴ دی ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۲۵۳۴۴
تعداد نظرات: ۴۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۱۶-۰۵-۱۳۹۷
کد ۶۲۵۳۴۴
انتشار: ۱۱:۴۲ - ۱۶-۰۵-۱۳۹۷

تابو‌شکنی نقیب‌زاده در تلویزیون/ عصر، عصرِ دولت‌های ملی است نه اُمت‌‌سازی / منافع ما در قفقاز و کردستان عراق است نه کشورهای عربی

شامگاه دوشنبه از یک برنامۀ تلویزیونی سخنان متفاوت با ادبیات رسمی شنیده شد...

عصر ایران؛ سروش بامداد- دوشنبه شب و در شامگاه نیمۀ داغ مرداد ماه در سرکِ شبانه به شبکه های مختلف تلویزیونی داخلی و خارجی برنامه ای سیاسی در شبکۀ چهارم سیما توجهم را جلب کرد.

در این شبه مناظره دو متخصص یا پژوهشگر در حوزۀ بین الملل دیدگاه هایی غالبا متفاوت را به بحث گذاشتند. نه تنها متفاوت با هم که متفاوت با ادبیات رسمی و شعارهای کلیشه ای و بحث هایی که در تریبون های حکومتی مطرح می شود.

یک طرف کارشناسی دیگر نشسته بود که از سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی و آنچه به عنوان عمق استراتژیک مطرح می کرد سرسختانه دفاع می کرد. سخنانی که البته سال ها و بارها از زبان مقامات ارشد نظام هم شنیده ایم و جوهرۀ جهت گیری های خبری وتبلیغاتی صدا وسیما هم همین است و از این نظر مکرر و صد بار شنیده بود نه تازه.

آن سو اما دکتر نقیب زاده نشسته بود که سخنانی متفاوت با آنچه معمولا در صدا و سیما می شنویم بر زبان آورد.

او در این برنامه سیاست های منطقه ای و تصور گسترش نفوذ را به باد انتقاد گرفت و گفت: دوران امت سازی گشته و عصر، عصر  دولت های ملی است و هر که سودایی فراتر از دولت ملی داشته باشد به نتیجه نخواهد رسید. کما این که جمال عبد الناصر در سودای یک جمهوری متحد عربی گسترده تر از مرزهای خود بود و قذافی نیز در اندیشه اتحاد افریقا ولی ناکام ماندند.

نهایت این که دولت های ملی در راستای هدف مشترکی با هم ائتلاف می کنند نه این که تصور کنیم فرای مرزها می توان آرمانی را جست و جو کرد و بیش از خدمت به مردم خودمان و جلب رضایت آنان وظیفه و رسالتی داریم و اگر درست کار کنیم خود به خود الگو می شویم. او در عین با ذکر دلایلی نمونه اتحادیه اروپا را متفاوت و در راستای ائتلاف های منطقه ای دانست نه آرمان خواهی و امت سازی.

این استاد علوم سیاسی گفت: نمی خواهم بگویم سیاست گذاران ما در چنین آرزویی هستند ولی نباید این تلقی ایجاد شود و تصور کنیم می توانیم «جهان اسلام» را متحد کنیم و بر آن تأثیر بگذاریم چرا که به عکس جهان اسلام امروز متشتت تر از همیشه در کل تاریخ است.

نقیب زاده گفت: مگر چین نمی توانست به افغانستان وارد شود و در آن دخالت کند؟ اما گفتند ابتدا باید خودمان را قوی کنیم. یا به ترکیه نگاه کنید. آنها دارند خودشان را قوی می کنند. ما اما چه کار می کنیم؟ در عراق و سوریه به قصد کمک البته و با هماهنگی دولت هایشان حضور داریم اما عذر ما را خواهند خواست و همین حالا هم می بینید که علیه ما دارند شعار می دهند و موقعیت مان متزلزل شده است. در حالی که ما این همه هزینه کرده ایم.

این استاد علوم سیاسی گفت:  در حالی که ما باید از استقلال کردستان عراق حمایت می کردیم اما از موضع دولت عراق حمایت کردیم. اما این کردستان عراق است که هم ریشه و هم فرهنگ ماست و هیچ گاه ما را رها نمی کند. یا ما باید سراغ آسیای مرکزی و قفقاز می رفتیم و برویم. ما به سوریه و عراق چه کار داریم؟ حالا از حزب الله لبنان به خاطر شیعه بودن شان حمایت کنیم باز یک حرفی ولی بقیه جاها فقط هزینه می کنیم و بعد هم ما را بیرون می گذارند.

کلید‌واژه نقیب زاده در این برنامه که بارها به کار برد «دولت ملی» بود و این که وظیفه دولت ملی ایجاد و گسترش رضایت اجتماعی در داخل مرزهای جغرافیایی است و بر محدوده جغرافیایی و به رسمیت شناختن نظم بین الملل تأکید داشت.

این استاد علوم سیاسی گفت: اگر به خودمان توجه داشتیم و خودمان را رشد می دادیم الگو شده بودیم. اما آیا شدیم؟ ام القرا شدن به الگو شدن است. اما آیا الگو هستیم؟ کدام دانشجویان از کشورهای منطقه به دانشگاه های ما می آیند تا درس بخوانند؟

بحث آنجا به اوج رسید که طرف مقابل یا مجری دوم با اشاره به حمله صدام حسین به ایران گفت: ولی ما به دنبال گسترش نفوذ نبودیم و آنها شروع کردند. نقیب زاده هم پاسخ داد: بله، درست است. بسیار فداکاری ها شد اما رجز خوانی پر هزینه هم شد و کاش آن رجز خوانی ها نبود تا این همه کشته نمی دادیم و این همه خسارت نمی دیدیم.

آری! آنچه خواندید مطالبی است که در شبکۀ چهارم سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

جان کلام نقیب زاده جدا کردن ایدیولوژی از سیاست خارجی و نگاه به منافع ملی و تأکید بر «ملت» به جای «امت» بود. ملت در مرزهای جغرافیایی تعریف می شود ولی «امت» از مرزها فراتر می رود و به باورها و ایدیولوژی ها گره می خورد.

هر چند که این استاد علوم سیاسی هم منتقدانی دارد و او را به تبلیغ و ترویج نظریات «ایرانشهری» دکتر سید جواد طباطبایی نسبت می دهند ولی با صراحت از « دولت ملی» سخن می گوید و این که باید از شعار دادن دست برداریم و وظیف یک دولت را رسیدگی به امور اتباع همان مرزهای جغرافیایی می داند و نه بیرون از آن.

طرف مقابل اما می گفت به خاطر امنیت ملی خودمان باید حواس مان به اطراف و بیرون باشد و مثال همیشگی را تکرار می کرد که اگر داعش را در سوریه سرکوب نمی کردیم پشت مرزهای ما بود و دیدید که یک لحظه غفلت کردیم و در مرکز تهران کار تروریستی انجام دادند.

نقیب زاده اما عقب ننشست و گفت: آرمان های شما و امثال شما اگر هم در عالم تئوری قابل توضیح و توجیه باشد در عالم واقع و به گواه وضع موجود و تجربه این چند ده سال، شدنی نیست و فقط هزینه درست می کند و کشور را ضعیف می کند. ما باید به ایران و ملت ایران فکر کنیم و رضایت ملت ایران و اگر ایرانی راضی نباشد هیچ دستاوردی ارزش ندارد.

جان کلام این استاد علوم سیاسی این است که ایران با کشورهای عربی و سوریه و عراق منافع مشترک ندارد و منافع بیرونی ما در اشتراک با آسیای میانه و قفقاز و کردستان عراق تعریف می شوند و با امت سازی و پی گیری جهان اسلام فقط ایران را ضعیف و مردم را ناراضی می کنیم.

پخش این برنامه و طرح این موضوعات را فارغ از هر قضاوت دربارۀ آن باید به فال نیک گرفت و اگر در این متن بیشتر نظرات دکتر نقیب زاده مطرح شد به این خاطر است که سخنان او با گفتار رسمی زاویه و تفاوت داشت و آنچه از زبان آقای مهدیان شنیدیم از زبان مقامات ارشد خصوصا اصول گرایان و نظامیان بارها شنیده شده است.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۱۳۳
غیر قابل انتشار: ۰
زیبا
Germany
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
16
116
صحبتهای دکتر نقیب زاده بسیار منطقی است. ما عملا هیچ نفعی از کشورهای مسلمان نمیبریم. پس بهتر است فقط به منافع ملی خودمان فکر کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
81
9
آیا اتحادیه اروپا هم باید برچیده بشه؟؟؟؟؟
پاسخ ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
قربون شكلت برم اونها كه از امت مسيحي دم نمي زنند!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
5
86
ایران دیگر پولی برای خرج کردن در دیگر کشورها و امت سازی ندارد در نتیجه بالاجبار می بایست که به دولت ملی فکر کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
22
44
راجع به استقلال کردستان حرفش منطقی نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
113
16
داعش اومد تو اتاق خوابش می فهمه منافع داریم یا نداریم
پاسخ ها
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
مزخرف نگید توروخدا
یعنی الان همه کشورایی که ت سوریه و عراق حضور ندارن، دارن تو اتاق خوابشون از داعش پذیرایی میکنن؟
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
1
36
قفقاز رو هم متاسفانه وارد شدید! اگر اخبارشون رو پیگیری کنید متوجه میشید که اونجا هم کم کم دارن از ایران بد میگن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
13
49
حق با دکتر نقیب زاده است و بس.
Amin
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
6
53
بانظر نقیب زاده موافقم.در سیاست خارجی باید عملگرا بود و دست از شعار برداشت.
داوود
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
18
27
اگه کردستان عراق را به رسمیت میشناختیم حتما چند سال آینده کردستان عراق هم کردستان بزرگ را به رسمیت میشناخت و نتیجه ش هم که واضحه جدا شدن کردستان ایران یا حداقل خرج کردن هزینه گزاف جهت جلوگیری از جدا شدن کردستان ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
2
5
سلام ببخشید طرف صحبت آقای نقیب زاده و آقای دهقانی بودند . ولی ظاهرا مهدیان در مقاله اشتباه آمده. ایشان فقط جمع بندی کردند آنهم جمعبندی مد نظر صداوسیما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
6
37
اگه به این کشور های بی خاصیت عربی کار نداشته باشیم داعش نمی یاد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
1
33
نکته مهم بحث انتخاب است ،
امریکا هم انتخاب می کند به کدام کشور کمک مالی بکند و به کدام کشور نه ولی این انتخاب بین سفره مردم خود و جیب همسایه نیست ،
ما تا آخرین فقیر مناطق حاشیه نشین و زاغه نشین های مرز نشین را به رفاه نرساندیم حق نداریم ریالی خرج خارج از مرز بکنیم ،
کسی مخالف کمک به همسایه نیست ،
اما کاش یک دهم توجهی به عراق داریم را به افغانستان اختصاص می دادیم به آباد کردن نقطه صفر مرزی با افغانستان و پاکستان اختصاص می دادیم ،
وقتی تاجیکستانی ها برادران همزبانمان هستند چرا با آنها رابطه ای نداریم ؟
چرا دریای خزر را رها کرده ایم و فقط به خلیج فارس فکر می کنیم ،
دریانوردی و تجارت در خزر اقتصادمان را دگرگون نخواهد کرد ؟

البته از این مثالها زیاد است ، حتی در توسعه ملی هم اشتباه رفتیم ،به جای اینکه اینهمه هزینه خودرسازی بی کیفیت کردیم چرا شبکه ریلی پر سرعت را در سراسر کشور گسترش ندادیم ؟
خرج کردن برای آرمان خوب است اما باید محدود و در درجه دوم بعد از تامین رفاه 80 میلیون ایرانی باشد
ناشناس
United States of America
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
8
11
این بابا هم کا میگه از حزب الله حمایت کنیم
کجا حرفهاش منطقیه؟؟؟
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
1
15
اقتصاد ایران در چهل سال اخیر کم و بیش گرفتار تحریم‌های بین‌المللی بوده است بدون آنکه در ساختار سیاسی انگیزه و اراده‌ای جدی برای پایان دادن به این وضعیت وجود داشته باشد. اینکه یک نظام سیاسی تحریم را امری عادی می‌داند و خود را با آن انطباق می‌دهد یک موضوع است اما اینکه به عدم رضایت شهروندان از تداوم تحریم‌ها بی‌اعتناایی کند حاکی از آن است که آن نظام بر پایه اهداف و منافع شهروندانش شکل نگرفته است.

شهروندان ایران چه به عنوان مصرف‌کننده و یا فعال اقتصادی، سالیان طولانی از تحریم‌ها متضرر شده‌اند و این در حالی است که آنها نقشی در تعیین سیاستگزاری‌های کلان مملکتی و تغییر این روند نداشته‌اند. سیاست‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی که از ابتدای تاسیس نظام در راستای منویات ایدئولوژیک رهبران اولیه شکل گرفت میراثی بود که دخل و تصرف در آن مجاز دانسته نمی‌شد. البته در پی فشارهای اجتماعی برخی باورها دستخوش تغییراتی شدند اما تغییرات در حوزه سیاست خارجی به کندی انجام شده‌اند و بار درگیری‌های بین‌المللی بر جامعه و اقتصاد ملی همچنان سنگینی می‌کنند. ساختار سیاسی ایران با اولویت دادن به منافع ایدئولوژیک و بلندپروازی‌ها در سیاست خارجی، همچنان سیاستگزاری‌های اقتصادی را قربانی و به حاشیه می‌راند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
3
3
پس جهانی سازی امریکا چی میشه؟؟؟این همه خرج
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
14
5
منظور دكتر از نگاه به ملت سازي وتوجه به قفقاز يعني از عربها جدا شيم وقفقاز رو اشغال كنيم ؟ودوباره هزينه الكي بكنيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
16
8
اتفاقا امثال این برنامه ها بسیار زیاد است مثلا چند روز پیش فضلی نژاد حسابی هرمیداس را با مشابه همین نظرات نقیب شست و پهن کرد در شوکران یا برنامه دیشب همینطور منتها شما اگه راست میگی بجای اوردن چند سطر چند دقیقه کلیپ مناظره را بگذار مردم دیگه اگاهند و فریبب این حیله های رسانه ای شما را نمی خورند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
2
23
این حرفایی که بعضی ها میگن داعش اومدتو اتاق خوابش و ... اینا اصلا منطقی نیست
داعش فقط تو اتق خواب ما میاد؟؟؟
90 درصد کشورها به فکر منافع ملی خودشون هستن و ما نیستیم.
چرا فقط داعش سراغ ما میاد؟؟ چون خودمون اینطور خواستیم
سیدعلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
28
12
سلام
مقایسه راهبرد جمهوری اسلامی با جمال عبدالناصر یا قذافی نشون میده ایشون قضیه رو از اساس متوجه نشدن.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
14
7
صرف نظر از این که چه اسمی به دخالتهای خارج از مرزها می گذاریم واقعیت این است که امروزه همه کشورهایی که توانایی دارند همواره در خارج از مرزهای خود حضور دارند و در صورت لزوم نیرو پیاده می کنند و امنیت ملی خودشان را در این دخالتها جستجو می کنند از کشوهای قدرتمند جهانی تا منطقه ای.
اشتراکات مذهبی و ملی نمی تواند تنها ملاک باشد بلکه آنچه در عرصه میدانی اتفاق می افتد تعیین کننده است.
حسین اردکانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
27
7
متاسفانه حرفهای دکتر نقیب زاده منطقی نییست به صرف اینکه عده ای بر علیه ما شعار میدهند ما باید سیاست منطقه ای خود را تغیر دهیم درست نیست
دکتر الف
Ireland
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
9
6
خوب اگر باید دولت ملی بود اونوقت با چه توجیهی میخواهید به قفقاز بروید؟ مگه قفقاز خاک ایرانه؟ نه جناب دکتر مساله اینه که کشورهای عربی قلمرو امریکاست و قفقاز قلمرو روسیه و میخواهی ایران را با روسیه درگیر کنی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
14
4
با نظرات آقای نقیب زاده که اشکالات متعددی داره فعلا کاری ندارم تاسف میخورم برای سایتی مثل عصر ایران که به عنوان یک رسانه تو حوزه سیاسی هیچ مبنایی نداره و حزب باده لذا در حالیکه بارها تو یاداشتهای مختلف فی الجمله از حضور ایران تو سوریه و عراق حمایت کرده بود از ذوق شنیدن صدای مخالف سیاست های رسمی نظام تو تلویزیون مبانی قبلی خودش رو فراموش میکنه...
عصر ایران از این که تلویزیون به صدایی متفاوت با صدای رسمی تریبون داده استقبال و خبر را نقل کرده ایم. چگونه نتیجه نگرفته اید که مبنا نداریم؟
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
2
12
هم بحث امت سازی به ضرر ایران است و هم موضوع ایرانشهری. موضوع ایرانشهری اگر بهش پرداخته شود عملا اتحاد ملی هم شکل نخواهد گرفت. مبنای ایرانشهری باستانگرایی کورکورانه بوده و صرفا به اندیشه قوم گرایی و ناسیونالیستی پارسی و آریایی می پردازد. ایران یک شور کثیرالمله است و تنها موضوع نجات بخش ایران توجه به منافع ملی (با قبول همه فرهنگ ها و احترام عملی به آنها) بدون توجه به اندیشه های ایدولوژیکی و یا باستانگرایی است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
2
11
مشکل اینجاست که کار دست امسال دکتر نقیب زاده نیست، و دست تفکر مقابل او در بحث مورد اشاره است و اصلا هم حاضر به پذیرش منطق صحیح کشور داری نیستند.اجرایی کردن حرفهای آقای نقیب زاده مثل ریختن آب روی آتش فعلی است که در زمینه خارجی و داخلی گریبان کشور ما را گرفته.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
0
11
داعش دیگه از حمله عراق که بدتر نیست..البته کارای داعش تو ایران داره انجام میشه به شدت کمتر ..لولو میاد میخوره
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
4
10
این نظریات ضدملی و نژادپرستانه در ظاهر میهن دوستانه است چرا بای از استقلال کردستان عراق حمایت کنیم ؟ تا مقدمه ای باشد برای جدایی کردستان از ایران . چرا از ادبیات ناسیونالیستی شکست خورده 100 پیش دفاع می کند ؟ چرا از دموکراسی و پذیرش تنوع و تکثر سیاسی اجتماعی و قومی دفاع نمی کند
ناشناس
Germany
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
0
11
بابا مردم دنیا عقل دارند شنیدن کلمات زیبای عدالت و طاغوت ستیزی و ... زمانی تاثیر گذار است که ببینند سرزمین مدعی چنین ادعاهایی در چه وضعیتی است وقتی می بینند این همه ایرانی به آب و آتش می زنند که از کشورشا بگریزند و سرمایه هایشان را در هر جایی بجز ایران سرمایه گذاری کنند و فقز و بیکاری و فساد غوغا کند نه می توانیم منادی امت اسلامی باشیم نه حکومت ملی . وقتی ملت یک کشور از خودش فراری باشد چگونه می تواند بر ملیت خود پای بفشارد ؟ وقتی سایر ملتها ببینند وضعیت در ایران اینگونه است هرگز نمی خواند بخشی از اسلام ما باشند حالا نفرتهای ایجاد شده توسط استعمار گران بین شیعه و سنی به کنار . تنها ملتی می تواند دیگران را تحت نفوذ خود قرار دهد که موفق و سربلند و ثروت و شاد و ... باشد و گرنه وضع همین می شود که افغانیها هم به ما لگد می زنند و عراقیها دوست دارند به هر ایرانی دهها تیر شلیک کنند . شاید هم حق دارند چون ما براستی ملت جالبی نیستیم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
16
3
اقای دکتر لطفا اون عینک سیاه رو از رو چشماتون بردارید و قدر ی از رسوبات ذهنی اغشته به تحلیلهای ارتجاعی فاصله بگیرید تا متوجه شوید اوای اقتدار ایران مدتهاست در جهان به صدا در امده ودوست دشمن به ان اذعان دارند اگر ایران ان گونه که شما وهمفکران شما می پندارند ضعیف بود مدتها پیش در مقابل این گرگهای هار تار و مار شده بود و اثری از ان نبود ولی به خاطر همین خمئنهای پاکی که در ان سوی مرزها به زمین ریخته شد پوزه انها به خاک مالیده شد و رو اوردنشان به جنگ بی رحمانه افتصادی برای انتقام از همین شکست های پیاپی در ان جا هاست تا خیلی دیر نشده در نگاهتان تجدید نظر فرمایید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
0
8
فقط یه حرف جدید زده، و الا بنظرم حرفش هم درباره مسئله کردستان و هم قفقاز سنجیده نبوده...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
0
5
ملی گرا بودیم وقتی ملی گرایی مد نبود 1332 ولی آمریکا و انگلیس و شوروی و عوامل داخلیشان با این مردم چه کردند؟؟؟
شهروند به ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
1
7
آوای اقتدارایران درجهان به صدادرآمده ، آوای اقتدار ریال ایران چطور ؟ ! یک دلار ده هزارتومان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
5
2
با تشکر از عصر ایران
قسمتی از حرفای نویسنده رو قبول دارم که میگه باید داخل کشور را بسازیم.هرچه ایران ابادتر بشه قدرت ملی بیشتر پیدا میکنه
ولی در مورد عدم دخالت در سوریه و عراق نظرش درست نیست.آیا دخالت در سوریه و عراق خلاف منافع ملی ماست؟
مولفه قدرت ملی جزئی از قدرت منطقه ای است ولی همه اش نیست.چرا امارات و عربستان دارن در یمن دخالت میکنن؟چرا امریکا از اون سر دنیا در سوریه و عراق دخالت میکنه؟
متاسفانه دکتر نقیب زاده و همفکرانش نمیتوانند یا نمیخواهند بفهمند قدرت نظامی ایرانه که میتونه در مذاکرات به کمک دیپلماتها بیاد.اگر در منطقه دست بالا داشته باشی میتونی به رقبا فشار بیاری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
1
3
عصرایران گرامی چرا مطلب بنده رو منتشر نمیکنی!! کاملن در چارچوب و رعایت حطوط قرمزه بود!! هلال فارسی به جای هلال شیعی
ناشناس
Seychelles
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
2
3
جانا سخن از دل ما می گویی....
ناشناس
Germany
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
3
8
حرفهاش کاملا درسته. شما اگه میخوای از مسائلی مثل کردستان عراق آسیب نبینی، راهش این نیست که مرز رو ببندی و بازار اونجا رو تقدیم به ترکیه کنی و در نتیجه هزاران نفر در داخل بیکار بشن. باید با خودت همراهشون کنی.
سیامک
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
1
4
سایت های مختلف خبری هیچکدام به معنای واقعی کلمه رسالت اطلاع رسانی را انجام نمیدهند و عملا بازیچه حزب ، گروه و ... هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
4
7
چقدر نظرات متفاوت و خوبی داده مرحبا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
1
0
درود بر نقیب زاده.
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
0
1
سلام
قطعا حرف های ایشان از روی دلسوزی بود ولی این استاد محترم علوم سیاسی توجه داشته که کردستان عراق اگر شکل می گرفت، اسرائیل کنار دست ما پایگاه داشت؟!
پیمان برومند فرد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
0
1
با سلام حضور همه اساتید محترم. ضمن احترام به نظرات تمامی عزیزان .ما می توانیم در چهارچوب منافع ملی ضمن اتخاذ هر دو راهبرد به منافع منطقه ای و جهانی خود دست پیدا کنیم.
معماری استثنایی خانه‌ای با یک صخرۀ بزرگ در وسطش!(+عکس) بهترین برندهای خودرو در سال ۲۰۲۴(+اینفوگرافی) خواص سیر سیاه چیست؟ میزان کالری سیر سیاه در رژیم غذایی ریزش دیواره گودبرداری و فوت یک نفر در شیراز ماجرای کشف ۴ سر بریده در پارک‌ های تهران چگونه رفتارهای بد خود را به عادات خوب تبدیل کنیم؟ انقلاب در درمان سرطان روده بزرگ با دارویی جدید مسمومیت با مونوکسیدکربن در اصفهان/ یک فوتی و 4 مصدوم عضو شورای عالی فضای مجازی: هیچ مسئولی در جمهوری اسلامی موافق فیلترینگ نیست/ من از رییس جمهور خواهش می کنم فیلترشکن فروش‌ها را به مردم معرفی کند قاب متفاوتی از دیدار روز گذشته مداحان با رهبر انقلاب (فیلم) ماجرای زمین خوردن یک شهروند در شهرداری ارومیه چه بود؟ عضو شورای عالی فضای مجازی: ۹۷ درصد سنین ۱۵ تا ۱۷ سال از فیلترشکن استفاده می‌کنند (فیلم) زلنسکی: بیش از سه هزار نیروی کره شمالی در کورسک روسیه کشته و زخمی شده‌اند عاملی: به‌جای پرداختن به موضوع فیلترینگ، باید سرعت اینترنت افزایش یابد (فیلم) اسرائیل رسما مسئولیت ترور اسماعیل هنیه را برعهده گرفت