فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۶۲۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۱ - ۰۹-۱۰-۱۳۹۹
کد ۷۶۲۹۲۶
انتشار: ۱۹:۳۱ - ۰۹-۱۰-۱۳۹۹

نوشابه گازدار بدون قند هم نخورید!

نوشابه گازدار نوشابه‌های گازدار بدون قند برخلاف ادعایی که می‌کنند، بی‌ضرر نیستند بلکه به دلیل استفاده از قند مصنوعی، اسید فسفریک، طعم‌دهنده‌های مصنوعی و کافئین و ... برای سلامت من و شما ضرر دارند و چه‌بسا مصرف‌کننده به دلیل عبارت «بدون قند» از این نوشیدنی بیشتر هم استفاده کند.

به گزارش ایسنا، روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: دکتر خدیجه رحمانی متخصص تغذیه درباره مضرات نوشابه‌های رژیمی به ما می‌گوید: «به طور کلی نوشابه ترکیبات مفیدی برای بدن ندارد. در تهیه نوشابه‌های گازدار بدون قند، از قندهای مصنوعی استفاده می‌شود که درجه شیرینی آنها از نوشابه معمولی بیشتر است و باعث افزایش استفاده از شیرینی می‌شود و دیگر ترکیبات آنها هم مضر است، به‌ویژه اینکه در طولانی‌مدت مصرف شود.»

اما مضرات این نوشیدنی گازدار به همین‌جا ختم نمی‌شود و به همین دلیل در ادامه به قند شیرین‌کننده این نوشابه و تاثیر آن بر سلامت می‌پردازیم:

نوشابه گازدار بدون قند، کالری، چربی، پروتئین و شکر ندارد و برای شیرین‌شدن به آن شیرین‌کننده مصنوعی اضافه می‌کنند؛ شیرین‌کننده‌ای که هنوز هم متخصصان تغذیه درباره اثر آن اختلاف نظر دارند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که نوشیدنی‌های حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی را مصرف کرده‌اند نسبت به دیگران بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار گرفته‌اند و خطر ابتلا به این بیماری کاهش نیافته است. طبق مقاله منتشرشده در «Yale Journal of Biology and Medicine» در ژوئن ۲۰۱۰، خوردن شیرین‌کننده‌های طبیعی مسیرهای پاداش غذایی را در مغز شما فعال می‌کند اما شیرین‌کننده مصنوعی این مسیرها را به طور کامل فعال نمی‌کند و این می‌تواند احساس نارضایتی را در شما ایجاد کند و به افزایش اشتها منجر شود. حتی اگر قبلاً کالری کافی برای روز خود خورده باشید عطر و طعم بسیار شیرین‌کننده‌های مصنوعی اشتیاق به مصرف مواد غذایی شیرین را تحریک می‌کند. همچنین طبق تحقیقی که در آوریل ۲۰۰۹ در مجله «مراقبت از دیابت» منتشر شد، افرادی که روزانه از این نوع نوشابه می‌نوشند ۳۶ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سندروم متابولیک و ۶۷ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

حاوی اسید فسفریک است که عاملی برای پوسیدگی دندان‌ها شناخته می‌شود.

مصرف این نوشیدنی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و کلیوی را افزایش می‌دهد، باکتری‌های مفید معده را از بین‌ می‌برد و خطر ابتلا به پوکی استخوان را هم بالا می‌برد.

بسیاری از افراد نوشیدنی‌های گازدار بدون قند مصرف می‌کنند زیرا کالری کمتری نسبت به گزینه‌های شیرین‌شده با قند تأمین می‌کند. با این حال، شیرین‌کننده‌های مصنوعی موجود در این نوشیدنی‌ها در واقع منجر به افزایش وزن می‌شوند.

نتایج نشان داده است که نوشیدن یک نوشابه رژیمی در روز تقریبا خطر سکته مغزی و آلزایمر را سه برابر می‌کند.

راهکارهای کاهش مصرف نوشابه‌های گازدار

۱- قبل از مصرف نوشابه آب بنوشید.

۲- بطری نوشابه کوچک خریداری کنید.

۳- از نوشیدنی‌های میوه‌ای سالم و شیرین استفاده کنید.

۴-هر وقت احساس کردید که تمایل به نوشیدن نوشابه دارد در شما شکل می‌گیرد و زیاد می‌شود سعی کنید از فکر آن فاصله بگیرید. کارهایی مانند پیاده‌روی یا دوش‌گرفتن هم ممکن است به شما کمک کند حواستان پرت شود و دیگر میلی به نوشیدن نوشابه نداشته باشید.

برچسب ها: نوشابه گازدار
ارسال به دوستان
captcha
یک آلمانی و همسرش با خودروی مرسدس در دروازه شمیران؛ 97 سال قبل (عکس) نیوشا ضیغمی: وقتی رژ لب پر رنگ می زنم یعنی حالم بد است دلیل خوابیدن مداوم باتری خودرو چیست؟ آقای احمد خاتمی! باشد صلح نه، اصلا همین «مهادنه» که شما می‌گویید به معنی آتش‌بس و مصالحه... یک سکه تا هک هواپیما؛ حفره امنیتی خطرناک در بوئینگ ۷۳۷ کشف شد عکس یادگاری ناصرالدین شاه با شمس‌الدوله و عالیه خانم در حرمسرا آیا استفاده از بنزین با اکتان بالاتر در هر شرایطی انتخاب درستی است؟ ۱۰ نشانه که ممکن است سیستم ایمنی بدن به خودِ بدن حمله کند کشورهایی که بیشترین سرانه ذخایر آب شیرین در دسترس را در سال ۲۰۲۶ دارند (+ اینفوگرافیک) مریم معصومی : سوال خصوصی مهران مدیری ۳۰ روز به گریه ام انداخت ادامه تظاهرات اسرائیلی ها علیه نتانیاهو سقاب اصفهانی: بنزین در ایران به نوعی لنگر اسمی تورم تبدیل شده محسن امیریوسفی: فیلم‌های زیرزمینی قسمتی مهم از سینمای امروز ایران است [آیت‌الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد] بازاندیشی در یک سخن رکورد تاریخی طلا تکرار می‌شود؟ نشانه‌های تازه از ادامه رشد قیمت