فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۸۹۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۳۱-۰۶-۱۳۹۸
کد ۶۸۹۹۶۱
انتشار: ۰۹:۵۷ - ۳۱-۰۶-۱۳۹۸

چرا دیابتی‌ها از انسولین هراس دارند؟

چرا دیابتی‌ها از انسولین هراس دارند؟

برخی بیماران دیابتی به دلایلی از مصرف انسولین طفره می‌روند یا حتی در مواردی مقاومت می‌کنند، به عبارتی آنان از مصرف انسولین بیم و هراس دارند که استفاده غیرصحیح و نداشتن آموزش مناسب، از جمله این دلایل می‌تواند باشد.

به گزارش ایرنا، برخی فکر می‌کنند تزریق انسولین اعتیادآور بوده، سبب چاقی می‌شود یا حتی مصرف آن عوارضی برای دیابتی‌ها دارد و به همین دلایل از مصرف انسولین ترس دارند در حالیکه این موضوع، نادرست بوده و استفاده دیر هنگام انسولین، می‌تواند سبب عوارضی مانند ابتلا به برخی بیماری‌ها همچون بیماری قلبی و عروقی و نابینایی یا قطع پا شود.

اغلب مردم از تزریق، هراسی ندارند بلکه این ترس، ناشی از ذهنیت و خاطرات ناخوشایند از عوارض درمان با انسولین در بیمارانی است که به دلیل عدم آگاهی از اصول صحیح مصرف این دارو مشاهده کرده‌اند و قطعا با آموزش کافی و افزایش آگاهی، می‌توان این معضل را برطرف کرد.

دکتر معصومه یارجانلی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در این مورد به خبرنگار علمی ایرنا گفت: ذهنیت غلطی که سبب شده تا مردم از انسولین ترس داشته باشند به دلیل افت قند ناشی از دیابت است که این موضوع براثر مصرف غیر اصولی و غیر صحیح انسولین ایجاد می‌شود.

وی، عارضه خیلی خطرناک بیماری دیابت را افت قند اعلام کرد و افزود: دیابتی‌ها خاطره بدی از آن دارند و این موضوع سبب ترس استفاده از انسولین می‌شود که با رفع آن، ترس مردم از مصرف انسولین از بین می‌رود.

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم گفت: مقاومتی که در مورد استفاده از انسولین در مردم دیده می‌شود براثر یک ذهنیت غلط به وجود آمده که البته در حال حاضر این موضوع بهتر شده است. ورود انسولین‌های بهتری به بازار، آگاهی بیشتر پزشکان و کادر پزشکی و ارایه آموزش‌های صحیح سبب شده تا این ذهنیت غلط به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کند.

مردم را آگاه تر کنیم

وی گفت: هرچند آگاهی مردم نسبت به مصرف انسولین نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است اما این روند باید با شتاب بیشتری ادامه یابد تا مردم با آگاهی کامل از آن استفاده کنند.

یارجانلی با اشاره برلزوم توجه بیشتر رسانه‌ها به این موضوع، گفت: رسانه‌ها باید وارد عمل شوند تا فرهنگ استفاده از انسولین در جامعه نهادینه شود. مردم باید بدانند که شیوه زندگی فرد دیابتی با سایر افراد قدری متفاوت بوده و آنان باید نظم زندگی بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: دیابت یک بیماری پیش رونده است و وقتی علائم آن مشاهده می‌شود، ۵۰ درصد غده پانکراس که انسولین ترشح می‌کند، از بین رفته و مابقی ترشح انسولین توسط غده پانکراس نهایتا ۱۰ سال بعد از دست می‌رود.

یارجانلی با اشاره به اینکه اغلب بیماران دیابتی نوع ۲ پس از ۱۰ سال نیاز به انسولین دارند، افزود: اغلب دیابتی‌ها بعد از ۱۰ سال کارشان به استفاده از انسولین خواهد کشید، مگر نوع خاصی از دیابت‌های ژنتیکی که تعداد آنان بسیار محدود است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: عوارضی که برخی به اشتباه به مصرف انسولین نسبت می‌دهند، در واقع به دلیل تاخیر در شروع به موقع انسولین و کنترل نامناسب بیماری بوده و این واقعیت وجود دارد که اگر از ابتدای شروع بیماری کنترل مطلوبی وجود داشته باشد، عوارض بیماری پیشگیری شده یا لااقل به تاخیر می‌افتد. بنابراین هم پزشکان و هم بیماران باید بدون از دست دادن زمان، شروع مصرف انسولین به منظور درمان بیماری را آغاز کنند.

حدود ۸ میلیون ایرانی دچار دیابت هستند

وی با اشاره به اینکه ۱۰ تا ۱۲ درصد ایرانی ها دچار دیابت هستند، گفت: پیش بینی می‌شود که حدود ۸ میلیون ایرانی مبتلا به بیماری دیابت باشند که رقم بسیار بزرگی است.

یارجانلی افزود: مهمترین بیماری که جامعه ما را آسیب پذیر می‌کند، دیابت است. این بیماری بار اقتصادی فراوانی را به خانواده ها و نظام سلامت وارد می کند و در کنار آن، سبب عوارض و ازکار افتادگی تعداد زیادی از افراد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری دیابت به راحتی قابل پیشگیری است، اظهار داشت: دیابت بیماری است که اگر زود تشخیص داده و درمان مناسب انجام شود، از جمله شروع به موقع انسولین، بسیاری از عوارض آن ایجاد نمی‌شود.

یارجانلی ادامه داد: در کشور روز به روز تخت‌های دیالیز، جراحی‌های قلب، نابینایی و قطع پا در اثر ابتلا به دیابت در حال افزایش است که با درمان صحیح می‌توان از ابتلا به این عوارض جلوگیری کرد.

سرگردانی دیابتی‌ها در تهیه انسولین

وی به سرگردانی اخیر بیماران دیابتی در تهیه انسولین اشاره کرد و گفت: بیمه ها به دلایل متعدد از جمله عدم اعتماد به برخی داروخانه‌ها یا حتی پزشکان در نوشتن میزان مصرف واقعی انسولین در نسخه ها قوانین دست و پا گیری را اعمال می‌کنند از جمله اینکه هر شش ماه باید بیمار با مدارک آزمایشگاهی جدیدی به چند داروخانه دولتی مراجعه نماید تا نسخه و سهمیه انسولین وی تایید شود. گاهی هم با مقادیر کمتر از نسخه نوشته شده انسولین تحویل بیمار می‌شود.

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم گفت: پزشکان براساس نیاز مریض اقدام به نوشتن نسخه می‌کنند و اگر تخلفی در چند داروخانه محدود اتفاق می‌افتد راه حل این نیست که هزاران بیمار دیابتی را اذیت کنند بلکه تخلف در سطح دیگری باید بررسی و پیشگیری شود که از جمله آن می‌توان به الکترونیکی کردن نسخه‌ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: اگر بیمه ها کمی محاسبه کنند به این نتیجه می رسند که پیشگیری ارزانتر و موثرتر از درمان است و اگر امروز هزینه انسولین پرداخت کنند خیلی خیلی به صرفه تر از پرداخت هزینه جراحی قلب و بدنبال آن از کارافتادگی و غیره می‌باشد.
برچسب ها: دیابت ، انسولین ، هراس
ارسال به دوستان
تصویری کم‌نظیر از بمب‌افکن آمریکایی بی-۱۷ پس از اصابت شدید آتش ضدهوایی توییت ترامپ درمورد موافقت ایران با بازرسی‌ هسته‌ای هشدار متخصص ریه: هر وعده قلیان معادل یک پاکت سیگار است لیبرمن: توافق بین آمریکا و ایران «بزرگترین فاجعه سیاسی» است درخشش خیره‌کننده ستاره‌های لیورپول در جام جهانی ۲۰۲۶ احتمال تمدید رایگان مترو و اتوبوس تهران تا پایان تشییع رهبر شهید انقلاب رضا عنایتی: تیم ملی بیش از ۵۰ درصد شانس صعود دارد قیمت بلیت اتوبوس تهران به کربلا و اهواز اعلام شد روس‌اتم: حملات اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا تشدید شده است حضور ۱۱ دانشگاه ایرانی در فهرست برترین‌های جهان واردکنندگان بزرگ نفت به دنبال افزایش ذخایر نفتی هستند اعلام تورنمنت سه جانبه پرسپولیس، گل‌گهر و چادرملو برای سهمیه آسیا بازار طلای تهران به‌مدت 6 روز تعطیل شد تحلیل بازار انرژی پس از معافیت‌های صادراتی نفت ایران هشدار سازمان ملل: اسرائیل در جنوب سوریه فعال است